Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:35

Als je echt bij hun buik staat kunnen ze je echt niet schoppen, daar kunnen ze gewoonweg niet bij. Als je meer ter hoogte van de lies staat dan wel, maar het is biomechanisch gezien gewoon niet mogelijk om je te schoppen wanneer je bij hun buik staat. Ik heb hier helaas al best wat schoppertjes gehad die nog moesten leren dat dat niet toegestaan is en daar sta je dan gewoon veilig. Dan kon ik vanuit daar bijvoorbeeld een touw om het been slaan om de achterbenen veilig op te kunnen tillen. Het is inmiddels gelukkig niet meer nodig (op die ene merrie na dan :+ die vertrouw ik zover ik dr kan gooien).

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:46

Een Tinker van 1.60-1.80m :wow: Als ik dan de eigenwijze tank-inslag van de Tinkers die ik ken daarbij bedenk ik....uhoh := Enorm! Nou lees je ook steeds vaker over Fjorden van 1.50+, laatst zag ik daar ook een van bijna de 1.60m aantikken. Dat is ook wat als dat de kont tegen de krib gooit zeg maar :))

Koeien wel heel dichtbij zo :=

Wat zijn ze al braaf aan de longe zo :)

Hihi die Malik :D Is ook erg precies raak, mikken kan hij wel!

Hier heeft Pinda gelukkig -tot nu toe- een heilig ontzag voor draad. Sinds vorige week werk ik nl los in de bak, waarbij wel een strook van 14m breed afzetten met een draad en palen (en in het andere deel mensen nog kunnen rijden, hebben een 20x60 bak). Het lijkt op een hek met heel dik stroomdraad, maar is het dus niet :+ Dinsdagavond liep ze er even tegenaan met haar neus, deed "WAAAAHHHH!!! IK KWAM AAN HET DRAAD!!!" heel hard stuiterend de andere kant op en besloot toen dat ze door dat draad inderdaad niet door kon :Y) Er overheen ook niet, maar ja aangezien ze een een balk op de grond ook al aanziet voor een hek waar je niet overheen kunt had ik er overheen springen ook eigenlijk niet verwacht :+

Geen dekens omgehad behalve passen nog, maar ze is totaal niet ril op haar lijf dus verwacht geen problemen. Ik verwacht vooral aan mootjes gescheurde dekens, ze pakt de voorgesp al vast en gaat eraan zitten sleuren wanneer je ze past := Maar idd, een enkele bilriem gaat vaak makkelijker dan beenriemen qua accepteren.

Wij zijn gisteren met wandelen op onderzoek uitgeweest op een industrieterrein met tankstation, vlaggen, ratelende hekken en veel verkeer. Het meest interessant was het knappe paard wat te zien was in de ruiten van een van de fabrieken :P Ze was zo braaf en nuchter weer! En zaterdag heel fijn met haar gewerkt in de bak, ik ben weer in de wolken met mijn knuffelbeertje :+:

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:28

goldenarrow schreef:
Als je echt bij hun buik staat kunnen ze je echt niet schoppen, daar kunnen ze gewoonweg niet bij. Als je meer ter hoogte van de lies staat dan wel, maar het is biomechanisch gezien gewoon niet mogelijk om je te schoppen wanneer je bij hun buik staat. Ik heb hier helaas al best wat schoppertjes gehad die nog moesten leren dat dat niet toegestaan is en daar sta je dan gewoon veilig. Dan kon ik vanuit daar bijvoorbeeld een touw om het been slaan om de achterbenen veilig op te kunnen tillen. Het is inmiddels gelukkig niet meer nodig (op die ene merrie na dan :+ die vertrouw ik zover ik dr kan gooien).

Ik ben zelf een keer geschopt door een tweejarige toen ik ernaast stond bij de buik, ze kunnen met hun been onder de buik trappen en dan opzij.
Daar had ik een flinke bloeduitstorting van op mijn buik, ik stond nog best ver aan de voorkant ook. :j

Pinda is wel heel braaf dat ze zelfs binnen de balkjes blijft! :D
Malik checkt altijd fftjes of er stroom opstaat, dan weet hij wel dat hij het niet beet moet pakken.
Hij trapte laatst naar een stuk plastic dat de wei op was gewaaid, daar ging hij een meter overheen, maar dat was waarschijnlijk uitsloverij! _O-

Azmay, jij hebt een extra hoog opztapje nodig!
Fijn dat ze het zo braaf doet!

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:23

Vientje schreef:
Een Tinker van 1.60-1.80m :wow: Als ik dan de eigenwijze tank-inslag van de Tinkers die ik ken daarbij bedenk ik....uhoh := Enorm! Nou lees je ook steeds vaker over Fjorden van 1.50+, laatst zag ik daar ook een van bijna de 1.60m aantikken. Dat is ook wat als dat de kont tegen de krib gooit zeg maar :))


Tinker is een soort verzamelnaam, er zijn meerdere types. Bij de hele grote tinkers is er ooit een groot koudbloedras als Shire ingekruist. Dat geeft ook andere karakters.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:38

Azmay schreef:
Vanmorgen eens gekeken hoe het er voor staat met Trekpaard, maar ze accepteert het als ik naast haar op een krukje sta en spring en een beetje over haar heen hang (ik kom met 40cm krukje bijna even ver als bij mijn pony van 1.55 zonder krukje _O- ). Dus als de baas haar op haar plek durft te gaan zetten kunnen we eens een volgende stap gaan zetten. Hangen zal niet lang meer duren.

Dat wordt een laddertje ipv een krukje :j


Malik is echt een boef mrt zijn venijnige tik naar het draad!

Ik heb altijd dekens zonder bilkoorden. De Amigo's die ik voorheen gebruikten hadden geen eens bilkoorden. Joya staat zonder deken maar heeft zich de keren dat ze een deken om had nergens druk om gemaakt.

Wij zijn natuurlijk al wat verder met het beleren en gisteren hadden we weer les. Nu had ik vanwege mijn vakantie drie weken niet geoefend dus is was best benieuwd maar het ging best goed.
Ze was in de eerste instantie druk en veel hinniken. In de bak stond namelijk nog een auto met trailer met inhoud omdat mijn voorganger het familieleden had geoefend.
Paard in de trailer hinniken, mijn paard hinniken, paard buiten hinniken etc.

Eerst gewerkt aan de ontspanning en daarna aan stelling en buiging. Toen dat op orde was zijn we richting schouderbinnenwaarts gegaan en dat deed ze verdraaid makkelijk.
Overgestapt om longeren, geoefend op een continu tempo en het sturen van de schouder.
Afgesloten met travers en geëindigd toen ze een paar passen travers deed.
Overigens allemaal aan de hand, heb er nog nooit echt opgezeten (we soort van gelegen en gehangen)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:07

Super fransje!
Wel al lekker dat je aan de hand straks alles al kan. :j

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:32

MirandaFuego schreef:
Super fransje!
Wel al lekker dat je aan de hand straks alles al kan. :j



Voordeel van deze oefeningen is dat ze op deze manier haar buikspieren al traint. Hierdoor kan ze straks ook beter, mijn gewicht, dragen.

Ook krijgt ze al een zekere stabiliteit in haar lichaam.

Denk overigens dat ze deels ook gewoon aanleg heeft voor dit soort oefeningen.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:18

Dat soort dingen klinken wel tof, maar wil dat wel met een instructeur doen en die kan ik hier in de buurt dan weer niet vinden :( Hoe ben jij daarmee begonnen Fransje?

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:39

goldenarrow schreef:
Dat soort dingen klinken wel tof, maar wil dat wel met een instructeur doen en die kan ik hier in de buurt dan weer niet vinden :( Hoe ben jij daarmee begonnen Fransje?



Ik heb met mijn eerste paard al les gehad in de Academische Rijkunst. Maar dat is al een jaar of acht geleden. Destijds had ik al bedacht om met een volgend paard ook op deze manier aan te pakken.
Paarden worden er soepel van en het is fijn om te zien wat er in het lichaam gebeurd.

Nu heb ik met Joya ongeveer 1 keer in de maand les. Voorheen drie kwartier maar inmiddels is het twee keer drie kwartier les op 1 dag.
Onze instructeur komt dan een weekend lesgeven. Hij komt uit België maar zit ook vaak in het buitenland.

Hier in de buurt zit ook een instructrice maar die is ook erg druk.

Er is wel meer instructie te vinden in werk aan de hand maar dat is wel zoeken.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:44

Ja, dat is het probleem, om iemand te vinden die geregeld kan komen. Mijn klassieke instructeur zou het mij kunnen leren, maar die zie ik maar 1 of 2x per jaar, dus dat schiet niet echt op :+ Verder contacten bij hofreitschule Buckeburg, maar dat is ook een stuk duitsland in en die doen dat soort dingen eerder als je daar echt voltijd in de leer gaat (maar dan leer je wel gelijk van de besten). Maar hier in de buurt vind ik dus maar bar weinig mensen die vaker zouden kunnen komen lesgeven.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:10

Ja is inderdaad erg lastig. Ik heb wat dat betreft wel mazzel iemand gevonden te hebben die zeer regelmatig komt.

De lessen zijn vrij intensief dus ik heb steeds voldoende huiswerk om een maand verder te kunnen.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:14

fransje23 schreef:
MirandaFuego schreef:
Super fransje!
Wel al lekker dat je aan de hand straks alles al kan. :j



Voordeel van deze oefeningen is dat ze op deze manier haar buikspieren al traint. Hierdoor kan ze straks ook beter, mijn gewicht, dragen.

Ook krijgt ze al een zekere stabiliteit in haar lichaam.

Denk overigens dat ze deels ook gewoon aanleg heeft voor dit soort oefeningen.

Ze leert haar lichaam zo al goed gebruiken en idd ze worden er sterker door, superfijn!

Goldenarrow, kun je niet op bokt een topic openen met de vraag, misschien weet iemand iets bij jou in de buurt.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:58

Ik ben vandaag weer naar Jackel geweest. Was poepjes uit de bak aan het halen toen hij me een beetje uitdaagde om te spelen, heb eventjes met hem gespeeld tot ik een kopstoot tegen mijn neus kreeg... hij moet echt wat manieren gaan leren, want hij is veel te lomp.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:21

fransje23 schreef:
goldenarrow schreef:
Dat soort dingen klinken wel tof, maar wil dat wel met een instructeur doen en die kan ik hier in de buurt dan weer niet vinden :( Hoe ben jij daarmee begonnen Fransje?
Oef, dat zal alles behalve aangenaam aangevoeld hebben... := Hopelijk geen gebroken neus? _O-


Ik heb met mijn eerste paard al les gehad in de Academische Rijkunst. Maar dat is al een jaar of acht geleden. Destijds had ik al bedacht om met een volgend paard ook op deze manier aan te pakken.
Paarden worden er soepel van en het is fijn om te zien wat er in het lichaam gebeurd.

Nu heb ik met Joya ongeveer 1 keer in de maand les. Voorheen drie kwartier maar inmiddels is het twee keer drie kwartier les op 1 dag.
Onze instructeur komt dan een weekend lesgeven. Hij komt uit België maar zit ook vaak in het buitenland.

Hier in de buurt zit ook een instructrice maar die is ook erg druk.

Er is wel meer instructie te vinden in werk aan de hand maar dat is wel zoeken.
Als Belg zijnde ben ik nu heel nieuwsgierig wie jij hebt! :D Ik vind het heel interessant om ook met Aliaa te doen, maar iemand vinden vind ik erg lastig. :=


ninavo schreef:
Ik ben vandaag weer naar Jackel geweest. Was poepjes uit de bak aan het halen toen hij me een beetje uitdaagde om te spelen, heb eventjes met hem gespeeld tot ik een kopstoot tegen mijn neus kreeg... hij moet echt wat manieren gaan leren, want hij is veel te lomp.


Ik ben gisteren voor de tweede keer met Aliaa alleen gaan wandelen! Mijn doel was voornamelijk om wat meer languit te kunnen draven. Onze balans in draf is echt verschrikkelijk. :') Aliaa heeft het moeilijk en daardoor heb ik het ook moeilijk. Onze bak is zo klein, 5 passen draf en je zit al in de bocht, wat niet bepaald helpt.
Aliaa was kei braaf! *\o/*
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:35

ninavo schreef:
Ik ben vandaag weer naar Jackel geweest. Was poepjes uit de bak aan het halen toen hij me een beetje uitdaagde om te spelen, heb eventjes met hem gespeeld tot ik een kopstoot tegen mijn neus kreeg... hij moet echt wat manieren gaan leren, want hij is veel te lomp.


Auw! Heb je een blauwe neus? #)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:39

fransje23 schreef:
ninavo schreef:
Ik ben vandaag weer naar Jackel geweest. Was poepjes uit de bak aan het halen toen hij me een beetje uitdaagde om te spelen, heb eventjes met hem gespeeld tot ik een kopstoot tegen mijn neus kreeg... hij moet echt wat manieren gaan leren, want hij is veel te lomp.


Auw! Heb je een blauwe neus? #)


Nog niet gelukkig, heb hem thuis meteen gekoeld. Van dichtbij is zijn hoofd nog groter :') We hebben nog geen halster gevonden waarvan we die clip vast krijgen. Dus heb ik maar een mooi touwhalster voor hem geknoopt! Ik werk meestal los, maar wil hem nu toch echt dat meelopen aan halster gaan leren... Hij verrekt het _O-

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:45

Haha oeps, fijn zo’n kopstoot :+ gelukkig dat de schade meevalt.

Die baby fratsen blijven me af en toe ook verbazen. Zo ook gister met terugzetten in de wei na het wandelen. Hij heeft zich daarbij nog nooit losgetrokken, ook nooit geprobeerd. Tot gister dus. Draadje ging open en weg was mn bokkende kind. Met halster en touw er nog aan.

Kon ik er in de wei achteraan. Hij had gauw genoeg in de gaten dat als hij er met een voorbeen op stond hij deze op moest tillen om los te komen. Toen hij er met een achterbeen op stond snapte hij het echter niet meer, en bleef toen toch maar beteuterd naar me staan kijken om m te komen redden :+

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:45

Ik heb les van Kenneth Vansweevelt, Google maar :+ :D
Hij is wel heel erg druk was al puzzelen om de trainingsdagen in 2020 te plannen. Maar als het goed is ben ik weer een jaar verzekerd van lessen.

Er is op Bokt een "werk aan de hand" topic daar worden ook diverse instructeurs genoemd. :j
Het is soms even zoeken maar wél te vinden hetzij op basis van de Academische rijkunst hetzij klassiek of welke stroming dan ook.
Naast het feit dat de methode aan moet sluiten bij je denkwijze moet degene die je lesgeeft ook aansluiten bij jullie ais combinatie.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:57

Renee_S schreef:
Haha oeps, fijn zo’n kopstoot :+ gelukkig dat de schade meevalt.

Die baby fratsen blijven me af en toe ook verbazen. Zo ook gister met terugzetten in de wei na het wandelen. Hij heeft zich daarbij nog nooit losgetrokken, ook nooit geprobeerd. Tot gister dus. Draadje ging open en weg was mn bokkende kind. Met halster en touw er nog aan.

Kon ik er in de wei achteraan. Hij had gauw genoeg in de gaten dat als hij er met een voorbeen op stond hij deze op moest tillen om los te komen. Toen hij er met een achterbeen op stond snapte hij het echter niet meer, en bleef toen toch maar beteuterd naar me staan kijken om m te komen redden :+


Ja hij is ook net een baby hoor, hij mag dan wel 6 zijn maar in die 6 jaar heeft hij niks hoeven doen behalve de andere paarden klieren. Wat hij nu dus ook wel eens bij mij wil doen. Die baby fratsen zijn dus heeel herkenbaar, maar de laatste tijd wordt hij af en toe wat gemeen, dus even kijken wat we daarmee gaan doen. Hij beet me laatst zowat in mijn rug, gelukkig had ik een dikke jas aan, waar nu dus een groot gat in zit -O-

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:25

ninavo schreef:
Renee_S schreef:
Haha oeps, fijn zo’n kopstoot :+ gelukkig dat de schade meevalt.

Die baby fratsen blijven me af en toe ook verbazen. Zo ook gister met terugzetten in de wei na het wandelen. Hij heeft zich daarbij nog nooit losgetrokken, ook nooit geprobeerd. Tot gister dus. Draadje ging open en weg was mn bokkende kind. Met halster en touw er nog aan.

Kon ik er in de wei achteraan. Hij had gauw genoeg in de gaten dat als hij er met een voorbeen op stond hij deze op moest tillen om los te komen. Toen hij er met een achterbeen op stond snapte hij het echter niet meer, en bleef toen toch maar beteuterd naar me staan kijken om m te komen redden :+


Ja hij is ook net een baby hoor, hij mag dan wel 6 zijn maar in die 6 jaar heeft hij niks hoeven doen behalve de andere paarden klieren. Wat hij nu dus ook wel eens bij mij wil doen. Die baby fratsen zijn dus heeel herkenbaar, maar de laatste tijd wordt hij af en toe wat gemeen, dus even kijken wat we daarmee gaan doen. Hij beet me laatst zowat in mijn rug, gelukkig had ik een dikke jas aan, waar nu dus een groot gat in zit -O-


Malik is ook een doerak dus op die manier spelen doe ik (nog) niet, dan zoekt hij de grens teveel op.
Hij zit ook echt in een klierperiode en is aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan, ik heb nu dan ook de longeerzweep erbij ipv het touw als ik met hem werk, dan kan ik hem beter op afstand houden.
Hij moet wel weten wat niet kan en mag, anders wordt het mij te gevaarlijk. :Y)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:59

MirandaFuego schreef:
Malik is ook een doerak dus op die manier spelen doe ik (nog) niet, dan zoekt hij de grens teveel op.
Hij zit ook echt in een klierperiode en is aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan, ik heb nu dan ook de longeerzweep erbij ipv het touw als ik met hem werk, dan kan ik hem beter op afstand houden.
Hij moet wel weten wat niet kan en mag, anders wordt het mij te gevaarlijk. :Y)


Ja dat vind ik dus ook, zeker omdat hij zo groot is, met zijn 1,85m rent hij me zo omver! Het spelen ging een tijd heel goed, maar de laatste tijd is hij heel vervelend. Hopelijk trekt het bij, heb ook besloten dat ik een periode niet los met hem ga werken, omdat hij dan veel te zeggen heeft.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:49

Haha het heeft ook wel wat die puber periodes, maar wel met mate uiteraard. Verstandig om eerst weer even aan een touwtje te gaan werken dan inderdaad!

Hier vandaag een enorme mijlpaal bereikt! Ik heb op Moon gezeten! *\%/*
En hoe! Ze was echt enorm braaf en had totaal geen spanning. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Heerlijk om te ervaren hoe alles dan op z'n plek valt <3
Mij krijgen jullie voorlopig niet meer van m'n roze wolk af <3

Afbeelding

Afbeelding

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 07:49

Lauke schreef:
Haha het heeft ook wel wat die puber periodes, maar wel met mate uiteraard. Verstandig om eerst weer even aan een touwtje te gaan werken dan inderdaad!

Hier vandaag een enorme mijlpaal bereikt! Ik heb op Moon gezeten! *\%/*
En hoe! Ze was echt enorm braaf en had totaal geen spanning. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Heerlijk om te ervaren hoe alles dan op z'n plek valt <3
Mij krijgen jullie voorlopig niet meer van m'n roze wolk af <3

[ [url=m/tYJhvc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u2n0tg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is een flinke mijlpaal!! Wat staat hij der mega relaxt bij zeg
:j

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:17

Wat tof! Fijn dat het zo relaxed ging :)

Die puberperiodes ken ik ook, dan is ze opeens even alles vergeten wat ze geleerd heeft :+ Vooral ineens weer steeds touwtje losknopen bij het poetsen, voeten terugtrekken bij hoeven krabben en rodeostiertje spelen bij het longeren zijn favoriet :P
Loswerken/grondwerk helpt bij dat laatste dan wel, even weer strak trekken wie het voor het zeggen heeft. Twee keer voor me achteruit zetten als ze haar eigen ding wil doen en je ziet haar denken: ^) weet het al weer ^)

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:05

Super Lauke! ziet er fijn uit zo.
Baby fratsen.... hier ook present hahaha! Dat ineens uitproberen doet Tim dan weer minder, meestal begint hij te voorzichtig en dan heb ik hem al door... helaas voor hem. Qua spelen komt hij niks tekort, hij weet altijd wel iemand te vinden die mee wil spelen, en met mij spelen doet hij vrij voorzichtig. Zo'n gentle ras heb ik nog niet eerder meegemaakt <3