Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:52

Super fijn zeg, top dat Moon het zo makkelijk accepteert!

Hier hebben we een paar keer over het zadel gehangen bij Ziza. Ik heb het idee dat ze echt op zn Afrikaans boers is ingereden, ze schiet na 2-3 seconden in de stress als ik er enkel over heen hang.
We gaan dat heel langzaam uitbreiden, wil eerst dat ik gewoon kan hangen zonder dat haar hartslag om hoog schiet.

Ons 2e jonge paard komt vanmiddag aan. Het gaat om een 3,5 jarige Arabier hengst. Die mag nog een lange tijd in de wei niets doen, maar moet wel eerst leren om een halster om te krijgen en mee te lopen eraan. Heb nog geen idee hoe we hem in de trailer gaan krijgen, hij is totaal niet aan mensen gewend maar doet wel alles voor voer. Morgen ochtend komt de vee arts om hem gelijk te castreren overigens. Als hij dan wat meer gewend is moet hij nodig een hoefsmid zien.

We hebben hem T.B., of Toby als roepnaam gedoopt. Volledige naam is Mozilla Thunderbird. Hij wordt een endurance paard en mijn man is IT-er :+

We hebben hier straks alleen maar jonge paarden staan, best gezellig maar had er best graag een wat oudere bij gehad voor buitenritten oefenen etc!

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:53

Iriscope, hopelijk is het allemaal gelukt met de hengst!
Met mijn vorige paard praktisch hetzelfde verhaal, die stond alleen al een half jaar in de stal. :x
Maar die ging braaf de trailer op en heeft de drie uur durende rit geen kik gegeven.
Was dus een binnenvetter maar hij ging ook de wei op en dat ging allemaal prima, hopelijk bij jou ook!

Mrs midnight fijn dat hij lief en voorzichtig is, Malik op zich ook wel maar hij kan sowieso wel eens lomp zijn en met jonge paarden is het toch altijd wat meer oppassen.

Vientje, ja dat is ook gewoon hoe het werkt.
Ik merk ook dat hij de leider uitdaagd, die heeft er ook extra werk van op het moment. :D

Lauke wat gaaf! *\%/*
En, zat ze lekker??
Super dat ze zo relaxt was!

Ninavo, ja precies, weer even de regels duidelijk stellen! ~~}>


We hebben het erover en vanmiddag had ik gelijk een momentje.. :oo



Malik moest halthouden maar hij liep net iets verder door, ik liep net naar hem toe en hij wilde draaien, maar kwam met zijn kont tegen het hek en daar schrok hij van en sprong naar voren, maar daar stond ik.. :+
Hij sprong wel opzij dus hij wil het vrouwtje gelukkig niet verpletteren. <3

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:00

Gaaf Lauke! Mijlpaal! **\O/** **\O/**

Azmay

Berichten: 18000
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:04

Heeft Malik nog best netjes op gelost, met menig paard had je er onder gelegen :oo

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:09

Hengstje was na 2 uur geduld en voer en belonen nog niet op de trailer, dus toen hebben we hem toch maar naar huis gewandeld. Het was maar 1,5 km maar aangezien hij tot eergister geen halster om had gehad ging onze voorkeur naar de trailer uit. Uiteindelijk liep hij heel braaf mee, zolang we maar brokken voor hem uit hielden. Zelfs de auto's die we tegen kwamen ( rustig onverhard landweggetje) had ie geen omkijken naar. Knappe vent! Morgen balletjes eraf.

Helaas moeten we de SPCA wel laten komen voor de andere paarden. Ze zijn niet om aan te zien zo mager :(

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:16

Wat zijn jullie allemaal al ver en druk bezig haha.
Hier gaan we morgen voor de eerste keer trailer laden. Of althans kennis maken met de trailer :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:18

Iriscope schreef:
Hengstje was na 2 uur geduld en voer en belonen nog niet op de trailer, dus toen hebben we hem toch maar naar huis gewandeld. Het was maar 1,5 km maar aangezien hij tot eergister geen halster om had gehad ging onze voorkeur naar de trailer uit. Uiteindelijk liep hij heel braaf mee, zolang we maar brokken voor hem uit hielden. Zelfs de auto's die we tegen kwamen ( rustig onverhard landweggetje) had ie geen omkijken naar. Knappe vent! Morgen balletjes eraf.

Helaas moeten we de SPCA wel laten komen voor de andere paarden. Ze zijn niet om aan te zien zo mager :(

Ach gut, wat sneu. Is jouw hengstje wel een beetje op gewicht of moet daar ook nog veel voor gedaan worden? Klinkt wel als een fijn paardje, dat hij goed meeloopt (ondanks het niet in de trailer willen, maar dat is een kwestie van oefenen).

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:30

Malik heeft het best netjes gedaan. Hij bedacht net op tijd dat je er stond :) Hij denkt dus om zijn personeel :D






Iriscope schreef:
Hengstje was na 2 uur geduld en voer en belonen nog niet op de trailer, dus toen hebben we hem toch maar naar huis gewandeld. Het was maar 1,5 km maar aangezien hij tot eergister geen halster om had gehad ging onze voorkeur naar de trailer uit. Uiteindelijk liep hij heel braaf mee, zolang we maar brokken voor hem uit hielden. Zelfs de auto's die we tegen kwamen ( rustig onverhard landweggetje) had ie geen omkijken naar. Knappe vent! Morgen balletjes eraf.

Helaas moeten we de SPCA wel laten komen voor de andere paarden. Ze zijn niet om aan te zien zo mager :(


Fijn dat het gelukt is! Wel sneu voor die andere paarden. Hebben die mensen onvoldoende geld voor voer? Is erg duur bij jullie, toch?

Ik hoop dat wij door de ergste puberfase heen zijn inmiddels. Nu heb ik een merrie dus speelsheid wordt vaak al snel minder dan bij ruïnen.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:44

Azmay schreef:
Heeft Malik nog best netjes op gelost, met menig paard had je er onder gelegen :oo



Ja dat denk ik ook, hij is gelukkig niet altijd lomp! :D


fransje23 schreef:
Malik heeft het best netjes gedaan. Hij bedacht net op tijd dat je er stond :) Hij denkt dus om zijn personeel :D


Ja ik was ook blij dat hij het zo goed deed, hij bleef toch nadenken terwijl hij schrok!
Hij dacht natuurlijk, wie moet me anders straks op de wei zetten.. :P
Ze is natuurlijk ook wat ouder alweer, en is idd ook wel zo dat de meeste merries minder uitdagend zijn, tenminste, op die manier! _O-

Iriscope, ooh gelukkig kon je lopend, xe trailer is natuurlijk ook wel iets spannends.
Wel sneu van de andere paarden..
Veel succes morgen met de castratie.

Puddle ook succes met het oefenen morgen!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:00

We zitten momenteel in een heftige droogte en het is daarom erg duur om paarden te houden. Mensen die hun paarden voor de hobby ergens op een boerderij hadden rondlopen ipv op een stal, komen nu bedrogen uit omdat ze ineens hooi moeten kopen.
Deze dame kan het volgens mij (met wat moeite) best betalen, maar snapt gewoon niet dat wat ze doet fout is. Als je 1 keer per dag een plakje hooi komt brengen voor 5 paarden waarvan 1 een zogende merrie is, dan zit er toch iets niet goed. De SPCA is op de hoogte en komt snel langs, laten we hopen dat ze op tijd zijn. De zogende merrie is in 3 dagen ineens zoooo veel afgevallen dat we denken dat het al te laat is.

Wij zijn de afgelopen week 2x per dag langsgeweest om met Toby te oefenen en hebben toen steeds hooi erbij gegooid, maar op de lange termijn is dat natuurlijk geen oplossing.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:24

Nare situatie ;(
Sommige mensen missen echt het verstand om te bedenken hoeveel een paard dagelijks eet.
Met een caviaportie redden ze het niet.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:54

28-11-19 ~~~ rondje bak ~~~

Ik heb het al een aantal keer gehad over de verlatingsangst van Maylinn en haar vriendin.
Ook heb ik al eens verteld hoe we dat aan het trainen zijn. (Uit het zicht zijn en weer terug komen. )
Omdat Maylinn inmiddels best relaxt is in "haar" rondje weglopen dacht ik ook zal eens een rondje filmen. Van stal uit weg bij Mila naar de bak en weer terug.
Halverwege de het rondje in de bak zie je dat ze wat spanning opbouwt maar ook dat ze die met behulp van hoofd laag en kauwen weer heel snel laat afvloeien.
Waarom spanning? Omdat het anders was als anders we deden immers een langer rondje dan normaal.
Wat is het toch een fijne merrie om mee te werken. Stap voor stap komen we er wel

Klein stukje van het filmpje:

https://vimeo.com/376136714

2 weken geleden had ze echt nog heel heel veel spanning. Hoofd in de lucht, gespannen als een veertje, strakke blik, passen niet afmaken etc.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:56

Ooh bah wat een vervelende situatie, fijn dat jullie hem daar weg hebben kunnen halen en actie ondernemen voor de rest... Hopenlijk nog op tijd -O-

Hebben jullie wel eens de Parelli horsenality test gedaan voor jullie paard?

Ik vind het grappig om bij mezelf terug te zien dat ik echt duidelijk voor een type paard kies. Zowel mijn opa als mn puppy zijn duidelijk left brain, allebei iets meer extrovert. Als ik ze ga scoren scoor ik pupje 22 LBE en 15 LBI, en opa 17/12. Hebben jullie ook zo'n voorkeur, en matcht je paard daarbij? En houden jullie qua trainingsmethoden nog veel rekening hiermee?

https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... rd/107364/

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:37

Ik val ook op left brain extroverts. Zelfs als ze daar in het begin eigenlijk helemaal niet op lijken... :')

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:55

Ik vind die horsenality test altijd een beetje vergelijkbaar met horoscopen, maar aan de andere kant kan ik het toch ook weer niet laten om het even uit te puzzelen. Ik vind vanalles leuk, mijn eerste was een right brain extrovert, toen een right brain introvert en mijn jonkie is een left brain extrovert. Dat is trouwens de dochter van de right brain introvert, qua looks lijken ze ontzettend maar totaal andere mindset dus.
Ik vind trouwens de vijf elementen persoonlijkheid ook wel grappig, daar zie ik dan wel weer overeenkomsten. Ik heb graag paarden met op z'n minst een deel vuur.

Ik kom trouwens ontzettend binnenvallen, ik ben ook ontzettend slecht in dit soort topics omdat ik het nooit bij kan houden. Ik heb een jonkie uit 2017, maar ik denk eigenlijk niet dat ik die in 2020 al klaar wil hebben. Ga wel een start maken aan het dressuurmatig werken in de hand en ik zet het grondwerken en handpaardrijden wat we al doen voort. Dus ik lees wel mee, maar 'echt' beleren gaat denk ik nog niet gebeuren in 2020.

Om even wat beeldmateriaal toe te voegen. Hier lekker mee op buitenrit
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:09

Ik heb eindelijk een goeie foto van Love of Life, so here she is;

Afbeelding

Ze staat nog tot februari in Kaapstad en ze wordt deze maand 3. Normaal zou ik met 3 nog niets met haar doen, maar ik mis hier thuis iemand die handig en betrouwbaar is met jonge paarden om te assisteren vanaf de grond.

Daarom heb ik besloten dat hun stalamazone haar vast zadelmak mag maken voor ze hierheen komt. Toen we haar gingen bezichtigen heb ik een 5 jarige merrie gereden die door dezelfde amazone beleerd is en dat beviel heel goed, sloot goed aan bij hoe ik het zou doen.

Het zal enkel basiswerk zijn, dus ze krijgt als ze dan hier komt gewoon nog rust voor ik verder ga met haar. Ik ben toch iets ouder dus hoe gaaf het ook is, ik wil ook graag een beetje verantwoordelijk zijn als het gaat om tijd. Ik werk freelance dus nare vallen kosten me nogal wat... Op deze manier is in ieder geval het gekste deel vast gedaan voor me :)

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:23

Dat is toch prima!
Beleren, even wegzetten en dan weer oppakken is naar mijn inzien ook het beste, kan ze mooi de dingen in haar hoofd verwerken.
Mooie merrie hoor.

Ik moet even zien hoe het met die van mij gaat, hij groeit nogal hard momenteel en hij is al zo groot.
Nu op 2 jaar en 9 maanden is hij 1.73.
Maar verder wel mooi in proportie, hij groeit mooi geleidelijk.
Haal hem met 3 jaar en 3 maanden op uit de opfok.

Afbeelding
Afbeelding

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:26

Hallo allemaal!

Ik kom ook meelezen in dit topic en heb ook een paard dat waarschijnlijk rond juli zadelmak wordt gemaakt. Dit ligt een beetje aan hoe die nog gaat groeien. Doel is 2020 gewoon lekker rustig aan doen en begin 2021 bb klaar.

Een ruin van mei 2017, meet nu 1,66 op de schoft en 1,72 bij de kont.


Afbeelding


Juli 2019
Afbeelding

Oktober 2019
Afbeelding


Bij de verkoop
Afbeelding

Verder echt een super lief karakter naar mensen toe en andere dieren, maar het is ook geen sul.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door yakari123 op 02-12-19 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 16:28

Oh goss die is nog wel heel baby! :D

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:30

Wat een guppy nog :D
Leuk dier

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:38

Dat wordt een mooi kanon zo Silly :j

Agos, de jouwe is echt nog een gupje om te zien Yakari :)

Leuk dier Iriscope! Ze lijkt heel erg op een merrie die ik vroeger heb gereden. Vind je planning helemaal niet gek, hier gaan ze na een eerste zadelmakmaak periode ook altijd nog weer een tijdje terug de wei in (veulen, of gewoon vanwege de winter := ).

Die horsenality test is wel leuk, maar de vijf elementen vond ik passender bij die van mij qua analyse. Miep is een combinatie vuur en heel veel water ( := ), Pinda is voornamelijk vuur met een beetje hout. In theorie zou Pinda bewerkbaarder moeten zijn dan Miep :+ Ik heb van mezelf altijd de lichtgestoorde excentriekelingen waar ik op val, wat dat betreft is Miep duidelijk "mijn type" (waterpaard, wel een vrij gematigde) en Pinda te veel een redelijk ongecompliceerd allemansvriendje. Maar das mijn baaaaaaaby <3 dus dat is haar vergeven :+ Word ook een dagje ouder dus vanaf nu graag wat ongecompliceerder, het gestunt laat ik voortaan liever aan anderen over :P

Hier weinig nieuws onder de zon, mooi beetje om aan het prutsen met de dames. Pinda krijgt haar nieuwe kleine paddockmaatje niet onder de duim, van de ene kant is dat goed (bijdehante puber weer mooi op haar plek gezet :+ ), maar van de andere kant krijgt ze daardoor nu te weinig hooi binnen overdag waardoor ze inmiddels ook terug begint te vallen in gewicht. Erg lastig, heb het even aangekeken maar weet niet of dit een blijvende oplossing gaat zijn.

Liaan

Berichten: 510
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:51

Silly, heb je dat artikel gelezen van die van 1.91m? Moest aan jou denken toen ik het las. Hopelijk is Cas klaar met groeien.

Yakari, wat kijkt hij lief! Lekker overbouwd nog.

Iriscope, leuk beest en goede planning!

Zijn die van jullie ook zo wakker? Die van mij is heel lief, maar als ze iets eng vind kan ze echt boven mij uit springen zo hoog. Nu 2 x een soort van gelongeerd en ze kan me lopen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:01

Duke is niet wakkerder dan anders, Dexter is nooit echt wakker geweest :+

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:15

@Vientje: Geen mogelijkheid om meerdere hopen te maken? Dat wil hier nog weleens helpen. Zeker als ze niet genoeg binnen krijgt.

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:20

1.91!!!! %) %) %)
Nee niet gelezen.
Maar hij groeit vast geen 18-20 cm. Meer 8)7

Nee die van mij is alleen maar de alphahengst aan het spelen, verder is ie gewoon braaf en rustig.