Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:06

Ik denk dat we de berichten bijna tegelijk verstuurd hebben. De foto‘s heb ik een fractie later toegevoegd. Dus waarschijnlijk nog net een seconde voor jouw bericht of zo.

Bjelle heeft ook een hindernis omgebeten :D

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:11

Die obstakel training lijkt me wel heel leuk om te doen !

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:08

CL wat vervelend die geiten! Maar inderdaad wat al gezegd werd, stapje voor stapje terug opbouwen, ook al begin je met alleen op en af stappen. Het moet voor jou goed voelen!!
Oh Sizzle dat ziet er supertof uit allemaal!!! En wat is ze knap zo op dat blok <3
Vientje, wel fijn dat je nu weet waar de oorzaak van het probleem ligt, dan kun je er in ieder geval aan werken. Ook al is dat misschien heel moeilijk. Goed begin met die workshop!
Sosha ook al last van andermans dieren... naar is dat he!

Wij hebben eigenlijk niet zo heel veel gedaan van de week, ik heb Tim een paar keer in het bakje laten lopen en dat gaat erg goed, hij houd het inmiddels wel twee rondjes vol in galop. Galop was echt een dingetje op de vorige stal, hij ging eerder in tölt dan in galop, dus ik ben er erg blij mee! Stappen en draven ging sowieso al prima, nu is dat fijn aan het conditioneren.
Ik hoop dus als we weer eens een mooie droge periode hebben, dat ik mijn zadel mee kan nemen om te passen, en evt er mee te werken. Heb erg gelachen gisteren, de stalhoudster heeft een paardje met de zelfde leeftijd als Tim, af en toe klimmen ze daar eens een rondje op om te wennen. Timmie had dus gisteren bedacht dat hij dan wel mee wilde doen, en probeerde tussen de draden om het bakje heen door te kruipen, onder de bovendraad door en toen wist ie het niet meer. Krijg ik daar dus foto's van :')

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:27

Bjelle heeft vandaag een beschadiging op het oog (blauw vlek), dierenarts komt dadelijk. Ze knippert niet extra, geen tranen, geen pijn.
Aangezien ze een appaloosa is zit ik nu vol in de stress want dan kan het theoretisch sluimerende uveitis zijn #)

Edit: typo

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:52

Oh nee Sizzle, dat zou toch wat zijn -O- Ik duim dat dat het niet is!

Pinda geoefend met de trailer, en jullie samen met rijden. Angst is een naar ding... ik had er nooit last van tot ik mijn huidige paard kocht. Diep in de rouw, ze was wat minder dapper dan ik dacht en ik kon dat allemaal niet handelen. Nu sinds januari les van iemand die ook coach is en dat helpt zo goed. Ik galoppeerde gisteren breed lachend door de bak, ondanks dat ik er even daarvoor bijna naast lag omdat iemand zijn kat uit ging laten naast de bak :roll: :x

Feyre gaat goed! Ze is niet meer ontsnapt en ze groeit en groeit en groeit en groeit :oo Niet normaal. Gisteren heeft ze voor het eerst gegaloppeerd aan de longeerlijn *\o/* Ze snapte de hulp echt direct! Rijden doen we dus nog even niet, omdat ze zo knetterhard groeit op dit moment. Maar ze heeft wel uitdaging nodig, dus lekker wandelen en 2-3x per week een kwartiertje aan de longeerlijn.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:13

Oh Sizzle ik duim voor jullie!
Berdien wat fijn dat Feyre lekker gaat!

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:29

Vientje pinda heeft dezelfde deken als Sydney! Ik heb toen wel op mijn vorige stal een nieuwe moeten kopen want de weidegenoot trok steeds de klittenband los en stond ze steeds zonder deken. wel gaaf die schrik training! Is er iets gebeurt waardoor jullie zoveel angst hebben? Ik heb toen het een en ander gemist denk ik. Die training klinkt wel aantrekkelijk ben benieuwd hoe het gaat!

Sizzle wow wat een gaaf parcours! Ging het met die brug? Lijkt me dat ze door het geluid icm met het wiebelen het dood eng zouden vinden!
Jeetje bah bah hoop echt dat het meevalt met het oog!
Ja klopt helemaal! Ik ben door mijn oudere merrie echt heel onzeker geworden die struikelde vrij makkelijk waardoor we echt over de kop gingen en ik naar terecht kwam ik ben dus echt bang om te vallen en onder het paard terecht te komen. Dat is waar de schrik met syd mee begon niet dat die zou struikelen maar door haar staken dat ze omhoog kwam en achterover zou klappen. Uiteindelijk ging ik elke bokje of huppeltje echt als een voorteken zien en durfde ik niet. Ik ben echt zo blij dat ik haar in training heb gezet want nu kon ik met eigen ogen zien wat ze deed als je na het staken doorvroeg niet veel dus en uiteindelijk ging madam gewoon lopen. Uiteraard heb ik nog wel wat spanning als ze wat hyper de pieper is maar ik heb zoveel vertrouwen gekregen door mijn instructeur. Wij longeren niet eens meer voor we rijden wat ik altijd deed. Ik heb echt voor het eerst van de week zonder angst opgestapt om een of andere reden was het er niet ondanks dat ze 3 weken stil had gestaan. Ik heb donderdag weer les en ik denk he jammer moet nog tot donderdag wachten! Ik merk dat sinds de verhuizing van de paarden ik ook echt weer een hoop rust gekregen heb. Ik zag er steeds meer tegen op om te gaan en nu denk ik ik ga toch effe snel. Syd en rudi verhuizen daar over 2 weken ook heen en ondanks dat ik het spannend vind om het zonder mijn instructrice te doen ik er we echt naar uit kijk weet dat mijn vriendin me steun geeft waar nodig en de stal houder zal me ook bij staan dus ik zie het als een avontuur.

Berdien ow fijn dat het goed gaat hoe groot is ze nu?

Kruimellover echt stoer dat trek lijkt me echt super leuk om te doen! Snap dat jullie moe waren

Sosha jemig die van mij zou denk ik een rol beroerte krijgen als er een varken uit de bosjes kwam ...

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:49

Hmm, ben behoorlijk pessimistisch eerlijk gezegd.
Ik had gehoopt op een beschadiging van de hoornhuid maar ze heeft een cornea oedeem zonder beschadiging. Nu eerst cortison druppels en hopen dat het toch een trauma is.
Moeder en oma van mijn merrie hadden op hoge leeftijd geen maanblindheid, maar ik weet niet wat er uit de vaderlijn komt. Mijn onderbuik gevoel is niet goed in iedergeval en helaas heeft die onderbuik van mij al iets te vaak gelijk gehad als het om paarden gaat.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:58

Sizzle schreef:
Hmm, ben behoorlijk pessimistisch eerlijk gezegd.
Ik had gehoopt op een beschadiging van de hoornhuid maar ze heeft een cornea oedeem zonder beschadiging. Nu eerst cortison druppels en hopen dat het toch een trauma is.
Moeder en oma van mijn merrie hadden op hoge leeftijd geen maanblindheid, maar ik weet niet wat er uit de vaderlijn komt. Mijn onderbuik gevoel is niet goed in iedergeval en helaas heeft die onderbuik van mij al iets te vaak gelijk gehad als het om paarden gaat.


O wat balen Sizzle.
Hier ook wel ervaringen met Uveitis. Bij 1 van mijn paarden was de oorzaak herpes. Dit hebben we jaren lang goed onder controle kunnen houden met weerstandsverhogers en L-lysine. En een UV kap op in de wei. Uiteindelijk is hij om iets anders ingeslapen. We waren er altijd goed en snel bij zonder schade (blauwe waas) aan het oog.
Mijn merrie had van de zomer ook een uveitis (ik dacht o nee daar gaan we weer) maar vermoedelijke oorzaak bij haar was toch wel trauma omdat ze een schaafwondje net boven het oog had zitten.
Ik hoop echt voor Bjelle dat het meevalt.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:01

Uveitis is a bitch. Maar met tijdige behandeling vaak nog enigsinds te managen (als je geen Fries hebt). Het probleem is dat als Bjelle het heeft, het zeer waarschijnlijk eerder om sluipende uveitis gaat. Dat is een erfelijke vorm die onomkeerbaar is en eigenlijk alleen bij appaloosa‘s voorkomt.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:22

Sizzle schreef:
Uveitis is a bitch. Maar met tijdige behandeling vaak nog enigsinds te managen (als je geen Fries hebt). Het probleem is dat als Bjelle het heeft, het zeer waarschijnlijk eerder om sluipende uveitis gaat. Dat is een erfelijke vorm die onomkeerbaar is en eigenlijk alleen bij appaloosa‘s voorkomt.


Ach dat is toch wel het allerslechtste scenario. Ik begrijp dat het in dat geval het vaak nog bij beide ogen voorkomt. is er in dat geval met medicatie nog iets te doen?

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:18

Hè bah Sizzle, wat naar, ik hoop dat het toch trauma van buitenaf is.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:21

Eerst maar even afwachten of de cortison druppels aanslaan, misschien heeft ze toch gewoon een tik gehad of zo. Wat ik positief vind is dat gisteren het ooglid wat rood was, dus ik hou het nog even bij een onhandige actie.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:25

Sizzle schreef:
Eerst maar even afwachten of de cortison druppels aanslaan, misschien heeft ze toch gewoon een tik gehad of zo. Wat ik positief vind is dat gisteren het ooglid wat rood was, dus ik hou het nog even bij een onhandige actie.


Ik duim heel erg voor je +:)+

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:59

Dank jullie :)
Voordeel van Covid: ik werk thuis dus ik kan goed 2x gaan druppelen.

Candalisa, ik was oprecht verbaast hoe eigenlijk alle paarden vrij makkelijk over de obstakels gingen. Sommige werden wat heet en gingen dan erg snel maar eigenlijk was er geen een paard dat het er niet mee eens was. De begeleiding was ook echt top.
De meeste dingen zien er uit als een gewoon blok naar in allemaal zit iets van vering of rolletjes, het beweegt dus allemaal.
Die ene plank leek mij als leek een makkie, maar die loopt smal toe waardoor paarden hem domweg niet meer zien. Ze donderen er dus halverwege gewoon af als ze niet met hun eigen voeten leren voelen :=

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:41

Maar 2x druppelen; ik moest 5 x per dag
Prednisolon. En atropine 1 x per 2 dagen + uv kap op want dan staat de pupil open.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:57

Ze zei 2x, ik ga er maar even vanuit dat het klopt. Misschien een dosering verschil.
Wat doet de atropine precies? Dat is toch tegen lensproblemen?
Mijn paard knijpt niet, traant niet en heeft een normale pupilreactie, de vlek zit ernaast. Ik moet sowieso gelijk weer bellen als er iets veranderd en ze komt deze week ook weer langs.

Edit: even opgezocht, dat wordt inderdaad voornamelijk gegeven bij verminderde pupil reactie of dichtknijpen ivm risico op blijvend verminderde werking. Dat is bij ons absoluut niet het geval, de pupil is gewoon maximaal reactief op licht en donker.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:12

De atropine zet de pupil open zodat de medicatie beter in het oog door kan dringen. Uveitis is een steriele ontsteking in het oog. Maar omdat de pupil zich dan niet meer kan vernauwen in reactie op licht moet dus de uv kap op.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:15

Aha, ja dan snap ik wel dat het niet perse nodig is op dit moment. Een klassiek verschijnsel bij uveitis is vernauwing van de pupil, dat hebben we niet.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:33

Oh wat eng oogproblemen bij een Appie...

Met Roos ben ik rustig aan het werk aan grondmanieren. En dat is wel nodig ook. Als ze te veel spanning opbouwt en het haar niet zint rent ze vooruit, keert haar kont naar je toe en mept. :x

Gelukkig ben ik niet heel snel onder de indruk en is het verder een geweldig leuk paardje.

Maar het gaat nog wel wat tijd, moeite en spierpijn kosten om hier een fijn endurance paard van te maken. :=

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:53

Ai, dat klinkt niet best Sizzle. Hopelijk valt het mee.

Roos heeft een attitude Malenka!

Vientje, kleine stapjes, dan kom je er vast doorheen.

Ik had vandaag ook weer les met Rudi en voor het eerst was meneer het er niet mee eens. Als we een stipje doen en hij dendert door dan moet hij een paar passen achteruit zodat hij leert z'n kont eronder te zetten en echt stil te staan. Meneer wilde er een beetje zijn eigen feestje van maken en moest dus achteruit. Dat was hij mooi niet van plan. Links, omhoog, naar rechts. Alles is de revue gepasseerd :') maar uiteindelijk deed het hij netjes. Daarna met het spinnen. Linksom gaat echt al goed maar rechtsom wil hij graag zijn ribbenkast naar binnen zetten en eigenlijk dus verkeerd om gebogen zijn, met spinnen niet zo handig. Dus ik vraag zijn neus wat meer naar binnen en zet bij met mijn buitenbeen. Daar was hij het ook niet mee eens en toen kreeg ik zowaar een bok :') Daarna was het hem wel duidelijk dat hij er toch echt niet aan ontkwam en toen ging het voorbeeldig. Ik heb hem gelijk de hemel in geprezen en afgesloten.
Morgen weer even erop zodat hij geen spierpijn krijgt en dan is hij weer 3 dagen ruitervrij

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:15

Ai wat eng, oogproblemen zijn erg vervelend... :(:) Hopelijk slaat de medicatie aan en blijkt het niet de ergste vorm ervan te zijn, sterkte! Ik duim iig mee :(:)

Roos heeft een beste eigen mening dus :))

Goed doorgepakt Noisy! Hopelijk heeft hij nu goed in zijn oren geknoopt dat dat niet mag.

Een varken uit de bosjes :wow: en mensen die hun kat uitlaten :wow: ja dan zou ik als paard ook echt not amused zijn :))

Wat fijn dat Feyre het zo goed doet en braaf haar houdini-kunstjes achterwege laat! *\o/* Hoe groot is ze nu dan wel niet joh := stiekem toch wat Shire-bloed erin?

Wij hebben tandproblemen gehad waar Pinda erg heftig op reageerde, en sinds mijn ongeluk paar jaar geleden ben ik sowieso geen enorme held meer kwam ik achter dus dat was redelijk funest voor het beetje vertrouwen wat ik nog had.

Gisteren dapper opgestapt, wel spanning maar erg bewust aan het werk geweest. Ging een tijdje goed, totdat we aandraafden... rug bol, kop tussen de voorbenen en om haar as rondjes rodeo-bokken. Beste klap met de zweep op de schouder verkocht, toen werd ze pas echt boos en ging ze zijwaarts bokkend en tollend de bak door. Viel allemaal wel uit te zitten (ze doet dit redelijk slowmotion gelukkig := ), dus toen ze er de brui aan gaf nog even gewoon een paar minuten in stap gewerkt waarbij ze braaf maar wel wat bommig was, terug gestapt over de weg naar stal en na het afstappen daar in janken uitgebarsten van ellende :+ Ik wist het echt even niet meer hoor. Dacht dat ik het zelf veroorzaak door tegenstrijdige hulpen omdat ik eigenlijk niet durf maar mezelf daar doorheen aan het drukken ben (wat ook best een grote factor kan zijn), maar na overleg met instructrice gaan we toch ook eerst eens oa het zadel checken vanavond. Zadelmaker had ik al een afspraak mee maar hij is de afgelopen week 2x niet op komen dagen. Dit gedrag is echt vreemd voor Pinda, het is totaal niet het paard hiervoor. Ze is hardstikke eerlijk en doet altijd haar best voor je zolang ze snapt wat je vraagt, dus of er zit iets verkeerd of ik loop haar met mijn domme gedoe zelf te verprutsen, of allebei. Afijn, to be continued...

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:20

He verdorie Vientje, wat een tegenvaller. Weet je zeker dat ze niet gewoon herfstig explosief was?
Ik hoop dat jullie snel weer terug op jullie stijgende lijn zijn.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:23

Aaaah vientje ik vind je wel een ontzettend stoer wijf hoor! Ik was na het eerste bokje al afgestapt! En dan nog over de weg stappen jemig je hebt veel meer lef dan je denkt joh!
Zadel nakijken is wel een prettig idee nu stap je ook op met allerlei dingen in je hoofd zou dit kunnen zou dat kunnen als je die uitsluit kan je weer beginnen en denken ok alles is goed dus nu aan de bak. Soms is het idd ook een fase en ik vind dat je al erg goed op weg ben om er doorheen te komen dus als het dat nu is komt het vast goed!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:27

Zeker weten doet ik dat niet, maar het voelde echt gericht op mij als "irritatie". Als ze fris is gaat ze onverwacht hard vooruit met eens een bokje en loert ze wat op redenen om weer even te kunnen gassen, dit was echt blokkeren in de ankers en proberen iets (mij :+ ) te lozen. Het voelde iig niet als alleen maar overtollige energie, dat uit ze anders.

*edit: nu je het zegt Candalisa...best maf dat ik gewoon onder het zadel naar stal terug ben gestapt := 8)7 helemaal niet bij nagedacht, ik dacht alleen maar "zo veel mogelijk alles doen net als anders, want als ze doorkrijgt dat dit gedrag werkt heb ik pas echt een probleem" :+