Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:20

Jolynne, lief dat je het vraagt! Gelukkig heb ik tot nu toe weinig last tijdens het rijden omdat ik vooral mijn pols gebruik en weinig kracht zet vanuit mijn schouder. Huishoudelijke klussen zijn dus zwaarder dan het rijden voor mijn schouder. Mijn arm omhoog doen voor het hoofdstel in te steken is dan wel weer wat geklooi :+
Gelukkig bij jou niks ernstig! Wat vervelend van de zadelpasser. Hoezo zijn er 8 wervels vast gezet bij jou? Klinkt niet fijn. Wel goed dat je geen schrik hebt, schop jezelf maar goed onder je kont dan :P Komt wel weer goed!

Modnight, nee snap ik. Heeft Marie ook een keer gedaan toen ik haar net had. Maar Marie was ook echt wel een beetje een gevaarlijk paard in het begin. Hopelijk blijft het bij die ene keer.

Wat een knap paard is het toch Candalisa! En wow, dat zadel, toch meteen een heel ander zicht! :j

Sizzle, fijn dat het helemaal beter is met het oog!

Ik weet dat deze vraag hier al een paar keren gesteld is, maar hoevaak werken jullie nu eigenlijk met een paard van 3-4 jaar? Nu alles weer wat lekkerder gaat met Marie ben ik soms bang om haar te overvragen. Vorige week ging ik wat longe werk doen en vroeg iedereen op stal waarom ik niet ging rijden. Mijn antwoord daarop was dat Marie die week al twee keer intensief gereden is geweest, en dat 3 keer dan te veel is voor een paard van 3,5 jaar. Kreeg toen een beetje onprettige commentaren. Als ik met Marie rij dan rij ik meteen wel redelijk intensief omdat Marie echt wel een paard is dat je aan het werk moet zetten. Ik stap ook wel heel veel en lang tussen mijn draf en galop. Maar we doen het best intensief, en dan wil ik haar geen 3x per week aan het werk zetten. Wat denken jullie?

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:42

Ik rijd mijn driejarige drie keer peer week een half uur. Dan wordt er ook echt gewerkt. Naar mijn mening moet een paard dit prima aankunnen, mist je voldoende rust hebt tussen het rijden door.

Er moet ook voldoende ritme in het werk zitten om een paard te laten groeien en ontwikkelen in het werk. En wat is intensief? Als je genoeg rustmomenten inbouwt dan is het prima te doen.

Mijn stelregel is een beetje: 3 jarige 3x per week, 4 jarige 4x per week en als ze ouder worden zouden ze 5x per week moeten kunnen.
Maar ik train eigenlijk nooit meer dan 3x pw 30 tot 45 minuten.
Het paard waarmee ik ZZL reed liep op ma/wo/vr 30 minuten en in het weekend gingen we of naar het bos of op concours.

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:02

Timmie wandelt momenteel vaak, en steeds een beetje verder. Met vaak bedoel ik zo 2 a 3 keer per week, nu met het vroege donker ben ik veelal gebonden aan het weekend, ik hoop van de zomer wel meer te lopen ook. En dan nog ongeveer 2 keer per week in het bakje, maar dat varieert van clickerwerk tot longewerk en alles daar tussen in. Dus ik probeer fysieke en mentale belasting te varieren, hoewel hij bij een nieuw stukje wandelen mentaal ook behoorlijk wat te verwerken heeft. Verder sjouwt hij de hele dag rond in de PP dus beweging an sich heeft hij echt wel.

Berdien

Berichten: 64569
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:17

Ik wandel ongeveer 1x per week en daarna longeer ik 1x per week. Maar goed, Feyre is dan ook geen warmbloed :+ en daarnaast op dit moment echt nog heel hard aan het groeien. Ze is ook nog dusdanig overbouwd dat ik daar echt nog niet veel mee wil rijden. Afgelopen weekend dus een buitenritje van 30-45 minuten stappen, dat vind ik voorlopig echt meer dan zat.

Daarnaast is ze ook echt gewoon nog maar 3,5, en daarmee een jong paard. Dat merk je aan alles, en ze krijgt van mij ruim de tijd om volwassen te worden.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:04

Wat goed Idefix! Mooie stapje vooruit :j

Paard zit dus duidelijk goed in haar vel als ze zo veel zelfverzekerder wordt Sosha, dat is een goed teken!

Een hoop verandering dus bij jou Geryon, super als ze met de springerd dan zo goed vooruit kunnen nu! Helemaal geen projectjes meer staan zelf nu dan?

Wat goed dat Marie en jij zo goed gaan CL *\o/*

Hier ook flinke zoektocht hoor, qua zadels, hoofdstellen, bitten, beschermers...alles := Heb nu het oude dressuurzadel van instructrice overgenomen wat er tijdelijk op lag (Hulsebos :+: ), en voor nog een tijdje kan mijn oude Passier springzadel nog mee nu hij verbreed is weer. En daarna zien we wel weer verder :+ Ze groeit inderdaad echt enorm, was leuk om te zien dat ze dus ook baat heeft bij het werk wat we doen dat ze zo verbreedt :D

Dat klinkt heerlijk Noisy, brave Rudi aan de galop :)

Ahhh baby Sydney :+: En ze is inderdaad echt een bonk geworden zeg! Heb je er nu een Passier dressuurzadel opliggen of zie ik dat verkeerd :))

Pinda werkt ongeveer 4x per week (is nu 4,5 en driekwart jaar zadelmak), wisselend tussen 20 minuten en een uur. Meestal 3x daarvan onder het zadel en nog een keer longeren of loswerken. Maar het weer en de staat van de bak zorgen nogal eens voor wisselingen in planning, dus is erg flexibel.

Hier gaat alles aardig zijn gangetje, ze is opeens weer heel bijterig op touwen en hout enzo dus ik verwacht elk moment de laatste dop die loskomt. Met rijden geeft ze nog geen echte reactie erop dus houd haar wel aan het werk maar als ze wel reageert krijgt ze voorlopig vrij. Eind december komt de DA weer voor enten en dan ook het snoetje nog even checken.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:15

Ik vind het sterk paard afhankelijk hoe vaak je erop gaat zitten. Bij Bjelle rij ik nog steeds maximaal 2-3x omdat ze met langeteugelen en kaptoomwerk soms grotere ontwikkelingen heeft dan onder het zadel. Daarnaast is ze maar klein en ik behoorlijk lang en dat is echt best soms ingewikkeld voor haar evenwicht. Als barock paard heeft ze veel meer baad aan eerst leren strekken en langmaken en dat gaat haar beter af zonder ruitergewicht.
Bij Finesse zat ik er vaker op (3-4x) omdat die het makkelijkste vooruitgang had onder het zadel.
Bij Dallas ging het meer hand en hand met de groeifases die bij haar echt duidelijk te merken waren. Dan reed ik een tijd redelijk intensief en dan weer 3 weken volledig vrij.
Bij Vanessa reed ik al heel snel veel, maar die was al 8 toen ik haar inreed.

Als ze vrolijk beginnen te boeven is dat meestal wel een teken dat ze wat meer werk kunnen hebben. Als te dwarsig worden heb je waarschijnlijk iets te veel gedaan. Het blijft aftasten en je paard leren kennen.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:20

Met drie jaar train ik nog niet onder het zadel. Met vier jaar zo'n twee a drie keer in de week. In het begin zo'n twintig minuten en dat bouw ik op naar een uur en eventueel langer. Met vijf jaar langzaam opbouwen naar langere ritten tot vijf uur (endurance training). Dat drie keer per week trainen blijft en wordt ook niet meer op een uitzondering na een paar keer per jaar. Meestal krijgen ze twee dagen rust na een zware training.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:23

Met 3 jaar begin ik inderdaad ook nog niet met rijden, dan ben ik nog aan het wandelen en langeteugelen.

Waar is eigenlijk Fransje gebleven. Die maakte zulke mooie constante vooruitgang, ben benieuwd hoeveel KM die intussen achter zich hebben.

Noisy

Berichten: 5413
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:12

Ik rij 3x per week en dan max een half uurtje. Verder staat hij lekker op de wei. Straks wil ik ook het bos in gaan wandelen maar voorlopig zit dat er nog niet echt in ivm overvolle dagen/weekenden. Goede voornemen voor het nieuwe jaar zodat we komende zomer lekker buiten kunnen rijden :)

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:25

PSvanLot schreef:
Ik rijd mijn driejarige drie keer peer week een half uur. Dan wordt er ook echt gewerkt. Naar mijn mening moet een paard dit prima aankunnen, mist je voldoende rust hebt tussen het rijden door.

Er moet ook voldoende ritme in het werk zitten om een paard te laten groeien en ontwikkelen in het werk. En wat is intensief? Als je genoeg rustmomenten inbouwt dan is het prima te doen.

Mijn stelregel is een beetje: 3 jarige 3x per week, 4 jarige 4x per week en als ze ouder worden zouden ze 5x per week moeten kunnen.
Maar ik train eigenlijk nooit meer dan 3x pw 30 tot 45 minuten.
Het paard waarmee ik ZZL reed liep op ma/wo/vr 30 minuten en in het weekend gingen we of naar het bos of op concours.


Wij doen het ook zo. Moet zeggen dat we bij History ook toen hij Z was eigenlijk nooit veel vaker dan 4 x per week trainden. Soms met wedstrijd als het zo uitkwam een keertje meer.
We houden ook altijd rekening met afwisseling in de spiergroepen. Dus een keer in wedstrijdhouding, een keer wat ronder, andere oefeningen, dat soort zaken.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:41

Heerlijk he Noisy, want je kunt genieten als alles op zn plekje valt met rijden.
En Syd ook al toe aan een nieuw zadel. En wat een prachtige kleur heeft ie toch ook.
Fijn Sizzle dat het oog rustig blijft. Je zit toch wel even in de rats dan zo he?

Hier gaat alles nog prima. Alleen sinds de merrie terug is, is Mexx he-le.maal verliefd. Hij staat er naast maar vanaf dag 1 stelt hij zich vreselijk aan. Je zou niet geloven dat hij hengst af is. Als we de merrie uit t hok halen naar de poetsplaats is er niet zoveel aan de hand. Maar gaan we met dr naar buiten naar de paddock of molen, breekt ie de hele box af. Hij staat te bokken en te steigeren en te brullen in de box en laatst is hij bij die acties compleet omgevallen. Lag ie ineens met de pootjes omhoog. We willen m eigenlijk verplaatsen, maar stal staat nu helemaal vol dus moet je net iemand vinden die dat ook wil.
En eigenlijk willen we ook verhuizen. Ben al een tijdje niet meer zo heel tevreden over met name de verzorging. Van 3 x hooi zijn ze naar 2 x hooi gegaan en niet meer voor de krachtvoerbeurt. Dat is echt mijn grootste punt. Verder zijn er nog wat dingetjes. Maar goed, het is niet meer wat het was en waarom ik daar ben gaan staan. We betalen de hoofdprijs (485 pm) en rijden een half uur met de auto naar stal. Dat vind ik helemaal niet erg, maar dan moeten ze er niet allerlei zaken vanaf gaan halen. Vroeger werden de stallen 2 x pw helemaal leeggehaald en verder opgestrooid en nu worden ze helemaal niet meer leeggehaald, alleen een beetje uitgemest en dat vaak ook nog slecht. We halen de bagger er nu zelf maar uit. Ik erger me dus de laatste maanden al dood. Maar alles wat een beetje fatsoenlijk is staat vol in deze contreien. ben dr echt helemaal zat van. Gewoon te weinig concurrentie en dan krijg je dat. _-:(

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:51

Oh dat klinkt wel belabberd zeg. Wat een geld voor zo weinig service.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:25

Jeetje babootje dat is echt schrikbarend veel! Ik zou idd snel verder kijken en mss rond vragen of mensen wat weten. Als je je eenmaal gaat frustreren en er komt geen verandering in gaat het plezier er snel af!

Syd pak ik 3-4x per week als het lukt die is dan wel 4,5 maar ik rij 15- 20 minuutjes intensief (dat probeer ik althans) en 10 - 15 minuten stap voor ons is juist de regelmaat even belangrijk zodat ik niet weer een drempel ga opbouwen.

Vientje dat heb je goed gezien! Ja idd een passier Corona 2 (erg toepasselijke naam voor deze tijd :roll: ) Hij ligt als gegoten op dr en ik merkte het meteen met rijden dat de westernzadel haar in de weg zat. Ik voel haar veel beter en zij mij. Ik stuiter wel flink in de western zadel en met dit zadel kan ik veel meer op mijn eigen houding letten en haar beter begeleiden. En wat niet geheel onbelangrijk is dat ik geen krukje nodig heb om hem erop te leggen. Mijn westernzadel is zo zwaar en syd redelijk groot dat ik de zwaai amper kan maken om hem erop te krijgen daar heb ik met dressuur zadel geen last van.

Vandaag heeft ze lekker vrij morgen mss wat pionnen in de bak zetten is ook wel weer keer leuk ...

Sizzle ah wat super zeg! Zo fijn dat het meegevallen is met dr oog!

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:34

Wat irritant Babootje, zeker voor een dergelijk bedrag mag je best wel wat verwachten.
Zal echter niet meevallen weer zulke mooie fasciliteiten te vinden. Succes met zoeken.

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:45

pffff 485 stalgeld en een half uur moeten rijden, dat zou ik echt nooit doen.

Dan moet het wel heel erg bijzonder zijn en dichterbij wil ik dat aan stalgeld betalen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:13

Zulke stallen waar Babootje staan gaan hier voor 1500 Frank per maand :D
Maar uiteraard hebben wij een totaal ander inflatie niveau, komt omgeveer op hetzelfde neer.
Ik zou het ook niet snel betalen, vaak is uitgerekend bij zulke stallen de weidegang erg magertjes.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:37

Even egopost maar zit met m’n handen een beetje in het haar :? Ik reageer spoedig op de rest.

Ik heb net weer met Marie gereden, hoewel ik vol vertrouwen was en Marie ook erg braaf ging het alles behalve goed. Marie “huppelt” in draf, de laatste 2 weken deed ze dit vooral even in het begin maar dat ree je er vervolgens makkelijk weer uit. Maar vandaag was er geen beginnen aan, vanaf je in draf ging was het hoofd omhoog en huppelen, alsof ze constant wou aan galopperen. Heb haar proberen aan de teugel te krijgen maar dat ging voor 10 meter en dan weer hoofd omhoog en huppelen. Aan de longe doet ze dit niet en ze loopt ook niet mank. Iemand enig idee? Ik bel maandag sowieso de dierenarts. Tandarts is nog geen maand geleden geweest, zadelpasser ongeveer 2-3 maanden geleden.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:41

Moeilijk te zeggen, doet ze het ook nog als je even flink gegaloppeerd hebt? Soms doen ze dat als ze teveel alles richting galop interpreteren maar niet voorwaarts zijn.
Maar het kan natuurlijk ook alles zijn van zadel tot fysiek.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:49

Het beeld dat ik er bij heb na het lezen van de beschrijving is van een paard dat erg tegen wordt gehouden aan de voorkant terwijl het enorme looplust heeft. Dat ze eigenlijk heel graag wil lopen maar super braaf 'op haar plek' blijft. Misschien dat het galopje werkt. Of even wat meer vooruit rijden in draf en veel schakelen. Het aan de teugel vragen lijkt me niet gepast. Dat doet ze vanzelf wel als ze vertrouwen heeft, aan de hulpen staat en balans heeft.

Uiteraard weet ik niet of ik de situatie zo goed inschat. Zou dit kunnen?

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:07

Malenka schreef:
Het beeld dat ik er bij heb na het lezen van de beschrijving is van een paard dat erg tegen wordt gehouden aan de voorkant terwijl het enorme looplust heeft. Dat ze eigenlijk heel graag wil lopen maar super braaf 'op haar plek' blijft. Misschien dat het galopje werkt. Of even wat meer vooruit rijden in draf en veel schakelen. Het aan de teugel vragen lijkt me niet gepast. Dat doet ze vanzelf wel als ze vertrouwen heeft, aan de hulpen staat en balans heeft.

Uiteraard weet ik niet of ik de situatie zo goed inschat. Zou dit kunnen?

Die indruk geeft ze idd, zo voelt het ook, maar ze wordt absoluut niet tegen gehouden, ik heb teugel gegeven en been eraan gezet zodat ze meer vooruit kon maar alsnog deed ze het dan. Vanaf ik ze er dan even door had begon ze 10 meter verder terug... Ik heb haar niet laten galopperen uiteindelijk, maar ik zal dit de volgende keer wel even doen.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:13

Sizzle schreef:
Wat irritant Babootje, zeker voor een dergelijk bedrag mag je best wel wat verwachten.
Zal echter niet meevallen weer zulke mooie fasciliteiten te vinden. Succes met zoeken.


Kan me niet schelen hoe het eruit ziet. Maar voor die prijs mag je verwachten dat de verzorging goed is, de stallen uitgemest en de bakbodems goed Verder heb ik niet zoveel eisen.
Maar het is erg erg moeilijk hier.
Nog een bijkomende kwestie is dat ze een soort 'samenwerking' zijn aangegaan met een springruiter, die al zn springrotzooi gewoon laat staan in de buitenbak en we die dus nog maar beperkt kunnen gebruiken.
Dus -/- een voerbeurt hooi eraf -/- 2 x leeghalen nu naar 1 x mesten en niet eens alles eruit. -/- een faciliteit minder kunnen gebruiken. _-:( _-:( . Heb al 1 x de veearts moeten laten komen omdat Mexx vol stro stond en haal nu extra hooi om smiddags te geven zodat hij niet zolang zonder staat. Dat is toch de omgekeerde wereld. Ben er zo klaar mee...... Maar er is niks anders en dat weten ze.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:15

Sizzle schreef:
Zulke stallen waar Babootje staan gaan hier voor 1500 Frank per maand :D
Maar uiteraard hebben wij een totaal ander inflatie niveau, komt omgeveer op hetzelfde neer.
Ik zou het ook niet snel betalen, vaak is uitgerekend bij zulke stallen de weidegang erg magertjes.


De weidegang is sowieso erg magertjes bij ons. Maar zij hebben nog wel wat weidegang. Moet je trouwens in zomer ook nog 300 extra voor betalen over 4 maanden. Per paard en ik heb er twee.
Denk erover om te gaan verhuizen..... := :=

Er is een stal veel dichter in de buurt. Een manege bedrijf me dus minder faciliteiten. Ben juist speciaal daar gaan staan omdat je paard meer naar buiten kon. En dat verdwijnt nu heel erg. Bijvoorbeeld, ze staan met hun eigen paarden en de service paarden tot 14.00 in de paddocks. Daarna moeten we met zn allen in de paddocks omdat de stal om 18.00 uur weer sluit kunnen we maar net een uurtje. Moet je inmiddels een paar uur op wachten want anders sla je de plank mis. Het was niet zo, maar nu dus wel.
Dan denk ik je woont daar.... Ga je je eigen paarden toch na 1800 losgooien... :# Je hoort t. Het zit me hoog inmiddels.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-11-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:18

Calypso, Ik herken het op zich wel en vaak moet je er toch even voorwaarts doorheen, dan zijn de hulpen nog niet bevestigd genoeg en hikken ze in feite tegen je been omdat ze even een begripstoring hebben.
Maar zo achter de pc kun je zomaar mis zitten.
Je kunt ze ook weer even aan de longe rijden waarbij longeur even goed het tempo reguleert.

Babootje, dat klinkt gewoon waardeloos. Ik zou zeker rond gaan kijken.

PSvanLot

Berichten: 10184
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:23

CalipsoLover schreef:
Even egopost maar zit met m’n handen een beetje in het haar :? Ik reageer spoedig op de rest.

Ik heb net weer met Marie gereden, hoewel ik vol vertrouwen was en Marie ook erg braaf ging het alles behalve goed. Marie “huppelt” in draf, de laatste 2 weken deed ze dit vooral even in het begin maar dat ree je er vervolgens makkelijk weer uit. Maar vandaag was er geen beginnen aan, vanaf je in draf ging was het hoofd omhoog en huppelen, alsof ze constant wou aan galopperen. Heb haar proberen aan de teugel te krijgen maar dat ging voor 10 meter en dan weer hoofd omhoog en huppelen. Aan de longe doet ze dit niet en ze loopt ook niet mank. Iemand enig idee? Ik bel maandag sowieso de dierenarts. Tandarts is nog geen maand geleden geweest, zadelpasser ongeveer 2-3 maanden geleden.


Als ik dit lees dan denk ik, gas geven...

Een paard wat niet voorwaarts is kun je sowieso niet door de hals rijden, dat zal toch van achter naar voor moeten.

Been eraan, gas open en van daaruit nagefelijkheid krijgen.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:26

Waarsta je dan babootje, ik zie in je profiel den haag, ik woon daar ook en hier zijn goede stallen dun bezaaid, zou zeggen kom bij ons op de wachtlijst :D al zou ik zelfs hier nog aanmerkingen hebben :Y)