Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:43

Oh wat gaan jullie hard allemaal! Timmie heeft besloten dat ik niet meer aan zijn rug mag zitten (ik deed dat als voorbereidend werk, gewoon met mijn handen op zijn rug "tokkelen" etc, gewoon zachtjes natuurlijk). En ik weet niet zo goed of dat nu voortkomt uit dat hij zijn grenzen aan het verleggen is of dat hij misschien door ruig spelen wat ongemak heeft in zijn rug. Zal het nog eventjes aankijken tot na oud en nieuw en daarna wordt het sws tijd om weer even wat strenger en actiever bezig te zijn. (ik ga nml eind vd week 2 weken weg dus nu extra eraan werken heeft ook weinig zin). Hij begint duidelijk een beetje te puberen, claimt heeeeel veel ruimte (ik denk dus dat dat aanraken daar ook bijzit) en is vreselijk dwars. (voor een rocky dan he, eigenlijk issie heel lief :o )
Wel begin ik de vruchten te plukken van andere dingen die we strikt oefenen dus het zal allemaal wel goedkomen

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:54

Ik blijf ook benieuwd naar hoe groot mijn snorrekindje gaat worden! Met 1,5 zat hij geloof ik rond de 1,41. Ik weet niet meer exact hoe groot en wanneer, maar volgens de groeicurve zou hij rond de 1,50-1,53 uit gaan komen. Hij blijft nu echter al een tijdje 'hangen', zit nu rond de 1,44. Ik hoop stiekem wel dat daar nog wat bij gaat komen hoor :+

fransje23

Berichten: 15393
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:09

Groeicurve is volgens mij ook redelijk rasgebonden. Aangezien ik een kruising tussen twee laatbloeiers heb, heb ik er nooit naar gekeken.

In de opfok was ze wel de kleinste tussen de rijpaarden. Maar nu is ze ongeveer 1.60 en erg breed.
Groot genoeg voor mij

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:32

Groeicurve is sowieso iets wat je een langere tijd bij moet houden.
En inderdaad is het ras gebonden.
Zo is bv een Fries langer in de groei en de Welsh is volgens mij snel uitgegroeid als ik het goed heb onthouden.

Ach belangrijkste voor mij was dat hij niet te klein zou blijven en in ieder geval boven de 1.68 zou zijn.
Nou dat is gelukt _O-

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:33

Hier ook veel, veel regen. Nou maakt het Feyre gelukkig niet zoveel uit, de paddock is ook niet echt superdroog meer en ze stampt overal wel doorheen. Denk dat het haar ook niet zoveel uit maakt om in een natte bak aan de slag te gaan.

Mijn volwassen paard kan het niet nat genoeg zijn :=
Afbeelding
Voordeel van een Iers jachtpaard, die zijn verschrikkelijk waterproof :))

Ik ben ook heel benieuwd hoe groot Feyre uiteindelijk gaat worden. Ze is nou al ruim 1.60, maar ze wordt vooral ineens Heel Erg Breed. Dikke speknek enzo. Vind ik wel gaaf hoor, maar ze wordt nou zo rap peuter-af en dat is ergens toch ook wel weer jammer..

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:30

Mrs_Midnight schreef:
Oh wat gaan jullie hard allemaal! Timmie heeft besloten dat ik niet meer aan zijn rug mag zitten (ik deed dat als voorbereidend werk, gewoon met mijn handen op zijn rug "tokkelen" etc, gewoon zachtjes natuurlijk). En ik weet niet zo goed of dat nu voortkomt uit dat hij zijn grenzen aan het verleggen is of dat hij misschien door ruig spelen wat ongemak heeft in zijn rug. Zal het nog eventjes aankijken tot na oud en nieuw en daarna wordt het sws tijd om weer even wat strenger en actiever bezig te zijn. (ik ga nml eind vd week 2 weken weg dus nu extra eraan werken heeft ook weinig zin). Hij begint duidelijk een beetje te puberen, claimt heeeeel veel ruimte (ik denk dus dat dat aanraken daar ook bijzit) en is vreselijk dwars. (voor een rocky dan he, eigenlijk issie heel lief :o )
Wel begin ik de vruchten te plukken van andere dingen die we strikt oefenen dus het zal allemaal wel goedkomen
Zou het kunnen dat hij kou heeft?
Mijn merrie begon ook lastig te worden op aanrakingen op haar rug naarmate het kouder werd. Vorige winter viel me dit ook op, terwijl ze deze zomer nergens last van had. Sinds ik haar onder een deken hou, is het terug oke. :)

fransje23

Berichten: 15393
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:34

Onze bak is ondanks het natte weer wel goed en anders kan ik uitwijken naar binnenbak van de rijvereniging.
Het weiland is echter echt een modderpoel..
Nu heb ik mazzel dat Joya altijd naar het hek komt maar anders moet je echt hoge laarzen aan.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:05

Retjethorse verder komt hij noiet over alsof hij het koud heeft. Maar zal er nog eens extra op letten. Hoewel een deken geen optie is (die laten ze nooit heel...) Ruwvoer is er nagenoeg doorlopend, hij kan droog staan. Maar you never know.
Ik heb ook geen idee hoe groot Timmie gaat worden, papa en mama zitten beide rond de 1,50 maar ik vrees dat hij daar voorbij gaat (van mij hoeft het niet zo groot..) Hij is nu al rond die maat denk ik. We zien het wel. Ik kan er in ieder geval lekker aan wennen zo :')
Hier ook veel regen, gelukkig is een aanzielijk deel van de PP bestraat en watert goed af. De buitenbak is wel vrij nat, met twee droge hogere plekken, en als we er zijn gooien we allemaal regelmatig de binnenbak open en kunnen ze daar lekker spelen. Dus het is vrij goed te doen tot nu toe.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:17

Mrs_Midnight schreef:
Retjethorse verder komt hij noiet over alsof hij het koud heeft. Maar zal er nog eens extra op letten. Hoewel een deken geen optie is (die laten ze nooit heel...) Ruwvoer is er nagenoeg doorlopend, hij kan droog staan. Maar you never know.
Ik heb ook geen idee hoe groot Timmie gaat worden, papa en mama zitten beide rond de 1,50 maar ik vrees dat hij daar voorbij gaat (van mij hoeft het niet zo groot..) Hij is nu al rond die maat denk ik. We zien het wel. Ik kan er in ieder geval lekker aan wennen zo :')
Hier ook veel regen, gelukkig is een aanzielijk deel van de PP bestraat en watert goed af. De buitenbak is wel vrij nat, met twee droge hogere plekken, en als we er zijn gooien we allemaal regelmatig de binnenbak open en kunnen ze daar lekker spelen. Dus het is vrij goed te doen tot nu toe.
De mijne leek ook geen kou te hebben, kon schuilen overdag en gaat 's nachts op stal in een dikke laag stro. Heeft ook altijd hooi. En toch... :')

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:45

Retjethorse, ze is quarter x appaloosa

Berdien, leuk als ze zo van water houden he, en vooral ook wel handig met rijden vind ik

Heeft iemand een linkje naar zo een groeicurve? ( uit nieuwsgierigheid) Of kan je van de ouders hun maat uitgaan? Rafa haar ouders zijn 1.50 en 1.58.
Ik hoop dat Rafa nog een beetje gaat groeien, ze is de eerste keer gemeten in september, ze was toen 2.5 maanden en 1.48, in februari komt de da langs voor inentingen en laat ik haar opnieuw meten, dus ben wel benieuwd of ze tegen dan gegroeid is.
Ze was wel erg mager toen ze hier kwam en ze is duidelijk wat voller geworden dus dat doet ook wel veel :)

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:52

De groeicurve gaat maar tot 24 maanden en ik heb alleen die voor grotere paarden.
Maar via Google kan je een hoop vinden

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:28

Hier ook alleen die van het kwpn dus ik denk dat dat nog niet zo betrouwbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:48

Mrs_Midnight schreef:
Oh wat gaan jullie hard allemaal! Timmie heeft besloten dat ik niet meer aan zijn rug mag zitten (ik deed dat als voorbereidend werk, gewoon met mijn handen op zijn rug "tokkelen" etc, gewoon zachtjes natuurlijk). En ik weet niet zo goed of dat nu voortkomt uit dat hij zijn grenzen aan het verleggen is of dat hij misschien door ruig spelen wat ongemak heeft in zijn rug. Zal het nog eventjes aankijken tot na oud en nieuw en daarna wordt het sws tijd om weer even wat strenger en actiever bezig te zijn. (ik ga nml eind vd week 2 weken weg dus nu extra eraan werken heeft ook weinig zin). Hij begint duidelijk een beetje te puberen, claimt heeeeel veel ruimte (ik denk dus dat dat aanraken daar ook bijzit) en is vreselijk dwars. (voor een rocky dan he, eigenlijk issie heel lief :o )
Wel begin ik de vruchten te plukken van andere dingen die we strikt oefenen dus het zal allemaal wel goedkomen


Mijn osteo zegt dat gangenpaarden heel flexibel zijn en daardoor, vooral als ze nog ongetraind zijn, blokkades kunnen ontwikkelen. Mijn Rocky had onlangs nog een lendenwervel vast zitten door een verkeerde beweging. Hij vond het gemanipuleer van de osteo maar niets. Ik moet nu nog dagelijks zijn middenrif los werken, wat ook niet zonder protest een tegen wringen gaat.

Ik zou dus eerder denken aan een blokkade en een osteo laten langskomen.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:59

SVRL schreef:
Mrs_Midnight schreef:
Oh wat gaan jullie hard allemaal! Timmie heeft besloten dat ik niet meer aan zijn rug mag zitten (ik deed dat als voorbereidend werk, gewoon met mijn handen op zijn rug "tokkelen" etc, gewoon zachtjes natuurlijk). En ik weet niet zo goed of dat nu voortkomt uit dat hij zijn grenzen aan het verleggen is of dat hij misschien door ruig spelen wat ongemak heeft in zijn rug. Zal het nog eventjes aankijken tot na oud en nieuw en daarna wordt het sws tijd om weer even wat strenger en actiever bezig te zijn. (ik ga nml eind vd week 2 weken weg dus nu extra eraan werken heeft ook weinig zin). Hij begint duidelijk een beetje te puberen, claimt heeeeel veel ruimte (ik denk dus dat dat aanraken daar ook bijzit) en is vreselijk dwars. (voor een rocky dan he, eigenlijk issie heel lief :o )
Wel begin ik de vruchten te plukken van andere dingen die we strikt oefenen dus het zal allemaal wel goedkomen


Mijn osteo zegt dat gangenpaarden heel flexibel zijn en daardoor, vooral als ze nog ongetraind zijn, blokkades kunnen ontwikkelen. Mijn Rocky had onlangs nog een lendenwervel vast zitten door een verkeerde beweging. Hij vond het gemanipuleer van de osteo maar niets. Ik moet nu nog dagelijks zijn middenrif los werken, wat ook niet zonder protest een tegen wringen gaat.

Ik zou dus eerder denken aan een blokkade en een osteo laten langskomen.


Kijk daar kan ik wat mee. Chiro stond sowieso al op de planning in het nieuwe jaar, misschien een beetje vervroegen dan maar. Hoewel hij verder niet geblokkeerd toont, je weet het nooit.

Anoniem

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:10

Mrs_Midnight: aan Quick was ook niets te zien. Mijn verzorgster stapt soms op met de bbp en melde dat hij meer struikelde. Daarom ging ik even kijken terwijl ze hem reed. Qua beweging zag ik niets abnormaals, maar na een paar minuten stappen, wilde hij niet meer vooruit en begon hij boos met zijn voorbenen te klauwen. Hij probeerde ook steeds om in de voeten van mijn verzorgster te bijten. Dat was voor mij de reden om mijn osteo te bellen en toen bleek hij vast te zitten in zijn lendenen.

fransje23

Berichten: 15393
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:38

Gisteravond samen met Joya een rondje kerstverlichting gewandeld. Dat is wel leuk in deze tijd zoveel verlichte bomen :j

Aankomend weekend weer een hele clinic dag academische rijkunst en de dag na kerst een trec training. We hebben dus best een druk programma *\o/*

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:43

Fransje, super leuk toch dat jullie al zoveel doen samen! Ik kan niet wachten tot ik zo fanatiek aan de slag kan <3

Het viel mij vandaag op dat beebje toch wel echt begint te groeien. Degene naast hem op de foto (in de sterretjesjurk :+ ) is mijn rijpaard van 1,45. Maar omdat snorrie een stuk smaller gebouwd is zie ik m liever wat groter. Maar ik hou hoop!

Afbeelding

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:52

SVRL schreef:
Mrs_Midnight: aan Quick was ook niets te zien. Mijn verzorgster stapt soms op met de bbp en melde dat hij meer struikelde. Daarom ging ik even kijken terwijl ze hem reed. Qua beweging zag ik niets abnormaals, maar na een paar minuten stappen, wilde hij niet meer vooruit en begon hij boos met zijn voorbenen te klauwen. Hij probeerde ook steeds om in de voeten van mijn verzorgster te bijten. Dat was voor mij de reden om mijn osteo te bellen en toen bleek hij vast te zitten in zijn lendenen.


Ja ik hou het in de gaten! Ik zit er natuurlijk nog niet op, dus op die manier kan ik het verder niet testen. Ik had sowieso het plan om hem eind van de zomer (dus voordat ik met het ecjhte werk wil gaan beginnen) te laten behandelen om zeker te weten dat hij niet met blessures begint, maar mocht het gedrag zo blijven dan zal ik dat zeker vervroegen.
Gisteravond heeft hij in ieder geval heerlijk steigerend gespeeld met zijn vriendje. Zo leuk eigenlijk, dat kunnen ze de hele dag door, maar blijkbaar is dat het leukst als de binnenbak open is :') Dan ga ik uitmesten en gooi de bak open, en door het windgaas heb je gewoon overal rondom zicht op de bak en dat is echt superleuk.

Fransje wat klinkt dat gezellig zo met die lampjes! (hier alles stikdonker in de B-weg, ben zelf nachtblind dus dat zal niet helpen...)

Renee, leuk is dat he, dat je ze kan zien groeien, en de sprongetjes waar dat mee gaat! Timmie is van de zomer (twee manden nadat hij bij me kwam) een beetje noodgedwongen weer verhuisd, daarna zag je hem (na een bijkom periode) ineens echt een groeispurt doorgaan.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:06

Dames, ik ga mij terugtrekken in de meeleesmodus. Ik red het niet om telkens te reageren op ieder... En vind het ook niet eerlijk om alleen egoposten te plaatsen :Y)

Wel wil ik jullie nog even bedanken voor die lieve reacties op m'n vorige post <3 trots was niet meer van mij af te slaan haha.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:54

Lauke schreef:
Dames, ik ga mij terugtrekken in de meeleesmodus. Ik red het niet om telkens te reageren op ieder... En vind het ook niet eerlijk om alleen egoposten te plaatsen :Y)

Wel wil ik jullie nog even bedanken voor die lieve reacties op m'n vorige post <3 trots was niet meer van mij af te slaan haha.



Gewoon lekker blijven plaatsen hoor, kunnen wij weer met jou mee lezen.
Ik reageer ook niet overal op. Wil niet zeggen dat je dan niet iets mag plaatsen toch

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:00

Nee precies, ik reageer ook niet overal op want dat red ik ook absoluut niet. Het is Bokt he, geen verplichtingen :)

Hier even pauze met Pinda, volgende week vrijdag komt de DA voor de zekerheid en als het goed is gaan we daarna weer verder oppakken.
Kleuter nummer 2 (Jipje de shetteschurk :+ ) misdraagt zich momenteel behoorlijk in de paddock en krijgt wat praatjes naar mensen, dus die mag ook wel eens wat gaan doen qua grondwerk~~}> Ik vind het een beetje vroeg, maar dan heeft meneertje wat om over na te denken want hij verveelt zich duidelijk. Hij staat met alleen maar veel grotere paarden, en doet niks anders dan de hele dag enorm donderjagen met de ruinen en stevig op zijn kop krijgen van de merries als hij denkt hen ook als speeltoestel te mogen gebruiken :+

Maar goed, nu dus op zoek naar een longeersingel en kaptoom maatje kabouter :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:22

Lauke schreef:
Dames, ik ga mij terugtrekken in de meeleesmodus. Ik red het niet om telkens te reageren op ieder... En vind het ook niet eerlijk om alleen egoposten te plaatsen :Y)

Wel wil ik jullie nog even bedanken voor die lieve reacties op m'n vorige post <3 trots was niet meer van mij af te slaan haha.


Ah nee, blijf gewoon plaatsen aub. Ik ben ook vooral een meelezer, mijn post zullen ook vaak ego posts zijn. Kan toch geen kwaad? Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe het anderen vergaat.


Ik heb net een bericht naar mijn verzorgster gestuurd om te vragen of ze Quick morgen mee in kerstversiering wil stoppen. Ben zelf niet zo creatief, hoop dat zij het wel is. {:)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:29

Als jullie het niet erg vinden :o

Vind het ook altijd leuk om alle verhalen te lezen :)

Moon doet het trouwens wle echt heel goed! Heb er nu een stuk of 6x op gezeten. We kunnen nu stappen aan de longe de gehele bak door, heb een beetje stuur en een beetje rem.
Volgende stap wordt de draf :):)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:31

Nu jullie het over kerstversiering hebben {:) _O-

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:36

Lauke schreef:
Nu jullie het over kerstversiering hebben {:) _O-

[ [url=m/36GCnF.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/bXQxTh.jpg]Afbeelding[/url] ]



Haha, super!
Je hebt echt wel een clown.