Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:44

Wat leuk Lauke! heerlijk dat je je paardje zo voor gek kunt zetten! ;-)

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:47

fransje23, gaat goed zo! Je doet ook allemaal echt leuke dingen met je paard. Zag je ook al in het inpaktopic voorbij komen. :D

Vientje, waarvoor laat je de DA bij Pinda komen?
Als je gaat grondwerken hoef je eigenlijk toch niet gelijk met kaptoom en longeersingel aan de slag? Of kent die de basisbeginselen wel al en wil je nu verder gaan? :)

Lauke, super zeg dat het zo gemakkelijk gaat tot nu toe. +:)+

Ik ben een tijd afwezig geweest in dit topic omdat mijn paard en ik al niet zo een goede start genomen hebben. Eind november stokkreupel door een hoefzweer. Na een paar dagen badderen in soda, nog totaal geen verbetering dus dierenarts laten komen. Toen die het ijzer eraf trok kon je het horen soppen van de pus -O- Flinke ontsteking dus waar we nu nog altijd mee bezig zijn. Stalrust tot eind januari om haar hoef aan te laten sterken. Heb dit topic dus bewust een beetje links laten liggen, omdat ik op zo een moment best wel een Calimero gevoel krijg bij andermans verhalen. "Waarom zij wel en ik niet?" :+ Maar op dit moment heb ik het alweer flink kunnen relativeren. :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:06

Hè dat is naar Gini :(:) Dat is echt een enorme zweer dan, wat rot! "Gelukkig" wel in de mindere periode qua weer, boxrust is al erg zat voor zo'n gup maar als de anderen wel lekker hele dagen buiten in mooi weer kunnen zijn vnd ik het altijd driedubbel sneu. Jouw gevoel ken ik ook wel heel goed, met Miep mocht ik ook altijd maar toekijken en verplegen terwijl de rest om me heen leuk aan het starten en boscrossen was. Heel begrijpelijk Calimero gevoel :(:)

Hahaha die snuit bij de versiering :)) Fijn dat het zo goed gaat!

Jipje kent het loswerken en beetje vrijheidsdressuur al, we gaan idd een stapje verder :j Dwz beetje langelijnen, een 20x60 bak is voor meneer met zijn korte pootjes voornamelijk rechtuit werken dus dat scheelt zorgen over voltewerk op jonge leeftijd :+ En dan tzt de weg op met hem, hij is al deels verkeersmak.

Pinda stond vorige week ineens met een dikke bult en een voelbare richel op een pees -O- Gelukkig was het binnen twee dagen geheel verdwenen, nu is er niks meer te zien. Maar het zit me niet lekker, dus wanneer de DA toch komt voor de tanden en enten ga ik die pees toch ook even laten checken. Tot die tijd wandelen we alleen wat op het harde ipv longeren enzo.

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:32

Oh Gini wat vervelend! Gaat het inmiddels wel al beter?
Vientje ik snap je gedachtengang betreffende de pees helemaal.

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:44

Gini schreef:
fransje23, gaat goed zo! Je doet ook allemaal echt leuke dingen met je paard. Zag je ook al in het inpaktopic voorbij komen. :D

Vientje, waarvoor laat je de DA bij Pinda komen?
Als je gaat grondwerken hoef je eigenlijk toch niet gelijk met kaptoom en longeersingel aan de slag? Of kent die de basisbeginselen wel al en wil je nu verder gaan? :)

Lauke, super zeg dat het zo gemakkelijk gaat tot nu toe. +:)+

Ik ben een tijd afwezig geweest in dit topic omdat mijn paard en ik al niet zo een goede start genomen hebben. Eind november stokkreupel door een hoefzweer. Na een paar dagen badderen in soda, nog totaal geen verbetering dus dierenarts laten komen. Toen die het ijzer eraf trok kon je het horen soppen van de pus -O- Flinke ontsteking dus waar we nu nog altijd mee bezig zijn. Stalrust tot eind januari om haar hoef aan te laten sterken. Heb dit topic dus bewust een beetje links laten liggen, omdat ik op zo een moment best wel een Calimero gevoel krijg bij andermans verhalen. "Waarom zij wel en ik niet?" :+ Maar op dit moment heb ik het alweer flink kunnen relativeren. :D

Bijna iedereen heeft wel eens wat met zijn paard, alleen niet allemaal op hetzelfde moment. ;)
Malik heeft vorige winters twee keer problemen met zijn schouder gehad en nu zijn kogel bezeerd, lijkt gelukkig mee te vallen.
Een hoefzweer is pijnlijk maar geen ernstige aandoening, dus dat scheelt!
Wel zielig voor je paard, dikke knuffels en beterschap! :(:)

Haha lauke dat ziet er goed uit! :D
Fijn dat het lekker gaat erop!

Renee, komt vast goed met de hoogte!

Fransje, leuk om een kerstroute te maken.
Malik moet nu nog even rustig aan doen met zijn gestoten pootje en daarna zal hij wel eerst even zijn energie kwijt moeten voordat hij weer op pad gaat. :=

Zo'n groeicurve vind ik koffiedik kijken, ik kijk altijd naar hoe groot de (voor)ouders zijn al kan dat zelfs nogal verschillen.

Malik zijn pootje gaat alweer stukken beter, nog wel even rustig aan maar daar heeft hij totaal geen problemen mee, uit zichzelf doet hij nauwelijks wat.
Ik vind dat wel lastig, hij bouwt telkens heel veel energie op en als we dan wat gaan doen wordt hij opeens wakker en breekt hij bijna zijn nek omdat hij dan ontploft.
Ik wil hem daarom dan maar met lange lijnen gaan doen zodat ik wat meer controle heb, tenminste, dat hoop ik. :=
Iemand nog tips?
Hij loopt altijd vrij maar dat maakt niet uit omdat hij uit zichzelf gewoon nauwelijks in actie komt.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:06

Wat naar zeg van die zweer, hopelijk kun je over een paar weken weer lekker aan de gang!

Vanochtend nog een keertje met de trailer geoefend. Ging minder goed dan de vorige keer.
Ze wil ieder keer vanaf de zijkant de klep op en niet er recht voor... wijken en de rest van alle zijgangen zitten er igg super in .
Uiteindelijk na een 3 kwartier klooien heeft ze er wel in gestaan maar dan eigenlijk verkeerd om... Maar goed morgen weer een dag en dit wad nog enigzins oké afsluiten.
Want ze weet gewoon exact dit doe ik voor een brokje en dan kan ik nu wel weer opzij eraf... grrrr clown

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:44

MirandaFuego lastig! Ontploft hij ook als je hem aan de hand houd? Lange lijnen klinkt qua controle als een optie maar dan is het wel fijn om te weten dat hij niet tussen die lijnen ontploft... Misschien eerst bezig houden met wat hersenwerk? Mijn vorige paard mocht in zijn laatstse jaar niet te zwaar ontploffen en bij hem hielp het goed als ik dan aan de hand wat hersenwerk deed, en daarna pas het 'echte' werk (hij deed geen echt werk, maar dat dacht hij wel, was een echt werkpaard en werd doodongelukkig als hij niet mocht werken.)

Lauke

Berichten: 4254
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:34

Wat en hoop die toch al het eea aan medische problemen tegen komen op jonge leeftijd. Hier helaas ook en helaas was het ook nog blijvende schade (artrose in het kootgewricht door ontsteking van een wondje wat tot in het gewricht ging). Hopelijk voor jullie geen blijvende schade!
Ondanks dit lijkt mijne er gelukkig totaal geen last van de hebben, al was het eerste oordeel van de dierenarts totale afkeur voor de sport :oo maar gelukkig heeft die zijn mening ook wat bijgesteld ~~}>

Pfoe net naar stal geweest en ze was echt knetter. Helemaal in der eigen bubbel. Nu bleek dat alle paarden spanning hadden doordat de gemeente bezig was met een bootje in de sloot. Die van mij bouwt dat dan op en ineens ploft de bom. Vandaag dus ook :roll:
Ze is nu goed moe in ieder geval. Morgen nog maar een poging want er op gaan vond ik iets te riskant vandaag _O-

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:57

Ik zit ook in een meeleesmodus maar vind het nu even leuk om te reageren :Y)
Wat naar dat er zoveel jonkies in de lappenmand zitten/zaten. Mattie zijn prikkeldraad wond in de kootholte is goed hersteld en hij voelt zich gelukkig weer top. Wel kwamen er een boel bloedwormen af na de ontworming vorige week |( dus nu gaan we daar maar eens mee verder dokteren.

Ik lees ook van alles over groeicurven enz. Ik geloof daar niet zo in.. ik zie wel wat het word. Mattie meet nu 1.55 en zijn beide ouders zijn d-pony’s :j

Succes met lange lijnen/ grondwerken en de eerste stappen onder het zadel! Ik kruip weer even terug achter Mn steen en geniet ervan om jullie verder te volgen!

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:37

Sumic, na stress kunnen ze wel een hogere besmetting hebben dus misschien heeft dat er nog wat mee te maken.

Lauke idd beter niet op een ontploffend paard te gaan zitten. :=

Mrs Midnight, Malik begint gewoon kalm en ik moet hem juist aan de gang krijgen, maar de langer hij bezig is de wakkerder hij wordt.
En dan gaat hij zo hard rennen dat hij de bochten niet meer kan maken. :')

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:00

Gini: een hoefzweer is vervelend maar gelukkig geneesbaar! En jullie tijd komt ook wel weer :(:)
Afgelopen zomer, na een hondenbeet, hebben Joya en ik er ook tijdje uitgelegen omdat de enorme wond moest genezen.

Leuke kerstfoto's, Lauke!

Dubbele lijnen en ontploffingen lijkt mij geen goede combi. Misschien juist iets actiefs met hersenwerk combineren door balkjes te laten lopen ofzo?
Dat langzaam beginnen en daarna pas heel erg wakker herken ik wel.

Phuddle, morgen weer een dag!

Mijn paard heb ik om leuke dingen mee te doen en dat doen we dus ook :j
Tot nu toe is ze ook overal voor in dus dat is fijn.
De lessen zaterdag en zondag zijn voor haar wel pittig qua denkwerk. Na zo een les heeft ze haar "denkhoofd" en moet het echt landen.

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:13

Ik denk dat als ik wat meer te zeggen heb aan de longeerlijn, hij het misschien niet doet.
Nu kan hij gewoon gaan rennen en dan kun je niet veel doen om te remmen.
Als ik ernaast loop doet hij het niet, het ongeleide projectiel moet wat meer geleid worden. :')
Ik las ook over zo' n concord leader, misschien zo'n principe eens proberen, das een soort bijzet maar niet zo gedwongen, ze kunnen hun hoofd er gewoon mee omhoog doen.
Dat is in ieder geval wel makkelijker dan dubbele lijnen als ie gaat rennen. :D
Nou ja, gewoon maar wat dingetjes uitproberen, ik ben vooral bang dat hij zichzelf bezeerd zo.

Lauke

Berichten: 4254
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:34

Gebeurt dat rennen nu steeds aan de longe? En wat is nu de manier waarop je het op lost en geeft dat gewenst resultaat?

Ik denk dat je eerst moet werken aan gehoorzaamheid aan de longe, voordat je er iets van dubbele lijnen oid aan hangt. Dat gaat denk ik dan alleen maar spanning geven.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 07:39

Ik ben meelezer, maar wil ook meer aan de slag met elles. Ze is juli 3 geworden, 5x kort op gezeten tot nu toe, vind alles prima als dr maar eten is.

Afbeelding
Elles, ruim 3 jaar, d pony, vos appaloosa, drachtig van cassanova du bois.

Ik heb er geen staan die 2020 3 worden, maar wel 4 die dan 2 worden dus die zijn voor 2021 of 2022

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:46

Miranda kun je hem wel naar binnen trekken als hij zo hard gaat? Dus de olte verkleinen, net zo lang totdat hij langzamer gaat, zelfs als dat inhoud dat hij zowat naast je loopt? En mocht hij dan nog steeds stom doen dan stop je hem af met je lichaam. Als hij dan netjes luisterd weer meer ruimte geven (stapje voor stapje) en dit net zo lang herhalen totdat het kwartje valt dat als hij debiel doet het vooral moeilijker wordt.
Als hij dit nog niet snapt zou ik er geen dubbele lijnen aan gaan hangen, dit is wel zo'n beetje de basis van longeren/grondwerk/respect.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:27

Dank je wel iedereen voor de bemoedigende woorden! :) Komt inderdaad allemaal wel goed en iedereen krijgt met tegenslagen te maken. Dat helpt bij het relativeren, al wens ik uiteraard iedereen vooral veel succes en geluk toe. :j

Vientje, better safe than sorry. Ik snap het dat je die pees laat bekijken. Grote kans dat het niets is, maar je wilt dan toch voorzichtig zijn. Jipje is dus al klaar voor de volgende stap. Leuk! Ga je straks ook een goede conditie krijgen als je achter hem aan moet hobbelen bij het lange lijnen. Of die conditie had je misschien al? :D

Mrs_Midnight, met de zweer gaat het beter, maar haar hoef is op dit moment wel een kraterlandschap (ook doordat ze een paar weken ervoor haar ijzer afgetrapt had). 30 december wordt het ijzer opnieuw geplaatst en dan moet ze tot de volgende beslagbeurt (6 weken) toch nog binnen blijven staan. Met de modder is het risico te groot dat ze het ijzer weer verliest. Gelukkig heb ik wel een binnenpiste waar ze haar energie kwijt kan.

Phuddle, oefenen met trailerladen is vaak iets wat met ups en downs gaat. Vaak ook gehad dat paarden die op het begin meteen erop stonden, na een paar maanden/jaar toch moeilijker gingen doen. Het helpt om je eigen frustratie op zo een moment te drukken door te bedenken dat het heel wat is wat we van een paard vragen. Als we een paard vragen in de trailer te gaan, vragen we eigenlijk om op ieder vlak 100% tegen hun instinct in te gaan. Zelfs bij paarden die ogenschijnlijk kalm "met onze voeten aan het spelen zijn", kan dit gewoon een manier zijn om om te gaan met wat er van hen gevraagd wordt.

MirandaFuego, doe je ook aan grondwerk? Voor iedere training doe ik altijd een paar oefeningen tot ik zie dat ze ontspant (hoofd van links naar rechts flexen en wijken voor de achterhand voornamelijk). Daarna kan ik dan met iets nieuws of iets 'energiekers' aan de slag. Indien ik zie dat ze tijdens de training opnieuw te veel energie/spanning opbouwt, grijp ik terug naar die oefeningen totdat ze weer ontspant enz.
Die ConcordLeader komt inderdaad heel veel voorbij en klinkt wel interessant, maar ik ben zo bang dat het weer een miskoop gaat worden. In de paardenwereld wordt een ding nogal snel gehypet als 'best ever' en dan haal je het in huis en dan blijkt het toch maar flut te zijn of niet zo goed te werken als gedacht. :o

Lauke, hopelijk vandaag een wat rustiger paard. :+

Lauke

Berichten: 4254
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:58

En weer op een roze wolk *\o/*
Vandaag was ze gelukkig braver haha. Dus wat we gister van plan waren vandaag uitgevoerd en oh nooit durven dromen dat ze zo braaf zou zijn! <3

Zie hier eerste keer draven onder het zadel!
Rechtsom hadden we al geprobeerd voor het filmpje (is makkelijke kant voor Moon).
Linksom is dus lastiger, dus je ziet dat ze erg zoekende is naar tempo en balans maar echt <3 zo braaf!
Tweede keer linksom aandragen ging al veel constanter :)

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:28

Lauke wat goed!
Erg mooi paard ook. :j
Malik heeft eigenlijk weinig spanning en luistert verder heel goed aan de longe.
Alleen gaat opeens die knop om en dan is hij vrouwtje vergeten, heel lastig om op dat moment tot hem door te dringen en dat is precies het probleem, hoe krijg ik dat voor elkaar..maar ik ga proberen hem voor te zijn.. ~~}>

Gini, ik moet die binnenpiste denk ik ook hebben! :D
Hij doet alles eigenlijk wel braaf maar als hij eenmaal opgewarmd is merk je gewoon dat hij teveel energie heeft.
Dat zal hij toch kwijt moeten, anders wordt het ook lastig om te werken.
Maar ik ga dat straks proberen, ik doe dat wel al maar misschien nog beter opletten wanneer het begint en wat andere oefeningen tussendoor dan ik nu doe. :j

Mrs Midnight als hij eenmaal gaat rennen ben ik blij als ik mezelf overeind kan houden, hij maakt zich dan heel sterk.
Maar waarschijnlijk moet ik er net iets eerder bij zijn en hem om trekken.
Ik ga daar ook eens goed op letten. :j

Lailapri, leuk paard!

Voor nu hoeft Malik iig nog even niks, de wond was weer open, ik denk dat hij zelf de korst eraf gebeten heeft.

Lauke

Berichten: 4254
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:51

Inderdaad streng zijn 'n snel handelen. Als hij gaat rennen dan de cirkel steeds kleiner proberen te maken zodat ie geen vaart meer kan maken.
Denk vooral oppassen dat ie er niet zo makkelijk mee weg komt en laten weten dat 't echt een no go is.
Moon kom dat soort geintjes ook heel goed en nog steeds af en toe maar ze weet heel goed dathet niet de bedoeling is en kan haar nu snel terugnemen.

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:58

Ja ik wil ook voorkomen dat het een gewoonte wordt, eerdere paarden schoten ook wel eens weg aan de longe maar dan was het even een rondje, Malik slaat helemaal door. :+
Bedankt voor de tips dames daar kan ik wel weer wat mee!

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:00

Sorry, ik ben ook echt heel slecht in alles en iedereen bijhouden, dus ik zal wel alles lezen, maar niet altijd op iedereen kunnen reageren!

Gini, balen van de hoefzweer zeg! Die dingen kunnen akelig lang duren, mijn vorige paard is er 3 maanden mee zoet geweest. Ik hoop dat hij snel opknapt!

Phuddel, al gaat het met ups en down, heel goed dat je aan het oefenen bent met de trailer, je weet maar nooit wanneer hij er opeens op moet staan. Geduld is een schone zaak?

Lauke, **\O/** goed bezig met het eerste drafje! Wat was ze braaf zeg <3

Ik zit hier ook weer op een roze wolk <3
Afbeelding
Ook een klein stukje gedraafd en de eerste keer los de bak door gestapt!

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:40

Dankjewel jongens. Vandaag weer geoefend (planning is eerste week van januari te verhuizen) en het ging beter dan gisteren.
Zelf alleen op mn snufferd gegaan met uitladen xD maar dat was absoluut niet haar fout.
Ze heeft er alles aan gedaan om me te ontwijken de schat. Maar helaas wel op mn kuit gestaan xD.
Mooi paars is niet lelijk zullen we maar zeggen.
Hierna nog een keer erop en rustig eraf en dat ging goed. Echt rustig eraf. En erop duurde wel even maar ging wel uiteindelijk.
Morgen nog een keer en daarna weer even paar dagen rust ter verwerking.

Afbeelding

Lauke

Berichten: 4254
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:49

Au! Beterschap met je kuit! Gelukkig ging get verder wel goed +:)+

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:52

Lauke schreef:
Au! Beterschap met je kuit! Gelukkig ging get verder wel goed +:)+


Thanks :o <3

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:28

Wat een lekker puppy-koppie zo, Janntjuh!

Auw, Phuddle! Beterschap! Wel fijn dat het goed ging!

Joya en ik waren aan het vliegeren vanavond. Althans Joya speelde voor vlieger, ik deed een poging tot longeren :+
Zij is wel terug te nemen maar af en toe moesten er wat bokken uit en trok ze een sprintje. Denk dat overtollige energie want door de modder rennen ze nu op het weiland weinig. Daarnaast staat ze door de kortere dagen ook nog meer op stal.