Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:22

Die online wedstrijden lijken me ook heel leuk, in België wordt dat helaas niet gedaan... Fijn dat Gentle het wel door begint te krijgen!

Wat een leuke foto's van Malik!

Wauw Noisy! Gefeliciteerd!

Wauw Berdien, dat is een flink paard! Diallo is ook echt zwaar voor zijn lengte, maar die is ook breed gebouwd. Mooie omgeving ook, zalig!

Wat leuk Fransje, ik blijf (stiekem) jaloers op jullie tochtjes. Lijkt me echt heerlijk.

Hier was het weer deze week ook echt bagger Miranda, dus snap het volledig :Y)

Marie is inderdaad echt een leuk paard. Om haar ergens op een weiland te zetten is niet echt een 'oplossing' voor ons probleem, als ik haar bij Diallo zou kunnen zetten was het wel gemakkelijker geweest maar we hebben geen plaats voor 3 paarden. Ofja, als ik Diallo niet gehad zou hebben... Maar dat is echt mijn oogappeltje, die zou ik niet kunnen weg doen, plus hij is al 'oud' en gehandicapt (KS en spondylose) := Moest ik Marie gewoon ergens kunnen verleasen voor een sportstal/ruiter, dan zou ik eerder zoiets doen met het vooruitzicht dat ik haar dan ooit zelf terug kan beginnen rijden. Vandaag hebben we gewoon heerlijk gepoetst, en daar geniet ik dan ook wel van. Ik zou ook nooit stoppen met de paardensport, maar nu komt het gewoon allemaal heel slecht uit. Dinsdag gaan we wel terug van start! Eind april komt mijn zadel ook aan, dus hopelijk gaan de komende maanden ook echt in een stijgende lijn!

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:08

Ja als het weer opknapt is het sowieso alweer wat motiverend.
En met je zadel, zou gewoon lekker genieten en dan zie je wel weer hoe het verder gaat, wie weet wat er op je pad komt!

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:38

Ik heb stilletjes meegelezen en gevolgen maar aan aantal tegenslagen gehad die ik moest gaan verwerken.
Begon met het inslapen van onze 2de hond binnen 6 Maanden tijd en ga je van 3 naar 1 ... terugweg van de dierenarts auto af moeten laten slepen door een defect benzine pomp
En paar dagen later kreeg mijn ouder merrie een ongeluk waarbij ze ook Nog flink onderkoeld was en een aantal flinke wonderolie
Haar benen en hoofd
Heeft... na een week later op boven op
Zitten zijn we wee heel eind ...
Dus nu ik
Weer even beetje ademruimte
Heb post ik mee met
Jullie

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:07

Even een update van ons, trailerladen is langzaam een drama geworden, Mac is zó slim en wil gewoon niet. Trekt de hele trucendoos open om er onderuit te komen. 3 mei gaat hij 2 weken intern op training bij Natural Horsemo. Maar het is 78km dus hij moet er ook met de trailer heen. Alleen hem op laten halen is €150 dus ik wil het eerst zelf proberen, maar ik heb er gewoon nu al buikpijn en slechte nachten van, áls ie dr gewoon nog maar één keer op gaat.. Maar zodra er gerommel achter hem is stormt ie zo vliegensvlug de trailer weer uit..

We hebben geprobeerd hem apart te zetten en al het eten in de trailer te doen, 24 uur later was de trailer netjes leeg maar hij had ook de hele rubbere mat van de klep af getrokken |o dus daar zijn we na 1 dag maar weer mee gestopt. Nu voer ik hem iedere dag in de trailer dan loopt ie er redelijk in, pakt een hap en gaat dan op de klep zijn mond leeg eten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:03

Candisa, dat is wel een beetje veel narigheid allemaal tegelijk. Sterkte.
Calypso, komt tijd komt raad, gewoon nog niets overhaasten.
Lastig dat Mac zo achteruit komt. Doe hij dat ook als je zijn staart op zijn rug houdt?
Ik laad altijd alleen bij gebrek aan hulp en bij Bjelle heb ik heb ik het blijven staan en vooral niet onder de stang door gaan zitten op een minder schattige methode bijgebracht (iets met een skup en een knal). Niet bokt proof, effectief was het wel.

Misschien kun je iets met voorlader lenen? Dan zijn ze makkelijker af te leiden aan de voorkant.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:21

Candalisa gecondoleerd met je hond. En dan nog een ongeluk met je merrie daarbovenop. Sterkte.
Gaat het nu goed met haar?
Calypso er komt vanzelf weer een betere tijd. Je hebt alle tijd om rustig na te denken over een goede oplossing.
Trailerladen. Hebben we eerlijk gezegd nooit zoveel problemen mee. We nemen zo de eerste keren altijd wel de tijd, maar als het me te lang duurt pakken we toch maar even de bezem erbij. Zo'n borstel op de hakken werkt hier altijd prima. Dan is het gelijk stang en klep dicht. En de eerste keren rijen we ook met het zeiltje dicht. 1 x heeft onze merrie ook geprobeerd onder de stang door te gaan zitten en dan is echt het enige dat je kan doen een flinke skup zoals Sizzle zegt. Ze mogen ook pas achteruit gaan lopen als wij dat aangeven. Tot nu toe geeft deze aanpak allemaal braaf te laden paarden hier.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:20

Anouk, is het een idee om watten in zijn oren te doen en bontjes om de bakstukken van het halster?
Dan heeft hij minder door wat er achter hem gebeurt en kan hij daar minder snel op reageren.
Eentje die vol gas naar achteren dendert valt meestal weinig aan te houden.

Candalisa, sterkte :(:)
Hopelijk nu weer even in beter vaarwater!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:35

Soms kunnen vreemde ogen ook net even de truc doen. Ik heb inmiddels al heel wat onmogelijk te laden paarden voor anderen verplaatst.
Dat is geloof ik niet zozeer omdat ik nou perse zo‘n expert ben maar ik schijn een vrij sterke dwingende uitstraling te hebben of zo.
Die kerels die bij transportbedrijven werken zijn helemaal geniaal, die blijven doodkalm maar dwingen toch in no-time een opstandige kleuter naar binnen.
Ik weet nog precies hoe een paardje van een vriendin ook zo eruit kon razen, behalve als de boer erachter stond dan zag je haar even kijken zo van: zucht, nou ok vandaag niet dan :')
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-04-21 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:39

Sizzle woon je niet toevallig in de buurt ? :o _O-

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:39

Anouk_H schreef:
Sizzle woon je niet toevallig in de buurt ? :o _O-


Zwitserland om de hoek?

Bij sommige eigenwijze grapjas paarden helpt het trouwens om te grommen, ja echt. Als je dan boos gromt en meteen erbij een woeste beweging maakt dan hebben ze soms zoiets van: oh misschien beter maar niet. En juist omdat het geen echte maar een gespeelde emotie is kun je dan razendsnel wisselen naar uitbundig belonen. Dat moet je wel eerst testen op een moment dat ze geen negatieve leerervaring ervan oplopen uiteraard, anders ben je verder van huis.

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:10

Sterkte Candalisa :(:)

Wat vervelend van Mac. Niet opgeven! Inderdaad rustig en speels mee beginnen. Helaas heb ik geen tips voor je, Marie is heel flink op de trailer (heeft er ook nog maar een paar keren opgestaan), en Diallo liep er ook altijd vanzelf op.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:51

Vreemde ogen dwingen inderdaad, soms werkt dat :j

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:39

Over kerels van een transportbedrijf gesproken... Mijn eerste paard had mooi een keer een chauffeur van BSS transport tussen haar tanden re pakken... Ik had hem nog gewaarschuwd, kijk uit als je met een ander paard in de buurt van haar persoonlijke ruimte van 1 meter komt... Deed hij toch een de "zwarte mamba" sloeg toe. Dat was echt een venijnig merrie :+

MirandaMalik, alles gaat echt niet vanzelf hoor bij ons. Maar aangezien mijn insteek altijd al was dat vrijwel wel alles wat ze onder het zadel moet kunnen ik eerst aan de hand leer was er al een solide basis voor ik überhaupt opstapte.
Ze is ook niet ril, ter compensatie wel koppig en eigenwijs :D
Haar kun je niet overbluffen en als ze het er niet mee eens is wordt ze dus boos. Het is een type die een zweep uit je hand grist als ze die onrechtvaardig vindt en de kans krijgt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:00

Zwarte mamba _O-

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:39

Sizzle schreef:
Zwarte mamba _O-



Zwarte mamba :j
Afbeelding

Ze had overigens wel oren! :D

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 05:52

Naaah nee Zwitserland is niet om de hoek hahahaha _O-
Dat speels beginnen punt zijn we al ver voorbij, ik ben echt letterlijk begonnen met hem met koekjes erop lokken maar iedere keer dat ik dacht stappen gemaakt te hebben en hij bijvoorbeeld in een kwartier stond en dacht oke nu kunnen we wel eens gaan rijden met de trailer. Voelde hij ook mijn zenuwen denk ik en sinds dien is hij er een bende van gaan maken. Toen heb ik iemand om hulp gevraagd die heel handig is met (jonge en eigenwijze) paarden maar ze is geen proffesionele probleem oplosser en zelfs zij heeft het opgegeven. Ik heb inmiddels een gekneusde vinger, mijn teennagel ligt eraf (bont en blauw geweest omdat hij erop had gestaan) ben 5 paar handschoenen verder en had een ontstoken brandblaar die net na 3 weken eindelijk dicht is + sowieso meerdere brandblaren van het (pogingen doen tot) lostrekken. Hij is 1 keer het bos in gerend gelukkig stopte hij bij andere paarden.. De maat is echt vol hier :n Hij steigert durft daarbij te beginnen met maaien draait vliegensvlug om buiten de trailer loopt op de klep te stampen. Longeerlijntje dr achter staat ie op rust als een ezel om zich heen te kijken in de trailer dacht er even 1 minuut over na ging vervolgens in het touwzitten vloog achteruit steigert er overheen en weg was hij, 2e keer zelfde trucje hoefde hij niet eens na te denken, binnen 5 seconden zo hop hetzelfde doen. We zijn 1 keer 2 uur bezig geweest en 1 keer 2,5 uur hij loopt er redelijk in, maar of niet verder dan achtervoetjes nog nét op de klep of zet perongeluk wel de laatse pas maar vliegt eruit voordat je de klep kan optillen. Ik heb een 2 paards en heb ook geprobeerd met het schot open te oefenen maar niks helpt meer. Ik snap echt niet waar zijn probleem ontstaan is.. en verder is het zo'n fijn paard! Rijden heeft hij nooit een stap verkeerd bij gezet ik kan alleen met hem op buitenrit en met een rustig drafje een viaduct oversteken met een lange teugel maar nee de trailer is volledig drama geworden..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:55

Wat balen Anouk.
Is de vering van je trailer ook helemaal in orde? Paard van een stalgenoot ging ook ineens heel raar doen. Zij heeft nu een nieuwe trailer en probleem is weg.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:58

Wat ontzettend vervelend Anouk -O- Zeker als hij ook echt link wordt. Zou hier zeker professionele hulp bij halen, dit klinkt als een probleem dat je zelf ook niet zomaar opgelost krijgt.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:53

Anouk_H schreef:
Naaah nee Zwitserland is niet om de hoek hahahaha _O-
Dat speels beginnen punt zijn we al ver voorbij, ik ben echt letterlijk begonnen met hem met koekjes erop lokken maar iedere keer dat ik dacht stappen gemaakt te hebben en hij bijvoorbeeld in een kwartier stond en dacht oke nu kunnen we wel eens gaan rijden met de trailer. Voelde hij ook mijn zenuwen denk ik en sinds dien is hij er een bende van gaan maken. Toen heb ik iemand om hulp gevraagd die heel handig is met (jonge en eigenwijze) paarden maar ze is geen proffesionele probleem oplosser en zelfs zij heeft het opgegeven. Ik heb inmiddels een gekneusde vinger, mijn teennagel ligt eraf (bont en blauw geweest omdat hij erop had gestaan) ben 5 paar handschoenen verder en had een ontstoken brandblaar die net na 3 weken eindelijk dicht is + sowieso meerdere brandblaren van het (pogingen doen tot) lostrekken. Hij is 1 keer het bos in gerend gelukkig stopte hij bij andere paarden.. De maat is echt vol hier :n Hij steigert durft daarbij te beginnen met maaien draait vliegensvlug om buiten de trailer loopt op de klep te stampen. Longeerlijntje dr achter staat ie op rust als een ezel om zich heen te kijken in de trailer dacht er even 1 minuut over na ging vervolgens in het touwzitten vloog achteruit steigert er overheen en weg was hij, 2e keer zelfde trucje hoefde hij niet eens na te denken, binnen 5 seconden zo hop hetzelfde doen. We zijn 1 keer 2 uur bezig geweest en 1 keer 2,5 uur hij loopt er redelijk in, maar of niet verder dan achtervoetjes nog nét op de klep of zet perongeluk wel de laatse pas maar vliegt eruit voordat je de klep kan optillen. Ik heb een 2 paards en heb ook geprobeerd met het schot open te oefenen maar niks helpt meer. Ik snap echt niet waar zijn probleem ontstaan is.. en verder is het zo'n fijn paard! Rijden heeft hij nooit een stap verkeerd bij gezet ik kan alleen met hem op buitenrit en met een rustig drafje een viaduct oversteken met een lange teugel maar nee de trailer is volledig drama geworden..


Persoonlijk denk ik dat het probleem begonnen is bij het "speels beginnen" en hem zelf te laten kiezen of hij in of uit de trailer wil gaan en een gebrek aan leiding daarbij.

Ik ben van mening dat de ouderwetse manier altijd nog de beste is. Bij de jonge paarden die de trailer nog niet kennen zetten we hem voor de stalgang en kan het paard eigenlijk alleen maar recht naar binnen lopen. Bij twijfel even de bezem erachter op de hakken en voila. Achterstang, klep dicht en stukje rijden. Kortom, er is geen keuze. Die moet je ook niet geven bij dingen die spannend zijn.
Staan ze eenmaal binnen durven ze meestal ook niet meteen zelf volle bak achteruit en kun je dat met een beetje beleid prima begeleiden. De eerste paar x laden we altijd zo en bij het afladen moet het paard ook altijd even blijven staan ook al hebben we de achterstang weggehaald. Beetje voer erbij als beloning. Dat een paar x doen en dan zijn ze er wel aan gewend.
We doen het altijd zo en nooit problemen.

Ik denk dat je nu het beste naar een prof trailer laad persoon kunt gaan.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:22

Ja het is ook zeker dat hij daar heen gaat, maar hij móét er dus nog 1 keer op om daar te komen. Wat je zegt Babootje zou je echt heel erg gelijk in kunnen hebben. Ik vind het jammer dat ik dit inzicht niet van te voren heb gehad. Ik leg ook een groot deel van de schuld wel bij mezelf neer ik heb het niet goed aangepakt maar wilde het met liefde en rust doen om het vertrouwd te maken, helaas in zijn hoofd heeft ie het anders bedacht. Met de stalgang zou echt heel erg handig zijn, maar helaas heb ik dat niet hier die mogelijkheid.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:54

Anouk heb je mss iemand in jouw omgeving waar je een trailer zonder laadklep zou kunnen lenen? Mijn merrie had zoveel trauma dat laden vaak anderhalve uur duurde en als ze eenmaal zover was dat ik haar half op de klep had verstijfde ze en liet ze zich achterover vallen. Ik heb toen een tuatara gekocht zonder laadklep en binnen 2 keer laden probleem opgelost heb haar elke keer daarna binnen 10 minuten erop gehad en syd ook ... degene die hem verkocht zei ook het verschil zit hem erin dat als ze voor de trailer staan ze eigenlijk al met hun hoofd binnen zijn dan is de stap naar binnen nog maar heel klein...

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:08

Nee ik weer vrij zeker dat niemand er zo een heeft, de klep is niet perse het probleem, de laatste pas wel

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:26

Ik heb een keer een slecht opgevoede eigenwijze koudbloed pony een paar keer door een trailer met voorlader heen laten lopen en dan daarna bij de deur (voorlader) een bak eten voor de neus gehouden. Ondertussen achter zachtjes de stang monteert, pony stapje terug gezet met de neus in de voerbak, voorstang erin.
Met een groot paard in een kleine trailer gaat dat natuurlijk niet, maar probeer slimmer te zijn dan je paard. Met geweld win je het niet, maar wij kunnen ze slimmer af zijn.
Wat wel echt enorm belangrijk is, is dat je zelf enorm zelfverzekerd bent en niet gaat twijfelen. Als je zenuwachtig wordt dan is het over.

Ik denk ook dat je nu beter naar proffessionele hulp kan gaan kijken. Komt vast weer goed!

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:34

Desnoods zou je een vrachtwagen(tje) kunnen regelen. Mijn ervaring is dat ze daar wel zo op gaan óók als ze niet laden op een trailer

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:13

Hier is het dus andersom trailer geen enkel probleem, vrachtwagentje drama _O-
Nu moet ik zeggen dat Gentle alleen op n vrachtwagentje heeft gestaan toen hij van de opfok kwam (2 jaar geleden) maar dat was zo'n drama dat we na 1u proberen hem via een trailer (met voorlader) over hebben gezet (wat ook niet van harte ging want meneer was alles behalve dom (toen al ;) )).

Dus as vrijdag gaan wij eens mooi trainen met het laden op een vrachtwagentje... gelukkig heb ik n stalgenootje met vrachtwagentje en aangezien zij volgende week vrijdag mee gaat naar mn training (yes! Eindelijk weer eens trainen na bijna 2 maanden) EN ze graag wil rijden dan maar even oefenen want ergens vind ik n vrachtwagentje ook wel erg fijn :D