Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:45

Berdien schreef:
Feyre is natuurlijk nog niet zo ver, maar die loopt juist buiten echt veel beter dan in de bak. De bak vindt ze echt héél ingewikkeld :(:) Ze doet het goed hoor, maar het vergt veel begeleiding en bemoedigende woorden. Gaan we voor een buitenritje dan stampt ze voor de rest uit het erf af en kan ze de hele wereld aan.

Zondag hebben we een nieuw rondje gewandeld. Gewandeld, omdat ze wéér flink overbouwd staat :roll: We zijn een bruggetje over gegaan, ze is geaaid door een klein kindje, een heel stuk op de weg langs de golfbaan gewandeld (waar mensen echt idioot hard langs je rijden :x ), langs klussende en tuinierende mensen en er zijn héél veel motoren langs gekomen. En Feyre? Die keek wel, maar kon ook zo geweldig mooi haar ontspanning weer terugvinden. Echt zo blij mee, want dat is precies wat een goed buitenritjespaard moet kunnen :D

Het rijden in de bak staat weer even op een laag pitje, maar we doen wel kleine buitenritjes en dus flinke wandelingen. En grondwerk in de bak. Maandag gaat ze naar de tandarts, en daarna naar de osteo want die is denk ik ook weer hard nodig.

[ [url=m/DAQeFM.jpg]Afbeelding[/url] ]
(met mijn verbrande hoofd van het werken in de wei van de dag ervoor :') )


Heerlijke foto Berdien. Ik ben echt ook zo toe aan mooi weer, maar het wil maar niet komen (buiten 1 enkele dag).

Grappig trouwens zegt van dat overbouwd staan van Feyre. Mexx staan nu ook overbouwd dus hij is flink aan het groeien *\o/* . We merken dat echt met rijden nu. Dus geven we hem wat meer tijd en rust. Ik dacht het ook een beetje te zien bij Marie. klopt dat CL?

s1993

Berichten: 2125
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:15

fransje23 schreef:
Waarom zou aan een lange teugel betekenen dat er niet gewerkt wordt?
Ik werk aan andere dingen buiten dan in de bak maar het is wel werken.
:)


Goed punt, misschien niet helemaal de juiste woorden gekozen :)

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:12

Haha Fransje ik had dat toen ik een nieuwe mestvork had besteld, ook zo'n lang pakket!

Ja dat buiten rijden is misschien wel werken maar het voelt niet zo! :D

Groeiende guppen. :))
Ik dacht een tijdje terug dat Malik ook achter hoger stond maar volgens mij was dat wishful thinking. :P

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:12

Even wat spam, we zijn een weekend op de Loonse en drunense duinen!
Goed voor de kilometer challenge!

Al twee mooie ritten gereden!

Even spam

Afbeelding


Afbeelding

En iets wat je bij ons in het westen echt niet tegenkomt!
Joya vond het raar.. Ik zei nog dat zei als Spaanse toch eigenlijk wel katholiek moest zijn en Maria niet raar moest vinden. ;)


Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:26

Ziet er heerlijk uit, mooi! :))

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:03

Ohh heerlijk Fransje <3 Over niet al te lange tijd hoop ik ook zo'n lekkere buitenrit te kunnen doen. De sleutel van de poort aan de zijstraat ligt nu voortaan op stal dus vanaf nu is het een stuk veiliger om de straat op te stappen. Die straat is 100x rustiger én daar rijden eigenlijk nooit vrachtwagens. Op 2 minuten stappen ligt ook een klein bosje. Kunnen we mooi oefenen :)

Wij hebben gisteren weer les gehad. Was weer superfijn en nieuwe werkpuntjes die ik vandaag gelijk in de praktijk heb gebracht. Kreeg tijdens de les ook bijna vliegles :+ Als je een slidestop vraagt is het ook wel handig om dan je benen naar voren te doen anders vlieg je er voorover af _O- Ging echt net goed haha maar ik heb er een paar mooie blauwe plekken op m'n dijen aan overgehouden. Je kunt precies zien waar de naad van mijn broek zat :')
Ik had wat aanwijzingen gekregen waar ik druk mee bezig was maar vergat daardoor mijn benen _O- Hij stopte overigens wel heel goed :D

Vandaag dus gelijk aan de werkpuntjes gewerkt en Rudi liep heerlijk. Dus na 20 minuutjes werken (zonder in- en uitstappen) waren we al klaar, goed is goed.
Hij stond er ook lekker zen bij :z Ze gaan sinds dit weekend weer een paar uurtjes op de wei dus meneer was lekker verzadigd :Y)

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:17

Heerlijk zo’n weekend weg! En wat fijn dat je nu makkelijker buiten kunt rijden Noisy :j

Mexx ook lekker aan het groeien dus :D

Wij hebben zaterdag schriktraining gedaan, te leuk! Waar mijn volwassen merrie letterlijk bibberend door de bak ging vond Feyre het hilaaaaarisch. Het zeil was even gek maar toen ze daar met behulp van een brokje op stampte wilde ze er daarna niet meer af _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto zegt echt alles :D Mijn fantastische stel :+:
Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:37

Haha Noisy met in één keer op de rem is het net een schietstoel. :D
Wel fijn dat je op een rustig stukje naar buiten kan.

Berdien wat een verschil dan he tussen die twee! _O-

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:02

Auw Noisy! Harde es zo, maar wél een goede stop van Rudi!
Wel fijn als je langs de rustige kant op pad kunt gaan :j

Hahaha herkenbaar die reactie bij de schriktraining, Berdien!
Ideaal voor buitenrijden dat soort types :j
De laatste foto geeft het verschil inderdaad heel mooi weer!

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:19

Wij waren dus lekker een weekend naar de Loonde en Drunense duinen. Zaterdag weg en gister eind van de middag weer thuis.
Tweede weekend weg voor Joya en ze deed het uitstekend. Goed gegeten en gedronken en relaxed op de vreemde plek. Paarden hadden mazzel want ze mochten op de wei waar meer gras op stond dan thuis. Ze namen niet eens de moeite om even te rennen bij het loslaten in de wei :')

We hebben 3 ritten, in totaal 66 kilometer gereden waaronder een dagtocht van 30 kilometer.
Ging eigenlijk erg goed, Joya was niet overdreven moe na afloop. Onderweg wel twee pauzes gehouden en terwijl wij thee drinken kon de de paarden lekker grazen.

Er was nog een heidebrand waardoor er uiteindelijk een brandweer met sirenes ons passeerde. Paarden reageerde er amper op! Wel schrok ze in het bos, in galop, van een bordje en een laag plastic :D Stond ik ineens een meter hoger rechts van het pad op de noodrem.

Even wat foto's


Afbeelding

Haar tijdelijke huis

Afbeelding

Lekker op pad.. De paden op, de lanen in :)ddd


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:47

Oww lekker bezig allemaal. En oeps Noisy, ik voel met je mee, hier ook wat eingaardige kleuren op mijn schouder :D
Bij mij ging het ook allemaal heel lekker, kleine stapjes natuurlijk, maar iedere keer toch het idee dat het weer wat beter ging.
Waren we zondag bijna klaar, ging super, kreeg ik als 'toetje' een fikse boksalvo. Ik hield het best nog even vol, maar toen ontglipte mij mijn rechter teugel en vloog ik er voorover af. Tsja, dan merk ik wel dat mijn oude lijfje niet meer zo handig is als voorheen.
Voorlopig gaat mijn begeleidster haar dus maar inrijden, dit moet ik niet te vaak doen en mijn schouder is zwaar gekneusd (hopelijk niks ergers) dus voorlopig kan ik toch niet rijden.
We hebben ook geen idee waar dit ineens vandaan kwam, maar ja, jong paard, veel suiker in het gras, kan gebeuren natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:31

Heerlijk ziet het eruit Fransje :)
Berdien, je hebt echt een fantastisch duo, leuke foto‘s
En Noisy en Sosha, hopelijk zijn de blauwe plekken snel weer weg.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:51

Na een superleuk weekend hebben we een minder leuke rest van de week achter de rug -O-
Woensdagavond trof ik Joya aan met een dik en erg pijnlijk been. Ik ontdekte een klein korstje en daar was ze ook erg gevoelig op. Thermometer gaf 38,8 aan.. Duidelijk niet goed en dus meteen de dierenarts gebeld. Die kwam in de avond, na het spreekuur.

Tegen de tijd dat de dierenarts er was kwam er een beetje troep uit een piepklein wondje.
Dierenarts heeft haar in het natte verband gezet, twee soorten antibiotica gespoten en Metacam gegeven.
Sindsdien heeft Joya bedrust en heb ik een ritme van in de ochtend temperaturen, hooinet vullen, stal mest en daarna naar mijn werk. In de middag naar stal omdat de dierenarts komt om antibiotica te spuiten en in de avond mag Joya wandelen en grazen. Erg intensief allemaal..
Maar gelukkig is de vooruitgang voorspoedig!
Been is dunner, ze is weer rad en vandaag zag het wondje er ook rustiger uit. Alleen haar temperatuur is nog wat hoog, 38 graden.
Morgen nog een keer de dierenarts en dan hoop ik dat het nog beter is.


Rare wending zo.. -O-

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:32

Wat vervelend en dat door een heel klein wondje! Beterschap voor Joya hopelijk is ze snel weer helemaal goed!




Ik ben al de hele week zenuwachtig. Maandag is het zo ver dat Mac opgehaald word voor de interne trailerlaad cursus. Ik vind het echt spannend omdat ik zo benieuwd ben hoe alles gaat lopen. Gaat hij goed aankomen daar? (ookal word hij opgehaald rijd ik wel achter hem aan om te zien hoe hij aankomt en waar hij terecht komt). Gaat hij zich gedragen op een vreemde stalling? (Hij komt snachts op stal ipv 24/7 buiten) Gaat het goedkomen? Blijft het ook na de cursus goed gaan? Allemaal dingen waar ik mij druk om maak :o

Buiten de training hebben we ook een nieuwe instructrice. Ik heb nu 4 lessen gehad geloof ik en ik merk al zoveel vooruitgang! Galop was echt heel moeilijk eerst vooral voltes sturen maar nu kunnen we linksom en rechtsom in iedere hoek een kleine volte maken! Ik zal morgen even kijken of het lukt om iemand te laten filmen. :D
Springen gaat ook steeds beter ik kan hem al steeds beter een lijntje door sturen en hij is steeds voorwaartser en loopt lekker en makkelijker door. Dus kwa rijden gaan we zeker vooruit! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo trof ik hem vanochtend aan <3
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:16

Komt vast goed, Anouk! Hij gaat toch naar professionals, die weten er wel mee om te gaan :)
Hij springt goed zeg!
Ik mis alleen een grondbalk of gebruik je die bewust niet? :)

Het wondje van Joya vlak voor de dierenarts kwam

Afbeelding

Gisteren kwam de paardenweegschaal op stal en is Joya gewogen en gemeten.
Weet nu eindelijk haar schofthoogte, 1.61 . Ik had 1.60 geschat. :)
Ze woog 579 kg, ik had zelf 603 kg geschat. Viel dus mee!


Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:36

Hè wat naar, dat zo'n klein wondje zulke narigheid kan veroorzaken.
Maar zo te horen was je er op tijd bij en zit je er boven op, dus ik heb ook wel het volste vertrouwen dat dat goed gaat komen.

Lekker bezig met Mac, hij zal best even moeten wennen daar, maar komt vast goed.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:53

Ik dacht dat Joya groter zou zijn! Mac is ook 160 en toen gewogen op 465. Inmiddels zal hij wel wat meer wegen toen was hij ook nog wat kleiner. Wel zou hij van mij nu nog wat dikker mogen hoor maar hij is lastig op gewicht te houden ondanks onbeperkt hooi. Hij is niet mager maar veel reserves zitten er ook niet aan. (Terwijl de dames waar hij mee samen staat tonnetje rond zijn).
Zij aanzicht vorige week:
Afbeelding


Soms gebruik ik wel een grondbalk soms niet, geen idee eigenlijk haha. Het is eerder onbewust dus :D

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:43

Wat een bescheiden gewichten allemaal :D :D

Vervelend dat zo’n klein wondje voor zoveel ellende kan zorgen :(:)

Feyre is afgelopen maandag weer bij de tandarts geweest. Ze lijkt uitgewisseld, wel komen haar laatste snijtanden nog door. Zo koddig, van die kleine tandjes in dat enórme hoofd :)) Nu de osteopaat nog en dan is ze weer door de APK!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:15

Altijd fijn als de tandarts alles weer is geweest :D

Vandaag een mooie foto van Mac gemaakt <3
Afbeelding

En 2 rijfoto's van vandaag :) galop filmpje hebben we niet meer gemaakt.
Afbeelding
ik weet ook niet waarom ik mijn voet zo naar buiten draai hier :')
Afbeelding

s1993

Berichten: 2125
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:03

Fransje wat naar van zo'n klein wondje! Ik heb dat ooit bij mezelf gehad, tijdens paintballen op een trapje gesprongen maar net verkeerd ingeschat. Had een heel klein schaafwondje maar drie dagen later mijn hele enkel dik & rood, kon ik 10 dagen aan de antibiotica...

Wat springt Mac al knap zeg! Blijft hij niet gewoon wat 'schraal' doordat hij nog bezig is met groeien? Ben benieuwd naar de trailer training, houd ons op de hoogte!

Ik ga nu elke week met de trailer naar het bos. Koda laadt vrij braaf maar blijft de trailer zooo spannend vinden. Hopelijk is regelmaat de oplossing, het bos zelf vindt hij geweldig! Geef hem nu altijd slobber als hij op de trailer moet, ik wil graag dat hij het als iets positiefs gaat zien :) Verder gaat het prima, Koda doet alles nog steeds heel goed en blijft me verbazen in hoe hij vooruit gaat :D

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:22

Hier ook één in de lappenmand. -O-
De dierenarts komt straks, ik verwacht checkligament blessure.
Vanmiddag zal ik even bijlezen en updaten!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:42

Nou.. Mac is niet mee. Het is niet gelukt |o ze komt donderdag weer terug..

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:45

Anouk_H schreef:
Nou.. Mac is niet mee. Het is niet gelukt |o ze komt donderdag weer terug..

Neeeeeh! :(.. nou maar goed dat je zelf niet geprobeerd hebt.
Had je wel het idee dat ze het goed hadden aangepakt?

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:04

Fransje, dat was flink dik!
Die kleine wondjes kunnen soms grote gevolgen hebben!
Gelukkig knapt het wel op.
Wel gelukkig fijne vakantie gehad.
En ze is niet zo zwaar als je dacht. :D

Sosha wat vervelend, gaat het een beetje met je?

Anouk, leuke foto's, gaat super goed zeg met rijden!
Hopelijk straks ook met trailerladen, komt vast goed, als je de gebruiksaanwijzing hebt gevonden.

Feyre een apk, fijn dat het oké is met de tandjes.

Koda doet het ook allemaal braaf!
Hopelijk went het trailerrijden steeds meer, je kan ze daar lastig mee helpen.

Hier wachten op de dokter..
Zo ziet het eruit, rechtterbeen mooi strak en links (voor de kijkers rechts) dikke tussenpees..

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:14

Spannend Anouk maar ik geloof dat het wel goed gaat komen. Ik denk ook dat hij vooral door het groeien nu wat schraal blijft. Rudi had dat ook, hij bleef steeds een beetje bloot. Nu heeft hij weer besloten om de breedte in te gaan :+ want het blote is er ineens af. Ze staan sinds een week bijna halve dagen op de wei dus dat zal ook wel helpen.


Oei Fransje, dat zo'n klein gaatje zoveel ellende kan veroorzaken %) Gelukkig was je er snel bij

*edit*

Balen Anouk. Hopelijk hebben ze donderdag een oplossing nu ze gezien hebben wat hij doet.

Malik ook al in de lappenmand. Enig idee wat hij gedaan heeft?

Hier gaat het goed. We zijn net begonnen met het oefenen van de contragalop. Steeds een klein stukje en zo bouwen we rustig verder. Hij pakt het heel goed op en ik merk dat hij al best wel goed in balans is. Zaterdag weer les :)