Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:50

Ow wat vervelend dat Malik geblesseerd is, altijd vervelend peesblessures. Ik hoop dat hij snel herstelt.

Ach jee, Mac heeft geen zin om uit logeren te gaan.
Succes donderdag.

Fijn dat Koda zo braaf is op de trailer, dat zal vast minder spannend worden op den duur.

Lekker bezig Noisy, zover zijn wij nog lang niet.

Mijn schouder gaat iedere dag wel wat beter, sta er wel gekleurd op, die bloeduitstortingen zakken alle kanten op :')

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:01

Noisy goed bezig, contragalop is al best een moeilijke oefening!

Sosha heeft mooie kleurtjes.. :=

Malik had iets op de wei gedaan, waarschijnlijk rare beweging.
Vanmiddag heeft de dokter bevestigd dat het een peesblessure is, nu eerst rust (ik laat hem hier thuis wel gewoon los lopen) en koelen, dan kijken of het verbeterd.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:06

Wat een hoop natigheid ineens hier.

Dat is zeker geen leuke blessure voor Malik, heel veel beterschap.

Mac had dus goed zijn kop erop, hopelijk gaat het donderdag beter. Heel lastig als je niet makkelijk weg kan met je paard.

Goya met een dik been, gelukkig is dat meestal snel weer weg als het behandeld wordt, ookal ziet het er spectaculair uit. Overigens is dat een best flink gewicht voor die stokmaat terwijl ze niet dik is.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:14

MirandaMalik schreef:
Noisy goed bezig, contragalop is al best een moeilijke oefening!

Sosha heeft mooie kleurtjes.. :=

Malik had iets op de wei gedaan, waarschijnlijk rare beweging.
Vanmiddag heeft de dokter bevestigd dat het een peesblessure is, nu eerst rust (ik laat hem hier thuis wel gewoon los lopen) en koelen, dan kijken of het verbeterd.


Ach nee. Dat is altijd zo vervelend. Ga je nog scannen?

En Joya ook al in de lappenmand. Die wondjes zijn echt soms dieper dan je denkt. Hopelijk snel weer opgeknapt.

Zo dan. Die Mac laat zich gewoon niet laden door een prof. Hoop dat het donderdag wel lukt. Heb je al eens confidence geprobeerd. Zou hem misschien kunnen helpen door een stukje spanning heen.

Wij zijn verhuisd naar een andere stal. Op bijna een uur afstand (als er geen file staat) Ik baal er echt van dat er niks te vinden is wat dichter in de buurt. Wel fijn op deze stal is dat je zonder veel kosten ook een paar dagen niet hoeft te gaan. De paarden komen er dan al goed uit op de wei en in de molen. Voerbeleid is top. Goed in het stro op stal etc. Fijne faciliteiten met goede bodems. Molen die overdekt is met zandbodem en een overdekte longeer. Superfijn. Weidegang een paar uur per dag en genoeg paddocks om ze nog eens extra buiten te zetten.

Mexx en Kenzo in de ubergrote longeerbak

https://www.youtube.com/watch?v=_S1Chg0atZQ

https://www.youtube.com/watch?v=MpgsmOcw5u8

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:16

Poeh, bijna een uur. Dat is wel echt veel zeg %)
Wel fijn dat ze een goed beleid hebben, dat is wel echt belangrijk.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:45

Oh nee, Anouk dat is een tegenvaller!

MirandaMalik, balen zeg! Welke pees is het? Checkligament? Het is sowieso een langdurige kwestie :(:)

Babootje, hopelijk staan jullie nu echt goed. Klinkt wel fijn zo, lekker eruit en een goed voerbeleid. Als af en toe een dagje over kunt slaan is dat ook wel fijn.

In principe mag ik woensdag het verband eraf halen en mag ik stoppen met de Metacam. Dan kan ze ook weer het weiland op. Gisteren heeft ze de laatste keer antibiotica gehad.
Maar ik ben er niet helemaal gerust omdat ze wat verhoging blijft houden. Morgen komt de dierenarts toch op stal voor paard van een stalgenoot dus ik laat hem toch nog een keer kijken. Kan ik ook meteen overleggen over het opbouwen.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:05

Oh jee, Mac die niet op de trailer wilde.. zo blijkt wel dat je echt de juiste keuze hebt genomen door hulp te zoeken. Hopelijk gaat het de volgende keer beter!

En Malik ook in de lappenmand :(:)

Babootje verhuisd. Waren jullie laatst ook al niet verhuisd met de paarden? Nieuwe stal klinkt wel goed, maar een uur reistijd klinkt wel fors!

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:51

Ja we waren inderdaad al een paar x verhuisd, maar dat was meer uit nood zeg maar. Maar op dat adres komen de paarden helemaal haast niet buiten. Er zijn vrijwel geen paddocks en er is geen wei. De paarden komen daar alleen maar in de molen, longeer of worden gereden. Dat was vooral voor ons jonge paard (Mexx) niet goed, maar eigenlijk voor niet 1 paard al doen hun eigen (sport)paarden het er al jaren prima op.
Het voerbeleid was daar verder prima.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:14

Nou, Mexx voelt zich daar wel op z'n plek geloof ik..Blij ei :')
Is dat de binnenbak op de achtergrond?
Niet ideaal dat je zo ver moet rijden maar als deze stal aan al je wensen voldoet is het wel de moeite waard.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:26

Oh ja, zo weinig buiten is inderdaad niks waard.. Dat zou ik zelf ook nooit voor mijn paarden willen.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:08

1 uur rijden is wel heel veel, maar ja, als je paarden goed staan is het dat wel waard.
Hopelijk vind je op termijn nog een fijne stal die meer in de buurt is.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:24

Babootje wel lastig hoor dat er niks in de buurt is.
Nu heb je iig wel iets wat je wil.
Was vroeger bij mij in de buurt van Zaandam ook lastig, ik had een plekje gevonden bij mensen thuis waar ze altijd los stonden, daar was ik wel blij mee.
Nu heb ik ze gelukkig thuis, is hele goede verzorging! :D
Ik ga Malik niet scannen nu, alleen als de genezing niet voorspoedig gaat.

Fransje, vervelend dat ze nog steeds verhoging heeft, dat is toch vreemd.

Malik zijn checkligament en bovenste deel diepe buiger waren opgezet en warm en pijnlijk.
Maar vandaag een stuk minder.
Dus laat dat maar lekker zo doorgaan!

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:49

Miranda ik hoop dat het meevalt met malik! Wel fijn dat het minder warm is!

Fransje jemig zeg wat een zorgen weer! Ik snap je ongerustheid en zou ook gewoon even vragen liever een keer teveel kijken dan te weinig!

Nabootsen dat is toch een flink eind zeg! Maar ik snap dat goede management ook erg belangrijk is dan zijn we hier erg verwend met het aantal stallen die beschikbaar zijn.

Anouk owkeeej dat is een tegenvaller wat gaat er precies fout met laden? (Kan zijn dat je het uitgelegd heb maar met de telefoon lukt het me niet weer terug te gaan zonder steeds mijn tekst kwijt te zijn) een paard bij onze vorige stal is ook op bootcamp geweest en die kon ze daarna makkelijk laden

Soscha gelukkig dat het iets beter gaat met je schouder heeft toch tijd nodig
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Ik heb stilletjes mee gelezen maar even niet gereageerd want wil niet steeds alleen maar negatief schrijven ... zat er even goed doorheen na het overlijden van de hond en het ongeluk van sal ben ik ook weer van syd gevallen... ik heb echt aan het randje gestaan ga ik een veulen fokken of haar meteen verkopen want ja het paardrijden moet leuk zijn en dat was ik wel even kwijt. Vorige week naar de les en gevraagd of de instructie erop wilde want ik zag het even niet zitten. Gelukkig doet ze dit ook en weet waar mijn valkuilen liggen. Syd is nu eenmaal echt een hittepetit en als ze maar ietswat onzekerheid voelt bij mij weet ze dat ze eronder uit kan komen want bij mijn instructrice weet ze heel goed dat ze dat niet voor elkaar krijgt. Ze liep als een zonnetje ik erop en heel even merkte ik dat ze het wilde maar ik voelde mij vertrouwd genoeg om haar erdoorheen te rijden en hebben dus een heel fijn lesje gehad.
Maar door alle omstandigheden werkt mijn lijf extra tegen en moet ik na een les een paar dagen bijkomen dus het opstap moment wordt weer een drempel... ik had ook de sport masseur gevraagd want ik dacht mss zit ze ergens vast ik ging ook meteen van het ergste uit mss heeft ze wel KS of zo... maar ze kon niks voelen behalve dat syd mega gespannen was. Wat wel kon is omdat syd laatst erg hengstig was (eerste keer dit jaar) ze wat last van haar eierstokken kon hebben en ze daardoor zo explosief reageerde... maar icm mijn verhaal ze ook erg op mij reageert (wat ik ergens al dacht maar hoopte van niet) wij raken dan beide een beetje over de zeik ... aan het eind van de behandeling was ze helemaal ontspannen dus het werkte wel.
Gister en eer gister weer erop nu we met dressuur zadel want ik zit fijner en voel haar beter aan.
Tja en als je van niet op durven stappen naar dit gaat mag je best een klein beetje trots zijn toch :j

https://youtu.be/VsQg2_TuKGw

We zijn weer op de goede weg zullen vast wel weer downs komen maar van de ups moeten we het hebben komende zaterdag weer les ben benieuwd

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:56

Dank je Candalisa :)

Ik snap best dat je het even niet meer zag zitten, zo veel tegenslag kan ook even teveel worden.
Fijn dat de behandeling goed werkte voor Syd. Hopelijk weten jullie snel samen de ontspanning ook te vinden. Wel fijn dat je instructrice het over kan nemen. Die van mij wordt nu ook door mijn instructrice gereden tot ik er zelf weer op kan.
Ik ga ook kijken voor een ander zadel, want de Barefoot Cheyenne die er nu op ligt is meer een veredelde bareback pad, zonder enig wrong. Ik zoek toch iets wat iets meer steun biedt bij boksalvo's.

Ik was ook al een tijdje aan het denken aan een combi body protector/air jacket.
Maar dat zijn er nog niet veel, voor zover ik kan vinden.
Ik had nu alleen een body protector aan, die heeft denk ik wel erger voorkomen, maar met zo'n airbag erbij lijkt me nog beter, vooral voor de nek.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:59

Super Candalisa dat het toch nu weer up gaat en je lekker weer aan het rijden bent!

Sosha gefeliciteerd! *\o/* Y)(^)
Waarom is air beter voor de nek dan, ik heb er geen verstand van..

Malik heeft nooit wat om zijn benen maar ik wilde toch maar een icepack proberen, was wel een beetje ongerust want als hij het niks vond hij misschien zichzelf juist zou bezeren maar het maakte hem niks uit, braverd..kon hem gewoon los in de stal laten, kon ik zelf even uitmesten.

Afbeelding

Met mooie roze bandage.. :D

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:15

Dank je Miranda :)

Koelen is wel goed, fijn dat hij het prima vindt.

Zo'n airbag blaast op en zit dan ook rond je nek.
Toch een heel kwetsbaar punt.
Je hele ruggengraat wordt eigenlijk gefixeerd van af je nek tot je stuitje, zoals ik het begrepen heb.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:39

Oh gaat het ook rond je nek, wist ik niet!
Ik heb op het moment meer aan de airbag voor Malik. :=
Ik had hem telkens afgespoten maar dit is makkelijker voor langere periode.

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:20

Op dit moment is het grootste probleem het afsluiten. Na een uur liep hij er redelijk in, zie filmpje:

Maar daarna begon hij het ook zat te worden en dan gaat de poppenkast open en steigeren en omdraaien dus of we moesten stoppen of toch een poging doen om de klep te sluiten want de ene of andere kant op hij werd steeds gevaarlijker.

@babootje wat bedoel je met confidence?
Wat is jullie idee over eventueel wat domosedan geven van te voren?

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:45

Anouk confidence is een middel wat je in de neus smeert en ze zou helpen te ontspannen. Ik heb er geen persoonlijk geen ervaring mee maar hoor mensen dat het zou helpen. Domosedan is wel vrij heftig en ik vind dat wel lastig als je daarna gaat rijden want hij moet wel stabiel kunnen staan. Het is wel lastig hoor hopelijk gaat het iig lukken en kan je binnenkort op pad!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:54

Ik heb het wel eens geprobeerd met confidence maar als het al een effect had dan was het dat mijn paard die dag extra brutaal was. Het is ook hartstikke duur.

Ik durf rustig een beetje tranquigel te geven, maar dan 1-2 streepjes of zo (voor een grote hond). Dus niet dat ze er slaperig of wankel van worden.

Fijn dat het gelukt is! Ziet er mooi beheerst uit :)
Wel vind ik een uur oefenen erg lang trouwens. Ik zou met oefenen zeker gelijk na de eerste keer succes meteen stoppen, ook zonder stang (eerst gewoon niet eens proberen).

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:20

Eerlijk gezegd denk ik ook dat je te ver bent gegaan als het einde zo gaat dat hij helemaal over zijn toeren is.
Ik vind met een lijntje erachter werken ook al niet de manier.
Ik verwacht van een prof dat hij zichzelf leert laden.
Verdoven in de trailer kan trouwens prima, dat gebeurt heel vaak, natuurlijk wel de juiste dosis.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:29

Ach een lijntje om mee te beginnen kan best wel zinvol zijn zolang ze er niet tegen gaan vechten, ik neem aan dat dit slechts de eerste stap was in het proces.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:13

Nou ik vind dat dwang en dat is niet het beste beginpunt mi.
Zelf zou ik het zo niet willen met mijn paard.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:32

Zo een lijn kan ook houvast geven voor het paard. Het is dan duidelijk waar het heen moet.
Uiteraard moet het uiteindelijk zonder kunnen.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:38

fransje23 schreef:
Zo een lijn kan ook houvast geven voor het paard. Het is dan duidelijk waar het heen moet.
Uiteraard moet het uiteindelijk zonder kunnen.

Ja ok dat is zo, maar meestal gebruiken ze het als dwangmiddel van achter.