Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:05

Wat een goed nieuws Vientje *\o/*
Kan je weer met een heel gerust hart lekker verder met hem :D

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:39

Dat is een geruststelling, Vientje!

Wij hebben vandaag meegedaan aan een PTV-training, Trec, op de rijvereniging. Deed mij met Joya aan de hand en het ging echt goed! *\o/*
Ze keek haar ogen uit wat die dingen in de binnenbak deden. Er stonden 12 hindernissen o.a. een waterbak, "laaghangende takken" , slalom, bruggetje, boomstamhindernissen, smalle doorgang, achterwaarts, labyrint en een op- en afsprong.
Alles, op de hoge hindernissen, ik moet meespringen, gedaan :j

Toen er een paar paarden gingen galopperen explodeerde Joya wel even maar kon het uiteindelijk corrigeren.
Best wel trots op haar!

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 21:35

Oh fijn nieuws Vientje!

Oh Fransje dat klinkt zo leuk! Ik wil dat ook zo graag eens doen, lijkt me echt heel leuk

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:27

Het is ook erg leuk en de meeste paarden vinden het ook erg leuk om te doen. :j

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:03

Iriscope, wat jammer dat ze nu toch wat meer spanning vertoonde. Wel fijn dat ze nog redelijk braaf was op het einde. Wat ik meestal doe na een spannende "training" of wanneer we iets nieuws gedaan hebben, is op het einde teruggrijpen naar een oefening die ze kent en waarmee ze zich vertrouwt voelt. Bij een jong paard is dat dan een grondwerkoefening. En mijn stokpaardoefening waar ik meestal naar grijp is het inbuigen van de nek beide kanten op (op zich kan je dit ook in het zadel doen, maar zeker in de beginfase zou ik dit lekker vanaf de grond doen). Op die manier vraag je letterlijke ontspanning, want een opgespannen paard kan zijn nek niet buigen. En door de spieren te laten ontspannen, komt er vaak mentaal ook een stuk loslaten. Op die manier kan je toch volledig in rust eindigen.

SVRl, ach jeetje, een paard vol kerstballen :D

Lauke, super dat het met Moon zo goed gaat. Alleen maar genieten dan. *\o/*

Berdien, wat is 'van de hand af'? Is dat ongeveer hetzelfde als het paard je persoonlijke ruimte leren respecteren?

Phuddle, ga je haar onder dek houden of was dit puur om te oefenen? Been ziet nog flink blauw, auwtsch. #)
Fijn dat je voldoende tijd besteedt aan het trailerladen, je ziet dat het dan ook wel loont! :)

Vientje, die paarden houden je wel bezig zo. Had je nog wat tijd over dat je er een bijrijdpaardje bijneemt? :D Gelukkig dat de schaafwonde maar een schaafwonde is en er niets belangrijks geraakt is. Toch wel fijn om met die zekerheid verder te kunnen nu.

Anouk_H, dat is ook weer een volgende stap die genomen is. Ik heb eigenlijk ook nog nooit problemen gehad met de eerste keer zadel. Als je de voorafgaande training goed aanpakt, is het zadel eigenlijk maar een heel kleine stap voor het paard zelf.

fransje23, dat lijkt me echt zo gaaf om te doen zo een TREC training. En helemaal leuk natuurlijk dat Joya zo braaf was. Op zich is dat exploderen niet erg, maar wel hoe ze er daarna mee omgaat. En dat doet ze blijkbaar super.

Hier nog altijd stalrust, hoefzweer is er gelukkig wel helemaal uit, maar haar hoef is nog zo week en kort dat ze nog niet naar buiten mag omdat, Cookie kennende, ze dan weer de ene ontsteking na de andere krijgt. Maandag komt de hoefsmid en dan gaat die kijken of er al voldoende hoefwand is om een ijzertje eronder te slaan.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:55

@gini

Ze blijft onder het dek staan. Wegens het klimaatcontrole systeem op de huidige stal heeft ze echt 0 wintervacht. Op de stal volgende week is die luxe er niet dus zal het daar kouder zijn. Beetje sneu om haar dan zonder vacht daar te zetten.

Trailer laden ging vandaag echt weer redelijk prut. Het is dat we weten dat ze het uiteindelijk doet maar wat een ei.... Gewoon duidelijk ik vind dit niet nodig/leuk/de moeite dus ik doe het niet. Achterbenen in het zand en staan maar .
Morgen maar weer een dagje niet, maandag wel weer. En 3 januari is de verhuis al... (hebben de klep van de wagen nog niet dicht kunnen doen. Wel inmiddels tussenschot en achterdeurtje. Maar dat moet nog.)
Nja we zien wel hoever we komen en anders toch maar een streepje sedatie erin. Ook omdat ze tot nu toe steeds met haar vriendin in de bak is en uiteindelijk zonder vertrekt. En als ze dat door heeft zal het wel een ander verhaal worden vrees ik...

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:10

Gini schreef:
Hier nog altijd stalrust, hoefzweer is er gelukkig wel helemaal uit, maar haar hoef is nog zo week en kort dat ze nog niet naar buiten mag omdat, Cookie kennende, ze dan weer de ene ontsteking na de andere krijgt. Maandag komt de hoefsmid en dan gaat die kijken of er al voldoende hoefwand is om een ijzertje eronder te slaan.


Heet je paard Cookie?
Was ook de naam van mijn eerste paard!

Is een hoefschoen geen optie als er niet genoeg wand is om te nagelen?
Of deels opvullen met Vettec?

Spannend Phuddle maar de verhuizing gaat vast goed komen!

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:00

Tijdje afwezig geweest hier omdat ik erg druk was. Maar wel leuk nieuws! Vorige week zondag meegedaan met kerstspringen, alleen dan aan de hand (inclusief versiering). Koda deed het super, braaf de trailer op en zich netjes gedragen onderweg, versieringen vond hij ook allemaal prima. De trailer af snapte hij om de één of andere reden niet, hij dacht dat de stang er nog achter zat dus was maar aan het draaien en doen, heel schattig. Na een minuut heeft hij nog eens uitgebreid achterom gekeken en snapte hij dat achteruit gaan mogelijk was :D

Het springparcours twee weigeringen (denk omdat ik moe werd, was ongelooflijk zwaar om te rennen) en ik heb er zelf per ongeluk een balk af geschopt. Maar een super goede ervaring en hij heeft het geweldig gedaan! Behoorlijk onder de indruk van alles (op de trailer geweest, vreemde omgeving, eerste keer binnenbak, spiegel etc. ) en daardoor was hij heel erg op mij gericht en super braaf.

(Foto's zijn stills uit een filmpje)
Afbeelding


Afbeelding

En zijn 'ruiter'
Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:15

Wat leuk zeg, meteen mooie schriktraining! Fijn dat hij zo braaf is :)

Fijn dat de zweer er iig uit is Gini, succes vandaag bij de hoefsmid! Hopelijk goed nieuws :)

Klimaatcontrole op stal? :wow: Hoe luxe :))

TREC is leuk! Fijn dat Joya het zo goed deed :)
Vroeger ook wat mee aangeklungeld met Pinda's moeke, maar wij waren er niet zo goed in :D Behalve trailer laden, slalommen en de oriëntatierit dan :Y) Later met Pinda ook een idee, die is gek op alle mogelijke gekkigheid :D

Haha, ja het is wel druk nog weer een paardje erbij := Maar het is maar 1-2x per week als aanvulling, fulltime bijrijden lukt me echt niet. Het is wel echt een leuk dier, en mooie stap richting mijn eigen helemaal groene gup binnenkort dus fijn dat dat nu zo even langskomt :)

Hier slankt het beentje mooi verder af, gaat echt de goede kant op :) Ondertussen besloten dat ik haar toch weg ga brengen voor het echte zadelmak maken, ik ben zelf echt te penny met haar en vertrouw mijn eigen lijf niet meer genoeg (zwaar ongeluk gehad paar jaar geleden), plus mijn vaste hulpen ermee heb ik hier in het noorden geen beschikking meer over omdat die veel te ver weg wonen. Hoe braaf ze ook is, dat zijn me toch echt te veel mitsen en maren vanuit mij zelf -O- Is wel een beetje mijn eer te na, maar ja je kunt het maar 1 keer goed doen en niet verkloten :+

Nu dus rond aan het vragen/bellen voor mogelijkheden. Maar mèn dat valt ook nog niet mee zeg, om wat goeds en vertrouwds te vinden }:0

Jodym

Berichten: 4937
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:31

Oh supergaaf springen aan de hand! Lijkt me erg leuk!
Die ruiter hahaha _O-

Klimaatcontrole op stal? Hoe dan :oo

Hier weer hard een lesje nodig.
Linksom gaat goed, rechtsom kan ie ineens niet meer luisteren :+ en zn hoofd gaat steeds meer richting giraffe ipv de andere kant op

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:45

Nou precies dat dus maar daar is de stalprijs ook naar hihi.
Gelijk dus de reden van verhuis want ze staat er super. Zal voor mij en haar even wennen zijn. Op een pensionstal ipv privestal/opfok.

Vandaag 3 uur bezig geweest, merrie heeft gewonnen.... ik heb opgegeven... halster kapot, iedereen boos/kort lontje/gefrustreerd dus er uiteindelijk mee opgehouden.
3 januari maar domosedan erin en hopen dat ze er niet zo'n kop op zet.
Want het is echt vertikken geen angst of zo.
Maar omdat ze nu ineens het vertikt kunnen we ook niet verder met de deuren dicht/auto starten etc. Dus ja dan maar op de niet zeuren gewoon laden manier.

Baal er alleen wel van, had gehoopt dat dat dus niet nodig was... op de nieuwe stal maar nadat ze gewend is kijken of we daar kunnen oefenen.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:46

s1993 schreef:
Tijdje afwezig geweest hier omdat ik erg druk was. Maar wel leuk nieuws! Vorige week zondag meegedaan met kerstspringen, alleen dan aan de hand (inclusief versiering). Koda deed het super, braaf de trailer op en zich netjes gedragen onderweg, versieringen vond hij ook allemaal prima. De trailer af snapte hij om de één of andere reden niet, hij dacht dat de stang er nog achter zat dus was maar aan het draaien en doen, heel schattig. Na een minuut heeft hij nog eens uitgebreid achterom gekeken en snapte hij dat achteruit gaan mogelijk was :D

Het springparcours twee weigeringen (denk omdat ik moe werd, was ongelooflijk zwaar om te rennen) en ik heb er zelf per ongeluk een balk af geschopt. Maar een super goede ervaring en hij heeft het geweldig gedaan! Behoorlijk onder de indruk van alles (op de trailer geweest, vreemde omgeving, eerste keer binnenbak, spiegel etc. ) en daardoor was hij heel erg op mij gericht en super braaf.

(Foto's zijn stills uit een filmpje)
[ [url=m/cP2A5i.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/s8yAIX.png]Afbeelding[/url] ]

En zijn 'ruiter'
[ [url=m/Tq4ZAI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Super stoer! Wil ik ook haha

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:53

Hahaha dat springparcours! Wat ontzettend leuk!

Waardeloos dat jullie moesten opgeven Phuddle -O- Het is nu denk ik te kort dag, maar heb je ook hulp bij het laden?

@Gini: Feyre kreeg de neiging om op mijn hand te gaan hangen met wandelen/grondwerken. Dus dat ze echt zwaar in de hand werd. Nu hebben we geoefend met inbuigen en wijken voor druk en dat ze dan, ook als ze het lastig vindt, niet op mijn hand mag gaan hangen. Als ze zelf dus kracht zet op de leadrope dan vraag ik haar naar achteren te gaan zodat ze weer 'los' van mijn hand is. Na een paar keer snapte ze het, en deed ze het op eigen kracht. Het heeft dus niet zozeer met persoonlijke ruimte te maken, maar meer met op eigen benen staan en niet met haar geringe 600 kilo op mij te leunen.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:43

Berdien schreef:
Hahaha dat springparcours! Wat ontzettend leuk!

Waardeloos dat jullie moesten opgeven Phuddle -O- Het is nu denk ik te kort dag, maar heb je ook hulp bij het laden?

@Gini: Feyre kreeg de neiging om op mijn hand te gaan hangen met wandelen/grondwerken. Dus dat ze echt zwaar in de hand werd. Nu hebben we geoefend met inbuigen en wijken voor druk en dat ze dan, ook als ze het lastig vindt, niet op mijn hand mag gaan hangen. Als ze zelf dus kracht zet op de leadrope dan vraag ik haar naar achteren te gaan zodat ze weer 'los' van mijn hand is. Na een paar keer snapte ze het, en deed ze het op eigen kracht. Het heeft dus niet zozeer met persoonlijke ruimte te maken, maar meer met op eigen benen staan en niet met haar geringe 600 kilo op mij te leunen.



Hebben gelukkig hulp vrijdag :) dus het zal wel goed komen uiteindelijk maar zo frustrerend als ze het eerst zo doet goed doen en het dan echt gaan vertikken..

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:38

Dat scheelt! Ik heb meerdere lastig te laden paarden van dichtbij meegemaakt, en ook gezien hoe ze kunnen veranderen als er iemand bij komt die echt handig is met laden. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar doodbrave sukkels gehad die zo de trailer in liepen. Feyre weet ik niet, maar ik vermoed dat dat ook niet heel veel problemen op gaat leveren.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:55

fransje23 schreef:
Heet je paard Cookie?
Was ook de naam van mijn eerste paard!

Is een hoefschoen geen optie als er niet genoeg wand is om te nagelen?
Of deels opvullen met Vettec?


Jep, gek dat ik dat nog niet gezegd had, maar ze heet Cookie inderdaad. :D
Ik had zo een medische hoefschoen gekocht van WoofWear, maar die paste helemaal niet terwijl ik wel de juiste maat had opgemeten.

Vandaag is de hoefsmid geweest en hij zei op het begin wel dat het zou moeten lukken om er een ijzer onder te slaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ze redelijk kort staat nu, dus ik hoop dat dat verder geen problemen oplevert. Maar positief is dat we dus geen stalrust meer moeten doen. *\o/* Lekker de wei op met dat dier!! Willen jullie wel even allemaal duimen dat ze in haar joligheid het ijzer niet aftrapt, dat zou best wel een domper zijn. :')

Phuddle, klimaatcontrole systeem, fancy zeg! *D Mijn merrie heeft ook altijd een wintervacht van niets. Iedere winter zorgt dat weer voor twijfels, maar tot nu toe heeft ze nog nooit aangegeven het echt koud te hebben. Begrijpelijk dat je ervoor kiest om haar bescherming te geven wanneer je naar een "koudere" stal verhuisd.
Balen dat het trailerladen slecht gaat. Wat doet ze precies? Staakt ze al ver van te voren?

s1993, stills uit een filmpje...stills uit een filmpje? Ik wil dat filmpje zien. _/-\o_

Vientje, snap ik wel dat je het op zo een moment liever uit handen geeft. Je wilt dat het paard er een goede ervaring mee heeft en als je niet 100% zeker weet dat je dat kan bieden dan is er niets mis met hulp inschakelen. Lijkt me inderdaad wel moeilijk om een geschikte plek te vinden, maar op zich ga ik altijd nog wel uit van de goedheid van de mens. De meeste trainers willen toch wel een fijn en rustig paard afleveren.

Berdien, ah zo, ja ik snap het. Op eigen benen lopen is inderdaad een belangrijk aspect. :)

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:38

Ten eerste de beste wensen!

Ten tweede... eerste keer op Joya! *\o/*


Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:49

Ook mijn beste wensen voor iedereen en veel beleerplezier! *\o/*

fransje23 schreef:
Ten eerste de beste wensen!

Ten tweede... eerste keer op Joya! *\o/*


[ [url=m/cc7ctF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat is het jaar nog eens goed starten! :D
Ze lijkt het lekker chill te vinden? :))

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 07:37

Allereerst de beste wensen voor iedereen! 2020 gaat vast een topjaar worden waarin we allemaal lekker kunnen gaan rijden :D

Hierbij een filmpje van het hele springparcours:
https://drive.google.com/file/d/1Ht8Ra2 ... sp=sharing

Vientje, verstandig om haar dan weg te brengen, al enig idee wanneer je dit gaat doen?

Phuddle wat ontzettend balen zeg! Moet ongelooflijk frustrerend zijn... Koda volgt eigenlijk altijd en overal wel, zolang ik geduldig blijf.

Jody, klinkt inderdaad als een goed moment voor een lesje, hoever ben jij nu met rijden?

Leuk Fransje, ziet er ontspannen uit!

Gister weer een zadel gepast, maar door zijn dikke buik schuift het teveel naar voren. Ben een beetje bang dat dat momenteel een probleem gaat zijn met alle zadels, hij moet denk ik harder aan het werk ~~}> Maar hij is ook gewoon snel opgeblazen, nu weer een baal voordroog die wat vetter is en dan heeft hij gelijk zo'n bolle buik, met een andere baal gaat dat na een tijdje vanzelf weer weg....

Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:49

De beste wensen voor 2020 allemaal! *\o/*

Lastig zo'n ruwvoerbuik, heel herkenbaar...banaansingel al eens geprobeerd?

Wat tof Fransje, ze ziet er ontspannen uit! Goed begin van het jaar :D

Wat fijn dat er al weer een ijzer onder kan Gini, super *\o/* Gaat de goede kant op! Anders met springschoenen buiten zetten? Heeft Pinda ook, die vangt zich gauw met voorijzers onder dus voor de zekerheid springschoentjes om in de paddock en met werken.

Ik wil Pinda ergens deze of volgende maand weg brengen voor zadelmak maken, ze moet nl ook niet te vroeg weer terug zijn want dan kan ik zelf niet doorpakken ivm de staat van onze buitenbak. Rond maart wordt die wel weer redelijk betrouwbaar, maar deze maanden kan het zo maar zijn dat we er een paar weken achter elkaar niks in kunnen. Niet handig met doorrijden zeg maar :P

Overmorgen in elk geval bij het adres gaan kijken wat me het meest aanstaat qua omschrijving en contact, zo spannend! :):)

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:54

Beste wens voor 2020, ik wens jullie veel plezier tijdens het beleerproces.

Wat goed, Fransje!

Jodym

Berichten: 4937
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:08

@s1993 rij nog in de kleine binnenbak, stap, draf, halthouden en achteruit zit erop. Stuur ook.
Alleen buiging is ver te zoeken waarmee ik nu ook vast loop :)
Hoop vandaag mn lesgeefster even te spreken want het plannen gaat niet zo soepel

Bolle buik hihi, zadel lijkt nu ook echt mini :')

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:38

Gini schreef:
Vandaag is de hoefsmid geweest en hij zei op het begin wel dat het zou moeten lukken om er een ijzer onder te slaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ze redelijk kort staat nu, dus ik hoop dat dat verder geen problemen oplevert.


Even egopost, maar het is weer niet goed. Gisteren stond ze zo kreupel, je kan het eigenlijk niet kreupel meer noemen, het is echt strompelen. ;( Tien minuten gedaan over het stukje van haar stal naar de poetsplaats. Weet niet wat het is: hoefzweer, vernageld doordat ze zo kort staat, iets erger,... Vandaag komt de dierenarts weer.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:41

Ach jee, wat een rottig verloop zo Gini, denk je dat er vooruitgang in zit... :(:) Hopelijk vindt de DA wat er scheelt en is het gauw oplosbaar, sterkte! :(:)

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:36

@gini heel veel beterschap met je paardje hopelijk valt het mee!

@jodiem buigt ze wel in aan de hand of ik dan niet?

@vientje spannend! Opzoek naar een goede. Heel benieuwd bij wie pinda in training komt.



Hier zouden we vandaag de grote verhuisdag hebben. Echter loopt het allemaal heel anders want ik ben opgenomen met voortijdig gebroken vliezen en lig de komende weken in het Máxima ziekenhuis...
Maylinn mag gelukkig blijven staan op de opfok waar ze super voor haar zorgen dus dat is echt heel erg fijn. Immers wil je op een nieuwe stal er toch bij zijn/ langs gaan/vertroetelen.
Het zal zo zijn dat ik dus wat minder reageer.
Voor nu doet de baby het goed en hebben ze geen vruchtwater verlies meer gevonden. (Hoe dan, vraag je je dan af. Maar ergens positief) hopelijk blijft ze voorlopig zitten want dit is natuurlijk veel te vroeg.