Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:50

Ik hoopte juist dat lekker rijden hem de kans gaf om te ontladen maar dit is niet helemaal hoe ik dat bedoelt had haha. En inderdaad zeker liever die terugval daar nu dan thuis :D


Wat een lieve leuke foto van Feyre!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:07

We hebben een plek gevonden!! *\o/* *\o/*

Gisteren wezen kijken en het is perfect op een rijbak na.
Ze hebben daar 24/7 weidegang met schuilstallen. Perfect afgezet allemaal en de weides zijn begin van het jaar nog helemaal doorgezaaid. Er is 1 stukje waar nog wat prikdraad hangt maar daar zetten we gewoon een draad voor zodat ze er niet in de buurt kunnen.
Het zal wel even omschakelen zijn want dit is helemaal in eigen beheer, hoewel de eigenaar al aangaf dat hij de waterbakken wel wil controleren en vullen als we zelf niet kunnen of ze toevallig leeg dreigen te raken en hij heeft een trekker met weidesleep.

Ook mogen we een stuk afzetten en dat als rijbak gebruiken.

Vandaag dus het één en ander voorbereiden zodat we ze snel kunnen verhuizen, wat mij betreft vandaag nog maar ik denk niet dat dat zal lukken, evt alleen de merries.

Het ligt ook aan een mooie rustige weg dus kunnen we eindelijk aan de slag met buiten rijden.

*Einde ego-bericht*
---------------------------------------

Anouk, ik denk dat hij gewoon niet weg wilde bij zijn nieuwe vriendin. Gelukkig ben je blijven zitten. Kun je de volgende keer niet samen met iemand op pad?

Berdien, bodemonderzoek _O-
Knappe Blondie met haar enorme kuif <3 Wat fijn dat je de draad weer op hebt kunnen pakken. Als je weer vaker rijd komt de balans wel weer goed, ik moest in het begon ook echt weer wennen.

Fijn dat het Malik weer goed gaat Miranda. Dat meneer van snacken houdt is aan hem te zien :+ Tijd voor wat meer werk aan de winkel

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:20

Wat balen dat Feyre weer zo aan het struunen ging buiten de deur -O- Achterwerk is wel wat gegroeid ja :)) Lekker zo samen lessen, confronterend die jonkies hè :=

Mac is echt een uitdaging qua trailer, maar wat een stappen heeft hij toch al wel gezet zeg, top :) Maar jasses dat is echt geen chille buitenrit geweest, bah :(:)

Vet balen Noisy, het klonk als een superplek! Heel lastig om zo snel nu allemaal wat nieuws te moeten vinden, maar je optie klinkt in elk geval goed! +:)+

Strepen trekken als een pro bij Gentle 8-)

Oei, Fransje gestuiterd :oo Gelukkig valt de schade mee...

Malik op ontdekkingsreis, stoer 8-)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:27

Ondertussen knutselen wij verder, vorige week liep Pinda als een tierelier <3 Ging zo fijn! Gisteravond echter na het rijden weer staan snotteren, deze week zijn we mekaar weer even hélemaal kwijt :+ Goede nieuws is wel dat ik weet hoe het ontstaat (ik ben nog steeds soms écht te lief, niet duidelijk, twijfelachtig....en daar wordt zij eerst onzeker en als ik dan niet duidelijk de leiding neem maar blijf prutsen boos van. Dan komt de merrie boven met bijbehorende ROT OP DOE ZELF MAAR DOMME RONDJES fratsen :+ :') ). En dat ik gisteren tijdens het rijden wat ik verprutst had ook weer aardig heb weten te fiksen. Maar leuk is even anders zeg maar :+ Helaas is instructrice geveld met Corona op het moment, dus voorlopig moet ik ook gewoon echt even een paar ballen kweken en het zelf oplossen.

Haar pootje lijkt wel de goede kant op te gaan, hopelijk blijft zich dat zo ontwikkelen :)

Dit was laatst op een strandje in de buurt, snoepje vond het maar gek daar maar was zo stoer en braaf <3
Afbeelding

Typisch Pinda hoofd :o? :wow: :Y)
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:09

Noisy schreef:
We hebben een plek gevonden!! *\o/* *\o/*

Gisteren wezen kijken en het is perfect op een rijbak na.
Ze hebben daar 24/7 weidegang met schuilstallen. Perfect afgezet allemaal en de weides zijn begin van het jaar nog helemaal doorgezaaid. Er is 1 stukje waar nog wat prikdraad hangt maar daar zetten we gewoon een draad voor zodat ze er niet in de buurt kunnen.
Het zal wel even omschakelen zijn want dit is helemaal in eigen beheer, hoewel de eigenaar al aangaf dat hij de waterbakken wel wil controleren en vullen als we zelf niet kunnen of ze toevallig leeg dreigen te raken en hij heeft een trekker met weidesleep.

Ook mogen we een stuk afzetten en dat als rijbak gebruiken.

Vandaag dus het één en ander voorbereiden zodat we ze snel kunnen verhuizen, wat mij betreft vandaag nog maar ik denk niet dat dat zal lukken, evt alleen de merries.

Het ligt ook aan een mooie rustige weg dus kunnen we eindelijk aan de slag met buiten rijden.

*Einde ego-bericht*
---------------------------------------

Anouk, ik denk dat hij gewoon niet weg wilde bij zijn nieuwe vriendin. Gelukkig ben je blijven zitten. Kun je de volgende keer niet samen met iemand op pad?

Berdien, bodemonderzoek _O-
Knappe Blondie met haar enorme kuif <3 Wat fijn dat je de draad weer op hebt kunnen pakken. Als je weer vaker rijd komt de balans wel weer goed, ik moest in het begon ook echt weer wennen.

Fijn dat het Malik weer goed gaat Miranda. Dat meneer van snacken houdt is aan hem te zien :+ Tijd voor wat meer werk aan de winkel


Hoho Noisy, jij moet met jouw dressuur aspiraties nu wel een goede rijbak hebben he?
_O- _O-

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:10

Anouk_H schreef:
Ik hoopte juist dat lekker rijden hem de kans gaf om te ontladen maar dit is niet helemaal hoe ik dat bedoelt had haha. En inderdaad zeker liever die terugval daar nu dan thuis :D

Wat een lieve leuke foto van Feyre!


Dat heeft mogelijk echt wel te maken nog met een stukje spanning Anouk. Komt wel goed hoor!

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:33

Ik lees nog steeds mee hoor.
Gentle die prachtige strepen trekt.
Feyre die iedere x maar weer weet te ontsnappen. (gaat meer prik op de omheining helpen?)
Joya die ook weer lekker fit is :+ En die prachtige buitenrijfoto's die iedere x langskomen.
Malik voorzichtig aan toch ook weer in de goede richting.
Hoe gaat het met Marie CL? Dat ben ik even kwijt.
En Pinda kan ook weer aan de bak. Vind ik ook een heel leuk paard, dus Hop aan de slag ermee!


Ik ben even uit de lucht geweest. Druk met werk en even all eyes op ons veulen die ineens met een mega dikke sprong stond. Onze verdenking was eigenlijk OCD omdat niet kreupel niet warm, dus meteen maar foto's laten maken. En ja hoor. OCD en eigenlijk ook best wel veel. De DA die de foto's had gemaakt adviseerde inslapen, maar daar ben ik niet zo van en onze veearts - die ook chirurg is - was het daar ook helemaal niet mee eens. Dus lang verhaal kort. Verleden woensdag is onze Polletje geopereerd. En is alweer terug op zn opfok adres. 11 juni weer foto's maken en hopen op een goed herstel verder.

Met onze Mexx (waarom we in dit topic zitten) gaat alles goed We hebben startkaart aangevraagd. Hij moet er maar eens aan geloven. Het blijft een "aap" een ondeugende donder, maar hij is wel heel leuk.
Daar zoeken we straks een hele leuke - en liefst ook nog professionele - nieuwe eigenaar voor, want hij heeft alle kwaliteiten daarvoor.
https://www.youtube.com/watch?v=xfouWhAERo4


Onze merrie, die eigenlijk ook pas sinds oktober 2020 echt onder het zadel is, gaat het nu ook heel goed doen. Dat wordt wel het sportpaard voor mijn dochter. Niet dat Mexx kwalitatief onderdoet voor haar, maar ik heb er wat mee (ik ben een merriemens). En als je nog eens een veulen wil fokken (kan ook via een draagmerrie) dan kan dat ook. Het is echt een merrie met veel kwaliteit en een super karakter.

https://www.youtube.com/watch?v=V5ahKCDVwAw

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:37

Met Mexx (en Kenzo trouwens ook) gaan we L1 starten. Wijken zit erop en ook al een beginnetje voor het M. Wijken gaat perfect. Achteruit ook geen probeem. Er wordt nu gewerkt aan (klein) contragalopje (gebroken lijn in galop) en schouderbinnenwaarts kunnen beide paarden ook heel netjes.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:39

Ik vind Mexz echt een verschrikkelijk aansprekend paard! :j

Pinda lekker op stap! En valkuilen bij Vientje. Zo herkenbaar -O- Het klinkt zo simpel, gewoon blijven rijden maar poeh. Was het dat maar!

Wij hebben vandaag voor het eerst een langer buitenritje gemaakt. Echt 100% genieten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:54

Noisy fijn dat je een plekje hebt gevonden!

Berdien weer lekker gereden ziet er leuk uit!! Leuke foto ook die laatste <3

En Babootje ik vind zowel Mexx als Kenzo echt super leuke dieren!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:14

Babootje schreef:
Hoho Noisy, jij moet met jouw dressuur aspiraties nu wel een goede rijbak hebben he?
_O- _O-

De B rijd toch ook op gras tussen alleen bordjes? Ik ga gelijk realistisch trainen :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:39

Wat sneu van jullie veulen Babootje....hopelijk slaat de kans die jullie hem gegeven hebben aan en herstelt hij goed, duimen op goed nieuws 11 juni :j Mexx en Kenzo lopen knap, meen me te herinneren dat Kenzo vrij klein was maar zo toont hij niet. Toffe merrie ook, lijkt geen hele makkelijke die wat snel spanning opbouwt op dit filmpje (als ik dat goed zie hoor) maar ze kan lekker sjouwen :)

Feyre maakt zo'n heerlijk stabiele, stoere indruk 8-) Heerlijke rit zo te zien, leuk!

Ik heb Pinda laten mishandelen door de dierenarts vandaag :o Ze heeft al een tijdje wat gekke bulten (voornamelijk in en onder de manenkam, eentje bovenop haar kont), DA had eerder de eerste ervan al eens gezien bij de check van haar been laatst en vermoedde een ingekapselde reactie op een vliegenbeet. Echter worden het er nu sinds kort echt in rap tempo meer en lijken ze ook te (blijven) groeien....de grootste is inmiddels zelfs bijna maatje tennisbal -O- Voor de zekerheid vandaag dus toch maar een paar biopten laten nemen om te analyseren wat het is. Gelukkig zijn melanomen al uitgesloten ivm hoe de binnenkant eruit zag (witte prut), nu afwachten op de uitslag of we inderdaad gewoon op zoek moeten naar een exzeemdeken van staal die gekke terrormuggen én haar weidemaatjes kan weerstaan of dat het wel sarcoïden zijn...duimen dat ik straks de overbezorgde paardenmoeke ben die vliegenbeten heeft laten biopteren, ben liever de grap van de praktijk dan de andere uitkomst natuurlijk.

Arme muppet haar hals is nu een bultige gatenkaas :(:) Maar ze was zo braaf met biopten nemen <3

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:35

@babootje ohja ik vergat je veulen! Hopelijk een goed herstel en zijn de nieuwe foto's gunstig!!

@vientje ik ben benieuwd wat er uit de biopten komt!



Ik kreeg weer een update van Mac;

Bilstang erachter + trailer sluiten! :)

En ik wil binnenkort mijn E rijbewijs gaan halen trouwens! Ik heb de rijschool al een mail gedaan hopelijk lukt het nog voor half juli want mijn vriend heeft nieuw werk en kan straks daardoor niet meer mee naar de rijvereniging en dat zou betekenen dat ik alweeeeer niet kan beginnen met trainen. En ik wil natuurlijk het trailerladen nu wel bij houden en niet meteen een gat van 4 maanden laten vallen. (Zijn nieuwe werk is tijdelijk)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:30

Vientje schreef:
Wat sneu van jullie veulen Babootje....hopelijk slaat de kans die jullie hem gegeven hebben aan en herstelt hij goed, duimen op goed nieuws 11 juni :j Mexx en Kenzo lopen knap, meen me te herinneren dat Kenzo vrij klein was maar zo toont hij niet. Toffe merrie ook, lijkt geen hele makkelijke die wat snel spanning opbouwt op dit filmpje (als ik dat goed zie hoor)


De berichten over het veulen zijn goed; hij is koortsvrij gebleven en ze hebben gisteren zn verband gewisseld dus hij staat er weer schoon bij. Wat betreft de maat: Kenzo is wat groter. 167 denk ik nu. Mexx is t kleintje van 160m, maar lijkt groter door zn front. Allebei de paarden zijn voorwaarts maar Kenzo is idd heter. Die kan zich doodlopen, stopt niet. Maar Mexx is weer kijkeriger. Is een held op sokken. En een clown }>

@Vientje: raar zo met Pinda zeg. Is het geen bacteriele infectie? Mss een antibioticakuur? Beterschap in ieder geval.
@ Anouk: hij vind t nog niet helemaal senang in de trAiler zo te zien. Maar er zit schot in. Goed idd om straks goed bij te houden en wat vaker op stap te gaan al is t maar een blokje om.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 05:43

Dat is fijn om te lezen babootje!

Hij vind het inderdaad nog spannend hoor, maar gelukkig laat hij zich goed corrigeren zonder dat er echt paniek uit breekt en dat vind ik al fijn om te zien. Sinds de terugval (1e keer klep sluiten) loopt hij helaas een stuk minder vlot mee de trailer op. Eerst liep hij met een los touwtje zonder twijfelen mee maar nu zie ik op alle filmpjes dat hij het heel twijfelend doet. Dat vind ik wel jammer om te zien. Hopelijk verbeterd dat weer snel. Ik vind hem er ook heel moe en gesloopt uit zien moet ik zeggen op sommige beelden, het is natuurlijk alle.aal ook wel heel intensief voor hem. Gelukkig is het vrijdag en heeft hij morgen en zondag weer 2 dagen rust. Maandag ga ik weer mee kijken! :)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:56

Ja dat viel me ook al op in het filmpje Anouk. Eerlijk gezegd denk ik dat dat weifelende ook weg moet zijn eer je hem mee naar huis gaat nemen. Thuis krijg je altijd een beetje een terugval, want dan zijn dingen altijd weer anders. En hij lijkt nu op het randje te zitten.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:54

Jaa dat is mijn gedachte ook hoor! Het liefst heb ik hem zo snel mogelijk weer thuis dat heb ik haar ook gezegd maar ik heb het nog geen een keer echt over datums gehad ik laat dat bij haar liggen tot ze zegt hij is er klaar voor

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:59

Heel verstandig Anouk_H, beter wat marge overhouden na de training om een mogelijk klein dipje op te vangen :) Hij vindt het inderdaad nog wel spannend maar het gaat goed vooruit, fijn!

Wat fijn van jullie veulen Babootje +:)+ Oh ja Mexx was wat kleiner, da's waar ook. Hij toont echt niet klein iig :j

Onze eerste springles is een feit, kijk die stoere noot nou <3 *\o/* Ze deed het zo braaf! Ik met knikkende knietjes voor alle balkjes, van op de grond liggend tot wel 20 hele centimeters hoog :') :Y) maar we vonden het uiteindelijk allebei leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:14

Haha :D leuk een eerste springles!

Mijn hoogste sprong met Mac is nu 1.05m ik kan niet wachten om serieuzere springlessen met hem te gaan volgen!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:22

Ik heb echt even een baal momentje. Ik wil steeds zooooo graag eindelijk serieus gaan trainen met Mac maar we hebben er zelf gewoon de bak niet voor. Dus kocht ik een trailer zodat ik op les kon gaan, toen besloot paard dat geen goed idee te vinden. Na maanden oefenen geef ik het uit handen en nu is hij al 4,5 week weg wat in totaal waarschijnlijk 6á7 weken gaat zijn vrees ik. Maar goed dan zou je denken dan moet het dan eeeiinddeliiijkkk gaan lukken. Heeft mijn vriend nieuw werk waardoor hij niet mee kan met de trailer. Oke nou dan gaan we snel voor een Erijbewijs! Nou wat denk je alle rijscholen kunnen pas vanaf september. Ik baal er echt van. Dubbel op. Door zijn nieuwe werk zien we elkaar 4 maanden lang maar een uur per dag (want zijn ritme is volledig omgekeerd van mijn ritme dan) en ik loop hierdoor alweer helemaal vast met Mac. En dan is het niet kunnen lessen niet eens zo erg maar het feit dat ik straks bijna €1500 kwijt ben om mijn paard op de trailer te krijgen, en dat het met een beetje pech door niet regelmatige herhaling straks weer helemaal moeilijk word vind ik nog het allerergste.

Ik wil zo graag groeien als team, en parcourlessen volgen en misschien zelfs een crosslesje. Maar alles wat ik er aan probeer te doen om dichterbij te komen mislukt weer door andere omstandigheden.

Sorry ik moest het even kwijt. Het is frustrerend als je vooruit wil maar al een jaar stil staat. Als ik om mij heen kijk, mijn instructrice bijvoorbeeld haar paardje is net 4 maanden onder het zadel heeft 3 keer gesprongen en loopt zo een heel oefenparcour. Ik wil gewoon ook zo graag naar dat doel toe kunnen werken. Maar Mac is al een jaar onder het zadel en behalve dat hij super braaf is zijn we nog steeds alleen maar met de basis bezig. Galopswissels, wijken, dubbelsprongen, zijn we nog niet eens aan kunnen beginnen. Zo, dat is er uit. Hebben jullie dit soort baalmomenten ook wel eens?

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:29

Niet naar een ander kijken. Er zijn altijd mensen die mooier, sneller, beter.....
September is al 12 weken, dat is niets op een paardenleven.
Ook zonder rijbewijs kun je gewoon regelmatig even inladen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:42

Helemaal eens met Sizzle. Het is je eigen paard dus dan maakt tijd niet zoveel uit. En het trailer laden kun je inderdaad ook best samen met een ander doen zonder dat je gaat rijden.
Maar ik snap best dat je ook verder wil, zeker als je anderen zo lekker bezig ziet. Dus je mag rustig even balen van mij. :(:)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:11

Heel herkenbaar baalmoment, en echt een rotte situatie :(:)

Niet naar anderen kijken hoor. Pinda is nu plm 15 maanden onder het zadel, en ik heb gisteren bij ons eerste springlesje aan de instructeur moeten mededelen dat we op dit moment niet kunnen galopperen want dat eindigt met staken of in het hek ivm mijn angst }:0 Gewoon op jullie eigen tempo door doen, boeit jou het wat een ander doet of vindt!

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:52

Het is ook niet dat anderen er iets van vinden hoor! Ik ben zelf gewoon jaloers dat we daarmee niet vooruit komen :) en we hebben idd ook geen haast en 12 weken op een paardenleven is inderdaad ook helemaal niks maar ja ik weet niet het valt me gewoon allemaal even tegen op dit moment. Maar goed maandag ga ik gewoon weer even alle rijscholen afbellen in de hoop er 1 te vinden die zo snel mogelijk kan. Ik heb er net ook al 9 gebeld waarvan 1 06 nummer op nam maar die wees me door om maandag kantoor te bellen die konden in de planning kijken haha dus op zondag bellen schiet totaal niet op

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:24

Sowieso jezelf niet met anderen meten meis, daar zijn wedstrijden voor. Je hebt alle tijd, hoewel ik snap dat je op deze manier aardig gefrustreerd raakt. En daarom zijn wij er :D Maar het komt echt wel goed hoor, soms duurt het gewoon wat langer :(:)

Over de trailer..

Als je met de combinatie onder de 3500kg blijft mag je gewoon met je B-rijbewijs rijden. Dus maximale massa van de auto + de maximale massa van de trailer. Zo heb ik het ook altijd gedaan. Moet wel zeggen dat ik vroeger ook met de trekker heb gereden en daar het rijden met aanhanger erin gedrild is.

Kun je anders niet vast wat oefenen met rijden en parkeren ed? Samen met iemand die het al wel goed kan?