Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:06

Ik zou ook zeker willen weten of dit paard alleen naar buiten kan zonder andere paarden mee.
Ga er ook even bij in de stal, kroel er een beetje mee, vraag een voetje, beetje contact maken.
Een afwijking zou ik sowieso extra laten keuren en de medische gegevens hiervan opvragen

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 00:03

Mirjam1201; Bedankt voor het uitgebreide bericht! De overgang van eigenaar naar mij zo soepel mogelijk maken vind ik inderdaad ook erg belangrijk, dit zal ook zeker goed komen.
Cissy; Haar linker voorbeen is toontredend.
Witroosje; Dat doe ik ook zeker! Ben met dit soort dingen alleen nogal een controlfreak. :D Heel raar, ben ik normaal nooit. Vriendin ging niet mee, het is ongv 2 uur rijden dus dat is niet zomaar wat. :D Waarschijnlijk wanneer ik de 2de keer ga kijken wel.

Het was enorm leuk! Ik ben erachter gekomen wat haar afwijking precies is, haar linker voorbeen is toontredend. Niet extreem, je moet het wel weten voordat je het ziet zegmaar. Verder heeft ze gewoon echt geen balans, hiermee zouden we goed mee aan de slag moeten (hoefjes geven en rijden in de bak vindt ze bijv. erg moeilijk). Ze is wel écht heel leuk, zowel op de grond als onder het zadel.

Zelf weet ik niet zo heel veel af van 'toontredend'. Ze struikelt wel steeds tijdens het rijden op dit been, en kan geen scherpe bochten maken (maar volgensmij ligt dat meer aan haar balans?). Weten jullie er misschien meer van af?

Morgen ga ik kijken bij een ander paard. Ik vind de merrie echt énorm leuk en heb serieuze interesse, maar wil me niet blind gaan staren. :)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:14

Ik vind het nou niet bijzonder mooi klinken. De merrie is al 8? Altijd gereden of..?
Een andere beenstand of hoefstand hoeft niet gelijk iets te zeggen. Maar constant struikelen wel. En geen balans hebben als het dier al jaren ohz loopt ook.
Paar alarmbellen.

In ieder geval bij koop laten keuren. Keuren zijn vaak kosten koper. Ook bij afkeuren. Je kunt proberen dit te doen op de koper. Maar dat doet niet iedereen.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 00:23

Bij mij gaan er inderdaad ook alarmbellen af. Eigenaar heeft het paard 5 maanden gehad en ze heeft haar gekocht van een handelaar. Die handelaar heeft haar vanuit ierland geïmporteerd. Het is een Iers jachtpaard. Ze verkopen haar omdat het paard te sterk is voor de dochter. Ik heb foto's gezien van toen ze net bij hun stond, toen was ze nog erg gespierd, er zit nu niet veel bespiering meer op. Ik ga er ook vanuit dat er niet veel mee is gedaan. Opzich geen ramp, maar toch.

Er werd mij verteld dat ze onlangs nog was gekeurd, maar dit is blijkbaar door de handelaar gedaan toen ze haar kochten. Dat is dus 5 maanden geleden. Hierdoor wil ik haar sowieso zelf ook laten keuren als ik haar zou kopen (vooral ook door het vele struikelen). Dit is geen probleem, maar moet wel op mijn kosten.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:25

Hmm. Kan van alles mis zijn. Of helemaal niks.
Lastig hoor! Helamaal vanachter een beeldscherm. Beetje Googlen op de naam van het paard wil soms ook nog wel eens leuk zijn.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 00:31

Precies! Ik vind het inderdaad ook erg lastig. Als ze nou wat minder leuk zou zijn zou het makkelijker zijn. :D

Ik zal inderdaad even op haar naam googlen. Zal ook even de ouders googlen, kan misschien ook interessant zijn. Qua keuringsrapport, paspoort, etc. mocht ik alles inzien en ik kon alles vragen. Eigenaar kwam heel eerlijk over, dat gaf me wel vertrouwen. Weet ook bijna zeker dat áls er iets mis is, de eigenaar het niet voor me achter houd maar dat het meer ontwetendheid zal zijn.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:21

Tip: foto's vd voeten of ze geen hoefkraakbeen verbening heeft. Struikelen en slecht in bak kunnen rijden doen bellen rinkelen.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:23

cissy schreef:
Tip: foto's vd voeten of ze geen hoefkraakbeen verbening heeft. Struikelen en slecht in bak kunnen rijden doen bellen rinkelen.

Inderdaad, hoefkatrol geeft hetzelfde gestruikel.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:24

cissy schreef:
Tip: foto's vd voeten of ze geen hoefkraakbeen verbening heeft. Struikelen en slecht in bak kunnen rijden doen bellen rinkelen.


Dat wilde ik ook net zeggen, en laat de kogels goed op de foto zetten. Mijn merrie struikelde veel en had botwoekering. Helaas was dat ook de reden dat ze ingeslapen is. Struikelen kan onschuldig zijn, maar het kan ook ernstiger zijn. Beter een foto te veel dan te weinig... ;)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 05:52

Vertrouw niet op de verkoper, hoe betrouwbaar hij/zij ook lijkt.
Ik heb geen wantrouwen in mensen maar bij de aankoop van een paard moet je echt je nuchtere verstand gebruiken. Dus altijd laten onderzoeken, júist als er een 'klein dingetje' is.

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 07:53

Weidemaatje schreef:
Mirjam1201; Bedankt voor het uitgebreide bericht! De overgang van eigenaar naar mij zo soepel mogelijk maken vind ik inderdaad ook erg belangrijk, dit zal ook zeker goed komen.
Cissy; Haar linker voorbeen is toontredend.
Witroosje; Dat doe ik ook zeker! Ben met dit soort dingen alleen nogal een controlfreak. :D Heel raar, ben ik normaal nooit. Vriendin ging niet mee, het is ongv 2 uur rijden dus dat is niet zomaar wat. :D Waarschijnlijk wanneer ik de 2de keer ga kijken wel.

Het was enorm leuk! Ik ben erachter gekomen wat haar afwijking precies is, haar linker voorbeen is toontredend. Niet extreem, je moet het wel weten voordat je het ziet zegmaar. Verder heeft ze gewoon echt geen balans, hiermee zouden we goed mee aan de slag moeten (hoefjes geven en rijden in de bak vindt ze bijv. erg moeilijk). Ze is wel écht heel leuk, zowel op de grond als onder het zadel.

Zelf weet ik niet zo heel veel af van 'toontredend'. Ze struikelt wel steeds tijdens het rijden op dit been, en kan geen scherpe bochten maken (maar volgensmij ligt dat meer aan haar balans?). Weten jullie er misschien meer van af?

Morgen ga ik kijken bij een ander paard. Ik vind de merrie echt énorm leuk en heb serieuze interesse, maar wil me niet blind gaan staren. :)


Hmmm hoefjes geven; vindt ze dat lastig vanwege balans of niet aangeleerd? Ze is 8? Het klinkt allemaal nog niet geweldig. Het struikelen klinkt ook niet als iets waar ik blij van zou worden ;-)

Wat ik altijd belangrijk vind bij een paard kijken; ik wil alles zoveel mogelijk zelf doen. Liefst ook uit de wei/stal halen, poetsen, zadelen etc. Vergeet niet naar de reden van verkoop te vragen en door te vragen!

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:50

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Van een paard van deze leeftijd mag je wel iets meer verwachten, bij mij zouden dan wel de alarmbellen gaan rinkelen. Je mag in ieder geval verwachten dat een paard in deze leeftijdscategorie normaal loopt, braaf is en in omgang de basis dingen kent, wat nu dus niet echt het geval is. Daarbij denk ik dat je gelukkiger word als je een gezond paard koopt, er kan altijd wat mis gaan maar je verkleint het risico zo wel! Ik zou haar anders sowieso klinisch en röntgenologisch (iig benen) laten keuren, door een zelf uitgekozen dierenarts.

En daarbij vind ik persoonlijk de afstammeling wel degelijk relevant, maar daar ben je inmiddels al achter gekomen zie ik!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:41

Problemen moet je niet kopen, die krijg je er later vanzelf bij...

Klinkt alsof ze er vanaf willen eerlijk gezegd. Een paard van 8 jaar oud zou prima balans moeten hebben, dat klopt niet... kijk lekker verder! Geen hand vol maar een land vol 8-)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:47

Inderdaad verder kijken TS. Een Iers jachtpaard kan hartstikke leuk zijn (is ze een ISH, een ID of 'gewoon' betiteld als jachtpaard?), maar zo kort geleden geïmporteerd kan al een uitdaging genoeg zijn. Daar hoef je geen extra problemen bij te kopen als dat niet hoeft.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:55

Nog een goede vraag, als je bij een merrie gaat kijken, is hoe ze is als ze hengstig is. De mijne is dan bijv echt niet te rijden. Dat was voor mij een goede vraag geweest :+.

En over dit paard, ik maak me zorgen over dat struikelen en nauwelijks een bocht kunnen nemen. Zelfs al staat een paard 5 maanden stil, dan moet hij dat echt kunnen op deze leeftijd. Totaal geen balans is wel zorgwekkend. Ik zou verder kijken. Zelfs al is dit op te lossen, dan weet ik niet of je de kennis hebt om dit rijtechnisch op te lossen en de zin hebt om maanden in goede dressuurlessen te investeren. Beter koop je een paard wat van zichzelf al een goede balans heeft en fijn gereden is. Heb je veel meer plezier van.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:58

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!


Dat is niet helemaal waar. De bloedlijn zegt ook iets over het karakter van het paard (al heb je uitzonderingen op de regel) en iets over veel voorkomende gebreken in de bloedlijn. Dus die vraag is helemaal niet raar.
Ik zou niet per se op zoek gaan naar een recreatiepaard omdat onder die groep paarden vaak paarden aangeboden worden die niet helemaal gezond meer zijn. Dus gewoon op zoek naar een paard dat je aanstaat.
Onder de groep springpaarden vind je ook vast leuke waar je prima mee kunt recreeren. Springpaarden zijn in het algemeen wat goedkoper dan dressuurpaarden.
Een koopcontract zou ik zeker altijd opstellen, want daar kun je ook eisen in kwijt zoals bijvoorbeeld verkeers- en trailermak, geen zomereczeem etc.
Keuren altijd laten doen, liefst met RX. Ook wanneer de oude eigenaren er al een keuringsrapport bij hebben zitten. Keuren (vooral klinisch) is altijd maar een momentopname. Foto's van een paar maanden oud kun je laten checken bij je eigen veearts. Zijn ze een jaar oud, ook altijd laten overdoen.
Het is wel fijn als er al een keuringsrapport bij zit, want dan keur je meestal niet voor niets.
Vraag bij de keuring altijd om bloedafname. Dat gebeurt niet overal standaard.
Mijn advies is ook om te keuren bij een grotere kliniek met goede keuringsartsen die zich er niet met een jantje van leiden afmaken.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:02

Het paard waar je bent gaan kijken: niet aan beginnen. Zo te horen koop je dan de ellende van een ander.
Ook adviseer ik om een iets ruimer budget te nemen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:12

Niet alles gelezen maar ben met laten keuren kritisch, het lijkt erop dat er momenteel zidra je zegt voor recreatie bijna alles goedgekeurd wordt als je een gezond paard belangrijk vind zou ik minstens basissport gekeurd willen hebben anders is het.keuren weggegooid geld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:13

Marije_1997 schreef:
Vragen zoals wat de bloedlijn is en vorige eigenaren gaan niet leuk overkomen. Bloedlijn staat wel in het paspoort of horsetelex. Dus dat kun je zelf wel uitzoeken en is niet relevant bij het kopen van een paard. Tenzij je er mee gaat fokken.

Ga gewoon op je gevoel af, en koop iets wat bij jou past. Niet wat je mooi vind of leuk.


Hoezo? Vragen naar de afstamming is zo ongeveer het eerste waar iedereen naar vraagt.

En het kan ook nog wel relevant zijn bij de aankoop van een eerste paard.

De ene hengst en of moederlijn geeft nu eenmaal wat rilligere paarden dan de ander.

Om eventueel te fokken is al weer wat anders. Daar komt nog wel meer bij kijken.

Maar als eerste selectie criterium is vragen naar de afstamming echt geen gekke vraag hoor.

Al zal het in de advertentie doorgaans ook wel vermeld worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:19

Weidemaatje schreef:
Het was enorm leuk! Ik ben erachter gekomen wat haar afwijking precies is, haar linker voorbeen is toontredend. Niet extreem, je moet het wel weten voordat je het ziet zegmaar. Verder heeft ze gewoon echt geen balans, hiermee zouden we goed mee aan de slag moeten (hoefjes geven en rijden in de bak vindt ze bijv. erg moeilijk). Ze is wel écht heel leuk, zowel op de grond als onder het zadel.

Zelf weet ik niet zo heel veel af van 'toontredend'. Ze struikelt wel steeds tijdens het rijden op dit been, en kan geen scherpe bochten maken (maar volgensmij ligt dat meer aan haar balans?). Weten jullie er misschien meer van af?


Ook een paard met weinig balans moet een redelijk scherpe bocht kunnen maken zonder te struikelen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:33

Weidemaatje schreef:
Bij mij gaan er inderdaad ook alarmbellen af. Eigenaar heeft het paard 5 maanden gehad en ze heeft haar gekocht van een handelaar. Die handelaar heeft haar vanuit ierland geïmporteerd. Het is een Iers jachtpaard. Ze verkopen haar omdat het paard te sterk is voor de dochter. Ik heb foto's gezien van toen ze net bij hun stond, toen was ze nog erg gespierd, er zit nu niet veel bespiering meer op. Ik ga er ook vanuit dat er niet veel mee is gedaan. Opzich geen ramp, maar toch.

Er werd mij verteld dat ze onlangs nog was gekeurd, maar dit is blijkbaar door de handelaar gedaan toen ze haar kochten. Dat is dus 5 maanden geleden. Hierdoor wil ik haar sowieso zelf ook laten keuren als ik haar zou kopen (vooral ook door het vele struikelen). Dit is geen probleem, maar moet wel op mijn kosten.


Hebben zij haar rontgenologisch laten keuren? zoja dan is het rapport nog beschikbaar en kun je die door je eigen DA laten nakijken.

Wbt toontredendheid, het geeft meer risico op slijtage/ beenproblemen in het onderbeen. In combinatie met het vele struikelen zou ik zeker de voorbenen extra op de foto zetten.

Daarnaast, het is een import paard uit Ierland..kent weinig, is weinig mee gedaan. Dit paard zal nog een hoop moeten leren ohz (mits het gezond is) ben jij degene die dat kan en wil doen?
Je zoekt een recreatiepaard, wellicht is het interessanter om te kijken naar een paard die al genoeg gezien en gedaan heeft zodat je er ook echt recreatief mee aan de slag kan en er plezier aan beleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:39

https://paardenpro.nl/beenstanden-bij-paarden

kijk altijd naar de hoeven, gezonde en gelijke voeten voor en gezonde en gelijke voeten achter
in stand en vorm

til altijd even de vier benen op om te kijken hoe makkelijk dat gaat, en kun je kijken of de voeten ook aan de onderkant correct zijn

afwijkende standen - in been en hoeven - geven vaak eerder blessure, aan sommige standen kan de smid nog wel iets corrigeren, vaak helaas niet meer


naast alle andere tips: wat is je doel kijk/zoek dan naar een paard wat je daarbij kan helpen dat te bereiken

altijd zelf laten keuren, ook bloed laten prikken, voorkomen is beter dan...………..

veel succes
mce

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:58

Erg eens met kijken naar de voeten en de stand.
Toontredend is voor mij al een no go. Zeker icm struikelen. Afwijkende beenstanden gewoon niet aan beginnen.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 17:48

Knoop doorgehakt, het gaat 'm helaas niet worden. Heb jullie berichten in mijn overweging meegenomen en het voelt niet goed.. Vind het wel enorm jammer, vond het echt een leuk paardje. Maar zoals Libera zegt, niet een hand vol maar een land vol! Ik ben nu weer volop aan het zoeken. Sowieso was dit het eerste paard waar ik ging kijken, dus er zullen vast genoeg andere leuke paarden zijn. :)

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:59

Op naar de volgende. En neem je tijd he?