Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn eerste eigen paard

 
Profiel   

Hoihoii!

Ik kijk al een tijdje mee op bokt en merk dat iedereen elkaar graag helpt! Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen. :D Een tijdje terug heeft de eigenaresse van mijn bijrijpaard gevraagd of ik het paard wil overnemen. Dit lijkt mij natuurlijk super leuk! <3 Alleen heb ik zelf nog nooit een eigen paard gehad. Wel weet ik dat er veel bij komt kijken wanneer ik het paard zal overnemen.

Voordat ik deze grote beslissing neem wil ik goed voorbereid zijn en over alles nagedacht hebben.
Als het goed is mag hij op de stal blijven staan waar hij nu staat. Hierdoor weet ik dat hij een goed en veilig plekje heeft. Echter vind ik het lastig hoeveel geld en tijd het mij gaat kosten om hem te kunnen onderhouden en goed te verzorgen.

Daarom mijn vraag aan jullie; waar moet ik allemaal rekening mee houden bij de aanschaf van een paard? Voel je vrij om veel dingen op te noemen!

Alvast bedankt! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 13:15 



 
Profiel   

Wat goed dat je eerst uitzoekt wat het allemaal gaat kosten.
Wist je dat er op YouTube en hele hoop video's staan die inzicht geven in de kosten van een paard?

Het is natuurlijk ook maar net hoe gek je het zelf wil maken.
Zelf heb ik mijn paarden in eigen beheer waardoor ik op hele andere kosten uitkom.
Je hebt natuurlijk het stalgeld maar daarnaast ook terugkerende dingen zoals hoefsmid, wormenkuur, tandarts, inentingen.

Daarnaast is het fijn om wat reserve te hebben mocht er iets gebeuren met het paard en je de dierenarts moet inschakelen. Misschien dat iemand garant kan staan? Dat geeft een hele hoop rust en zekerheid.

Qua spullen kan het heeeeel verschillend zijn. Kun je dingen zoals het zadel e.d. overnemen van de huidige eigenaar? Dan weet je in ieder geval dat het allemaal past ;-) Met dekjes en beschermers kun je alle kanten op, van goedkoop tot super duur.

Tsja en qua tijd is het maar net hoeveel je wil gaan doen met het paard. Het is fijn dat hij op stal staat dat scheelt al een hoop uren in de verzorging! Maar houdt rekening met een paar uur per week rijden. Misschien nog wat extra voor grondwerk/longeren. En dan nog de tijd die je kwijt bent aan op-/afzadelen en de verzorging daarnaast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 13:50 



 

Hier zijn al best wat vrij recente forums over ..
Hoe oud ben je?
Ik zou hem/haar iniedergeval laten keuren, al is het klinisch.
Verder, ben je financieel stabiel genoeg om dat paard te onderhouden? Stalling, eventuele dierenarts kosten etc, een ongelukje kan je zo 1000 euro kosten, als niet meer.
Hoe vaak per week ga je er nu naartoe? Denk er namelijk wel aan dat je elke dag naar je paard toe moet (al ligt dit wel aan de stalling die je hebt) voor een aantal uur. Dat is wat anders dan bv 2 dagen bijrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 13:51 



 

Aanschaf van een paard is het goedkoopste. Ik ga er vanuit dat mijn paard inclusief alles zo'n 500 euro per maand kost. Voor mij vrij ruim genomen omdat ik goedkoop sta, en er veel voor vriendenprijsjes word gedaan op de stal.

Verder zou ik nagaan of je het financieel gaat trekken, kun je nu super veel sparen, doen. Spaar je nu al minimaal (paar honderd per maand) dan zou ik het niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 13:53 



 
Profiel   

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Lees dit maar eens door dan krijg je een aardig beeld van de kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 13:56 



 
Profiel   

keeyzie schreef
Wat goed dat je eerst uitzoekt wat het allemaal gaat kosten.
Wist je dat er op YouTube en hele hoop video's staan die inzicht geven in de kosten van een paard?

Het is natuurlijk ook maar net hoe gek je het zelf wil maken.
Zelf heb ik mijn paarden in eigen beheer waardoor ik op hele andere kosten uitkom.
Je hebt natuurlijk het stalgeld maar daarnaast ook terugkerende dingen zoals hoefsmid, wormenkuur, tandarts, inentingen.

Daarnaast is het fijn om wat reserve te hebben mocht er iets gebeuren met het paard en je de dierenarts moet inschakelen. Misschien dat iemand garant kan staan? Dat geeft een hele hoop rust en zekerheid.

Qua spullen kan het heeeeel verschillend zijn. Kun je dingen zoals het zadel e.d. overnemen van de huidige eigenaar? Dan weet je in ieder geval dat het allemaal past ;-) Met dekjes en beschermers kun je alle kanten op, van goedkoop tot super duur.

Tsja en qua tijd is het maar net hoeveel je wil gaan doen met het paard. Het is fijn dat hij op stal staat dat scheelt al een hoop uren in de verzorging! Maar houdt rekening met een paar uur per week rijden. Misschien nog wat extra voor grondwerk/longeren. En dan nog de tijd die je kwijt bent aan op-/afzadelen en de verzorging daarnaast.


Nee dat wist ik niet! Ik zal eens gaan zoeken naar video's.
Qua stalling zal het ongeveer 100-150 euro in de maand kosten. Mochten de kosten voor bijvoorbeeld de dierenarts echt opeens oplopen kunnen mijn ouders bijspringen.

Dat is een goeie, ik ga vragen of ik het zadel mag overnemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:19 



 
Profiel   

SwPck schreef
Hier zijn al best wat vrij recente forums over ..
Hoe oud ben je?
Ik zou hem/haar iniedergeval laten keuren, al is het klinisch.
Verder, ben je financieel stabiel genoeg om dat paard te onderhouden? Stalling, eventuele dierenarts kosten etc, een ongelukje kan je zo 1000 euro kosten, als niet meer.
Hoe vaak per week ga je er nu naartoe? Denk er namelijk wel aan dat je elke dag naar je paard toe moet (al ligt dit wel aan de stalling die je hebt) voor een aantal uur. Dat is wat anders dan bv 2 dagen bijrijden.


Die heb ik niet kunnen vinden omdat eigenlijk iedereen een paard gaat kopen, maar ik krijg hem..

Ik ben 19 jaar en een student met een bijbaantje. Stalling, etc kan ik gewoon betalen. Mochten er hoge dierenarts kosten komen kunnen mijn ouders bijspringen zodat ik het ze later kan terug betalen.

Momenteel ga ik 3x in de week naar hem toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:22 



 
Profiel   

cissy schreef
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Lees dit maar eens door dan krijg je een aardig beeld van de kosten.


Dankjewel, ik ga het eens lezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 14:23 



 
Profiel   

SwPck schreef
Hier zijn al best wat vrij recente forums over ..
Hoe oud ben je?
Ik zou hem/haar iniedergeval laten keuren, al is het klinisch.
Verder, ben je financieel stabiel genoeg om dat paard te onderhouden? Stalling, eventuele dierenarts kosten etc, een ongelukje kan je zo 1000 euro kosten, als niet meer.
Hoe vaak per week ga je er nu naartoe? Denk er namelijk wel aan dat je elke dag naar je paard toe moet (al ligt dit wel aan de stalling die je hebt) voor een aantal uur. Dat is wat anders dan bv 2 dagen bijrijden.

Maar ik begrijp dat ze het paard gratis krijgt. Je kent toch het spreekwoord: Een gegeven paard niet in de bek zien! Leuk ts, er is niets zo fijn als je eigen vertrouwde paard. niet alleen voor het rijden, maar ook voor de vriendschap met je dier. Het is een goede tip om zadel e.d. over te nemen.Dan weet je zeker dat het past en kunt meteen beginnen met rijden en genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 15:08 



 

anjali schreef
Maar ik begrijp dat ze het paard gratis krijgt. Je kent toch het spreekwoord: Een gegeven paard niet in de bek zien! Leuk ts, er is niets zo fijn als je eigen vertrouwde paard. niet alleen voor het rijden, maar ook voor de vriendschap met je dier. Het is een goede tip om zadel e.d. over te nemen.Dan weet je zeker dat het past en kunt meteen beginnen met rijden en genieten!


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. Ik heb ook ooit eens het aanbod gekregen een paard gratis te krijgen. Een oud paard met mankementen. Uiteindelijk afgeslagen.
Als je het zadel overneemt, betekend dat niet meteen dat het past. Ik zou er sws een zadelpasser bij laten komen.
Qua kosten, dat ligt er maar helemaal aan wat je er zelf aan wilt betalen.
Is de stalling bijvoorbeeld inclusief hooi/stro/vitaminebrokjes? Sluit deze stal aan bij wat jij graag wilt met het paard? Wil je bijvoeren? Wil je (wedstrijden) rijden of ben je meer een bosruiter? Zit er een bak bij de stalling en heb je die ook nodig?
Denk ook aan kosten van hoefsmid, wormonderzoek/ontwormen, titeren/enten.
En verder kan je de spullen die je aan moet schaffen zo duur kopen als wat jij eraan kwijt wilt ;).
Goed dat je er zo over na denkt! En fijn ook dat je een achterban hebt :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 16:14 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. Ik heb ook ooit eens het aanbod gekregen een paard gratis te krijgen. Een oud paard met mankementen. Uiteindelijk afgeslagen.
Als je het zadel overneemt, betekend dat niet meteen dat het past. Ik zou er sws een zadelpasser bij laten komen.
Qua kosten, dat ligt er maar helemaal aan wat je er zelf aan wilt betalen.
Is de stalling bijvoorbeeld inclusief hooi/stro/vitaminebrokjes? Sluit deze stal aan bij wat jij graag wilt met het paard? Wil je bijvoeren? Wil je (wedstrijden) rijden of ben je meer een bosruiter? Zit er een bak bij de stalling en heb je die ook nodig?
Denk ook aan kosten van hoefsmid, wormonderzoek/ontwormen, titeren/enten.
En verder kan je de spullen die je aan moet schaffen zo duur kopen als wat jij eraan kwijt wilt ;).
Goed dat je er zo over na denkt! En fijn ook dat je een achterban hebt :).


Als ik het zadel kan overnemen wil ik er zeker een zadelpasser even naar laten kijken.
De stalling is inclusief hooi en krachtvoer, en verder past de stalling goed bij mij en mijn doelen. De kosten van de hoefsmid ga ik navragen, want vind het wel een fijn idee dat hij bij dezelfde hoefsmid blijft.
Qua ontwormen, etc heb ik geen ervaring..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 17:37 



 
Profiel   

@HumpieDumpie: maar het is niet zomaar een paard,het is haar bijrijdpaard. Die kent ze dan toch al langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 17:58 



 
Profiel   

Kun je geen kostenraming vragen aan de huidige eigenaar?

Mijn eerste pony heb ik ook gratis gekregen, is niks mis mee als je er al een hele tijd voor zorgt. Je weet immers wat wel en wat niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 18:34 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Kun je geen kostenraming vragen aan de huidige eigenaar?

Mijn eerste pony heb ik ook gratis gekregen, is niks mis mee als je er al een hele tijd voor zorgt. Je weet immers wat wel en wat niet kan.

Goed idee. Ze kan toch aan de huidige eigenaar vragen wat het paard kost per maand (vaste kosten) en wat er dan nog af en toe bijkomt zoals hoefsmid,wormkuren,entingen,etc. En dan wel eraan denken dat plotselinge medische kosten nooit te voorspellen zijn.Zoiets als een keer koliek kan al een forse veeartsrekening opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 18:43 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Kun je geen kostenraming vragen aan de huidige eigenaar?

Mijn eerste pony heb ik ook gratis gekregen, is niks mis mee als je er al een hele tijd voor zorgt. Je weet immers wat wel en wat niet kan.


Goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 18:45 



 
Profiel   

Het voornaamste is toch dat je een gezond en goed paard krijgt/koopt.
Goedkoop of gratis betekent meestal duurkoop in de vorm van hoge kosten die je gaat krijgen aan gebreken die het paard heeft.
Of het gaat om een ouder paard die gratis weg mag, zodat de eigenaar niet meer de verantwoording heeft over enkele jaren om een beslissing te nemen.
Wat wil je met het paard gaan doen, is het daarvoor geschikt?
Ik zou dan in ieder geval het paard goed laten keuren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 18:59 



 
Profiel   

Barbet schreef
Het voornaamste is toch dat je een gezond en goed paard krijgt/koopt.
Goedkoop of gratis betekent meestal duurkoop in de vorm van hoge kosten die je gaat krijgen aan gebreken die het paard heeft.
Of het gaat om een ouder paard die gratis weg mag, zodat de eigenaar niet meer de verantwoording heeft over enkele jaren om een beslissing te nemen.
Wat wil je met het paard gaan doen, is het daarvoor geschikt?
Ik zou dan in ieder geval het paard goed laten keuren :)


Het paard heeft geen gebreken, geen blessures en is helemaal gezond. Hij is nu 15 jaar dus qua leeftijd valt het ook nog mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 12:17 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een eigen paard krijgt! Qua ontworming is het handig even een dierenarts na te vragen omdat ik net las dat je daar geen ervaring mee had. Of je vraagt de oude eigenaar even. Heel veel plezier met je paardje! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 12:31 



 

Alvast gefeliciteerd met je eigen paard! :)

Je kan het zelf zo duur / goedkoop maken als je wil, maar een paar dingen die er sowieso bijhoren:

- stalgeld (is jouw stalgeld all in? voer, stro, hooi? of moet je zelf nog dingen aanschaffen)

- hoefsmid (gem om de 8 weken): 30/35 euro voor bekappen - 75 euro voor 2 ijzers enzovoort

- jaarlijkse inenting (zonder voorrijkosten best goedkoop): ongeveer 10 euro

- wormenkuur / mestonderzoek: een mestonderzoek is 15 euro, wormenkuur tussen de 15-20 euro. Hoevaak en wat en hoe is bij iedereen anders.

- jaarlijks tandartsbezoek: gemiddeld van 50 tot 120 euro

Dat lijkt me de noodzaak, maar dan komen de extra´s, waar je zelf voor kiest:

- zadelpasser (jaarlijks? meerdere keren per jaar? minder dan 1x per jaar?)
- osteopaat / fysio (50 - 150 euro per behandeling)
- les volgen (20 tot 50 euro per keer)
- startkaart aanvragen + wedstrijden rijden
- trailer huren / leasen / kopen
- paardenspullen (agradi, epplejeck, paardenwinkels,...)
- verzekering voor je paard
- sparen voor onvoorziene DA-kosten

Enzovoort.
De andere topics zijn vast een stuk uitgebreider :)

Sommigen geven een paar 100 euro uit per maand, anderen gaan los over de 1000.
Het is heel persoonlijk maar zeker interessant om eens bij stil te staan! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 12:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen