Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:36

Hierbij mijn initiatief om eens leuk en gezellig te willen keuvelen met andere Bokkers die net als ik (40jr) op ‘middelbare leeftijd’ op een serieuze-maar wel recreatieve manier bezig zijn met hun paardenhobby.

Wat zijn jouw ervaringen met onze prachtige hobby? Hoe ga je om met de veelal veeeel jongere stalgenootjes die onbevangen door het bos rijden en geen last hebben van onzekerheden? Hoe ga je om met onze sensibele paarden terwijl je toch echt niet meer zo kwiek en dapper bent als “vroeger”?
En zo kan ik nog wel 100 vragen en situaties bedenken die voor mij dagelijkse kost zijn en waar ik in mijn omgeving de wat jongere ruiters weinig mee zie worstelen....

Verder zie ik op bijvoorbeeld You-Tube zoveel leuke vlogs (die ik overigens graag en veel kijk!)voorbij komen van bijzonder leuke- en jonge meiden die lekker met hun paardjes op alle niveaus of disciplines bezig zijn... maar wat ik soms een beetje mis zijn de dagelijkse ervaringen van ruiters van onze leeftijd? Daar is toch vast ook genoeg over te vertellen en in te beleven?

Ik ben zelf sinds ongeveer 1,5 jaar in het bezit van een prachtige Lippizaner merrie en het is mijn eerste paard. Ik merk dus dat het geheel onbevangene er wel een beetje vanaf is en dat ik veeeel voorzichtiger ben als vroeger en wat onzekerder. Ik klim er echt niet zo makkelijk op en fysiek ben ik ook wat minder in conditie enzo.... begrijp me niet verkeerd, ik geniet enorm van mijn paardenvriendin maar ik merk dus dat ik bij storm en wind toch liever wat ga grondwerken i.p.v. dapper in het zadel te klimmen om daar vervolgens met samengeknepen billen een half uurtje te bivakkeren en dan vervolgens nog niet lekker gereden te hebben....

Ik ben nogmaals heel erg benieuwd naar jullie ervaringen? Wie herkent zich hierin en wil wat delen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70662
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:45

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:47

Ik ben 41 en ga komend voorjaar mijn jonge dier inrijden :D
Voorzichtiger en verstandiger ben ik wel geworden, bang gelukkig (nog) niet. Mijn voorzichtigheid is echter meer op het ontbreken van routine (van 1-2 paarden dagelijks tot 1 paard 3x per week) dan leeftijd terug te voeren denk ik.

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:50

Hi Sizzle...
dank voor je snelle reactie en spannend zeg! Een jonkie inrijden! :j ik ben heel benieuwd!
Ja, en idd het is ook vooral een deel routine wat ik soms ook minder heb...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:55

Het is niet mijn eerste jonkie, daar zit ook ern belangrijk verschil. Deze is ook niet een hittepetit sportbloedje.
Toen mijn dochter 5 jaar geleden geboren was had ik 2 jonge kwpners waarvan 1 net zadelmak. Toen was ik wel af en toe vrij „laf“, ook omdat mijn lijf nog niet meewerkte.

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 20:57

:P Ja dat zal zeker een verschil maken als het niet je eerste jonkie is....
Ikzelf heb dat ‘vroeger’ ook wel gedaan, maar tegenwoordig verkies ik gewoon lekker relaxed rijden en veeel tutten. Tsja, dat krijg je met een schimmel :P

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:12

Ik ben 37 jaar, en als klein kind gek op paarden. Altijd verzorgponys gehad. Op mijn 11de kreeg ik mijn eerste eigen pony. Sindsdien altijd een pony gehad. Op mijn 14 en 15 jaar privelessen gehad. En toen jaren niet meer. Ondanks ik de pony altijd gehouden heb en ook een 7 tot 8 jaren niet gereden heb. Ben 7 jaar terug weer begonnen. Op dezelfde pony. Maar wat voelde ik mij een beginner. Nu heb ik sinds 4 jaar er een tinker erbij, waar ik nu op rij. Maar die was toch wat moeilijker met rijden en volg nu sinds een half jaar priveles met haar op de manege bij ons in de buurt. Maar voel me soms net een beginner en als ik die jonge meiden dan zie, voel ik me echt oud. :=
En maak nu ook weer alleen buitenritten, terwijl ik wel een beetje een schijterd ben :')

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:25

Uiteindelijk is je paard je hobby toch? Als jij er gelukkiger van wordt om bij storm lekker wat te grondwerken dan is dat toch prima? Ik ben 30 en ben ook een stuk minder dapper dan ik was, maar ik heb dat 'ik moet perse rijden als ik bij de paarden ben' losgelaten. Als ik me op dat moment beter voel bij een beetje grondwerken of alleen wat tutten doe ik dat gewoon. Paard wordt er niet slechter van en ik kom gewoon ontspannen thuis :)

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:26


Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:30

Er is ook een 40+ topic :-)

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:47

Kijk... Dat wist ik dan weer niet.

Zóu ik me ook bij aan kunnen sluiten.
Bén ten slotte 40+ :D

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:48

haha ik moest wel een beetje lachen. Dat is precies wat ik om me heen zie bij leeftijdsgenoten. Ik ben ook 40+ En zeker wat voorzichtiger. Maar het valt me bijvoorbeeld vaak op hoe moeizaam er opgestapt en afgestapt wordt. Opstappen kan dan weer alleen met een krukje haha. Dat heb ik allemaal niet hoor. Ik hanteer wel de regel dat als ik er geen goedgevoel bij heb ze gewoon wat eten krijgen en morgen is er wel een nieuwe dag. Ik rij het liefst buiten maar heel hard galopperen doe ik liever niet. Een enkele keer als ik alleen ben doe ik het wel eens. Aankomende jaren zal ik weer proberen 2 jonkies in te rijden. Ben benieuwd of dat weer gaat lukken.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:55

Apple schreef:
Er is ook een 40+ topic :-)


Die is bij mijn weten naar de HK verhuisd, waar TS (nog) niet in kan :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:22

Ik ben ook 40+ (laten we het zo zeggen, ik negeer mijn leeftijd want die 40 ben ik allang voorbij :+ ) en ik ben nu ook bezig een jonkie door te rijden. Heb dr proefgereden toen ik dr kocht. Daarna kreeg ze even pauze omdat 2x verhuizen binnen korte tijd blijkbaar iets teveel was geweest. En in die periode vond ik gaten in het grondwerk. Dus daar eerst mee begonnen. En ben nu op het punt dat je er weer op zou kunnen stappen, ware het niet dat ik nu gewoon even geen energie ervoor heb.

Dat gaten uit het grondwerk eerst op willen lossen is wel iets van die 40+ :D Vroeger stapte ik ook overal op, en jong en fris werd er gewoon doorheen gereden. Maar ben nu toch wel wat voorzichtiger geworden. Heb het niet meer zo op rondspringende stuiterballen. Niet dat mijn jonkie nou zon rondspringende stuiterbal is, tis een Haf, maar toch..... Alles moet eerst netjes werken voor ik het waag erop te gaan.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:18

Zo dan...En bedankt....vanaf volgend jaar ben ik dus ook van middelbare leeftijd. Nope, nee, njet.. dat is echt pas bij de 50! (Oké, zit nog in ontkenningsfase).

Maar goed, terug naar het onderwerp.
Hier dus ook een oudere muts die vers in de paardenwereld is.

Als klein meisje altijd willen rijden, maar mocht niet lessen van mijn ouders. Ze hadden er gewoon het geld niet voor.
Iedere kans die ik had, sprong ik dan ook enthousiast op een pony/paard.
Maar echt lessen ben ik pas op mijn 20e gaan doen, dit was op een manege van een kennis. Daar heb ik 1.5 jaar prive les gehad, totdat ze helaas 1.5 uur verder weg ging wonen.
En tijdens 1 van de lessen ben ik flink van een paard gevallen. Waardoor ik een enorme angst heb ontwikkeld, echt jaren niet meer op een paard gezeten

En dan ineens heb je een dochter die je liefde voor paarden heeft geërfd. Op haar 8e (ze wordt in januari 14) gaan lessen op een manege
En begin van het jaar een pony van vrienden in bruikleen gekregen. Door het meerdere keren per week op stal zijn, paarden buiten/binnen zetten, met de pony bezig zijn, ging het meer en meer kriebelen.
Eind september stond hij ineens op stal, prachtig bruin exemplaar. Op slag verliefd!!
Deze leasen we nu en ik ben weer begonnen met rijden. In het begin met knikkende knieën en doodsangsten, maar nu kijk ik er naar uit als ik weer kan rijden. Dankzij deze lieverd de angst onder controle gekregen.
Mijn doel is om van het voorjaar met stalgenoten lekker buitenritjes te kunnen maken.
Maar eerst moet ik over de laatste angst heen....galopperen, dat is voor nu nog even een stap te ver. Maar daar wordt aan gewerkt ;)

Nooit had dat kleine meisje van vroeger durven dromen dat ze ooit zelf een paard zou verzorgen en rijden. Hij is dan niet echt van onszelf, maar wie weet komt dit er op een dag ook nog eens van.
Als mogen we hem wel beschouwen als van onszelf, want leasen bij ons op stal betekent dat jij als enige op dat paard mag rijden. Wanneer en hoe vaak je wil, je mag ermee naar buiten, op wedstrijden, op kamp etc etc


Dit is Limbo met mijn dochter
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:28

Hier ook eentje van 40+ maar nee idd geen middelbare leeftijd, die zijn ouder ~~}>

Moet zeggen dat ik nadat ik 2 kinderen en 2 rug operaties heb gehad wel echt een stuk voorzichtiger geworden ben.
Waar ik vroeger overal opstapte, doe ik dat gewoon weg niet meer.
Mijn eigen paardje rij ik lekker recreatief en dan voornamelijk buiten.

Bij ons op stal valt het mee met jong spul, de meeste eigenaren zijn tussen de 40 en 50 (sommige wel met kinderen).

Daarnaast rijdt mijn dochter nu ook met mijn paardje, ze zijn lekker aan het dressuren en het springen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:34

Ik ben 38 en heb ook een actief YouTube kanaal :D het is niet zozeer een vlog kanaal, hoewel ik zeker ook vlogachtige video's maak, maar vooral informatieve videos. Als je het leuk vindt, dan vind ik het tof als je een kijkje komt nemen :)
www.youtube.com/AmablePaardenInzicht

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:41

En wat er al gezegd wordt, op stal niet alleen jong spul. Best wat variatie qua leeftijd.

Verschillende moeders met dochters die samen een paard/pony delen.
Paar oudere, paar jongere, meeste rondom de 30.

Vloggen etc, daar doe ik niet aan mee. Dat laat ik aan de jongere generatie over. En ik ben niet meer op een leeftijd dat ik echt iets wil bereiken in dit wereldje. Nou ja, wil ik wel...rust en ontspanning haha
Er is 1 ding wat ik wel mis, kleding die meer geschikt is voor ruiters zoals ik. Niet meer piep, slank en strak haha.
Hartstikke leuk hoor, die hippe setjes bestaande uit legging en strak shirt....Maar daar denken mijn rolletjes toch iets anders over

@Amable, ik ga gelijk kijken!

koend
Berichten: 1261
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:00

Geen paniek.
In mijn ogen (50+ ) zijn jullie nog allemaal jong, hip en huppuldepup. :oo
Er staan nog zoveel mooie paardendagen te wqchten!

Ikzelf rijd ong. 4 x per week mijn eigen paard dat ik thuis heb staan.
In de loop der jaren werd ik wel voorzichtiger, maar ik zou het eerder verstandiger dan banger genoemd hebben. Ik durfde het niet hardop zeggen, maar ik dacht dat ik ze, mits de juiste aanpak, wel allemaal braaf kreeg.

Tot ik er eentje had die blijkbaar meer talent had dan ik. Na 6 jaar en vele even onverwachte als spectaculaire rodeo's, heb ik hem toch verkocht. Ik wist dat hij mij eraf kreeg, en hij wist het ook. Het was moordend voor mijn zelfvertrouwen en de spontaneïteit van mijn rijden. Hij loopt nu met een profi amazone saint-georges én springt parcours 120 cm.

Ik heb dan eentje gezocht die braaf en al zadelmak was. Minder talent, maar hij doet altijd zijn best. Ik ben 2 jaar later, maak weer overal buitenritten, dressuur en spring. Het is een schat!
Het zelfvertrouwen is bijna terug maar komt nooit meer op het oude niveau. Ik heb nu ook weer een explosief, getalenteerd dressuurpaardje staan. Maar ik denk dat ik het iemand anders laat zadelmak maken.
"Je wordt ouder papa, geef het maar toe!"

Al zal ik zo lang mogelijk tegenspartelen. Ik zie die jonge amazones graag rijden op wedstrijd... maar ik geniet er ook van als ik hen netjes klop op wedstrijd.
Y)(^)

JeaDH

Berichten: 2171
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:07

Hier al wat meer middelbaar als jij (55), maar eigenlijk rijd ik best wel onbevangen. Heb dan ook een ontzettend brave New Forest pony. Voorzichtiger ben ik wel, vooral als ik alleen op buitenrit ben, scheur niet in rengalop de paden af. Maar het zijn zeker geen slome ritjes, we draven veel en rijden ook hele stukken in galop en we springen zelfs een boomstammetje :). Ook start ik af en toe een dressuur wedstrijdje.
Bij ons op stal ben ik de oudste maar absoluut niet de bangste/onzekerste in het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:14

Amable schreef:
Ik ben 38 en heb ook een actief YouTube kanaal :D het is niet zozeer een vlog kanaal, hoewel ik zeker ook vlogachtige video's maak, maar vooral informatieve videos. Als je het leuk vindt, dan vind ik het tof als je een kijkje komt nemen :)
http://www.youtube.com/AmablePaardenInzicht


Wauw knap hoor! :)

soesita

Berichten: 5182
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:17

Ik ben 44 en mijn pony is 23. We zijn een team en niet meer de jongsten. En ja, dat merk je wel. Ik ben niet alleen voorzichtiger (lees: minder onbezonnen := ) geworden, maar ik heb ook andere ambities.

Nu ben ik nooit zo'n sportrijdster geweest en wedstrijden hebben me nooit geinteresseerd. Maar ik droomde wel van dagenlange trektochten met tentje en bepakking in de zadeltassen. Dat is er helaas nooit van gekomen en gaat ook niet meer gebeuren. Daarvoor is me dat tentje te oncomfortabel. :+ Maar dagritten, bergtochten, rengalop op het strand en offroad door de bossen doe ik nog steeds even graag. Wel zet ik me niet meer op eender welk paard. En de mijne kan helaas niet meer alles.

Maar op een bedrijf met goede referenties en goed verzorgde, fijn te rijden paarden ga ik nog steeds graag mee op avontuur in binnen- en buitenland.

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:20

Ook hier geen held ( en ook geen talent overigens).

Maar geniet met mijn jonkie hier wel van:



En met mijn valk ruintje is de startkaart weer aangevraagd, M1 met hem inmiddels
( beetje valsspelen hoor: hij wordt voor me uitgeschoold door mijn vooruit rijdster die ZZ licht startgerechtigd is met hem)


Denk dat ik overigens tegenwoordig meer van het rijden geniet dan “vroeger”.
Ik mág van mezelf geen talent hebben, mag dingen spannend vinden als ik ze spannend vind. Kan heel gelukkig worden van vandaag iets durven wat ik gisteren niet durfde ( met mijn schimmeltje) of simpel weg een móóie overgang ( met mijn valkje)

Ben kortom veel relaxter, moet minder en geniet meer!

( en ja: ook stijver / verstandiger etc)

Muronia

Berichten: 19610
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:49

Ik kom me ook melden. Middelbare leeftijd, dat klinkt bijna eng! Maar.. ik mag komend jaar ook 40 kaarsjes uitblazen dus ik ben van de partij.

Ik rij al van jongs af aan. Vanaf mijn 14de altijd eigen paarden gehad en ik was erg actief in de dressuursport. Op mijn hoogtepunt begin 20 op subtop niveau. Ook veel hete, rillerige paarden gehad, maat inmiddels ben ik daar flink van bekomen. Zowel lichamelijk (ik heb zware artrose, fibromyalgie en flinke restklachten van een rughernia), maar ook geestelijk (ik ben alleenstaande ouder, als mij iets overkomt dan houdt niemand de boel draaiende) wil het gewoon niet meer zo goed. Ik heb heel lang tijd nodig gehad om voor mezelf te accepteren dat ik het niet meer zo goed kan als vroeger. Inmiddels is dat oké en kan ik ontzettend genieten van mijn minder vurige merrie. We rijden wel wedstrijden, maar niet zo zeer voor de prestaties en juist dat maakt dat het nu weer veel leuker is en ook best heel goed gaat.

Anoniem

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:56

Halfweg 40, duidelijk gevoeliger voor blessures, voorzichtiger...Maar ook mn eigen pony in aan het rijden en de ambitie mn eerste crossje te gaan rijden.
Maar eerst eens zorgen dat "oma" weer in het zadel komt met d'r geblesseerde bilspier. :D