Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:09

Goh, dan heb ik al 40 jaar veel geluk gehad blijkbaar :=

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:09

Mijn inziens ligt dat echt aan de doeleinde die je voor ogen hebt.

Ik was op zoek naar een leuk recreatief+ paard (dus dressuur en oefencross wedstrijdjes) buitenritten etc. Ik heb een heleboel ervaring, maar na mijn laatste paard had ik de angst in mijn benen. Ik ben dus bewust op zoek gegaan naar een paard wat alles in huis had. Mijn voorkeur ging uit naar rond de 12 jaar (met het idee dat ik er dan nog lang plezier van zou hebben en dat het paard evt nog verkoopbaar zou zijn over een tijdje). Ik kwam echter thuis met een paard van 15jr. Wel een paard wat beslist niet tot nauwelijks gereden is, mooi is en toont en super koel is. Gevolg is dat ik inmiddels weer met plezier buiten en wedstrijden rijd. Ze is gezond en echt de beste koop (zeker voor mij op dat moment) die ik kon doen.

Als ik haar nu om welke reden dan ook zou weg (moeten) doen, zou ik overigens wel op zoek gaan naar een paard dat iets meer rond de 7 jaar ligt. Simpelweg omdat mijn ambities nu iets meer veranderen en ik graag weer wat fanatieker dressuurwedstrijden zou willen rijden en wederom met het idee dat ze kwa leeftijd dan wat langer mee zou moeten kunnen gaan. (dat doe ik dus nu ook met mijn huidige paard, maar ik bedoel als zij er niet meer zou zijn).

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:12

freetorun schreef:
Een 15 jarig paard is niet oud, zo zie ik het ook niet. Maar nogmaals, je weet niet wat ermee is gebeurd, hoe ermee is omgegaan en gereden. En ik zie genoeg paarden van 15 die dan wel al echte kwalen krijgen, of al 'op' zijn. En dat weet je bij aankoop niet.

Ik snap je beweegreden, maar je weet van een jonger paard natuurlijk ook niet altijd wat er mee is gebeurd en hoe en wanneer hij is ingereden tenzij je daar zelf bij was en soms is het prima na te gaan wat een ouder paard heeft gedaan en is aangedaan in zijn leven.
Daarbij komt dat je een "stuk" paard vaak nog prima aan de gang kunt krijgen juist door correcte dressuur. Ik heb al menig verreden paard goed gekregen. Herscholen moet je wel leuk vinden natuurlijk. Is niet voor iedereen weggelegd.

Als een paard niet correct gebruikt en gehouden is, start slijtage echt al ver voor hun 16e en is op röntgen waarneembaar.
Je ziet het bij een ouder paard bij aankoop dus just wél. Ook aan hun gangen en houding is veel op te maken.

Maar weet je, je koopt ook niet elke oude auto, die moeten ook aan bepaalde eisen voldoen om zeker te weten dat je er nog een tijd plezier van hebt. Maar ze zijn er natuurlijk wel, die gewoon veel langer meegaan dan gemiddeld. Maar ook bij hen is dat al af te lezen aan de staat waarin ze verkeren als je al wat ouder zijn.
Maar ik snap heus dat sommigen er niet aan willen beginnen.

Ik denk dat je best kunt zeggen dat in landen waar ze vooral voor de sport gebruikt worden optimale paarden van ouder dan 15 over het algemeen lastiger te vinden zijn dan kapotte. Maar ze zijn er wel, je kunt niet zeggen dat het de leeftijd op zich is die een paard minder bruikbaar maakt.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:22

Waves schreef:
Mensen die het hebben over ouderdomskwaaltjes.. we hebben het over paarden van 15-16.. hoe oud denk je dat dat is?? Bij de Spaanse Rijschool zijn ze dan net 3 jaar vol aan het werk :')

Dat is net zoiets als zeggen dat een mens van 35-40 bejaard is en elk moment ouderdomskwalen kan krijgen.

Dit zegt me alleen maar wat een vertekend beeld sommigen hebben van paarden.
En eens met degene die schreef dat veel paarden in Nederland een slechte start krijgen, dik in het krachtvoer, beperkt weidegang, drassige ondergrond, zelden als veulen op het harde, te vroeg ingereden en vol aan het werk vanaf 4-5. En dan de zogenaamde dressuur waar iedereen zich een ster in waant maar waarbij in 80% van de gevallen de pure basis ontbreekt.

Daar gaan paarden kapot van, niet van het simpele feit dat ze 15 jaar zijn.

Ik zou elke dag een paard van 17 die slechts voor buitenritjes is gebruikt en altijd 24/7 buiten heeft gestaan op zandgrond, verkiezen boven een Noord Hollandse, op zachte grond opgegroeide, al jong vol belast 7 jarig ‘desssuur’paard.


Alles valt of staat met het management en de rijder imo, ze moeten sowieso eerst "heel" uit de opfok komen. Daar gebeurd ook nog wel het ea vaak.

Daarnaast is een bepaalde hardheid in de stam ook erfelijk, gebruikspaarden, lijntjes waar veel sport in zit geven een indicatie van de hardheid van een paard.

De bouw van een paard is belangrijk, een functioneel in evenwicht en sterk gebouwd paard met correcte beenstanden slijt ook wat minder snel.

De manier van rijden, netjes opgeleid met beleid of ruk en pluk...(dat laatste veroorzaakt vaak problemen in de hals/ nek)/ scheef rijden. (dat veroorzaakt vaak weer problemen in 1 voorbeen op latere leeftijd/ problemen met de spieren)
Rijden met een weggedrukte rug -> grotere kans op kissing spines

Paard wordt netjes opgebouwd qua belasting, training en conditie..of wordt regelmatig overvraagd/ overbelast.

En de manier van houden, veel op stal of veel vrije beweging...

Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon dikke pech hebben, een ongeluk zit in een klein hoekje..ziek worden kan ook zo gebeuren.

Als je al deze factoren mee neemt dan zegt de leeftijd niet veel, maar de rest eromheen des te meer.
Maar dan nog, denk ik dat je ook vooral geluk moet hebben met je paard..welke leeftijd het ook heeft.
Ik zie zelf wel degelijk meer ouderdomskwaaltjes boven de 15, het hoeft geen probleem te zijn maar dat kan het wel worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:48

Het probleem is dat mensen altijd van alles de schuld geven en voor alles een theorie, supplement en therapie hebben, maar niet echt naar de oorzaak kijken.
Er zijn veel teveel smoesjes voor problemen en men neemt alles maar van elkaar over. Zo worden dingen al jarenlang klakkeloos geaccepteerd.

Durf vooral niks te zeggen hoe paarden gefokt, opgefokt en getraind worden, want dan kwets je de halve paardenwereld.

We houden ook bijna alles maar in leven. Er worden vele kunstmatige trucjes bedacht om een paard langer in leven te houden. Meer of beter te laten presteren etc. De sterkste overleven is allang niet meer zo, maar er zijn genoeg paarden en het zou soms echt beter zijn.

Als je nu naar cijfers gaat kijken, zijn die niet heel realistisch.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:56

Mijn eerste paard was bij aankoop 12, ideaal, veel van geleerd. Nu is hij 23 en beginnen zijn kwaaltjes (die hij toen ook al, maar in mindere mate had) meer een rol te spelen in ons leven.
Een leuke 16 jarige zou ik hebben gekocht als die al enige wedstrijdervaring had en goed verkeersmak.
Maar de 1.5 jarige die ik nu in een (goede!) opfok heb staan is nog helemaal te vormen. En hopelijk wordt die met goed management ook minstens 23.
Jong of oud, een paard moet een goed karakter hebben en recht op de benen staan. Levensverwachting kan ook dalen door traumas van buitenaf. Een 16 jarige is ook ooit 6 geweest.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:41

Een ouder paard zou ik niet eens laten keuren. Er is vanaf 10 jaar meestal wel iets te vinden. Maar stel je koopt een jong paard. Die mag je dan maandelijks betalen totdat ie 6 jaar is. Dan mag je beginnen met hem zelf in te rijden of je laat het doen. We zijn nu al een paar duizend euros verder en je hebt er nog niets mee kunnen doen. Dan begint het trainen en wel of niet buiten rijden want ja hij is jong dus hij schikt nog weleens dus liever geen buitenritten. Eindelijk wanneer ie 16 jaar is kan je er rustig mee buiten rijden of op concours gaan zonder dat ie doordraait. Het is toch veeeel voordeliger een ouder kant en klaar paard te kopen. Kun je gelijk concoursen beginnen en daarna heerlijk creatief of voor je dochtertje: Ik denk bij de optel som dat je goedkoper uit bent. En zeg nou zelf een paard van 16 jaar met droge benen is gewoon een sterk paard.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:52

Nou, nu schets je ook wel weer een niet realistisch beeld van een jong paard.
Ik heb mijn 5 jarige uitsluitend zadelmak gekocht, was nog niet doorgereden of wat.
En guess what?
Buitenrijden konden we stukken sneller veilig en met plezier dan fatsoenlijk in de bak aan 't werk.

Ik lees hier met verbazing allerlei vooroordelen over zowel jonge als oude paarden.

Feit is dat ik nooit spijt heb van het overnemen van mijn jeugdliefde die toen al bijna 22 was (nu bijna 32) en dat ik vooralsnog ook geen spijt heb van de aankoop van de toen 5 jarige (nu 9).

Het zijn gewoon beide bewuste beslissingen geweest, passend bij de doelstellingen die ik had op 't moment van aanschaf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:55

Het zijn geen vooroordelen. Mensen komen met beweringen over zowel jonge als oude paarden die nergens op slaan of gebasseerr zijn op 1 enkele ervaring of slechts een eigen mening.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:57

Dinopino schreef:
Een ouder paard zou ik niet eens laten keuren. Er is vanaf 10 jaar meestal wel iets te vinden. Maar stel je koopt een jong paard. Die mag je dan maandelijks betalen totdat ie 6 jaar is. Dan mag je beginnen met hem zelf in te rijden of je laat het doen. We zijn nu al een paar duizend euros verder en je hebt er nog niets mee kunnen doen. Dan begint het trainen en wel of niet buiten rijden want ja hij is jong dus hij schikt nog weleens dus liever geen buitenritten. Eindelijk wanneer ie 16 jaar is kan je er rustig mee buiten rijden of op concours gaan zonder dat ie doordraait. Het is toch veeeel voordeliger een ouder kant en klaar paard te kopen. Kun je gelijk concoursen beginnen en daarna heerlijk creatief of voor je dochtertje: Ik denk bij de optel som dat je goedkoper uit bent. En zeg nou zelf een paard van 16 jaar met droge benen is gewoon een sterk paard.


Als het je 10 jaar duurt om een paard (verkeers)mak te maken, dan vrees ik dat dit aan je eigen capaciteiten als paardentrainer te wijten is en niet aan de leeftijd van het paard. :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:02

Onze ruin kwam met 10 bij ons. Was nog nooit naar het bos geweest en ging vanaf dag 1 goed, ook over straat en langs/door verkeer. Dat soort dingen letten wij echt niet op. Mensen schrijven zoveel bij hun adv, maar is vaak een probleem van de eigenaar en niet van het paard. Heb er meer staan met een verhaal, die nergens over gaan........

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:45

Ik heb hier genoeg mensen die een jong paard kopen en fris van de manege lessen komen. Die durven de eerste jaren echt niet naar buiten met hun paard. Ja het zegt iets over de ruiters, maar denk dat die echter beter af zouden zijn met een ouder paard. Wanneer jezelf een paard wil inrijden dan koop je hem op 5 jarige leeftijd en ga je er mee beginnen. Maar een niet zo ervaren ruiter heeft echt wel nog veel plezier van een ouder paard.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:02

Dinopino schreef:
Ik heb hier genoeg mensen die een jong paard kopen en fris van de manege lessen komen. Die durven de eerste jaren echt niet naar buiten met hun paard. Ja het zegt iets over de ruiters, maar denk dat die echter beter af zouden zijn met een ouder paard. Wanneer jezelf een paard wil inrijden dan koop je hem op 5 jarige leeftijd en ga je er mee beginnen. Maar een niet zo ervaren ruiter heeft echt wel nog veel plezier van een ouder paard.

Mijn eerste paard was een manegepaard. Dat was zo'n "geweldig" paard dat er nog maar een vijftal mensen op durfden te rijden. Ik heb wel wat afgezien die eerste twee jaar maar daarna had ik er een wereldbok aan.

Maar sommige paarden zijn gewoon braaf. Later met een (ex) vriendin een Fjord gehad waar we echt alles mee gedaan hebben wat Bokt verboden heeft omdat we van ellende niet meer wisten wat te verzinnen om hem bezig te houden.
We kochten hem als jaarling, binnen een half jaar was ie mak voor de wagen, mak met een zadel erop en hoofdstel in en ingereden hebben we hem ook niet; we zijn erop gestapt en ermee weggereden alsof ie nooit iets anders had gedaan. Dat beest was zo slim dat ie alles afkeek wat de andere paarden deden en vond dan dat hij dat ook kon.
Zo kwam mijn vriendin met een hoofdstel aanlopen, hij keek het rijtje af, ieder paard had een hoofdstel in dus dit was vast voor hem en hij deed zijn mond alvast open. Mijn vriendin ziet dat, doet hem het hoofdstel aan en de kop die ie toen trok sprak boekdelen. Als ie duimen en bretels had gehad, had ie z'n duimen erachter gestoken :j Hij had een hoofdstel in en dus hoorde hij er EINDELIJK ook bij!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:09

Dinopino schreef:
Ik heb hier genoeg mensen die een jong paard kopen en fris van de manege lessen komen. Die durven de eerste jaren echt niet naar buiten met hun paard. Ja het zegt iets over de ruiters, maar denk dat die echter beter af zouden zijn met een ouder paard. Wanneer jezelf een paard wil inrijden dan koop je hem op 5 jarige leeftijd en ga je er mee beginnen. Maar een niet zo ervaren ruiter heeft echt wel nog veel plezier van een ouder paard.


Ik denk niet dat dat te maken heeft met de leeftijd van een paard. Het is een fabeltje dat enkel jonge paarden pittig zijn en dat oude paarden van die makke schapen zijn met hun hoofd permanent onder schofthoogte.
Het is niet zo dat manegeruiters altijd beter af zijn met een ouder paard of dat ze jonge paarden systematisch links moeten laten liggen. Dit heeft vooral te maken met het karakter van de paarden alsook de kundigheid van de opleider. Leeftijd is daarin echt van ondergeschikt/geen belang.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:22

ikke schreef:
Ayasha schreef:
Nou dat is hier toch al twee keer tegen gevallen. Denk dat het met elk paard voor een groot deel geluk hebben is als je ze in al hun noden voorziet.

De meeste paarden gaan stuk door onwil/onkunde van de eigenaar/verzorger.

Of zoals een stalgenoot eens zei: je kunt pech hebben; een paard met hoefkatrolotsteking; je kunt heel veel pech hebben en twee paarden op rij aan hoefkatrolontsteking verliezen maar als je er drie op rij aan verliest, ben JIJ (de ruiter) degene die het paard kapot rijdt!
Dat willen we niet horen, maar het begint al in het fokbeleid waarbij erfelijke fouten niet verwijdert worden door betreffende dieren uit de fokkerij te halen.

Wellicht begrijp ik je verkeerd maar er zijn ook andere (natuurlijke) doodsoorzaken dan hoefkatrol? :?

Eentje hier zijn hart is er mee gestopt of een slagaderbreuk. Was twee weken er voor nog onderzocht. Dat deed ik elk half jaar ivm zijn leeftijd. En fit bevonden. Toen ik ‘s avonds aan kwam nog aan het rennen. Volgende ochtend lag hij dood met hooi in zijn mond.

En nummer twee heeft een accuut orgaan-falen gekregen waarvan we nooit uit gevonden hebben waarom, het leek op eikel of esdoorn-vergiftiging maar daar kon hij niet aan. Die was binnen de 20 uur nadat hij de eerste symptomen toonde dood ondanks dat de DA meteen in geschakeld is.
Vertel me maar waar mijn onwil en onkunde zat zodat ik geen 3e de dood in jaag met mijn onwil en onkunde.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:39

De TS vraagt om goede argumenten om oudere paarden te koop aan te bieden. Helpt niet wanneer ik de voordelen van een jong paard opnoem:-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:55

Een paard dat je bloed, zweet en tranen kost, leer je vaak het meeste van en krijg je ook veel voor terug.

Sowieso moeten manege ruiters heel veel leren als ze net een eigen paard kopen.

Mijn merrie van 26 zou ik zelfs nu nog niet aan een echte beginner f bange ruiter geven. Maar wat weleens helpt, is gewoon niks zeggen. Als mensen denken dat een paard braaf is, benaderen ze het paard ook zo en dat werkt vaak goed.

Maar verkoop je iemand een paard als braaf en is iemand bang of onervaren veranderen heel veel paarden negatief. Zonder begeleiding, krijg je dan elk paard onzeker en lastig.

Meeste mensen zijn te onervaren om een jong paard te kopen of een volwassen paard met een verhaal.

lees de advertenties; wegens geen klik.......Of paard is gevoelig. Of paard heeft een ervaren ruiter nodig etc etc. lees; de huidige ruiter/eigenaar is niet kundig genoeg en of te gespannen. Dat werkt met geen enkel paard fijn.

Maar de smoesjes zijn er volop. Is het een fjord, dan is hij koppig. Is het een rijpaard, stata ie hoog in het bloed........En alles daar tussenin.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 17:22

@Ayasha Het gaat niet om doodsoorzaken, maar een paard kapot rijden.
En er wordt terecht gewezen op verkeerd fokken. Er zijn mensen die fokken met een kapotte merrie en denken dat het veulen dan wel 100% zal zijn, terwijl het een erfelijke oorzaak kan hebben dat de merrie kapot is en bij hoefkatrolonsteking kan er zéker erfelijke aanleg zijn en dat wisten ze in de jaren tachtig al.
Helaas is het wel iets dan meestal na hun vierde pas naar boven komt en ze zijn dan vaak dan al gedekt/of hebben al gedekt en dan gaat zo´n veulen gewoon de verkoop in.
Maar al is er erfelijke aanleg, dan maakt het nog erg uit hoe een paard gehouden en gereden wordt. aanleg is namelijk geen garantie dat een paard iets ook krijgt.
Als al je paarden "de soep ingaan" door hoefkatrol ontsteking, mag je echt wel gaan kijken naar je manier van houden en rijden en op welke ondergrond je dat doet.
Maar als je paarden bij bosjes ingeslapen moeten worden of dood neervallen door allerlei verschíllende oorzaken, is er meestal geen sprake van een oorzaak in het houden en rijden.



Ik zag een iemand aangevallen worden die het zoveelste paard in moest laten slapen (en vooral hengsten), maar het ging om een paard van 25 en ze heeft alleen maar geredde zielepootjes waarvan veel bejaard en de rijpaarden zijn hier nu eenmaal meestal hengsten. De kans dat er dieren ingeslapen moeten worden ´en dat het een hengst is, is dan veel hoger.
Aangezien ik ook hier paarden red en weet hoe het zit, heb ik die dan ook fel verdedigd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:15

Lusitana schreef:
@Ayasha Het gaat niet om doodsoorzaken, maar een paard kapot rijden.
En er wordt terecht gewezen op verkeerd fokken. Er zijn mensen die fokken met een kapotte merrie en denken dat het veulen dan wel 100% zal zijn, terwijl het een erfelijke oorzaak kan hebben dat de merrie kapot is en bij hoefkatrolonsteking kan er zéker erfelijke aanleg zijn en dat wisten ze in de jaren tachtig al.
Helaas is het wel iets dan meestal na hun vierde pas naar boven komt en ze zijn dan vaak dan al gedekt/of hebben al gedekt en dan gaat zo´n veulen gewoon de verkoop in.
Maar al is er erfelijke aanleg, dan maakt het nog erg uit hoe een paard gehouden en gereden wordt. aanleg is namelijk geen garantie dat een paard iets ook krijgt.
Als al je paarden "de soep ingaan" door hoefkatrol ontsteking, mag je echt wel gaan kijken naar je manier van houden en rijden en op welke ondergrond je dat doet.
Maar als je paarden bij bosjes ingeslapen moeten worden of dood neervallen door allerlei verschíllende oorzaken, is er meestal geen sprake van een oorzaak in het houden en rijden.



Ik zag een iemand aangevallen worden die het zoveelste paard in moest laten slapen (en vooral hengsten), maar het ging om een paard van 25 en ze heeft alleen maar geredde zielepootjes waarvan veel bejaard en de rijpaarden zijn hier nu eenmaal meestal hengsten. De kans dat er dieren ingeslapen moeten worden ´en dat het een hengst is, is dan veel hoger.
Aangezien ik ook hier paarden red en weet hoe het zit, heb ik die dan ook fel verdedigd.


Dan heeft ze wellicht verkeerd gequote. Want ze quote toch echt mijn reactie. :) Lijkt me dan niet zo heel gek dat ik me aangesproken voel. :) Maar misschien is het een misverstand.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 19:35

@ Ayasha

Ze doelde op het geluk hebben dat je noemt. Soms heeft het daar niks of weinig mee te maken.Soms moet je jezelf afvragen wat je verkeerd doet als paarden steeds hetzelfde krijgen bij jou.
Bij een quote gaat het ook meestal om de inhoud en niet de persoon. Dat is in elk geval niet de bedoeling in discussies, dat mensen persoonlijk worden.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:00

Voor mij ligt dat echt aan de situatie en het doel voor het paard.
Ik heb mijn merrie terug gekocht toen ze 15 was. Niet omdat ik veel van haar verwacht kwa niveau en wedstrijden enz. Maar puur omdat ik haar beloofd had dat als ze weg moest of wat dan ook, ik haar weer op zou komen halen. Maar ook omdat het een wat speciaal paard is welke in de verkeerde handen heel erg niet goed af kan lopen. Dus ook om haar te beschermen heb ik haar terug gekocht. Helaas voor mij heeft ze blijkbaar al niet echt de goede handen gezien in de 5 jaar dat ze niet bij mij was, hierdoor heeft ze nogal wat problemen opgelopen. Ik ben al blij als we gewoon vanaf de grond samen kunnen genieten en langzaam misschien weer naar rijden ofzo toe kunnen bouwen.

Zou ik een echt rij, rij paard gezocht hebben voor fanatiek rijden en wedstrijden had ik waarschijnlijk de leeftijd op max 10 gezet.

Zou ik nu op zoek gaan naar een pony of paard voor een kind zou ik geen enkel bezwaar hebben tegen een ouder paard.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:57

Hier een misschien. Wel een buitengewoon goede ervaring gehad met een 15-20 jarige hackney (mix?). Z’n precieze leeftijd is altijd een discussiepunt geweest. Ben blij dat de leeftijd me niet weerhouden heeft toen. Tot z’n 30-35e onder het zadel gebleven en geen noemenswaardige gezondheidsissues gehad. Tot het einde een typisch hete karakterhackney gebleven onder de man. Once in a lifetime paard en leermeester.

Dus ook met een ouder paard kan je net zo lang probleemloos genieten en pit ervaren als menig ruiter met een veel jonger paard is gegund. Ik zou het niet opzoeken, maar zou er bij weer zo’n bijzondere niet per se op afknappen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 19:37

Ik wordt eigenlijk best wel blij als ik de uitslagen van de poll zie. Toch veel die ze een kans geven!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:57

superpony schreef:
Een paard dat je bloed, zweet en tranen kost, leer je vaak het meeste van en krijg je ook veel voor terug.

Sowieso moeten manege ruiters heel veel leren als ze net een eigen paard kopen.

Mijn merrie van 26 zou ik zelfs nu nog niet aan een echte beginner f bange ruiter geven. Maar wat weleens helpt, is gewoon niks zeggen. Als mensen denken dat een paard braaf is, benaderen ze het paard ook zo en dat werkt vaak goed.

Maar verkoop je iemand een paard als braaf en is iemand bang of onervaren veranderen heel veel paarden negatief. Zonder begeleiding, krijg je dan elk paard onzeker en lastig.

Meeste mensen zijn te onervaren om een jong paard te kopen of een volwassen paard met een verhaal.

lees de advertenties; wegens geen klik.......Of paard is gevoelig. Of paard heeft een ervaren ruiter nodig etc etc. lees; de huidige ruiter/eigenaar is niet kundig genoeg en of te gespannen. Dat werkt met geen enkel paard fijn.

Maar de smoesjes zijn er volop. Is het een fjord, dan is hij koppig. Is het een rijpaard, stata ie hoog in het bloed........En alles daar tussenin.


We zijn nu eenmaal niet allemaal gezegend met veel ruitergevoel en aanleg? Is dat een schande? Het ene paard 'past' dan nu eenmaal beter dan het andere. Dat heeft niet altijd met leeftijd te maken inderdaad, maar met het karakter van het paard. Bij ons op stal staat een redelijk onervaren amazone die als vers van de manege komende een 19 jarige haflinger heeft gekocht. Ook met het idee dat dat beter zou zijn. Ze heeft haar handen er vol aan....

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:14

DatBenIkNou schreef:
superpony schreef:
Een paard dat je bloed, zweet en tranen kost, leer je vaak het meeste van en krijg je ook veel voor terug.

Sowieso moeten manege ruiters heel veel leren als ze net een eigen paard kopen.

Mijn merrie van 26 zou ik zelfs nu nog niet aan een echte beginner f bange ruiter geven. Maar wat weleens helpt, is gewoon niks zeggen. Als mensen denken dat een paard braaf is, benaderen ze het paard ook zo en dat werkt vaak goed.

Maar verkoop je iemand een paard als braaf en is iemand bang of onervaren veranderen heel veel paarden negatief. Zonder begeleiding, krijg je dan elk paard onzeker en lastig.

Meeste mensen zijn te onervaren om een jong paard te kopen of een volwassen paard met een verhaal.

lees de advertenties; wegens geen klik.......Of paard is gevoelig. Of paard heeft een ervaren ruiter nodig etc etc. lees; de huidige ruiter/eigenaar is niet kundig genoeg en of te gespannen. Dat werkt met geen enkel paard fijn.

Maar de smoesjes zijn er volop. Is het een fjord, dan is hij koppig. Is het een rijpaard, stata ie hoog in het bloed........En alles daar tussenin.


We zijn nu eenmaal niet allemaal gezegend met veel ruitergevoel en aanleg? Is dat een schande? Het ene paard 'past' dan nu eenmaal beter dan het andere. Dat heeft niet altijd met leeftijd te maken inderdaad, maar met het karakter van het paard. Bij ons op stal staat een redelijk onervaren amazone die als vers van de manege komende een 19 jarige haflinger heeft gekocht. Ook met het idee dat dat beter zou zijn. Ze heeft haar handen er vol aan....

Maar dan noem je ook juist een heel eigenwijs ras! Waarvoor 19 ook helemaal niet oud is.