Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:49

Ik vrees dat mensen onze 16 jarige ook te oud vinden. Of misschien moet een 16 jarige geschikt zijn voor absolute beginners? Onze pony is topfit, fanatiek en werkt graag. Scherp aan de hulpen en lekker voorwaarts. Voor iemand met wedstrijdambities een top pony (Z1 gelopen voorheen), maar ik vrees dat zulke ruiters een jongere pony willen? Zo jammer want met vervroegd pensioen maak je haar niet gelukkig. Als ik er zelf op zou passen dan zou ze niet eens verkocht worden. Mijn eigen paard een maand geleden in moeten laten slapen op 10 jarige leeftijd door allerlei fysieke problemen. Als 7 jarige gekocht en niets dan medische ellende mee gehad (ondanks klinisch en rontg keuren).
In mijn ponytijd werd er nauwelijks naar leeftijd gekeken...dat linkt nu wel anders....

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:55

Volgens mij wordt er tot en met d-pony's best wat oudere diertjes verkocht als het karakter voor een kind goed is. Graag zelfs, diertjes die alles al eens gezien hebben is zelfs voor veel mensen een voordeel ipv een jongere ervaren pony.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:58

mamabird schreef:
Ik vrees dat mensen onze 16 jarige ook te oud vinden. Of misschien moet een 16 jarige geschikt zijn voor absolute beginners? Onze pony is topfit, fanatiek en werkt graag. Scherp aan de hulpen en lekker voorwaarts. Voor iemand met wedstrijdambities een top pony (Z1 gelopen voorheen), maar ik vrees dat zulke ruiters een jongere pony willen? Zo jammer want met vervroegd pensioen maak je haar niet gelukkig. Als ik er zelf op zou passen dan zou ze niet eens verkocht worden. Mijn eigen paard een maand geleden in moeten laten slapen op 10 jarige leeftijd door allerlei fysieke problemen. Als 7 jarige gekocht en niets dan medische ellende mee gehad (ondanks klinisch en rontg keuren).
In mijn ponytijd werd er nauwelijks naar leeftijd gekeken...dat linkt nu wel anders....


16 jaar voor een pony zoals jij beschrijft is echt niet oud. Maar mensen zullen wel willen keuren, dus de pony zal wel gezond moeten zijn. Een pony met mankementen kopen voor je kind doe je minder snel.

Pas je er echt niet op?

Ik ben dan niet zo groot, maar mijn kleinste is een New Forest van 1.42m. Oke, heb nog een shet, maar rijpaarden........
Die NF heb ik voor mezelf gekocht toen hij 4 was en altijd op gereden. Wel western, dus dan is het plaatje net even anders. Toen ik een paar keer erop reed met een springzadeltje, zag het er ook anders uit.
Maar zelfs dan.....Hij is nu 21 en heeft blessures, dus rij hem amper.

De anderen zijn quarters van 12 tm 26 en 1.47 tm 1.50m en rijden mijn man en ik beiden. Op mijn tank kan je bijna iedereen zetten. Die is ook enorm breed.

En anders mennen als je hem niet kwijt wil? Onze shet is jaren door onze zoon gereden en toen hij te lang werd, shet beleerd voor de sulky. Ik kan niet mennen en heb er niks mee, maar mijn man en zoon hebben hem vaak gemend en ik heb het een aantal keren gedaan. Vanwege het met die pony werken, vond ik het dan wel leuk.
Nu is hij ook iets te oud en gaat alleen nog aan de hand mee.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:06

Voor mij zelf heb ik ze het liefst tussen 2 en 4 jaar oud. Ik hou wel van zelf opleiden.

Maar als het zou gaan om een schoolmaster of fijne pony voor een kind zou ik een paard vanaf 15 met bewezen werk verleden zeker niet om de leeftijd laten staan. En in sommige situaties zelf eerder aanraden dan een jonger paard.
En dat komt vooral door mijn topfitte 23 jarige. Die had tot op de dag van vandaag nog mee kunnen lopen in de sport als ik niet in tijdnood was gekomen. Dan heb je nog 8 jaar sportplezier van zo'n dier.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:27

Ja ik heb dat zelfs juist liever dan zelf opleiden indien het een rijpaard betreft. Qua shetlanders heb ik ze liever vanaf veulen. Maar bij rijpaarden heb ik liever een ouder paard dat mij vertrouwen kan geven in het rijden en waar ik recreatief mee rond kan hobbelen ipv een jong paard. Geef mij maar een braaf oud beessie dat gewoon door de keuring komt. Dat komt omdat ik niet veel zelfvertrouwen heb als ik op het paard zit.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:56

Sinds ik zelf wat ouder ben, ben ik dol op oudere paarden. Zit niet te wachten om op mijn 65e nog voor een paard te moeten zorgen dus ze hoeven geen 20 jaar meer mee bij mij. Ik heb nu geen eigen paard maar mocht er nog een komen dan wordt het zeker 14+.
Ik wil wel graag de geschiedenis weten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:09

Jorex schreef:
Ja ik heb dat zelfs juist liever dan zelf opleiden indien het een rijpaard betreft. Qua shetlanders heb ik ze liever vanaf veulen. Maar bij rijpaarden heb ik liever een ouder paard dat mij vertrouwen kan geven in het rijden en waar ik recreatief mee rond kan hobbelen ipv een jong paard. Geef mij maar een braaf oud beessie dat gewoon door de keuring komt. Dat komt omdat ik niet veel zelfvertrouwen heb als ik op het paard zit.


Maar vergis je niet in wat onzekerheid doet.

Ik heb echt 2 ruinen staan die ontzettend braaf zijn. Maar als ik die zou verkopen ( wat absoluut nooit gaat gebeuren ) zou een onzeker iemand er binnen no time geen kant meer mee op kunnen.

Een ouder paard is leuk als er knopjes op zitten en je kan onder goede begeleiding daarvan leren. Maar ook alleen dan. Ik heb heel jong weleens op een GP paard gereden en die wisselde terwijl ik het niet vroeg, ging alle zijwaarts behalve de juist etc. Zonder begeleiding had ik dat toen nooit begrepen of goed gekregen.

En een jong paard kan je alles zelf aanleren. Maar ook dan moet je echt weten wat je doet.

Nog steeds zijn dat de enige argumenten imo want gezondheid en karakter heeft niks met leeftijd te maken.

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:54

superpony schreef:
mamabird schreef:
Ik vrees dat mensen onze 16 jarige ook te oud vinden. Of misschien moet een 16 jarige geschikt zijn voor absolute beginners? Onze pony is topfit, fanatiek en werkt graag. Scherp aan de hulpen en lekker voorwaarts. Voor iemand met wedstrijdambities een top pony (Z1 gelopen voorheen), maar ik vrees dat zulke ruiters een jongere pony willen? Zo jammer want met vervroegd pensioen maak je haar niet gelukkig. Als ik er zelf op zou passen dan zou ze niet eens verkocht worden. Mijn eigen paard een maand geleden in moeten laten slapen op 10 jarige leeftijd door allerlei fysieke problemen. Als 7 jarige gekocht en niets dan medische ellende mee gehad (ondanks klinisch en rontg keuren).
In mijn ponytijd werd er nauwelijks naar leeftijd gekeken...dat linkt nu wel anders....


16 jaar voor een pony zoals jij beschrijft is echt niet oud. Maar mensen zullen wel willen keuren, dus de pony zal wel gezond moeten zijn. Een pony met mankementen kopen voor je kind doe je minder snel.

Pas je er echt niet op?

Ik ben dan niet zo groot, maar mijn kleinste is een New Forest van 1.42m. Oke, heb nog een shet, maar rijpaarden........
Die NF heb ik voor mezelf gekocht toen hij 4 was en altijd op gereden. Wel western, dus dan is het plaatje net even anders. Toen ik een paar keer erop reed met een springzadeltje, zag het er ook anders uit.
Maar zelfs dan.....Hij is nu 21 en heeft blessures, dus rij hem amper.

De anderen zijn quarters van 12 tm 26 en 1.47 tm 1.50m en rijden mijn man en ik beiden. Op mijn tank kan je bijna iedereen zetten. Die is ook enorm breed.

En anders mennen als je hem niet kwijt wil? Onze shet is jaren door onze zoon gereden en toen hij te lang werd, shet beleerd voor de sulky. Ik kan niet mennen en heb er niks mee, maar mijn man en zoon hebben hem vaak gemend en ik heb het een aantal keren gedaan. Vanwege het met die pony werken, vond ik het dan wel leuk.
Nu is hij ook iets te oud en gaat alleen nog aan de hand mee.


Pony is 1.43m en ik ben 1.77m.... Vind ik echt te groot. Ik ben meer van 1.75m en groter . Mennen heb ik niets mee, niemand bij ons, dus dat gaat m ook niet worden.
De pony is kerngezond dus keuren zal geen probleem zijn. Wij hebben haar zelf ook laten keuren 3 jaar geleden (ook voor de verzekering) en ze heeft nooit blessures gehad bij ons. Had toch wel wat reacties verwacht op de advertentie, maar tot nu toe niet 1.....

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:05

Hier ook 1 van 1.43m, maar daar ben ik met mijn 1.69 m en gewicht toch ook wel groot voor idd, dat laat ik aan mijn dochter over. Jammer mamabird, zou toch wel denken dat je met een oudere brave d makkelijk een koper vind, maar wellicht werkt het seizoen met verkoop nu ook niet mee?

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:17

MightyMike schreef:
Hier ook 1 van 1.43m, maar daar ben ik met mijn 1.69 m en gewicht toch ook wel groot voor idd, dat laat ik aan mijn dochter over. Jammer mamabird, zou toch wel denken dat je met een oudere brave d makkelijk een koper vind, maar wellicht werkt het seizoen met verkoop nu ook niet mee?


Het seizoen zal ook niet helpen idd.... Misschien meer kans in het voorjaar... we gaan het zien

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:40

Het ligt ook enorm aan de bouw van de pony en jezelf natuurlijk. Ik ben 1.69m en weeg ong 57kg. Toen ik hem pas had minder zelfs.

Maar mannen rijden quarters die 1.45m/1.50m zijn en dat is niet eens altijd heel storend. Heel soms heb je echt te dikke kerels of jongens met hele lange benen. Maar de bouw van de gemiddelde quarter en de zit op een westernzadel scheelt wel voor het totaal plaatje. Gewicht even daargelaten......

Ik ben heel simpel; wil je een dier houden, moet je er wat op verzinnen. Zit je er niet mee om te verkopen, moet je verkopen. Maar dat kan tijd kosten en het is net winter, dus geduld.

Overigens heb ik dus ook echt niks met mennen. Dat hebben zoonlief en man dus gedaan. Maar toen ik het wel een aantal keren deed, vond ik het wel leuk om met die pony te werken. Niet vanwege het mennen, maar om met hem zo lekker door het bos te crossen.

Ik vind zelf trouwens alles boven de 1.50m echt te groot.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:42

Heb ook een Paint, maar die is zelf een stuk steviger gebouwd, dat maakt het verschil. Onze welsh is model sportpony, dan gaat 1.43m niet samen met mijn gewicht wat mij betreft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:46

MightyMike schreef:
Heb ook een Paint, maar die is zelf een stuk steviger gebouwd, dat maakt het verschil. Onze welsh is model sportpony, dan gaat 1.43m niet samen met mijn gewicht wat mij betreft.


Dat zeg ik; gewicht daargelaten.

Wij hebben 3 quarters waarvan 1 model tank en die zou niet doorzakken met iemand van 100kg, maar toch blijft het een rug waar je op zit en komt er ook op hem geen zwaargewicht. Sowieso rijden anderen niet op onze paarden, maar heb weleens een kennis gehad die paard had verkocht ofzo en dat je een keer samen naar buiten wil.

En hij wordt niet meer zwaar getraind, is 20+ etc.

Ik vind dan een goed ontwikkelt en volwassen paard weer anders dan jong of oud. Als je ziet wat zware mensen jong inrijden, word ik daar ook niet vrolijk van. En dan allemaal met de smoes dat ze zo goed zitten en ervaren zijn.

Alles onder de 8 is gewoon heel jong.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:47

Het hangt voor mij ook van ras en stokmaat af. Een niet al te grote 15+ warmbloed of grote pony zou ik zeker overwegen, mits er spijkerhard en mooi recht beenwerk onder zit en de prijs niet te hoog is. Kun je nog jaren plezier van hebben. Een ouder paard heeft al bewezen duurzaam te zijn, anders halen ze dat al niet.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:46

mamabird schreef:
Pony is 1.43m en ik ben 1.77m.... Vind ik echt te groot. Ik ben meer van 1.75m en groter . Mennen heb ik niets mee, niemand bij ons, dus dat gaat m ook niet worden.
De pony is kerngezond dus keuren zal geen probleem zijn. Wij hebben haar zelf ook laten keuren 3 jaar geleden (ook voor de verzekering) en ze heeft nooit blessures gehad bij ons. Had toch wel wat reacties verwacht op de advertentie, maar tot nu toe niet 1.....


143 is een slecht verkoopbare stokmaat. Zeker als ie niet geschikt is voor beginners. Er moet immers een klein kind op. Prijs moet ook naar verhouding zijn. Ik zou zoiets zeker laten staan op stokmaat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:48

Tussen het 15e en 20ste jaar piekt een paard toch gewoon?
Ik vind 15 a 16 een volwassen paard. Zeker geen oud paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:55

Zonnetje81 schreef:
mamabird schreef:
Pony is 1.43m en ik ben 1.77m.... Vind ik echt te groot. Ik ben meer van 1.75m en groter . Mennen heb ik niets mee, niemand bij ons, dus dat gaat m ook niet worden.
De pony is kerngezond dus keuren zal geen probleem zijn. Wij hebben haar zelf ook laten keuren 3 jaar geleden (ook voor de verzekering) en ze heeft nooit blessures gehad bij ons. Had toch wel wat reacties verwacht op de advertentie, maar tot nu toe niet 1.....


143 is een slecht verkoopbare stokmaat. Zeker als ie niet geschikt is voor beginners. Er moet immers een klein kind op. Prijs moet ook naar verhouding zijn. Ik zou zoiets zeker laten staan op stokmaat.


Ligt aan welke prijsklasse.......

Die mensen die zo bloed fanatiek zijn en echt naar de maat kijken bij de pony's voor de sport geven andere bedragen uit, dan gewoon iemand die een leuke pony voor zijn kind zoekt.

Daarbij is dat ook zwaar overtrokken allemaal, want mijn New Forest van 1.42m doet niet onder voor eentje van 1.48m ook met springen niet.
En hoeveel kinderen bereiken nou echt de top??

Voor kinderen is braaf en gezond belangrijk.

Ninx, helemaal mee eens. Vroeger liepen ze dan GP. Ik verbaas me soms hoe jong de sport paarden tegenwoordig zijn.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:08

Het verschil tussen 142 en 148 is groot. Heeft niks met presteren te maken. Als een pony klein is en niet geschikt voor beginners wordt het een lastig verhaal. Heeft ook niks met geld te maken. Ik wil geen goedkope en geen dure kleine D. Maar er zal vast een koper zijn maar is lastiger dan dat hij boven in de maat zou zijn. Dat is mijn mening. Mensen kopen niet om er binnen een jaar vanaf gegroeid te zijn.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:31

Heb 2 jaar geleden een oude inbeslagneming pony gekocht zonder keuren of iets.
Ik had m ook niet gezien vooraf en 2 uur (enkele reis) met de trailer voor gereden.
Mooi om te zien hoe deze pony opgeknapt is, zowel lichamelijk maar ook geestelijk.
Hij wordt 25 dit jaar maar is het grootste blij ei van de groep en is top fit.
Ik heb zoveel plezier van hem en als ik geld en grond zou hebben, zou dit vol staan met oude paarden.
Helaas heeft Gaston mijn adres nog niet gevonden :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 12:01

Zonnetje81 schreef:
Het verschil tussen 142 en 148 is groot. Heeft niks met presteren te maken. Als een pony klein is en niet geschikt voor beginners wordt het een lastig verhaal. Heeft ook niks met geld te maken. Ik wil geen goedkope en geen dure kleine D. Maar er zal vast een koper zijn maar is lastiger dan dat hij boven in de maat zou zijn. Dat is mijn mening. Mensen kopen niet om er binnen een jaar vanaf gegroeid te zijn.

Ik heb ooit twee ponies van rond de 1.35m gekocht van 16 jaar oud, was nooit wat mee gedaan. Waren 17 toen ik ze had ingereden.
En hier zit ik dan op 1 met mijn 1.65m en toen rond de 80 kilo....
Afbeelding

Het ligt aan een heel scala van factoren of een paard of pony is wat je zoekt. De maat is niet half zo belangrijk als het soms lijkt. Het zit hem niet in centimeters hoger or lager.
Maar inderdaad wil je voor een kind bv over het algemeen vooral een makke pony.
Die van de foto was echt geen kinderpony, de ander die ik erbij had gekocht, absoluut wel. Ze waren echt tegenovergestelden.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:08

Mijn eerste eigen paard was ook wat ouder. Was een IJslander. Geweldig leerpaard en nog heel fanatiek. Nu kende ik haar al jaren omdat het mijn verzorgpaard was eerst. In goed vertrouwen overgenomen :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:08

Zonnetje81 schreef:
Het verschil tussen 142 en 148 is groot. Heeft niks met presteren te maken. Als een pony klein is en niet geschikt voor beginners wordt het een lastig verhaal. Heeft ook niks met geld te maken. Ik wil geen goedkope en geen dure kleine D. Maar er zal vast een koper zijn maar is lastiger dan dat hij boven in de maat zou zijn. Dat is mijn mening. Mensen kopen niet om er binnen een jaar vanaf gegroeid te zijn.


Wat een onzin. Ik ben nooit over gegaan op de paarden en zo zijn er wel meer mensen.

a/b/c pony's moeten ook ingereden worden. Of je nou een c of kleine d inrijdt, maakt echt geen donder uit.

Mocht va mijn 5e in de les en toen hadden we a/b/c ponietjes. Als je wat groter werd grote c/d pony's.

De enige reden voor mensen om een grote d te willen is wedstrijden. Ik ben 1.68m en rij al jaren op eentje van 1.42m. Maar heb ook 1.47m en 1.50m.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:36

Wat betreft d-maat is het voor de fanatieke wedstrijdruiter wel zo, dan wordt het wel geroepen, maar moet eerlijk zeggen dat het voor de meeste mensen niet zo veel uitmaakt hoor, meer het totale plaatje, braaf, sportambitie of juist niet, zo is mijn ervaring bij verkoop van deze stokmaat. Op lengte zou ik prima nog op de 1.43 kunnen, onze dochter is veel lichter natuurlijk, maar ook bijna net zo groot als ik van wie de pony is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:01

Precies, dat heeft puur met int starten en export te maken etc. En dan wordt er nog gerommeld ook aan de onderkant om net iets te groot voor d door te laten gaan.......

En pony's zijn juist een goed voorbeeld voor dit topic.

Wedstrijd pony's worden in hun leven vaak verkocht tot hogere leeftijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:06

Zonnetje81 schreef:
mamabird schreef:
Pony is 1.43m en ik ben 1.77m.... Vind ik echt te groot. Ik ben meer van 1.75m en groter . Mennen heb ik niets mee, niemand bij ons, dus dat gaat m ook niet worden.
De pony is kerngezond dus keuren zal geen probleem zijn. Wij hebben haar zelf ook laten keuren 3 jaar geleden (ook voor de verzekering) en ze heeft nooit blessures gehad bij ons. Had toch wel wat reacties verwacht op de advertentie, maar tot nu toe niet 1.....


143 is een slecht verkoopbare stokmaat. Zeker als ie niet geschikt is voor beginners. Er moet immers een klein kind op. Prijs moet ook naar verhouding zijn. Ik zou zoiets zeker laten staan op stokmaat.


Jammer dat hij niet een paar cm groter is idd. Zoiets is wel wat wij zoeken, op de maat na dan. Ik zoek toch wel iets meer richting de 1.50. Liefst ietsje groter.

Verder wel eens met veel wat al gezegd is. Leeftijd zegt lang niet alles. Ken zat jongere paarden die er ook al jong uit moesten omdat ze stuk waren. Pony van onze dochter was pas 5 en hadden we net een paar maanden. Ons paard was 13, ook nog veel te jong. Beiden echt domme pech. Terwijl onze dochter nu geregeld op 2 oudjes rijdt die tegen de 30 lopen, maar nog heel fit zijn. Ik zou dus rustig een ouder paard of pony durven kopen :j