Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:23

De mijne is nu 23 en gezond. Mocht die onverhoopt overlijden dan wil ik een nieuwe ook 20+.Of zelfs 30+. Want rijden hoeft niet meer voor mij (zelf 66+).Maar ik kan niet zonder paard.Het is heel moeilijk om aan een leuk bejaard paardje te komen heb ik gemerkt. Ze worden gewoon niet meer aangeboden.Jammer want er zijn best plekjes voor,althans bij mij wel.

ikke

Berichten: 37592
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:34

anjali schreef:
De mijne is nu 23 en gezond. Mocht die onverhoopt overlijden dan wil ik een nieuwe ook 20+.Of zelfs 30+. Want rijden hoeft niet meer voor mij (zelf 66+).Maar ik kan niet zonder paard.Het is heel moeilijk om aan een leuk bejaard paardje te komen heb ik gemerkt. Ze worden gewoon niet meer aangeboden.Jammer want er zijn best plekjes voor,althans bij mij wel.

Hey, kom op, Queen Mum klimt ook nog met regelmaat op d'r pony's .......

Kan best, heeft niks met leeftijd te maken :D

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:09

ikke schreef:
anjali schreef:
De mijne is nu 23 en gezond. Mocht die onverhoopt overlijden dan wil ik een nieuwe ook 20+.Of zelfs 30+. Want rijden hoeft niet meer voor mij (zelf 66+).Maar ik kan niet zonder paard.Het is heel moeilijk om aan een leuk bejaard paardje te komen heb ik gemerkt. Ze worden gewoon niet meer aangeboden.Jammer want er zijn best plekjes voor,althans bij mij wel.

Hey, kom op, Queen Mum klimt ook nog met regelmaat op d'r pony's .......

Kan best, heeft niks met leeftijd te maken :D

Ja dat klopt. maar zij heeft personeel die haar helpen erop te klimmen. En dat heb ik niet helaas! Vandaar dat ik het veiliger vind om een wandeling ernaast te maken....

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 15:23

Erop is tot daar aan toe, maar je moet er na een rit ook weer áf zien te komen... Oudere mensen weten precies waar ik het over heb.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:04

Lusitana schreef:
Erop is tot daar aan toe, maar je moet er na een rit ook weer áf zien te komen... Oudere mensen weten precies waar ik het over heb.


Ow ja, dat helemaal!! Niet vanwege mijn leeftijd, maar reuma. Als ik echt wat rij en niet te lang valt het mee. Maar in de winter een buitenrit en dan alleen stom zitten, is eraf echt een rampje......

Maar ben wel van plan tot hoge leeftijd door te rijden. Als je jong bent, denk je; rij ik nog wel als ik 40 ben bijv. Maar nu met 45+ vind ik mezelf verder nog jong.

Waar ik wel aan denk, is wel of niet nog beginnen aan een jong paard. Heb bijv de dochter van onze merrie van 26 gekocht en die is pas 12. Als die ook zo oud mag worden, gaan wij toch rond de 60 zitten.

Laatst een 10jr laten inslapen, maar toen we die kregen, wel gedacht; gaan we dat wel redden allebei als hij nog wel 20jr was mee gegaan.

Maar goed, dat is met alle beesten zo. Tot hoe oud begin je er nog aan?? Garanties heb je toch niet in het leven......

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 15:47

Volkomen off topic, maar hier ook reuma. Ik rijd niet in de winter. In de rest van het jaar niet te lang. En ik heb ontdekt dat met het been over de hals zwaaien het veel makkelijker gaat, maar dat moet je ook maar durven en kunnen bij het paard waar je op zit.

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:54

Ik heb afgelopen jaar ervoor gekozen om mijn bijrijpaard niet te kopen en dit was grotendeels vanwege haar leeftijd, 18 (inmiddels 19) jaar.

De reden voor het niet kopen is dat er vaak (niet altijd) een moment komt waarop je niet meer fanatiek kunt rijden en dan heb je dus een paard dat niet bereden kan worden en die ik persoonlijk ook echt niet meer weg zou kunnen doen (ben nogal emotioneel gehecht aan mijn dieren). Het hebben van een paard dat niet bereden kan worden zou ik geen probleem vinden indien het paard aan huis staat, maar zolang ik pensiongeld betaal voor mijn paard wil ik er ook wel optimaal plezier uit kunnen halen. Nu weet ik dat een jonkie ook geblesseerd kan raken oid, maar dat is toch een andere levensverwachting dan bij een ouder paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:35

Lusitana schreef:
Volkomen off topic, maar hier ook reuma. Ik rijd niet in de winter. In de rest van het jaar niet te lang. En ik heb ontdekt dat met het been over de hals zwaaien het veel makkelijker gaat, maar dat moet je ook maar durven en kunnen bij het paard waar je op zit.


O, ja, dat doe ik ook heel vaak. Meestal neem ik een momentje de tijd om af te stappen en blijf daarna even naast het paard staan. Maar hier alleen quarters, dus niet zo hoog :)

Mensen zijn wel verbaasd hoe makkelijk en snel ik er nog op kom.

In zekere zin on topic, want in hoeverre ga je rekening houden met je eigen leeftijd ten opzicht van de leeftijd van het paard als je een nieuwe zou aanschaffen?

Voorheen mistte ik het rijden wel erg toen mijn NF geblesseerd raakte. Op zoek naar een ander paard, onze oude merrie terug gekocht die verwaarloosd was. En 20
Door de jaren heen ben ik het rijden wat minder gaan missen en onwijs blij met onze kudde, omdat ze allemaal een verhaal en reden hebben om bij ons te zijn.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:52

Ik lees al wat langer mee met dit topic maar kom toch even binnen vallen...
Ik zit er namelijk ook aan te denken om een 16-jarige te kopen (al bijna 17 dus). Heeft al veel en hoog gelopen en is eigenlijk, op de leeftijd na, alles wat ik zoek in een paard. Zou hier niet meer op top niveau hoeven te lopen maar toch gaat bij mij automatisch de voorkeur naar een iets jonger paard. Nu zal ik zelf ook niet 10 jaar meer op het niveau en de frequentie kunnen rijden als ik nu doe, dus als hij nog 5 jaar 'mee gaat' ben ik opzich tevreden.

Toch blijf ik het een beetje spannend vinden...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:13

droversrun schreef:
Ik lees al wat langer mee met dit topic maar kom toch even binnen vallen...
Ik zit er namelijk ook aan te denken om een 16-jarige te kopen (al bijna 17 dus). Heeft al veel en hoog gelopen en is eigenlijk, op de leeftijd na, alles wat ik zoek in een paard. Zou hier niet meer op top niveau hoeven te lopen maar toch gaat bij mij automatisch de voorkeur naar een iets jonger paard. Nu zal ik zelf ook niet 10 jaar meer op het niveau en de frequentie kunnen rijden als ik nu doe, dus als hij nog 5 jaar 'mee gaat' ben ik opzich tevreden.

Toch blijf ik het een beetje spannend vinden...


Laat hem eerst eens keuren. Als hij goedgekeurd wordt en je gaat er netjes mee om, vind ik een 16jr voor hoe jij het omschrijft prima passen.

Ik kocht mijn merrie toen ze 20 was verwaarloosd en had 0,0 toekomst perspectief, maar ze gaat nu op 26jr leeftijd nog mee naar het bos.

Echt goed management is wel echt belangrijk. Oudjes moeten echt veel vrij kunnen bewegen, niet teveel opgejaagd worden door andere paarden, en een goed dieet.

Wat ik met onze oudjes bijv echt niet doe is, te lange ritten. Of het ene moment rijden en dan weken niet. Gewoon wel ritme en balans houden in het rijden of beweging geven.

Maar zoals al werd gezegd; Kijk eens terug naa vroeger. Toen piekte menig dressuur paard pas rond die leeftijd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:17

droversrun schreef:
Ik lees al wat langer mee met dit topic maar kom toch even binnen vallen...
Ik zit er namelijk ook aan te denken om een 16-jarige te kopen (al bijna 17 dus). Heeft al veel en hoog gelopen en is eigenlijk, op de leeftijd na, alles wat ik zoek in een paard. Zou hier niet meer op top niveau hoeven te lopen maar toch gaat bij mij automatisch de voorkeur naar een iets jonger paard. Nu zal ik zelf ook niet 10 jaar meer op het niveau en de frequentie kunnen rijden als ik nu doe, dus als hij nog 5 jaar 'mee gaat' ben ik opzich tevreden.

Toch blijf ik het een beetje spannend vinden...


Dit heb ik gedaan, geen moment spijt van gehad.

Klinisch laten keuren en op wat dommigheidjes van haarzelf nooit problemen mee gehad. Als ze op die leeftijd nog volop willen en kunnen lopen, dan zou ik er zo weer voor gaan. Inmiddels wordt ze volgend jaar 20 en ben ik er ook al leuk mee gestart.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 21:29

Ik ken mensen die een 25 jarig paard kochten, met weinig verwachting. Dat is als ik het goed heb toch ook wel weer een jaar of tien geleden en het paard loopt nog in de lessen en gaat mee op buitenrit en concoursen. Het is een paard waar men op leert piaffreren oa, maar ook voor de eerste lessen los voor kleine kinderen.... En hij wordt ook nog als dekhengst gebruikt.
Het lijkt er niet op dat hij snel dood zal gaan. Dier is toch echt wel "flink gebruikt" voordat hij daar kwam.
Maar ik ken ook mensen die een zestienjarige kochten die twee jaar leter aan koliek bezweek...
Het is ook een beetje geluk hebben en de verzorging die je biedt.

Zelf koop ik zonder met mijn ogen te knipperen en dus ook zonder keuring paarden zonder leeftijdsbovengrens. Ik zie ze niet als "investering die lang mee moet" of "zijn geld op moet brengen".
ik vind dat elke tijd die ik met een paard doorbreng, hoe kort ook, leerzaam is en kan helpen me een beter ruiter (paarden mens) te worden. Een echte ruiter leert ook dat afscheid nemen er bij hoort of dat nu door verkoop, ouderdom, natuurlijke dood of in laten slapen komt....

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:54

droversrun schreef:
Ik lees al wat langer mee met dit topic maar kom toch even binnen vallen...
Ik zit er namelijk ook aan te denken om een 16-jarige te kopen (al bijna 17 dus). Heeft al veel en hoog gelopen en is eigenlijk, op de leeftijd na, alles wat ik zoek in een paard. Zou hier niet meer op top niveau hoeven te lopen maar toch gaat bij mij automatisch de voorkeur naar een iets jonger paard. Nu zal ik zelf ook niet 10 jaar meer op het niveau en de frequentie kunnen rijden als ik nu doe, dus als hij nog 5 jaar 'mee gaat' ben ik opzich tevreden.

Toch blijf ik het een beetje spannend vinden...


De 16 jarige die ik ooit kocht is ruim 29 geworden en tot haar 27 nog gereden (vanaf 23 recreatief, daarvoor ook wedstrijden) en 3 veulens uit gefokt.
Je weet toch nooit hoe het loopt; soms zit het mee, soms zit het tegen. Het blijven levende dieren. Als het paard verder aan alle eisen voldoet en gezond is, dan zou ik het wel weten.

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:29

Ik ben juist op dit moment aan het rondkijken naar iets ouder. Moet eerlijk zeggen dat ik nog redelijk leuke paarden voorbij zie komen. Ik wil een relaxt buitenrij paard/pony en juist die leeftijd geeft ze vaak ervaring. Moet wel zeggen dat ik het lastig inschatten vind wat ik bereid ben om er voor te betalen. Stel ik koop er eentje van 16 dan kan die nog 6 jaar maar ook nog 16 jaar meegaan, maar kleine kans dat hij zonder ouderdomskwalen de 30 haalt. Stalgenootje van mij heeft er eentje van 25 en die denkt soms dat ze nog 3 is, maar laatst werd er eentje ingeslapen van 23 en die was echt op sterven na dood.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:49

Dat is zeker een optie voor mij.
Ik hoop dat mijn lieve ijslander nog heel lang bij me blijft.
Hij is nu 20, ik 42.
Maar als ik daarna toch nog weer een paard wil, dan ben ik zelf weer wat ouder en ijslanders kunnen statistisch gezien nog heel lang goed blijven, tot ver in de 20 is geen uitzondering.
Stel, ik ben 50+ en zoek nog een paard, dan is een oudere, gezonde en brave ijslander ontzettend welkom.