Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:23

Ik ook niet. Maar heeft allemaal met kosten plaatje te maken 2 jaar stalling betalen is gauw duurder dan paard wat al leeftijd heeft om zadel mak te maken.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 16:25

anjali schreef:
Ieder zij voorkeur dus. Maar ik vind het heel jammer dat men een oud paard geen kans meer geeft op een nieuwe baas omdat men denkt dat toch niemand die meer zou willen vanwege de leeftijd."Vroeger", toen de paarden nog niet verplicht gechipt waren, werden er heel wat verkocht die al flink oud waren maar volgens de handelaar dan 14 zouden zijn.Die waren dan nog goed en hadden nog een kans.Nu met dat chippen is leeftijdsfraude in de handel moeilijker en helaas zijn er dus veel vooroordelen t.o.v. oudere paarden.

Hier worden ze aangeboden als paarden "met enige leeftijd". De grens daarvan is diffuus, maar paarden van 16 vallen daar zeker ook onder, maar ik heb bv ook een muilezel "met enige leeftijd" gekocht en die was ver over de dertig. Hij had een merk dat ze kregen toen ze tegen de paardenpest geënt werden eind jaren 80. Hij is maar ruim een jaar bij me geweest, maar in elk geval heeft hij het nog even goed gehad. Hij had het nodige meegemaakt.
Overigens zijn ze bij doorvragen over de leeftijd over het algemeen wel eerlijk hier. Ze vinden het ook wel weer een verdienste als een paard oud wordt.

Ik heb vaker paarden "met enige leeftijd" in mijn bestand en koop ook zelf rustig zulke paarden om hun laatste jaren te slijten bij mij. Ik vind het zo sneu dat die nog van hand tot hand gaan. Maar ik heb een grens aan hoeveel ik er kan onderhouden. Anders had ik zeker een grotere kudde.

anjali
Berichten: 15122
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:27

Het oudste paard ter wereld zou Old Billy geweest zijn,die op 62-jarige leeftijd in 1822 in Lancashire gestorven is.Ik kan er op internet niet veel over vinden,maar volgens mij had die een trekschuit getrokken.Op 60-jarige leeftijd moest hij door omstandigheden verkocht worden en het was toen heel moeilijk nog iemand voor hem te vinden! Gelukkig toch nog gelukt! <3 /3

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:32

Ik zou het absoluut niet doen.

In principe zou ik überhaupt liever niet een al ingereden paard kopen, maar op zo'n leeftijd zit er al veel te veel historie in zo'n dier en komen de ouderdomsprobleempjes al veel te snel, daar heb ik helemaal geen zin in.
Want hoe hard mensen ook roepen 'Ja maar die van mij is zo en zo oud geworden zonder problemen!' en 'Jonge dieren kunnen ook stuk gaan!' is die kans nu eenmaal groter bij een dier dan al ouder is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:49

Ja zeker zou ik een ouder paard kopen (nu pas besef ik dat haha)

Heb een ouder paard geadopteerd via paard zoekt baas. Hij is 21 jaar oud. Kan nog af en toe mee op wandeling maar hij geniet vooral van zijn pensioen.

Echter zie ik geen bezwaar een 15+ paard te kopen mits het nog recreatief gebruikt kan worden, geen wedstrijdsport maar lekker door bossen rijden of wat hobbelen door de wei/piste maar niet op hoog niveau.

En je zou niet zeggen dat die 21 is hoor. Energiek en nog mooi in zijn vel. Dekentje eens afgedaan om foto te maken
Zijn enige gebrek is de weke kootstand van de achterbenen. Maar hij heeft jumpings gedaan in verleden en hier nooit problemen van gehad.
Afbeelding

Afbeelding

Tevens ook het eerste paard waarmee ik zonder zadel durf te wandelen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-11-19 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 16:50

@ julius_juut, maar er lopen ook paarden rond die beter en hoger opgeleid zijn dan sommige ruiters ooit zelf zouden kunnen.
Met ander woorden, die historie kan ook gewoon wel eens in je voordeel zijn.


De groter kans op stuk gaan hangt van veel factoren af, maar als een ouder paard nog niet stuk is als je het koopt, is de kans dat het daarna alsnog stuk gaat eigenlijk niet zo groot. Het heeft eigenlijk juist bewezen robuust te zijn....
"Stuk gaan" komt voornamelijk door overbelasting en verkeerd houden (inclusief voeden) en heb je dus ook nog grotendeels zelf in de hand.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:52

Persoonlijk: nee. Maar dat is ook omdat mijn hobby alleen om mijn huidige paard draait en daar stopt het ook mee (voor mijn gevoel nu). Mocht het zo zijn dat ik in betere tijden zit en mijn toen verkochte merrie wordt mij weer aangeboden (die is nu dus 15); ja dan zou ik het wel doen. Maar dan meer voor erbij.

Ik zou er niet naar op zoek zijn. Als ik ooit weer begin; dan start ik weer met een veulen. Maar ik snap wel dat er mensen zijn die het wel graag willen. Zoals een weidemaatje of gewoon voor af en toe een ritje of als leermeester. Er is in het algemeen niets mis met een paard van 15; maar ik zou dat wel zeker willen weten.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:57

Mijn eerste pony kende ik al 18 jaar toen ik hem bijna 10 jaar geleden kreeg.
Hij was toen bijna 22, nu bijna 32.
Heb nog veel jaar plezier van hem gehad.
Inmiddels is die echt wel een beetje aan t rentenieren en heb ik 4 jaar geleden een jong vrij groen dier erbij gekocht.
Dat paste toen bij mijn doelstellingen.
Hopelijk mag deze 2e topper ook een vergelijkbare hoge leeftijd in goede gezondheid bereiken als nr. 1.

Tegen de tijd dat die dan oud(er) wordt en ik nog wel een nieuw paard wil, ben ik zelf al lang niet meer de jongste en hoef ik zeker geen jong groen dier meer, maar zou een gezond dier van ergens tussen de 15 en 20 waarschijnlijk prima bij mijn wensen kunnen passen.

imaudy
Berichten: 5063
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

Nee, omdat ik maar 1 paard kan onderhouden en ik daar zolang mogelijk van wil genieten. Er wordt vaak gezegd dat oudere paarden braver zijn, ik vraag mij af of dat wel zo is. Ik heb een pony van 18 jaar, gekocht toen ze bijna 8 jaar was. Meestal vrij braaf, maar ik kan niet zeggen dat ze nu braver is dan toen ze jonger was. Heb het idee dat ze nog wat beter weet wat ze wel en niet wil :D Hebben meer mensen die ervaring?
Veel heeft ook te maken met de manier van stallen, vaste kuddes, veel ruimte, eventueel lekker stalletje en een paard is al braver :j

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

Lusitana schreef:
Aanleiding is een post in een Facebook groep voor houders van oudere paarden.
Iemand vroeg zich af of je 16 "oud" kon noemen, waarop ik heb gezegd dat het in elk geval een leeftijd is waarop veel mensen een paard te oud vinden om te kopen.
Daarop zei iemand dat er nog genoeg mensen zijn die een ouder paard willen kopen en nu wil ik het weten ook, want als bemiddelaar raak ik echt geen paarden ouder dan 15 kwijt tenzij er een specifieke vraag is naar een zeer hoog opgeleidde schoolmeester.
Zelf koop ik juist graag oude paarden, trouwens.

In de poll gaan we voor het gemak uit van een op het oog gezond, werkend paard. Ik laat bij een aantal opties in het midden of je laat keuren of niet. Het gaat om motivatie, niet om afwikkeling.

Toelichten mag voor discussie doeleinden, maar waar het mij even om gaat is om te zien hoe verkoopbaar oudere paarden zijn, vandaar een poll.
Ik neem aan dat ik op Bokt een mooie doorsnee mensen heb, voor een redelijk goed beeld.

Ik heb voor nee gekozen, omdat ik mijn paarden graag jong heb en het liefst eerste eigenaar ben, na de fokker. 2 jaar is voor mij de meest ideale leeftijd om ze naar huis te halen. Dit vanwege het plaatsen in de groep en omdat ik ze zelf graag wil opleiden.

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:03

Ik heb voor ja gekozen.
Een merens van 15 zou ik best durven kopen als hij klinisch en op de vier benen (hoeven en tot onder de knie) röntgenologisch goed is bevonden. Dit soort paarden kunnen vaak oud worden.
Ik heb nu voor het eerst een brave 7 jarige gekocht (al wat ouder als de 4 en 5 jarigen hiervoor)dit omdat ik zelf ook ouder wordt. Dus afhankelijk hoe oud deze gaat worden, stop ik ermee met kopen, of ik koop een gezonde 15 jarige, of ik ga voor 11+. Maar 7 jaar over bijvoorbeeld 10 jaar doe ik niet meer terwijl deze echt braaf is, maar ook nog jong.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:04

Lusitana schreef:
@ julius_juut, maar er lopen ook paarden rond die beter en hoger opgeleid zijn dan sommige ruiters ooit zelf zouden kunnen.
Met ander woorden, die historie kan ook gewoon wel eens in je voordeel zijn.


De groter kans op stuk gaan hangt van veel factoren af, maar als een ouder paard nog niet stuk is als je het koopt, is de kans dat het daarna alsnog stuk gaat eigenlijk niet zo groot. Het heeft eigenlijk juist bewezen robuust te zijn....
"Stuk gaan" komt voornamelijk door overbelasting en verkeerd houden (inclusief voeden) en heb je dus ook nog grotendeels zelf in de hand.


Maar ik wil juist zelf die knopjes en opleiding er op zetten. Niet omdat ik dat zo goed kan, maar omdat ik wil dat een paard kan en doet dat ik wil, en dat ik zelf ook weet hoe dat gebeurd is. Want eerlijk is eerlijk, veel van de 'hoger opgeleide' paarden die ik zie zijn geen paarden waarvan ik denk 'Joh, dát is iets wat me goed lijkt'.
Dan moet je op de mooie blauwe ogen van de verkoper af gaan wat betreft diens verhaal over het verleden van het dier, en die moest dan mogelijk weer vertrouwen op de eigenaar daar voor en zo voort, en zo voort...
Ik heb geen enkele ambitie qua sport, maar als ik ooit weer een paard zou kopen wil ik graag weer een paard waar ik mee kan lezen en schrijven 'twee handen op één buik', net als de vorige.


En grotere kans op stukgaan: Tja, het is nu eenmaal zo dat een oud lijf niet de kwaliteit heeft van een jong lijf. Dat is bij alle dieren zo, ook bij paarden. En of een dier nu goed gehouden en behandeld is of niet, het spreekwoord 'ouderdom komt met gebreken' komt niet uit de lucht gevallen.
Ik koop in principe een paard om mee te werken, als blijkt dat dat niet meer kan is het helaas maar jammer voor me (mij vorige paard heb ik ook maar een paar jaar effectief mee kunnen werken wegens ziekte en een zere poot waar niets aan te doen was en zou er nog altijd zijn als de cushing hem niet de baas was geworden) maar ik ga daar niet meer risico mee nemen dan strikt noodzakelijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:06

Ik heb misschien maar ik zoek er niet speciaal naar.

Ik heb eigenlijk mijn paarden zo jong mogelijk.

Maar als ik ooit nog eens mijn paarden aan huis zou gaan houden opdat ik iets makkelijker een veulentje zou kunnen fokken zou ik voor een merrie uit een goede moederlijn die het al goed gedaan heeft op de keuring en waar ook al mee gefokt is best een uitzondering kunnen maken.

anjali
Berichten: 15122
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:08

imaudy schreef:
Nee, omdat ik maar 1 paard kan onderhouden en ik daar zolang mogelijk van wil genieten. Er wordt vaak gezegd dat oudere paarden braver zijn, ik vraag mij af of dat wel zo is. Ik heb een pony van 18 jaar, gekocht toen ze bijna 8 jaar was. Meestal vrij braaf, maar ik kan niet zeggen dat ze nu braver is dan toen ze jonger was. Heb het idee dat ze nog wat beter weet wat ze wel en niet wil :D Hebben meer mensen die ervaring?
Veel heeft ook te maken met de manier van stallen, vaste kuddes, veel ruimte, eventueel lekker stalletje en een paard is al braver :j

Echt niet-brave (gevaarlijke) paarden worden in het algemeen niet oud omdat die al op jonge leeftijd worden "weggedaan".De kans dat je een echt oud paard treft die onbetrouwbaar is,is daarom niet groot.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:10

Ja hoor, gedaan ook.

Kocht onze merrie toen ze 20 was terug. Was verwaarloosd en gaf haar geen kans meer, maar ze is nu ruim 26 en gaat nog mee naar het bos.

Haar zoon teruggekocht toen hij 17 was en is 20 en gaat ook mee naar het bos.

Mn nf en shet jong gekocht, maar inmiddels ook 20+ en ook nog fit.

Nu een 12jr merrie gekocht, maar is een dochter van mn merrie.

Met jonge paarden juist ellende gehad. Een 3jr is ooit overleden na castratie. Een 8jr hadden we met 4 gekocht, ex draver en ook ingeslapen met 8.
Een 4 jr gekocht en met 7 ingeslapen. En nu een paard van 10 gekregen met een en al ellende.

Paarden kunnen heel oud worden, als mensen ze eens fatsoenlijk gingen behandelen en houden. Omdat men het normaal vindt dat alles va 15+ oud is, mogen ze ook maar van alles mankeren. Maar veel is door de mens ontstaan.

En heel veel mensen stromen ook zo nu en dan door. Dus of je dan een paar jaar rijdt op een jong paard of een ouder paard, maakt feitelijk niet echt uit. Heel weinig mensen houden een paard tot de oude en laatste dag.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:11

Vroeger had ik graag een ouder leerpaard of een oudere leerpony gehad. Die had mij kunnen leren rijden op de correcte manier en met plezier en vertrouwen. Nu waren mijn lessen doorzetten en overleven. Ook waardevol, dat zeker. :D Ik had er ook veel plezier in, maar het was niet makkelijk. Al moet ik toegeven: dat had misschien meer met karakter te maken dan met leeftijd (lastige pony).

Mijn broertje heeft een oudje gekregen. Pony was de manege zat. Dan praten we niet over een jonkie van 15, maar echt richting 30. Die heeft het maar 2 jaar volgehouden, maar had een prachtig pensioen en mijn broertje had zich geen fijnere pony kunnen wensen. Nooit spijt van gehad.

Voor nu zou ik nee stemmen. Op dit moment houd ik van projecten en onbeleerde paarden. Maar mocht ik meer stabiliteit gaan zoeken of lichamelijk slechter worden, dan is het zeker een optie.

Een oud paard is wellicht al wat tam en stram, dus dat moet je dan net passen, maar in een 15/16-jarige zit vaak nog genoeg uitdaging. De redenering van 'nog niet verpest' of iets in die strekking vind ik slechts deels waar. Eigenlijk moet je dan zelf gaan fokken en het paard bij huis houden, anders kan er op zeer jonge leeftijd al iets verkeerd aangeleerd zijn. In principe moet je elk paard aan jou en je gedragingen + hulpen laten wennen, dus naar eigen hand zetten. Daarnaast lijkt dat argument er vanuit te gaan dat een ouder paard per definitie niet correct is behandeld of gereden. Dat klopt natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-11-19 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vikawiek

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:14

Volmondig ja. Ik wil sowieso een paard van minimaal 11
Ik hoef niet per sé te rijden, en als ik rijd dan is het een rustig buitenritje. Ik heb wel een zwak voor oudjes, ook als ze wat hebben. Ik bied ze graag een fijn pensioen
wat klinkt dit penny :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:17

Oudere paarden hebben ook vaak een verleden en zijn echt vaak genoeg een projectje. Dat is een stuk lastiger soms dan een jong/groen paard beleren vanaf 0.

En er zit meer dan genoeg energie in hier. Ik zat op de zoon van 20 en die moet echt aanpoten om zijn moeder van 26 bij te houden buiten. Zij is gewoon vlot en snel en hij niet zo.
We zijn bij haar juist bang dat ze zich doodloopt zo vlot blijft ze.

Maar mijn NF van 21 met blessures loopt goed en als die een zandpad ziet, gaat ie ook als hij zou mogen.......Hij was zeker 15+ dat hij iedereen er nog uitliep.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:19

Ik heb een oudje en mopper regelmatig dat ze zich naar haar leeftijd moet gedragen...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 17:23

julius_juut schreef:
Maar ik wil juist zelf die knopjes en opleiding er op zetten. Niet omdat ik dat zo goed kan, maar omdat ik wil dat een paard kan en doet dat ik wil, en dat ik zelf ook weet hoe dat gebeurd is. Want eerlijk is eerlijk, veel van de 'hoger opgeleide' paarden die ik zie zijn geen paarden waarvan ik denk 'Joh, dát is iets wat me goed lijkt'.
Dan moet je op de mooie blauwe ogen van de verkoper af gaan wat betreft diens verhaal over het verleden van het dier, en die moest dan mogelijk weer vertrouwen op de eigenaar daar voor en zo voort, en zo voort....

Ja dat snap ik hoor, maar het is natuurlijk niet altijd zo dat een ouder paard van hand tot hand is gegaan. Soms valt het prima na te trekken.
Ik heb hier al verschillende keren mee gemaakt dat een paard van een fokker is opgeleid door een stalruiter en dat de fokker er zelf amper op reed, behalve bij hoogtijdagen zeg maar, maar meer had als statussymbool. Maar daar zit dan dus wel piaffe, passage en piroutte op (soms zelfs hoge school sprongen).
Je hebt dan een perfect, door een toegewijde ruiter, opgeleid dier, met papieren, voor relatief weinig geld. (Voor een jonger dier met die opleiding moet er een nulletje achter de prijs.)
Van één was de moeder van in de dertig ook nog gezond in leven zonder enig gebrek dus ik zou zeggen bewijs genoeg dat het geen dier was dat zomaar "stuk" zou gaan.
Die is trouwens inmiddels zelf over de dertig en loopt nog vrolijk rond.
Ik weet dat het gewoon weer een verhaal is van "je kunt het treffen" en ik snap ook heus kansberekening wel, hoor ;)
Ik reageer hier en daar op dingen om er iets meer aandacht aan te besteden om mensen aan het denken te zetten, niet om posters van gedachten te laten veranderen.
Dat is niet de opzet, ik wil juist gewoon eerlijk zien hoe mensen er over denken. Er is geen oordeel.
Maar ik zei al in de OP dat er ook ruimte is voor discussie.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:25

Het ligt helemaal aan de prijs.
Mijn eerste paard was een 21 jarige toen ik hem kocht (2 eigenaren voor mij gehad, alle twee bekenden van mij). Geen dag spijt van gehad. Maar daar heb ik echt oprecht weinig voor betaald dus het eventuele risico was nagenoeg nul.

Gisteren zag ik een 21 jarige te koop voor 2100,- nou sorry maar nee laat maar.

Dus ja; ik zou een paard op leeftijd kopen wat verder niet bijzonder geptesteerd heeft, maar dan alleen voor een lage aankoopprijs waardoor het grotere risico op dierenartskosten en dergelijke niet vooraf gaat aan een hoge aankoopprijs.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:33

Ik zou het zondermeer doen maar dan wel na extra goed nagaan of ik het kon betalende het paard het goed blijft hebben.
Want ik zou er van uitgaan dat een ouder paard duurder gaat worden in voer en onderhoud etc

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 17:42

imaudy schreef:
Nee, omdat ik maar 1 paard kan onderhouden en ik daar zolang mogelijk van wil genieten. Er wordt vaak gezegd dat oudere paarden braver zijn, ik vraag mij af of dat wel zo is. Ik heb een pony van 18 jaar, gekocht toen ze bijna 8 jaar was. Meestal vrij braaf, maar ik kan niet zeggen dat ze nu braver is dan toen ze jonger was. Heb het idee dat ze nog wat beter weet wat ze wel en niet wil :D Hebben meer mensen die ervaring?
Veel heeft ook te maken met de manier van stallen, vaste kuddes, veel ruimte, eventueel lekker stalletje en een paard is al braver :j

Je WEET bij een ouder paard wel wat er in zit, je hoeft niet af te wachten hoe het uitgroeid, lichamelijk en geestelijk.
Het brave bij oudere paarden komt ook meestal doordat ze meer ervaring overal in hebben (nieuwe dingen zien en leren kan voor spanning zorgen) en slechte ervaringen maken een paard natuurlijk niet braver, maar moeilijker.

Wat betreft je vraag, ja :

Een paard (van elke leeftijd) kan gewoon achteruit gaan door gebrek aan kennis bij een ruiter (of lakser wordende ruiter) bv.

Maar bij rijpere paarden zie je vooral dat ze zichzelf graag in bescherming nemen, en hebben geleerd hoe je mensen kunt manipuleren (of in vriendelijker termen: kunt communiceren met ze) en inderdaad heel duidelijk maken hoe ze het precies willen hebben... :+ Persoonlijk vind ik dát juist zo leuk.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 17:48

pluisje88 schreef:
Gisteren zag ik een 21 jarige te koop voor 2100,- nou sorry maar nee laat maar..

Ten eerste is een goede leermeester of betrouwbare kinderpony goud waard en ten tweede is een dergelijker prijs een betere garantie voor de verkoper dat het dier goed terecht komt. Of in elk geval hoopt de verkoper zo die kans te vergroten.
Daarbij wil de gemiddelde koper ook niet de vraagprijs betalen dus houden ze wat ruimte voor afdingen... Ik snap zo´n prijs op zich dus weer wél.
Dat je het er zelf niet voor over hebt, is een ander verhaal.(En snap ik ook.)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-11-19 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:53

Ik zou er zelf niet snel voor kiezen, want ik merk dat mijn ponys van 20 en 21 nu echt wel meer nodig beginnen te hebben om goed te functioneren en op gewicht te blijven. Daarnaast zou ik liever een jong paard kopen die je alles nog zelf kunt leren.

Maar mocht ik ooit kinderen hebben die willen rijden dan zou ik liever wel een oudere kinderpony kopen die alles al gezien heeft