[FOTO] Paarden in vreemde situaties

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:44

Ik kom mijn paard vooral zo tegen :+
Ze haalt heel vaak haar oren uit haar vliegenkap, draait haar halster rond (ze heeft ondertussen een veiligheidshalster), krijgt haar riemen van haar dekens los (daar doe ik nu een reksingel over heen, zo blijft het deken in ieder geval op zijn plaats zitten als er een riem los raakt), werkt haar halster uit, ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik vind de foto écht niet meer, maar ik had vroeger een klein driehoekje in de hoek van de wei afgespannen. Die hoek lag in de winter volledig onder de blubber en de elektriciteit faalde destijds ook (als in: er was totaal geen stroom), en daar ging ze altijd staan ruzie maken met het buurpaard. Dus had ik een extra draad voorzien om haar uit die hoek te houden, zie tekening :+ De groene omlijning is de gehele wei, de rode lijn is het extra draadje. De rode x is waar ik mijn paard vond, zal anderhalve à twee vierkante meter groot geweest zijn. Geen flauw idee hoe lang ze daar zo gestaan heeft, maar ze stond er lekker rustig bij haha. Er stond dus wel geen stroom op de draden :)

Afbeelding



En dan deze nog. Ziet er enger uit dan het was! Ze kwam moeilijk stappend van de wei, ik vermoedde een kiezeltje in haar hoef.
Hoefsmid gebeld (want ze wilde die ene voet niet geven, al 8 jaar niet, is altijd een heel gedoe en omdat ze pijn had en bij de smid wel altijd mooi haar voeten heeft (verrader) en die haar dus beter kon helpen), tegen dat die aankwam was mijn paard gaan dutten. Sinds een paar maanden mocht ik er bij als ze ging liggen, zowel op stal als op de wei, en daar wordt ze natuurlijk uitbundig voor beloont :D Ik was er vlak voor de smid aankwam, en zat dus al bij haar neer, inclusief koekjes. Ze maakte geen aanstalten om op te willen staan. We hebben dan maar beslist om haar te laten liggen en de kiezel er zo uit te halen, ze nam alle koekjes in ontvangst maar stond wel te gluren naar de smid, uiteindelijk zal een kiezeltje in je hoef ook niet zo'n fijn gevoel zijn en ze kijkt sowieso altijd vrij zuur. Maar twee minuten later stond ze weer recht en mocht ze weer naar de wei, daar liep ze dan weer super vrolijk rond :+ Makkelijkste klant van de dag zei de smid!

Afbeelding

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:46

Ach zo had ik ook een leukerd, stond nog niet geweldig veel stroom op het draadje dus meneer veulen kreeg het klaar om netjes tussen de 2 draaiden door te lopen. Voetje erover, neusje erdoor en dan de rest.
Toen hij daar te groot voor werd heeft ie uitgevonden dat je die zwarte rubberen handvaten kan vastpakken. Lang genoeg priegelen en het komt los.
Veulen stond meer bij mijn heks van een merrie in de wei als bij moeder.
Uiteindelijk ook zo gelaten, ze vonden het allemaal wel prima.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:54

LWDaisy schreef:
Ik kom mijn paard vooral zo tegen :+
Ze haalt heel vaak haar oren uit haar vliegenkap, draait haar halster rond (ze heeft ondertussen een veiligheidshalster), krijgt haar riemen van haar dekens los (daar doe ik nu een reksingel over heen, zo blijft het deken in ieder geval op zijn plaats zitten als er een riem los raakt), werkt haar halster uit, ...

[ [url=m/QP0tWr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4QX62M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JC9tLo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind de foto écht niet meer, maar ik had vroeger een klein driehoekje in de hoek van de wei afgespannen. Die hoek lag in de winter volledig onder de blubber en de elektriciteit faalde destijds ook (als in: er was totaal geen stroom), en daar ging ze altijd staan ruzie maken met het buurpaard. Dus had ik een extra draad voorzien om haar uit die hoek te houden, zie tekening :+ De groene omlijning is de gehele wei, de rode lijn is het extra draadje. De rode x is waar ik mijn paard vond, zal anderhalve à twee vierkante meter groot geweest zijn. Geen flauw idee hoe lang ze daar zo gestaan heeft, maar ze stond er lekker rustig bij haha. Er stond dus wel geen stroom op de draden :)

[ [url=m/PXD7j8.png]Afbeelding[/url] ]



En dan deze nog. Ziet er enger uit dan het was! Ze kwam moeilijk stappend van de wei, ik vermoedde een kiezeltje in haar hoef.
Hoefsmid gebeld (want ze wilde die ene voet niet geven, al 8 jaar niet, is altijd een heel gedoe en omdat ze pijn had en bij de smid wel altijd mooi haar voeten heeft (verrader) en die haar dus beter kon helpen), tegen dat die aankwam was mijn paard gaan dutten. Sinds een paar maanden mocht ik er bij als ze ging liggen, zowel op stal als op de wei, en daar wordt ze natuurlijk uitbundig voor beloont :D Ik was er vlak voor de smid aankwam, en zat dus al bij haar neer, inclusief koekjes. Ze maakte geen aanstalten om op te willen staan. We hebben dan maar beslist om haar te laten liggen en de kiezel er zo uit te halen, ze nam alle koekjes in ontvangst maar stond wel te gluren naar de smid, uiteindelijk zal een kiezeltje in je hoef ook niet zo'n fijn gevoel zijn en ze kijkt sowieso altijd vrij zuur. Maar twee minuten later stond ze weer recht en mocht ze weer naar de wei, daar liep ze dan weer super vrolijk rond :+ Makkelijkste klant van de dag zei de smid!

[ [url=m/0ReRlj.jpg]Afbeelding[/url] ]


_O- wat een dier, geweldig

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:55

Geen foto's, maar telt een paard opgerold als een tortellini in de wei terugvinden met een achterhoef door het oorgat van de eczeemdeken ook? Hij had jeuk aan zijn oor gehad. Bleef gelukkig rustig liggen tot we hem vonden.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:00

oomens schreef:
Geen foto's, maar telt een paard opgerold als een tortellini in de wei terugvinden met een achterhoef door het oorgat van de eczeemdeken ook? Hij had jeuk aan zijn oor gehad. Bleef gelukkig rustig liggen tot we hem vonden.

:')

Dat had die van mij kunnen zijn.. Die sloopt al zn dekens, dus die blijven gewoon maar af. Ipv eczeemdekens smeer ik hem nu 3 keer per dag in als het zomer is en houd het zo nog enigzins onder controle.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:11

Wij hadden op een vorige weide schapengaas aan de buitenkant en binnenkant een stroomdraad. (Twee draden.)

‘S morgens trof ik mijn toen jaarling aan met haar vier benen bij elkaar ‘gebonden’ door de onderste stroomdraad. Ze stond echt als een tekenfilm paard, heel rustig en gelaten. Ze draaide wel haar hoofd en hinnikte even van ‘Uh baas, kom es helpen?’
:roll:
Over de nacht was de draad gesloopt door varkens of weet ik het (midden in een bos dat stikt van de wilde varkens, en achter in de weide was de schapendraad omhoog geduwd en de stroomdraad dus stuk getrokken waardoor er geen stroom meer op stond want geen gesloten kring meer. De schapengaas was eigenlijk om dat te voorkomen) en mijn jaarling had dat blijkbaar een ideaal moment gevonden om tussen de schapengaas en het draadje te kruipen? :? Is vermoedelijk tot de conclusie gekomen dat 10cm toch wel erg krap was, heeft willen draaien en is er snel achter gekomen dat je vier benen bij elkaar binden niet handig is. :roll:

Ik schrok me helemaal dood toen ik haar vond en behalve dat ze zich stierlijk verveelde had ze zelfs geen kaal plekje... Dit dier heeft me minstens 20 jaar van mijn leven gekost met dergelijke acties. Je krijgt het niet verzonnen hoe ik die soms aan trof. Gelukkig is ze ontzettend nuchter en ze bleef altijd kalm. Één keer lag ze erg ongelukkig en had ze twee ondiepe sneeen op het been. Ondanks dat het niet diep was (bloede amper) heeft ze daar wel lichtere haren gekregen en toen heb ik haar in de benen moeten helpen omdat ze stijf was. Maar dat dier had al 50 keer moeten verongelukken voor ze drie was met wat die uit vrat.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:05

Jeetje wat een verhalen, en foto's. Toch hebben paarden ook wel vaak geluk. Helaas ken ik ook voorvallen die minder gelukkig zijn afgelopen.

Onderstaand verhaal heb ik meegemaakt met Hercule, ik denk ongeveer 18 jaar geleden. Een wonder dat dit goed afgelopen is.

Mijn vriendin A. en ik gingen mennen. Deden we wel vaker. We hadden eten en drinken bij ons en het was een mooie zomerse dag. Uiteindelijk kwamen we ergens op een sprookjesachtige plek, in the middle of nowhere, en er was gras voor onze Hercule en wij konden daar lekker eten. Het was een wat omsloten ruimte (heggen) en we konden zien dat een eind links nog een soort hoek zat met extra ruimte.

Wij hadden Hercule uitgespannen die lekker los liep te grazen en af en toe naar ons liep om wat lekkers mee te pikken want hij wist dat ik ook de inwendige paarden maag niet zou vergeten (appeltjes stukjes en wortel stukjes). Het was werkelijk een fantastisch idylische plek, mooi zonnetje, en zo verschrikkelijk rustig. Het leek wel een sprookje.

Opeens vanuit het niets, kwam er een grote wolk met steekbeesten (dazen? anders?) richting Hercule en die deden een gerichte aanval. Hercule galoppeert zo hard hij kan naar rechts waar een pad naar boven liep, en vond daar een stevige omheining. Hij wist niet hoe hij zich om moest draaien en totaal in paniek en onbereikbaar voor mij, galoppeert hij de andere kant op en ik in een bloedgang er achter aan. Ben ik d bocht om zie ik ietwat van hem vandaag nog, NAVO gaas in grote rollen liggen over de totale breedte. Hercule spettert er in dolle paniek op af (de wolk steekbeesten was hij inmiddels al kwijt) en ik kon alleen maar zo hard als ik kon krijsen: "HERCULE, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!". Uit mijn tenen kwam die krijs en hij komt bij, ziet het gevaar→ maakt een enorme hoge spong→ ik roep nog steeds NEEEEEEEEEEEEEEEEN! en geloof het of niet, boven het NAVO gaas weet hij zich om te draaien en komt zo vóór het NAVO gaas neer, waar ik inmiddels ook al was aangekomen, zo recht in mijn armen.
Beiden stonden we zo te hijgen , ik met mijn armen om hem heen geslagen en duwde hem zo dicht mogelijk tegen mij aan. Ik dacht echt dat ik hem kwijt zou zijn.
A. die er ook achter aan was gerend, kon alleen maar zeggen→ "dit gelooft John (haar man, fokker van spring paarden) nooit van zijn leven. Het is dat ik dit met eigen ogen heb gezien, anders zou ik het nooit geloven, dat een paard hiertoe in staat is :oo ".

Wat ik nog heel bijzonder vind is, dat ik tot op de dag van vandaag kwijt ben hoe het verder ging. Ik heb geen beeld van inspannen van Hercule, terug rijden, wel of niet picknick afgemaakt. Is gewoon een zwart gat. We zijn in ieder geval thuis gekomen, maar ik denk dat ik zo over de mik was, dat ik alles op de automatische piloot heb gedaan.

Tja en omdat dit een verhaal uit de oude doos is, wil ik er eventjes nog een foto bij doen van onze overleden Hercule die teveel gemist wordt <3 (dat moeten jullie me maar vergeven)


Afbeelding

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 17:23

Wat een heftig verhaal pien_2010!!

Ayasha, een wonder dat ze nog heel is tot nu toe! En jij ook (toch een beetje :P )

Oomens, kan het mij niet voorstellen, hoe dat er uit ziet :P

Mexx, de mama zal blij geweest zijn om even rust te hebben!

LWdaisy, hilarisch!!! :')

Paddock paradise zijn ook plaatsen voor filmrijpe stunten precies!

Furioso, als je al drie kranten haalt :oo

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:33

LWDaisy schreef:
Ik kom mijn paard vooral zo tegen :+
Ze haalt heel vaak haar oren uit haar vliegenkap, draait haar halster rond (ze heeft ondertussen een veiligheidshalster), krijgt haar riemen van haar dekens los (daar doe ik nu een reksingel over heen, zo blijft het deken in ieder geval op zijn plaats zitten als er een riem los raakt), werkt haar halster uit, ...

[ [url=m/QP0tWr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4QX62M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JC9tLo.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind de foto écht niet meer, maar ik had vroeger een klein driehoekje in de hoek van de wei afgespannen. Die hoek lag in de winter volledig onder de blubber en de elektriciteit faalde destijds ook (als in: er was totaal geen stroom), en daar ging ze altijd staan ruzie maken met het buurpaard. Dus had ik een extra draad voorzien om haar uit die hoek te houden, zie tekening :+ De groene omlijning is de gehele wei, de rode lijn is het extra draadje. De rode x is waar ik mijn paard vond, zal anderhalve à twee vierkante meter groot geweest zijn. Geen flauw idee hoe lang ze daar zo gestaan heeft, maar ze stond er lekker rustig bij haha. Er stond dus wel geen stroom op de draden :)

[ [url=m/PXD7j8.png]Afbeelding[/url] ]



En dan deze nog. Ziet er enger uit dan het was! Ze kwam moeilijk stappend van de wei, ik vermoedde een kiezeltje in haar hoef.
Hoefsmid gebeld (want ze wilde die ene voet niet geven, al 8 jaar niet, is altijd een heel gedoe en omdat ze pijn had en bij de smid wel altijd mooi haar voeten heeft (verrader) en die haar dus beter kon helpen), tegen dat die aankwam was mijn paard gaan dutten. Sinds een paar maanden mocht ik er bij als ze ging liggen, zowel op stal als op de wei, en daar wordt ze natuurlijk uitbundig voor beloont :D Ik was er vlak voor de smid aankwam, en zat dus al bij haar neer, inclusief koekjes. Ze maakte geen aanstalten om op te willen staan. We hebben dan maar beslist om haar te laten liggen en de kiezel er zo uit te halen, ze nam alle koekjes in ontvangst maar stond wel te gluren naar de smid, uiteindelijk zal een kiezeltje in je hoef ook niet zo'n fijn gevoel zijn en ze kijkt sowieso altijd vrij zuur. Maar twee minuten later stond ze weer recht en mocht ze weer naar de wei, daar liep ze dan weer super vrolijk rond :+ Makkelijkste klant van de dag zei de smid!

[ [url=m/0ReRlj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een portret zeg ! _O-

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:33

oomens schreef:
Geen foto's, maar telt een paard opgerold als een tortellini in de wei terugvinden met een achterhoef door het oorgat van de eczeemdeken ook? Hij had jeuk aan zijn oor gehad. Bleef gelukkig rustig liggen tot we hem vonden.


Ik heb er een beeld bij :')
Maar een foto was nog leuker geweest natuurlijk :=

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden in vreemde situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:48

Hier had laatst mijn verzorgpaard even haar stijgbeugel geproefd en zat toen vast. Gelukkig waren we toch al altijd panisch over veilige beugels /beugelriemen dus die kwamen supersnel los.

En met longeren is ze een keer geschrokken en zichzelf toen ingedraaid als een rollade. Met die lijn strak achter dr achterbenen langs natuurlijk..

Laatst met een buitenrit sprong ze even opzij, midden in de galop. Sprong zo een gat van een omgevallen boom in en er direct weer uit. Was best diep, de rand kwam boven haar borst uit.
Dit trucje heeft ze vroeger ook al eens uitgehaald met een slootje volgens de eigenaresse.

Zodra het is gebeurt en voorbij is, is ze wel meteen kalm en laat zich helpen. Dat scheelt wel :+ . En met de lijn heb ik geoefend zodat ze begrijpt hoe ze zichzelf weer kan loswikkelen de volgende keer.

Achja wat zal ik zeggen.. Jong paard, je maakt nog eens wat mee.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:50

Twee situaties die gevaarlijk hadden kunnen zijn, maar gelukkig goed afliepen!

1. Mijn haflinger stond in de wei, en tussen die wei en de andere zat een hek met een grendel. Die grendel kon ze blijkbaar los maken.. dus volgende dag stond ze weer in de verkeerd wei. Daarna een touwtje omheen gedaan met een strik, en ja hoor madam kan strikken open maken... Daarna een stevige knoop erin gedaan die ze echt niet los zou kunnen krijgen, toen sprong ze er dus over heen. Hek hing half scheef naar beneden maar paard was gelukkig heel!

2. Bij mijn vorige stal hadden we half open stallen. De bovenkant was dus open. We kregen een nieuw paard op stal en die dacht daar dus over heen te kunnen springen, niet dus.... bleef met zn achterbenen achter het hout hangen en met haar voorhand stond ze in de stalgang.. gelukkig bleef ze rustig en konden we haar uiteindelijk bevrijden!

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:58

Afbeelding
Nieuw model vliegendeken.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-11-19 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:59

Hier hadden we op stal een keer een stapel lege hooinetten op een hooibaal liggen. Ik had de gewoonte om op de betonnen plaats voor de stal al op te stappen, en zat op mijn merrie toen zij probeerde een hapje van het hooi te nemen. Op 't moment dat ik haar een pas opzij wil laten doen om dat te voorkomen haakt ze precies met haar hoofdstel vast in een hooinet, dat nu dus achter haar hoofd aan komt met het opzij stappen... PANIEK! Ze begon achteruit te lopen, en te steigeren, en dat hooinet ging steeds heftiger wapperen, dus haar reacties werden ook steeds heftiger... Ik zat er dus op en heb haar rustig kunnen krijgen om zo het hooinet los te kunnen halen, maar we hadden wel kunnen verongelukken samen :oo

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:02

Gelukkig hier ook veel grappige! Rnmet goede aflop. Ken er helaaas ook veel die helemaal niet leuk afliepen.

Dit loep goed af :+ stond grasspriethe onder opstapje
Afbeelding

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paarden in vreemde situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:05

Geweldig :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:06

Tip voor iedereen die dit heeft. Schroef er een balkje oid boven. Pony hier zat met zijn hoofd er door heen, is blijven haken, raakte in paniek en heeft heel die tralies op zn nek en rug gehad. (Hij zat er doorheen) Gelukkig gelukkig kregen we hem na een halve minuut stil, hij was echt compleet in paniek met dat hele hekwerk om zich heen in zn stal. Snel dat ding met paar man er af getild, Dat is bijna niet in je eentje te tillen. Gevolg was dat we in een traject zaten met de fysio en osteo en volledig opnieuw konden beginnen omdat hij muurvast zat. En vies geluk gehad dat hij redelijk snel rustig was, anders hadden we hem een spuitje kunnen geven. We snappen zelf niet hoe dit heb kunnen gebeuren. Geen foto s van, daar ging het te snel voor :+

Afbeelding

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Paarden in vreemde situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:22

Indy staat altijd het liefst met de billen bloot, welk deken je er ook op legt.
Gelukkig nog geen rare ongelukken maar ze is wel echt een gek dier dus ben bang dat er nog wel wat aan komt. :')
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:28

Al die dekens en masker foto's _O- ..hilarisch...

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:45

Ik stond heel gek te kijken toen ik meneer zo zag kijken.

Afbeelding


En jawel. Heel trots kijken wat hij kon. Om vervolgens mij aan te kijken dat hij vast staat en er zelf niet af durfde. Had hem voetje voor voetje geholpen. Sukkeltje. :')
Afbeelding

Verder ook wel eens met zijn hoef vast in een steen gezeten, in de schuur gestaan waarvan we dachten dat het echt niet zou passen, maar meneer dacht daar anders over, zichzelf vast wikkelen in touw/draad/iets en weet ik veel wat hij allemaal verzint. En elke keer weer blij dat hij mij erop vertrouwt dat ik hem wel even help. Nadat ik klaar ben met hem uitlachen. Maar ik zelf doe ook wel eens bijzondere dingen hoor, zoals mijn paard slaan met een schoen die ik eerst even uittrek. Echt niet dat ik een daas met de blote hand dood mep! En paardlief? Die kijkt er helemaal niet van op. :))

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:54

Good morning

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:55

Zo'n grapjurk staat hier ook in de wei.

Dekens om de achterbenen, eczeem deken, alle klippen nog dicht, maar wel uit.
Deze is twee weken terug genomen

Afbeelding

Hoe lang ze er heeft gestaan, geen idee. Maar stond braaf te wachten tot ze werd bevrijd.
Tja, toch maar gevraagd of iedereen wil denken aan de stroom op de draad.

Niets aan over gehouden trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:01

Wanneer je uit het emmertje van de shet wil eten... :Y)
Overigens is dit hierna nog wel een keer of 10 gebeurd, maakt dus geen indruk _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er nog veel meer.... Ga eens in de archieven duiken :')

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:14

Ik heb het al nooit zo op trailers, maar soms wil je wat op moet je wat....
Met Kees als 3-jarige op weg naar de Nationale Keuring met een troefkaart voor het kampioenschap... een droom, werd een nachtmerrie.

Met een oudere, maar pas gekeurde, geleende trailer. Zelf heb ik de avond van te voren nog met een prikstok de bodem gecontroleerd.Kees was wat onrustig maar ja, 3 jarige wel geoefend maar dit was een andere trailer.
Tot ze begint te bokken en de trailer gaat slingeren.... gas los, voorzichtig uitlaten rollen gelukkig een 4WD ervoor. Spul ik blijven staan, maar Kees niet. Volgens mijn bijrijder hing ze aan haar halster.
We stonden op een drukke 80 km weg, geen plek om haar uit de trailer te halen. Met de alarmlichten aan stapvoets een paar honderd meter gereden naar de eerste afslag.
Mooie brede berm, ik loop naar achteren om de trailer te openen en een plan te bedenken hoe we haar laten opstaan en veilig uit de trailer halen.
Te laat, bijrijder begint te gillen, ze komt door de deur! Ze hing zo zielig dus ze had het touw losgemaakt....
725 kg Groninger past niet door het deurtje dus ze zat muur vast.

Met een hand paard gerustgesteld, andere hand de dierenarts. Bijrijder opdracht gegeven de brandweer te bellen.

In overleg met de dierenarts en de brandweer hebben we de trailer om haar heen afgebroken terwijl zij lag te snurken.
Op de foto is ze net weer bij uit de narcose.


Afbeelding

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:20

Mijn merrie is op zich geen uitbreker of sloper.
Maar ze is een tikkeltje onhandig en overdenkt haar acties niet echt.

1) ze was met haar weidegenoot idioot aan het rondracen, al een keer op haar bek gegaan maar weer recht en verder galopperen. Op een bepaald moment liepen ze elk een andere kant rondjes. Kop in de lucht, staart in de lucht, tralala wij zijn vrolijke hertjes. Tot ze mekaar op het laatste moment zien en om een frontale botsing te vermijden proberen beide zich om te draaien. Ze verliezen evenwicht en boem 2 paarden tegen de vlakte.
Beiden weer recht maar de mijne stond op 3 benen en de andere had het er duidelijk ook even mee gehad.
Het 3 benen euvel was snel verholpen door het halfafgetrokken en dubbelgeplooid ijzer er volledig af te halen. Ze zijn een paar dagen kalmpjes gebleven en ik was die dag 10 jaar ouder.

2) ze was het er niet mee eens dat ik haar uit de weide haalde vlak voor etenstijd en dus niet direct mocht doorstormen naar stal. Ik geef een brul dat ze haar manieren moet houden (ondertussen druk bezig met het hek weer proberen te sluiten). Mevrouw is beledigd en uit dat door te steigeren.
Ze had echter geen rekening gehouden met de lage takken boven haar hoofd en in een reflex om die te ontwijken glijd ze uit (winter en beetje modder voor de ingang) en boem paard weer tegen de vlakte. Ze springt direct weer recht en kijkt rond zich met een blik 'niets gebeurd, heeft niemand gezien'.
Maar wel nog steeds bokkenpruik dat we dus echt niet naar stal gingen.

3) al enkele keren paar weken op rust omdat ze zichzelf aangetikt had en dus opengehaald of flinke kneuzing.

4) zelf niet gezien maar stalbaas stond erbij, keek ernaar en snapt nog steeds niet wat er gebeurd is. Ene moment niets aan de hand merrie rustig op de weide, 2 tellen later gat in het hoofd.
We vermoeden iets te enthousiast willen schuren.

Spoiler:
Afbeelding

Je ziet er nu niets meer van, volledig genezen.