[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 18:57

Ik heb een royale donatie gekregen van de fotograaf en hij zou binnenkort terugkomen.

Betreffende oude hooi, ik spreid gewoon buiten steeds 1 of 2 balen uit en de zon en wind zorgen dat het na een dag of twee weer redelijk fris uitziet. Wat dan nog donker is, gaat de mesthoop op en de rest berg ik los op onder dak voor gebruik.

Ik poets nu steeds ´savonds 1 of 2 van de paardjes om te helpen met verharen. Toen Vincent aan de beurt was, wilde hij niet wachten tot ´savonds, hij bleef gewoon op de poetsplaats bij het buitenlaten tot ik hem ging poetsen...

Overigens heeft Gandhi dat ook 2x gedaan. Maar die gebruikt ook regelmatig de "schuurboom".

Vandaag was ik uitgenodigd bij de buren voor lunch.
Kreeg ook eigengemaakte chocolade repen via de post van een vriendin die ook in Portugal woont.(Vroeger trainde ik haar Anglo-Luso merrie en ga haar dochter en een nichtje les. Dochter is inmiddels allang volwassen)

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:01

Gefeliciteerd

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:34

Dank je wel!

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:38

Gefeliciteerd met je verjaardag!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:57

Gefeliciteerd ;)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:22

Gefeliciteerd met je verjaardag :)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 22:41

Dank jullie wel

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 21:40

Ik heb een schemaatje opgezet om ze beweging te geven. Ze komen nu nl meestal binnen als het nog licht is en nog even licht blijft. chico moet in princcipe elke dag wat doen, maar hij staat op tee dagen igedeeld dat hij in elk geval moet. Om het zo eerlijk mogelijk te doen ziet het er nu zo uit:
Maandag: Pocotó
Dinsdag: Chico en Gandhi
Woensdag: Olímpio en Vincent, een onder het zadel de ander mee
Donderdag: Pocotó
Vrijdag: Chico en Gandhi
Zaterdag: Olímpio
Zondag: Vincent

Ik was maandag vol goede moed begonnen met Pocotó longeren, dat voornamelijk in galop en bok ging en dinsdag met Chico gewandeld en Gandhi flink geholpen met ontharen, maar daarna liep het schema al in de soep omdat madam Pocotó weer ernstige verliefde verschijnselen had en niet zelf naar binnen wilde komen. Een dag was ze zelfs naar stal gegaan, maar op het laatste moment eer terug met Ollie en Gandhi in haar kielzog en een keer had ik alles al op stal behalve Pocotó, dus die ging ik halen, kwam Gandhi ineens aan. Uitgebroken en dat gaat bij hem altijd gepaard met slopen. Die avond deurtje er tegen geklemd met een balk ertegen en de volgende ochtend moest ik aan het werk om de boel te repareren, nou ja, het hele frame moest vernieuwd.
En vandaag bleek dat het oog waar ik een ketting aan had als extra sluiting, afgebroken is, dus die kan ik niet meer gebruiken. Nu sluit de deur alleen nog door een balk die aan de stalkant aan twee kanten achter de muur blijft. Zal eens een foto maken voor de duidelijkheid. Maar die balk kon hij dus ook eer erover tillen. Dus ik heb nu de zijspijlen van het deurtje hoger gemaakt om dat lastiger te maken.
Vrijdag nog wel met Chico gelopen, of eigenlijk gewoon meegenomen toen ik de honden uit ging laten, zaterdag een snipperdag genomen en vandaag dacht ik weet je wat ik neem Oliímpio en Vincent.
Dus Olímpio opgezadeld en Vincent meegenomen.
Niet erg slim gewoon een halstertou genomen en hem daarmee achter Olímpio mee laten lopen. Ollie as er niet erg van gediend en de oren gingen naar achteren en de kont omhoog. Dus geprobeerd, door de draaien om Vincent er naast te krijgen (dit noemen engelsen "ponying"), maar om een of andere reden ilde hij toch niet zo vlot stappen als Ollie, hoewel hij dat best kan, dus ik heb het ritje kort gehouden (ik was op eigen land).
Voor de stal afgestapt en ik liet het touw van Vincent los, die blijft el staan. Maar het grappige was dat het touw op Ollies kont was blijven liggen en toen ik die naar de poetsplaats leidde, hobbelde Vincent erachteraan alsof hij nog vast zat. :D
Enfin, eerst Vincent naar stal gebracht en toen Ollie afgezadeld en naar stal gebracht.
Volgende keer maar eens andersom proberen.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:48

Dat klinkt als een enerverend weekje :=

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 10:57

Er is altijd wel wat, in elk geval.


Voor wie even wil lachen, op zijn Facebook pagina staan foto´s van het proberen om selfies met hem tenemen. We staan er geen van beide goed op.
Je moet weten dat ik dus niet een smartphone heb en dus niet kan zien wat er op komt en ik geen stick gebruikt heb. Ik sta dus letterlijk met een camera omgedraaid in de hand van een uitgestrekte arm en klik op goed geluk.
https://www.facebook.com/groups/589281794977642

Op de andere pagina , van alle paarden , ook de selfies met de andere 4 https://www.facebook.com/opvangpaardenportugal

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 11:40

Ik had al weken geen klachten meer van Vincent, maar gisteren lag er weer eens een drol op zijn bed. En hoewel het bed er shoon en droog uitzag, kon ik inderdaad voelen dat de ondergrond wat zompig was hier en daar als ik er over liep, dus de vieze ondergrond weggehaald, twee kruiwagens bomvol.
Groot was mijn verbazing dus dat er vanmorgen toch weer een drol op het bed lag.
Meneer had ook even voor de duidelijkheid een kuil gemaakt waar ik het stukje vieze ondergrond kon zien dat ik vergeten was.

Als hij een mens was geweest was hij van het soort dat met een wit handschoentje over richels gaat om te zien of er wel goed afgestoft is...

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:55

Meneer kieskeurig.... :+

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:23

OMG wat een portret zeg :=

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 11:41

Nou, het bed is goedgekeurd hoor, alle mest weer ernaast.
Wél een kuil om te checken of het wel schoongemaakt is onder de bovenlaag.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:06

:') :')

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:12

Wat een portret zeg :D hij boft met jou!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:43

Was gewoon weer even een hint voor jou....om bij de les te blijven en naar zijn maatstaven te mesten,

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 22:40

Vandaag weer een poging gedaan voor een selfie met Vincent. Deze keer met stick, maar ik moet bij mijn camera wel gewoon eerst de zelfontspanner instellen en na het afdrukken heb ik tien seconden om de houding aan te nemen.
Eerste foto, alleen een staart en een achterbeen van Vincent die gewoon wegwandelde.
Afbeelding

Toen gingen ze met Vincent voorop naar het zijland (Chico staat niet op de foto omdat hij rechts achter me liep.)
Afbeelding

Daar heb ik nog twee redelijke kunnen nemen:
Afbeelding

Hij kijkt alleen niet echt blij:
Afbeelding

Hij vond het dus echt maar niks, hè. Poseren vindt hij prima, maar dan moet ik wel vóór hem staan met de camera, niet naast hem.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:38

Hahahahahaha wat een portret :D

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:39

Fotogeniek is hij niet echt he :')
Maar ziet er wel leuk uit bij jullie!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 15:28

Vanmorgen heeft een andere buurman met zijn zoon en een kennis nog een lading van dat oude hooi gebracht. Hij heeft het wat meer uitgezocht en dit is voornamelijk van onder een afdak vandaan gekomen en wel een paar jaar oud, maar gewoon droog behalve een paar plekjes in een paar balen die onder een drup hebben gestaan.
Het is ironisch, de eigenaar wilde nooit hooi verkopen en alles zelf houden en nu loopt hij te leuren wie het gratis weg wil halen. Het allerslechtste gaat hij begraven (wegens brandgevaar en de regels daaromtrent). Zo zonde, meer dan 1000 balen waren het. Maar in elk geval profiteer ik er nog van.
De buurman komt vandeweek nog wat meer brengen.
De baaltjes waren gebonden met ijzerdraad en dat is verroest en gebroken en wat er nog om zit knapt als je het baaltje optilt. Dus het wordt gewoon voornamelijk los ingeladen met een tractor met schep en hier gedumpt. Ik moet het dan weer met de kruiwagen onder dak brengen, maar de zon schijnt, er is geen haast. Vanmorgen al de helft gedaan.
Hij heeft meteen drie ladingen mest meegenomen en nu is de mesthoop zo goed als weg. *\o/*
Wat er nu nog ligt zijn plakjes hooi dat onbruikbaar was, van de vorige lading.

Dus uiteindelijk toch nog stalbodembedekking in ruil voor mijn mesthoop, alleen geen stro.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:17

Tot nu toe heb ik me aan het schema kunnen houden.
Maandag Pocotó flink gepoetst, die is bijna uit haar wintervacht nu en de manen en staart weer eens goed doorgeborsteld.
Dinsdag heb ik met Chico en Gandhi tegelijk gewandeld. Chico bleef steeds zo achter dat ik maar bleef sleuren, dus uiteindelijk maar los mee laten lopen, dat gaat veel beter.
Woensdag heb ik Ollie en Vincent alleen een poetsbeurt gegeven, het was te vroeg donker om meer te doen.
Donderdag Pocotó gelongeerd, ging al een stuk rustig, geen gebok, nog wel wat sprintjes, maar ze maakte de overgangen bijna allemaal op commando en sprong bijna alle keren in de goede galop aan en er was geen rechtdoor-naar-oneindig neiging.
Vrijdag Gandhi gepoetst, die zit nog volop in de verharing en Chico meegenomen met de honden uitlaten.
En vandaag Vincent "onthaart", ik gebruik de botte kartelkant van een plastic zweetmes om ze uit hun wintervacht te helpen. Hij is er ook bijna doorheen.
Daarna op mijn gemak opgezadeld en hackamore omgedaan- hij deed zijn mond open om te happen maar er kwam niks :')
Op d epoetsplaats opgestapt. Dat was nog wel een gedoe weer, stapje naar voren, stapje naar achteren, stapje opzij, om de opstap- gerepareerd met een plankje- heendraaien, maar uiteindelijk zei ik tegen hem dat hij toch echt even stil moest staan en dat ik zo vlot mogelijk op zou stijgen. -ik weet niet of hij het begreep of moe was van zijn eigen spelletje, maar in elk geval liet hij me er toen op.
Ik heb een groot vierkant gereden, deels langs de omheining en het grappige is dat toen ik op weg naar huis was, hij niet rechtsstreeks naar de stal wilde, maar blijkbaar de rit wilde verlengen, dus maar even ruim om het huis gegaan. Ik zat trouwens in het begin in mijn hoofd de dingen tegen mezelf te zeggen die ik vroeger tegen leerlingen zei, zo van: rechtop, bekken wat meer kantelen, knieën naar beneden laten wijzen, handen rechtop en hoger, borst vooruit- of zoals ze hier zo mooi zeggen "open je borst", kijk vooruit, hakken laag, onderbenen verder naar achteren, rug los, meegaan met je kont etc.
Het is niet meer natuurlijk voor me, dus ik heb die kleine reminders nodig. Maar uiteindelijk zat ik ontspannen en redelijk correct. Volgende keer wellicht een drafje erbij doen. Morgen is Olímpio die nu zachtjes hinnikte toen we weer aankwamen- aan de beurt.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:30

Lekker bezig hoor ;) je bent er maar druk is ;)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 11:33

Vanmorgen bij het uitmesten hoorde ik een enorm denderend hoefgetrappel (mensen die op het strand gereden hebben weten hoe hard het klinkt op zand), dus ik kijken. De hele kudde, Olímpio voorop, Vincent in zijn kielzog, op hol. Hooggeheven hoofden, staarten rechtop als vaandels. Bij het einde de hoek om en daarna nog in galop, maar wel rustiger terug naar het stuk waar ze vandaan kwamen, naast het huis alwaar er nog wat rondjes gerend en gebokt werden.
Wat blijkt nou, ze waren aan de overkant begonnen met dennenappels oogsten (voor de pijnboompitten). dat gaat gepaard met gekraak en stemen uit de enrome boom en dat is natuurlijk raar.
Maar toen ik mijn camera gehaald had voor foto´s stonden ze natuurlijk gewoon weer te grazen...

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:43

Altijd jammer dat ze stoppen zodra er een camera bij is :D