[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 16:52

Bewijs dat hij goed in zijn vel zit en dik genoeg is. Vincent trotseert de hevige regen, terwijl hij voorheen naar binnen ging of een dek wilde...

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 23:07

Vandaag heel kort gelongeerd. Hij probeerde uit te breken en aangalopperen ging heel slecht, overkruisd en hij ging zelfs een keer totaal door zijn achterbenen. Maar Pocotó begon ook zo een week ofzo geleden en die springt nu keurig aan, dus ik ga er vanuit dat het bij Vincent ook wel zal verbeteren.
Daarna heb ik een hoofdstel ingedaan en ben er even op gegaan om een ruim rondje om het huis (plus opslag en stal) te stappen. Niet helemaal in rechte lijnen want ik moest om de waslijn heen.

Van de poetsplaats af komen was nog een dingetje, hij wilde duidelijk niet bij de anderen weg.
Uitendelijk achterwaarts uitgeparkeerd, met de kont naar links om rechts voorwaarts te kunnen.
Ik bedacht te laat dat hij niet gewend is aan direct sturen, maar aan indirect (neck reining).
Hij wilde niet weg, maar Lusitano eigen, hij deed zijn plicht en ging toch maar. Ik heb hem met de stem en aaitjes beloond en hij deed braaf "zijn werk". Ik had toen de teugels in één hand genomen en het ging verder perfect.

Voor de poetsplaats afgestegen, waarvoor hij trouwens keurig bleef staan, en na het hoofdstel en zadel afnemen wat korreltjes voer gegeven voordat hij weer naar stal kon, waarbij hij enthousiast werd verwelkomd door de anderen.
Ik had mijn camera in mijn zak, maar geen selfiestick, en dit is het beste wat ik er van kon maken, maar ik wilde het historische moment wel vastleggen:

Afbeelding

Afbeelding

Hoofdstel is van Olímpio, ik wilde kijken hoe hij het zonder stang zou doen.
Het bit van Olímpio is een ongebroken trens.

Het is vandaag de dag van de revolutie in Portugal.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:55

Oh wat fijn dat hij zo goed ging <3

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:24

Weer eens een update. Vincent is nu een half jaar hier en ziet er uit als een normaal paard.
Vergelijkingsfoto´s.
Afbeelding

Afbeelding


Tandarts Manou van Rooij is geweest vorige maand:

Afbeelding

In de bloemen:
Afbeelding

Afbeelding

Hij graast meestal wel een paar uur per dag bij de rest in het zijweiland, maar is liever om het huis en heeft geen moeite met afstand nemen daarvoor.

Het bruine halster heb ik telefonish gekocht en laten bezorgen wegens corona, maar ik ben nu in de winkel geweest vor een knalgeel halster voor hem, omdat het bruine, maat cob, aan de kleine kant was. Moest die op het laatste gaatje, de gele, maat full, moet op het eerste gaatje...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-05-20 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:29

Wat een verschil! Hij ziet erg echt goed uit nu, complimenten

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:32

Dank je!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:08

Zo zeg, dat is zeker een heel verschil! Fijn dat hij er zo goed uitziet en het zo goed doet! Dat van die halters is wel herkenbaar, het ene merk of zelfs het ene model valt heel anders dan het andere.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:11

Hij ziet er super goed uit! Wat heeft hij het fijn bij jou. En het is zo te lezen ook nog eens een gezellige aanwinst.

vikawiek

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:38

Wat een knapperd! Hij leeft echt als god in Frankrijk bij jou, of in dit geval Portugal

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:39

Wat super dat het zo goed met hem gaat! Wat zei de tandarts nog over zijn gebit? Viel het mee of viel het tegen? :)

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:48

Wat boft hij met jou! Hij ziet er stukken beter uit en hij is nog erg leuk ook! Ik vind jouw vertaling van zijn gedrag erg leuk om te lezen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 19:10

Nissima schreef:
Wat super dat het zo goed met hem gaat! Wat zei de tandarts nog over zijn gebit? Viel het mee of viel het tegen? :)

Viel reuze mee, gezien het feit dat hij waarschijnlijk nooit eerder gedaan is. Wat scherpe randjes, maar niks schokkends.
Ik laat ze trouwens allemaal, inclusief de meeste getraumatiseerde met trust issues, zonder verdoving behandelen en ze zijn allemaal super braaf.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 19:23

Ik heb trouwens zaterdag even op hem achter het huis gereden, boomloos, bitloos. Ik had niet veel tijd omdat het donker werd, dus alleen een beetje stuuroefeningen gedaan in stap. Hij bleef goed staan bij het opstijgen en ging braaf van de poetsplaats, maar protesteerde wel een paar keer als we van de stal afreden door zich iets te verheffen (buigen in de achterbenen en de voorbenen tien cm van de grond). Toen hij merkte dat ik daar niet warm of koud van werd, gaf hij het op. Moet wel erg eraan denken om te sturen door de buitenteugel tegen de hals te brengen en niet de binnenteugel te gebruiken en dat gaat het makkelijkst als je met 1 hand rijdt. Dat is hij duidelijk gewend omdat ze meestal een een lange stok in de andere hand hebben bij het veedrijven.



Vrijdag komt de smid weer.

thequeensmum
Berichten: 3519
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:27

Hij ziet er echt geweldig uit

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 20:14

Dank je.

Toevallig kwam net de rest bij hem grazen naast het huis.
(Pocotó loopt in de greppel in de achtergrond, dus daar zie je alleen de bovenkant van)

Afbeelding

Gandhi speelt verstoppertje.
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:53

Jeetje wat ziet hij er fantastisch uit zeg je hebt echt goed werk gedaan!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 22:45

Dank je (en iedereen de een dergelijk commentaar gaf, ik heb niet op iedereen persoonlijk gereageerd)

Toen de rest van de groep vanmiddag weer naar het zijland vertrok, bleef Olímpio bij Vincent bij het huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn later naar de rest gegaan.

Toen ik de honden ging uitlaten kwam ik langs het zijland en ik zag ineens grote stofwolken. Ik dacht dat Gandhi achter Vincent aanzat, maar nee, die ging in een jaloerse bui achter de merrie aan richting buurpaarden en Vincent stoof weg de andere kant op richting huis. Die had alleen Gandhi in beweging zien komen en heeft niet omgekeken of hij gevolgd werd. Hij bleef wel net voorbij de doorgang meteen staan.
Maar hij is dus wel nog steeds op zijn hoede als hij bij ze graast.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:44

Wat staat je weiland er prachtig bij zo met al die kleuren, veel mooier om naar te kijken als een gemiddeld stukje egaal groen hier in NL! Dat paars vind ik erg mooi. Is alles ook eetbaar voor ze?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 11:19

Het wit is kamille, daar eten ze wel van, het geel weet ik eigenlijk niet of ze daarvan eten, maar het lijkt er niet op, en het paars in elk geval niet. Maar de bijen en vlinders zijn overal erg blij mee.
Er staan heel veel soorten grassen en kruiden en de paarden leggen ook wel wat kilometertjes af om van alles te snoepen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 19:52

Vandaag kwam de smid.
Ik had slecht geslapen omdat de honden steeds precies blaften op het moment dat ik bijna insliep.
Half acht geradbraakt uit bed. Paarden voeren en honden uitlaten. Het verbaasde me dat het zo koud was en het dek op het zonnebed vochtig.
Smid zou om acht uur komen en is altijd iets te vroeg en om half negen was hij er nog niet, dus maar eens een berichtje gestuurd of hij nog kwam.
De paarden waren wel verbazingwekkend rustig, gezien het feit dat ze al een uur langer dan normaal op stal stonden.
Kijk ik nog eens goed op de tijdsaanduiding op mijn laptop: 7.33...
Ik ben gewoon om half zeven opgetsaan, denkende dat het half acht was!
Geen wonder dat alles zo koud en nat was en de paarden lekker rustig. :+

Om vijf voor acht kwam de smid. Het was inmiddels al zonnig en lekker opgewarmd.
Olímpio was er erg aan toe, dus die eerst, daarna Gandhi, die ook nodig moest en toen Vincent.
Pocotó en Chico gaan volgende keer als Olímpio, die vaer dan de rest moet, weer aan de beurt is.

Deze foto is meer om zijn nieuwe halster te showen:

Afbeelding

En dit is van de smid aan het werk.

Afbeelding

Hier kun je zien hoeveel er van de voorhoeven ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:57

Wat een verschil tussen de twee hoeven! Leuk geel halster trouwens :o

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:14

Equos schreef:
Leuk geel halster trouwens :o

Ik had niet zoveel keuze wat halsters betreft, de anderen hebben al donkerblauw, aqua, rood en wit/groen, die passen bij hun borstelsets. Vincents borstelset is ook blauw, maar met sterretjes oa gele en roze, de set is van Machinho geweest en die had er een roze halster bij, dus voor Vincent dan maar geel, maar het staat wel vrolijk.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:00

Wat word ik blij van jou. Ik zie je echt als een geschenk uit de hemel. Dat je met zoveel liefde een paardje zijn zo verdiende stukje geluk geeft. Klasse *\o/*

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 22:30

Dank je wel! Niet iedereen denkt er zo over, sommigen vinden het raar dat ik tijd en geld in aflopende zaken stop, maar het geeft me levensinvulling.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:40

Ik word ook elke keer weer blij van je verhalen en foto's! Vind het zo lief, hoe je over ze praat, hoe je met ze doet, wat je voor ze over hebt.