[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:03

Dank je!

Uitzicht uit het keukenraam nu:
Afbeelding

Niet dezelfde foto, maar iets ingezoomed op de paarden
Afbeelding

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:21

Machtig <3 ziet er super uit!!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:38

Heerlijk plekje heb je daar toch! En die weilanden met al die kruiden en bloementjes, geweldig!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 00:28

Ben er ook erg blij mee, vooral omdat er ook veel bomen en struiken zijn zodat ze schaduw hebben en het gras is wild, dus van alles wat.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 19:27

Gisterochtend zag ik een trailer voorbij komen... Ze waren de buurpaarden aan het weghalen.
Dat ging gepaard met het nodige gehinnik en mijn paarden renden een eind mee langs de omheining en bleven nog een tijdje onrustig.
Een uur later kwamen ze nog een keer langs voor nog twee paarden.
Ze lieten de kreupel merrie achter! Die was natuurijk nogal van streek en ik maakte me zorgen en vroeg me af of ik dan wel mijn paarden binnen zou zetten.
Ik heb een mail gestuurd dat ze voor een maatje moeten zorgen of haar ook ophalen of in laten slapen (gezien haar ernsitge kreupelheid toch niet beter wordt), omdat mijn paarden ´snachts binnen staan en zij zich dan onbeschermd zal gaan voelen. Niks op terug gehoord.
Toch de paarden maar binnengehaald toen het donker werd en toen was de merrie al uit het zicht verdwenen, ik denk dat ze de schapen die ook op dat stuk lopen heeft opgezocht.

Voordeel, blijkt vandaag, is dat de paarden nu meer om het huis blijven en andere stukken begrazen en ik ze niet helemaal van achter hoef te halen vanavond, denk ik zo.

Ik had vandeweek woorden met Vincent.
Die komt altijd voor de rest uit naar stal, als hij al niet bij huis loopt. Normaal gesproken gaat hij in zijn stal staan en krijgt dan voer en dan sluit ik hem op, of ik heb al voer in zijn stal staan en hij gaat de stal in en ik sluit hem op.
Die dag had ik al voer in alle stallen en het werd donker en gezien het feit dat ik geen licht op stal heb wilde ik even snel Vincent oplsuiten om de anderen voor het donker binnen te hebben, maar Vincent weigerde zijn stal in te gaan. Eerst ging hij van Olímipio´s voer eten, en toen ik hem een grote mond gaf ging hij de stalgang op maar schoot zijn eigen stal voorbij en ging van Pocotó´s voer eten.
Toen ik hem daarom een grote mond gaf ging hij gewooon in een drafje helemaal naar buiten. Hij leek helemaal vol van zichzelf, geheven hoofd, maar aan zijn orenspel was te zien dat hij toch wel onzeker was en zich afvroeg wat er zou gaan gebeuren. Hij beelf buiten even staan en toe er niks gebeurde kwam hij maar weer terug om toch eerst nog een keer Ollies stal in te gaan, om te ontdekken dat ik de emmer had weggehaald (ik ben ook niet van gisteren) en toen ging hij maar, bijna mopperend, zijn eigen stal in, wat zeg ik, hij ging er ver genoeg in om aan zijn emmer voer te beginnen, maar zijn kont stond gewoon nog op de gang. Grappenmaker. :roll:
Na wat duwen en tikken ging meneer dan eindelijk zijn stal in en vervolgens moest ik toch nog in de schemer de anderen gaan zoeken, die ik tot mijn grote schrik niet zag, ook niet toen ik bijna helemaal achteraan was waar ze normaal te vinden zijn. :oo
Teruglopende zag ik wat beweging op een stukje dat ik had gezien als het niet zo donker was geweest, recht voor je uit als je het zijland inkomt (ik was aan de rechterkant, die in een punt loopt, gaan zoeken).
Het voordeel van bomen op je land is dat ze veel schaduw geven, maar als het schemerdonker wordt is het plots bepaald een nadeel, want je kunt haast niks meer onderscheiden. Het land is ook niet plat, dus ze kunnen ook nog gewoon in een laagte achter gras verdwijnen...
Maar goed ik ontdekte ze, eigenlijk meer omdat Olímpio op me af kwam en ik zijn bles zag.
Grote opluchting. Ze kwamen uiteindelijk allemaal naar me toe en makkelijk mee, maar wat een gedoe. En ik moest natuurlijk ook nog eens het voer van Ollie en Pocotó aanvullen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:53

Je maakt zo wat mee he ;) grapjas die Vincent :=

Nog de kreupele merrie gezien?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 21:11

Nee vandaag niet, maar het land waar ze op loopt is ook tientallen hectaren met hoogstes en dalen en bomen. (Al hebben ze de laatste weken honderden bomen omgezaagd omdat er een hotel (en naar wat ik weet en polo gebeuren) gaat komen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 23:37

Ik zag haar vanavond in de verte toen ik de honden uitliet en ze hinnikte toen ik de paarden naar binnen ging doen. Die liepen mogelijk nog verder weg dan normaal, maar dan de andere kant op... Vincent kwam gelijk met de rest naar binnen. Ik had voor het gemak geen voer in de bakken gedaan, behalve bij de twee kleinere want die stallen gaat hij toch niet in.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 01:38

Ik denk dat Vincent meer wist dan jij. Dat jouw paarden in ogen hielden op de merrie van de buren aangezien ze alleen de nacht zou ingaan en dat ze niet zomaar naar binnen zouden komen en hij dus ook niet. Zou dat kunnen?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:35

Ik weet niet waar dat een reacte op is? Het feit dat hij lastig deed? Dat was dagen voordat de andere paarden waren weggehaald, of gisteren? Toen heb ik hem gewoon niet geroepen of laten merken dat ik de paarden binnen ging zetten. Dus hij wist niet dat het tijd was. Toen hij me de paarden hoorde roepen is hij een stuk die kant op gegaan, maar toen ik met de paarden tevoorschijn kwam uit het zijland (Pocotó aan het halster), moest hij maken dat hij op stal kwam, voor Gandhi uit die hem natuurlijk even op moest jagen toen hij hem zag.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:24

Oja natuurlijk. Ik heb dat door elkaar gehaald.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 21:10

Nou ja het stond samen in één post, dus begrijpelijk.

Ik heb trouwens een mail terug gehad van de eigenaar van de buurpaarden en die zegt dat ze niet alleen is achtergebleven nou ja, dat moet ik er uit opmaken, zijn mail is nogal vreemd, maar hij zegt in elk geval wel dat hij "natuurlijk nooit een paard alleen zou achteraten".
Dus dat was een geruststelling en dat heb ik hem ook geschreven.

deona
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:43

}:0

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:38

Vandaag begonnen tegen achten ´savonds donkere wolken te vormen en de wind was deze kant op.
Vincent hinnikte eens naar de rest van "kom op nou!"
Die dacht vast, net als ik, dat het zou gaan regenen en dat ze maar eens naar stal moesten. Hij ging zelf voorop, dus binnen gezet en voer gegeven.
En zowaar, hoewel een uur eerder dan normaal, Pocotó kwam ook aanwandelen. Beetje wijfelend want de rest bleef achter.
Wat bleek, die waren bang voor de schapen die in het hoekje bij de doorgang liepen.
Alle moed de was verzameld kwam er in volle galop met bokken uit. :+ Met een grote stofwolk kwamen ze met z´n drietjes uit de doorgang gedenderd.
Bij de stal waren ze niet meteen zeker of ze wel naar binnen zouden gaan, maar toen ze Vincent zagen en het voer hoorde (ik pakte even Ollies emmer op) vonden ze het toch de beste optie.
Nu zijn we een uur verder en de wolken zijn uit elkaar gedreven (helaas, geen regen), dus ik ga nog even met Chico wandelen ofzo.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 22:49

Ik heb een momentje gevonden om Vincent te rijden. Overdag is het te heet, maar hij komt meestal in de namiddag bij huis grazen als de anderen nog in het zijland zijn.
Dus even opgehaald met halster, hij liet zich makkelijk pakken en kwam blij mee. Hij vindt de aandacht gewoon leuk. Liet zich ook braaf poetsen en opzadelen. Sidepull gebruikt als hoofdstel.
Bleef goed staan bij het opstijgen, ging kalm van de poetsplaats af en stapte lekker voorwaarts, liet zich goed sturen. Hij wilde richting stal gaan dribbelen maar was makkelijk naar stap te brengen en deed het niet weer. De poetsplaats weer voorbij rijden was even en dingetje, maar hij protesteert redelijk beleefd en het is makkelijk op te lossen.
Ik kon niet echt met een los teugeltje rijden nog (op het laatste stuk na), ik kan nog niet lezen en schrijven met hem, maar er is wel duidelijk een band onstaan en hij is niet ongerust of zenuwachtig, maar kalm en ontspannen en wacht hulpen af.

Voor de poetsplaats halt gehouden om af te stijgen. Hij stond als een standbeeld. Daarna de poetsplaats op geleid en afgezadeld en een worteltje gegeven.
Maar dat vond hij niet genoeg of hij is dat gewoon niet gewend. Hij ging zijn stal in, neus naar de voerbak, dringende blik naar mij.
Nou vooruit dan maar. Beetje voer in de bak en hij was ook weer blij. :D
Daarna is hij weer naar buiten gewandeld om verder te grazen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:12

Hahahahaha wat een prtret is het toch, maar fijn dat je er een lekker stukje mee hebt kunnen rijden ;)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:32

De dierenarst is net voor hem geweest.
Vanmorgen bij het naar buiten laten had hij koliek hij is steeds gaan liggen, tot ontsteltenis van de andere paarden. Op een gegeven moment heeft hij wel een kwartier ofzo gelegen, maar toen ik naar hem toe kwam is hij opgestaan en wat drollen gelaten en achter de paarden aangegaan naar het zijland, onderweg nog een paar drollen, dus dat werkte in elk geval wel.
Maar hij bleef toch wat draaien en weer liggen en opstaan dus maar een halster gaan halen. Hij was me achterna gekomen, maar in de doorgang in het zand gaan liggen. Halster om gedaan en in stalruimte gezet. Met het toegangshek dicht kan hij dan gewoon door de gangen en in alle stallen en ruimtes komen, maar dan heb ik hem wel bij de hand voor de dierensarts die ik meteen al gebeld had en toevallig in de buurt was om geiten te helpen en over een uur of zo zou kunnen komen.
Dat werden uiteindelijk twee uren en intussen was Vincent al aardig aan het rondstampen in de stal en at ook wat van het aangeboden hooi dus hij voelde zich wel beter.
DA heeft hem een intraveneuse injectie gegeven, dat werkt het snelst en ik had nog een spuit van de vorige keer in huis (die ik niet durfde te gebruiken omdat hij van 14 maart is) en die kan ik volgens hem wel geven mocht de koliek aanhouden.

Ik heb gevraagd of hij bloed af kon nemen om te zien of het niet zijn nieren is (hoewel gas bij hem logischer is).
Dat kon hij vandaag niet doen, hij kwam niet van de kliniek.

Afbeelding

Afbeelding


De dierenarts had zijn zoon (jaar of tien schat ik zo) mee en was in een goede bui. Wel snip verkouden en geen masker, want stond voortdurend te rochelen en aan te slikken om zijn oren te clearen. Ik hoop dat ik genoeg uit de buurt ben geweest om niet aangestoken te zijn al moest ik Vincent natuurlijk wel vasthouden voor hem. Zoon nam foto´s trouwens.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:21

Oh jeetje vervelend zeg dat Vincent niet lekker was, hopen dat het nu achter de rug is.

En tsja Corona in de buitenlucht oplopen is heel lastig dus het zal zo'n vaart niet lopen. Kan ook een gewone verkoudheid zijn ;)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 13:47

Ik ben niet bang voor corona hoor, maar gewone verkoudheid, indien viraal is al funest voor mijn longen omdat je daar niks tegen kunt nemen. Bacterieel kun je nog aanpakken met anti biotica.
Ik wil liever gewoon geen enkel vrus dat de luchtwegen aantast krijgen, vanwege mijn onderliggende longproblemen.

Vincent is opgeknapt, maar vanmrorgen had ik een van de kleine poesjes met koorts, dus moest ik daar weer mee naar de DA. Die kon verder zo snel geen oorzaak vinden. Kreeg een injectie en ik heb pillen mee voor de komende dagen.

De DA die gisteren voor Vincent kwam, kwam ook nog net binnen tegen de tijd dat ik klaar was en hij vroeg nog naar Vincent. Hij zag er niet ziek uit. Wellicht had hij gisteren gewoon in een smerige stal gewerkt voorsat hij bij mij kwam (ik weet dat hij geiten moest doen) en zat hij vol met stof.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:57

Nee je moet geen onnodig risico lopen, goed voor jezelf zorgen!

Fijn dat Vincent weer opgeknapt is <3 en weer sneu van het kleine poesje....

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 12:05

Gisteren bij het binnenkomen ging Vincent Olímpio´s stal in, omdat die nu eenmaal het eerste eten krijgt. Ollie liep daarom maar weg, wat hielp want Vincent volgde hem weer naar buiten.
Maar... hij kwam voorop weer binnen en ging gewoon wéér Ollies stal in. Waarop Ollie er gewoon bij ging staan en op mijn hulp rekende, die hij uiteraard ook kreeg.
Met wat stem- en wijshulpen Vincent er uit gebonjourd en toen ging hij wel, enigszins mokkend, zijn stal in en kon er gevoerd worden.

Ik heb trouwens een gordijn van schaduwdoek voor Gandhi´s stal gehad omdat ze met elkaar vochten over de deuren heen waardoor het touwtje van Vincent´s ketting (waar zijn deuropening mee afgesloten wordt) steeds brak en het hek voor Gandhi´s stal te lijden had.
Maar Gandhi deed gewoon zijn hoofd er onderdoor, dus ik heb het gordijn aan Vincent´s kant gehangen en dat hielp heel goed.
Vorige week heb ik het geprobeerd zonder gordijn, omdat ze ook braaf bij elkaar grazen en dat ging goed. Dus heb ik het sindsdien open.
Maar vanmorgen heb ik me verslapen (half acht op stal ipv zeven uur) en was de stal van Gandhi opengebroken. Hij is er duidelijk uit geweest (hoefsporen, uitgelopen stro) om Vincent te intimideren (die achterin zijn stal stond), maar toen ik op stal kwam stond hij braaf in zijn stal, klaar om er uit gelaten te worden, alsof de deur er nog gewoon in zat, de schijheilige. O:)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:10

Ik heb vorige week zondag op Vincent gereden omdat ze redelijk vroeg naar huis komen. Er staat geen lekker gras meer ;)
Ik ben recht naar de omheining die mijn land nu deelt- wegens schapen op het achterste stuk- gereden, links af geslagen langs de ruïne en ik dacht dan weer schuin naar stal te gaan, maar Vincent had er blijkbaar wel lol aan en wilde helemaal niet naar huis en week van het pad naar rechts, dus daar de greppel door gegaan en op dat stuk een eindje gereden en langzaam weer richting de schuur die bij de weg staat en dan voor het huis langs en aan het einde van huis met schuur ga je dan linksaf naar de poetsplaats van de stal, maar ik wilde iets verder rechtdoor rijden, rondje om de put, om niet direct naar stal te gaan.
Nou hij vouwde zijn hoofd dubbel en ging gewoon naar de poestplaats, maar ik draaide hem daar gewoon door en weer eraf. :D
Nog even van de stal af wat tussen de boompjes gereden, beetje stuurwerk en uiteindelijk weer bochtjes rijdend terug.
Voor de poetsplaats afgestegen en op de poetsplaats hoeven uitgekrabd en een worteltje gegeven.

Moet erbij vertellen dat ik dus een bitloos hoofdstel aan het uitproberen was en dat is een hele overgang van een stangbit, natuurlijk. En hij is ook niet vrij van uitproberen mét bit, dus ik was al verbaasd dat het zo ver goed was gegaan zonder.

Er kan ook een bit aan met aparte bakstukken met klipjes.
Hoofdstel gekregen van Dabo (Boktnaam) en erg blij mee. Ik heb nog geen mooiere foto, maar voor een idee:
Afbeelding

Ik had het tuig toch al op de poetsplaats en het was nog licht dus ongeveer hetzelfde rondje met Olímpio gedaan, die het heel leuk vond en op het laatst ook nog even wendingen om de voorhand geprobeerd (moet aan gewerkt :+ ) en wijken twee kanten op (ging perfect). Dat laatste verbaasde me omdat hij nooit erg luisterde naar de hulpen voor dat soort dingen, maar hij doet de laatste tijd erg overdreven zijn best. Wil toch beter zijn dan Vincent of zo :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:25

Nou, dat best weleens zo werken. Dat heb ik al eerder gehoord Lusitana. Dat een ander paard zich gepasseerd kan voelen als je eerst voor de conculega kiest. Ik heb het zelf meegemaakt met twee werkhonden.
In een van de boeken van Henry Blake staat een anecdote van een merrie die erop stond netjes gepoetst en gevlochten mee te mogen naar de wedstrijd op zondag. Daar hoefde ze niets te doen buiten mooi zijn.
Lieten ze haar thuis, ging ze de volgende dag aan de staak als ze weer aan het werk moest op de boerderij.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:31

Wat fijn dat het bitloos al zo goed ging voor een eerste keer! En supergaaf dat je zomaar een Dabo Design hoofdstel hebt gekregen :D

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:27

Ja, lief hè. Moet wel even zeggen dat we vrienden zijn sinds de begin jaren tachtig toen we samen op dezelfde stal stonden. :D

Ja, Balance ik ken ook dat soort verhalen. Leuk dat je oud genoeg bent om Henry Blake te kennen.