Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 37 [ 904 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 37  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Nieuwe rescue

 
Profiel   

Ik heb vanavond het Portugese zadel op vincent gelegd. Nou die blikken erbij, niet te filmen. Echt zo van >;) . Ik had zijn hele humeur verpest en toen moest het hoofstel nog. Ik had hem steeds vooral bitloos gereden dus het was een tegenvaller dat de mond open moest en daar protesteerde hij dus ook wel een beetje tegen, maar halfhartig, hij is eigenlijk ook wel plichtsgetrouw, dus vooruit.
Oja, bij de singel vastmaken zette hij niet alleen zijn buik uit, maar hij draaide zijn hoofd naar me toe, ik was vast wat vergeten of ik deed iets fout, dus ik check nog even...ja hoor, hij moest nog door de lus van het voortuig. Dus hij hielp ook wel een beetje. :D
Maar bij het opstijgen werd er weer een aardig dansje uitgevoerd voordat hij me er op liet, maar als je dan eindelijk in de beugel staat, blijft hi wel echt stokstijf staan en kun je bij wijze van spreke kunstjes uit gaan halen, dan zou hi nog geen stap verzetten, zo is hij ook wel weer.
Ik heb vooral een beetje om de sinaasappelbomen heen gestuurd in allerlei patroontjes en het sturen gaat nu best soepeltjes. Je moet bij hem eigenlijk je hele gewicht in de strijd gooien, niet alleen je zitbeenknobbels. Hij is niet zo fijntjes afgesteld, merk ik wel :D
Enfin, langer bezig gewweest met poetsen en opzadelen dan met rijden geloof ik, maar dat geeft niet, volgende keer langer, maar dan moet ik even de beugels een gaatje korter hebben.
Ik had niet genoeg licht om foto´s te maken.
Olímpio stond zich wel helemaal druk te maken toen ik aan het opzadelen was en op stap ging met Vincent, en begroette enthousiast toen we weer terugwaren. En ik was dus werkelijk maar een tiental meter van de stal aan het rijden hè.
Ik was vandeweek vergeten zemelen te halen voor de feestdagen uit en het is gisteren opgegaan, dus vandaag maar allemaal een appel. Je moet wat. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 21:25 



 
Profiel   

Wat een apart halster om te zien? Lijkt wel een luchtzuigband en halster in een :=

Maar het zadel past dus op Vincent dat is wel weer fijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 16:11 



 
Profiel   

Dat is gewoon een halster voor paarden die ermee de paddock op gaan of aan een touw grazen, want het kan niet door schuren of trucjes er af gaan. Het kopstuk kan ook niet afzakken, vanwege de frontriem. Wordt dus ook wel gebruikt voor paarden die weten hoe ze een halster af moeten krijgen als ze vaststaan.
Ze kunnen gewoon windzuigen als ze dat zouden willen, het zit niet echt strak, maar het gaat gewoon nét niet over de kaak.

Veel portugezen doen het na door gewoon een touwtje om de nek te doen en aan het halster te binden. Het is echt gewoon om te voorkomen dat het halster over de oren gaat.
En als het halster breekt, zit de halsriem nog, dus is je paard toch niet los.

Sidenote, er is bij dit soort halsters wel een risico dat ze met een achterbeen er in raken bij het krabben aan het hoofd, omdat het vrij wijd om de neus is en niet verstelbaar daar. Dus niet geschikt als weidehalster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 17:27 



 
Profiel   

Dank voor de uitleg interessant om te lezen :D in NL komt dat veel minder voor namelijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 10:34 



 
Profiel   

Dat weet ik, ik had het ook nog nooi tgezien voordat ik hier kwam wonen.

Gisteren zijn ze allemaal bekapt.Ze hadden een beetje een slecht humeur omdat ze langer binnen moesten blijven. Noraal gaan ze om zeven uur naar buiten en hij kam iets over half negen!
Ze hadden wel voer en hooi gehad, maar dat is toch niet hetzelfde.
Eerst Olímpio maar, ant die gaat altijd staan te piaffreren als hij moet wachten. Die kon daarna meteen naar buiten.
Daarna Vincent.Ik was ondertussen aan het uitmesten en hij hield wel in de gaten waar ik was, maar hij gedroeg zich verder wel netjes. Na het bekappen mocht hij in Olímpio´s stal, dan kon hij mooi de rest kalm houden.
Daarna Gandhi, die is vrij drammerig met de voorbenen, en de smid vroeg of ik er bij wilde staan om hem bezig te houden aan het hoofd anders kreeg hij niks gedaan. Bij de achterbenen was hij voorbeeldig. Hij vecht erg met zijn voorbenen met andere paarden, dus zo´n voorbeen gedwongen ophuden is als hem ontwapenen. Chico bijt hem in het spel bv in de voorbenen om hem op de knieën te dwingen.
Daarna had ik hem in Vincent´s stal gezet, dan kon hij de poetsplaats beter zien.
Merrie gepakt en ze stond nog niet vast of Gandhi stond ernaast. Was onder de ketting doorgegaan.
Nou ook maar naar buiten dan. Had Olímpio,die al een paar keer was teruggekomen om te kijken waar de rest bleef, meteen gezelschap.
Pocotó was braaf bij het bekappen.
Als laatste Chico, die de smid de "artista" noemde en dat kun je lezen als grapjas. De smid had hem een keer per ongelukgeraakt met de achterkant van de rasp bij het raspen van de achterbenen , waardoor Chico zo heftig naar voren was gesprongen dat hij was gevallen en heeft daarbij de elleboog geblesseerd. En ook andere keren heeft hij altijd wel enige moeiljkheden. Chico is gewoon bang en gevoelig.
Maar deze keer stond hij als een standbeeld, hij was harstikke braaf. Ik zei al "volgende keer kan hij los staan".

Ollie en Vincent zijn ´smorgens steeds aan het donderjagen als ze naar buiten gaan, tegen elkaar op steigeren enzo. Morgen zal ik de camera mee nemen en kijken of ik iets vast kan leggen.

Gisteravond ben ik met Pocotó aan de hand even langs de nieuwe omheining gegaan, het was bijna klaar, er oest nog een stukje prkkeldraad bovenlangs en een poort gemaat. Er is geen poort meer in 1 bocht, maar daar was het niveauverschil met de weg ook groot dus die werd toch haast nooit gebruikt. Nu alleen nog een poort in de scherpe bocht waar auto´s steeds uitvliegen.
Was toch weer een wandeling van bijna 2 kilometer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 11:42 



 
Profiel   

Vanmiddag gelachen, de omheining was klaar (kwam ik achter, ze zijn het niet even komen zeggen) en ik ben eerst er langs gegaan aan de binnenkant op de rommel op te ruimen, losse touwtjes enzo en er lag een paal met een bordje dat aangeeft dat het jachtgebied is en die bordjes zijn vierkant maar dan met de punten naar boven, beneden en opzij, dus zeg maar diamant, en flinterdun metaal, dus levensgevaarlijk zo op de grond metde punt naar boven!
Maar daarna de poort opengedaan en het lint weggehaald.Pocotó hield het in de gaten en ik riep de anderen maar die kwamen niet. Pocotó ging er wel in volle draf in, maar zag dat het anders was, bleef vlak na de ingang staan, hief de staart, liet wat angstscheetjes, keerde op de achterbenen, en kwam in volle galop weer terug en ging snel naar de anderen die nog stonden te grazen. _O-
[ img ]

De rest heeft nog steeds niet door dat ze he zijland weer inkunnen.

Omdat het Vincent´s topic is:
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 18:57 



 
Profiel   

Grappenmakers zo :D fijn dat de omheining gemaakt is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:25 



 
Profiel   

Vanmorgen kon ik geen foto´s nemen van Vincent met Olímpio en Chico aan het donderjagen omdat er nog niet genoeg licht was.
Ze bleven een tijd bij de stal grazen tot Olímpio richting de opening van het zijland ging, en de rest het doorkreeg en in draf volgde, maar hij vertrouwde het nog niet helemaal. Ze verzamelden in de buurt, een beetje afwachtend, dus ik ben ze maar even een stukje voor gegaan en toen schoten ze allemaal in volle galop voorbij, helemaal blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:34 



 
Profiel   

Het was vanmorgen nog niet helemaal licht én mistig, maar ik dacht dat het wel een aparte sfeer zou geven op foto´s. Helaas heb ik geen goede camera. Op de videos is het wat beter, maar die kan ik niet uploaden wegens slecht internet.Misschien later als ik naar de buren verderop ga.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:27 



 
Profiel   

Ze zijn wel lekker aan het spelen in ieder geval :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 14:22 



 
Profiel   

Hij was eerst achter Ollie aangegaan, maar die was er snel klaar mee. Chico was wel in voor het spel dat best lang duurde.

Ik heb wat foto´s gemaakt in het zijland. Pocotó hinnikte nog af en toe over de omhening in de hoop dat de buurpaarden zouden komen opdagen...

Hier een idee betreffende de nieuwe omheining. Ze denken dat een krome spijker het hek wel dicht zal houden. Ik moet even een musketon zoeken om de ketting er helemaal omheen te laten gaan, want ik vind dit te spannend. Het is totaal uit zicht en als de spijker buigt of breekt valt het hek gewoon open.
[ img ]

[ img ]

Zo hoog is het nu. Ik ben 1.65m (zonder pet ;) ) Land aan de overkant van de weg hoort trouwens ook nog bij het huis, maar die omheining is heel slecht met heel veel gebroken palen. Ollie heeft er vroeger toen de omheining nog goed was, wel ingestaan met een hengst.

[ img ]

Vincent.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Pocotó met Dingo

De foto´s van de paarden zijn genomen richting buurland. Daar is niks aan de omheining gedaan behalve dat er een schrikdraadje boven is bevestigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 15:06 



 
Profiel   

Wat heb je toch een heerlijk stekje zo <3

En die spijker zou ik ook niet durven hoor :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 15:37 



 
Profiel   

Ik heb er al zolang een stropaktouwtje omgedaan, maar dat is natuurlijk ook niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 15:48 



 
Profiel   

Mooi hoog hek en dan een spijker als slot, maar misschien waren ze nog
niet klaar( hoopvolle gedachte).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 15:55 



 
Profiel   

Ze zijn klaar en vertrokken.
Ik heb er net even een extra ketting omgedaan. Ik had er nog een liggen en verschillende musketons.
Er is een mannetje aan het ploegen. Ze maken altijd een baan langs het hek als brandpreventie dit is verplicht voor land dat aan wegen grenst.
Vorig jaar was ter variatie de linkerkant van het land helemaal omgeploegd en toen dat begon te groeien, hebben ze de rechterkant gedaan.
Dit zorgt voor variatie in wat er opkomt. Hoewel ik wel alle jaren kamille heb. Dat ruikt dan zalig als de paarden er overheen gaan.

Net toen ik dat geschreven had kwam hij hierheen. Voor het huis langs wordt er ook even geploegd.
Je ziet de donkere lucht erachter ook, het onweert in de verte.
Denk niet dat ik vandaag naar de buren ga.

[ img ]

Er komen ook steesds straaljagers laag over, zeker een oefening. Paarden kijken niet op of om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 16:10 



 
Profiel   

Interessant om te weten, slim ook om een deel om te ploegen zodat er geen hoge begroeiing komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 20:00 



 
Profiel   

Toch briljant dat Vincent op sommige vlakken zo kieskeurig is, en dat hij poepvlekken op zijn witte vacht wel oke vindt hihi. Leuk ook de speelfoto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 21:29 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Interessant om te weten, slim ook om een deel om te ploegen zodat er geen hoge begroeiing komt.

Wettelijk verplicht in het voorjaar, op straffe van hoge boetes. https://www.santamartadeportuzelo.pt/no ... deve-saber
Er moesten een paar jaar geleden ook heel veel bomen geruimd wegens nieuw wet over afstanden tussen gecultiveerde bomen.
Had ik voorheen een heel bos en zag ik geen buren, nu kijk je tussen de bomen door en zie ik alle gebouwen van de buren aan de kant van de grote weg. En ik ruik ook de varkensstal veel vaker.

Telpeva schreef
Toch briljant dat Vincent op sommige vlakken zo kieskeurig is, en dat hij poepvlekken op zijn witte vacht wel oke vindt hihi. Leuk ook de speelfoto's!

Inderdaad, om uiterlijk lijkt hij niet te geven. Maar ja, hij ziet zichzelf ook niet, dat scheelt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 21:34 



 
Profiel   

Ik heb er een over na gedacht, maar het is geen poep. Het is de plek die hij krijgt als de onderlaag te nat is en door begint te lekken en daar klaagt hij wel altijd over als dat gebeurd. Maar omdat hij niet gewassen wordt,zit hij nogal lang aan zo´n plek vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 11:07 



 
Profiel   

Leuk he schimmels :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 11:17 



 
Profiel   

Kreeg net de schrik van mijn leven. Er komt een man met enige regelmaat, al of niet met zijn kinderen, wortels brengen en dan heb ik het over kilos en kilos, zakken vol en de laatste tijd ook ng een appel elk. Ik heb hem gewezen op het feit dat ze niet teveel mogen krijgen en dat ik ook niet graag heb dat vreemden maar van alles voeren, maar dat houd hem niet in. Zijn zus is dierenarts en heeft een opvang voor dieren, inclusief paarden in een andere plaats, dus dan denk je dat het wel goed zit.
Vandaag stopte hij bij het hek, zei dat hij de paarden niet zag, ik uitgelegd waar ze stonden.
Hij had zakken voer, waar hij die kon laten. Ik voor hem uit naar de garage, waar hij een zak voer bracht en toen ging hij naar de scherpe bocht waar het hek open kan.
Nou ja, dacht ik nog, misschien heb ik het verkeerd gehoord of begrepen en had hij maar 1 zak voer en de rest wortels ofzo.
Ik was meubels aan het verplaatsen in huis, dus ik ging niet kijken, maar toen ik hem op een gegeven moment voorbij zag rijden, ging ik toch maar kijken of het wel goed gegaan was met het hek en of de kettingen er wel goed om zaten.
De paarden stonden daar druk te eten. Ik dacht dat ze de restjes wortelen aan het oppeuzelen waren, maar toen ik dichterbij kwam, zag ik dat het krachtvoer was. En wel gewoon een hele zak leeggekieperd!
Twee bergen, een voor Gandhi en Chico, de ander voor Ollie en Pocotó. Vincent stond apart en die had of een klein beetje, of niets daar, want ik zag zo niks en ben er ook niet heengegaan, ik moest eerst als de bliksem zorgen dat die bergen niet in de magen van vooral Chico en Gandhi, die sobere ponies zijn die normaal maar een handje krachtvoer krijgen per dag bj het binnenkomen, zou komen.
Ze hadden er natuurlijk al flink van gegeten, maar ik schoof zoveel mogelijk onder de omheinig door zodat het buiten bereik was en ben toen al vloekend naar huis gelopen om emmers te halen en het op de scooter op te halen.
Het lijkt erop dat ik ongeveer de helft heb kunnen redden van de 25 kilo zak en dat ze zo met hun vieren een kilo of 3 elk binnen hebben gekregen. Bovenop kilos wortel! Ik hoop maar dat het goed komt. Ben nu aan het kijken of ik hem op facebook heb, dan zal ik hem even een berichtje sturen en hopelijk doet zijn zus ook nog een duit in het zakje als ze dit hoort.
Het is erg genoeg dat hij vorige keer in het land stond de manen van Gandhi te borstelen, zonder dat hij het gevraagd had, maar als hij zulke onverantwoordelijke dingen gaat doen als zakken voer in het land mikken moet ik echt een hartig woordje met hem spreken.
Oja, als klap op de vuurpijl zat de extra ketting ook niet goed om de palen maar zo´n beetje bovenlangs op een manier dat het er zo af gehaald kon door de paarden.
-:(-

Dit zijn 15 liter emmers:

[ img ]

Hier overgegoten in een 25 kg zak.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 19:08 



 
Profiel   

Daar wordt je inderdaad niet blij van, op zijn zachtst gezegd. Ik hoop dat zijn zus tot hem door kan dringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 20:00 



 
Profiel   

Oeioei dat is idd geen goed plan

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 20:41 



 
Profiel   

Ik heb ze bij het binnenkomen maar zemelen gegeven, ipv kractvoer. Normaal krijgen ze zemelen een uur na hun voer. Olímpio en Vincent eten uit een emmer en Pocotó heeft een voerbak die over de deur gaat. Gandhi en Chico eten uit een vaste cementen voerbak.
Dus ik ging net even de emmers en voerbak weer ophalen. Blijkt dat ik vergeten was Chico´s deur dicht te doen dus die stond gezellig bij de merrie te buurten. Ze had ook haar bak over de deur gegooid dus er viel wellicht ook wat leeg te likken.
Zodra hij mij het hek hoorde openmaken, keek hij op en ging hij snel zijn stal in. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 21:15 



 
Profiel   

WTF dat is echt niet gezond zo jaagt hij paarden echt de dood in := damn die moet echt even flink aangesproken worden. jeetje... wat en idioot....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 37 [ 904 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 37  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen