Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleMiddy
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-11-19

Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 20:40

Hallo,

Ik ben niet zeker of dit de goede plaats is, maar ik zou graag even om advies vragen in verband met het verkopen/herplaatsen van mijn (dressuur)paard.

Ik denk er al langere tijd over om mijn merrie te verkopen, omdat ik niet dezelfde klik voel als met mijn andere (gepensioneerde) paard en omdat ze me in de twee jaar dat ik haar heb om allerlei redenen al veel stress heeft bezorgd. Maar wegens veel twijfels, dubbele gevoelens, halfslachtige ambities en uiteraard het feit dat ik haar graag zie, ben ik het steeds blijven uitstellen. Uiteindelijk had ik in juni dit jaar besloten om haar nog één zomer mooi door te rijden en haar in het najaar te verkopen. Helaas is er van dat plan mooi niets in huis gekomen doordat ze begin juli begon te manken. Ze is uitgebreid onderzocht en er werd beginnende spat vastgesteld in een van haar achterbenen. Ze heeft een infiltratie gekregen en is vervolgens twee maanden niet bereden geweest, gevolgd door twee maanden zeer rustig weer opbouwen van de trainingen.

Ik was niet van plan haar te verkopen voor ze weer volledig in conditie was en ik er zeker van was (in de mate van het mogelijke) dat ze nog geschikt was als dressuur-/wedstrijdpaard. Volgens de DA zou ze in elk geval met die ene infiltratie een paar jaar goed zijn zonder herhalingen.

Helaas heb ik afgelopen weekend van de staleigenaar de vraag gekregen om een nieuwe stalling voor haar te zoeken. Op deze stalling staat ze nu drie maanden, maar de eigenaar heeft besloten dat hij haar niet in de groep vindt passen. Hij heeft het in het algemeen niet met merries, en mijn paard is nu toevallig een echte vosse merrie met veel bloed. Ze heeft voernijd en haalt uit naar andere paarden wanneer ze zich bedreigt voelt, zonder rekening te houden met eventuele mensen die ertussenin staan. Daarnaast heeft ze momenteel een overschot aan energie, doordat we het nog steeds rustig aan doen met trainen. Vorige week heeft ze op de een of andere manier (en om een onbekende reden) de staleigenaar omvergelopen toen hij haar naar de wei bracht, wat voor hem de druppel was.

Het midden van de winter is natuurlijk niet de gemakkelijkste periode om een nieuwe stal te vinden, en als ik mijn paard dan toch weer door de stress van een verhuis moet laten gaan, zou ik haar liever meteen een permanente nieuwe thuis zoeken. Ik beschouw dit dus als een teken dat het tijd is om de stap te zetten.

Maar, alle feiten op een rijtje, vrees ik dat het niet simpel zal zijn haar te verkopen.
- Gezien haar bloedtype heeft ze een ervaren en zelfzekere ruiter/eigenaar nodig die echt met plezier dressuur rijdt en er geen behoefte aan heeft om ook te kunnen springen of ontspannen buiten te rijden.
- Maar gezien haar blessure en leeftijd (12) zal ze vermoedelijk ook niet meer superhoog in de dressuursport kunnen komen.

Daarnaast zie ik er ook enorm tegenop om de ene potentiële koper na de andere te woord te moeten staan, en dan misschien ook weer telkens teleurgesteld te moeten worden. Sommigen zullen misschien ook afknappen op mijn rijstijl tijdens het voorrijden. Ik heb zelf het laatste jaar enorm geoefend op het rijden met zachte/stille hand, om vanuit mijn zit te rijden ipv vanuit mijn handen, en mijn paard de kans te geven zelf haar balans te vinden. Maar in de praktijk wil dat zeggen dat mijn paard nog vaak stukjes even met haar neus in de lucht loopt. En bovendien zijn we nog niet terug aan het galopperen toegekomen, deels doordat ze te veel energie heeft en ik bang ben dat ze gek gaat doen.

Nu heb ik dus een paar vraagjes:
- Denken jullie dat het überhaupt nog realistisch/verantwoord is om een paard met haar medische geschiedenis op dit moment als 'dressuurpaard' te verkopen? Of zou ze beter gewoon als 'fokmerrie' geklasseerd worden? (Haar afstamming is Jazz x Belisar.)
- Kennen jullie mensen die helpen bij de bemiddeling in de verkoop (en eventueel training voor de verkoop) die in dit soort paard nog potentieel zouden zien? Dit mag in BE of (zuid-)NL zijn. Ik woon in België, maar mijn paard komt oorspronkelijk uit Nederland, en ik geloof dat dit soort bloedpaarden in Nederland ook wat populairder zijn dan in België. :)

De prijs die ik nog voor haar zou kunnen krijgen, boeit me overigens helemaal niet. Het enige dat telt is dat ze bij de juiste persoon terecht zou komen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:45

Misschien als draagmerrie verkopen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:49

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:55

Alenthe05 schreef:
Misschien als draagmerrie verkopen?

Eens, fokken met een merrie met gedragsprobleempjes en spat lijkt me niet heel wenselijk?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:02

nee als draagmerrie verzorger ben je daar ook niet heel bij mee hoor, lopen al genoeg gestoorde draagmerries rond Daarbij is te gek gedrag daar ook reden om naar de slacht door te verwijzen ook als ze niet na 3 keer embryo transplanteren dragend zijn

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:05

Dus eigenlijk -om het even heel cru te stellen- is dit een paard die het twee jaar lang op minieme aandacht heeft moeten doen waarvan we voor de laatste paar maanden zelfs geen aandacht mogen zeggen? Toch in de zin van rijden, opvoeding, training, omgang, ermee aan de slag gaan etc etc. Op zich is het dan niet zo gek dat je geen gemakkelijk, goed opgevoed, kant-en-klaar paard in de stal hebt staan. Ik zou dus niet meteen zo ver gaan om het een paard met gedragsproblemen te noemen.

Ook qua rijden weet je eigenlijk niets behalve dat de echt hogere dressuur waarschijnlijk niet echt haalbaar is. Maar voor de rest is er een heel groot gebied waar grasmaaier de ene grens en basissportdressuurpaard de andere grens is. Waar we dit paard moeten klasseren is onduidelijk, want het dier is al lang niet gereden. Dus we weten niet in hoeverre de spat een belemmering is.

Om het dier dus een kans te geven, zou ik het paard laten trainen/rijden door iemand zodat het na verloop van tijd duidelijker wordt welke capaciteiten dit paard nog heeft en welke uitdagingen altijd zullen blijven. Klopt dat het dier dan nog meer dan 1 keer verhuisd moet worden, maar persoonlijk denk ik dat dat voor dit paard "het minst kwade is". Dit paard nu in deze staat en dit seizoen verkopen zou ik zelf niet over mijn hart krijgen.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:10

Als de prijs niet het belangrijkste is, dan zou ik het complete verhaal gewoon vertellen in een advertentie. Mensen die interesse hebben weten dan waarvoor ze komen en wat ze kunnen verwachten. Hopelijk ziet er dan iemand, met voldoende kennis en ervaring, een leuk project in dit paard. Misschien verandert haar karakter ook wel ten goede als ze lekker aan het werk wordt gezet. Succes

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:14

Als je haar als draagmerrie eventueel kwijt wilt kan ik je daar mee helpen met een zeer betrouwbaar en goed adres waar ze zeker niet in de handel terecht komt! :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:19

Fotografie91 schreef:
Als je haar als draagmerrie eventueel kwijt wilt kan ik je daar mee helpen met een zeer betrouwbaar en goed adres waar ze zeker niet in de handel terecht komt! :)


En als ze niet dragend wordt?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:22

Dit is een paard wat het risico heeft een tijd van handelaar tot handelaar te gaan met een beetje pech, zoals ik het lees.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:23

Lynn_Nikita schreef:
Fotografie91 schreef:
Als je haar als draagmerrie eventueel kwijt wilt kan ik je daar mee helpen met een zeer betrouwbaar en goed adres waar ze zeker niet in de handel terecht komt! :)


En als ze niet dragend wordt?


Gezien de leeftijd en de uitstekende begeleiding bij draagmerries zal daar vast geen probleem in zijn! Maar mocht het niet lukken gaan ze absoluut niet via de handel weg:)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:28

Ik dacht dat ze om als draagmerrie te fungeren op deze “oudere” leeftijd al reeds een veulen gehad moeten hebben en daar lees ik niets over bij deze merrie.

Mogelijk zijn die eisen milder geworden met de jaren.

Ergens heen brengen voor training, ga je financieel er niet uithalen denk ik. Daar zal je op toe moeten leggen maar geef je het paard wel betere kansen op een fijn plekje denk ik.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 27-11-19 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:29

Alenthe05 schreef:
Misschien als draagmerrie verkopen?


Ik betwijfel of een merrie van bijna 13 die nog nooit een veulen heeft gehad interessant is als fok/draagmerrie

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:39

Voor de juiste prijs kun je alles verkopen. Geef eens aan bij je paardenvrienden dan je je paard weg wilt doen. Misschien een mooie kans voor een de enthousiaste dressuur ruiter met weinig geld? Want ze kan wel weer bereden worden?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:50

Citaat:
Ik was niet van plan haar te verkopen voor ze weer volledig in conditie was en ik er zeker van was (in de mate van het mogelijke) dat ze nog geschikt was als dressuur-/wedstrijdpaard. Volgens de DA zou ze in elk geval met die ene infiltratie een paar jaar goed zijn zonder herhalingen.

Dat is het meest eerlijke naar je paard toe en daar zou ik me ook gewoon aan houden.



Citaat:
Helaas heb ik afgelopen weekend van de staleigenaar de vraag gekregen om een nieuwe stalling voor haar te zoeken. Op deze stalling staat ze nu drie maanden, maar de eigenaar heeft besloten dat hij haar niet in de groep vindt passen. Hij heeft het in het algemeen niet met merries, en mijn paard is nu toevallig een echte vosse merrie met veel bloed. Ze heeft voernijd en haalt uit naar andere paarden wanneer ze zich bedreigt voelt, zonder rekening te houden met eventuele mensen die ertussenin staan. Daarnaast heeft ze momenteel een overschot aan energie, doordat we het nog steeds rustig aan doen met trainen. Vorige week heeft ze op de een of andere manier (en om een onbekende reden) de staleigenaar omvergelopen toen hij haar naar de wei bracht, wat voor hem de druppel was.

Het midden van de winter is natuurlijk niet de gemakkelijkste periode om een nieuwe stal te vinden, en als ik mijn paard dan toch weer door de stress van een verhuis moet laten gaan, zou ik haar liever meteen een permanente nieuwe thuis zoeken. Ik beschouw dit dus als een teken dat het tijd is om de stap te zetten.

Heel vervelend dat ze moet verhuizen maar ik ben het er niet mee eens dat je dit als teken zou zien dat je haar nu moet verkopen. Geef haar een eerlijke kans. En zie het eerder als teken dat ze niet op haar plek is op deze stal met dit management. Hoe zien haar dagen eruit? Hoe vaak komt ze uit stal, hoeveel uur per dag heeft ze de beschikking over hooi, over buitenlucht, vrijheid om te bewegen, omgang met andere paarden? Daar zou ik naar kijken en zorg dat de volgende stalling beter aan haar behoeften voldoet. Dan ga je haar alsnog rustig oppakken voordat je haar te koop zet.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:55

Heb je toevallig geen talentvol kennisje die haar enkele weken als project wil bijrijden en eventueel kan voorbrengen?
Dit heb ik toen ook met mijn dressuurmerrie gedaan en dat is mij toen heel goed bevallen. Dit hoeft echt geen top ruiter te zijn,maar een fijne ruiter die bv M1 is en jouw merrie een beetje basis kan krijgen.. kan een heleboel doen voor verkoop en de kansen van je merrie vergroten.
Eventueel paar honderd euro in investeren maakt waarschijnlijk dat je er meer voor krijgt/sneller verkoopt en dat je merrie hopelijk een fijn huisje krijgt

LittleMiddy
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 22:33

Bedankt voor jullie reacties allemaal tot dusver. :)

Abiola schreef:
Eens, fokken met een merrie met gedragsprobleempjes en spat lijkt me niet heel wenselijk?

Ik dacht dat spat niet per se genetisch moest zijn, ben ik verkeerd? DA zei dat het allerlei oorzaken kon hebben. De gedragsproblemen (buiten het feit dat ze gewoon heel alert is en veel energie heeft) lijken me ook niet per se genetisch, maar eerder een gevolg van ervaringen in het verleden.

Lynn_Nikita schreef:
nee als draagmerrie verzorger ben je daar ook niet heel bij mee hoor, lopen al genoeg gestoorde draagmerries rond Daarbij is te gek gedrag daar ook reden om naar de slacht door te verwijzen ook als ze niet na 3 keer embryo transplanteren dragend zijn

Hmm, gestoord zou ik haar nu niet noemen. :) In het algemeen is ze heel braaf, ze kan gewoon met momenten nogal onvoorspelbaar reageren (schrikken), vooral in de winter of als het hard waait. Maar wat ze met de staleigenaar heeft gedaan, heeft ze bij mij nog nooit gedaan, dus daar schrok ik zelf wel even van toen ik het hoorde. :/

Ze is trouwens uitgesloten voor de slacht, dat kan misschien ook een invloed hebben. Maar wie daar een probleem van maakt, zou waarschijnlijk toch niet de ideale nieuwe eigenaar zijn naar wie ik op zoek ben. :)

Gini schreef:
Dus eigenlijk -om het even heel cru te stellen- is dit een paard die het twee jaar lang op minieme aandacht heeft moeten doen waarvan we voor de laatste paar maanden zelfs geen aandacht mogen zeggen? Toch in de zin van rijden, opvoeding, training, omgang, ermee aan de slag gaan etc etc. Op zich is het dan niet zo gek dat je geen gemakkelijk, goed opgevoed, kant-en-klaar paard in de stal hebt staan. Ik zou dus niet meteen zo ver gaan om het een paard met gedragsproblemen te noemen.

Ook qua rijden weet je eigenlijk niets behalve dat de echt hogere dressuur waarschijnlijk niet echt haalbaar is. Maar voor de rest is er een heel groot gebied waar grasmaaier de ene grens en basissportdressuurpaard de andere grens is. Waar we dit paard moeten klasseren is onduidelijk, want het dier is al lang niet gereden. Dus we weten niet in hoeverre de spat een belemmering is.

Om het dier dus een kans te geven, zou ik het paard laten trainen/rijden door iemand zodat het na verloop van tijd duidelijker wordt welke capaciteiten dit paard nog heeft en welke uitdagingen altijd zullen blijven. Klopt dat het dier dan nog meer dan 1 keer verhuisd moet worden, maar persoonlijk denk ik dat dat voor dit paard "het minst kwade is". Dit paard nu in deze staat en dit seizoen verkopen zou ik zelf niet over mijn hart krijgen.

Ik ben niet zeker waarom je denkt dat ze geen aandacht heeft gehad? De periode rust en rustig opbouwen van de afgelopen maanden was op advies van de DA. Ik heb haar de laatste twee maanden toch een 4-tal keer per week opgezadeld en de overige dagen heeft ze in de stapmolen gestaan. Voordien reed ik haar ook meermaals per week. Vorige zomer heb ik haar op wedstrijd uitgebracht, wat ze super deed, zowel op vlak van gedrag als prestaties. Daarom zou ik ook het liefst zien dat ze dat opnieuw zou kunnen doen met een recreatieve dressuur-/wedstrijdruiter. Maar het klopt inderdaad dat haar energie zich de laatste maanden heeft kunnen/moeten opstapelen, en dat het dus logisch is dat ze daarop reageert. Ik zou haar zelf nooit een paard met gedragsproblemen hebben genoemd, maar sommige mensen op stal lijken daar nu dus anders over te denken.

Ik zou haar in de eerste plaats inderdaad graag een tijdje laten trainen door iemand met meer ervaring dan ikzelf en zien hoe het loopt. Het leek me ideaal om dat te laten doen door iemand die vervolgens ook zou willen bemiddelen in de verkoop, maar mijn angst is dus dat niemand dat zou willen doen als de kans bestaat dat ze helemaal niet meer geschikt is als sportpaard, snap je? :) Misschien niet helemaal logisch, besef ik nu.

LadyUrsy schreef:
Als de prijs niet het belangrijkste is, dan zou ik het complete verhaal gewoon vertellen in een advertentie. Mensen die interesse hebben weten dan waarvoor ze komen en wat ze kunnen verwachten. Hopelijk ziet er dan iemand, met voldoende kennis en ervaring, een leuk project in dit paard. Misschien verandert haar karakter ook wel ten goede als ze lekker aan het werk wordt gezet. Succes

Ja, dat was ik sowieso ook wel van plan als ik haar toch zelf rechtstreeks zou proberen te verkopen. :)

Fotografie91 schreef:
Als je haar als draagmerrie eventueel kwijt wilt kan ik je daar mee helpen met een zeer betrouwbaar en goed adres waar ze zeker niet in de handel terecht komt! :)

Dank je, als dat de enige oplossing blijkt, stuur ik je misschien nog wel een PB. :)

cobiie schreef:
Ik dacht dat ze om als draagmerrie te fungeren op deze “oudere” leeftijd al reeds een veulen gehad moeten hebben en daar lees ik niets over bij deze merrie.

Mogelijk zijn die eisen milder geworden met de jaren.

Ergens heen brengen voor training, ga je financieel er niet uithalen denk ik. Daar zal je op toe moeten leggen maar geef je het paard wel betere kansen op een fijn plekje denk ik.

Ja, dat is iets dat ik mezelf ook al heb afgevraagd, vanaf welke leeftijd is een paard 'te oud' om als fok- of draagmerrie te kunnen dienen als ze geen veulen hebben gehad op jonge leeftijd?

Dat training me duurder uitkomt dan meteen verkopen is absoluut geen objectie. Waar ze uiteindelijk terecht komt is inderdaad veel belangrijker.

Yvette81 schreef:
Voor de juiste prijs kun je alles verkopen. Geef eens aan bij je paardenvrienden dan je je paard weg wilt doen. Misschien een mooie kans voor een de enthousiaste dressuur ruiter met weinig geld? Want ze kan wel weer bereden worden?

Er is geen interesse onder mijn vrienden helaas. :) Zou leuk zijn, maar mijn vrienden zijn vooral bosruiters, of ze hebben al een paard.


GDG schreef:
Citaat:
Heel vervelend dat ze moet verhuizen maar ik ben het er niet mee eens dat je dit als teken zou zien dat je haar nu moet verkopen. Geef haar een eerlijke kans. En zie het eerder als teken dat ze niet op haar plek is op deze stal met dit management. Hoe zien haar dagen eruit? Hoe vaak komt ze uit stal, hoeveel uur per dag heeft ze de beschikking over hooi, over buitenlucht, vrijheid om te bewegen, omgang met andere paarden? Daar zou ik naar kijken en zorg dat de volgende stalling beter aan haar behoeften voldoet. Dan ga je haar alsnog rustig oppakken voordat je haar te koop zet.

Tja, dat is het 'm nu net. Eerlijk gezegd was deze stalling op heel veel vlakken wel ideaal. Ze mocht elke dag buiten, permanent hooi ter beschikking, een aparte wei met slechts een andere pony (en de overige paarden aan de andere kant van de omheining). Ze is geen paard dat graag middenin de kudde staat, gewoon contact over de draad vindt ze genoeg, anders voelt ze zich toch maar bedreigd. Ik dacht net dat ze echt haar plekje gevonden had, dus dit nieuws was echt wel een domper. :(

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:27

Je geeft haar de beste kans als je haar eerst doortraint, eventueel door iemand anders. Ook zou ik toch gaan proberen of ze, met een andere ruiter eventueel, toch op buitenrit getraind kan worden. Ook bloedkikkers kunnen onder een onverstoorbare ruiter vaak prima op buitenrit. Gezien haar leeftijd en blessure is de kans het grootste dat ze als recreatiepaard weg zal gaan en dat maakt haar veel aantrekkelijker.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:47

Kun je haar niet tijdelijk in training zetten bij een ruiter? Zodat die haar kan opvoeden en trainen?

Een paard wat in de dagelijkse gang van zaken niet braaf is, zouden veel mensen aan hun neus voorbij laten gaan of je moet haar wegdoen voor een prikkie (en de kans dat ze niet goed terecht komt..)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:24

Als de prijs niet belangrijk is vind je echt wel iemand die er heel blij mee gaat zijn. Dan kun je hem vandaag nog op internet zetten en dan is ie heel snel verkocht. Maar dan denk ik niet aan de normale prijzen voor een 12 jarige kwpner, maar meer aan de prijs voor een 12 jarige draver.
Reken maar dat er zat mensen zijn die graag hun tijd en energie erin steken en het als een leuk project zien waar ze uiteindelijk dan een fijn dier aan overhouden. Maar je moet wel realistisch zijn, met name vanwege de spat moet je dus gewoon niet veel meer voor haar willen hebben

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:28

De kans dat zo'n paard dan in de handel terecht komt is heel groot Dorine92. Want de groep die "een project paard" zoekt is vele malen kleiner dan de mensen die een braaf paard zoeken. Daarbij is dit "project paard" niet gezond. Ookal kan het paard prima leven met deze bemerking en gereden worden, blijft het een bemerking.

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard en zou adviseren haar een maand of 2 in training te zetten bij een erkende stal. Zeker omdat de basisopvoeding al ontbreekt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:31

Wiwabalia schreef:
De kans dat zo'n paard dan in de handel terecht komt is heel groot Dorine92. Want de groep die "een project paard" zoekt is vele malen kleiner dan de mensen die een braaf paard zoeken. Daarbij is dit "project paard" niet gezond. Ookal kan het paard prima leven met deze bemerking en gereden worden, blijft het een bemerking.

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard en zou adviseren haar een maand of 2 in training te zetten bij een erkende stal.

Ik denk dat dat wel meevalt maar je moet als verkopende partij wel heel goed je research doen.
Twee maanden in training zetten ben je al zowat het bedrag kwijt wat het paard zou moeten opbrengen in mijn ogen. Want idd hij is niet gezond.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 02:06

Mm. Ik denk dat als je haar nú wilt verkopen, je echt heel eerlijk moet zijn naar potentiële kopers toe. Evengoed als je haar nog een tijdje zou houden en aan het werk zou zetten hoor.

Ik noem haar niet gestoord, maar voernijd en zich bedreigd voelen door de kudde kan, zoals je zelf al aanhaalde, voor problemen zorgen. Ze zal dus in een kleine groep terecht moeten komen, dat moet de volgende eigenaar weten. Mijn merrie is ook zo hoor, die is heel dominant en doet het beter met maar 1 vriendje dan met een kudde. Maar dat moet een koper wel op voorhand weten om van de eerste keer op de juiste stalling uit te komen. Dat heb ik ook duidelijk gemaakt aan onze staleigenaar toen ik daar naar een stal ging kijken, als hij toen gezegd had "ze gaan per 5 op 1 wei" was dat meteen einde verhaal geweest voor ons.
Jammer dat het tussen je paard en de staleigenaar niet klikt, dat doet er natuurlijk geen goed aan. Heb je de mogelijkheid haar zelf dagelijks buiten te zetten zodat ze daar niet meteen weg moet?

Ofwel wordt ze omgeschoold tot recreatiepaard voor de ervaren bosruiter die haar ook haar energie laat kwijt kunnen, ofwel (als de spat het toelaat) gaat ze naar een dressuurruiter met doorsnee ambitie. Iemand die het leuker vind om eens mee te doen met een wedstrijd en ervaring op te doen dan steeds maar hogerop te geraken, en dit sowieso met het risico dat het ooit wel eens gedaan kan zijn met wedstrijd lopen. Als je deze zaken niet heel duidelijk maakt, en de spat speelt weer op, zal het paard waarschijnlijk vrij snel opnieuw verkocht worden en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Ideaal vind je iemand die van haar wil leren zolang de spat het toelaat en die haar dan een fijn pensioen kan geven. Maar lang niet iedereen is bereid maandelijks de kost te betalen voor "de grasmaaier".

Ik kan je wél vertellen dat er wel degelijk zo'n mensen bestaan. Ik heb mijn merrie nu ruim 8 jaar, ze was 9 toen ik haar adopteerde. We reden welgeteld 2 dressuurwedstrijden (kleinschalig gedoe dat intern op onze stal werd georganiseerd) toen bleek dat ze artrose had en lichamelijk niet meer in staat was serieus te trainen. Ik had haar toen een klein jaar. We zijn nu ruim 7 jaar verder, en ze staat al 7 jaar vrolijk gras te maaien met haar ene vriendje. 's Zomers lekker op wandeling, als we 10 minuten draven zal het veel zijn haha. Dus ze bestaan wel, mensen die gelukkig zijn met een grasmaaier, maar je moet ze er wel attent op maken dat dit kán gebeuren, omdat je dat risico nu al kent.
Ik wist het niet op voorhand, waar ik aan begon, de vorige eigenaar had hier ook geen weet van, maar ik had haar geadopteerd omwille van onze klik en die is voor mij altijd veel belangrijker geweest dat de minieme ambitie die ik had, ik ben iemand die intens kan genieten van buitenritten en voor wie het serieuzere werk niet perse hoeft, het is dat de wedstrijden intern werden georganiseerd of ik had er nooit aan mee gedaan. Haar vorige eigenaar is nog steeds heel erg dankbaar voor het leven dat ik mijn merrie biedt. God mag weten waar ze anders terecht zou zijn gekomen.


Je kan haar natuurlijk ook nog even bijhouden, al dan niet op deze stal en er nog even flink mee aan de slag gaan waardoor ze voor een hogere prijs verkocht kan worden. Evengoed gaat ze nog 10 jaar kerngezond mee zonder dat de spat een probleem is, maar dat kun je dus niet voorspellen. En ik blijf erbij dat het wel zo eerlijk is dat ook te melden aan geïnteresseerden. Je hebt natuurlijk bij elk paard risico's - je had haar ook 6 maanden kunnen verkopen voor de spat werd ontdekt en dan had de volgende hier onverwachts mee gezeten, net zoals jij nu; net zoals ik toen. Maar jij weet er nu van, en als je je paard een eerlijke kans op een gouden stal wilt geven is eerlijkheid hierover echt een must.

Je paard is verkoopbaar. Elk paard is verkoopbaar. Maar als je een gouden stal voor haar zoekt, moet je echt open kaart spelen en voorbereid zijn op een lange zoektocht naar de juiste volgende eigenaar.


Ik heb in 2010 mijn toen 6-jarige draversruin verkocht. Ik had hem van mijn ouders cadeau gekregen; zij kenden hem niet en kennen ook niks van paarden, en ik kende hem ook niet. Het was zo'n geweldig lief cadeau waar ik altijd dankbaar voor zal zijn, maar hij was mijn paard niet en ik was zijn mens niet, ik heb zelden combinaties gezien die zo slecht klikten... Daarbovenop had ik zoooo veel bang van dit paard! Hij beet, schopte en trok me mee aan de hand, steigerde en bokte tijdens het rijden, viel aan aan de longe, ... Zo heb ik hem ook geadverteerd. Ik wilde geen ouders over de vloer die een mooi paard zochten voor hun 12jarige dochter, of een onervaren beginner, of angstige ruiter, of iemand die verwachtte dat hij een maand later al op wedstrijd ging (en nog eens zou winnen ook), ... Ik wilde bovenal dat men wist waar men aan begon, om hem niet na 3 maanden weer te koop zien staan. Het was even zoeken, maar het is wel gelukt.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:57

Ik vind het een heel eerlijk verhaal en ik vind je overwegingen gerechtvaardigd. Misschien als je haar laat trainen door een prof, dat je er dan zelf meer plezier in krijgt? Anders zou ik haar met dit verhaal erbij te koop zetten want dan weten de mensen wat ze in huis halen. Vooral niets verbergen. Veel succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe verkoopbaar is mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:07

Ik zou een fijne trainingsstal zoeken waar ze haar (eventueel samen met jou?) naar een fijn niveau rijden. Misschien kunnen ze ook bemiddelen met de verkoop.

Op een fijn gereden paard met bijassende prijs komt nu eenmaal heel ander volk op af.