Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:15

Mijn paarden staan aan huis, dus met pension heb ik niet te maken :D

Je kan prima vragen of de verkopers paard thuis willen brengen.
Ik kan zelf niet met trailer rijden, en de verkoper ook niet, dus ik heb een kennis van mij gevraagd om samen met mij pony op te halen :j

Ik heb geen koopcontract opgesteld, maar volgens mij is het heel normaal om dat wel te doen.

Als je gewoon een erkende dierenarts de keuring laat doen, kan je er van uit gaan dat het betrouwbaar is.

Weet je al wat voor paard je wil? :)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:21

gerlindie schreef:
Mijn paarden staan aan huis, dus met pension heb ik niet te maken :D

Je kan prima vragen of de verkopers paard thuis willen brengen.
Ik kan zelf niet met trailer rijden, en de verkoper ook niet, dus ik heb een kennis van mij gevraagd om samen met mij pony op te halen :j

Ik heb geen koopcontract opgesteld, maar volgens mij is het heel normaal om dat wel te doen.

Als je gewoon een erkende dierenarts de keuring laat doen, kan je er van uit gaan dat het betrouwbaar is.

Weet je al wat voor paard je wil? :)


Dankje voor je reactie! Gewoon een "sportpaard"

Een warmbloed, met voorkeur merrie. Verder heb ik niet zoveel eisen. Karakter is het belangrijkste. Mag van mij wel iets streken hebben, en het liefste niet te voorwaarts. Ik zeg altijd tussen lui en voorwaarts in. Wel werkwillig maar niet een die je de teugels uit de handen trekt en waar je alleen maar bezig bent met terug rijden.

Ik heb ambitie om ooit een keer eventing te doen, dus het moet wel een allrounder zijn die zowel het springen, als crossen en dressuur leuk vind. Maar het belangrijkste vind ik dat ik er lekker op kan stappen en weg kan rijden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:22

MRIIIS schreef:
Ik heb eerst de stalling geregeld, dat heeft me een jaar gekost :P Koopcontract ga ik zeker opstellen en ik heb absoluut een andere da dan de verkoper voor het keuren. In dit geval ging het om een chip in beide kogels en mijn da adviseerde iets anders dan de da van de verkoper.


Ja, dat hoor ik vaker. Stalling is gewild. Dan moet ik toch binnenkort maar even een berichtje sturen! Hopen dat ik uberhaupt terecht kan door al die corona regels. :)

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:27

Hier is een plek op stal ook een voorwaarde voor ik echt kan zoeken. Gelukkig weet ik dat er sowieso per mei wel iets geregeld kan worden, dan gaat de opfok 24/7 naar buiten en kan er geschoven worden met stallen.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:38

xkusjeirene schreef:
Ik ben even heel nieuwsgierig naar een aantal praktische zaken:

Hoe kopen jullie een paard? In het geval van een pensionstalling? Regelen jullie eerst de stalling en dan het paard of eerst het paard en dan de stalling?

Stel je hebt geen trailer? Huren jullie die? Laat je het paard brengen? Ga je iemand regelen die kan rijden?

En een koopcontract? Stellen jullie die op? (lijkt mij persoonlijk verdomde handig, maar ik weet niet of het nog gebeurt of dat dat nu anders gaat hihi) En als je dan een koopcontract hebt, hoe zet je dan dat paardenpaspoort op jou naam?

Verder ben ik ook nieuwsgierig hoe dat gaat met een keuring, stel je vind nou een paard die dicht bij jou staat. En je gaat keuren. De eigenaar heeft dezelfde dierenarts die jij ook wou voor het keuren. Dan is dat toch neem ik aan gewoon te vertrouwen?

Ik vraag dit voor mezelf, ik heb verder alles wat ik wil om een paard te kopen maar deze vragen blijven een beetje brandden en rond spoken in mijn hoofd. Wellicht kunnen jullie mij er goed antwoord op geven!

Koopcontract hebben we indertijd wel gedaan. Is niet raar maar ook geen standaard.
Stalling regel je eerst; vervolgens kopen we een paard zonder stalling te hebben, tja......

Vervoer ligt eraan. Die laatste stond letterlijk om de hoek en die is onder de man naar z'n nieuwe plek gegaan toen we die hadden. Voor de rest heb ik ze laten rijden, laten brengen en zelf gehaald, afhankelijk van de omstandigheden.
Ook een verkoper bleek om de neus laten worden door te zeggen: ik rij d'r naar huis. Dat was 125km..... }>

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:51

ikke schreef:
xkusjeirene schreef:
Ik ben even heel nieuwsgierig naar een aantal praktische zaken:

Hoe kopen jullie een paard? In het geval van een pensionstalling? Regelen jullie eerst de stalling en dan het paard of eerst het paard en dan de stalling?

Stel je hebt geen trailer? Huren jullie die? Laat je het paard brengen? Ga je iemand regelen die kan rijden?

En een koopcontract? Stellen jullie die op? (lijkt mij persoonlijk verdomde handig, maar ik weet niet of het nog gebeurt of dat dat nu anders gaat hihi) En als je dan een koopcontract hebt, hoe zet je dan dat paardenpaspoort op jou naam?

Verder ben ik ook nieuwsgierig hoe dat gaat met een keuring, stel je vind nou een paard die dicht bij jou staat. En je gaat keuren. De eigenaar heeft dezelfde dierenarts die jij ook wou voor het keuren. Dan is dat toch neem ik aan gewoon te vertrouwen?

Ik vraag dit voor mezelf, ik heb verder alles wat ik wil om een paard te kopen maar deze vragen blijven een beetje brandden en rond spoken in mijn hoofd. Wellicht kunnen jullie mij er goed antwoord op geven!

Koopcontract hebben we indertijd wel gedaan. Is niet raar maar ook geen standaard.
Stalling regel je eerst; vervolgens kopen we een paard zonder stalling te hebben, tja......

Vervoer ligt eraan. Die laatste stond letterlijk om de hoek en die is onder de man naar z'n nieuwe plek gegaan toen we die hadden. Voor de rest heb ik ze laten rijden, laten brengen en zelf gehaald, afhankelijk van de omstandigheden.
Ook een verkoper bleek om de neus laten worden door te zeggen: ik rij d'r naar huis. Dat was 125km..... }>


Ik vind een stalling eerst regelen ook veel logischer hoor :) Maar omdat ik toch wat onervaren ben dacht ik, ik vraag het maar gewoon. Dan heb ik die verassing niet.

En ja, qua afleveren of ophalen dat zou dan inderdaad wel liggen aan de verkoper/ koper. Ik denk dat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar ophalen (tenzij het niet anders kan) want dan weet je zeker dat je je paard in de trailer hebt zitten en hij mee naar huis gaat :P

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:09

xkusjeirene schreef:
Ik vind een stalling eerst regelen ook veel logischer hoor :) Maar omdat ik toch wat onervaren ben dacht ik, ik vraag het maar gewoon. Dan heb ik die verassing niet.

En ja, qua afleveren of ophalen dat zou dan inderdaad wel liggen aan de verkoper/ koper. Ik denk dat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar ophalen (tenzij het niet anders kan) want dan weet je zeker dat je je paard in de trailer hebt zitten en hij mee naar huis gaat :P

Dat ligt ook aan de verkopende partij.
Stippel is netjes afgeleverd door de verkoper. Ik had daar ook geen enkele twijfel bij dat dat niet goed zou gaan.

Overigens, als je een buitenkans tegen het lijf loopt, zou ik die niet laten staan op geen stalling. Er is altijd wel ergens iets te regelen; kwestie van netwerk :D
Bij die laatste hadden we ook wel opties als ie echt weg had gemoeten maar er was gelukkig ruimte om in alle rust een goede plek voor hem te zoeken. Dan vindt je bijna altijd wel iets dat werkt.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:14

ikke schreef:
xkusjeirene schreef:
Ik vind een stalling eerst regelen ook veel logischer hoor :) Maar omdat ik toch wat onervaren ben dacht ik, ik vraag het maar gewoon. Dan heb ik die verassing niet.

En ja, qua afleveren of ophalen dat zou dan inderdaad wel liggen aan de verkoper/ koper. Ik denk dat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar ophalen (tenzij het niet anders kan) want dan weet je zeker dat je je paard in de trailer hebt zitten en hij mee naar huis gaat :P

Dat ligt ook aan de verkopende partij.
Stippel is netjes afgeleverd door de verkoper. Ik had daar ook geen enkele twijfel bij dat dat niet goed zou gaan.

Overigens, als je een buitenkans tegen het lijf loopt, zou ik die niet laten staan op geen stalling. Er is altijd wel ergens iets te regelen; kwestie van netwerk :D
Bij die laatste hadden we ook wel opties als ie echt weg had gemoeten maar er was gelukkig ruimte om in alle rust een goede plek voor hem te zoeken. Dan vindt je bijna altijd wel iets dat werkt.


Dat is ook zo! En uiteindelijk komt het wel op zijn pootjes terecht. Met de juiste personen en verkopers dat ben ik daar ook niet bang voor! :P

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:41


N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:34

Ik weet genoeg stallingen in de buurt. Maar zolang ik geen paard heb. Kan ik overal wel op de wachtlijst staan, maar ben nu al sinds maart op zoek. Dus op het moment dat ik eindelijk een paard vindt. Dan regel ik de stalling wel :+

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:54

N0a schreef:
Ik weet genoeg stallingen in de buurt. Maar zolang ik geen paard heb. Kan ik overal wel op de wachtlijst staan, maar ben nu al sinds maart op zoek. Dus op het moment dat ik eindelijk een paard vindt. Dan regel ik de stalling wel :+


Ga ik ook zo doen hoor. Ik ga anders gewoon tijdelijk ergens anders staan tot dat ik op de stalling terecht kan waar ik wil gaan staan. Bij ons in omgeving Arnhem is het sowieso een ramp met het vinden van stalling.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:09

Ja inderdaad. Tussenoplossing is altijd mogelijk. Anders zou ik sinds maart al ergens een lege box moeten betalen, zonde van mijn geld. Of je staat op de wachtlijst en dan heb je een paard hebben ze alsnog geen plek. Dus ik zie het wel zodra ik een paard tegen kom :+

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:44

Koopcontracten heb ik ook nog niet veel over gelezen... wat het inhoud en wat de voordelen (of nadelen?) zijn.

Wel ben ik ver van te voren al aan het kijken naar stalling. Gewilde stallen hebben vaak een wachtlijst (sommige zelfs van één jaar). En als je eenmaal aan de beurt bent, en nog geen paard hebt, dan betaal je vaak al voor de stalling. Dit is vaak wel een gereduceert tarief en dan 'reserveer' je dus de box/plek of betaal je alleen de kale huur. Dus als je een specicieke plek voor ogen hebt, dan moet je je écht optijd inschrijven en waarschijnlijk een periode zonder paard betalen.

Maar je kan in principe ook gewoon eerst het paard kopen als je genoeg pension opties in de buurt hebt. Dan meteen een stalling in de buurt regelen die niet je 1e keus is, maar wel plek heeft, en dan wacht je met paard en al op je stalling naar voorkeur.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:50

xkusjeirene schreef:
Ik ben even heel nieuwsgierig naar een aantal praktische zaken:

Hoe kopen jullie een paard? In het geval van een pensionstalling? Regelen jullie eerst de stalling en dan het paard of eerst het paard en dan de stalling?

Ik heb eerst de stalling geregeld :j Bij mijn ene paard heb ik echt een 10tal stallen bezocht. Zeker in de winter is dit hier een uitdaging. Mijn andere paard wou ik op dezelfde stal blijven, dus ook moeten vragen aan de stalbaas of er nog 1tje bijkom want eigenlijk stond hij vol := .


Stel je hebt geen trailer? Huren jullie die? Laat je het paard brengen? Ga je iemand regelen die kan rijden?

Het ene paard zijn ze komen brengen op stal. Het andere paard hebben ze naar mijn dierenarts gebracht en vandaar heb ik een vrachtwagentje gehuurd en paard mee naar huis genomen. Is natuurlijk wel een gok, als die niet goedgekeurd zou zijn, had ik een vrachtwagen voor niets gehuurd (maar paard was al RX gekeurd, dus kans was wel klein)

En een koopcontract? Stellen jullie die op? (lijkt mij persoonlijk verdomde handig, maar ik weet niet of het nog gebeurt of dat dat nu anders gaat hihi) En als je dan een koopcontract hebt, hoe zet je dan dat paardenpaspoort op jou naam?

Koopcontract was van de verkoper, maar eerst samen gezeten en dit besproken en enkele dingen laten aanpassen

Verder ben ik ook nieuwsgierig hoe dat gaat met een keuring, stel je vind nou een paard die dicht bij jou staat. En je gaat keuren. De eigenaar heeft dezelfde dierenarts die jij ook wou voor het keuren. Dan is dat toch neem ik aan gewoon te vertrouwen?

Lijkt me geen probleem.

Ik vraag dit voor mezelf, ik heb verder alles wat ik wil om een paard te kopen maar deze vragen blijven een beetje brandden en rond spoken in mijn hoofd. Wellicht kunnen jullie mij er goed antwoord op geven!

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:06

Hier ook eerst de stalling geregeld.
Sowieso wel een koopcontract, vind ik wel zo prettig.
Het liefst haal ik het paard zelf, kan ik meteen zien hoe hij de trailer opkomt en afgaat.
Trailer kan ik via een kennis lenen en mijn man gaat mee om te rijden.
Het meisje wat mijn pony destijds kocht had zelf een dierenarts gevonden om te laten keuren, toen ik vroeg welke het was bleek het mijn eigen da te zijn. Heb toen aangegeven dat dit mijn da is, en dat vond zij niet erg.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:18

@allemaal

Bedankt voor jullie reacties! Gelukkig nieuwjaar trouwens! Kan ik zeker wat mee

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:24

Farjen schreef:
Verder ben ik ook nieuwsgierig hoe dat gaat met een keuring, stel je vind nou een paard die dicht bij jou staat. En je gaat keuren. De eigenaar heeft dezelfde dierenarts die jij ook wou voor het keuren. Dan is dat toch neem ik aan gewoon te vertrouwen?

Ik vraag dit voor mezelf, ik heb verder alles wat ik wil om een paard te kopen maar deze vragen blijven een beetje brandden en rond spoken in mijn hoofd. Wellicht kunnen jullie mij er goed antwoord op geven!


Laten keuren bij een dierenarts van eigen keuze is eigenlijk regel nr. 1, per definitie niet dezelfde van de verkopende partij.
Helaas zijn dierenartsen niet allemaal te vertrouwen.
Ga naar een erkende keuringsarts paard.
https://www.stichtingpaard.nl/erkende-k ... arts-paard