Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:54

Het hoofdstel in is idd wel wat overdreven. Maar ik zou lekker in het voorjaar verkopen met gladde vacht. Vang je meer geld mee. Hoe je het ook wend of keert.

Ik koop ook graag zulke paarden, scheelt mij geld. Altijd nog tot nu toe :)) kijk er makkelijk doorheen. En ben 't voorjaar extra blij omdat de zo mooi er onder vandaan komrn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:55

Ik ga even volgen. Wij zoeken op termijn een E pony (of grote D) waar dochter op kan rijden maar waar ik desgewenst ook nog op pas om hem dressuurmatig te trainen. Hebben dit najaar al 1 pony bekeken maar dat was niet wat we zochten. In 2018 nog een paard gekocht dus weet dat de prijzen flink hoog zijn op het moment. Zeker als je iets zoekt wat al meer bevestigd is. Meest ideale lijkt mij een te klein gebleven paard die al wat gezien en gedaan heeft. Kleur en geslacht (ruin/merrie) hebben we geen voorkeur voor. Wel voor ras, we willen geen koudbloed of draver. Leeftijd alles tussen de 5 (mits braaf en al wat gezien en gedaan) en 16 a 17 jaar (mits nog gezond en goed beenwerk) is goed.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:48

CalipsoLover schreef:
Retjethorse schreef:
Ik kom me ook melden! :D
Ik ben voor mijn moeder opzoek naar een braaf en bomproof wandelpaard. Zij is niet de meest zelfzekere/beste ruiter, dus een kalm paard is echt een must.
Mijn moeder is maar 1m58 dus de voorkeur gaat uit naar een paard kleiner dan 1m60.

En mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar de wat meer bijzondere rassen. Op nummer 1 staat de Akhal Teke. Daar heb ik er al eentje van rondlopen (alleen is die nog vrij groen, anders was die perfect voor mijn moeder). Verder vinden we Criollo's en Rocky Mountain horses ook erg leuk. :D Alleen jammer dat er weinig bereden paarden van deze rassen te koop staan. :')

Een vast budget dat ik wil uitgeven is er niet, dat hangt wat af van welk dier op ons pad komt en waarmee het klikt.

Om ook nog even op het sensibel/Bomproof terug te komen: Wat leuk dat je moeder ook rijdt! Ik hoop dat ik mijn moeder ook ooit terug op een paard krijg. Ik rij al praktisch heel mijn leven tegen de zin van mijn ouders, zij hadden nooit iets met paarden. Mijn moeder is dan vanaf ik een halve stal/eigen paard had ook veel meer betrokken, en in en rondom de stallen bezig zijn vond ze altijd heel leuk (Ze mest de stallen beter uit dan ik :') ) Ook helpt ze me graag met poetsen en opzadelen. Maar ik heb dus een echte goedzak van een ruin, heel braaf beest, zeker aan de hand. Mijn nichtje van 8 heeft op hem leren paardrijden ook al was hij wel veel te groot voor haar. Mijn zus die ooit wel gereden heeft maar nu al lang niet meer ree ook zo met hem weg. Toch heeft mijn moeder er nooit op willen zitten, want soms, heel soms, kon hij met mij wel eens te keer gaan. Vreemde voorwerpen of situaties kon je hem gewoon niet goed inschatten. Soms had hij ook gewoon te veel energie. Maar man, hij kon zo echt zijn bit vast nemen en er los met mij bokkend en springent vandoor gaan. Dat terwijl hij over het algemeen wel echt een droom van een paard was. Hij staat intussen met pensioen.
Ja, ze heeft jaren geleden nog gereden, maar sinds de manege gestopt was, is zij ook gestopt. Mijn vorige paard was niet geschikt voor haar om op te rijden. Mijn jonge merrie zou qua karakter wel geschikt zijn, maar die wordt rustig aan nog ingereden.

Het zijn en blijven dieren, dus 100% bomproof bestaat niet, dat weet ik ook. Maar er zijn rassen die qua karakter bekend staan om in het algemeen meer nuchter/bomproof te zijn dan anderen. Tuurlijk kunnen die ook schrikken van iets, maar het gaat mij ook om de manier waarop ze dat doen. Mijn 4 jarige Akhal Teke valt voor mij onder de categorie bomproof. Is ze bang van een voorwerp, dan verstijft ze één seconde. Het volgende moment stapt ze al op het enge voorwerp af, waarna het niet meer interessant is. Wanneer ze echt schrikt (wat amper voorkomt trouwens), dan springt ze ter plekke omhoog en blijft meestal staan. In het slechtste geval draaft ze enkele pasjes, maar ze blijft netjes bij mij, zonder aan het touw te trekken.
Dat zoek ik in een paard voor mijn moeder. Geen paard dat bij het minste op hol slaat of wegloopt.

Xhiske
Berichten: 1080
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:57

Ik kom me ook maar even melden. Mijn zoektocht is begonnen in september, maar na 10 paarden het paard nog niet gevonden of verkocht voor ik een tweede keer kon kijken. Nu even een pauze en in januari weer verder zoeken.

Ik ben opzoek naar een warmbloed van ongeveer 162 tot 172 tussen de 6 en 11 jaar. Hoeft dressuurmatig niet hoog geklasseerd te zijn, maar wel een gewoon rondje door de bak kunnen lopen. Het belangrijkst is dat ie braaf is en bij voorkeur ook naar buiten kan (bos en evt strand). Verder zou het fijn zijn als ie af en toe een of 2 dagen stil kan staan zonder daarna gek te gaan doen. Mijn budget ligt rond de 8000, maar zijn er niet echt heel veel te vinden voor mn gevoel. Ik kijk voornamelijk op marktplaats, sporthorses en hier op de markt. Dus als iemand nog tips heeft graag!

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:03

Dan zou mijne nog passen! _O-

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 17:49

Het goed sparen begint hier nu ook eindelijk een beetje op gang te komen. Als ik niks vind, dan verhoog ik gewoon mijn budget, maar dat betekent ook dat ik dan nog een paar maanden extra moet sparen...

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:46

Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:50

Dat ligt denk ik compleet aan welke koper je voor je neus hebt. Voor mij zal het echt worst wezen, maar ik ben opzoek naar een recreatiepaard. Voor een ruiter die graag wedstrijden wil rijden zal het misschien juist wel belangrijk zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:58

LETS schreef:
Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Voor mij maakt klassering niet uit, ik wil in de L1 beginnen en alle klasses zelf doorlopen.

Geklasseerd staat wel mooier en is tastbaar bewijs.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:01

Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad :=
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K :n
Het lijkt een onmogelijke zoektocht

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:06

LETS schreef:
Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Ik vind het wel belangrijk. Of een paard eenmalig keer thuis gesprongen heeft is anders dan een aantal keer op onbekend terrein voor een jury een bepaalde hoogte meerdere sprongen gesprongen heeft :j

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:16

_San87_ schreef:
LETS schreef:
Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Voor mij maakt klassering niet uit, ik wil in de L1 beginnen en alle klasses zelf doorlopen.

Geklasseerd staat wel mooier en is tastbaar bewijs.


Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat het wel positief is, ook door wat Elin zegt. Het is voor mij zelf niet super belangrijk, maar dit is wel het type paard wat past bij een minder ervaren ruiter en daarvoor is klassering misschien wel een pre.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:20

LETS schreef:
_San87_ schreef:

Voor mij maakt klassering niet uit, ik wil in de L1 beginnen en alle klasses zelf doorlopen.

Geklasseerd staat wel mooier en is tastbaar bewijs.


Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat het wel positief is, ook door wat Elin zegt. Het is voor mij zelf niet super belangrijk, maar dit is wel het type paard wat past bij een minder ervaren ruiter en daarvoor is klassering misschien wel een pre.

True :j. Voor springen is het wel anders dan voor dressuur vind ik.

Als het niet te veel moeite is zou ik een paar keer starten.

Lavitabella

Berichten: 1736
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:34

anjali schreef:
Lavitabella schreef:


Wauw.. en ik krijg mijn merrie nog niet eens voor €1500 verkocht, zelfs tot €1250 voor een super thuis is nog te duur.. sensibel/onbetrouwbaar met rijden, 2 jaar gust en nu 14 jaar met top karakter..

Ik ben ook aan het kijken maar ik kom ook een beetje bij de paarden rond 10k uit. Tijdje geleden had je daar goed bewegende paarden voor. Zijn nu zeeeer schaars helaas.

Maar,onbetrouwbaar met rijden zeg je?Die zal dan zeker moeilijk te verkopen zijn!


Klopt.. heel erg lastig.. karakter wel top en ook top moeder voor haar veulens. Maar helaas rijden echt voor ervaren ruiter mocht iemand haar willen oppakken.

Maar ik ben liever eerlijk dan haar te verkopen als rijpaard en zorgen voor ongelukken.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:16

Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad :=
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K :n
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Tsja ken wel een prachtige palomino merrie die eventing loopt, 5 jaar poepie braaf mooi papier, maar inderdaad mag je daar wel een fikse smak geld voor betalen, Daarentegen ken ik ook een bloedmooie gewone bruine merrie (geen merriegedrag) 9 jaar van 1.60 die M2 loopt en ook crosslessen heeft meegedaan. Echt mooi dier, wel veel Go, maar niet gevaarlijk oid. Maar daar vraagt ze dan €6000,- voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:08

Geklasseerd vind ik wel een must zeker in springen en SGW is dat fijn. Maar goed, daar betaal je dan ook voor. Want daar gaat een hoop tijd in zitten :j . Paarden zijn nu eenmaal niet goedkoop op het moment. 10K is niet veel voor een gezond paard die geklasseerd is in springen en SGW.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:09

Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Als je nog een paar jaar geduld hebt :')
Mijn 1,5 jarige valk hengst word er denk ik zo eentje. Fijn karakter rond de 1,60 en ik denk dat hij heel allround in te zetten gaat zijn..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:42

LETS schreef:
Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Klassement is voor mij helemaal niet belangrijk. Wat ik wel een pluspunt vind is dat het paard al op vreemd terrein geweest is. Maar of dat nu voor een wedstrijd is, voor een keuring of voor een paardenwijding maakt me niet uit. Als hij maar al wat aan de drukte gewend is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:51

Luf_Midnight schreef:
Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Als je nog een paar jaar geduld hebt :')
Mijn 1,5 jarige valk hengst word er denk ik zo eentje. Fijn karakter rond de 1,60 en ik denk dat hij heel allround in te zetten gaat zijn..

Valkje :+:.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:58

Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad :=
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K :n
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Vind je budget ook niet groot genoeg. Zeker voor de eis met speciaal kleurtje. En de leeftijd net zo.

Ik vind klassering zelf niet belangrijk bij 'n jong paard. Bij 'n ouder dier wel. Het scheelt ook geld.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:03

LETS schreef:
Vraag vanuit verkopende kant: In hoeverre vinden jullie het belangrijk dat een paard geklasseerd is?
Ik heb vandaag onze merrie te koop gezet, ze heeft wat oefenparcoursen gelopen maar is ook klaar om B springen of L dressuur te gaan lopen. Mijn vriend denkt dat dit helpt voor de verkoop, ik vraag het me af of het veel verschil maakt... Ze is nu al super braaf en makkelijk. Maar als het helpt kunnen we haar natuurlijk een paar keer starten.

Ik heb ook wel graag dat ze op verplaatsing zijn geweest, dan is een klassering 'gemakkelijk bewijs'. Dus ik zou ze even starten, kan de prijs ook nog omhoog.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:38

Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad :=
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K :n
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Ik denk dat je inderdaad een heel hoog eisenlijstje hebt voor een dan toch wel klein bedrag.
Zelfs zonder het speciale kleurtje. Zelfs voor een simpele bruine die voor aan de rest van je eisenlijstje voldoet, betaal je nu al vaak 10k of meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:45

Gini schreef:
Elin_ schreef:
Tof! Ik lees ook mee. Nog het geld niet helemaal op orde, daarom doe ik rustig aan. Vooral met deze prijzen inderdaad :=
Ik wil graag een bijzonder kleurtje rond de 1,60. Dressuurmatig bevestigd. Ervaring in springen en cross is vereist. Liefst een ruin tussen de 5 en 10 jaar.
Maar geen 10K :n
Het lijkt een onmogelijke zoektocht


Ik denk dat je inderdaad een heel hoog eisenlijstje hebt voor een dan toch wel klein bedrag.
Zelfs zonder het speciale kleurtje. Zelfs voor een simpele bruine die voor aan de rest van je eisenlijstje voldoet, betaal je nu al vaak 10k of meer.

Of ze uit Ierland halen. Heb daar voor de manege een stel fijne en allround paarden weggehaald.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 10:54

Voor mij is het klassement niet van belang bij een jong paard, bij een paard boven de 6 jaar zou ik het wel wat “erger” vinden.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:18

Ho ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Met springen en cross heb ik het niet zozeer over officiële wedstrijden :)
Gewoon dat het dier een hindernis kent zodat je weet of het het er eentje is die het doet omdat het moet of eentje met een "go"
Ik vind op dit moment de prijzen wel bizar voor de eisen die ik stel. ik vraag niet om officiële klassement, schimmel bont en zwart is ook prima. Zolang het maar geen bruine is :=
Maargoed ik heb zeker 1.5 jaar minimaal voor mijn zoektocht uit getrokken