Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:46

Ik ga me bij geen klassering toch echt afvragen of er iets mis is. Voor mij gaan er dan toch wel wat alarmbellen rinkelen. Zeker als het dier 6 jaar of ouder is.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:52

Ligt er aan waar je naar zoekt denk ik. Mij maakt het niet uit, maar ik ben dan ook een recreatieve dressuurruiter.
Als ik echt op zoek zou zijn naar een sportpaard voor wedstrijden zou ik er ook anders in staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:56

Ik vind mezelf ook een recreatieve ruiter. Maar vaak zie je toch wel (niet altijd!) dat de paarden die niet zijn uitgebracht en als braaf verkocht worden toch wat meer werk hebben om ze bijvoorbeeld dressuurmatig voor elkaar te krijgen. Of ze missen flink wat bespiering. Of ze hebben een kronkel in de kop waardoor ze gewoon niet mee zijn genomen.

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:04

SusanH schreef:
Ik ga me bij geen klassering toch echt afvragen of er iets mis is. Voor mij gaan er dan toch wel wat alarmbellen rinkelen. Zeker als het dier 6 jaar of ouder is.


Meen je dat serieus? :')
Ik vraag me oprecht af waarom er alarmbellen af gaan? Een paard hoeft toch niet altijd wedstrijden te gaan lopen?
Mij maakt het echt niet uit. Liever niet trouwens. Leuk om het samen te ontdekken

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:08

Of ze zijn zoals die van mij door omstandigheden (en dan niet bij het paard) erg laat beleerd ;) Maar goed, het is maar net waar je naar zoekt denk ik.

Ik heb liever een wat groener paard waar ik zelf mee kan ontdekken. Dat heb ik nu twee keer gevonden in een wat ouder paard en nu wil ik er eentje vanaf jongs af aan helemaal zelf gaan opleiden, dus nu zoek ik een echte groene (dat zou ook wel een bijzonder kleurtje zijn :+)

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:16

Ik meld me hier ook, al een 2 maanden opzoek naar een nieuw maatje. Ik vind het op het moment echt bedroevig gesteld met hoe paarden tegenwoordig gereden worden en verkoop klaar worden gemaakt. Ik heb inmiddels 12 paarden bezocht , 3 waarvan ik dacht dit zou hem haar mogelijk kunnen worden. De eerste heeft helaas was issues met het lichaam waardoor ik het niet aan durfden, nummer 2 werd me door meerdere afgeraden en nummer 3 was ik echt verliefd op tot het voorrijden.. dat ging niet vlekkenloos en ik kon er dus ook niet op.

Het is echt lastig vind ik, is voor mij denk ik ook moeilijker omdat ik naast enkel een bepaald karakter en stokmaat,leeftijd verder weinig eisen heb. Ik wil gewoon lekker buiten rijden en wat in de bak aan het werk, allemaal recreatief nivo. Volgende week weer een bezichteging staan ik ben benieuwd hoe ik het ervaar. Ik heb geen haast verder maar de moed zakt me wel een beetje in de schoenen van wat ik tot nu toe gezien heb.

Hoop dat we allemaal ergens volgend jaar ons maatje gevonden hebben.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:39

De prijzen liggen gewoon hoog. Of je nou officieel gestart wil hebben or niet. Met 10k kom je niet snel erg ver. Of je moet een gelukje hebben. Of ouder paard. Of met een bemerking. Haast met verkoop door redenen. Etc.

Wat voor prijsklasse zoek je ithe?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:41

Nou ja, voor wij ons paard kochten toch ook wel eea gezien wat niet uitgebracht was. En daar zat heel veel werk in. Dat bleek niet uit de advertentie. Maar was wel te merken met proefrijden. Als je er mee op wedstrijd wil, en je wil ook het liefst zsm aan de gang kunnen is het toch wel fijn als het paard al wat gezien en gedaan heeft. Zelf opleiden willen wij niet. Mijn ervaring is dat er toch wel vaak iets scheelt. Zeker als er staat potentie voor de sport maar het dier is nog nooit uitgebracht. En wel al een jaar of 11. Ik vind dat heel apart. En het komt toch heel vaak voor.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:49

SusanH schreef:
Nou ja, voor wij ons paard kochten toch ook wel eea gezien wat niet uitgebracht was. En daar zat heel veel werk in. Dat bleek niet uit de advertentie. Maar was wel te merken met proefrijden. Als je er mee op wedstrijd wil, en je wil ook het liefst zsm aan de gang kunnen is het toch wel fijn als het paard al wat gezien en gedaan heeft. Zelf opleiden willen wij niet. Mijn ervaring is dat er toch wel vaak iets scheelt. Zeker als er staat potentie voor de sport maar het dier is nog nooit uitgebracht. En wel al een jaar of 11. Ik vind dat heel apart. En het komt toch heel vaak voor.


Zeker waar, vind ik. Zeker ervaring op vreemd terrein en met wedstrijden is voor 'n sportpaard wel mooi en toch gek als het er niet is. Als het wel een sportpaard is. Maar niet in de sport.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:00

Dan heeft hij potentie in de sport zeggen ze. Maar wat die potentie dan is geen idee. Volgens mij wordt dat standaard gebruikt als tekst in advertenties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41713
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:12

SusanH schreef:
Nou ja, voor wij ons paard kochten toch ook wel eea gezien wat niet uitgebracht was. En daar zat heel veel werk in. Dat bleek niet uit de advertentie. Maar was wel te merken met proefrijden. Als je er mee op wedstrijd wil, en je wil ook het liefst zsm aan de gang kunnen is het toch wel fijn als het paard al wat gezien en gedaan heeft. Zelf opleiden willen wij niet. Mijn ervaring is dat er toch wel vaak iets scheelt. Zeker als er staat potentie voor de sport maar het dier is nog nooit uitgebracht. En wel al een jaar of 11. Ik vind dat heel apart. En het komt toch heel vaak voor.

Dat klopt idd niet.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:13

Mag een stille meelezer even reageren op sportklasseringen? :D

Kan me voorstellen dat dat soms vragen oproept. Er kunnen echter wel hele goede redenen zijn waarom dat niet gebeurd is. Ik zou er in ieder geval altijd naar vragen, verduidelijkt misschien veel. Hoeft over het niveau van het paard niets te zeggen namelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34700
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:26

Vraag er ook gerust naar hoor. Maar je voelt het snel genoeg als er in het verhaal iets zit waar je van denkt, dit klopt niet. Gelukkig zijn er ook hele eerlijke verkopers hoor :j

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:14

Ik vind het niet belangrijk of een paard is uitgebracht of niet. Maar dat komt omdat ik het liefste jonge paarden heb die onbeleefd/zadelmak zijn of net de eerste knopjes hebben van het rijden.

Wel heb ik eens nagedacht over wat voor eisen ik zou hebben voor mijn volgende paard, mocht ik mijn huidige paard verkopen.

-leeftijd 3 tot 6 jaar
-onbeleerd of basis beleerd
-schofthoogte vanaf 1,60
-ruin
-moet uiteindelijk allround inzetbaar zijn.
Ik wil een mensgericht paard met een 'will to please'
Het liefst een opvallend paard, hij moet iets bijzonders hebben :)

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:56

Ik meld me hier ook! Waarschijnlijk duurt het bij mij wat langer, ik verwacht zo eind 2020 of misschien begin 2021. Dit omdat ik ook zo geschrokken ben van de prijzen!

Ik ben op zoek naar:
- Mijn eerste paardje!
- Bredere E-pony of klein paard
- Braaf buiten
- geschikt voor basissport (goed in model, geen rare beenstanden of overbouwt), bij voorkeur L/M dressuur getrained (uitbrengen maakt me niet uit)
- Werkwillig en NIET sensibel. Lol met je knol momenten moeten niet levensgevaarlijk worden :+
- 5-12 jaar oud
- 100% gezond!

Budget: eigenlijk wil ik rond de 5000 blijven. Ik vind het eng om een paard te kopen voor meer dan dat met het risico dat hij/zij binnen een maand kan overlijden of blessures krijgt. Het is zoveel geld! Ik ben bang dat ik om die reden ook mijn eisen bij zou moeten stellen, maar ik weet nog niet waar ik op zou kunnen en willen afdingen.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:12

Autumnn schreef:
Ik heb maar een sportstal in de arm genomen. Laten ze nu net deze week paarden gaan kijken :D super benieuwd waar ze mee thuis komen!


Alweer een paar bladzijdes terug, maar toch een vraagje. Hoe heb jij deze stal uitgezocht? Er zijn er zo veel!

Het lijkt mij zelf namelijk ook het makkelijkst om ergens naar toe te gaan waar ze een paar paarden hebben staan die 'mogelijk'geschikt zijn in jouw prijsklasse zodat het zoeken een beetje opschiet :o

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:13

Zijn er trouwens mensen die overwegen een paard uit het buitenland te halen? Ik weet niet hoe de prijzen daar zijn, maar als het veel scheelt wil ik een Connemara uit engeland of een Holsteiner/Oldenburger Oid uit duitsland ook zeker overwegen.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:26

Over de klasseringen.

Als koper, ik ben een beetje afgeknapt op "paard loopt op Z nivo maar is nog niet uitgebracht", dan kom je kijken en dan komen ze nog niet eens L proef door want een oefening doen op het moment dat het uitkomt is toch anders dan eentje doen in de proef waar het op dat moment moet gebeuren.
Ik vind een paard dus niet Z omdat hij toevallig een wissel kan springen en ga daar dus ook niet voor betalen.

Als verkoper, als je een paard als sportpaard verkoopt is het makkelijker als het dier ook aantoonbaar een bepaalde klasse is gestart of überhaupt op wedstrijd is uitgebracht. Ik heb mijn paard dus destijds wel laten uitbrengen om en een recente start achter zijn naam te krijgen en de classificering gelijk aan zijn trainingsnivo te brengen.

Als recreatieruiter is classificering niet zo relevant, omdat de eisen die aan het paard anders zijn.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 18:36

Mijn paard liep B dressuur en kon ook wissels springen. Dat maakte hem geen Z paard, integendeel. Goede opmerking!

Ik ben eens benieuwd hoe jullie staan tegenover particulier/handelaar, en waarom?

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:57

CalipsoLover schreef:
Mijn paard liep B dressuur en kon ook wissels springen. Dat maakte hem geen Z paard, integendeel. Goede opmerking!

Ik ben eens benieuwd hoe jullie staan tegenover particulier/handelaar, en waarom?

Ik heb niets tegen (goede) handelaren. Ik heb ook wel van particulieren gekocht en soms krijg je dan te maken met een vorige eigenaar die zijn (meestal haar) paard niet kan loslaten en stalkgedrag gaat vertonen. Bij een handelaar heb je dat niet.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:05

Bedankt voor jullie reacties op de klassering. Ik begrijp het wel en ik vind het inderdaad ook stom als er staat 'getraind op Z niveau'. Laat maar zien, denk ik dan.
Deze merrie is 4 en daarom is het dus nog niet zo vreemd. Maar ze is eigenlijk direct een parcours of proef door te rijden, dus dan is het vanuit ons gezien wel goed om haar te starten idd (maar we hebben net een baby, dus is even een logistieke uitdaging ). Overigens vragen we nu net iets onder de 10 voor haar, dus ze is niet overdreven duur als ik het zo lees. Als ze wel geklasseerd is kan de prijs wel iets omhoog.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:08

Een 4 jarige snap ik. Maar zou ik ook liever gestart kopen. Zou de vraagprijs nu, als het een normaal paard is, rond de 5 a 6 zien. Gestart zou ik richting de 10 gaan. Van uit gaand straks 5 jaar en dan B springen of B dressuur.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:38

lissisanne schreef:
Zijn er trouwens mensen die overwegen een paard uit het buitenland te halen? Ik weet niet hoe de prijzen daar zijn, maar als het veel scheelt wil ik een Connemara uit engeland of een Holsteiner/Oldenburger Oid uit duitsland ook zeker overwegen.
Ja ik! De rassen die ik zoek en ook netjes beleerd zijn, zijn amper tot niet te vinden in België. Dus zal het zeer waarschijnlijk buitenland moeten worden.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:21

Ik kom ook meelezen! Hier nog geen concrete plannen maar wil me wel wat meer inzicht in de markt krijgen mocht het zover komen. Mijn vriend raakt steeds enthousiaster en vertrouwder tussen de paarden en leent de mijne dan ook wel vaker. :D

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:30

Cioccolato schreef:
Een 4 jarige snap ik. Maar zou ik ook liever gestart kopen. Zou de vraagprijs nu, als het een normaal paard is, rond de 5 a 6 zien. Gestart zou ik richting de 10 gaan. Van uit gaand straks 5 jaar en dan B springen of B dressuur.


Het is wel echt een goed sportpaard en röntgen 100% goed. Dus 5/6 gaat ie echt niet voor weg. Daar kun je ze niet voor fokken.