Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:33

Moeilijk hoor, ligt er ook aan waarvoor je het paard wilt gebruiken.
Klinisch moeten ze natuurlijk altijd goed zijn.

Maar 100% goed op de foto is ook geen garantie en soms hebben paarden op de foto behoorlijke afwijkingen terwijl ze er probleemloos oud mee worden.
Het blijft een levend wezen.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:36

Wat laat je überhaupt op de foto zetten? Klinisch keuren zou ik sowieso laten doen, maar röntgenologisch zou ik niet weten wat wel en niet. Ook afhankelijk van de prijsklasse misschien?

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:39

Sosha schreef:
Moeilijk hoor, ligt er ook aan waarvoor je het paard wilt gebruiken.
Klinisch moeten ze natuurlijk altijd goed zijn.

Maar 100% goed op de foto is ook geen garantie en soms hebben paarden op de foto behoorlijke afwijkingen terwijl ze er probleemloos oud mee worden.
Het blijft een levend wezen.


Recreatie, ik heb geen wedstrijdambitie maar wel leerambitie (faalangst)

Dus ik vind het wel leuk om lekker te lessen maar ik ga nooit hoog de wedstrijdsport in, in het uiterste geval straks eens een amateurswedstrijd.

Maar vind het wel belangrijk dat ik een paard allround kan gebruiken want springen tussendoor is wel iets wat ik enorm leuk vind om te doen.


Het paard van vanavond is bijvoorbeeld in 2017 rontgen volledig goedgekeurd, rapporten zouden aanwezig zijn ook.
En die situatie zie ik vaker.. En dan vraag ik me af hoe dat zit omtrent de keuringen haha.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:48

Babootje schreef:
Spaansepony schreef:
En zeker een braaf basis paard wat door een klinische keuring komt is er genoeg. Maar mensen verwachten hun hele totaal pakketje te kunnen kopen voor goedkoper geld.


Betekent dat dan dat de paarden waar jij in handelt een rontgen keuring niet doorkomen?
Ik snap dat het voor een handelaar allemaal niet zo belangrijk is, maar de eindgebruiker wil toch wel graag een gezond paard kopen die wat langer meegaat dan een leeftijd van 8 of 9 jaar, de leeftijd waarin artroserisico's een rol gaan spelen.


Nee hoor de paarden die gekeurd zijn afgelopen tijd zijn er 4, waarvan 2 alleen klinisch wilde en 2 rontgen. Alles kwam netjes door de keuring heen. 1 had een hele kleine bemerking maar was totaal niet relevant voor wat de mensen wilde. De andere waren niet gekeurd door kopers. Keuren mogen ze altijd zelf weten. Ik ben geen dierenarts en ik ga op mijn eigen gevoel af als ik een paardje koop.

Maar je kan zeker al een hoop zelf uitsluiten als je naar iets gaat kijken. En wat is tegenwoordig afkeur? De 1 vind dat al bij een klein chipje, de ander vind het dan niet spannend snap je?

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:50

Vanillia schreef:
Wat laat je überhaupt op de foto zetten? Klinisch keuren zou ik sowieso laten doen, maar röntgenologisch zou ik niet weten wat wel en niet. Ook afhankelijk van de prijsklasse misschien?


Paarden die veelal boven de 8/9 duizend zijn worden geheel gekeurd. Rug, hals,benen. Zijn vaak de dieren die hogerop moeten gaan lopen.

Paarden die tot 6 kosten worden vaak klinisch gekeurd en benen op de foto. Maargoed ik denk altijd zo als ik niks aan de buitenkant zie/voel waarom zou ik dat op een foto zetten. Een ander doet het wel liever, dat is zn goedrecht zeg ik altijd maar.

Paarden in klasse van 3500 etc worden vaak alleen klinisch gekeurd of gewoon niet.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:53

Galuppy0546 schreef:
Sosha schreef:
Moeilijk hoor, ligt er ook aan waarvoor je het paard wilt gebruiken.
Klinisch moeten ze natuurlijk altijd goed zijn.

Maar 100% goed op de foto is ook geen garantie en soms hebben paarden op de foto behoorlijke afwijkingen terwijl ze er probleemloos oud mee worden.
Het blijft een levend wezen.


Recreatie, ik heb geen wedstrijdambitie maar wel leerambitie (faalangst)

Dus ik vind het wel leuk om lekker te lessen maar ik ga nooit hoog de wedstrijdsport in, in het uiterste geval straks eens een amateurswedstrijd.

Maar vind het wel belangrijk dat ik een paard allround kan gebruiken want springen tussendoor is wel iets wat ik enorm leuk vind om te doen.


Het paard van vanavond is bijvoorbeeld in 2017 rontgen volledig goedgekeurd, rapporten zouden aanwezig zijn ook.
En die situatie zie ik vaker.. En dan vraag ik me af hoe dat zit omtrent de keuringen haha.


Op dat rapport van 2017 staat een hele lange lijst, met bepaalde punten aangekruist. Daaronder een advies wat uitgebracht is door een dierenarts en wat zijn bevindingen zijn. Daarbij zijn de foto’s beoordeeld in het rapport. Maar wat in 2017 goedkeur was kan u afkeur zijn. Dat weet je echter nooit.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:55

Helder, thanks!

Heb nu contact over een leuke ruin met kissing spines en een versleten halswervel. Lijkt een goede match te zijn en ik heb altijd gezegd dat ik een kleine bemerking geen bezwaar vind, maar ik weet niet of dit nou een goed idee is..

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:57

Kissing spines en een versleten halswervel is geen kleine bemerking....

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:58

Een handelaar heeft natuurlijk het liefste dat je alleen klinisch keurt; dat geeft het minste gedoe en de grootste kans op verkoop. De meeste paarden als ze jong zijn of een poosje rust hebben gehad komen in de meeste gevallen best door een klinische keuring. De prijsklasse kan een afweging zijn, maar dan moet je je ervan bewust zijn dat je het risico loopt op gebreken die ervoor zorgen dat je paard minder lang mee gaat of je veelvuldig moet "dokteren". In een lagere prijsklasse kom je ook vaker paarden tegen met een risico.
Met een rontgenkeuring sluit je natuurlijk niet alle risico's uit maar wel veel gebreken die een hoog risico geven op problemen in de toekomst, die verzekeraars bijvoorbeeld niet willen verzekeren. Deze zijn vastgesteld op basis van gegevens van dierenartsen die die problemen veel in hun praktijk zien.
Soms kunnen paarden met een gebrek daarmee oud worden maar meestal is dat toch niet het geval.
Ook een rontgenkeuring blijft een momentopname, maar gaat iets langer mee dan alleen een klinische keuring.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:58

Moest net trouwens wel lachen, zag een leuk dier op internet staan. Klein paard volgens advertentie. Leeftijd nog schappelijk 14 jaar.
Bod gedaan, (doe ik altijd eerst voor ik ga kijken) wat lastig lastig, uiteindelijk geaccepteerd. Vraag wat door, ja was wel uitgebracht. Dus ik denk check het even in KNHS. Paard officieel gemeten, maak er maar pony van 1,51 hoog. Mail terug dat het betreffende dier dan te hoog geprijsd is coor t bod wat ik uitgebracht heb. Krijg ik terug dat t paard wel groter is en op laatste meting 1,55 is. Dus ik bericht netjes terug dat de 1,62 toch wel t minimale is. Nee paard was wel opnieuw gegroeid dus ze ging wel opnieuw meten en net mailt ze terug dat t dier 1,56 is. De meting van KNHS was op 9 jarige leeftijd. Wonder paard. Haha

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:00

Vanillia schreef:
Helder, thanks!

Heb nu contact over een leuke ruin met kissing spines en een versleten halswervel. Lijkt een goede match te zijn en ik heb altijd gezegd dat ik een kleine bemerking geen bezwaar vind, maar ik weet niet of dit nou een goed idee is..


Dat vind ik toch zeker een groot gebrek, dat zo'n paard zeker ook voor recreatie ongeschikt maakt.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:02

Vanillia schreef:
Helder, thanks!

Heb nu contact over een leuke ruin met kissing spines en een versleten halswervel. Lijkt een goede match te zijn en ik heb altijd gezegd dat ik een kleine bemerking geen bezwaar vind, maar ik weet niet of dit nou een goed idee is..


Dat moet je nou juist gewoon laten staan. :+ Klinkt gemeen maar dit is om problemen vragen.


Babootje schreef:
Een handelaar heeft natuurlijk het liefste dat je alleen klinisch keurt; dat geeft het minste gedoe en de grootste kans op verkoop. De meeste paarden als ze jong zijn of een poosje rust hebben gehad komen in de meeste gevallen best door een klinische keuring. De prijsklasse kan een afweging zijn, maar dan moet je je ervan bewust zijn dat je het risico loopt op gebreken die ervoor zorgen dat je paard minder lang mee gaat of je veelvuldig moet "dokteren". In een lagere prijsklasse kom je ook vaker paarden tegen met een risico.
Met een rontgenkeuring sluit je natuurlijk niet alle risico's uit maar wel veel gebreken die een hoog risico geven op problemen in de toekomst, die verzekeraars bijvoorbeeld niet willen verzekeren. Deze zijn vastgesteld op basis van gegevens van dierenartsen die die problemen veel in hun praktijk zien.
Soms kunnen paarden met een gebrek daarmee oud worden maar meestal is dat toch niet het geval.
Ook een rontgenkeuring blijft een momentopname, maar gaat iets langer mee dan alleen een klinische keuring.


Daar heb je zeker gelijk in hoor. Het hele keuren blijft gewoon een moment opname. Zowel
Klinisch als rontgen.

In het verleden jaren terug had in een tinkertje. Leuk dier. Mensen waren er verzot op. Maar wilde logisch keuren. Hun hadden dierenarts geregeld naar keus en keurde paard dus af want liep gevoelig en was jong en slap etc.
Paard opnieuw aangeboden met het verhaal erbij. Mensen helemaal verzot andere maar wilde door het verhaal wel even opnieuw keuren en rontgen. Geen enkel probleem. Paard werd gekeurd en volledig goedgekeurd met alleen opmerking dat het paard meer spieren moest ontwikkelen maar dat het logisch is bij een 3,5 jarige slungel. Tot de dag van vandaag zijn ze er gelukkig mee.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:04

Galuppy0546 schreef:
En wat is jullie mening over paarden dier recent gekeurd en goedgekeurd zijn? Altijd volledig herkeuren? (ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring hierin dus vandaar dat ik toch even meningen vraag haha)

Ik vind rontgen iig toch wel een hele belangrijke en bloed..


Ik doe iig de klinische keuring opnieuw (incl bloed).
En eventuele bevindingen in de voorgaande X-ray ook opnieuw om te zien of de situatie stabiel is.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:07

Nee dat gevoel had ik al. Problemen moet je niet kopen, die krijg je er gratis bij, toch? ;) Dier wordt op sporthorses wel aangeboden als sportpaard, sneu.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:14

Kweet niet spaansepony dacht dat jij particulier was maar je blijkt voor snelle geld te gaan.
Heb ik altijd geen goed gevoel bij..... niet persoonlijk maar gevoelsdingetje.

Ik doe er ruim 5 jaar over om afstand te doen, en lukt nog steeds niet en jij koopt en verkoopt als kan in de zelfde week.


Staat leuke merrie op MP ze spreekt me aan mak, L2 maar bijna 10000€ en is geen bewegingswonder.
Zo langzamerhand weet ik niet eens wat ik mijn eigen paard moet gaan vragen.
Echt geen idee wat ze waard is.... 50000/70000/9000/ tsja....

Deze merrie heb ik laten röntgen en echo’s gemaakt kocht haar voor de eventing......complete check 1400€ 1100€ aan rontgen
Maar we zijn nooit verder gekomen dan een sprongetje :')
Laatst bijgewerkt door tita op 03-06-20 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:15

Galuppy0546 schreef:
En wat is jullie mening over paarden dier recent gekeurd en goedgekeurd zijn? Altijd volledig herkeuren? (ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring hierin dus vandaar dat ik toch even meningen vraag haha)

Ik vind rontgen iig toch wel een hele belangrijke en bloed..

Wij doen klinische keuring opnieuw en de röntgenfoto's laten we door onze eigen dierenarts nog eens bekijken.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:17

tita schreef:
Kweet niet spaansepony dacht dat jij particulier was maar je blijkt voor snelle geld te gaan.
Heb ik altijd geen goed gevoel bij..... niet persoonlijk maar gevoelsdingetje.

Ik doener ruim 5 jaar over om afstand te doen, en lukt nog steeds niet en jij koopt en verkoopt als kan in de zelfde week.


Staat leuke merrie op MP ze spreekt me aan mak, L2 maar bijna 10000€ en is geen bewegingswonder.
Zo langzamerhand weet ik niet eens wat ik mijn eigen paard moet gaan vragen.
Echt geen idee wat ze waard is.... 50000/70000/9000/ tsja....


Ik ben gewoon particulier. Ik heb mijn eigen dieren die voor geen enkel goud weg gaan. Heb ik al jaren en die blijven lekker. Daarnaast vind ik het leuk om een paardje te kopen 1 per keer en er een baasje voor te zoeken. Staat geen doods straf op hoor :+
Ik kan er weinig aan doen dat mensen een run op paarden hebben. Kom ik niks tegen, komt er ook niks. En als ik er tegen aanloop vind ik dat ook leuk. En willen mensen niet kopen bij mij is dat toch ook goed. Zo dier staat hier niet in de weg en heb er net zo lief zelf ook langer plezier van hoor.

Je bedoelt t paard wat geadverteerd word onder sammy? Dat is inderdaad een leuk dier om te zien. Al vraagt ze altijd wel flink geld

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:18

Vanillia schreef:
Nee dat gevoel had ik al. Problemen moet je niet kopen, die krijg je er gratis bij, toch? ;) Dier wordt op sporthorses wel aangeboden als sportpaard, sneu.


inderdaad. Het is een dier, ik kan ook mijn been breken. Het blijft altijd een gok, gekeurd of niet. :)

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:19

Spaansepony schreef:
tita schreef:
Kweet niet spaansepony dacht dat jij particulier was maar je blijkt voor snelle geld te gaan.
Heb ik altijd geen goed gevoel bij..... niet persoonlijk maar gevoelsdingetje.

Ik doener ruim 5 jaar over om afstand te doen, en lukt nog steeds niet en jij koopt en verkoopt als kan in de zelfde week.


Staat leuke merrie op MP ze spreekt me aan mak, L2 maar bijna 10000€ en is geen bewegingswonder.
Zo langzamerhand weet ik niet eens wat ik mijn eigen paard moet gaan vragen.
Echt geen idee wat ze waard is.... 50000/70000/9000/ tsja....


Ik ben gewoon particulier. Ik heb mijn eigen dieren die voor geen enkel goud weg gaan. Heb ik al jaren en die blijven lekker. Daarnaast vind ik het leuk om een paardje te kopen 1 per keer en er een baasje voor te zoeken. Staat geen doods straf op hoor :+
Ik kan er weinig aan doen dat mensen een run op paarden hebben. Kom ik niks tegen, komt er ook niks. En als ik er tegen aanloop vind ik dat ook leuk. En willen mensen niet kopen bij mij is dat toch ook goed. Zo dier staat hier niet in de weg en heb er net zo lief zelf ook langer plezier van hoor.

Je bedoelt t paard wat geadverteerd word onder sammy? Dat is inderdaad een leuk dier om te zien. Al vraagt ze altijd wel flink geld


Als je een paard in de normale prijsklasse aanbiedt gaan ze als warme broodjes. Of je nou particulier bent, particulier die handelt of een handelaar.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:25

2 dagen terug een haf op marktplaats. Binnen 3 uurtjes nadat het beestje tekoop was was hij al verkocht. Dat is toch wel het record wat ik tegen ben gekomen de afgelopen tijd :')

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:25

Zaterdag ga ik met dochterlief naar een paard kijken. Staat nog niet officieel te koop. 11 jarige duits gefokte ruin met veel ervaring. Eigenaar heeft gereageerd op mijn oproepje op FB. De leuke zijn idd zo weg en ik wil toch echt op ons gemak kijken of een paard geschikt is. Heb ook nog een adres in Belgie waar we volgende week gaan kijken als het goed is. Tenzij die van zaterdag wat is
Ik krijg via FB best veel leuke paarden binnen, maar ze passen niet allemaal binnen ons budget. Wel echt leuke paarden. Veel grote ook (1.70m tot 1.82m) en dat zoeken we deze keer nou net niet....

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:28

@ Galuppy: Ter info: Een klinische keuring mag voor de verzekering niet ouder dan 3 weken + Röntgenologische keuring niet ouder dan 3 maanden. Als het paard in 2017 gekeurd is geweest is het waarschijnlijk toen ook aangekocht. Heb je ook gevraagd naar de reden van verkoop Galuppy. En hoe oud is het paard?

@Spaansepony: (Nieuwsgierig) Wat doe je als na verkoop binnen een paar maanden het paard kreupel wordt? Is bij jou garantie tot de voordeur of bied je ook wat meer? Bij handelaren heb je natuurlijk altijd een half jaar conxumentenkoopperiode een soort wettelijk verplichte terugbrenggarantie bij verborgen gebreken. Maar daar hoef je je als particulier verkoper natuurlijk niet aan te houden.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:29

Wat leuk mamabird, hoop voor je dat het iets wordt! Waar heb je je oproepje geplaatst?

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:30

Het is ook gewoon vaak per direct al aangeven of je hem wil, want een uur later staat koper en kijker nummer 2 al op de stoep



@#Babootje Het paard zou (vanuit verhaal) vanaf 2 jarige leeftijd bij hun zijn (2015), en is inmiddels 7 :). Ik vermoed dat ze haar in 2017 (toen was de merrie 4) hebben laten keuren voor de sport. Zij rijd er zelf dressuurwedstrijden mee (M2)

Babootje

Berichten: 26422
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:33

Galuppy0546 schreef:
@#Babootje Het paard zou (vanuit verhaal) vanaf 2 jarige leeftijd bij hun zijn (2015), en is inmiddels 7 :). Ik vermoed dat ze haar in 2017 (toen was de merrie 4) hebben laten keuren voor de sport. Zij rijd er zelf dressuurwedstrijden mee (M2)


Dat vind ik wel wat apart, tenzij de verkoper zelf fokker of handelaar is.