Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:45

Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om iemand voor het hoofd te stoten die een minder bedrag heeft betaald voor een paard of pony en daar blij mee is.
De discussie kwam op gang doordat er ook anderen hier zijn met andere (hogere) eisen en zich afvragen waarom ze niets kunnen vinden of waarom het uitgekozen paard nu weer niet door een keuring is gekomen.
En vervolgens komt de uitleg waarom een 10.000+ prijs ook een redelijke prijs is.

Daarmee hoef je je echt niet gediskwalificeerd te voelen en mag je even blij zijn met je paard als iemand anders is die meer heeft betaald omdat die meer eisen stelt aan een paard. Als je dat zo voelt Simbaa is dan spijt mij dat echt, want dat is in ieder geval echt niet mijn bedoeling geweest.

In dit topic en ook andere topics waarin het over paarden zoeken en kopen gaat, wordt ook vaak over en weer advies gegeven. Bijvoorbeeld over de zin van keuren, waarom een RX keuring en waarom niet, etc. Daar kun je dan allemaal je voordeel mee doen. Dat soort vragen worden hier ook gesteld. Ook het inzicht of een bepaalde prijs redelijk is voor wat je koopt is handig als je dat van tevoren hebt, evenals de valkuilen waar je soms in kan stappen. Welke prijs je ook betaalt, een dosis geluk moet je ook hebben dat je precies kunt vinden wat je zoekt. En voor iedereen is dat weer anders.
In het aantal jaren dat ik paarden heb en ook heb gekocht ken ik inmiddels de meeste valkuilen en ook de gladde verkooppraatjes die er zijn. En echt, ik heb ook de nodige missers gehad. Daar leer je dan van.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:06

No worries Baboobtje, het was niet specifiek naar jou bedoeld. Ik weet alleen hoe “Bokt” soms kan zijn ;)
Maar leuk dat zich weer mensen melden die op zoek zijn/ net wat hebben gevonden.

Juist als dat in de wat lagere klasse is, houdt dat misschien voor anderen de moed erin.

Hierbij dus mijn aanwinst. Hometown x Voice, 3 jaar ruin. Waar ik op in heb moeten leveren is vooral maat en de franse stand (net niet te zien zie ik). Op de foto’s dus wel goed. Vossen zijn natuurlijk minder populair, maar ik wilde perse een vos. Dat hielp ook wel!

Hij is net 1.60, maar ziet eruit als een lange smalle Welsh pony qua exterieur :+ Ik hoop dat goed voeren daar nog wat verandering in gaat brengen.

Afbeelding

Afbeelding

https://youtube.com/watch?v=V0Vq58K6SAU&feature=share

Ik heb trouwens het idee dat de jonge onbeleerde paarden echt al wat in prijs gaan zakken. Maar nog steeds moet je in de 6k categorie heeeeel goed zoeken of consessies doen. De vraag is of een concessie altijd erg is. Een risico loop je altijd natuurlijk. Zelf had ik als grens dat hij zonder uitsluitingen in de verzekering moest kunnen worden opgenomen.

Hoop dat iedereen snel iets vindt! Een zoektocht is echt niet leuk als alles steeds voor je neus wordt weggekaapt.

Succes allen, vind het leuk om mee te kijken!!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 16-12-20 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Berichten: 1420
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:08

Ohhh Simbaa wat een knapperd! Ik hou zo van vosjes! Heel veel plezier met je nieuwe paardje.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:08

Babootje schreef:
Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om iemand voor het hoofd te stoten die een minder bedrag heeft betaald voor een paard of pony en daar blij mee is.
De discussie kwam op gang doordat er ook anderen hier zijn met andere (hogere) eisen en zich afvragen waarom ze niets kunnen vinden of waarom het uitgekozen paard nu weer niet door een keuring is gekomen.
En vervolgens komt de uitleg waarom een 10.000+ prijs ook een redelijke prijs is.

Daarmee hoef je je echt niet gediskwalificeerd te voelen en mag je even blij zijn met je paard als iemand anders is die meer heeft betaald omdat die meer eisen stelt aan een paard. Als je dat zo voelt Simbaa is dan spijt mij dat echt, want dat is in ieder geval echt niet mijn bedoeling geweest.

In dit topic en ook andere topics waarin het over paarden zoeken en kopen gaat, wordt ook vaak over en weer advies gegeven. Bijvoorbeeld over de zin van keuren, waarom een RX keuring en waarom niet, etc. Daar kun je dan allemaal je voordeel mee doen. Dat soort vragen worden hier ook gesteld. Ook het inzicht of een bepaalde prijs redelijk is voor wat je koopt is handig als je dat van tevoren hebt, evenals de valkuilen waar je soms in kan stappen. Welke prijs je ook betaalt, een dosis geluk moet je ook hebben dat je precies kunt vinden wat je zoekt. En voor iedereen is dat weer anders.
In het aantal jaren dat ik paarden heb en ook heb gekocht ken ik inmiddels de meeste valkuilen en ook de gladde verkooppraatjes die er zijn. En echt, ik heb ook de nodige missers gehad. Daar leer je dan van.

Eerlijk? Ik verwacht eigenlijk ook wel een excuus. Ik heb gisteren tussen mijn werk door een paar paarden voor je gezocht en via PB naar je gestuurd (en ik weet dat die niet allemaal aan je lijstje voldoen), maar dat ik dan vervolgens een hele lijst met afkrakende tekst (met een hele hoop aannames) voorbij zie komen hier openbaar in het topic terwijl het mijn intentie was om te helpen vind ik gewoon echt niet netjes. Ik was niet de enige, want ik heb gisteren en vanochtend van 14 andere mensen een PB gestuurd gekregen die hetzelfde dachten als mij. Je verpest het op die manier meer voor jezelf als voor een ander en dat is jammer. Het topic was juist zo gezellig.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:10

Simbaa wat een ontzettend leuk paardje! Ik hou daar wel van :)) Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! *\o/*

boemel

Berichten: 8551
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:12

Simbaa schreef:
No worries Baboobtje, het was niet specifiek naar jou bedoeld. Ik weet alleen hoe “Bokt” soms kan zijn ;)
Maar leuk dat zich weer mensen melden die op zoek zijn/ net wat hebben gevonden.

Juist als dat in de wat lagere klasse is, houdt dat misschien voor anderen de moed erin.

Hierbij dus mijn aanwinst. Hometown x Voice, 3 jaar ruin. Waar ik op in heb moeten leveren is vooral maat en de franse stand (net niet te zien zie ik). Op de foto’s dus wel goed. Vossen zijn natuurlijk minder populair, maar ik wilde perse een vos. Dat hielp ook wel!

Hij is net 1.60, maar ziet eruit als een lange smalle Welsh pony qua exterieur :+ Ik hoop dat goed voeren daar nog wat verandering in gaat brengen.

[ [url=m/cvlasL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/izIXCK.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://youtube.com/watch?v=V0Vq58K6SAU&feature=share

Ik heb trouwens het idee dat de jonge onbeleerde paarden echt al wat in prijs gaan zakken. Maar nog steeds moet je in de 6k categorie heeeeel goed zoeken of consessies doen. De vraag is of een concessie altijd erg is. Een risico loop je altijd natuurlijk. Zelf had ik als grens dat hij zonder uitsluitingen in de verzekering moest kunnen worden opgenomen.

Hoop dat iedereen snel iets vindt! Een zoektocht is echt niet leuk als alles steeds voor je neus wordt weggekaapt.

Succes allen, vind het leuk om mee te kijken!!



Wat een leuk dier! Ik hou van vossen!

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:16

Oh wat een leukie! 1.60m is juist wat ik zoek :D Had een leuke E gezien, maar zijn al veel kijkers voor helaas.

Dit wordt mijn eerste paard dus ik vond het erg interessant om de verschillende inzichten te lezen. Heb inmiddels 2nd opinion gevraagd bij de da over de chip in beide kogels. Al heb ik er nog steeds een beetje mijn twijfels over. Zo lastig te voorspellen wat er gebeurt als ze meer belast wordt, ze is nu 4 en weinig belast uiteraard.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 16-12-20 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:17

Ik denk dat het grote verschil in mening is dat er mensen zijn die 10k een 'klein' bedrag vinden, oftewel het minder voelen als dit uitgegeven wordt en mensen die heel graag de sport in willen maar wat minder te besteden hebben.

Ik ben zelf inmiddels enkele jaren aan het werk en nog maar een starter op de woningmarkt en dergelijke. Voor mij is 10k een flink bedrag, ondanks dat ik weet dat deze prijzen realistisch zijn op dit moment. Wel wil ik natuurlijk ook gewoon in de sport mee kunnen draaien en een doel hebben om naar te trainen, net zoals de mensen die wat meer kunnen besteden aan de aankoop van een paard.

Ik wilde een gezond paard met ervaringen, liefst een nuchtere KWPN en dan niet te oud, dus het plaatje wat ongeveer iedereen zoekt. Ik heb concessies op de ervaring en op het papier gedaan en ben daarom geslaagd. Ook ben ik niet benauwd voor een kleine bemerking maar hier hoefde ik in dit geval niet op in te leveren.

Kortom: ik denk dat deels deze discussie ontstaat omdat 10k voor iedereen in dit topic een ander bedrag is. De ene vindt het veel, de andere vindt het normaal en weer anderen vinden het een koopje. De reden dat de discussie voortzet is omdat iedereen hier toch een andere mening over blijft hebben, want niet iedereen zit in hetzelfde schuitje.

Ik geloof meteen dat niemand kwade bedoelingen heeft of sneren uit wil delen, maar ik denk dat de essentie van dit topic is dat iedereen, in welke prijsklasse dan ook, zijn zoektocht en nieuwe paard wil delen. Voor de mensen die niet meteen slagen, ik geloof echt niet dat het perfecte paard binnen de prijsklasse waar je in zoekt niet bestaat, want iedereen heeft immers een ander idee bij 'het perfecte paard'. Wil je geen concessies op kwaliteit doen, dan zou ik naar een andere leeftijd, kleinere maat of ander ras/papier gaan kijken.

@Simba, wauw, wát een leuk dier! <3 Daar zou ik ook voor gevallen zijn denk ik!

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:21

Dank allen voor de leuke reacties! Grappig dat iedereen hier vossen juist leuk vindt :D

@Mriss, zoek je naar een paard dat al zadelmak is?

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:23

Ja dat is zeker waar, Ketly. Ik heb een huurhuis, auto en redelijk goede baan, al heb ik lang moeten sparen omdat ik ook een flinke buffer wil hebben, maar 10k wil ik niet neerleggen voor iets wat de volgende dag zn been kan breken. Ik weet zeker dat ik voor 8k iets kan vinden, dus zoek rustig door :)

Ja, zadelmak of B niveau, Simbaa.

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:34

Simbaa schreef:
Dank allen voor de leuke reacties! Grappig dat iedereen hier vossen juist leuk vindt :D

@Mriss, zoek je naar een paard dat al zadelmak is?

Dat en de leuke aftekeningen :)) Ik hou van veel wit en dat melkmuiltje wat jouw nieuwe paard heeft is een smoeltje waar ik instant verliefd op kan worden _O-

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:39

Wat een schatje Simbaa.
Vosjes all the way here !!!

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:59

Mijn eerste paard was een vosje met bles, blijf ik een zwak voor houden! <3 (Toevallig staat ze na 6 jaar weer vlakbij mij en heb ik haar zondag weer geknuffeld.. :D)

Afbeelding

Ik wilde ook een paard met een grote bles en sokjes! Gevolg: een paard zonder wit :+

Afbeelding

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:00

Wat een leuk dier Simbaa! Vriendelijk hoofd, veel wit ook, ik houd er wel van! :))

Na overlijden van mijn merrie ben ik ook weer rustig aan het sparen voor een opvolger. Gelukkig heb ik een paar mensen in mijn vriendenkring met behoorlijk wat kennissen uit het wereldje, maar het valt me wel op dat er soms hoge prijzen worden gevraagd. 8000 euro voor een paard met hoefkatrol etc.

Ik hoop een beetje op het via via netwerk tegen die tijd. :)

Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:57

Simbaa schreef:
Dank allen voor de leuke reacties! Grappig dat iedereen hier vossen juist leuk vindt :D

@Mriss, zoek je naar een paard dat al zadelmak is?


Ik hou ook van vosjes. Mijn merrie is ook een vos en haar veulen natuurlijk ook. Een hoog en een half wit been achter en ook een witte bles. En ook daar helemaal verliefd op. Loopt achter nog wat groter dan voor, maar dat zal te maken hebben met balans. Veel plezier met je paardje.
(O ja dat waren we nog vergeten. Vosjes zijn ook vaak iets goedkoper, vraag me niet waarom want ik vind ze leuk)

ikke

Berichten: 37671
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:42

Simbaa schreef:
Hij is net 1.60, maar ziet eruit als een lange smalle Welsh pony qua exterieur :+ Ik hoop dat goed voeren daar nog wat verandering in gaat brengen.

[ [url=m/cvlasL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/izIXCK.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://youtube.com/watch?v=V0Vq58K6SAU&feature=share

Succes allen, vind het leuk om mee te kijken!!

Leuk paard :j

Tipje: doe het even rustig aan, deze heeft nog wat te groeien. Geef 'm nog een jaar of zo.

We hebben er eentje die kwam ook zo, als 3-jarige, bij ons. Die paste probleemloos twee keer in wat ze nu is. Dan ben je alvast gewaarschuwd :D

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:44

Simbaa, Voice-nakomelingen zijn vaak laatbloeiers. Mijn Voice-dochter kwam met 3,5 bij me, krap 1,58 en nog heel smalletjes. Die is in een paar jaar rustig aan doen nog een leuk paar centimeters omhoog gegaan en vooral een stuk breder geworden, redelijk een beer van een paard (witte boom van Wintec in haar zadel) geworden. Veel plezier met vosje!

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:55

Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet te dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:00

Oh en ik heb me echt verbaasd over de prijzen die ik voorbij zag komen.. zag dat het hier in het topic over wat duurdere paarden ging, maar ik ben haflingers van €5000-6000 tegengekomen.. dat was ‘vroegah’ ondenkbaar!

ikke

Berichten: 37671
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:05

Mloes schreef:
Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij een vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet heel dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.

Ik zou 'm wel laten keuren maar houdt ook in je achterhoofd dat een kapotte Fjord een zeldzaamheid is. Ze zijn simpelweg te lomp en te sterk om zomaar kapot te rijden en de kwaliteit van de genen, daar kan de NL-warmbloedfokkerij een puntje aan zuigen (zo niet een heel bergmassief).

Maar ik zou ook een bloedje trekken. Ze hebben 'm vast niet plat gespoten (waarom zou je?) maar dan weet je wel waar je voedingstechnisch staat.

Ze haalde zelden de krant maar Guusje is er met enige regelmaat af gereden door een andere Ford. Die Ford is 30 geworden, dus je hebt nog even te gaan }> en zo uniek is het dus niet om met een correct gebouwde Fjord het Z2 aan te vegen. Have fun!

n0va
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:15

Ik meld me ook! :D
Mijn zoektocht naar mijn eerste eigen paard is eindelijk begonnen. Ik ben op zoek naar een grote pony/klein paard (ik ben namelijk maar 1.50m en volwassen :') ) om buitenritten mee te maken, af en toe te springen en op z’n tijd wedstrijden te rijden. Tot nu toe ben ik bij drie pony’s wezen kijken, waarvan de eerste twee helaas niks waren. Over de laatste twijfel ik zo enorm. Het is een kleine tinker waar dressuurmatig nog zeker werk aan zit. In de omgang is ze precies wat ik zoek, maar het rijden heeft me wel aan het twijfelen gezet. Sluit ze wel echt aan bij wat ik wil? Nu twijfel ik ook echt of ik niet liever een sportpony wil (ivm wedstrijden) maar deze was zo lief in de omgang :o Iedereen om mij heen zegt bij twijfel niet doen, maar ik twijfel over alles :+
Heeft iemand de gouden tip om het zeker te weten?

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:17

ikke schreef:
Mloes schreef:
Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij een vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet heel dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.

Ik zou 'm wel laten keuren maar houdt ook in je achterhoofd dat een kapotte Fjord een zeldzaamheid is. Ze zijn simpelweg te lomp en te sterk om zomaar kapot te rijden en de kwaliteit van de genen, daar kan de NL-warmbloedfokkerij een puntje aan zuigen (zo niet een heel bergmassief).

Maar ik zou ook een bloedje trekken. Ze hebben 'm vast niet plat gespoten (waarom zou je?) maar dan weet je wel waar je voedingstechnisch staat.

Ze haalde zelden de krant maar Guusje is er met enige regelmaat af gereden door een andere Ford. Die Ford is 30 geworden, dus je hebt nog even te gaan }> en zo uniek is het dus niet om met een correct gebouwde Fjord het Z2 aan te vegen. Have fun!


Haha nou we gaan er zeker voor dat hij hier 30+ mag worden ja!
Wat je zegt over bloed laten checken, denk dat ik daar meer voor voel dan een klinische keuring (of controleren ze bloed bij klinische keuring?).

ikke

Berichten: 37671
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:19

n0va schreef:
Ik meld me ook! :D
Mijn zoektocht naar mijn eerste eigen paard is eindelijk begonnen. Ik ben op zoek naar een grote pony/klein paard (ik ben namelijk maar 1.50m en volwassen :') ) om buitenritten mee te maken, af en toe te springen en op z’n tijd wedstrijden te rijden. Tot nu toe ben ik bij drie pony’s wezen kijken, waarvan de eerste twee helaas niks waren. Over de laatste twijfel ik zo enorm. Het is een kleine tinker waar dressuurmatig nog zeker werk aan zit. In de omgang is ze precies wat ik zoek, maar het rijden heeft me wel aan het twijfelen gezet. Sluit ze wel echt aan bij wat ik wil? Nu twijfel ik ook echt of ik niet liever een sportpony wil (ivm wedstrijden) maar deze was zo lief in de omgang :o Iedereen om mij heen zegt bij twijfel niet doen, maar ik twijfel over alles :+
Heeft iemand de gouden tip om het zeker te weten?

Pleur je bagage erop en rijdt d'r naar huis. Als je dat ermee kunt, kun je er alles mee.

Laat een Tinker echter ALTIJD testen op PSSM1. Die uitslag kost enkele dagen maar dat weegt op tegen de ellende die PSSM geeft.

Hoe het met CPL zit weet ik niet. Wil je ook niet maar is dat aantoonbaar als er geen verschijnselen zijn? Iemand?

Raineri
Berichten: 6333
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:05

Wat een onwijs leuk beestje Simba!! Helemaal mijn smaak. Ben benieuwd hoe deze erover pak weg een jaar uit ziet!

Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:15

Mloes schreef:
Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij een vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet heel dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.


ikke schreef:
Ik zou 'm wel laten keuren maar houdt ook in je achterhoofd dat een kapotte Fjord een zeldzaamheid is. Ze zijn simpelweg te lomp en te sterk om zomaar kapot te rijden en de kwaliteit van de genen, daar kan de NL-warmbloedfokkerij een puntje aan zuigen (zo niet een heel bergmassief).

Maar ik zou ook een bloedje trekken. Ze hebben 'm vast niet plat gespoten (waarom zou je?) maar dan weet je wel waar je voedingstechnisch staat.

Ze haalde zelden de krant maar Guusje is er met enige regelmaat af gereden door een andere Ford. Die Ford is 30 geworden, dus je hebt nog even te gaan }> en zo uniek is het dus niet om met een correct gebouwde Fjord het Z2 aan te vegen. Have fun!


Fjorden kunnen net zo goed artrose krijgen als andere paarden. Sterker nog, 9 van de 10 fjorden hebben aanleg voor artrose. De 3 fjorden van stalgenoten die ik heb gekend hadden alle 3 flinke artrose en gingen al vroeg met pensioen. Een op 8 jarige leeftijd, een op 9 jarige leeftijd en 1 op 11 jarige leeftijd. Artrose zelfs op jonge leeftijd, 4 of 6 is geen uitzondering. Een fjord kopen = dus altijd op de foto zetten.

Een klein zoekrondje op bokt levert een flink aantal artrosefjordjes op en dit zijn ze nog lang niet allemaal.
[VP] lieve fjord met artrose, en amrian mini horse.
[FJ] is jou fjord gekeurd bij aankoop?
[MD] 6 jaar oud en artrose
[MD] Artrose, laten inslapen?