Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:29

Mloes schreef:
Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet te dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.

Gefeliciteerd met je nieuwe Fjord :D

Ik zou ook alleen wat bloed laten trekken :j

Fjordjes zijn zo leuk! Ik vind het altijd zo jammer dat ze geen 170 worden. Mooi sober ras en vaak echte alleskunners :))

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:30

Lees met veel plezier mee met jullie zoektochten.

Mijn eerste paard was ZZ-L met echt veel potentieel, maar zo apart en raar in de omgang, dat ik m onder de 10k kon kopen. Heb er Duitse S proeven mee gereden. 2e ook n kwpn er, merrie. Door ongeluk van mezelf verkocht. Eigenaresse rijdt niet zo handig, maar gaat hartstikke goed.

Inmiddels heb ik mn 3e paard....een freiberger. Hele chique, dat wel. Nou, t is geniaal. Verwacht er niet op hoog niveau mee te rijden ( geen must) , maar dat dier is zo makkelijk en werkwillig. Doet ondertussen meeste oefeningen wel, maar zet er zo mn kind van 8 op voor een clinic in de Peelbergen of een beginner voor een bosrit.

Wilde en kan niet meer zo n hittepetit rijden. Geen bak en wel bos in de buurt. Geen tijd en energie, tig keer per week de trailer aan te hangen en 25 minuten naar de bak te rijden. Zag ook op tegen zoektocht naar nieuw ( braaf!) Paard. Hoe doet zo n brave als ie niet meer 5x pw in de bak wordt getraind, blijft ie dan braaf?

Voor degene die recreatief wil rijden ( tm M /Z dressuur en 1m springen is n freiberger perfect


Pony van nichtje is gestorven en waren op zoek naar n heeeeeel braaf dier voor bosritten. Voor net bedrag van een vriendin haar 12 jarige fjord over kunnen nemen ( die wist zelf nog niet, dat ze wilde verkopen). Braaf ohz en in omgang, springt ook goed. Dat was mazzel, want zoektocht was anders ook niet simpel geweest. Hoe weet je, dat ze echt braaf zijn..

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:14

Jaa leuk een Freiberger. Dat zijn echt wel super leuke allround paardjes. Maar volgens mij toch ook al flink aan de prijs volgens mij of valt dat mee GetUp? Op e-horses staan er wel een aantal.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:21

Ik heb ook wel een zwak voor Fjordjes hoor. Heb er op leren rijden, zonder zadel en met kranten tussen mn knieen. Dat is nu wel uit de tijd hahaha. Maar, oude liefde dus. Wel hele sterke ponies als ze die nek opzetten.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:25

Ken inmiddels aardig wat mensen met een freiberger, denk dat je met 6500 best kunt slagen.
Zie soms advertenties uit Zwitserland voorbij komen met hele goede dieren. Daar moet je waarschijnlijk nog wat meer meebrengen :D .

Ligt uiteraard ( net als bij alles) aan kwaliteit en ook resultaat feldtest ( en of ze deze wel afgelegď hebben).

Vaak wel jonge dieren of niet bijzonder gereden.

Geen ervaring met adressen in NL, wel in Wallonie ( B).

Ik rijd leuk mee tot de Duitse A** ( nog lang geen GP - I know :+ )en ze liep vorig jaar met een 14 jarige amazone naar een 3e plek in de jeugdcup. Stabiel karakter, stabiele aanleuning. Goede stap en galop. Draf...correct,moet aan gewerkt Erg fanatiek. Wakker.

Had eerlijk gezegd nooit gedacht, dat ik er zo blij mee zou zijn.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:26


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:30

Gefeliciteerd Janien, leuk hoor !

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:06

Babootje schreef:
Mloes schreef:
Ik wilde me laatst hier ook melden: we wonen sinds een jaar buitenaf met de paarden aan huis en mijn haflinger van 30 is met pensioen dus er mocht een paardje bij! Nu zocht ik een doodbraaf beestje, echt 100000% verkeersmak en bomproof. Verwachtte een lange zoektocht, want volgens mij willen heel veel mensen een doodbrave koudbloed. Ik heb een gezocht-advertentie op MP gezet en kreeg daarop al heel snel een aantal reacties (misschien nog een tip voor mensen hier). Uiteindelijk is het een 11-jarige fjord geworden, hij komt in januari deze kant op.

En nu de twijfel.. ga ik hem klinisch laten keuren? Ik heb een heel goed gevoel bij de mensen van wie ik ‘m koop, ze vinden het heel moeilijk dat hij weggaat (dochter wil verder in de springsport) dus ik geloof ze op hun woord dat hij bij hun nog nooit iets heeft gehad. Huidige eigenaresse springt er 1m mee en rijdt dressuur, zo kan hij een vliegende galopwissels en wijken etc. Ik zoek echt een bosknol maar soit :Y) ze liet ook wat rek- en strekoefeningen zien en de pony zit echt onwijs soepel in z’n lijf voor zover ik kan zien. Hoeven zijn keihard en netjes, slanke benen/ geen vocht in de pezen, geen harde manenkam, niet heel dik, geen eczeem, hij loopt heel ruim en kan goed strekken in draf en galop.
Ik wil er echt alleen mee in het bos rijden, misschien een keer een boomstammetje springen, maar ik ga ‘m echt recreatief rijden dus. Zouden jullie een klinische keuring doen als je in mijn schoenen stond? Ik neig naar van niet, maar aan de andere kant kost zo’n keuring ook niet de wereld.


ikke schreef:
Ik zou 'm wel laten keuren maar houdt ook in je achterhoofd dat een kapotte Fjord een zeldzaamheid is. Ze zijn simpelweg te lomp en te sterk om zomaar kapot te rijden en de kwaliteit van de genen, daar kan de NL-warmbloedfokkerij een puntje aan zuigen (zo niet een heel bergmassief).

Maar ik zou ook een bloedje trekken. Ze hebben 'm vast niet plat gespoten (waarom zou je?) maar dan weet je wel waar je voedingstechnisch staat.

Ze haalde zelden de krant maar Guusje is er met enige regelmaat af gereden door een andere Ford. Die Ford is 30 geworden, dus je hebt nog even te gaan }> en zo uniek is het dus niet om met een correct gebouwde Fjord het Z2 aan te vegen. Have fun!


Fjorden kunnen net zo goed artrose krijgen als andere paarden. Sterker nog, 9 van de 10 fjorden hebben aanleg voor artrose. De 3 fjorden van stalgenoten die ik heb gekend hadden alle 3 flinke artrose en gingen al vroeg met pensioen. Een op 8 jarige leeftijd, een op 9 jarige leeftijd en 1 op 11 jarige leeftijd. Artrose zelfs op jonge leeftijd, 4 of 6 is geen uitzondering. Een fjord kopen = dus altijd op de foto zetten.

Een klein zoekrondje op bokt levert een flink aantal artrosefjordjes op en dit zijn ze nog lang niet allemaal.
[VP] lieve fjord met artrose, en amrian mini horse.
[FJ] is jou fjord gekeurd bij aankoop?
[MD] 6 jaar oud en artrose
[MD] Artrose, laten inslapen?


Dank voor je reactie!
Een röntgenologische keuring (wat een woord) heb ik eigenlijk niet overwogen, vanwege de kosten van de keuring versus de waarde van het paard versus het gebruiksdoel. Nu heb ik wel ervaring met een haflinger die op haar 16e last kreeg van artrose, heb tot haar 28e flinke bosritten kunnen maken met wat kleine aanpassingen en ondersteuning/ supplementen. Om je paardje op z'n 8e al met pensioen te doen moet er wel sprake zijn van hele ernstige artrose.. Sneu.
Maar is artrose een specifiek gezondheidsrisico bij fjorden? Kon daar niet direct wat over vinden via informatie over het ras, het stamboek etc. (anders dan: ik ken mensen met een fjord met artrose - dat is niet echt onderbouwde informatie natuurlijk). En komt artrose bij een klinische keuring naar voren, verwacht het niet?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:36

Artrose komt niet naar voren bij een klinische keuring nee, tenzij t paard er echt al niet meer rad door loopt.
Ik heb zelf gekozen voor een complete keuring, ook al had ik er een super goed gevoel bij, omdat ik al een paard heb staan dat door artrose op pensioen staat. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren met mijn nieuwe dame, maar in de basis wilde ik weten dat alles goed was, om mezelf verdriet en zorgen te besparen. Dat was iig mijn overweging om het wel te doen :)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:17

Wat betreft een complete keuring voor een paard. Ik heb mijn vorige merrie verloren aan hoefbevangenheid, iets wat ik nooit meer hoop mee te maken. Heeft het zin om bij een aankoopkeuring de hoeven hiervoor op de foto te zetten? Om eventueel al uit te sluiten dat ze ooit hoefbevangen zijn geweest? Misschien is het een hele stomme vraag hoor... :o

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:08

Levita schreef:
Wat betreft een complete keuring voor een paard. Ik heb mijn vorige merrie verloren aan hoefbevangenheid, iets wat ik nooit meer hoop mee te maken. Heeft het zin om bij een aankoopkeuring de hoeven hiervoor op de foto te zetten? Om eventueel al uit te sluiten dat ze ooit hoefbevangen zijn geweest? Misschien is het een hele stomme vraag hoor... :o

Nee dat is geen stomme vraag,want het is een hele nare ziekte inderdaad. Vaak kun je het al van buitenaf aan de hoeven zien door vergroeingen of ringen erop.En van onder de hoef door verbrede witte lijn.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:01

anjali schreef:
Levita schreef:
Wat betreft een complete keuring voor een paard. Ik heb mijn vorige merrie verloren aan hoefbevangenheid, iets wat ik nooit meer hoop mee te maken. Heeft het zin om bij een aankoopkeuring de hoeven hiervoor op de foto te zetten? Om eventueel al uit te sluiten dat ze ooit hoefbevangen zijn geweest? Misschien is het een hele stomme vraag hoor... :o

Nee dat is geen stomme vraag,want het is een hele nare ziekte inderdaad. Vaak kun je het al van buitenaf aan de hoeven zien door vergroeingen of ringen erop.En van onder de hoef door verbrede witte lijn.


Inderdaad, dit heeft mijn hoefsmid me verteld waar op te letten, om bevangenheid (nu en recentelijk verleden) uit te sluiten.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:31

Bedankt voor jullie antwoord!

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:25

Mloes schreef:
Oh en ik heb me echt verbaasd over de prijzen die ik voorbij zag komen.. zag dat het hier in het topic over wat duurdere paarden ging, maar ik ben haflingers van €5000-6000 tegengekomen.. dat was ‘vroegah’ ondenkbaar!



Dat klopt, ik wil heel graag een haflinger. Maar ze zijn gewoon zo snel weg. Dat ze dan rond de 5k zitten is nog niet zo'n probleem. Wil liever 1 die al wat doorgereden is en braaf is buiten. En er staat op dit moment veel jong spul te koop of net onder het zadel. Had een hele leuke gezien laatst, gebeld zou als 2e komen kijken. Maar helaas bij de 1e al gelijk verkocht. En zo ging het al een paar keer :+

Domi_94

Berichten: 2058
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:04

Simbaa schreef:
No worries Baboobtje, het was niet specifiek naar jou bedoeld. Ik weet alleen hoe “Bokt” soms kan zijn ;)
Maar leuk dat zich weer mensen melden die op zoek zijn/ net wat hebben gevonden.

Juist als dat in de wat lagere klasse is, houdt dat misschien voor anderen de moed erin.

Hierbij dus mijn aanwinst. Hometown x Voice, 3 jaar ruin. Waar ik op in heb moeten leveren is vooral maat en de franse stand (net niet te zien zie ik). Op de foto’s dus wel goed. Vossen zijn natuurlijk minder populair, maar ik wilde perse een vos. Dat hielp ook wel!

Hij is net 1.60, maar ziet eruit als een lange smalle Welsh pony qua exterieur :+ Ik hoop dat goed voeren daar nog wat verandering in gaat brengen.

[ [url=m/cvlasL.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/izIXCK.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://youtube.com/watch?v=V0Vq58K6SAU&feature=share

Ik heb trouwens het idee dat de jonge onbeleerde paarden echt al wat in prijs gaan zakken. Maar nog steeds moet je in de 6k categorie heeeeel goed zoeken of consessies doen. De vraag is of een concessie altijd erg is. Een risico loop je altijd natuurlijk. Zelf had ik als grens dat hij zonder uitsluitingen in de verzekering moest kunnen worden opgenomen.

Hoop dat iedereen snel iets vindt! Een zoektocht is echt niet leuk als alles steeds voor je neus wordt weggekaapt.

Succes allen, vind het leuk om mee te kijken!!


Gefeliciteerd, heel leuk beestje. Ziet er inderdaad nog wat jong uit, maar dat komt vast goed.

Getup schreef:
Lees met veel plezier mee met jullie zoektochten.

Mijn eerste paard was ZZ-L met echt veel potentieel, maar zo apart en raar in de omgang, dat ik m onder de 10k kon kopen. Heb er Duitse S proeven mee gereden. 2e ook n kwpn er, merrie. Door ongeluk van mezelf verkocht. Eigenaresse rijdt niet zo handig, maar gaat hartstikke goed.

Inmiddels heb ik mn 3e paard....een freiberger. Hele chique, dat wel. Nou, t is geniaal. Verwacht er niet op hoog niveau mee te rijden ( geen must) , maar dat dier is zo makkelijk en werkwillig. Doet ondertussen meeste oefeningen wel, maar zet er zo mn kind van 8 op voor een clinic in de Peelbergen of een beginner voor een bosrit.

Wilde en kan niet meer zo n hittepetit rijden. Geen bak en wel bos in de buurt. Geen tijd en energie, tig keer per week de trailer aan te hangen en 25 minuten naar de bak te rijden. Zag ook op tegen zoektocht naar nieuw ( braaf!) Paard. Hoe doet zo n brave als ie niet meer 5x pw in de bak wordt getraind, blijft ie dan braaf?

Voor degene die recreatief wil rijden ( tm M /Z dressuur en 1m springen is n freiberger perfect


Pony van nichtje is gestorven en waren op zoek naar n heeeeeel braaf dier voor bosritten. Voor net bedrag van een vriendin haar 12 jarige fjord over kunnen nemen ( die wist zelf nog niet, dat ze wilde verkopen). Braaf ohz en in omgang, springt ook goed. Dat was mazzel, want zoektocht was anders ook niet simpel geweest. Hoe weet je, dat ze echt braaf zijn..


Hier ook een (chique / rankere) Freiberger, echt een super relaxed en braaf ding (al begint ie nu wat meer praatjes te ontwikkelen (het is een jonkie van 3.5)). Ik kan het ras ook aanraden, aangezien ik ook geen hittepetit wou.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:42

N0a schreef:
Mloes schreef:
Oh en ik heb me echt verbaasd over de prijzen die ik voorbij zag komen.. zag dat het hier in het topic over wat duurdere paarden ging, maar ik ben haflingers van €5000-6000 tegengekomen.. dat was ‘vroegah’ ondenkbaar!



Dat klopt, ik wil heel graag een haflinger. Maar ze zijn gewoon zo snel weg. Dat ze dan rond de 5k zitten is nog niet zo'n probleem. Wil liever 1 die al wat doorgereden is en braaf is buiten. En er staat op dit moment veel jong spul te koop of net onder het zadel. Had een hele leuke gezien laatst, gebeld zou als 2e komen kijken. Maar helaas bij de 1e al gelijk verkocht. En zo ging het al een paar keer :+


Ja, dat is vervelend! Misschien kan je ook een gezocht-advertentie plaatsen met wat je zoekt en vooral wat je te bieden hebt qua stalling etc.? Ik was echt verbaasd dat hier best veel reacties op kwamen, vooral van mensen die echt een goed huisje zoeken.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:31

Voor haflingers hebben wij een goede ervaring met de Kymmelshof, in de buurt van Groningen. :)

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:03

Fjorden en haflingers zijn niet meer zo makkelijk te krijgen.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:16

Ik zag vandaag een paar leuke dieren staan op sporthorses!
Mijn filters waren:
Merrie 3 - 8
155-172 cm
Onder 10 k
Recreatie, dressuur en alround

Voor de mensen die nu zoeken, hoop dat er wat bij staat! Als ik het budget al had was ik zeker gaan kijken bij een paar :)

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:20

Mloes schreef:
Dank voor je reactie!
Een röntgenologische keuring (wat een woord) heb ik eigenlijk niet overwogen, vanwege de kosten van de keuring versus de waarde van het paard versus het gebruiksdoel. Nu heb ik wel ervaring met een haflinger die op haar 16e last kreeg van artrose, heb tot haar 28e flinke bosritten kunnen maken met wat kleine aanpassingen en ondersteuning/ supplementen. Om je paardje op z'n 8e al met pensioen te doen moet er wel sprake zijn van hele ernstige artrose.. Sneu.
Maar is artrose een specifiek gezondheidsrisico bij fjorden? Kon daar niet direct wat over vinden via informatie over het ras, het stamboek etc. (anders dan: ik ken mensen met een fjord met artrose - dat is niet echt onderbouwde informatie natuurlijk). En komt artrose bij een klinische keuring naar voren, verwacht het niet?


De fjorden die ik kende hadden toch al op vrij jonge leeftijd artrose. In de 2e link die ik je stuurde laat iemand weten dat haar DA zei dat van 9 de 10 fjorden een hoog artrose risico hebben. Of het echt zo sterk ligt weet ik niet, maar ik zie het in verhouding veel bij fjorden en dat zou voor mij in ieder geval een reden zijn voor een RX keuring als je echt heel graag een fjord wil hebben.
Misschien ook wel een reden waarom je ze niet heel veel ziet nu; jammer want ik vind het echt hele leuke pony's

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:22

Maar als een wat robuustere pony je aanspreekt denk ik dat een Freiberger ook best goed zou passen.
Welshcob is dan mogelijk ook leuk, maar die kunnen nog wel eens pittig zijn.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:26

Sosha schreef:
Gefeliciteerd Janien, leuk hoor !


Gefeliciteerd Janien.Kan het fimpje niet zien. Klopt dat?

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:28

upendo schreef:
Voor haflingers hebben wij een goede ervaring met de Kymmelshof, in de buurt van Groningen. :)

Wij ook :j

Voor Fjorden hebben wij hele goede ervaringen met fokkerij van den Berg trouwens. Die heeft regelmatig leuke Fjorden te koop en elk jaar veulens/jaarlingen :))

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:56

upendo schreef:
Voor haflingers hebben wij een goede ervaring met de Kymmelshof, in de buurt van Groningen. :)


Zeker aan te raden! Wij hebben er daar recent nog een gekocht :)

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:15

Ik zit nu even op sporthorses te kijken.. Vind die Etoile x Bretton Woods merrie alleen... Gek..

Die prijs, geen röntgenkeuring, beeld is netjes maar wel een stuwend achterbeen..