Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

 
Profiel   

Ik heb een dilemma en ik wil graag jullie mening weten om te besluiten wat ik ga doen.

Een tijd terug heb ik een kleine pony opgehaald zo'n 1.07m groot, om tijdelijk op te vangen. Omdat de pony meerdere dingen lijkt te mankeren, was het uitgangspunt eigenlijk dat hij ingeslapen zou worden.

De dierenarts wil hier wel aan meewerken, maar is van mening dat de pony nog wel kan verbeteren met de juiste intensieve zorg en misschien zelf ook nog een gebruikspony kan worden. Daarom hebben we afgesproken dat ik er nog even over nadenk.

Ergens wil ik deze pony die kans wel gunnen, maar ik kan en wil die intensieve zorg niet bieden en hem ook niet zelf houden. Verkopen is geen optie, hij is zoals hij nu is geen euro waard in mijn ogen. Hij kan niet terug naar de oude eigenaar.

Ik vind het lastig.
Als ik hem zie lopen dan vind ik het gewoon een kneus. Maar ja, hij is wel iets verbeterd al en lijkt iets meer lol in het leven te hebben. Gratis weggeven aan iemand die wel de intensieve zorg wil bieden is een optie, maar ja hoe vaak lees je wel niet dat dat fout gaat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 13:54 



 
Profiel   

Wat zijn de problematieken dan en zijn leeftijd? Op facebook heb ik er zo al af en toe weten een plek vinden maar het is wat harder selecteren en meer doorzoeken. Ik zou als ik jou was even contact leggen met enkele pony opvangen en het probleem voor leggen misschien kunnen ze je op weg helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:01 



 
Profiel   

Even de leeftijd en de mankementen buiten beschouwing gelaten, ik vind het top dat je er zo realistisch in staat. Ik zou hem in laten slapen. Er zijn zoveel ponys die niets mankeren, en die vinden al geen huisje, hoe eerlijk is het dan om een kneusje weer koste wat kost op te willen lappen? Zoals je al zegt, je hebt er zelf dadelijk geen controle meer over.

De dood merken ze niets van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:12 



 
Profiel   

Ik zou hem alle kansen geven en in uw geval dan 'gratis' weggeven. Misschien kan je in het contract zetten dat je hem altijd kan bezoeken in als hij niet goed verzorgd wordt hem dan terug halen. Of misschien bestaan er wel bepaalde stichtingen die hem een kans willen geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:15 



 
Profiel   

Contracten zijn niet rechtsgeldig. Weggegeven is weggegeven, dan heb je er totaal geen zeggenschap meer over. Ook niet als de vriendelijke meneer met de blauwe ogen toch een handelaar blijkt te zijn.

Ik ben sowieso niet van het alles maar willen redden, maar ik zou het helemaal erg vinden als er een opvang wordt benaderd. Geld wat de opvang binnen krijgt moet toch beschikbaar blijven voor verwaarloosde dieren, niet voor dieren die nu goed staan en waarvoor een eigenaar bereid is om eerlijke keuzes te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:21 



 
Profiel   

LoveHorseJ schreef
Ik zou hem alle kansen geven en in uw geval dan 'gratis' weggeven. Misschien kan je in het contract zetten dat je hem altijd kan bezoeken in als hij niet goed verzorgd wordt hem dan terug halen. Of misschien bestaan er wel bepaalde stichtingen die hem een kans willen geven?



Geheel mee eens, pony zeker een kans geven en heel goed wat je doet :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:22 



 
Profiel   

LoveHorseJ schreef
Ik zou hem alle kansen geven en in uw geval dan 'gratis' weggeven. Misschien kan je in het contract zetten dat je hem altijd kan bezoeken in als hij niet goed verzorgd wordt hem dan terug halen. Of misschien bestaan er wel bepaalde stichtingen die hem een kans willen geven?

Dat kan wel, maar het is niet rechtsgeldig. Dus TS heeft alsnog geen poot om op te staan.

TS, je hebt de pony een aantal mooie laatste weken gegeven. Met gratis weggeven moet je oppassen, mensen zijn wreed. Dus ik zou voor mezelf bekijken of ik de pony zelf opknap en zo nee, dan ook zo dapper zijn en hem in laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:24 



 
Profiel   

LoveHorseJ schreef
Ik zou hem alle kansen geven en in uw geval dan 'gratis' weggeven. Misschien kan je in het contract zetten dat je hem altijd kan bezoeken in als hij niet goed verzorgd wordt hem dan terug halen. Of misschien bestaan er wel bepaalde stichtingen die hem een kans willen geven?


uit voorgaande reacties is een contract blijkbaar niet rechtsgeldig. Ik ken ook niets van recht, regelgeving … Misschien dat er nog een ander soort papierwerk bestaat dat wel kan. Het hangt er ook vanaf wat u wilt. Als ik een dier kan 'redden' zou ik het zowizo doen. Dat is gewoon wie ik ben. Ik zou ook kijken naar de levenskwaliteit dat hij heeft. Is hij nog gelukkig, heeft hij nog plezier in het leven? Ik zou zeker een poging wagen.


Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 06-12-19 14:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:27 



 

Als de pony nog vrij jong is, ja dan zou ik hem weggeven aan een stichting als paard zoekt baas. Zij hebben de kunde en kennis om pony's en paarden op te lappen. Is de pony al Wat ouder dan had ik voor inslapen gekozen. 100 procent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:27 



 
Profiel   

de pony heeft patella luxatie en is daardoor gaan compenseren met zijn andere achterbeen, waardoor hij een vreemde beenstand heeft ontwikkeld. Beide achterknieën zijn gezwollen. Spieren zijn erg gespannen en hard. De structuren zijn daardoor niet goed te voelen. Verder is het een slechte eter. Gebit is wel helemaal nagekeken en gedaan. Hij zou eigenlijk heel regelmatig binnendoor moeten worden bekapt en moeten worden getraind, zodat de spieren sterker worden. Ook met hij individueel gevoerd worden. Vooral dat trainen dat gaat hem niet worden hier. Maar goed, dan nog weten we niet of er al schade aan de kniegewrichten is door het lange tijd in deze stand staan.
De pony is 11 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:29 



 
Profiel   

Na dit gelezen te hebben, doe het het dier niet aan. Je eerste ingeving was inslapen, vertrouw op je gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:31 



 
Profiel   

Dan heeft het dier zeer waarschijnlijk ernstige beschadigingen en artrose ontwikkeld aan zijn knieen, denk dat het dier pijn genoeg heeft gehad dus laat gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:32 



 
Profiel   

Utixo schreef
Contracten zijn niet rechtsgeldig. Weggegeven is weggegeven, dan heb je er totaal geen zeggenschap meer over. Ook niet als de vriendelijke meneer met de blauwe ogen toch een handelaar blijkt te zijn.

Ik ben sowieso niet van het alles maar willen redden, maar ik zou het helemaal erg vinden als er een opvang wordt benaderd. Geld wat de opvang binnen krijgt moet toch beschikbaar blijven voor verwaarloosde dieren, niet voor dieren die nu goed staan en waarvoor een eigenaar bereid is om eerlijke keuzes te maken?

En al krijg je een contract wel waterdicht, komt het tot een rechtszaak, dan gaat het over foei en geld betalen, voor de pony is het dan te laat, die krijg je er niet mee terug, noch is het garantie voor de veiligheid er van.

Als de DA al bereid is tot inslapen, dan is er best wat mis met deze pony. Zelfs een kleine maat pony die mooi in maat grasmaaier/weidemaatje valt, hoort gezond te zijn om de beste kans te hebben op een goede plek. Ik zou inslapen kiezen met een DA die ook al die kant op kijkt en vaak wat meer zal zien/horen over dieren in deze groep van decoratie/grasmaaier en nodige zorg/medische mankementen. Markt voor zulke dieren is er zeker, maar meestal niet in de hoek waar je je dieren wil zien.


XXXX2015 schreef
de pony heeft patella luxatie en is daardoor gaan compenseren met zijn andere achterbeen, waardoor hij een vreemde beenstand heeft ontwikkeld. Beide achterknieën zijn gezwollen. Spieren zijn erg gespannen en hard. De structuren zijn daardoor niet goed te voelen. Verder is het een slechte eter. Gebit is wel helemaal nagekeken en gedaan. Hij zou eigenlijk heel regelmatig binnendoor moeten worden bekapt en moeten worden getraind, zodat de spieren sterker worden. Ook met hij individueel gevoerd worden. Vooral dat trainen dat gaat hem niet worden hier. Maar goed, dan nog weten we niet of er al schade aan de kniegewrichten is door het lange tijd in deze stand staan.
De pony is 11 jaar oud.

Verkeerd belast lijf = voortijdige slijtage en mogelijk dat daar pijn en er aan gekoppeld slechte eetlust uit voort komt. Tel daar dan een winter boven op met mogelijk veel nat weer (auw voor spier/gewrichtsproblemen) zou ik zeker DA afspraak maken. Eventueel na weekje pijnstillers als je daar echt uitsluiting over wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:32 



 
Profiel   

Utixo schreef
Even de leeftijd en de mankementen buiten beschouwing gelaten, ik vind het top dat je er zo realistisch in staat. Ik zou hem in laten slapen. Er zijn zoveel ponys die niets mankeren, en die vinden al geen huisje, hoe eerlijk is het dan om een kneusje weer koste wat kost op te willen lappen? Zoals je al zegt, je hebt er zelf dadelijk geen controle meer over.

De dood merken ze niets van.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelf ook zon kneus staan, en ze kosten echt wel geld. Het oplappen is intensief maar hoe zit het met de kosten daarvan?? Hoe hoog gaan die oplopen?

Het is zo mooi om te verwachten dat een ander voor jou "probleem" gaat zorgen, en daar de kosten van gaat dragen. Maar vind die maar eens. De kans dat je de verkeerde treft is zo groot. Ik vind dus ook dat je er heel realistisch in staat om te zeggen ik laat hem inslapen. De kans dat je iemand vind die dat op zich wil nemen is zo klein. En waar komt het dan straks terecht.

Mijn eigen kneuzen gaan om die reden dan ook nergens heen. Ik zorg er zelf voor en als dat niet meer gaat zorg ik dat ze hun laatste weg gaan. En idd iemand schreef het al weggegeven is weg, dan heb jij er niks meer over te zeggen. Er is geen enkel contract wat dat kan voorkomen. Geen een.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:33 



 
Profiel   

Utixo schreef
Na dit gelezen te hebben, doe het het dier niet aan. Je eerste ingeving was inslapen, vertrouw op je gevoel.


Mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:33 



 
Profiel   

Ik zou het juist wel proberen. Mijn paard heeft ook 2 jaar met haar gezondheid gesukkelt. Ik heb ook getwijfeld om haar in te laten slapen. Ze vonden niet wat er aan de hand was. Maar je zag dat ze nog graag leefde. Nu de juiste dierenarts te hebben gevonden is het opgelost en ben ik blij dat ze nog een goed leven heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:34 



 
Profiel   

Eens met Utixo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:35 



 

XXXX2015 schreef
de pony heeft patella luxatie en is daardoor gaan compenseren met zijn andere achterbeen, waardoor hij een vreemde beenstand heeft ontwikkeld. Beide achterknieën zijn gezwollen. Spieren zijn erg gespannen en hard. De structuren zijn daardoor niet goed te voelen. Verder is het een slechte eter. Gebit is wel helemaal nagekeken en gedaan. Hij zou eigenlijk heel regelmatig binnendoor moeten worden bekapt en moeten worden getraind, zodat de spieren sterker worden. Ook met hij individueel gevoerd worden. Vooral dat trainen dat gaat hem niet worden hier. Maar goed, dan nog weten we niet of er al schade aan de kniegewrichten is door het lange tijd in deze stand staan.
De pony is 11 jaar oud.



Ik denk dat je er goed aan doet om hem in te slapen. Als ik het zo lees is het wel vrij complex. Hij voelt zich nu nog prima (denk ik) en zal er vast ook nog goed uitzien. Dan is dat het juiste moment om te zeggen van het is klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:36 



 
Profiel   

De stand van zijn benen is op die leeftijd niet meer te veranderen.
Wel is door goed te bekappen de extra druk af te halen van de scheefstand; maar recht worden kan niet meer.
Als het een flinke scheefstand is, is hij nooit meer geschikt als gebruikspony.
Gespannen/strakke spieren zijn eigenlijk niet te trainen en juist overdreven sterk.
Sterker worden is dan geen optie.

edit: Zo te horen heeft hij een ernstige type PL (graad 4) en heeft nooit goed zijn benen op slot kunnen zetten, vandaar dat zijn spieren/pezen overdreven hard/stug zijn en hij een vreemde stand heeft.
Op deze leeftijd is evt alleen een operatie een optie en dat is een prijzige aangelegenheid en geeft geen garantie dat hij ooit gebruikt kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:37 



 
Profiel   

LoveHorseJ schreef
Ik zou het juist wel proberen. Mijn paard heeft ook 2 jaar met haar gezondheid gesukkelt. Ik heb ook getwijfeld om haar in te laten slapen. Ze vonden niet wat er aan de hand was. Maar je zag dat ze nog graag leefde. Nu de juiste dierenarts te hebben gevonden is het opgelost en ben ik blij dat ze nog een goed leven heeft.


Dat is je eigen paard en je houd deze. TS zou het niet zelf doen. Totaal andere situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:38 



 
Profiel   

LoveHorseJ schreef
Ik zou het juist wel proberen. Mijn paard heeft ook 2 jaar met haar gezondheid gesukkelt. Ik heb ook getwijfeld om haar in te laten slapen. Ze vonden niet wat er aan de hand was. Maar je zag dat ze nog graag leefde. Nu de juiste dierenarts te hebben gevonden is het opgelost en ben ik blij dat ze nog een goed leven heeft.

Maar deze pony heeft zeer slechte achterbenen welke waarschijnlijk alleen met een operatie te verhelpen is.
Ga maar eens iemand zoeken die een vreemde pony voor veel geld laat opereren en de kans hebben dat het niet werkt of hooguit een grasmaaier overhoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:39 



 
Profiel   

Utixo schreef
LoveHorseJ schreef
Ik zou het juist wel proberen. Mijn paard heeft ook 2 jaar met haar gezondheid gesukkelt. Ik heb ook getwijfeld om haar in te laten slapen. Ze vonden niet wat er aan de hand was. Maar je zag dat ze nog graag leefde. Nu de juiste dierenarts te hebben gevonden is het opgelost en ben ik blij dat ze nog een goed leven heeft.


Dat is je eigen paard en je houd deze. TS zou het niet zelf doen. Totaal andere situatie.


Ik geef gewoon mijn mening en mijn ervaring. Ik weet ook dat het een andere situatie is. Het is aan hem/haar om te beslissen en wat er ook beslist wordt, het zijn beide moeilijke keuzes met voor-en nadelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:40 



 

Utixo schreef
Na dit gelezen te hebben, doe het het dier niet aan. Je eerste ingeving was inslapen, vertrouw op je gevoel.


Ik sluit me hierbij aan. Complimenten TA dat je er zo realistisch in staat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:41 



 
Profiel   

Vertrouw op je gevoel.
Wat anderen ook al zeggen; als het beestje zo lang slecht heeft gestaan dan is de kans op slijtage zeer groot.
Ik zou hem ook laten gaan. Sterkte met je beslissing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:41 



 
Profiel   

Heb je ge’pbt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen