Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 14:51

Het blijft lastig omdat het een geinig ding is, maar hij is hier niet op zijn plek. Hij wordt nauwelijks geaccepteerd door andere ponies. Dat ging op zijn oude adres totaal niet en hier heel moeizaam.

Een opvangorganisatie gaat het niet worden. Paard zoekt baas lijkt mij sowieso niet de juiste partij.

Zijn oogwit toont wat geel. Zonder bloedtest om te checken hoe de lever eraan toe is, lijkt het geven van pijnstillers mij niet verstandig.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:52

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:52

Ik zou ook inslapen, vind je ook heel realistisch ts!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:17

Kost wat kost een dier overeind willen houden is geen doen. Paarden staan het grootste deel van hun leven. Gezwollen/pijnlijke/artrose gewrichten zijn reden genoeg om hem niet te verkopen. Ik noem dat uw miserie aan een ander verkopen. Natuurlijk schuilt er ergens het perfecte baasje voor de pony. Maar de kans dat je die treft in de reguliere verkoop is zo klein. Misschien dat een bokker hier er medeleven mee krijgt en hem wilt, maar anders vrees ik dat je niet veel keuze hebt.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:23

Met oplappen haal je de chronische pijn niet weg.
Fijn dat je zo goed hebt gezorgd voor deze pony. Laten gaan is heel paardwaardig.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:28

Wie A zegt moet B zeggen. Rot en moeilijk blijft het wel. :(:)

Karina

Berichten: 1439
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:49

Ik vind het wel lastig, reacties hebben het over operatie maar dat maak ik zeker niet op uit de beginpost dat dit noodzakelijk zou zijn. Het gaat er zo ik begrijp qua revalidatie niet om dat het een kostbare aangelegenheid zou zijn, voornamelijk tijd.
De pony is relatief jong, de dierenarts ziet het duidelijk veel minder somber in, noemt geen dure noodzakelijke behandelingen, en ziet zelfs reële mogelijkheden tot gebruikspony te komen. Ik zou het dan juist niet over mijn hart kunnen verkrijgen hem in te laten slapen.
Bij twijfel over wie het nu juist ziet hoe goed of slecht de pony er voor staat qua pijn, zou ik toch overleggen met de DA om met enige dagen pijnstilling te kijken of hij erg veranderd.

In jouw geval snap ik dat je uitgangspunt heel anders was en het feit dat de pony volgens de dierenarts een reële kans verdient je nu in een wat lastig pakket brengt. Ik denk eigenlijk dat de enige goede optie zou zijn als zich iemand voordoet die wel het traject in wil gaan met hem en hem van je overneemt. Het lijkt me er dan niet zo toe doen of hij in jouw ogen wat waard is of niet, meer wat een ander hem waard vindt om rechtstreeks in de pony te investeren.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:50

Inslapen is eerlijker

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:57

Persoonlijk zou ik deze pony wel zelf nog een kans willen geven als de DA nog opties ziet. Maar dan zou ik de zorg wel op mij nemen. Verkopen of weggeven zou ik in deze staat niet doen, dan is inslapen eerlijker.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 16:04

Gini schreef:
Persoonlijk zou ik deze pony wel zelf nog een kans willen geven als de DA nog opties ziet. Maar dan zou ik de zorg wel op mij nemen. Verkopen of weggeven zou ik in deze staat niet doen, dan is inslapen eerlijker.


De zorg langdurig op mij nemen is voor mij geen optie en dat was ook vanaf het begin al ook niet de bedoeling.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:10

Niet ieder dier hoeft gered te worden. Indien mogelijk zou je het diertje nog een paar fijne weken op de weide kunnen geven. Maar als dat niet gaat vanwege pijn, dan laat t diertje gaan.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:17

Wie zegt dat het dier pijn heeft? Zonder gedegen onderzoek met foto's valt er weinig van te zeggen, behalve dat de knie op slot gaat, en het dier compenseert.
Is het dier foto's en evt. een operatie waard of niet? Wil je er geen geld aan besteden dan is het klaar. Want daar draait het gewoon om.
Een paardenleven is voor sommigen weinig meer waard dan een stuk vlees aan een haak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:43

XXXX2015 schreef:
Gini schreef:
Persoonlijk zou ik deze pony wel zelf nog een kans willen geven als de DA nog opties ziet. Maar dan zou ik de zorg wel op mij nemen. Verkopen of weggeven zou ik in deze staat niet doen, dan is inslapen eerlijker.


De zorg langdurig op mij nemen is voor mij geen optie en dat was ook vanaf het begin al ook niet de bedoeling.


Maar... Waarom ben je er dan aan begonnen? Nu de tijd en het geld nodig is zou je de pony weer weg doen. Je twijfelt over inslapen maar waarom heb je de pony dan in eerste instantie aangeschaft? Als je voor een dier kiest, al dan niet tijdelijk, geef jij die in de periode dat die bij jou is toch de best mogelijke zorg?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:57

Wie weet wat er was gebeurd met deze pony als TS het niet tijdelijk had opgevangen en verzorgd.
Genoeg kneusjes die geen basiszorg krijgen.
Maar uiteindelijk kun TS ook niet alles redden.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:59

Wie weet heeft ze de pony wel overgenomen om zo te zorgen dat het dier een waardig einde kon krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:01

Nee dat klopt. Maar nu gaat de pony van de regen naar de blub.

Utixo: Als dat het doel is dan was dit topic er niet geweest en dan hoorde de pony bij aankomst ingeslapen te zijn als het leiden zo ondragelijk is.

In mijn ogen zijn er maar 2 optie’s. Of de pony zelf opknappen of inslapen.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:16

DeMolenhoek schreef:
Nee dat klopt. Maar nu gaat de pony van de regen naar de blub.

Utixo: Als dat het doel is dan was dit topic er niet geweest en dan hoorde de pony bij aankomst ingeslapen te zijn als het leiden zo ondragelijk is.

In mijn ogen zijn er maar 2 optie’s. Of de pony zelf opknappen of inslapen.

Hierbij ga jij er vanuit dat vanaf dag één duidelijk was dat deze pony er zo ernstig aan toe was.

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:22

Even inpikken nu er meer info is over de pony. Hier ook eentje gehad met een zware vorm van patella fixatie (bij deze luxatie lees ik), deze had daarnaast een leverprobleem waardoor hij bijna niks wou eten. Weet niet of er bij deze pony bloedonderzoek is verricht geweest of dergelijke?

Enige wat jij eventueel kan proberen is een osteopaat of dergelijke er naar laten kijken of er geen winst te halen valt maar als je eigen gevoel zegt dat het voor deze pony niet eerlijk is en dat die pijn/ongemak ervaart luister dan naar je gevoel. Hij is nog jong maar als die al heel zijn leven dit probleem heeft dan doet dat wel wat met zo een lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:26

Of het nu vanaf dag 1 duidelijk was of niet, als je een dier in huis haalt dan zorg je vanaf dat moment ook dat het alle benodigde zorg krijgt en anders blijf je er van af. Nu kost het dier tijd en geld om goed verzorgd te worden en worden de handen ervan af getrokken. Ik kan dit alleen maar zeer spijtig vinden.

Hoe nobel en goedbedoeld deze reddingsactie ook was, de pony is er wel weer de dupe van. Ik zou inslapen of het dier onderbrengen bij iemand die je goed kent. Bij een vreemde gaat die helaas al te vaak de handel in.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:32

Ts schrijft dat ze de pony heeft opgehaald. We weten toch niet waarom en uit wat voor situatie de pony komt?

Zo te lezen is de kans klein dat het dier een pijnvrij leven kan krijgen. Daarnaast klinkt het alsof werken nog veel verder weg zou zijn voor de pony. Als weidemaatje lijkt die ook niet geschikt, want zowel bij ts als de vorige plek gaat samen niet echt goed.

Voor wie doe je het dan nog? Wie wil deze pony? Het is lastig. Maar echt extreem ben je er nu nog niet aan gehecht denk ik. Jouw eerste idee lijkt me een humane oplossing voor dit dier.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 17:38

Wat een rare speculaties worden hier gedaan?

De reden van overname is niet relevant. Zowel degene als waar ie vandaan komt als ik verdienen geen gesneer. De pony was hier op dat moment even beter af en kon vanuit hier ingeslapen worden, wat het oorspronkelijke plan was.

Ik heb zodra hij hier stond de dierenarts erbij gehad. Die zei dus toch nog mogelijkheden voor het dier te zien. Daarom heb ik met haar afgesproken het een tijd aan te zien. Dit heb ik ook al in de beginpost genoemd.

Maar ondertussen is hij met alleen binnendoorbekappen wel iets opgeknapt, maar de verbetering is minimaal. Ik heb er ook een paardenmasseur bij gehad en ook die heeft obv haar ervaring en wat ze bij dit paardje constateerde ernstige twijfels of er genoeg verbetering te behalen is.

Dierenarts zegt dat hij eigenlijk wat getraind zou moeten worden. Daar heb ik de tijd niet voor.

Bloedtesten, operaties, enz ga ik niet doen voor een paard dat niet van mij is en ik ook niet wil houden.

Ik krijg pb's om hem naar een stichting te doen. Bedankt voor de suggesties, maar dat vind ik geen optie na er wat op gegoogled te hebben. Een stichting wil dergelijke pony's dan weer laten adopteren enz. Deze pony wordt heel moeilijk geaccepteerd door andere ponies en is heel gauw gestresst bij verandering. Hij is er niet bij gebaat om veel heen en weer gesleept te worden.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:40

senna21 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nee dat klopt. Maar nu gaat de pony van de regen naar de blub.

Utixo: Als dat het doel is dan was dit topic er niet geweest en dan hoorde de pony bij aankomst ingeslapen te zijn als het leiden zo ondragelijk is.

In mijn ogen zijn er maar 2 optie’s. Of de pony zelf opknappen of inslapen.

Hierbij ga jij er vanuit dat vanaf dag één duidelijk was dat deze pony er zo ernstig aan toe was.


Eigenlijk is het net andersom. Vanaf dag 1 was duidelijk dat de pony kwam om ingeslapen te worden, maar nu blijkt de pony juist beter te zijn dan eerst gedacht.

TS, als je de intensieve verzorging niet op je wilt nemen, lijkt inslapen me de beste keuze. Tenzij je iemand in je buurt weet die je vertrouwt. Ik heb zo 1 persoon waarvan ik weet dat die de pony wel zou willen opvangen en verzorgen. Kosten zouden dan wel voor mij blijven, dus dat moet je maar willen. Maar als je de pony echt een kans wilt geven, kun je dat nog doen. En anders blijf je op dat inslapen uitkomen. Echt de verkoop in of aan een wildvreemde meegeven zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:42

Wat ik zeg is geen sneer richting jou nog de vorige eigenaar. Spijtig dat jij dit zo opvat. Maar de oplossing blijft hetzelfde. Of jij houd jou aan het originele plan of jij gaat er voor de 100% om hem op te knappen. Maar dat wil je niet en een stichting ook niet dus blijf je uitkomen bij plan a. Ik snap het nut van dit topic niet.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:44

Misschien hard en bot, maar waarom een kneusje in leven houden, gezonde pony's raak je al soms lastig kwijt. Laat staan eentje die van alles mankeert.

Als je deze opknapt, heb je nog steeds geen garantie dat die pijnvrij wordt en blijft.
Zal ten alle tijde speciale zorg nodig hebben en dus veel geld blijven kosten, de markt voor dit soort pony's is erg klein.
Grote kans dat ie weer in de handel terecht komt is dan zeer groot en zal uiteindelijk weer op hetzelfde punt komen als nu en wie weet erger, om alsnog bij de slacht uit te komen.

Realistischer is om nu in te laten slapen.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Nieuw tehuis zoeken of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:38

Je zou informatie en advies kunnen vragen aan Hester Dimarte van Stichting Dimarte. Die vangen ook kneusjes op en kijken of dieren herplaatst kunnen worden.

Vooral omdat de dierenarts nog mogelijkheden en verbeterpunten ziet. Zouden er nog meer medische dingen mis gaan dan is keus inslapen makkelijker