Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kopen

 
Profiel   

Goedemiddag Bokkers ,

Ik ben nieuw hier, echt net aangemeld en heb gelijk al wat vragen waar op ik hoop antwoorden te krijgen.

Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Tessa ik ben 28 jaar en woonachtig nabij Joure in Friesland.
Vanaf kleins af aan altijd paard gereden en een verzorgpaard gehad, Helaas werd mijn verzorgpaard verkocht en door mijn studie kwam er weinig terecht van paardrijden.

Nu de laatste paar jaren begint het dan toch wel weer erg te jeuken, ik mis paarden om me heen en dan vooral de gezellige dagen op stal en de liefde die je krijgt van je trouwe viervoeter.

Ik heb dan ook na lang nadenken besloten om volgend jaar een paard te gaan aanschaffen, ik heb al veel informatie er over ingelezen, en heb beslist geen haast met de aanschaf en vind een goed paard waarmee ik een klik heb veel belangrijker.

Mijn budget zit rond de 4000 euro en ben al voorzichtig aan het rondkijken.
Mijn eisen zijn eigenlijk:
- niet ouder dan 10 jaar
- Een groot paard, het liefst een Fries of iets wat bij mij staat, ik ben een stevige vrouw dus een slank paardje is niks voor mij.
- vriendelijk en kalm karakter, geen gebreken.
- Ik wil er geen wedstrijden mee gaan rijden, voor mij is recreatief belangrijk, lekker een buitenritje op zijn tijd of wat vrijheidsdressuur proberen. maar ook mennen zie ik wel zitten is overigens geen verplichting.

Ben ik kwa budget wat realistisch of zou ik een hoger budget moeten hebben?
En welke websites etc raden jullie mij aan om rond te zoeken voor een paard?
Alle tips zijn heel erg welkom.

Ik hoor graag van jullie, en als jullie vragen hebben stel ze gerust.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:33 



 

Ik vind het wel een goed budget voor wat je zoekt :)

Al kan een Fries wel duurder uitvallen, maar je kan ook geluk hebben :) succes met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:41 



 
Profiel   

Klinkt alsof je er al goed over na gedacht hebt. Neem iemand mee die in de paarden zit en je kan helpen met het kiezen van een goed paard.

Friezen hebben vaak een wat lange,weke rug. Als jij wat zwaarder bent is het van belang om er op te letten dat je een Fries kiest die mooi compact is met een niet te lange rug. Dan kan hij jouw gewicht beter dragen. Dat geldt uiteraard ook voor andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:47 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 21:43 



 
Profiel   

MyrtheJ schreef
Klinkt alsof je er al goed over na gedacht hebt. Neem iemand mee die in de paarden zit en je kan helpen met het kiezen van een goed paard.

Friezen hebben vaak een wat lange,weke rug. Als jij wat zwaarder bent is het van belang om er op te letten dat je een Fries kiest die mooi compact is met een niet te lange rug. Dan kan hij jouw gewicht beter dragen. Dat geldt uiteraard ook voor andere paarden.


Dit wilde ik inderdaad net zeggen! Kies een beetje voor het ouderwetse type, want een weke rug wil je echt niet.

Daarnaast heb ik het gevoel dat je in een vijver zit te vissen, waar er zeker meer zitten! Het zou me niet verbazen als je je budget wat moet aanpassen naar boven, wil je echt een gezond en goed paard. Ik zou daar dus rekening mee houden. Tinkers zijn vaak wat goedkoper, maar die moeten je wel echt passen en er zitten flink wat complexe karakters bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:34 



 

Bij een handelaar in it heidenskip hebben ze misschien wel wat. Let op, koop hier zonder toebehoren!!

Voor het zelfde budget (zelfde regio) heb ik een 5 jarige Spanjaard gevonden. Dus denk dat je wel een realistisch budget hebt. Gewoon wat marktplaats afstruinen, en vergeet vooral niet iemand er bij te halen die verstand heeft van kopen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:40 



 
Profiel   

Kijk eens bij Paard zoekt baas. Hun vangen paarden op van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen (soort paardenasiel). Hier kun je paarden adopteren en ze hebben vaak hele leuke paarden voor iemand die recreatief wil rijden!! paardzoektbaas.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:49 



 
Profiel   

Misschien een mooie schwarzwalder iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:23 



 
Profiel   

hannaengolda schreef
Kijk eens bij Paard zoekt baas. Hun vangen paarden op van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen (soort paardenasiel). Hier kun je paarden adopteren en ze hebben vaak hele leuke paarden voor iemand die recreatief wil rijden!! paardzoektbaas.nl


Dit zou ik afraden, je wordt geen eigenaar en krijgt geen volledig beslissingsrecht.
Daarnaast de meeste paarden voldoen totaal niet aan wat de TS zoekt.

TS, vind je budget realistisch hoor.

Kijk je goed naar jezelf, of het eerlijk is om op te stijgen. Stevig is prima, te zwaar is niet eerlijk voor je paard en jezelf. Lastig onderwerp, maar zelfreflectie is je vast niet vreemd.

Een Schwardswalder Fuchs dacht ik ook al aan.
Of een mooie Groninger, die zijn vaak wat compacter gebouwd en toch flink qua breedte/maat.

Hopelijk vind je je droompaard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:59 



 
Profiel   

Dankjewel voor alle reacties, geeft erg veel inzicht en zal er ook zeker wat mee gaan doen.

Ik gaf inderdaad een budget aan van rond de 4000 euro, ik heb een totaal van 5500 te besteden maar wil ook gewoon een goed tuig en toebehoren voor mijn diertje kunnen kopen. Ik had uitgezocht dat je voor een goed zadel al rond de 800 euro zit, dus dan hou ik graag mijn budget een beetje ruim.

Een Fries is overigens geen verplichting, ook andere rassen geef ik natuurlijk een kans.
Als de klik maar goed zit vind ik zelf, en het karakter moet bij mij passen.
Ik ben zelf een rustig persoon, en zoek dan logischerwijs ook een paard die kalm is zonder een onstuimig temperament.
Mijn verzorgpaard was altijd een Fries, ik heb enorm genoten van het karakter en de relaxte ritjes, vandaar mijn voorkeur, ik realiseer mij wel dat niet elke Fries hetzelfde is natuurlijk.

Over mijn gewicht het is niet zo dat ik veel te zwaar ben, heb weliswaar overgewicht maar ik ben voornamelijk stevig en groot gebouwd, vandaar ook een groot paard.. en ja blijft een lastig onderwerp haha.

Ik hoop dat ik weer heb wat kunnen verduidelijken.
Had tevens nog wel wat vragen.

Wat mag een pensionstal maandelijks kosten? Zelf vind ik 400 wel erg reel voor hier in de regio, en heb voor dit bedrag ook wel wat kunnen vinden.
En heb je dan alle vrijheid op zo'n stal, of zitten er addertjes onder het gras voor extra kosten voor gebruik rijhal etc. Ik kon hier zelf namelijk weinig over vinden.
Zou graag wat ervaringen willen horen voor degenen die zelf hun paard stallen op een pensionstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 13:30 



 
Profiel   

400 euro in Friesland? Dat is in mijn ogen wel wat veel.

Hier in de omgeving (overijssel Twente/Salland) heb je daarvoor het meest luxe van luxe, in mijn ogen te luxe zeg maar.

Weet niet wat je zoekt, ik zou filteren voor jezelf op:
uren buiten
kwaliteit ruwvoer
mesten zelf/niet zelf
binnen-buiten zetten zelf/niet zelf
binnenbak/buitenbak
uitrijmogelijkheden

Voor jezelf natuurlijk om te kijken wat belangrijk is.

Ik sta bv voor 200 euro.
Alles wordt gedaan muv het uitmesten van de stal en om toerbeurt de bak/paddock/weide uitmesten.
Alleen buitenbak (geen eb en vloed bodem dus nu blub) met verlichting
Elke dag naar buiten in een groep van 4, bij mooi weer weide open, anders op zand.
1 km van het bos en van de rijvereniging.

Ik ben dik tevreden. Een ander zou het zelf mesten of bv de buitenbak te weinig comfort vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 15:13 



 
Profiel   

Ik sta op een behoorlijke luxe stal in het zuiden van het land. Ik betaal 335 per maand all in. Ik hoef dus alleen maar te komen om te knuffelen en rijden!

Je kunt voor meerprijs kiezen om paard met de hand binnen/buiten te laten zetten. Extra hooi etc.

Met 400 euro in Friesland kom je denk ik wel een behoorlijk end, volgens mij is daar alles wel wat goedkoper dan dat het hier in het zuiden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:28 



 
Profiel   

Voor stallingen kun je o.a. deze site raadplegen.
https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:33 



 
Profiel   

Ik denk dat je budget onvoldoende is voor een fries. Bovendien hebben zij vaak een wat wekere rug dus zijn ze eigenlijk minder stevig dan ze eruit zien.

Maar mss spreekt een haflinger of fjord je wel aan? Of een ander ras ...

Je bent in elk geval wel realistisch met je maandelijks budget. Dat moet zeker lukken!

In ieder geval: veel plezier vooraf in je zoektocht. Leuk vooruitzicht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:46 



 

Veraaaaah schreef
Ik sta op een behoorlijke luxe stal in het zuiden van het land. Ik betaal 335 per maand all in. Ik hoef dus alleen maar te komen om te knuffelen en rijden!

Je kunt voor meerprijs kiezen om paard met de hand binnen/buiten te laten zetten. Extra hooi etc.

Met 400 euro in Friesland kom je denk ik wel een behoorlijk end, volgens mij is daar alles wel wat goedkoper dan dat het hier in het zuiden is.



400 in Friesland sta je super duper luxe. Ik sta op een privé stalling all inclusive voor 200 per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 16:36 



 
Profiel   

Cherryy91 schreef
Dankjewel voor alle reacties, geeft erg veel inzicht en zal er ook zeker wat mee gaan doen.

Ik gaf inderdaad een budget aan van rond de 4000 euro, ik heb een totaal van 5500 te besteden maar wil ook gewoon een goed tuig en toebehoren voor mijn diertje kunnen kopen. Ik had uitgezocht dat je voor een goed zadel al rond de 800 euro zit, dus dan hou ik graag mijn budget een beetje ruim.

Wat mag een pensionstal maandelijks kosten? Zelf vind ik 400 wel erg reel voor hier in de regio, en heb voor dit bedrag ook wel wat kunnen vinden.
En heb je dan alle vrijheid op zo'n stal, of zitten er addertjes onder het gras voor extra kosten voor gebruik rijhal etc. Ik kon hier zelf namelijk weinig over vinden.
Zou graag wat ervaringen willen horen voor degenen die zelf hun paard stallen op een pensionstal.


Voor 800 euro heb je een nieuw zadel, tweedehands kun je vaak ook genoeg goede zadels vinden voor de helft. Belangrijker is dat ze goed passen (zadelpasser laten komen dus). Wat wij altijd gedaan hebben is dat de zadelpasser een zadel adviseerde (en soms ook op voorraad had en dus kon passen) en vervolgens marktplaats afgespeurd voor zo'n zadel. Scheelt vaak ook dat, mocht het niet meer passen, je het zadel vaak ook weer zo kwijt bent.

400 is inderdaad wel erg veel! Ik zou even verder zoeken. Vaak heb je op marktplaats ook wel veel stallingen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 11:17 



 
Profiel   

ik zou wel willen weten waar je een kwalitatief goed nieuw zadel voor €800 kan kopen, een beetje zadel loopt toch naar de €2000 of hoger zelfs. Dan heb ik het overigens over boomzadels.

Maar tweede hands voor dat geld moet wel lukken, maar het is alsnog niet echt ruim.

Overigens €4000 voor een gezonde, brave fries die niet al te oud is gaat heel lastig worden, de prijzen van friezen liggen zowat nog hoger dan KWPN'ers. Dat gaat de echte uitdaging worden.
Je vist namelijk uit een vijver waar bijna iedereen uit vist en er is niet veel aanbod, dat maakt automatisch dat de prijzen stijgen. Waar je 3 a 4 jaar terug nog prima een paard voor dat geld kon kopen is nu bijna onmogelijk. Zeker als je voor gezond zonder bemerking gaat.

Persoonlijk vind ik dat ook een recreatief gereden paard gewoon gezond moet zijn. De DA rekening is net zo hoog als er wat mis is en het verdriet net zo erg als ze afgekeurd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:07 



 
Profiel   

Cherryy91 schreef
Een Fries is overigens geen verplichting, ook andere rassen geef ik natuurlijk een kans.
Als de klik maar goed zit vind ik zelf, en het karakter moet bij mij passen.
Ik ben zelf een rustig persoon, en zoek dan logischerwijs ook een paard die kalm is zonder een onstuimig temperament.
Mijn verzorgpaard was altijd een Fries, ik heb enorm genoten van het karakter en de relaxte ritjes, vandaar mijn voorkeur, ik realiseer mij wel dat niet elke Fries hetzelfde is natuurlijk.

Zo logisch hoeft dat helemaal niet te zijn. Rust + rust kan ook dooie boel worden. Mijn paard kan een behoorlijke hittepetit zijn, maar omdat ik de rust zelf ben gaat dat heel goed samen. Ik kalmeer het paard en het paard zorgt ervoor dat ik niet inkak. Win-win :D

Scheelt dat ik vooral dressuur rij, dan is een flink voorwaarts paard wel fijn. Maak je vooral buitenritjes dan is een paard dat niet zo kijkerig is weer fijn. Maar heel veel is te leren, een fijn paard die niet snel onder de indruk is maakt je voor een groot deel zelf door er veel schriktraining en andere 'rare' dingen mee te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:21 



 
Profiel   

€800 voor een goed, kwalitatief zadel zou ik heel graag willen weten waar je die vandaan tovert. Naar mijn insziens zit je al snel rond de €1800/€2000 en dan heb je veelal een "basis" zadel.
Natuurlijk kan je ook een Tekna/wintec zadel kopen, prima zadels, maar een kwalitatief beter zadel ligt echt hoger.
Mijn zadel kostte bijvoorbeeld €2500 (zadel was duurder dan mijn merrie toentertijd :Y) )

Je maandelijkse budget lijkt mij prima! Maar ook een fries begint toch al snel rond de €5000

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:25 



 
Profiel   

Ik denk dat je voor een braaf groot sterk paard wat meer zal moeten neerleggen, de prijzen liggen erg hoog tegenwoordig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:29 



 
Profiel   

Zadel en tuig kun je zat tweedehands kopen. Maar over deze vraag zijn ook al 88 topics

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:34 



 
Profiel   

ingvdh schreef
ik zou wel willen weten waar je een kwalitatief goed nieuw zadel voor €800 kan kopen, een beetje zadel loopt toch naar de €2000 of hoger zelfs. Dan heb ik het overigens over boomzadels.

Maar tweede hands voor dat geld moet wel lukken, maar het is alsnog niet echt ruim.


Ik zelf vind Kent & Masters bijvoorbeeld een prima kwaliteit zadel, eentje van een paar jaar oud heb ik een tijd gekocht voor 450 euro. Dat is echt prima te doen. Het is maar net waar je eisen liggen, voor mij is dat goed passend voor beide en een niet gedwongen zit. Meeste zadels verliezen veel waarde in de eerste paar jaar dat er mee gereden wordt, daarna gaat het een stuk minder snel. En thorowgood en tekna zijn ook gewoon prima zadels als dat voor beide partijen past.

Misschien ben ik wel gewoon niet veel luxe gewend, dat kan ook :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:37 



 
Profiel   

Een Tinker is misschien ook wel een ras passend in wat je zoekt. Veelzijdige paarden, veelal niet snel van het padje, wat stevig gebouwd over het algemeen en ook te vinden met mooie gangen. Goedkoper dan een Fries en ze zijn er ook effen als je geen bonte wilt. Voor een Tinker is dit een realistisch budget en dan hou je wellicht ook nog wat over voor het harnachement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 16:08 



 

Ik begrijp dat je nu dus een aantal jaren niet gereden hebt? Dan zou ik je wel aanraden om eerst weer eens een paar lessen te nemen om weer even de puntjes op de i te zetten :)
Als je weer een paar keer gereden hebt voel je je waarschijnlijk alweer een stuk vertrouwder in het zadel, en dat maakt het ook makkelijker om straks als je een eigen paard gaat zoeken aan te voelen wat er bij je past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 16:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen