Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:49

Ik ben 47 en rijd sinds mijn 11e. Vroeger nergens bang voor, hoe gekker hoe beter zelfs.. Nu rijd ik alleen maar mijn eigen pony of brave paarden, ik ben niet bang om te rijden, maar om eraf te vallen en letsel op te lopen, kan ik me niet permitteren! Zoals zovelen in dit topic, we stuiteren niet terug en als we uitvallen met blessures dan loopt het thuis (en op het werk) ook spaak! Iets met verantwoordelijkheidsgevoel denk ik!

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:17

toen ik de titel las dacht ik wat leuk een topic van mijn eigen leeftijd (60+) }> , ik zit zelf ook in het topic van 50+.
Lieve meiden jullie zijn jonge blommen. toen ik 40 jaar was kreeg ik mijn eerste paard hercule en toen ik 50 jaar was zijn vrouw erbij die me alle hoeken van de bak en bos liet zien.
Nu wederom een nieuwe merens, daar onze Hercule is overleden, en die is gelukkig heel braaf, want met 60+ merk ik dat ik toch wel voorzichtiger wordt.
Met Hercule heb ik een hengst → dat was hij toen nog, aan het luisteren gekregen en later vanwege de kinderen toch laten ruinen, ik heb toen nog geleerd om te gaan mennen met hem en met mijn leeftijd was ik totaal niet mee bezig.
Met Polie werd ik al iets voorzichtiger en een jonge vrouw (18 jaar) die erg goed kon rijden, ging er een tijdje als eerste op→ ik was er zo hard afgeknald en als ze rustig en braaf was nam ik het onder haar begeleiding over totdat ik het weer helemaal zelf kon doen.
Nu heel bewust een super braaf paard gekocht en dat werkt goed. Want hier heb ik in principe geen hulp.
Dus mijn advies aan jullie is→ lekker genieten en gaan met die banaan. 40+ is echt nog hartstikke jong.

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:46

Ik ben bijna 50, maar als ik op mijn paard zit vallen de jaren van me af.
Ik stoor me totaal niet aan alle jonge blommen.
Wel ben ik verstandiger geworden, de stuiterpasrden laat ik tegenwoordig aan de jeugd over. Dat heeft ook te maken met het feit dat mijn bedrijf en dus mijn inkomen stil komt te liggen als ik bv een been breek. Om maar niet te spreken van onze eigen ponies die in eigen beheer staan.

Inmiddels heb ik mijn tinker merrie nu 4 jaar en zijn we inmiddels wel op elkaar ingespeeld. Maar in het begin zijn we regelmatig door de bak gevlogen en mocht ik menige bok uitzitten. En geloof me dan ben je gewoon weer 16 hoor!

Anoniem

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:50

48 te paard hier! :wave: Lees straks eerst het topic volledig door en zal me dan even netjes voorstellen! Leuk initiatief. :#

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:05

Wat grappig die 'lotgenoten' :D
Dit jaar ben ik vijftig geworden, stokoud dus! :P
Rij vanaf m'n 7e, op de manege en een shetverzorgpony.
Toen ik 13 was een eigen paard gekregen en bijna elke dag gereden sinds ik ben begonnen toendertijd, wel wat pauzes tussendoor.
Nu heb ik een bijna vierjarig arabiertje die ik ga inrijden.
Hiervoor een heel moeilijk paard gehad die me regelmatig heeft laten vliegen.
Daaraan merk je idd dat je niet zo buigzaam meer bent. _O-
Maar nu gewoon weer met frisse moed mijn jonkie inrijden. :D

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:14

Leuk om te lezen. Ik geef zelf veel les juist aan de middelbare leeftijd recreatie ruiters en sta vooral veel te coachen op onzekerheid.
Wat ik veel tegenkom is dat er lichamelijk wat beperkingen zijn waardoor de balans moeilijker is en dat de onzekerheid voedt.

Enneh... stokoud met 50? Ik heb een lesser van 78 in mijn ponyclub groep rijden die meer het voortouw neemt, meer uit de comfortzone durft te stappen en met veel meer plezier rijdt dan menig 16-jarige hoor!
Je bent zo oud als je je voelt, rij met je enthousiasme, niet met je getalletjes ;-)

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:23

Heel herkenbare verhalen allemaal. :j

Begin september is mijn bomproeve pony in volle galop onderuit gegaan, helaas samen met mij. Dat kan dus ook nog, zelf als je alleen nog maar op brave dieren rijdt.
Ik heb toen mijn pols gebroken, vingers en knie zwaar gekneusd en een lichte hersenschudding gehad - leve de cap!
We zijn nu 3 maand verder en ik zet me sinds 3 weken terug op mijn pony, maar de gevolgen van het ongeval voel ik nog steeds dagelijks. Dus dat dat herstel niet meer zo snel en gemakkelijk gaat staat helaas voor mij wel vast. En dat het inderdaad erg moeilijk is om huishouden en werk draaiende te houden als je in de lappenmand zit ook.

De staleigenaresse vroeg hoe ik me voelde toen ik de eerste keer weer opstapte, maar dat is wel OK. Ik heb niet echt angst, al heb ik sindsdien niet meer gegalopeerd, maar dat ligt eerder aan het feit dat mijn pony daarvoor niet meer in de juiste conditie is. Op een ander betrouwbaar en ervaren paard zou ik zo weer galoperen. Dus ook dat met die jonge geest klopt voor mij wel. :D Gelukkig maar!

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:23

Oudere ruiter (55) worden, schept ook mogelijkheden!

Financieel heb ik een beetje meer ruimte, nu de kinderen de deur uit zijn.
Ik kan nu ook 4/5 werken en zou dus in principe ook wat meer tijd moeten hebben, in realiteit merk ik daar niet veel van. Misschien word ik gewoon trager.
En het leukste is dat ik het gevoel heb nog steeds te verbeteren in dressuur ( ben nog altijd maar m2 hoor, dus er is nog zat ruimte om te verbeteren).

Gek genoeg heb ik diep vanbinnen nog evenveel prestatiedrang als vroeger, ook al vind ik dat het plezier boven alles gaat en geniet ik van het hele gebeuren.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:08

48, cross en spring nog fanatiek, en rijd twee paarden waar zeker niet iedereen zomaar opstapt. Age is just a number :-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34758
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:20

Ibbel schreef:
Apple schreef:
Er is ook een 40+ topic :-)


Die is bij mijn weten naar de HK verhuisd, waar TS (nog) niet in kan :)


Idd wij zitten in de huiskamer. Snel je 25 nuttige posts halen mag je gezellig meekletsen :j

Ik ben net 40 + (vind ik zelf met 41). Hebben een KWPN'er van 8 jaar oud, heel wat overwonnen doordat ik er vorig jaar naast heb gelegen. Dan voel je wel dat je geen 20 meer bent. Zie ook veel meer de gevaren nu dan vroeger, hoewel ik nooit echt een held ben geweest. Wat ik wel fijn vind is de ervaring die de leeftijd met zich meebrengt. En dat ik me niet veel meer aantrek van wat anderen ergens van vinden.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:35

Nou ik ben lichamelijk eigenlijk wel eerder richting 80 maar ik ga gewoon stug door omdat het mijn passie is en ik echt niet zonder wil.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:27

Ik denk wel dat het een groot verschil maakt of je 40+ bent met pakweg 30j ervaring of 40+ en pas op je 37e op een paard bent gestapt.
In het laatste geval heb je wel minder flexibiliteit zonder de rijervaring om deze op te vangen zoals ik een aantal keren heb mogen ondervinden.
Je pols breken, beknelde zenuwen, knie breken, en nog wat kleinigheidjes zoals vinger breken en hematoom in bekken, is nu net iets minder handig met werk en gezin van 5 :D .
Dus zoals enkelen hiervoor al aanhaalden, geen angst wel meer bewust van de mogelijke consequenties en daardoor toch een stuk voorzichtiger.

Anoniem

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:53


flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:33

Ik ben bijna 52 en tot verleden jaar eigenlijk tot aan mijn emigratie bijna dagelijks gereden. Momenteel niet paardloos maar even geen paard om te rijden of te jong of te "oud" (zijn met pensioen). En ik mis het rijden verschrikkelijk normaal gesproken wacht ik met inrijden tot 4 jaar maar of ik dat met mijn oudste jonkie ook ga halen... geen idee.. :o
Ik herken veel van de andere verhalen, naarmate dat je ouder word of een gezin hebt of werk hebt waarvan ze het niet leuk vinden dat je in de lappenmand zit vanwege je hobby.

Zo kon ik met mijn ruin wel galopperen als het geregend had en de bak wat "glad" was met mijn merrie deed ik dat niet.. Terwijl de ruin graag op 2 benen liep of door de bak stuiterde ben ik nooit bang geweest de merrie was veel stabieler alleen in de galop niet.. met haar was ik veel voorzichtiger met rijden.
Maar dat zit bij mij tussen de oren (vroeger met mijn pony een ongeluk gehad met regenachtig weer in volle galop van een polderbrug afgevallen). Ik heb daar met rijden geen last van alleen op een minder stabiel paard in galop met een gladde ondergrond speelt het onbewust weer op.. Daar aan merk ik dat toch dat ik wat voorzichtiger ben geworden en meer nadenk hoe of wat ik doe met rijden.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:47

Ik ben 55. Begonnen als kind op eigen pony's, gewoon altijd in de wei en op straat, , pas gaan lessen toen ik een jaar of 16 was, een stop tussen pakweg 18 en 25. Daarna weer begonnen op manege paarden. Vanaf mijn 28e weer eigen paarden, eerst dressuur en springen, vanaf 2000 western. Zo'n 18 jaar paarden aan huis gehad. Met mijn laatste westernpaard ook veel in de sport gereden. Hij is nu met pensioen, maar heb een bij rijd paardje. Geef les en begeleiding en stap ook nog wel eens op het paard van anderen. Weet niet of ik nog aan een eigen paard wil/ga beginnen, ga er in ieder geval niet aktief naar op zoek voorlopig. Vind het prima zoals het nu gaat en heb zo ook genoeg tijd voor mijn pensioenpaard.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:57

Ben 50er en stap op alles wat `niet gek` is.
Als jij leuk paardje voor me hebt kom ik wel een dagje mee doen en behalve springen probeer ik alles uit.
Heb jong paard en dat wordt nu beleerd voor de kar, vind dat super leuk.
Volgend jaar als de basis er goed in zit, wordt ze ook onder het zadel beleerd.
Het volgende veulen staat op de planning om aangekocht te worden, begin volgend jaar en die gaan we ook klaar maken om mee aan het werk te gaan.

Voorlopig fit en lenig genoeg hiervoor.

JosjeDZ
Berichten: 271
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:43

Kinke schreef:
rond je 40ste al middelbaar?????


Nou, ben net 48 maar schrik van de titel.. Niet hoe ik mezelf en mijn vrienden zie.

Marie111
Berichten: 4683
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:53


OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:19

ik ben 37 jaar en in combinatie met een pony. Tinker van 1.43 kijken mensen soms wel vreemd :o
maar boeit me niet. Op de manege waar ik rij rijden meer vowassende op ponys. daar staan eigenlijk alleen maar ponys

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:02

OleJon schreef:
ik ben 37 jaar en in combinatie met een pony. Tinker van 1.43 kijken mensen soms wel vreemd :o
maar boeit me niet. Op de manege waar ik rij rijden meer vowassende op ponys. daar staan eigenlijk alleen maar ponys


Nou ja Malik is 1.48, mijn vorige ook 1.43, hangt er meer van af hoe groot je zelf bent, en hoe ouder, hoe kleiner. :D

Flitzz, zelf rij ik nu ook niet, maar er is nog zoveel te doen wat ik ook allemaal heel leuk vind met mijn driejarige!
Het rijden is gewoon het extraatje voor de toekomst. :))

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:20

Ahum, mijn ijslander is kleiner :D

JeaDH

Berichten: 2174
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:46

Ik rijd ook een D pony, 1.47. Ook dressuur wedstrijden ik heb nooit t idee dat mensen het gek vinden. Pas er met mijn 159 natuurlijk ook heel mooi op.

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:50

Tja die van mij zijn ook niet echt groot. 1.55, 1.49 en mijn Haf is zelfs maar 1.44. Maar ja ik rijd western, daar rijdt het gros op van die kleintjes :D

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:51

Hier ook een westernrijdster; 1,62m op een 1,43m "grote" haf. Past prima, vind ik zelf. En waarom zou ik met mijn lengte een grotere pony willen?

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Paardrijden op middelbare leeftijd: hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:57

Zo leuk om alle reacties te lezen. Bij mij op stal staan voornamelijk oudere dames met ijslanders. Er zijn wel een paar jonge meiden maar niet zo veel. De ijslanders zijn ook klein, ik denk max 140 hoog.
Ik rij zelf op een arabier van 151. Nu ben ik zelf wel lang (173) en hoopte ik dat hij nog wat door zou groeien maar dat deed hij helaas niet
Ach qua gewicht pas ik erop en dat vind ik zelf wel belangrijk.