Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Mijn paardenleven in Zweden

 
Profiel   

Piekosjj schreef
Hallo allemaal,

Ik dacht na 1.5 jaar weer eens mijn topic te updaten :+ Sinds mijn laatste post zijn we 2x verhuisd, heb ik eindelijk een paar endurance wedstrijden kunnen rijden en heb ik mijn droomproject waar mogen maken en ben ik nu bijna klaar met afstuderen! Zijn er nog volgers hier? :D

:j :):)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:10 



 
Profiel   

Ik volg idd ook via Insta, maar hier zijn updates ook welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:17 



 
Profiel   

Nou dat is duidelijk :D Ja er was toen met de corona niet zo veel te posten en was toen even vergeten dat ik nog een topic hier had :')

Nouja, even een korte throwback. Vorig jaar in de zomer van 2020 zijn we verhuisd van Uppsala naar Värmdö, wat een van de rijkere buitengebieden van Stockholm is. We moesten uit ons appartement in Uppsala en ik vond via via een baan op een kleine pensionstal incl een suuuper leuke rode stuga. Het werk was ok (mesten, binnen/buiten zetten, voeren, jeweetwel) maar het huisje was natuurlijk echt geweldig. Eindelijk de rust & vrijheid die we zo graag wilden :D Ondanks dat ik 100 km verderop ben gaan wonen ben ik bij Josefin blijven rijden. Ik heb veel met Abbe getrained en heel veel mooie ritten mogen maken, inkl onze eerste wedstrijd samen (mijn 2e) helemaal met ons twee en mijn vriend 400 km op pad met de trailer. Dat was echt zo'n bijzondere ervaring en ben de eigenaar zo dankbaar voor haar vertrouwen <3

In de lente kwam de beslissing om te blijven in Värmdö of niet, en eigenlijk wou ik wel iets nieuws. Het werk was nou niet echt heel uitdagend en mijn vriend was ook niet tevreden op zijn werk. Dus heeft hij een nieuwe baan gevonden aan de andere kant vh land :') We wonen nu sinds juli bij Kalmar, dat is dus helemaal aan de oostkust onderin! Even een culture shock dus :+ Mijn vriend heeft het ontzettend naar zijn zin op zijn werk, ik heb iets minder geluk tot nu toe. Zo is in de 1e maand hier m'n auto helemaal kapot gegaan wat niet meer te repareren valt en wonen we nu even tijdelijk in een mini appartementje wat bij een hotel hoort. Ik werk nu zo nu en dan op een draversstal maar daar is nu niet zo heel veel te doen. Helaas weinig paardenstallen in dit gebied en aangezien we redelijk op het platteland wonen ook niet zo veel 'andere' baantjes. Ach, het zij maar even zo. Ik knutsel nu op het moment aan mijn eigen projecten en in oktober zou er meer werk bij de dravers komen :j

Ik heb helaas Abbe en de andere paarden achter moeten laten... Ik heb gelukkig wel redelijk snel een nieuw adres gevonden waar ik nu een leuke warmbloedmerrie bij rijd. Ze is echt een dame die maar doet wat ze zelf wilt, en als het haar niet aanstaat staat ze recht op d'r achterbenen :+ Ook heeft ze nooit heel veel anders hoeven doen dan rondjes in de binnenbaan lopen, dus ze heeft totaal geen grondmanieren en is bang voor alles. Ik heb dus wat werk te doen met haar, maar als een echte merrie is ze super eerlijk en als je duidelijk met haar bent krijg je echt je werk terug :D De eigenaresse rijd zelf niet meer actief, is super relaxed en ik mag doen en laten wat ik wil, dus dat is echt super fijn. De dame in kwestie, Ciri, gaat de verkoop in, want de eigenaresse vind het zonde om zo'n talentvol paard maar in de wei te laten versloffen. Zodra Ciri verkocht is heb ik al een volgend project klaar staan want ze heeft nog een zelf gefokte merrie staan die net een beetje soort van zadelmak is. Ik heb al te horen gekregen dat ik haar mag beschouwen als m'n eigen paard, dus dat wordt ook weer een hele leuke ervaring gok ik zo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:48 



 
Profiel   

Er zit een redelijk grote stal in Oland, zitten ook op insta, stall be , misschien dat nog wel een optie voor je. Weet alleen niet hoever dat rijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 19:54 



 
Profiel   

Klinkt supergaaf daar zeg! :D

En werken met dravers is ook niet verkeerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:04 



 
Profiel   

Kan ik ook maar meteen even een berichtje schrijven van vandaag. Vandaag was een grote dag want ik zou voor het eerst alleen op buitenrit gaan met Ciri :)) Ik was al twee keer eerder met haar op pad geweest met andere paarden, en Ciri is echt een watje en bang voor dingen als brievenbussen, kliko's, en vooral: stenen. Verder was ze wel lief, en alle andere ruiters op stal zijn van de '30 minuten stapritjes' en dus ik wou er gewoon lekker zelf op pad.

Het begin was erg avoontuurlijk. ALLES was eng, stenen, hekjes, omgezaagde bomen op de grond. Oh oh oh. En maar snuiven, en maar kijken, en echt stapje voor stapje vooruit. Ach, zolang ze vooruit gaat, geen groot probleem. Als ze bang is, mag ze gewoon lekker kijken en doen, zolang ze geen domme dingen doet. Toen kwamen we bij een hele grote berg zand en dat kon écht niet hoor :wow: Kreeg haar echt niet meer vooruit, tot er een man van de andere richting kwam. Want als dáár iemand liep, was het misschien toch niet zo gevaarlijk? Echt milimeter voor milimeter schoof ze voorbij de berg. Dametje he :')

Ons volgende obstakel was een rij grote eiken (eng!) waar twee takken met bladeren eraan op de grond was gewaaid. En toen had ze door dat ze het kon eten, was de ene tak niet eng, maar de volgende wel. := Afijn, tien minuten later waren we eindelijk de hele boerderij voorbij en in het bos. Was nog steeds wel een beetje spannend hoor, zei ze. Maar ze was hartstikke braaf en ze werd steeds wat moediger. Waar ze in het begin net wat durfde te draven (=krabbelen), kon ze mooi aan het einde aan een langere teugel met giga stappen draven en hebben we zelfs een paar stukjes kunnen galopperen :D Super tevreden met die maffe dame dus. En terug op de wei lekker willen knuffelen, dus dat was een goed teken dat ze het leuk vond :D

[ img ]

(we hebben echt giga slecht internet in het hotel, dus kan niet zo veel foto's plaatsen :roll: )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:09 



 
Profiel   

Heel leuk dat je nog steeds af en toe updates plaatst. Veel plezier!
En, hoe relaxter je zelf blijft, hoe makkelijker het allemaal gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:19 



 
Profiel   

Twee keer verhuisd en een leuk maar nog wat bangig paard te rijden. Je gaat je draai wel weer vinden. Blijft supertof dat je lekker in Zweden zit. Ik wil graag weer volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:26 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Heel leuk dat je nog steeds af en toe updates plaatst. Veel plezier!
En, hoe relaxter je zelf blijft, hoe makkelijker het allemaal gaat.

Ja precies, lekker blijven praten en ze mag kijken zo lang ze wilt. Ze reageert heel goed op mijn lichaamstaal :j Maar ze kan ook gaan steigeren, en dan niet omdat ze bang is maar gewoon omdat ze niet wilt. Zo heeft ze waarschijnlijk haar hele leven lang haar zin mee gekregen maar daar doe ik echt niet aan mee :+ dus zolang ze echt bang is krijgt ze alle tijd en ben ik heel geduldig met haar. We hebben wel zeker 10 minuten bij de berg zand gestaan en ook wel 10 minuten bij de boerderij :))

Bigone, Öland is heeeel groot :D en sowieso zeker 45 min om sowieso op het eiland zelf te komen, dus dan vind ik wat te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 20:53 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf. Ook hier nog steeds een meelezer. die nu weer onder de meeleessteen kruipt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 13:05 



 
Profiel   

Ik volg ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 18:07 



 
Profiel   

Vandaag echt héérlijk met Ciri wat licht dressuurwerk gedaan. Het was echt schijtweer (regen echt helemaal horizontaal :brr: ) dus ze was in het begin erg afgeleid, maar toen we de focus hadden liep ze echt de sterren van de hemel! Denk dat de buitenrit van gister haar goed gedaan :j Morgen vroeg op, want ik ga mijn vriendin met Abbe groomen op een endurance wedstrijd :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:42 



 
Profiel   

Leuke update.

Gaaf dat je toch zo af en toe nog wat met Abbe kunt doen want dat vind je volgens mij toch nog steeds wel een erg leuk paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 21:25 



 
Profiel   

Ja Abbe is echt mijn heart horse :+:

Nou, zaterdag ochtend om half 6 in de auto voor de wedstrijd! Super leuk om m'n vrienden en de paarden weer te zien <3 De wedstrijd ging echt top en we hebben uiteindelijk een tweede prijs kunnen bemachtigen! :D We kwamen zelfs als 1e de vetgate uit, maar helaas telt dat niet := En mijn vriendin Josefin werd 3e in de 80 km klasse, dus dat was ook echt top! In oktober is er weer wedstrijd in het zuiden, en als Abbe zichzelf heel laat (brokkenpiloot 1e klas......) dan rijden we alsnog een wedstrijd samen dit jaar! Echt super leuk :):) De dag erna meteen weer lekker het bos in met Ciri, wat echt een heel stuk beter ging dan vorige keer. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:39 



 
Profiel   

O leuk, werk je ook met koudbloed dravers?
Dat lijken me zulke leuke paardjes.
Voor welke draverstal werk je daar?

Je hebt daar vast minder overig verkeer en daarmee veel ruimte om het paard de tijd en ruimte te geven te schrikken en dergelijke denk ik?
Gaaf hoor, als mensen vanuit andere landen posten op bokt, is leuk om mee te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:47 



 
Profiel   

Nee ik werk met warmbloed dravers :) De koudbloed dravers zijn echt een hele aparte wereld die elkaar amper aanraakt. Zo heb je verschillende licenties voor warmbloeddravers en koudbloeddravers, en je ziet ook nooit een mix van de twee in een professionele stal - wellicht bij hobby stallen wel maar dat is sowieso vaak een hele klasse apart en niet te vergelijken. Je zou het een beetje kunnen zien dat ze bij Gal & Minderhoud op stal nooit ook GP springpaarden zullen trainen naast hun dressuurpaarden. De koudbloeddravers schijnen best eigenwijs en koppig te zijn :+

Ja de situatie qua buitenrijden is hier heel anders dan in NL. Je hebt hier geen ruiterpaden (alleen rondom de grotere steden) dus je mag letterlijk rijden waar en wanneer je wilt. Ook gewoon dwars door het bos als je dat wilt. Worden ze mooi sterk van om over alle takken en stenen te klauteren :D Op de weg rijden mensen vaak hard en je komt ook regelmatig groot verkeer tegen. Ook in het bos wel eens door bomenkap en dat soort dingen. Maar in het algemeen is het zeker wel een stuk rustiger ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:56 



 
Profiel   

wat ik mij dan altijd afvraag is hoe verdwaal jij niet in de bossen. Die filmpjes op instagram lijken echt in de middle of nowhere en als er al geen paden zijn zou ik dus echt hopeloos verdwalen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 16:17 



 
Profiel   

Haha, er is meestal wel een heel klein paadje, maar dat is vaak lastig te zien op de video :D Echt helemaal offroad ga ik niet vaak tenzij ik weet dat ik dichtbij een pad ben, want dan kan je echt goed verdwalen en uren rondjes blijven lopen. Daar heb ik helaas al wel goede ervaringen in :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:02 



 
Profiel   

Gister een leuke dag, want ik was voor het eerst op pad voor mijn 'business'. Nu ik bijna klaar ben met mijn master zou ik graag een bedrijfje op willen zetten met dingen als voedingschema's, trainingschema's en conditie testen. Nu heb ik een paar lokale ruiters gevraagd die met mij een soort test doen voor de conditie testen, dus kijken hoe het werkt met verschillende typen paarden en ik hoe mijn specifieke testen voor bijv spring- en endurancepaarden in de praktijk werken voordat ik het echt als een dienst ga adverteren. En ook voor mij om een beetje 'bekendheid' in de omgeving te krijgen :D Gister was ik wezen kijken bij een typische ouderwetse Haflinger, en de eigenaar en bijrijder waren super enthousiast. De pony (én bijrijder! :D ) was niet super fit, dus ze hebben nu als goal om bij de volgende check wél de hele test uit te kunnen rijden. Super leuk dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:33 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik kom graag volgen met je avonturen. Zweden is zo'n prachtig land ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:50 



 
Profiel   

Hallo allemaal :wave:
Het leven lijkt eindelijk een beetje op te starten! :D Ik ben deze week bij drie verschillende paarden geweest voor een fitness check, en alle ruiters waren erg enthousiast :j Ook heb ik deze week nu twee keer met Tesla gewerkt. Ik weet niet of ik over Tesla heb verteld, maar zij staat op dezelfde stal als de grote bruine merrie Ciri en is van dezelfde eigenaar. Tesla is een bijna volledig groene 5-jarige merrie, en de eigenaresse heeft basically gezegd dat ik haar mag hebben als m'n eigen paard :+ Een beetje een gekke situatie, maar de eigenaresse heeft zelf twee jonge kinderen en heeft dus geen tijd & mogelijkheid om een jong paard op te leiden/trainen. Door dezelfde reden wordt Ciri verkocht, maar Tesla heeft ze zelf gefokt dus die wil ze niet verkopen. Hartstikke leuk voor mij, ik heb alle vrijheid met haar en zie het als een ontzettend leuk 'project'.

Het schijnt dat Tesla onder het zadel al wat heeft gestapt, ik gok vorig jaar, maar verder kent ze eigenlijk erg weinig en ze is ook erg iel op het moment. Voor nu wil ik eerst veel grondwerk (NH-style) met haar gaan doen, zodat we samen op dezelfde lijn zitten. Daarna beginnen met lange teugelen en zo lekker aan de hand over de weg en het bos in met haar om zo sterker te worden. Ze is nu een beetje een lelijk eendje, moet haar qua verzorging even goed aanpakken want ze heeft helemaal afgeschuurde manen en om een of andere reden is de hele onderste helft van haar staart een vastgeklitte rasta ( >;) ), maar ik denk dat ze nog wel eens heel leuk kan gaan opbloeien :j

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:39 



 
Profiel   

Ik vind Tesla echt heel leuk :D

Ben heel benieuwd naar jullie avonturen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 21:06 



 
Profiel   

Weer een update van mijn kant!

Het was maar een druk weekend weer :)) Op zaterdag naar Kalmar gereden om te windowshoppen, we hebben nl een huis gekocht en zijn dus in nood voor basis dingen als een bed en een bank! Nou, dat klinkt heel makkelijk maar dat was 't dus echt niet en zijn uiteindelijk maandag nog een keer terug moeten gaan om nog bij een andere winkel te kijken en andere bedden uit te proberen. Door corona hebben ze moeite om bepaalde producten binnen te krijgen, én ze gaan net over op een reeks nieuwe matrassen. Best onhandig dus, want wat ze in de winkel hebben om uit te proberen wordt niet meer gemaakt, maar de nieuwe matrassen zijn ook nog niet online te bestellen. Volgen jullie 't nog? :+

Op zondag zouden m'n vriend en ik gaan hiken in het prachtige herfstweer, maar vonden we in de ochtend de auto met de tankdop 10 m verder op de grond en een gieter naast de auto. Benzine gejat %) Jeetje wat is dat raar joh. We wonen in echt een super klein, rustig dorpje waar echt geen zak te doen is. En heeft iemand gewoon benzine uit de auto gehaald. Gelukkig niet alles en verder helemaal niks gebeurd met de auto, maar toch het gevoel dat iemand aan je auto heeft gezeten is echt heel vervelend. Het slot op de dop was ook kapot, dus dan weet je dat de kans er is dat ze ook nog eens een keer terug komen. Uiteindelijk hebben we uiteraard wel gewoon gaan hiken, maar wel met een beetje een vervelende nasmaak de hele dag. En in de nacht de auto bij mijn vriend op de boerderij geparkeerd en direct gister een nieuwe tankdop gekocht in de hoop dat ze niet terug komen deze week. Vanaf volgende week kunnen we ons huis in en dan kan de auto lekker veilig in de garage staan. Dat geeft wel een fijn gevoel.

Nu over naar het paardengedeelte :D Na een beetje een bizar weekend (+maandag) zin om weer lekker met de dames aan de slag te gaan, en Tessla was echt geweldig vandaag! Waar ze vorige week soms niet helemaal door had wat ik nou van haar wilde, had ze nu echt super goed door wat ik van haar vroeg en ze is echt zo geweldig gevoelig en leergierig! Ze heeft gewoon in drie korte sessies geleerd om op de cirkel te draven met enkel een klein handsignaal _/-\o_ Ik ben nu vandaag wat begonnen met haar te laten leiden, dat vind ze duidelijk nog wat lastig om opeens voor mij te moeten lopen, maar ze deed ontzettend goed haar best. Ook weer verder gegaan met het desensibileren rond haar lichaam. Ze wilt gaan rondlopen als de lijn voorbij haar hals komt, dus daar moeten we nog verder mee oefenen totdat ze helemaal relaxed is. Ze is al wel een heel stuk braver met het omdoen van het halster, en het touwhalster omdoen gaan eigenlijk helemaal goed nu. Alleen het normale halster wat over de ogen en oren gaat is nog wat spannend/vervelend, maar ik heb hoop dat ze op het eind vd week daar geen problemen meer mee heeft, met hoe snel ze leert :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:50 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met jullie huis! Lekker (window)shoppen is niet verkeerd. Nou maar hopen dat dat wat jullie uiteindelijk willen er ook daadwerkelijk zal zijn.

Nee hè, de benzine gewoon uit je auto gejat. Dat geeft inderdaad een heel onveilig gevoel, dat anderen gewoon aan je spullen zitten. Fijn dat de auto bij het nieuwe huis in de garage kan.

Lekker met een paard bezig geweest, altijd goed. Vooral als paardenbeest lekker meewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:13 



 
Profiel   

Ja het is echt zo ontzettend leuk om met zo'n leergierig paard te werken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 11:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 8 [ 179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen