Doelen en volg je paard 2020!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:02

Maart:
Maartje_M schreef:
Voor alle drie:
* grondwerk weer oppakken. Even zorgen dat de achteruit en het opzij gaan weer goed bevestigd zijn. Ze hebben alle drie hun eigen werkpuntjes hierin.
* wandelen, alle drie minstens een keer. Hopelijk laat het weer dat toe

Met Elevada wil ik het longeren weer oppakken als de bak dat toelaat, om conditie weer op te bouwen. En anders gaan we weer een beetje dubbel longe achtig werk doen in stap.
Ook wil ik gaan werken aan mijn vrijheidsdressuur doel en een begin maken met voetje geven

Jonique ook longeren als de bak het toe laat en anders vooral aan de korte teugel om weer conditie en spieren op te bouwen

Met cheetah wil ik ook weer werken aan voetje geven. Ik hoop dat einde van de maand het kwartje gevallen is. Meneer is niet zo’n helder licht zeg maar, we zijn er al heel lang mee bezig :') :=

Hele lage, makkelijk haalbare doelen. We zijn erg afhankelijk van de omstandigheden en die helpen ook niet mee aan mijn motivatie :o


Deze maand besloten geen doelen meer te stellen met Cheetah. Zijn gezondheid is niet meer zo best en ik merk dat hem dat soms echt in de weg zit. Dus we doen leuke dingen als het kan, maar laten de druk van doelen daar weg.

Elevada: grondwerk basis is weer goed bevestigd. We hebben niet gewandeld, ben het gewoon vergeten :+ verder wel gelongeerd maar ook alweer gereden. Conditie gaat weer vooruit :D vrijheidsdressuur voetje begin gemaakt maar was nog geen mega succes

Jonique ook weer opgepakt en lekker de spiertjes aan het trainen


April
Elevada:
* Grondwerk: stap/halt/achterwaarts/zijwaarts herhalen en verder bevestigen
* Stretchen van de hals (links/rechts/omlaag) meenemen voor reguliere training
* vrijheidsdressuur nieuwe oefening leren (verder met voetje of iets anders)
* conditie opbouwen
* onder zadel goed recht richten want ze is weer lekker scheef
* zijgangen verbeteren (schouder binnen/buiten/wijken)
* volte open sluit verbeteren (ipv op de automatische piloot van madam)
* scherper aan de hulpen zetten
* lange lijnen recht gaan richten, constantere aanleuning en in algemeen meer vertrouwen

Jonique
* Grondwerk: stap/halt/achterwaarts/zijwaarts herhalen en verder bevestigen
* Stretchen van de hals (links/rechts/omlaag) meenemen voor reguliere training
* vrijheidsdressuur nieuwe oefening leren (verder met voetje of iets anders)
* lange teugelwerk haar zekerder maken
* lange teugel ook rechtrichten en constantere aanleuning
* lange teugel een goede volte kunnen stappen :+
* begin maken met werken aan de hand mbv de cursus van dressuur natuurlijk
* kinderpony spelen voor mijn zoontjes en de oudste laten oefenen met zelf sturen


Gelukkig ben ik niet zo veeleisend voor mezelf en de dames :+

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:07

Wow! Ben gewoon helemaal vergeten te reageren hier! Dan maar door met de doelen voor mei :')

Doelen voor maart Ivy:
- Stappen aan de hand en dan dat ze braaf is. Vrijdag was ze zo blij dat ze de hele buitenbak door is gestuiterd, helaas trok ze daarbij drie vingers van mij open en was ze los in een 100 meter lang bak Gelukkig kon ik haar vrij snel weer vangen, maar erg leuk was het niet. Aangezien ik nu toch alleen maar mag stappen aan de hand, wil ik meteen weer gaan oefenen met netjes meelopen, ook als ze druk is.
Hiermee hard geoefend en gelukkig is ze nu weer een stuk braver. Ik heb haar wel even van haar krachtvoer afgehaald, dat leek me wel een beter idee.
- Weer een filmpje op de harde volte naar de fysio sturen om te kijken hoe het gaat.
Uiteindelijk werd ze maar niet beter en is de dierenarts geweest. Ze blijkt een peesverrekking en artritis in haar ondervoet te hebben. Gelukkig niet heel dramatisch en allemaal goed te behandelen en genezen.
- Hopelijk is ze op 13 maart weer goed, anders een traject in gaan met de dierenarts om precies te weten wat ze heeft en hoe we haar kunnen helpen.
Traject ingegaan, dus planning voor nu vier weken stappen. Daarna komt de dierenarts weer en mag ik kijken of ik ga opbouwen.
- Ik hoop dat ik dan ook groen licht krijg om weer wat vrijheidsdressuur te doen, ik hoop dat als ze mentaal bezig is, dan ze dan wat rustiger (ook in haar hoofd) wordt.
Mag soms weer wat vrijheidsdressuur doen, maar focus nu vooral op het stappen.
- Verder kan ik dus nog niks zeggen over deze maand haha!

Doelen voor mei Ivy:
- Stappen aan de hand en onder het zadel, opbouwen tot twintig minuten.
- Daarbij ook weer wat grondwerk en vrijheidsdressuur gaan oppakken.
- Dierenartsafspraak 20 mei en fysioafspraak 21 mei afwachten voor verdere planning.

Doelen maart Shan:
- Hem leren om te spelen. Daarbij hem leren dat hij naar me toe mag komen en hem het verschil leren in naar hem toe lopen om te spelen of naar hem toe lopen om hem naar me toe te vragen.
Ik merkte dat hij dit nog heel erg lastig vindt. Dus daarom nu eraan werken dat hij na het losgooien naar me toe durft te komen en dan fanatiek belonen. Als ik hem dan wegstuur, durft hij helemaal niet meer bij me te komen.
- Aan de slag gaan met de freestyle basis en werken op lichaamstaal.
Ik oefen dit iedere keer even en dit werkt erg goed.
- Weer vrijheidsdressuur gaan doen.
Dit veel gedaan. Ik ben er al achter dat hij het erg eng vindt als ik bij hem kom als hij ligt. Iets om aan te werken dus! Het werkt ook goed om dit tussendoor te doen als ik werk met het krukje om hem mentaal aan het werk te zetten.
- Hopelijk beginnen met lessen en daar op Shan stappen.
Ik ben met lessen begonnen en opstappen is fanatiek gezegd. Maar daar werken we nu hard aan.
- Misschien zelfs al een rondje erop stappen.
- Afspraak maken met de tandarts.
Oeps vergeten! Meteen doen!
- Het longeren weer oppakken.
Hier geen tijd voor gehad, dat staat voor later weer op de planning.

Doelen voor mei Shan:
- In mijn lessen iedere keer een stapje verder gaan in het oefenen met opstappen.
- Zelf gaan oefenen met hem laten wennen aan een yogabal.

Hopelijk wordt de rest hier ook weer wat fanatieker!

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:53

Terugblik op April
Elevada:
* Grondwerk: stap/halt/achterwaarts/zijwaarts herhalen en verder bevestigen > gedaan en gaat weer heel goed
* Stretchen van de hals (links/rechts/omlaag) meenemen voor reguliere training > regelmatig gedaan maar niet voor iedere training. Ze buigt wel steeds makkelijker
* vrijheidsdressuur nieuwe oefening leren (verder met voetje of iets anders) > voetje wel proberen aan te leren maar nog niet zo veel vooruitgang
* conditie opbouwen > flinke stappen gemaakt al!
* onder zadel goed recht richten want ze is weer lekker scheef > niet gelukt, maar zaterdag komt de osteopaat om even mee te kijken
* zijgangen verbeteren (schouder binnen/buiten/wijken) > zowel onder het zadel als aan de hand gaat dit steeds beter
* volte open sluit verbeteren (ipv op de automatische piloot van madam) > gaat ook beter maar mag ik wat meer in de training meenemen
* scherper aan de hulpen zetten > check
* lange lijnen recht gaan richten, constantere aanleuning en in algemeen meer vertrouwen > ging heel goed, laatste week een checkup. Ook hierom komt de osteopaat

Jonique
* Grondwerk: stap/halt/achterwaarts/zijwaarts herhalen en verder bevestigen > check maar dit moet ik echt heel consequent blijven oefenen want dat sluipt er snel verkeerd in
* Stretchen van de hals (links/rechts/omlaag) meenemen voor reguliere training > moet ik meer oefenen, vindt ze lastig
* vrijheidsdressuur nieuwe oefening leren (verder met voetje of iets anders) > niet gedaan
* lange teugelwerk haar zekerder maken > niet gedaan
* lange teugel ook rechtrichten en constantere aanleuning > niet gedaan
* lange teugel een goede volte kunnen stappen :+ > niet gedaan
* begin maken met werken aan de hand mbv de cursus van dressuur natuurlijk > gedaan en gaaf echt heel fijn!
* kinderpony spelen voor mijn zoontjes en de oudste laten oefenen met zelf sturen > gedaan

Heb er zelf ruim een week uit gelegen doordat Elevada op mijn voet was gesprongen en ik die goed gekneusd had :+
Voor mei stel ik maandag doelen op. Elevada niet even door de check van de osteopaat heen om te kijken waar ze last van heeft en de zadelmaker komt ook nog voor beide dames. Als ik meer zicht heb op wat ze kunnen en mogen etc kan ik ook realistische doelen maken

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 16:14

Jammer van Ivy, Kimmie, ik hoop dat ze snel opknapt! En fijn dat je nu les hebt met Shan!
Een pijnlijke voet is niet prettig, Maartje_M, daar kan ik absoluut over meepraten... Maar zo te zien ben je wel lekker bezig!
nessinator schreef:
Doelen voor april
Stinky
1. Alle grondwerkoefeningen onder de knie
2. Aandacht erbij houden in het rijden
3. Ontspanning in alle gangen zonder een overgang terug te hoeven maken om tot ontspanning te komen

Madelief
1. Connectie creëren
2. Ontspanning op de grond
3. Laterale flexie op de grond & onder het zadel
4. Achterhand opzij op de grond & onder het zadel
5. In stap en draf in ontspanning door de hele baan (dit zijn dus 4 doelen)
6. Opkrullen afleren
7. Voorwaarts op beendruk (als manegepony was ze gewend aan kloppende benen en daar betrap ik mezelf ook een beetje op; bij Stink hoef ik alleen maar voorwaarts te denken, bij haar heb ik iets meer overtuigingskracht nodig, dus been er langer aan houden in plaats van de hulp herhalen (kloppen)).

April stond voor mij in het teken van mijn eigen lichaam laten herstellen, en dat ging met vallen en opstaan.

Stinky:
1. Nope, in plaats van meer hebben we nog een stap extra terug moeten zetten omdat hij gewoon te veel spanning opbouwt als ik iets van hem vraag. Gaan we dus gewoon mee door.
2. & 3. Ik heb niet gereden.

Geen van mijn doelen ook maar een beetje gehaald dus, maar dat is niet erg. Ik stel mijn doelen expres uitdagend op. We moeten nu gewoon even focussen op rust en vertrouwen. Ik ben ook weer begonnen met les in die richting.

Madelief:
1. Connectie: check!
2. Ontspanning: Check! Gisteren maakte ze zelfs aanstalten om te gaan liggen, de ultieme ontspanning (en vertrouwen)!
3. LF: onder het zadel beter dan op de grond, maar we komen er.
4. Disengage: wow, echt geweldig op de grond, zelfs vanuit galop voert ze die perfect uit. Onder het zadel gaat dat ook wel ok, maar ik heb het maar 1x geoefend.
5. Ontspanning stap: check, ontspanning draf: redelijk, nog niet constant, hele baan: nope. Buren hadden een lint gespannen dus we zijn niet over de A-C-lijn gekomen. Wel een goede stap gezet in de destination addiction: ze bleef niet meer bij de uitgang hangen.
6. Opkrullen afleren: ze heeft niet gekruld want ik heb de teugels niet lang genoeg in contact gehad
7. Voorwaarts: check, ongeveer

Madelief gaat echt als de brandweer vooruit! Ik ben heel trots op haar, ook omdat het voor mij een bevestiging is dat ik wel goed bezig ben, maar het bij Stinky gewoon wat langer duurt. We gaan ook weer het bos in, goed voor onze beider condities, maar het rijden is voor mij nog zwaar.

Doelen mei
Stinky
1. Rust en ontspanning; meetbaarheid:
a) Na maximaal 3x wegsturen focus op mij
b) Disengage onder de knie & rust binnen 1 minuut na disengage
c) Rondje om voorhand
2. Opzadelen & opstijgen in rust
3. 15 minuten stappen & binnen 3 stappen oor (= aandacht) consequent naar mij

Madelief
1. Doel voor mezelf: uurtje bosrit (met galop) zonder moeite (we zitten nu op 50 minuten mét vermoeidheid)
2. Laterale flexie vanaf de grond afronden
3. Ontspannen in alle gangen rondlopen aan touwtje
4. Binnen 3 stappen oor (= aandacht) onder het zadel
5. Voorwaarts op lichte hulp
6. Begin met buiging voor ontspanning (zie https://www.youtube.com/watch?v=Z6HZzMfXMNI)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:30

Poekkie schreef:
Poekkie schreef:
Oh leuk topic!

Mijn doelen voor dit jaar:
- paardje verhuizen
- springen oefenen (vooral mijn eigen balans en op een constant tempo naar de sprong)
- dressuur: nagefelijkheid en aanleuning in de galop nog constanter maken. Overgangen draf/galop/draf zonder de neus omhoog te steken. Wijken in draf nog verder verbeteren. Keertwendingen om de voorhand en achterhand correct kunnen uitvoeren.
- een paar lange buitenritten maken
- op verplaatsing een proefje rijden
- en vooral veel plezier maken!

Voor volgende maand:
- minstens 4x springen oefenen
- verder werken op alle dressuuroefeningen hierboven
- wat gaan wandelen aan de hand


Dressuur: check! Gaat goed vooruit!
Springen: check! Mijn balans is nog steeds vergelijkbaar met die van een aardappel op een frisbee, maar oefening baart kunst.
Wandelen aan de hand: helaas niet veel van in huis gekomen, maar daarintegen is er wel veel werk gedaan om een mooi plekje voor paardje thuis te maken :o

Doel feb:

- plekje voor paardje helemaal in orde maken
- dressuur: nog steeds oefenen op licht(er) teugelcontact en galop. Ook een mooie stap/halt/achteruit/stap/draf/stap overgang kunnen rijden zonder contact te verliezen.
- springen: verder oefenen. Minstens 10 hindernisjes per week proberen.
- wandelen: als het eens mooi weer is :+


Lang geleden! Met de corona en verhuis is er niet zo heel veel veranderd aangezien de lessen wegvielen.

Wandelen: check! Nieuwe omgeving maar heel braaf!
Dressuur: nog wat op hetzelfde niveau. Galop gaat steeds beter maar de nageeflijkheid bij het aanspringen blijft een ding.
Springen: nope wegens even geen springstaanders. Nu wel alles in orde!
Longeren: veel met balken geoefend en gaat goed!

Doelen mei:
- paardje wat laten wennen aan zijn nieuwe plek
- minstens 1 wandeling gaan maken
- dressuurles terug opnemen en verder werken aan de vorige doelen.
- springen terug opnemen. Doel is om op mijn balans te werken en een mooi 60 cm parcoursje rond te springen.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:23

Ik wil mij hier ook graag melden om gewoon te kunnen kijken hoeveel van mijn doelen zijn behaald!

Voor dit jaar zijn mijn doelen
-Op de tripalon Bussloo een ontspannen wedstrijd kunnen rijden.
-overal fijn en ontspannen de trailer oplopen.
-mijn winstpunten halen om te promoveren naar de L.
-(voor de voltige) mijn winstpunten halen voor de Z.

Mijn doelen voor mei zijn:

-Op vreemd terrein de netjes de trailer oplopen.
-De galop verbeteren (tempo)
-Op een fijne manier kennis laten maken met eventing

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 10:35

Welkom, adjepatatje! Wat gaaf om een voltigeur in ons midden te hebben!
Poekkie, fijn dat de verhuizing goed gegaan is!

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:23

Ik ben geloof ik al een paar maanden vergeten om mijn doelen te plaatsen :(

Wij zijn ondertussen van stal veranderd (hebben nu een binnenbak) en kunnen nu weer rijden in een bak i.p.v alleen buitenrit of bij de buren. Grootte verandering, want meneer mag nu zo en zo van 10:00 tot 14:00 op de (kale) wei. Als hij een vrije dag heeft dan staat hij langer op de wei. Eerder was dit niet mogelijk (alleen paddock) vanwege het gras maar op de kale wei gaat het heel goed!

Doelen voor mei:
- loswerken met lange teugel.
- nog meer van achter naar voor rijden.
- ontspanning aan de voorkant houden (niet vast pakken)
- meer buitenritten maken.

Voor mijzelf:
- nog rechter op blijven zitten(voornamelijk mijn hoofd omhoog houden).
- Zelf rustiger blijven.
- meer ontspannen en genieten tijdens een buitenrit.

Nog voor jullie 2 foto’s van het rijden op de nieuwe stal.
Afbeelding

Afbeelding

Btw wie heeft er nog meer zo last van spanning op buitenrit . paard is overige heel braaf buiten, ligt meer aan mij.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:53

Mei
Elevada
* Aan de longe balkjes mee gaan nemen
* Aan de longe focus op ontspanning
* conditie verbeteren
* jambette aanleren
* nee, flehmen en target verbeteren/scherper maken
* recht richten onder het zadel
* werken aan voorwaartse drang
* zijgangen verbeteren
* lange teugel weer oppakken en vertrouwen kweken
* werken aan de hand lengtebuiging en rechtrichten verbeteren

Jonique
* springen oefenen zodat ze los over de hindernis gaat ipv aan de hand
* aan de longe consequent zijn in wachten op de hulpen
* achterhand sterker maken en rechter galop verbeteren
* scherper aan de hulpen in het werken aan de hand
* focus op lengtebuiging in werken aan de hand
* kinderen 1x per week erop en oefenen met zelf sturen

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 18:05

nessinator schreef:
Doelen mei
Stinky
1. Rust en ontspanning; meetbaarheid:
a) Na maximaal 3x wegsturen focus op mij
b) Disengage onder de knie & rust binnen 1 minuut na disengage
c) Rondje om voorhand
2. Opzadelen & opstijgen in rust
3. 15 minuten stappen & binnen 3 stappen oor (= aandacht) consequent naar mij

Madelief
1. Doel voor mezelf: uurtje bosrit (met galop) zonder moeite (we zitten nu op 50 minuten mét vermoeidheid)
2. Laterale flexie vanaf de grond afronden
3. Ontspannen in alle gangen rondlopen aan touwtje
4. Binnen 3 stappen oor (= aandacht) onder het zadel
5. Voorwaarts op lichte hulp
6. Begin met buiging voor ontspanning (zie https://www.youtube.com/watch?v=Z6HZzMfXMNI)


We hebben nog 1 dag te gaan, maar veel verandering zal dat niet meer in mijn resultaten van deze maand brengen.
Stinky heeft het deze maand heel goed gedaan, we zijn door een dood punt heen in het ontspanning/vertrouwenwerk. ik kan nu rustig aan steeds meer van hem vragen, maar met het zadel is hij nog niet ok. Rijden zit er dus nog steeds niet in. Jammer, komt wel weer een keer.
1a) Hij komt met focus en al kauwend naar mij toe dus deze is meer dan geslaagd (en zelfs afgesloten).
1b) Gelukt. Hij ontspant bijna altijd meteen na de disengage.
1c) Zijn we mee bezig, het zit nu nog in de 'paar stappen' fase
2. Opzadelen dus helemaal niet, opstijgen (zonder zadel dus) ging eigenlijk best goed. Hij bouwt heel veel spanning op bij het zadel dus daar gaat meer tijd in zitten dan ik had gehoopt.
3. Aandacht gaat hartstikke goed, hij kende alle oefeningen nog al kostte het naar stilstand buigen meer moeite dan voor de rijstop. Aangezien hij nog zo veel spanning opbouwt op het zadel weet ik niet of het verstandig is het rijden zonder zadel uit te bouwen of eerst met die zadelspanning aan de slag te gaan.

Madelief deed het deze maand ook niet verkeerd. In het grondwerk zijn we een beetje gestagneerd (om niet te zeggen klaar), rijtechnisch is er nog een heleboel winst te behalen in het basiswerk. Wel gaan we Madelief nu actief klaarstomen voor een endurancecarrière, voornamelijk omdat het voor Stinky einde seizoen is (als die ene wedstrijd die ik dit jaar nog kan rijden wel doorgaat).
Overigens had ik in een eerdere maand als doel om het opkrullen af te gaan leren, maar sinds ik er een ander bit in heb gehangen is het opkrullen verleden tijd. Het lijkt er dus op dat ze last had van haar eerdere bit waar ze jaren mee gelopen heeft, er onder uit probeerde te lopen als het ware, met dit bit loopt ze fijn in aanleuning maar niet langer met kin richting borst.
Ik ben haar ook met hartslagmeter gaan rijden, om beter in de gaten te houden wanneer ze moe wordt, want ze loopt zichzelf anders gewoon voorbij, zo'n pleaser is ze wel.
1. Ik herinnerde mij dat verlichte zit bestaat waardoor ik zelf de klap van de galopsprong kan opvangen en daarmee met gemak langere ritten volhoud. Vandaag zijn we bijvoorbeeld 1:45h weggeweest, met energie over. Sowieso is mijn energie 2 weken geleden 'ineens' teruggekomen, dus ik kan weer wat actiever aan mijn eigen conditie gaan werken.
2. Eigenlijk niet echt aan gewerkt, ze komt wel iets sneller en iets verder, maar goed is het zeker niet
3. Dat dan weer wel, maar om eerlijk te zijn deed ze dat al
4. Aandacht onder het zadel is een work in progress. Ik krijg de aandacht wel, maar niet altijd even snel.
5. Voorwaarts is een dingetje, om de een of andere reden doet ze dat alleen maar als ik contact op mijn teugels heb. En in een gang blijven (of doorlopen) is nog behoorlijk aanpoten voor mij. Komt wel, maar kost tijd.
6. Buiging terug naar stilstand gaat hartstikke goed, pakt ze in alle gangen hartstikke goed op. Nieuwe dingen gaan sowieso snel goed, maar oude dingen aanpassen kost eeuwen.

Doelen voor juni
Stinky
1. Ik blijf hem erbij zetten: opzadelen in rust
2. Opstijgen vanaf krukje in rust (met zadel)
3. Opstijgen vanaf de grond in rust (ook met zadel)
4. Soepel de trailer in
5. Ontspannen rondstappen met aandacht vlug op mij als ik die vraag
6. Rondje om (erop/ernaast) zonder stress

Madelief
1. Wijken voor beendruk zonder te moeten motiveren met zweep of spoor
2. VOORwaarts op lichte beendruk
3. Aandacht met oor en oog bij sturen ipv alleen maar de goede kant op gaan
4. Langere stukken galop (nu 2 stukken, aan het eind van juni wil ik op 4 stukken zitten)
5. Gemiddelde snelheid in een rit opschroeven naar 8 km/h bij 17 km
6. In het grondwerk sneller alle lagen spanning loslaten (zijn er nu 3, en ze laat ze allemaal al sneller los, maar ik zou graag naar 1 willen, voor deze maand als doel 2 lagen).
7. Water op haar benen accepteren (op de een of andere manier is ze behoorlijk bang voor water)

Mijzelf (nu mijn energie weer terug is)
1. 10 km wandelen in de Oosterbeekse heuvels
2. Ruiteryoga weer oppakken
3. Tenminste 3 krachttrainingen doen

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:47

Laten wij ook maar weer eens doelen gaan stellen voor deze maand. De laatste doelen die wij hadden waren voor maart. Hierna is er een hoop veranderd en zijn we een tijdje uit de running geweest maar nu zijn we weer helemaal klaar om aan de slag te gaan!
de laatste doelen die ik had gesteld hebben we niet allemaal gehaald, maar Zoë is wel veel op de trailer geweest (en verhuisd) dus dat is wel geslaagd *\o/*

Oké, doelen voor Juni dan:
1. training onder het zadel weer oppakken. Ze is nu bijna 3 maanden niet gereden dus we moeten alles weer even rustig oppakken en kijken hoe het gaat.
2. eerste buitenritje
3. veel trainen van de achterhand aan de longe en de lange teugel
4. Hoofdstel in kunnen doen zonder eerst alle hoeken van de weide te hebben gezien
5. voetjes netjes omhoog kunnen houden zonder de hele tijd weg te trekken

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:13

Doelen voor mei Ivy:
- Stappen aan de hand en onder het zadel, opbouwen tot twintig minuten.
Dit is gelukkig helemaal goed gegaan! We hebben nu gelukkig groen licht voor het opbouwen gekregen, dus zit ik ondertussen al op 10 minuten draven.
- Daarbij ook weer wat grondwerk en vrijheidsdressuur gaan oppakken.
Dit heb ik een aantal keer gedaan, maar uiteindelijk weer op een laag pitje gezet. Vooral was ik heel veel bezig met stappen aan de hand en onder het zadel.
- Dierenartsafspraak 20 mei en fysioafspraak 21 mei afwachten voor verdere planning.
Uiteindelijk werden allebei die afspraken iets verplaatst, maar heb ik daar wel goed nieuws gekregen. Ik mag weer gaan draven. 25 minuten stappen met daartussen 5 minuten draven (10 min losstappen, 5 minuten draven, 10-15 min uitstappen). Ik moet haar daarbij goed over de rug rijden, lang en laag. Lange rechte stukken rijden, grote voltes, groot van hand veranderen etc. Elke week mag ik de draf uitbreiden met 5 minuten (5, 10, 15, 20). Daarna rustig gaan galopperen met beginnend met ongeveer 3 minuten en dit elke week wat uitbreiden. Helaas mag ze pas weer als het galopperen goed gaat terug op de wei. Ik heb van de fysio ook nog het advies gekregen om twee keer extra mestonderzoek te doen, omdat ze bloedwormen bleek te hebben. Ook moet ze goed ruwvoer blijven krijgen en moet ik het opbouwschema van de dierenarts aanhouden en kijken wat de belasting doet.

Doelen juni Ivy:
- Het draven volgens het schema van de dierenarts gaan opbouwen.
- Als dat goed gaat ook de galop erbij pakken.
- Weer gaan lessen, zodat ik goed begeleid wordt bij het rijden.
- Enkele keren haar goed bij elkaar rijden, ook enkele keren oefenen met met lange teugel rijden.

Doelen voor mei Shan:
- In mijn lessen iedere keer een stapje verder gaan in het oefenen met opstappen.
We gaan inderdaad in de les iedere keer een klein stapje vooruit. Voor mijn idee blijven we soms wel een beetje hangen op hetzelfde punt, maar dit komt ook wss omdat we er allerlei dingen bij pakken waarbij hij veel moet gaan nadenken, dus dat kost natuurlijk ook weer energie.
- Zelf gaan oefenen met hem laten wennen aan een yogabal.
Dit ging veel beter dan verwacht! Ik had de bal eerst voorzichtig in de bak gelegd, maar hij gaf er niks om. Ik heb hem de bal laten aanraken. Voorzichtig eerst naar zijn been toegewerkt en daarna naar de bal op zijn rug leggen aan beide kanten, hij vond het een beetje spannend, maar was wel braaf. Toen ik de bal omhoog hield, was dat wel eng, maar hij durfde hem toen wel aan te raken. Nu ben ik maar begonnen met hem te leren tegen de bal te schoppen door voetje te geven. Hij was echt superbraaf!

Doelen voor juni Shan:
- Blijven lessen en hopelijk iedere keer weer een stapje verder komen. Ik kan nu niet echt doelen stellen, want ik weet niet zo goed hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Dat is iedere keer weer afwachten.
- Grondwerk en vrijheidsdressuur weer oppakken.

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:41

Onze doelen voor de vorig maand zijn wel aardig gelukt! Helaas wel weer van stal veranderd blijkbaar is het erg lastig om afspraken na te komen met een paard wat (voedsel)allergieën heeft. Ze voerde ons paard dus allemaal troep bij die hij helemaal niet mag en toen ik vroeg of ze dat asjeblieft niet meer wilde doen lachte ze mij uit en werd de stalhuur door haar opgezegd (zo leer je weer mensen kennen!). Hebben gelukkig snel een fijne plek kunnen vinden is wel waar verder rijden maar als het paard het goed heeft vind ik dat niet erg!

Doelen van de maand mei.
-Los rijden met lange teugel blijft moeilijk ene keer gaat het goed en de ander keer niet en moet ik hem wat meer oppakken

- meer van achter naar voren rijden zit progres in

- ontspanning gaat beter maar meneer voelt zich momenteel zich best wel stoer (beetje hengengedrag) onder het zadel.

- buitenritten hebben we zeker veel gedaan 6x namelijk (met mij in het zadel). Als kers op de taart heb ik hem met het verhuizen zelf omgereden naar de nieuwe stal zonder dat er iemand mee fietsten. Mijn vader ging de spullen overbrengen met de auto dus die reed direct naar de nieuwe stal. Ik moet best zeggen dat ik best trots op mijn zelf was want 2 jaar terug had ik het echt niet gedaan.

Voor mij zelf van mei:
- nog Rechter opzitten lukt al aardig. Behalve als ik meer spanning opbouw als iemand staat te kijken.
- rustiger blijven (daarmee bedoel ik in mijn hoofd tijdens het rijden) blijft een beetje een dinnetje vooral als er mensen langs de bakrand staan.
- buitenritten waren eigenlijk allemaal ontspannen ondanks dat wel heel veel groot verkeer tegen kwamen (tractoren, combines, en ander groot landbouwmaterieel). Ik had zelf weinig tot geen spanning met het verhuizen van Murphy.

Doelen voor Juni
Voor Murphy:
- hem rustig aan zijn nieuwe omgeving laten wennen (al maakt meneer zich niet zo druk) 1ste x hebben we al gereden in de binnenbak en zoals verwacht was dat geen enkel probleem.
- meer aandacht besteden aan (lengte) buiging.

Voor mijzelf.
- Nog meer rechtop zitten en letten op mijn schouders!

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:11

Adjepatatje8 schreef:
Ik wil mij hier ook graag melden om gewoon te kunnen kijken hoeveel van mijn doelen zijn behaald!

Voor dit jaar zijn mijn doelen
-Op de tripalon Bussloo een ontspannen wedstrijd kunnen rijden.
-overal fijn en ontspannen de trailer oplopen.
-mijn winstpunten halen om te promoveren naar de L.
-(voor de voltige) mijn winstpunten halen voor de Z.

Mijn doelen voor mei zijn:

-Op vreemd terrein de netjes de trailer oplopen.
-De galop verbeteren (tempo)
-Op een fijne manier kennis laten maken met eventing



Mijn doelen van mei zijn gehaald en nog meer dan ik had gedacht!! Op vreemd terrein de trailer in lopen ging zo goed, dat we ook sinds 2 jaar weer een clinic hebben gevolgd. De galop gaat zo goed dat we op buitenrit hebben gegaloppeerd zonder rare sprongen of andere gekke dingen. En met eventing kennis laten maken gaan we morgen doen (niet helemaal in mei, maar toch :D )

Mijn doelen voor juni zijn:
-Een proefje online doen met een winstpunt.
-Kennis laten maken met eventing (nog een keer :D :D )
-Rustig langs onze koe op lopen :+

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 08:34

Fijn dat jullie allemaal zo goed gaan!
Mijn doelen zal ik voor deze maand aan moeten passen. Ik had voor Stinky bijna alleen maar rijdoelen zie ik, maar dat gaat het hem echt niet worden deze maand (zie [PP] [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?)

nessinator schreef:
Doelen voor juni
Stinky
1. Ik blijf hem erbij zetten: opzadelen in rust
2. Opstijgen vanaf krukje in rust (met zadel)
3. Opstijgen vanaf de grond in rust (ook met zadel)

4. Soepel de trailer in
5. Ontspannen rondstappen met aandacht vlug op mij als ik die vraag
6. Rondje om (erop/ernaast) zonder stress
7. Werken aan vertrouwen: mij accepteren op elke plek naast hem
8. Een half rondje om voor- of achterhand op contactdruk

Madelief
1. Wijken voor beendruk zonder te moeten motiveren met zweep of spoor
2. VOORwaarts op lichte beendruk
3. Aandacht met oor en oog bij sturen ipv alleen maar de goede kant op gaan
4. Langere stukken galop (nu 2 stukken, aan het eind van juni wil ik op 4 stukken zitten)
5. Gemiddelde snelheid in een rit opschroeven naar 8 km/h bij 17 km
6. In het grondwerk sneller alle lagen spanning loslaten (zijn er nu 3, en ze laat ze allemaal al sneller los, maar ik zou graag naar 1 willen, voor deze maand als doel 2 lagen).
7. Water op haar benen accepteren (op de een of andere manier is ze behoorlijk bang voor water)

Mijzelf (nu mijn energie weer terug is)
1. 10 km wandelen in de Oosterbeekse heuvels
2. Ruiteryoga weer oppakken
3. Tenminste 3 krachttrainingen doen

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:16

ZarahZoe schreef:
Laten wij ook maar weer eens doelen gaan stellen voor deze maand. De laatste doelen die wij hadden waren voor maart. Hierna is er een hoop veranderd en zijn we een tijdje uit de running geweest maar nu zijn we weer helemaal klaar om aan de slag te gaan!
de laatste doelen die ik had gesteld hebben we niet allemaal gehaald, maar Zoë is wel veel op de trailer geweest (en verhuisd) dus dat is wel geslaagd *\o/*

Oké, doelen voor Juni dan:
1. training onder het zadel weer oppakken. Ze is nu bijna 3 maanden niet gereden dus we moeten alles weer even rustig oppakken en kijken hoe het gaat.
2. eerste buitenritje
3. veel trainen van de achterhand aan de longe en de lange teugel
4. Hoofdstel in kunnen doen zonder eerst alle hoeken van de weide te hebben gezien
5. voetjes netjes omhoog kunnen houden zonder de hele tijd weg te trekken


Ik moet mijn doelen ook een beetje aanpassen deze maand. De dag dat ik het rijden weer wilde gaan oppakken heeft Zoë mij een schop verkocht en nu zit ik met een gebroken arm :+. Bij alle doelen die ik gesteld had voor deze maand zijn 2 handen toch wel praktisch -O- . voor ons is het dus nog een paar weken alleen loswerken. Volgende maand kunnen we hopelijk weer nieuwe doelen gaan stellen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 07:21

:oo Dat is wel even schrikken ZarahZoe! Beterschap!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 09:48

nessinator schreef:
Doelen voor juni
Stinky
1. Ik blijf hem erbij zetten: opzadelen in rust
2. Opstijgen vanaf krukje in rust (met zadel)
3. Opstijgen vanaf de grond in rust (ook met zadel)

4. Soepel de trailer in
5. Ontspannen rondstappen met aandacht vlug op mij als ik die vraag
6. Rondje om (erop/ernaast) zonder stress
7. Werken aan vertrouwen: mij accepteren op elke plek naast hem
8. Een half rondje om voor- of achterhand op contactdruk

Madelief
1. Wijken voor beendruk zonder te moeten motiveren met zweep of spoor
2. VOORwaarts op lichte beendruk
3. Aandacht met oor en oog bij sturen ipv alleen maar de goede kant op gaan
4. Langere stukken galop (nu 2 stukken, aan het eind van juni wil ik op 4 stukken zitten)
5. Gemiddelde snelheid in een rit opschroeven naar 8 km/h bij 17 km
6. In het grondwerk sneller alle lagen spanning loslaten (zijn er nu 3, en ze laat ze allemaal al sneller los, maar ik zou graag naar 1 willen, voor deze maand als doel 2 lagen).
7. Water op haar benen accepteren (op de een of andere manier is ze behoorlijk bang voor water)

Mijzelf (nu mijn energie weer terug is)
1. 10 km wandelen in de Oosterbeekse heuvels
2. Ruiteryoga weer oppakken
3. Tenminste 3 krachttrainingen doen

Deze maand was emotioneel zwaar voor mij. Na de behoorlijke tegenvaller in ons clinicweekend kwam daar ook nog eens een spook uit het verleden bij. Op onze stal staat nu een trainingspaard dat sprekend lijkt op mijn eerste pony Nestor, die ik blijkbaar toch nog heel erg mis, want toen ik de pony zag brak mijn hart weer helemaal opnieuw.
Maar goed, de doelen.
Stinky:
1. In progress. We kunnen het zadel er soms op krijgen, dus dat is alweer mooi meegenomen.
2. Zonder zadel is het gelukt, maar nog niet in rust.
3. nvt
4. Die gaat juist steeds slechter, dus we hebben weer een paar sessies trailerladen ingepland.
5. nvt
6. We zijn veel meer gaan wandelen en dat gaat hartstikke goed
7. Gaat ook goed, hij vindt het steeds fijner om gepoetst te worden, en minder erg als ik naar hem toe kom. Links is nog wel meer een probleem dan rechts.
8. Hebben we eigenlijk niet meer aan gewerkt.

Madelief heeft ook hoefschoenen gekregen en daar loopt ze veel beter op.
1. Ja, ze heeft het door! Spoor heb ik maar 1x om gehad, dat had niet het gewenste effect (ze heeft er niet meer ontzag voor dan gewone beendruk), dus alles gewoon met reguliere hulpen geoefend en ze kan nu beide kanten op goed opzij, al is links lastiger.
2. Jup, voorwaarts heeft ze te pakken
3. Ook de aandacht begint te komen. Nog niet altijd, maar als het komt, dan wel steeds sneller.
4. Ik heb niet geteld, maar ik ben prima tevreden over de galop. Laatste keer hebben we veel meer heuvels meegepakt, dan is galop toch wat minder gewenst.
5. Afgerond hebben we ook deze gehaald, het was 16,8 km met 8,2 km/h, dus we zitten nog op schema.
6. Ze laat steeds sneller los, maar ze anticipeert nog te veel op wat ze denkt dat ik van haar wil in plaats van hoe ze er zelf over denkt.
7. Ze had pech want het was warm, dus ze is gewoon afgesponst. Vindt ze nog steeds niet heel chill. Dit puntje nemen we mee naar juli.

Juli
Stinky
1. Twee clinic-weekenden gepland, met als einddoel mét zadel op hem zitten
2. Osteopaat moet vooruitgang zien t.o.v. afgelopen zaterdag
3. Soepel de trailer in (max 2 pogingen)
4. Mij overal om hem heen accepteren (dus niet meer blokken)

Madelief
1. Water accepteren
2. Sturen met aandacht (oor, oog, schouder)
3. Aanleuning in stap en draf
4. 21 km @ 9 km/h (of 20 @ 10 km/h)
5. Focusoefening onder de knie krijgen

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:06

Doelen maand juni:
Zijn niet echt gelukt ik heb weinig gereden (2x per week ofzo )moet ik eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet erg vond met dat warme weer :o

Gisteren ging het wel een beetje fout op buitenrit. Meneer ging met mij aan de klater met het aanspringen in galop (iets wat hij nog nooit heeft gedaan) en ik kreeg hem de eerste paar honderd meter niet terug onder controle want meneer had het bit tussen zijn kiezen genomen. Uiteindelijk op 3/4 van het pad toch terug gekregen! En meneer had het reuze naar zijn zin hij vond het geloof ik lollig dat hij dat had gedaan := .

Ik verbaasde mij er eigenlijk over dat ik zelf niet bang was geworden. Als hij dit 2 jaar terug had gedaan dan was ik meteen afgestapt en lopend naar huis gegaan. Maar ik heb gewoon doorgereden en zelfs nog 2 keer gegaloppeerd. Van het weekend ga ik samen met de staleigennaresse naar buiten om te werken aan tempo controle. Want ook in draf loopt meneer buiten alsof hij de sneltrein moet halen!

Nog een leuk nieuwtje bijna 14 dagen geleden hebben we een trailer gekocht *\o/* .

Mijn doelen voor de maand juli zijn:
- tempo controle op buitenrit.
- oefen met de trailer (hopelijk ook op vreemd terrein)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:24

Oh ja, dit topic moest ik ook nog even bijpraten!

Fijn dat jullie allemaal zo goed gaan!

Heftig ZarahZoe! Dat is wel even schrikken!

Doelen juni Ivy:
- Het draven volgens het schema van de dierenarts gaan opbouwen.
Dit is gelukkig helemaal gelukt en we mogen nu zelfs weer onbeperkt draven.
- Als dat goed gaat ook de galop erbij pakken.
Nu al een aantal keer de galop meegepakt. Ik moet wel opletten dat ik niet te veel doe, want ze wil zo graag. Dan merk ik dat de volgende dag meteen terug.
- Weer gaan lessen, zodat ik goed begeleid wordt bij het rijden.
Nu heb ik één keer gelest, vanaf 13 juli ga ik weer elke week lessen.
- Enkele keren haar goed bij elkaar rijden, ook enkele keren oefenen met met lange teugel rijden.
Ik heb denk ik maar één keertje goefend met lange teugel, verder vooral gefocust op haar goed door haar lijf rijden. De ene keer ging trouwens wel heel goed! Ik kon haar super sturen en ze liep heerlijk.

Doelen juli Ivy:
- Haar blijven ontwikkelen in het rijden door haar lijf en haar zo steeds sterker maken.
- De galop verder uitbreiden.
- Aan de lange teugel in stap, draf en galop perfect kunnen rijden en sturen.
- Weer gaan lessen.
- Een stapritje in het bos afspreken.
- Als rijden met lange teugel goed gaat, een keer de neckrope erbij pakken (gewoon met hoofdstel in) om te kijken hoe ze dat doet.

Doelen voor juni Shan:
- Blijven lessen en hopelijk iedere keer weer een stapje verder komen. Ik kan nu niet echt doelen stellen, want ik weet niet zo goed hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Dat is iedere keer weer afwachten.
Afgelopen weken even niet gelest ivm school en een kapotte auto, maar daarvoor ging het echt super! De laatste keer heel relaxt kunnen hangen en zelfs mijn been kunnen bewegen. We moeten nu gaan kijken wat een juiste vervolgstap gaat zijn.
- Grondwerk en vrijheidsdressuur weer oppakken.
Niet echt gedaan wat ik eerder deed, maar wel een les gehad in de opstapchallenge. Dat was heel interessant en leuk om te doen. Hier kan ik nu echt mee verder gaan trainen.

Doelen voor juli Shan:
- Het hangen uitbreiden en bedenken hoe we dit nu verder gaan doen.
- Verder oefenen met de opstapchallenge.
- Weer een keer longeren.
- Weer een keer vrijspringen.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:19

Hier ging het even helemaal niet zo goed. Heb dan ook wel meegelezen in het topic maar geen motivatie om zelf doelen op te stellen. Helaas werd mijn paardje begin maart weer onregelmatig en uiteindelijk weer kreupel. Zelfde beentje als altijd. Maar goed, al meerdere dierenartsen naar gekeken dus wat moeten we dan :( Osteopaat stond al gepland, dus ja, dan maar dat door laten gaan en dat was een heel goede keuze gelukkig. Osteopaat gaf aan dat de wervels achter haar schoft geblokkeerd waren. De eerste t/m vierde rib zaten vast. Dit geeft problemen met de doorbloeding van de grote zenuwbaan naar het rechter voorbeen. Vandaar dat wanneer ik haar rust gaf, ze herstelde en ze weer een aantal maanden of weken goed liep omdat het dan rust had gekregen. Ook zat er te veel spanning in de lage rug links. Nu uiteraard afwachten of deze behandelingen er volledig voor zullen zorgen dat ze weer kreupelloos door het leven kan :) maar goed, ik heb weer een beetje meer hoop op een sportgerichte toekomst met haar :D Er zouden nog twee behandelingen volgen na de eerste, helaas heeft de osteopaat een blinde darmontsteking gehad en is ze nog steeds herstellende. Niks aan te doen. Voor nu blijft ze goed lopen dus we trainen gewoon door. Hoop alleen dat ze het op deze manier volhoud tot de volgende behandeling. Uiteraard trainen we met een aangepast programma.
Ik ga nu ook proberen wat meer weer mijn doelen bij te houden. Ook is er een doel voor het gehele jaar bijgekomen door het stilstaan:

Doel voor 2020
- Elaya weer op gezond gewicht krijgen.



Door het vele stilstaan en de andere weide (zomerweide) op gaan is ze helaas aangekomen. Ben gelukkig gisteren op een topic gekomen voor paarden met overgewicht waar ik veel tips uit kan halen. Ook ga ik het hier over hebben met de instructrice en de osteopaat. Misschien kan ik langere ritten met haar gaan maken of een paar keer in de week naast de training, stapritten gaan maken. Al zullen er ook weer weken zijn waarin ze weinig mag vanwege de behandeling van de osteopaat. Maar goed, dat zien we dan wel weer.

Mijn doelen voor de maand juli:
- Elke week een keer longeren met balkjes
- 1x balkjes onder het zadel
- (Als het mag van instructrice en osteopaat) 3 keer per week een staprit van +/- anderhalfuur naast de andere trainingen.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:16

Adjepatatje8 schreef:
Mijn doelen van mei zijn gehaald en nog meer dan ik had gedacht!! Op vreemd terrein de trailer in lopen ging zo goed, dat we ook sinds 2 jaar weer een clinic hebben gevolgd. De galop gaat zo goed dat we op buitenrit hebben gegaloppeerd zonder rare sprongen of andere gekke dingen. En met eventing kennis laten maken gaan we morgen doen (niet helemaal in mei, maar toch :D )

Mijn doelen voor juni zijn:
-Een proefje online doen met een winstpunt.
-Kennis laten maken met eventing (nog een keer :D :D )
-Rustig langs onze koe op lopen :+



Juli is al weer begonnen, maar toch wil ik mijn doelen delen!

Voor juni heb ik eigenlijk alle doelen behaald en soms wel meer. Zo is Adje nu vrienden geworden met het kalf van de buren en hebben we een top eventing training (30 cm) gehad, absoluut niet hoog of technisch, maar meer een kleine kennismaking!


Voor juli zijn mijn doelen:
- samen een super leuk kamp hebben waarbij hij ook ontspannen is en plezier heeft.
- onze eerste crosstraining volgen en plezier hebben
- gewoon plezier hebben in de activiteiten die op de planning staan!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 18:58

nessinator schreef:
Juli
Stinky
1. Twee clinic-weekenden gepland, met als einddoel mét zadel op hem zitten
2. Osteopaat moet vooruitgang zien t.o.v. afgelopen zaterdag
3. Soepel de trailer in (max 2 pogingen)
4. Mij overal om hem heen accepteren (dus niet meer blokken)

Madelief
1. Water accepteren
2. Sturen met aandacht (oor, oog, schouder)
3. Aanleuning in stap en draf
4. 21 km @ 9 km/h (of 20 @ 10 km/h)
5. Focusoefening onder de knie krijgen


Weer een maand voorbij!
Voor Stinky ging deze maand heel anders dan verwacht. De osteopaat-behandeling heeft erg geholpen, maarhij bleef zelfs op zijn meest ontspannen nog blokkeren als ik naast hem kwam staan. De tweede behandeling van de osteo was hij ook beter, maar nog niet genoeg vooruit gegaan. Dus zijn we naar de dierenarts geweest en is hij op de foto geweest. Gelukkig niks op de Röntgen, maar zijn hals was een ander verhaal. Dus weer ingespoten, extra pijnbehandeling en op de weide ermee, maar wel weer aan de slag met hem. Na een paar dagen is hij al erg verbeterd, heel benieuwd hoe het rijden dalijk zal gaan...

Madelief gaat steeds beter, ben nu ook concreet dressuur aan het meepakken en daar knapt ze echt van op.
1. Heel langzaam wordt ze minder panisch voor water, maar we moeten nog wel even dooroefenen
2. Sturen met aandacht gaat rechts heel goed, links valt ze het liefst over haar schouder naar binnen, dus daar werken we nog even aan.
3. Aanleuning gaat eigenlijk heel goed, en ze lijkt de kracht echt gemist te hebben.
4. Zowel afstand als snelheid gehaald, maar niet in 1 rit. Rijmaatje is kreupel dus we hebben meer aan conditie-onderhoud gedaan dan aan opbouw.
5. De focusoefening kreeg ik niet voor elkaar, maar zoals ik hierboven zei heb ik haar dit weekend meer op clinic, en daar gaan we er wel uitkomen.

Doelen augustus (gegeven niet te tropische temperaturen)
Stinky
1. Longeren met ontspanning en ongedwongen halshouding
2. Zadel er weer op, rondje door de bak, op mijn tempo, in zijn houding (bij voorkeur lang en laag)
3. Bosritje :D
4. Maagscopie om te checken op maagzweren

Madelief
1. Voor elke rit genoeg grondwerk om echt alle spanning eruit te gooien (tenminste tot ze zelf connectie zoekt)
2. Focus bij sturen, ook linksom
3. B-klaar
4. minstens 18 km met minstens 8,5 km/h

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:32

ZarahZoe schreef:
Ik moet mijn doelen ook een beetje aanpassen deze maand. De dag dat ik het rijden weer wilde gaan oppakken heeft Zoë mij een schop verkocht en nu zit ik met een gebroken arm :+. Bij alle doelen die ik gesteld had voor deze maand zijn 2 handen toch wel praktisch -O- . voor ons is het dus nog een paar weken alleen loswerken. Volgende maand kunnen we hopelijk weer nieuwe doelen gaan stellen.


Gips is er af en ik begin weer kracht te krijgen in mijn arm dus we gaan er weer voor *\o/*
Doelen voor Augustus:
1. lekker doorgaan met lange teugelen. We kunnen nu heel stabiel in draf de bak rond maar deze maand wil ik ook het wijken en schouderbinnen in draf gaan oefenen
2. rijden! nu mag ik nog niet er op klimmen, maar het moment dat ik de oké krijg van de dokter dan wil ik weer beginnen met rijden.
3. in de bak trainen als mijn stalgenootje ook met de sulky in de bak is zodat Zoë daar niet meer van opkijkt.
4. lange wandeling maken

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:25

Laatste dag van augustus! Op de valreep heb ik vandaag nog een doel voor deze maand kunnen afstrepen. Ik hoop dat jullie ook lekker bezig zijn en bijgekomen van de snikhitte van eerder deze maand.
Fijn dat je gips eraf is, ZarahZoe!


nessinator schreef:
Doelen augustus (gegeven niet te tropische temperaturen)
Stinky
1. Longeren met ontspanning en ongedwongen halshouding
2. Zadel er weer op, rondje door de bak, op mijn tempo, in zijn houding (bij voorkeur lang en laag)
3. Bosritje :D
4. Maagscopie om te checken op maagzweren

Madelief
1. Voor elke rit genoeg grondwerk om echt alle spanning eruit te gooien (tenminste tot ze zelf connectie zoekt)
2. Focus bij sturen, ook linksom
3. B-klaar
4. minstens 18 km met minstens 8,5 km/h

Met Stinky ben ik deze maand hard aan het werk gegaan, nou ja relatief dan, na bijna 5 maanden stilstaan kan ik niet zomaar even met hem aan de slag gaan natuurlijk, al hebben we wel voorwerk gedaan.
1. Niet aan zijn hoofd zitten betekende dat hij in het begin als een kuiken door de bak sjeesde, maar met aandacht vragen begint hij toch wel fijn en ontspannen in de goede stelling zijn rondjes te lopen. Lang en laag is het nog niet, maar het is in ieder geval ook geen kuiken meer.
2. Ja, we hebben weer rondgereden, maar draf en galop was nog een stuiterverhaal.
3. Dat bosritje hebben we vandaag eindelijk weer eens gemaakt!
4. Geen maagzweren!!! :D :D :D (en ook geen wormen of skeletafwijkingen)

Madelief ging ook lekker deze maand. Rijden hebben we wat minder gedaan dan gepland wegens de hitte, maar we hebben wel iets nieuws gedaan: we zijn alleen het bos in gegaan!
1. Ik heb niet elke keer grondwerk gedaan, dus dit blijft een aandachtspunt.
2. Focus gaat heel goed!
3. In principe zouden we wel een leuke B-proef neer kunnen zetten, dus ik vink deze ook af.
4. 18 km nog niet, 8,5km/h wel.

Doelen september
Stinky
1. Grondwerk: in volledige ontspanning tot en met opzadelen
2. Opstijgen in ontspanning
3. Aandacht terug onder het zadel: oren in 1 keer
4. Rechtdoor draven onder het zadel
5. Gemakkelijk de trailer in

Madelief
1. Vertrouwen terug: rust, ontspanning & connectie
2. Sturen met focus
3. Aanleuning in alle gangen (stap: meerdere rondjes, draf: 1 rondje, galop: enkele passen)
4. Endurance Montferland goed uitrijden
5. Wedstrijd inplannen