het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43287
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:27

Maera schreef:
paint, quarter, Merens,... dit zijn inderdaad de types die ik zoek. Maar ik leg de lat nogal hoog wat betreft verkeersmak, gezond en gewoon lekker zitten....
Ik zie prijzen tussen 3500 en 4500 voor een 15 jarige. Dan denk ik daar kan ik hooguit nog een 5tal jaar mee rijden en dan zit ik hier met nog een senior die veel zorg vraagt;
Het idee om dan zelf richting Frankrijk te trekken om een Merens uit te zoeken, klinkt aantrekkelijk maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor. Idem voor een Ijslander in Polen (punktur). Daar staan ook erg leuke betaalbare paarden. Bijkomend probleem is dat ze daar geen groot landbouwverkeer gewoon zijn. Ik woon op 1,5 km van het bos en aan de rand van de polder. Ideaal voor leuke buitenritten, maar de loonwerkers hier in de buurt houden weinig rekening met de ruiters... Ik heb al een zelfgefokt paardje
verkocht omdat ik het ondanks heel wat lessen en trainen niet verkeersmak kreeg...


Als je een merens zoekt kun je een PB sturen naar mij voor gegevens van mijn vriendin. Je spreekt dan een prijs af die zij verdient, no cue no pay. Heb ik ook gedaan.
Dan zeg je wanneer je kunt komen en of ze tegen die tijd iets gevonden kan hebben.
Geef ook je prijs aan. Ik had aangegeven tussen 3 en 5 duizend voor een ruin, 7 en 10 jaar, braaf, lief en relaxed, alleen buiten kunnen rijden, lief ook in de kudde. Toen kreeg ik sms mag het een 100 procent merens ruin zijn zonder papieren want dan heb ik waarschijnlijk een hele gave.
Prijs lag onder de 3000 euro daardoor en dat kwam hier financieel heel mooi uit. De rest is geschiedenis.

Weet wel dat het een enorme overgang is vanuit een grote kudde, drukke manege naar hier met 1 merrie op de Wei, totaal andere geluiden en geen drukte bij een oude vrouw(61 jaar). Hij was er zo van slag dat ik in het begin vooral met hem gewandeld heb en kleine stukjes buiten gereden. OP alles was hij rillerig maar ik had hem 3 dagen gereden in Fantilhou en zoveel van hem gezien, dat ik wist dat het goed zou komen.
Inmiddels rijd ik meer en meer en op tractors auto wordt hij veel fijner dat vanzelf komt doordat ik elke dag net hem bezig Ben en hij gewend raakt na 4 maanden.
Nu.pas begin ik hem dingetjes te leren, want dressuurmatig weet hij heel weinig, want hij is zo braaf, gouden karakter en geen doetje, sensibel ook maar met heel veel compassie heb ik vooral aan onze band gewerkt wetende dat een merens goud is maar 1 jaar de tijd nodig heeft. Chic lijkt het met veel minder te kunnen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-02-20 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:31

@Onali, maar het verkeersmak maken van een Shetlander zal wel minder risico's opleveren dan bij een groot rijpaard....

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:35

Onali schreef:
Ik heb allebei mijn shetlanders verkeersmak gemaakt, ben ik dan een prof?

Met geduld en gezond verstand kom je een heel eind.


ik wou net zeggen, of je hebt nog nooit een hoog in het bloed staand uiterst alert paard gehad. Wij hebben heel veel dieren zadel/verkeers/trailer etc. mak gemaakt. Maar er zijn altijd uitzonderingen.
En je wilt gewoon als recreant een paard wat van nature een bepaalde reactie op iets geeft, en niet iets waar je 10 jaar voor moet trainen om die reactie te krijgen.
Ik ken een paard die na 6 jaar nog steeds rillerig is met dekens op doen, krijg iedere dag een deken op, maar vind het nog steeds spannend. Dat is gewoon zijn natuur. met training is het nu veilig te doen, maar niet zomaar door iemand die hij niet kent.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:38

Ik maak de rijpaarden hier ook zelf verkeersmak hoor. En ik ben echt geen professional. _O-
En ik durf één van de twee toch echt een hoog in het bloed staand, alert dier noemen. :')
Overdrijven is ook een vak. TS zoekt bovendien een brave, geen hoog in het bloed staande.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:39

anjali schreef:
@Onali, maar het verkeersmak maken van een Shetlander zal wel minder risico's opleveren dan bij een groot rijpaard....

Ts is niet opzoek naar een groot rijpaard :7
Daarnaast ook niet naar een sensibel springding dus tot zover is er daarbij dan geen prof nodig.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:44

anjali schreef:
@Onali, maar het verkeersmak maken van een Shetlander zal wel minder risico's opleveren dan bij een groot rijpaard....


Misschien, maar ook een dolle shet houd je niet hoor :')

En je zit iets meer op slahoogte met je gezicht.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:47

Ayasha schreef:
Ik maak de rijpaarden hier ook zelf verkeersmak hoor. En ik ben echt geen professional. _O-
En ik durf één van de twee toch echt een hoog in het bloed staand, alert dier noemen. :')
Overdrijven is ook een vak. TS zoekt bovendien een brave, geen hoog in het bloed staande.

Klopt!

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat je een risico neemt als je voor een paard gaat wat niet verkeersmak is.
Kennis van mij wilde het ook zelf gaan doen en hoe braaf het paard ook in de bak was. Buiten bleef ie spannend vinden en daardoor rennerig.
Dit is ook de reden waarom ik net als ts wel iets zoek wat al enigszins braaf is buiten.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:04

Ayasha schreef:
Ik maak de rijpaarden hier ook zelf verkeersmak hoor. En ik ben echt geen professional. _O-
En ik durf één van de twee toch echt een hoog in het bloed staand, alert dier noemen. :')
Overdrijven is ook een vak. TS zoekt bovendien een brave, geen hoog in het bloed staande.


nee, maar jij bent wel zeker van je zaak en dus een goede leider en bent dus niet perse op zoek naar een brave. Jij krijgt ze waarschijnlijk toch wel braaf, ook degene die bij een minder zeker persoon wel echt lastig durven te worden.

TS is wel echt op zoek naar een brave, en bij 1 die al bewezen is braaf te zijn heb je al een soort van zekerheid. 1tje die nog moet leren, heeft een zekere leider nodig om dat te kunnen leren. Als die ontbreekt, dan is de kans groot dat het niet slaagt. En dan koop je een paard, die uiteindelijk niet zo mak wordt/is als dat je graag zou willen. Het is toch juist fijn dat ze goed weet wat ze wel/niet wil?

Budget is misschien een beperking, maar ik denk ook niet dat het onmogelijk is.

Hier op bokt wordt altijd geadviseerd dat als je hele specifieke eisen hebt met bijv. fokken, je beter iets kan kopen omdat je dan weet wat je koopt.
Dat betekent dan toch ook, dat als ik een braaf zadelmak paard wil, ik niet een onbeleerde moet kopen.
Hoe vaak zie je wel geen paarden te koop staan omdat "de klik" er niet is.....

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:10

Dat laatste “ geen klik” kan altijd gebeuren.
Als een paard braaf is bij de 1 hoeft dat niet zo te blijven bij de ander.
Er is bijna geen 1 paard dat echt braaf blijft als je zelf als eigenaar niet zeker van je zaak bent. Daarom is het altijd verstandig om regelmatig les te hebben zodat je eventuele miscommunicaties vroegtijdig op kunt lossen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:14

Onali schreef:
anjali schreef:
@Onali, maar het verkeersmak maken van een Shetlander zal wel minder risico's opleveren dan bij een groot rijpaard....


Misschien, maar ook een dolle shet houd je niet hoor :')

En je zit iets meer op slahoogte met je gezicht.

Pff mijn shet is niet makkelijk buiten, ga liever met mijn arab op pad, stuk relaxter.
Mijn shet sleurt mijn man zo mee als hij wil. _O-
Maar het is per individu verschillend vind ik.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:16

klopt, maar je hebt paarden die heel erg de ruiter spiegelen (daarin staat bij de advertentie vaak vermeld, niet geschikt voor beginners), en je hebt paarden die zich niet zo snel ergens iets van aantrekken en dus geschikt zijn voor wat bangere/onzekere ruiters. Nog steeds geen garantie van klik, maar over het algemeen wel wat stabieler van karakter.
Het lijkt me dat de TS zichzelf het beste kent, en als ze aangeeft een al verkeers makke brave stabiele pony te zoeken, dan zou ik daar ook vooral aan vasthouden.
En iedere maand dat je niks vindt de 300 stalgeld die je bespaart bij je budget legt, dan kun je over 6 maanden al voor een ander budget zoeken ;-)
dat is toch beter dan nu voor iets gaan wat het "net niet" is ?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:21

Citaat:
Dat is toch beter dan nu voor iets gaan wat het "net niet" is ?

Dat zegt ook niemand :)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:26

wat verder terug in het topic zijn wat mensen die aangeven dat ze niks gevonden gaat krijgen en dat ze beter kan kijken dan naar iets waar bijvoorbeeld nog wat werk aan zit :-)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:36

Dat komt omdat ze in een lage prijsklasse zoekt.
En ik lees wel eisen van haar waarvan ik denk daar betaal je nou eenmaal voor. En dan wil het nog niet eens zeggen dat het bij jou ook zo blijft ( rijtechnische eisen)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:50

Wat ik uit je posts haal:

-Geen tijd en fysieke mogelijkheid een paard goed door te rijden.
-Wil geen ouder paard met werk er aan omdat die snel terug vallen in oud gedrag (?)
-Moet comfortabele gangen hebben.
-Moet dressuurmatig de basis beheersen.
-Moet heel heel erg verkeersmak zijn.


- Je wil niet ver rijden voor een paard.
-Wil niet bij een handelaar kopen, maar baalt ook als een particulier besluit niet aan je te willen verkopen.
-Heeft zorgen over de gezondheid van paarden maar wil niet in alle gevallen keuren.
-Te laag budget.

Ik denk dat je jouw 'probleem' moet splitsen. Het bovenste rijtje heeft betrekking op het paard en jouw kunde.

Het onderste rijtje heeft te maken met 'de route' die je wil volgen in het kopen van een paard.

Ik vind je daarin niet zo flexibel, dat is niet erg, maar dan moet je ook niet zeuren :D .

Het onderste rijtje, betreft de route, maakt het kopen van een paard al lastig. Zelfs zonder grote eisenlijst.

Dus ik zou dat aanpassen, dan kun je vast blijven houden aan de eisen die je hebt voor het paard... maar je zal er zelf meer moeite voor moeten doen :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:56

Met dit lijstje wat Ruitje zo mooi opsomt zou ik gaan voor een bijrijdpaard of gewoon manegelessen volgen.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:41

Misschien een haflinger? Wat ouder (jaar of 10?) Vlakke gangen. En niet erg zeldzaam :) of een tinker?

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 21:00

dank je wel ruitje, je zet het inderdaad netjes op een rij...

-Geen tijd en fysieke mogelijkheid een paard goed door te rijden. Klopt, vind ik ook niet leuk maar is op dit moment niet veel aan te veranderen. Minder werken is minder inkomsten en minder geld voor hobby... dus... Fysiek heeft te maken met leeftijd, heb gelukkig wel veel ervaring...
-Wil geen ouder paard met werk er aan omdat die snel terug vallen in oud gedrag (?). Een iets ouder paard mag, maar daar betaal ik dan toch liever niet de prijzen voor die ze nu vragen. Verkeerd aangeleerd en langer ingeslepen gedrag is moeilijker om te herscholen (bvb niet laten vangen in de weide, slechte houding onder het zadel, bit vastnemen in het rijden,...).
-Moet comfortabele gangen hebben: na 50 jaar in het zadel en als kind zonder zadel voel ik meestal na een rondje al of ik lekker zit en weet ik intussen ook al bij welke rassen er meer kans is op succes...
-Moet dressuurmatig de basis beheersen: vertaal ik liever als goed aangereden zijn, op eigen benen lopen, balans hebben onder de ruiter. Is het toeval dat op 2 verschillende stallen de ingevoerde Ierse pony's dit allebei net niet toonden? Bij een 4 jarige vind ik het normaal dat hier nog werk in zit, een 11 jarige die dit niet kan????
-Moet heel heel erg verkeersmak zijn. Dit is een vereiste in mijn omgeving. Ik moet 1,5 km over de weg stappen naar het bos, heb geen zin om hiervoor telkens de trailer te gebruiken. Er zijn jammer genoeg veel ongeduldige loonwerkers hier in de buurt.


- Je wil niet ver rijden voor een paard. Dit dacht ik dit weekend na de rit van 175 km met teleurstellend resultaat. Zie ook onder. Je zou voor minder balen = leuk paardje gevonden maar eigenaar wil niet aan jou verkopen.. Het idee is nu om toch eerst eens goed in de buurt te kijken en als ik niets vind opnieuw wat verder te zoeken...Dan wel eerst iets meer contact met de eigenaar om de verwachtingen duidelijker te stellen...
-Wil niet bij een handelaar kopen, maar baalt ook als een particulier besluit niet aan je te willen verkopen. Blijft een moeilijke. Handelaar heeft vaak meer keuze, enige garantie... maar kan zo weinig over de achtergrond van het paard vertellen.
-Heeft zorgen over de gezondheid van paarden maar wil niet in alle gevallen keuren. Hier zijn al topics over. Keuren blijft ook een momentopname die niet alle risico's op gezondheidsproblemen uitsluit. Is in elk geval bij aankoop iets waarover ik met de eigenaar overleg!
-Te laag budget. Ik schrik vooral van de kwaliteit die aangeboden wordt binnen de prijs die ik in gedachten had.

korte reactie op de anderen: onze paarden staan aan huis, dus eentje meer of minder is geen 300 euro verschil. Alleen heb ik er nu geen om relaxed een ritje mee te doen. Ik heb niet veel tijd om rond te rijden en te zoeken, maar ook helemaal geen haast om iets te vinden. Terwijl ik dit typ, denk ik wow, eigenlijk dus een luxe-probleem.

Nog een vraagje: Wels Cob C maat. Da's nu net een ras waar ik geen ervaring mee heb. Is dit qua gangen/karaktertype vergelijkbaar met Tinker?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:08

Maar wederom noem je gedragingen die zeker niet schokkend zijn en bij elk dier kan voorkomen.
Elk dier heeft een karakter, als jij een doodbraaf dier wilt moet je of een manegepaard rijden of een hobbelpaard kopen.

Sommige dingen kan je gewoon oplossen door goed les te nemen en andere dingen door opvoeden.

Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met paarden? En bedoel je met Ierse pony's gewoon tinkers?
Laatst bijgewerkt door Onali op 11-02-20 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:13

Onali schreef:
Elk dier heeft een karakter, als jij een doodbraaf dier wilt moet je of een manegepaard rijden of een hobbelpaard kopen.


Als dat de waarheid zou zijn, vind ik dat een blaam voor de paardenfokkerij. Want dan slagen we er blijkbaar niet in doodbrave dieren te fokken.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:16

Gini schreef:
Onali schreef:
Elk dier heeft een karakter, als jij een doodbraaf dier wilt moet je of een manegepaard rijden of een hobbelpaard kopen.


Als dat de waarheid zou zijn, vind ik dat een blaam voor de paardenfokkerij. Want dan slagen we er blijkbaar niet in doodbrave dieren te fokken.

Niet iedereen wil betalen voor een doodbrave als wat er wel betaald wordt voor een getalenteerd sensibel paard.
Ra ra wat interessanter voor een fokker is.
;)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:17

Ik bedoel er eigenlijk mee dat TS een voorgeprogrammeerd dier wilt en zelf er schijnbaar niks zelf voor wilt doen.

Dus of ze moet haar budget omhoog schroeven en eisen bijstellen of ze moet niet zo kritisch zijn.

Van 1 keer rijden kan je gewoon niks zeggen over wel of niet bit aannemen, onbalans ed.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:20

Onali schreef:
Ik bedoel er eigenlijk mee dat TS een voorgeprogrammeerd dier wilt en zelf er schijnbaar niks zelf voor wilt doen.

Zelfs al is een paard bij eigenaar 1 doodbraaf, kan die bij eigenaar 2 als nog gaan uitproberen -> terug bij eigenaar 1 weer doodbraaf.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:21

cobiie schreef:
Gini schreef:
Als dat de waarheid zou zijn, vind ik dat een blaam voor de paardenfokkerij. Want dan slagen we er blijkbaar niet in doodbrave dieren te fokken.

Niet iedereen wil betalen voor een doodbrave als wat er wel betaald wordt voor een getalenteerd sensibel paard.
Ra ra wat interessanter voor een fokker is.
;)


Ja, inderdaad. En dan krijg je de ene rilkikker na de andere en wordt een onervaren ruiter die haar eigen grenzen kent als onwetend en veeleisend afgeschilderd omdat verdorie de enige eis die ze echt heeft braaf en gezond zijn is. :')

Stel je voor dat je zegt dat je een hond wilt kopen die braaf en gezond is en iedereen roept tegen je dat dat onmogelijk is, dat je dan maar een pluche hond moet kopen, dat je wel heel veel wilt voor zo een laag budget etc etc. Absurd. :')

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:25

Of het is gewoon niet realistisch om te stellen dat een fokker een veulen 3 jaar onderhoud, inrijdt en aan alles laat wennen en dat voor maar 4.000 euro Max moet doen. :+

Daaruit moeten ook nog de tegenslagen en de fokmerries van betaald worden. :')