het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:34

Ik had het idee iets te zoeken voor een budget van 2000 tot 2500 euro. Ben er intussen ook wel achter dat dit te laag is, en kijk nu tot max 4000. Heel wat paardjes in die prijsklasse, de kwaliteit valt me echter tot nu toe heel erg tegen! Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar als ik dit bedrag uitgeef voor een recreatiepaardje wil ik graag iets wat én gezond én braaf is. Ik koop liever niet bij een handelaar omdat ik daar vaak het gevoel heb dat het snel moet gaan en dat er weinig geweten is over de achtergrond van de paarden.

@anjali: mijn eerste ijslander is weggegaan omwille van extreem zomerexceem, de oudere ijslander die daarna toevallig op mijn pad kwam kreeg na 6 maanden een blessure en is terug naar zijn vroegere eigenares. Vroeger ook nog een ouder paardje gekocht maar die bleek gevoelig op de luchtwegen. Daarom leg ik nu toch wel de grens op 14 jaar.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:49

Voor een IJslander is 4000 euro nog steeds een laag budget.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:52

heb er meerdere staan die aan je eisen voldoen, maar die gaan in nog geen 4000 jaar weg voor 4000 euro.

Misschien kun je bij Welsh fokkers of andere grotere ponyrassen eens bij een stamboek informeren. Misschien dat er ergens een adres is, waar nog wat staat voor de prijsklasse.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:57

Ik heb vorig jaar uiteindelijk een zo goed als onbeleerde PRE merrie gekocht voor 4500euro, de prijzen liggen nu eenmaal echt hoog op dit moment. En zelfs met mijn max. budget van 5000euro voor een groen paard werd ik vaak scheef bekeken dat mijn budget veel te laag was ... Helaas is het nu zo dat je voor een goed gereden, braaf paard dat nog niet te oud is, héél veel geld moet betalen. Ik ben er toen ook van geschrokken en had ook het idee dat "zoveel geef je toch niet aan een recreatiepaard", maar uiteindelijk blijft de aankoop de kleinste kost die je zal hebben, dus doorsparen en budget wat verhogen zou nu ook mijn advies zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70522
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:00

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:34

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
en zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
zou ik ook gewoon durven te gaan kijken. Bedenk je dat juist bij eventuele handelaren je wat makkelijker "garantie " krijgt dan bij particulieren.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


sommige staan misschien wat verder weg, maar dan kun je ook een dagje uittrekken en een logische route maken.

StalMelyn

Berichten: 2038
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:49

NenaC schreef:
heb er meerdere staan die aan je eisen voldoen, maar die gaan in nog geen 4000 jaar weg voor 4000 euro.

Misschien kun je bij Welsh fokkers of andere grotere ponyrassen eens bij een stamboek informeren. Misschien dat er ergens een adres is, waar nog wat staat voor de prijsklasse.


Welsh is ook een duur ponyras. Dan zou ik bij nrps kijken, daar komen wat meer kruisingen voor die een nrps papier krijgen op basis van bloedvoering.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:53

Ik denk dat je veel wil voor een te laag budget. Zeker in België. Als ik had staan wat jij zoekt ging die echt niet weg onder de 5000.

Uiteindelijk wil jij nl.
Een braaf en betrouwbaar paard dat alleen naar buiten kan aan een los teugeltje met voldoende gangen dat er wat dressuur mee te rijden is.. Maar tegelijk ook gangen die vlak genoeg zijn dat ze ook nog eens aangenaam zitten. En eentje die liefst muisstil is in de aanleuning ondanks jouw eigen onbalans.. Hij moet bovendien wel gevoelig genoeg afgericht zijn dat ie op zit te rijden is. Uit jouw berichten kan ik alleen maar concluderen dat je zelf niet echt veel balans hebt. Dus je wil eigenlijk ook een dier dat compenseert voor jou en desondanks snapt wat je wil.. En dat dier moet ook nog eens kerngezond zijn en relatief jong. (Zo een beetje in de leeftijdscategorie die elke recreatie ruiter zoekt.)

Zulke paarden zijn zeldzaam en dus duur. :)

Quarters zijn, als ik het goed begrepen heb, zoveel duurder omdat het dekgeld veelal ook veel hoger ligt.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 13:11

Toch nog effe vertalen.

Ik wil een braaf en betrouwbaar paard dat alleen naar buiten kan, mag ook met contactteugeltje. Ik vind het belangrijk om er ook dressuurmatig correct mee te rijden, daarom doe ik met alle paarden waar ik mee rijd wel iets van dressuur, al is het maar eens een volte op een veld of slangenlijnen tussen de bomen. Muisstil in de aanleuning hoeft helemaal niet, ik wil geen wedstrijd rijden. Gangen die comfortabel zitten zijn belangrijk, ik ben immers niet meer zo jong en soepel als vroeger. Ik heb al veel kosten en verdriet gehad met paarden die moeilijk te rijden waren of gezondheidsproblemen hadden. 50 jaar paarden en pony's hebben me al veel plezier maar ook veel zorgen gebracht.
Misschien had ik beter van elk paardje dat ik nu al uitgeprobeerd heb een filmpje gemaakt.... Ik zoek nog wel even verder !

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:21

Kijk dan ook eens bij de New Forests. Die zijn er in jouw maat, en zitten heerlijk, ook de kruisingen. En niet zo zeldzaam, dus wellicht ook in jouw prijsklasse.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:31

Maera schreef:
Toch nog effe vertalen.

Ik wil een braaf en betrouwbaar paard dat alleen naar buiten kan, mag ook met contactteugeltje. Ik vind het belangrijk om er ook dressuurmatig correct mee te rijden, daarom doe ik met alle paarden waar ik mee rijd wel iets van dressuur, al is het maar eens een volte op een veld of slangenlijnen tussen de bomen. Muisstil in de aanleuning hoeft helemaal niet, ik wil geen wedstrijd rijden. Gangen die comfortabel zitten zijn belangrijk, ik ben immers niet meer zo jong en soepel als vroeger. Ik heb al veel kosten en verdriet gehad met paarden die moeilijk te rijden waren of gezondheidsproblemen hadden. 50 jaar paarden en pony's hebben me al veel plezier maar ook veel zorgen gebracht.
Misschien had ik beter van elk paardje dat ik nu al uitgeprobeerd heb een filmpje gemaakt.... Ik zoek nog wel even verder !

Wat jij vraagt vind je niet voor je budget als het ook nog gezond moet zijn.

We hebben een flinke financiële crisis achter de rug. In die tijd werd er weinig gefokt waardoor de aanwas nu schaars is.

Dus voor niet veel bijzonders met een papiertje betaal je al snel 5000 euro.
Braaf en betrouwbaar? 2000 euro extra.
Alleen naar buiten kunnen? 1000 euro extra.
Gezond? Reken daar ook maar extra voor.

De "goedkopere" rassen zijn hierdoor ook in prijs gestegen omdat iedereen zijn zoekgebied uitbreidt.

En, banketstaaf gezegd, je kan niet zien van de buitenkant wat aan de binnenkant stuk is. Wij hebben een 5-jarige Fries laten keuren die glansrijk door de klinische keuring heen kwam maar heftig littekenweefsel op pezen had zitten waarvan onze dierenarts zei dat het een tikkend tijdbommetje was omdat het dier tot nu toe nauwelijks belast was geweest.

Dus ook ik raad aan om te keuren. Die 500 euro is niks als je daarmee duizenden euro's dierenartskosten kunt voorkomen, om maar niet te spreken van de emoties die bij blessures of inslapen komen kijken.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 14:08

Ik vond het inderdaad al vreemd dat er zo weinig fjordjes aangeboden worden. Ik had altijd het idee dat dit een goedkoper alternatief was dan mijn favoriete ijslanders. Zal inderdaad met de crisis te maken hebben en dat er minder gefokt wordt. Het is ook niet dat ik niet besef hoeveel er bij komt kijken en hoeveel het kost om een paard te fokken én af te richten.
Keuren op eigen kosten wil ik alleen gaan doen voor een jong paard dat nog niet veel belast geweest is en als ik een verkoopovereenkomst heb. Bij een ouder paard of in een lagere prijscategorie vind ik dit niet steeds nodig.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:16

Daar misreken je jezelf wel in. Langere prijsklasse dat meestal niet zonder reden zo.
Je zult concessies moeten doen vrees ik of heel veel geluk moeten hebben.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:17

Op zich denk ik wel dat het mogelijk is om een geschikt paardje binnen dat budget te vinden, maar dat de zoektocht dan inderdaad langer zal duren en dat je snel moet beslissen als je zo een paardje tegenkomt omdat de lijst geïnteresseerden groter is. Als je met die instelling erin stapt en dat gewoon beseft, zal het minder 'leed' geven.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:33

Maera schreef:
ik lees in topics vaak dat je paarden bij aankoop moet laten keuren. Dat kan ook meestal... maar op kosten koper. Ik volg hierin mijn 'buikgevoel', heb nu al heel wat paardjes gezien die zelfs al bij het voorrijden niet soepel bewegen, onrustig zijn op het bit, waar ik vermoed dat er al wat artrose is (beweging verbetert veel na het inrijden).... Rijtechnisch nog wat werk schrikt me niet af, maar de basis moet wel goed zitten. Ik heb geen tijd en fysiek niet meer de mogelijkheden om een jong paard zelf door te rijden. Uit mijn ervaring weet ik dat je met een ouder paard ook nog wel aan de slag kunt, maar dat het moeilijk is om ingeslepen gewoontes nog te corrigeren. En dat in stress situaties die paarden vaak net daarop weer terugvallen. Omdat ik vaak alleen op buitenrit ga, zoek ik een paardje met een zelfstandig karakter die niet kleeft aan de andere paarden. De pony die vorige week op het maisveld met me op de loop ging, had dit, maar dan dus weer net te veel looplust...
Afgelopen weekend had ik een goed gevoel bij een ijslander zonder papieren, ik wou hem deze week laten keuren maar de eigenaar liet de volgende dag weten dat ze hem toch niet aan mij wou verkopen.... Rij je daarvoor 175 km enkel...
Snappen jullie de frustratie?

wat balans betreft... ik heb afgelopen 18 jaar ijslanders gereden. Ik merk dat ik op paarden die dressuurmatig fijn gereden zijn veel moeite heb om die balans te vinden. Op een western gereden paard zit ik vaak net iets gemakkelijker.
Dat brengt me bij een volgend thema. Waarom zijn quarters zo veel duurder dan andere paarden ? Ik lees veel over erfelijke gebreken én over peesproblemen door te vroeg te zwaar te belasten.
dat quarters pees problemen zouden hebben en allerlij andere oliebol dat valt best mee hoor. Dat word hier op Bokt al snel geroepen als er iemand eens 1 heeft laten keuren en afgekeurd is. Ze mankeren echt niet meer dan een ander willekeurig paard. En ook hier geld goed uitgebreid laten keuren! Maar dat geld ook weer voor elk paard.
Ik heb in de 11 jaar dat ik quarters heb en dat zijn er inmiddels 10+ die ik nog bezit of gehad heb en verkocht (3 stuks, allen vroeg ingereden, geshowd en helemaal prima door de uitgebreide keuring :) ) en nooit problemen mee. Ook niet kwa genetische ziektes. Waar deze tegenwoordig op worden getest (panel test) en je dus gewoon op het papier ziet staan
Dat zijn dan wel paarden ( reining getraind) in de hogere prijsklasse en van nette adressen En die zitten helaas nooit naast de deur ;)
En Ohja, niet elke Quarter zit fantastisch hoor, dat is ook een fabel. Sommigen kunnen ook echt niet comfortabel zitten :D
Verder zijn het fijne coole paarden van een mooi formaat. En een goed gefokt gezond paard kost tegenwoordig wat ja.

Succes met je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 10-02-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:33

Maera schreef:
Ik vond het inderdaad al vreemd dat er zo weinig fjordjes aangeboden worden. Ik had altijd het idee dat dit een goedkoper alternatief was dan mijn favoriete ijslanders. Zal inderdaad met de crisis te maken hebben en dat er minder gefokt wordt. Het is ook niet dat ik niet besef hoeveel er bij komt kijken en hoeveel het kost om een paard te fokken én af te richten.
Keuren op eigen kosten wil ik alleen gaan doen voor een jong paard dat nog niet veel belast geweest is en als ik een verkoopovereenkomst heb. Bij een ouder paard of in een lagere prijscategorie vind ik dit niet steeds nodig.

Fjorden zijn uit de mode geweest omdat men of een luxe sportpony wilde, of voor een Tinker ging. Bij dat laatste ras is er ten gevolge van de toegenomen vraag nogal wat ongeschikts geimporteerd waardoor men nu toch weer liever een Haflinger of Fjord heeft voor de recreatie. Maar omdat die er nu minder zijn ,zijn de prijzen erg gestegen.....

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:36

Ik begrijp niet zo goed waarom je voor 4000€ echt geen goed recreatie paardje/pony kan vinden, dat moet toch lukken?

Je hoeft er dan toch niet persé stamboekpapieren bij te hebben of zo.

Gewoon een braaf paardje dat netjes zijn 3 gangen kent en verkeersmak is.
Wij hebben zo eentje makkelijk gevonden en dat voor een pak minder geld.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:37

Ik zou juist bij een ouder paard wel keuren. Daar loop je meer risico bij. Snap sowieso niet waarom je daarop zou willen besparen, alleen al vanuit juridisch oogpunt.

Er wordt een hoop troep verkocht net onder de "röntgenkeuring- prijsklasse". Men weet dat iedereen in die klasse zoekt naar die ene speld in de hooiberg. Maarja, als iets te mooi lijkt om waar te zijn.... Is dat het ook.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:37

ts, al eens gedacht een merens?
zelfstandig en stabiel ras. Zijn er niet heel veel te koop, in nederland al helemaal niet, belgie heeft iets meer aanbod.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:02

upendo schreef:
Ik zou juist bij een ouder paard wel keuren. Daar loop je meer risico bij. Snap sowieso niet waarom je daarop zou willen besparen, alleen al vanuit juridisch oogpunt.

Er wordt een hoop troep verkocht net onder de "röntgenkeuring- prijsklasse". Men weet dat iedereen in die klasse zoekt naar die ene speld in de hooiberg. Maarja, als iets te mooi lijkt om waar te zijn.... Is dat het ook.

In België is, in mijn ervaring, de mentaliteit betreffende keuren toch wel een beetje anders dan in Nederland. :) Misschien ligt het aan waar ik zit hoor. Maar ik zie zeker recreatie paarden hier eigenlijk zelden röntgen gekeurd worden. Klinisch wordt zelfs vaak al over geslagen.

Inkepink: met een merens zoals TS wil ga je toch sowieso over die 4000 heen gaan.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:06

Ayasha schreef:
upendo schreef:
Ik zou juist bij een ouder paard wel keuren. Daar loop je meer risico bij. Snap sowieso niet waarom je daarop zou willen besparen, alleen al vanuit juridisch oogpunt.

Er wordt een hoop troep verkocht net onder de "röntgenkeuring- prijsklasse". Men weet dat iedereen in die klasse zoekt naar die ene speld in de hooiberg. Maarja, als iets te mooi lijkt om waar te zijn.... Is dat het ook.

In België is, in mijn ervaring, de mentaliteit betreffende keuren toch wel een beetje anders dan in Nederland. :) Misschien ligt het aan waar ik zit hoor. Maar ik zie zeker recreatie paarden hier eigenlijk zelden röntgen gekeurd worden. Klinisch wordt zelfs vaak al over geslagen.

Inkepink: met een merens zoals TS wil ga je toch sowieso over die 4000 heen gaan.


Maar als je, zoals TS zegt, al vaker ellende en veel kosten hebt gehad met medische problemen wil je die toch juist uitsluiten ipv nu een paard te kopen en er vanuit te gaan dat je zelf kennis genoeg hebt om het te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:09

Maera schreef:
Toch nog effe vertalen.

Ik wil een braaf en betrouwbaar paard dat alleen naar buiten kan, mag ook met contactteugeltje. Ik vind het belangrijk om er ook dressuurmatig correct mee te rijden, daarom doe ik met alle paarden waar ik mee rijd wel iets van dressuur, al is het maar eens een volte op een veld of slangenlijnen tussen de bomen. Muisstil in de aanleuning hoeft helemaal niet, ik wil geen wedstrijd rijden. Gangen die comfortabel zitten zijn belangrijk, ik ben immers niet meer zo jong en soepel als vroeger. Ik heb al veel kosten en verdriet gehad met paarden die moeilijk te rijden waren of gezondheidsproblemen hadden. 50 jaar paarden en pony's hebben me al veel plezier maar ook veel zorgen gebracht.
Misschien had ik beter van elk paardje dat ik nu al uitgeprobeerd heb een filmpje gemaakt.... Ik zoek nog wel even verder !


Je wil dus nogal wat. Iets waar momenteel vraag naar is. Is je budget hoog, dan zal je het snel vinden. Is jouw budget laag, dan wordt het lijstje paarden dat je gaat moeten bekijken nog zeker eens zo lang, denk ik.

Ik schrik ook nog wel eens als ik hoor waar ze nu voor weggaan en dat vergelijk met 7 jaar terug.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:10

Tja, ik ben wel van mening dat je budget echt weinig is voor wat je zoekt. Je zoekt een paard wat continue braaf is met rijden, de basis perfect heeft bevestigd en te rijden is op alleen zit, en het bit perfect aanpakt. Je zoekt dus eigenlijk een zo goed als perfect doorgereden paard dat doodmak is.

Ik heb die van mij gekocht die onder B niveau liep, wel heel braaf ook op buitenrit en een palomino (betaal je ook voor) en 5 jaar (bijna 6) was maar zonder enig stamboek etc. voor 6800. Op 150km afstand. Ook met kosten koper.

Mijn oude pony was precies wat je zoekt, een brave goed doorgereden pony te rijden op zit en met lang teugeltje. 153 en 10 jaar oud, die heb ik vorig jaar verkocht. Vraagprijs was toch echt 5500. En daar werd niet raar op gereageerd.

Misschien beginnen met een duidelijk eisenlijstje wat betrefd leeftijd, stokmaat, karakter en doel. Vervolgens kijken wat er gevraagd word voor zulke paarden en kijken of het wel haalbaar is. En anders dus compromis sluiten.

Super veel succes gewenst met je zoektocht, en ik wil je graag helpen als je dat nodig hebt :)

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:57

Ik herken het wel, wij zijn ook al een poosje opzoek maar kan het ook niet vinden.
En als ik al iets zie dan zijn ze alweer verkocht.
ik zoek een grote/brede koudbloed, braaf, beleerd voor de kar en onder het zadel.
kleur, ras, leeftijd, ruin of merrie, het maakt ons niet uit. En ik heb geen budget, daar kijk ik al niet eens meer naar.
Ik denk dat wij een super fijn plekje kunnen bieden, dus dat moet ook het probleem niet zijn.
Ik vind het heel lastig om verkopers te vertrouwen, als je leest alles is gezond en braaf.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:00

Enigszins offtopic, maar waarom altijd maar een goedgekeurd paard, ook als het voor recreatie doeleinden is. Mijn paard is vanaf dag 1 dat ik hem onder het zadel kreeg afgekeurd geweest. Zal ook nooit goed door de keuring komen. Toch is dit het paard waar ik in mijn leven het langst plezier van heb. En hij loopt in de amateursport (M geklasseerd).
Nu heb ik hem uiteindelijk overgenomen en wist ik dat hij los niet helemaal zuiver loopt. Maar hij is het braafste, vrolijkste, makkelijkste in een groep. En dan vraag ik me serieus altijd af, waarom kopen wij (ik doe er normaal even hard aan mee) alleen goedgekeurde paarden, terwijl paarden met een minimale afwijking zeker voor de recreatieve ruiters ook super geschikt zouden zijn...