het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:06

Simpel, geen handvol maar een land vol paarden. Een paard dat niet zuiver loopt heeft pijn dus mankeert iets. Dat uitzoeken kost tijd en geld.

Bij aankoop van een paard wil je toch niet beginnen met ( veel) geld uitgeven aan de veearts?

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:10

Maar wat als dit al gedaan is en hij is goed genoeg als recreatie paard. Niet elk paard wat onzuiver loopt hoeft pijn te hebben (bij mijn paard is het neurologisch). Maar goed, dit is een andere discussie.
Ts succes met je zoektocht! Er is vast een heel leuk paardje wat op je wacht :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:11

In principe zijn wij ook gewoon recreatieruiters. Maar mijn man start graag eventing. Dan is het wel echt nodig dat hij spatzuiver loopt. Anders wordt je er in de keuring gelijk tussen uit gehaald, en mag je simpelweg niet starten.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:26

waikiki_6 schreef:
Maar wat als dit al gedaan is en hij is goed genoeg als recreatie paard. Niet elk paard wat onzuiver loopt hoeft pijn te hebben (bij mijn paard is het neurologisch). Maar goed, dit is een andere discussie.
Ts succes met je zoektocht! Er is vast een heel leuk paardje wat op je wacht :)

Het probleem bij paarden is dat ze niet kunnen praten. Dus als hij niet goed loopt weet je niet of hij er misschien geen last van heeft. En op een paard met een pijnlijke kreupelheid wil je toch niet rijden. Dus iemand die er een gaat kopen wil wel zeker weten dat dat paard het gevraagde werk aankan. En inderdaad ,als je in het openbaar verschijnt met een onregelmatig paard word je direct gedisqualificeerd.

Lau07
Moderator

Berichten: 1567
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:41

waikiki_6 schreef:
Enigszins offtopic, maar waarom altijd maar een goedgekeurd paard, ook als het voor recreatie doeleinden is. Mijn paard is vanaf dag 1 dat ik hem onder het zadel kreeg afgekeurd geweest. Zal ook nooit goed door de keuring komen. Toch is dit het paard waar ik in mijn leven het langst plezier van heb. En hij loopt in de amateursport (M geklasseerd).
Nu heb ik hem uiteindelijk overgenomen en wist ik dat hij los niet helemaal zuiver loopt. Maar hij is het braafste, vrolijkste, makkelijkste in een groep. En dan vraag ik me serieus altijd af, waarom kopen wij (ik doe er normaal even hard aan mee) alleen goedgekeurde paarden, terwijl paarden met een minimale afwijking zeker voor de recreatieve ruiters ook super geschikt zouden zijn...


Ik heb toevallig twee weken terug een paard onder me gehad dat ook niet de keuring door zou komen. Eigenaren hebben om die reden de vraagprijs enorm verlaagd. Ik heb toch besloten om het niet te doen. Dat onzuivere lopen, waar het dier overigens geen last van had (het was ataxie), kan op den duur wel een last worden. Bij dit paard heb ik met de dierenarts ingeschat of er bovengemiddelde slijtage kon optreden, en dat bleek het geval te zijn. Een paard loopt niet voor niets onzuiver, er is altijd een onderliggende reden en om die reden zou ik toch niet graag op een onzuiver paard stappen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:43

Ik denk dat je voor dat budget toch echt wel een braaf ‘recreatiepaard’ moet kunnen kopen! Het budget is niet onmogelijk. Maar denk wel dat de zoektocht wat langer zal duren. Maar braaf, gezond en de basis prima beheersen is iets wat eigenlijk iedereen zoekt.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:01

Maera schreef:
. Op een western gereden paard zit ik vaak net iets gemakkelijker.
Dat brengt me bij een volgend thema. Waarom zijn quarters zo veel duurder dan andere paarden ? Ik lees veel over erfelijke gebreken én over peesproblemen door te vroeg te zwaar te belasten.


Erfelijke gebreken zijn eenvoudig te testen en het vroege inrijden valt bij de recreatie paarden nogal mee. De dure prospects worden idd vaak met 24 maand beleerd maar die kosten als veulen al meer dan 10.000 euro. En ook dan zie je bij de quarters niet perse meer blessures dan bij andere rassen. De ‘gewone’ quarters zijn idd ook niet goedkoop maar voor 6-7k zou je moeten kunnen slagen.

Als je graag wat goedkoper wil zou je ook voor een draver kunnen kijken. Vaak fijn en bomproof.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:29

Voor het geen wat jij wilt is je budget voor een IJslander zeker te laag. Dit zijn de type paarden waar heel vraag naar is . Als je die hebt staan zijn ze zo verkocht. Denk voor een IJslander met deze wensen je richting de 5/5500 moet gaan denken . En dit is dan zonder zadel etc .
Of je moet inderdaad voor papierloos of wat ouder willen gaan.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:07

herous schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je voor 4000€ echt geen goed recreatie paardje/pony kan vinden, dat moet toch lukken?

Je hoeft er dan toch niet persé stamboekpapieren bij te hebben of zo.

Gewoon een braaf paardje dat netjes zijn 3 gangen kent en verkeersmak is.
Wij hebben zo eentje makkelijk gevonden en dat voor een pak minder geld.


Juist! Wij ook. Een paard dat uit 100% merens ouders komt maar zelf geen merens papieren heeft. (Dus trek er maar gelijk een flinke bak geld vanaf). Beestje is 7 jaar en zoooo braaf. Altijd zit er werk aan zeker na een verhuizing, want paarden moeten ook wennen.
Wij hebben naast klinische keuring ook op 4 hoeven t/m kogels foto's laten maken en waren voor 3000 euro klaar. Zo'n tof paard.
Wij hebben hem gezocht na vraag/opdracht aan een vriendin gedaan die werkt in de paarden en woont in het merens gebied .
We hadden al foto's en filmpjes gezien en zij had hem al paar keer gereden alleen buiten.
Dus toen afgesproken dat wij zouden komen en het paard werd voor ons vast gehouden (400 km verder rijden) en ik heb hem in 3 dagen mogen uitproberen in Zuid Frankrijk.
Ik Ben zeer blij met onze Chic, en mijn vriendin heeft hem gebracht.
Dus kijk eens of je iemand met verstand van zaken kunt inschakelen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:11


speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:51

ooit aan paint en/of quarter gedacht,

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 08:59

paint, quarter, Merens,... dit zijn inderdaad de types die ik zoek. Maar ik leg de lat nogal hoog wat betreft verkeersmak, gezond en gewoon lekker zitten....
Ik zie prijzen tussen 3500 en 4500 voor een 15 jarige. Dan denk ik daar kan ik hooguit nog een 5tal jaar mee rijden en dan zit ik hier met nog een senior die veel zorg vraagt;
Het idee om dan zelf richting Frankrijk te trekken om een Merens uit te zoeken, klinkt aantrekkelijk maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor. Idem voor een Ijslander in Polen (punktur). Daar staan ook erg leuke betaalbare paarden. Bijkomend probleem is dat ze daar geen groot landbouwverkeer gewoon zijn. Ik woon op 1,5 km van het bos en aan de rand van de polder. Ideaal voor leuke buitenritten, maar de loonwerkers hier in de buurt houden weinig rekening met de ruiters... Ik heb al een zelfgefokt paardje
verkocht omdat ik het ondanks heel wat lessen en trainen niet verkeersmak kreeg...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:14

Je zou ook eens bij Bart v/d Berg kunnen kijken. Die fokt fjorden en die zijn best al wat gewend. Hij zit wel in Drenthe , Nederland. Als je je budget iets omhoog kan doen heb je best kans daar ene leuke fjord te vinden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:24

speurneusc schreef:
ooit aan paint en/of quarter gedacht,


Dan mogen de verwachtingen naar beneden of het budget flink omhoog.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:39

Al eens aan een Criollo gedacht? Ik denk dat die qua type, karakter en gezondheid ook aan je eisen voldoen. Enige nadeel is dat er weinig volwassen dieren te koop staan. Maar als een veulen ook een optie zou zijn, dan past het misschien ook in je budget.

Ik was op zoek naar een buitenrijpaard voor mijn moeder die jaren niet gereden heeft en niet de beste ruiter is. Ik zocht een paard met ervaring en welke bomproof was. Ik ben naar huis gekomen met een 2.5 Criollo die dus nog niet zadelmak is. :')

Ik las ook dat je niet zelf zadelmak wilt maken/inrijden omwille van je gezondheid. Stoeterij Trojano (waar ik mijn Criollo heb gekocht) doet dit ook als je dat wilt.

Een ras welke ook nog aan je eisen zou voldoen, is de Akhal Teke (hoewel die iets groter zijn, maar er zijn ook kleinere te vinden), maar die zullen wel afvallen omwille van je budget.
Ik heb een 4.5 jarige merrie en heb haar zelf zadelmak gemaakt. Ze kent nu een minimale basis (dus stap, draf, links, rechts en stop) en ik kan al alleen gaan wandelen met haar. Vindt ze geweldig, want bakwerk is saai. :+

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:08

Shae schreef:
speurneusc schreef:
ooit aan paint en/of quarter gedacht,


Dan mogen de verwachtingen naar beneden of het budget flink omhoog.


zijn er genoeg zonder stamboom die voor dit gebruik prima voldoen, en als je wat doorzoekt heb je er nog een met een leuk kleurtje ook

en prijzen hoeven echt niet top te zijn, ja die van de topruiters\stallen met grote namen erin..

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:09

Retjethorse schreef:
Al eens aan een Criollo gedacht? Ik denk dat die qua type, karakter en gezondheid ook aan je eisen voldoen. Enige nadeel is dat er weinig volwassen dieren te koop staan. Maar als een veulen ook een optie zou zijn, dan past het misschien ook in je budget.

Ik was op zoek naar een buitenrijpaard voor mijn moeder die jaren niet gereden heeft en niet de beste ruiter is. Ik zocht een paard met ervaring en welke bomproof was. Ik ben naar huis gekomen met een 2.5 Criollo die dus nog niet zadelmak is. :')

Ik las ook dat je niet zelf zadelmak wilt maken/inrijden omwille van je gezondheid. Stoeterij Trojano (waar ik mijn Criollo heb gekocht) doet dit ook als je dat wilt.

Een ras welke ook nog aan je eisen zou voldoen, is de Akhal Teke (hoewel die iets groter zijn, maar er zijn ook kleinere te vinden), maar die zullen wel afvallen omwille van je budget.
Ik heb een 4.5 jarige merrie en heb haar zelf zadelmak gemaakt. Ze kent nu een minimale basis (dus stap, draf, links, rechts en stop) en ik kan al alleen gaan wandelen met haar. Vindt ze geweldig, want bakwerk is saai. :+


Criollos heb je ook niet voor haar budget :)

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:44

Jullie komen nu allemaal met heel zeldzame paardenrassen aandragen die alleen vanwege hun zeldzaamheid al heel duur zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:48

Ook in de niet zeldzame paardenrassen zit TS met haar eisen gewoon met een te laag budget. Ze wil in feite een doodbraaf kerngezond jong paard dat verkeersmak is en al een goede basis er in heeft zitten. Die paarden zijn duur, ongeacht het ras of gebrek er aan. :) Juist omdat de meeste paarden daar wat langer over doen. Ze zoekt naar een speld in een hooiberg en als je die vindt, dan gaat ie duur zijn, daar kom je niet onder uit. En als zij 'm niet koopt dan een ander wel want er zoeken er meer naar die eenhoorn. :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:03

Maera schreef:
Bijkomend probleem is dat ze daar geen groot landbouwverkeer gewoon zijn. Ik woon op 1,5 km van het bos en aan de rand van de polder. Ideaal voor leuke buitenritten, maar de loonwerkers hier in de buurt houden weinig rekening met de ruiters... Ik heb al een zelfgefokt paardje
verkocht omdat ik het ondanks heel wat lessen en trainen niet verkeersmak kreeg...


Verkeersmak kun je ze maken.

Ik had vandaag ook plannen maar heb ze gestaakt omdat allebei mijn verkeersmakke shetlanders het toch in hun bol kregen van de wind.

Er zullen altijd onvoorziene situaties zijn, verkeersmak of niet, gaat erom hoe jij als ruiter/ leider er mee omgaat.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:16

speurneusc schreef:
Shae schreef:

Dan mogen de verwachtingen naar beneden of het budget flink omhoog.


zijn er genoeg zonder stamboom die voor dit gebruik prima voldoen, en als je wat doorzoekt heb je er nog een met een leuk kleurtje ook

en prijzen hoeven echt niet top te zijn, ja die van de topruiters\stallen met grote namen erin..


Niet met de huidige verwachtingen. Kerngezond, niet te oud, doodbraaf en goed doorgereden.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:43

Shae schreef:
zijn er genoeg zonder stamboom die voor dit gebruik prima voldoen, en als je wat doorzoekt heb je er nog een met een leuk kleurtje ook

en prijzen hoeven echt niet top te zijn, ja die van de topruiters\stallen met grote namen erin..


Niet met de huidige verwachtingen. Kerngezond, niet te oud, doodbraaf en goed doorgereden.[/quote]

ojawel heb voor div. zoekenden aan leuke paardjes geholpen tis maar bij wie en waar je naar gaat kijken, zoekt, en wie wat te koop weet

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:05

Onali schreef:
Maera schreef:
Bijkomend probleem is dat ze daar geen groot landbouwverkeer gewoon zijn. Ik woon op 1,5 km van het bos en aan de rand van de polder. Ideaal voor leuke buitenritten, maar de loonwerkers hier in de buurt houden weinig rekening met de ruiters... Ik heb al een zelfgefokt paardje
verkocht omdat ik het ondanks heel wat lessen en trainen niet verkeersmak kreeg...


Verkeersmak kun je ze maken.

Ik had vandaag ook plannen maar heb ze gestaakt omdat allebei mijn verkeersmakke shetlanders het toch in hun bol kregen van de wind.

Er zullen altijd onvoorziene situaties zijn, verkeersmak of niet, gaat erom hoe jij als ruiter/ leider er mee omgaat.

Maar een niet-verkeersmak paard verkeersmak maken is werk voor een professionel. En dan nog moet het in de aanleg van het paard zitten,anders wordt het nooit echt goed.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:16

Serieus :')
De gemiddelde pony die Ts zoekt is heus wel verkeersmak te maken zonder prof erbij te halen.
Mijn vorige pony ( Welsh / Arabier X IJslander ) was als 2 jarige echt doodsbang voor trekkers. Op 10 meter afstand al steigerde hij en wilde heel hard wegrennen.
Met oefenen is dat gereduceerd tot alert blijven stilstaan in een inham met een meter afstand.

Ik heb overigens nu een Punktur IJslander en die kijkt niet eens op of om voor vrachtwagens en grote trekkkers.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:18

Ik heb allebei mijn shetlanders verkeersmak gemaakt, ben ik dan een prof?

Met geduld en gezond verstand kom je een heel eind.