het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:19

Ts was jij diegene die een paard met kissing spines had en wat geopereerd moest worden in Muggenhauzen ? Hoe is dat gegaan?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:29


maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:45

Tsja... Dat ga je houden.

Paard 1 was een draver, leuk dier, miste balans maar met werk goed te krijgen. Wél plekken op de rug gevonden waarvan ik vond dat er een osteopaat of fysio bij mocht.

Tweede paard, een KWPN merrie, 9 jaar, pas onder het zadel door fokkerij. Uber braaf dier! Lief. Alleen zat er een pasje in de draf waar ik niet blij mee was.

Derde paard, lusitano of pre ruin, in ieder geval een Spaanse. Totaal geen klik mee. Super toffe eigenaar, dood eerlijk, kon je ook echt merken aan het paardje, maar zo ontzettend niks voor mij :') moest zelfs huilen toen ik weg ging .. vond het zo l*llig.

Vierde paardje, was bewust ver boven budget (rijpaard van vriendin) om mij te bewijzen wat ik niet wilde. Werd ik er verliefd op.
Maar... Eerlijk blijven, budget was gewoon te hoog.

Uit eindelijk, vijfde paardje, opslag verliefd. Vijf, jong, lekker voorwaarts, lief, lekker mee op buitenrit geweest bij die eigenaren.
Een Iers sport paard merrie.
En toen was ik helemaal verliefd.
En dat is haar geworden ook.

Eerlijk?!
Proberen, proberen, proberen.
Dat is het advies

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 20:51

@Rizette, ik heb geen paardje met kissing spines.

Ik zoek inderdaad een betaalbaar klein recreatiepaardje voor buitenritten en af en toe een dressuurlesje, ik ga alleen kijken als ik denk dat het paardje voldoet aan mijn verlanglijstje.
'te duur' is dan als ik gaan kijken/uitproberen ben en zie dat het paardje niet voldoet aan wat verkopers beloven. Wat me trouwens opvalt is het grote aantal Ierse pony's dat door handelaren aangeboden wordt aan prijzen rond de 3250 euro. Deze paardjes zijn pas enkele maanden in België of Nederland, worden wat bijgereden door jonge meiden en dan aangeboden als 'sportpony'.
Intussen ben ik 2 maand op zoek, zelfs net boven mijn budget zijn de leuke paarden snel verkocht.

Ik probeer ook om niet al te ver te gaan rijden om paardjes uit te proberen... zeker niet meer na de teleurstelling dit weekend. De eigenaar vond dat ik geen match was met haar paardje. Rij je daarvoor 175 km enkel...
Laatst bijgewerkt door Maera op 09-02-20 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:52

Wat is geen evenwicht?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:55

Veel leed doe je jezelf wel aan door naar paarden boven budget te gaan kijken.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:00

Tsjah ...

Ik wilde perse een hengst veulen met als papa Hette en absoluut geen Jasper of beart bloed of iets uit die lijn .


En ik ben thuisgekomen met een Julius x Jasper hengst ,

Julius en hette hebben dezelfde papa dus helemaal kloppen doet het al niet maar goed er zit iig Norbert in wat doorgaans beweging betekend . Maar ja Jasper bloed zit er dus ook wel in ... _O-

Missie mislukt . Maar goed ben evengoed blij met m hoor . En paarden die iets onervaren zijn kun je wel ervaren krijgen . Vaak is dat nog fijner dan dat je moet gaan corrigeren of knoppen er opnieuw op moet gaan zetten .

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:02

geen evenwicht : voor buitenritten heb ik graag een paardje dat 'op eigen benen loopt' en ook met een los teugeltje kan gereden worden op zit. Als een jong paardje dat nog niet heeft, vind ik dit niet zo erg, dan kan je dat nog wel goed krijgen met wat oefening. Bij een ouder paard kan het wijzen op lichamelijke problemen. Als ik een paardje zie dat heel onrustig is op het bit, heeft dit vaak te maken met de balans onder de ruiter.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:07

Maera schreef:
geen evenwicht : voor buitenritten heb ik graag een paardje dat 'op eigen benen loopt' en ook met een los teugeltje kan gereden worden op zit. Als een jong paardje dat nog niet heeft, vind ik dit niet zo erg, dan kan je dat nog wel goed krijgen met wat oefening. Bij een ouder paard kan het wijzen op lichamelijke problemen. Als ik een paardje zie dat heel onrustig is op het bit, heeft dit vaak te maken met de balans onder de ruiter.

Dat kun je meestal prima verbeteren door training en hoeft zeker niet te wijzen op gebreken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:30

Maera schreef:
geen evenwicht : voor buitenritten heb ik graag een paardje dat 'op eigen benen loopt' en ook met een los teugeltje kan gereden worden op zit. Als een jong paardje dat nog niet heeft, vind ik dit niet zo erg, dan kan je dat nog wel goed krijgen met wat oefening. Bij een ouder paard kan het wijzen op lichamelijke problemen. Als ik een paardje zie dat heel onrustig is op het bit, heeft dit vaak te maken met de balans onder de ruiter.



Vaak is in dit probleem de ruiter de oorzaak...die heeft geen balans

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:55

En mogelijke lichamelijke problemen kun je ondervangen door te laten keuren.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:25

In de categorie waarin je vist vissen heel, heel veel mensen. En in die categorie zitten niet zo heel veel paarden, ze zijn er wel, maar die willen de meesten niet kwijt.
Je zou op FB eens bij Trailmates kunnen informeren, maar ik heb het vermoeden dat die niet voor 3 k de deur uitgaan.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:57

Waarom niet nog paar maanden door sparen zodat je net wat ruimer budget hebt ?
Je budget is vrij krap.
En vooral tegen veel mensen in je omgeving die ook in de paarden zitten zeggen dat je zoekende bent . Zo kom je vaak op de beste plekjes

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 01:00

Gun jezelf de tijd die je nodig hebt. Wij zijn bijna een jaar zoekende geweest. Tientallen advertenties waarop ik heb gereageerd. Daar bleef maar een select aantal pony’s van over die wellicht geschikt zouden kunnen zijn. Uiteindelijk onze perfect match gevonden.
Heb vooral geduld!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 01:52

Maera schreef:
Als ik een paardje zie dat heel onrustig is op het bit, heeft dit vaak te maken met de balans onder de ruiter.

Of juist de balans van de ruiter op het paard.

Dat geeft niets, is ook best normaal als je voor het eerst op dat betreffende paard rijdt.
Mijn vorige paardje kon ik met losse teugel op mijn zit buiten rijden, een ander die wat instabieler zat vond het juist een slingert paard zonder balans.
Dit terwijl het paard juist netjes luisterde naar de hulpen van de ruiter.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 06:59

Neem lekker de tijd en zet er geen druk achter. Dan komt het goeie paardje zeker op je pad.
Is de markt voor paarden ook inmiddels al niet wat aan het bekoelen?
Ik zie nog wel veel gekke vraagprijzen maar lijkt iets te beteren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:20

Voor rijtechnisch wat werk zou ik het dier niet laten staan als hij verder braaf en gezond is. Dat werk heb je toch, ook als je wel de perfecte match koopt.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 09:44

ik lees in topics vaak dat je paarden bij aankoop moet laten keuren. Dat kan ook meestal... maar op kosten koper. Ik volg hierin mijn 'buikgevoel', heb nu al heel wat paardjes gezien die zelfs al bij het voorrijden niet soepel bewegen, onrustig zijn op het bit, waar ik vermoed dat er al wat artrose is (beweging verbetert veel na het inrijden).... Rijtechnisch nog wat werk schrikt me niet af, maar de basis moet wel goed zitten. Ik heb geen tijd en fysiek niet meer de mogelijkheden om een jong paard zelf door te rijden. Uit mijn ervaring weet ik dat je met een ouder paard ook nog wel aan de slag kunt, maar dat het moeilijk is om ingeslepen gewoontes nog te corrigeren. En dat in stress situaties die paarden vaak net daarop weer terugvallen. Omdat ik vaak alleen op buitenrit ga, zoek ik een paardje met een zelfstandig karakter die niet kleeft aan de andere paarden. De pony die vorige week op het maisveld met me op de loop ging, had dit, maar dan dus weer net te veel looplust...
Afgelopen weekend had ik een goed gevoel bij een ijslander zonder papieren, ik wou hem deze week laten keuren maar de eigenaar liet de volgende dag weten dat ze hem toch niet aan mij wou verkopen.... Rij je daarvoor 175 km enkel...
Snappen jullie de frustratie?

wat balans betreft... ik heb afgelopen 18 jaar ijslanders gereden. Ik merk dat ik op paarden die dressuurmatig fijn gereden zijn veel moeite heb om die balans te vinden. Op een western gereden paard zit ik vaak net iets gemakkelijker.
Dat brengt me bij een volgend thema. Waarom zijn quarters zo veel duurder dan andere paarden ? Ik lees veel over erfelijke gebreken én over peesproblemen door te vroeg te zwaar te belasten.
Laatst bijgewerkt door Maera op 10-02-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:55

Paarden 1, 6 en 10 al verkocht, paarden 2,4,5 en 8 te duur. Nou zijn we al een eindje verder.
Paard 3 lijkt me dat je het wel een leuk paard vind.
Paard 7 is vgm de eigenaren geen match, en super ver weg. Net binnen je budget. Niet doen. Dan liever verder zoeken :j
Paard 9 klinkt leuk! Maar ben zelf erg van de PRE's. MAAR zit wel nét in je budget, is 14 jaar en al 2 jaar niet gereden... Kan je dan wel proefrijden? Je kan natuurlijk wel kijken. :j

Op dit moment met deze 10 paarden zou ik paardje 3 zeggen. MAAR verder zoeken kan ook altijd nog! Er zijn meer dan deze 10 paarden te koop. Mijn zoektocht naar mijn paarden heb ik ook wel meer dan 20 paarden gezien. Je moet namelijk wel zeker weten dat je met dit paardje door wilt gaan.
Succes met de zoektocht! :)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:58

immanuela29 schreef:
Paarden 1, 6 en 10 al verkocht, paarden 2,4,5 en 8 te duur. Nou zijn we al een eindje verder.
Paard 3 lijkt me dat je het wel een leuk paard vind.
Paard 7 is vgm de eigenaren geen match, en super ver weg. Net binnen je budget. Niet doen. Dan liever verder zoeken :j
Paard 9 klinkt leuk! Maar ben zelf erg van de PRE's. MAAR zit wel nét in je budget, is 14 jaar en al 2 jaar niet gereden... Kan je dan wel proefrijden? Je kan natuurlijk wel kijken. :j

Op dit moment met deze 10 paarden zou ik paardje 3 zeggen. MAAR verder zoeken kan ook altijd nog! Er zijn meer dan deze 10 paarden te koop. Mijn zoektocht naar mijn paarden heb ik ook wel meer dan 20 paarden gezien. Je moet namelijk wel zeker weten dat je met dit paardje door wilt gaan.
Succes met de zoektocht! :)


Oh, en nog 1 ding over het keuren;
Keur pas echt als je heel zeker weet dat je het paard wilt hebben! Als je zelf al ziet dat het paard niet goed loopt, kan je het beter al niet doen als jij voor de kosten moet opdraaien. :evaw:
Mijn tip is ook klinisch en rontgenlogisch te keuren. Vind het zelf fijn om gelijk te weten dat het paard helemaal goed is. Ookal is het wel een momentopname, is het toch zekerheid. :D

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 10:08

paardje 3 was leuk ding maar heeft 'licht' zomerexceem. De kans dat dat hier erger wordt, is veel te groot (bossen én water).

PRE heb ik absoluut geen ervaring mee, ben nog niet gaan kijken omdat het hengsten zijn. Ze kunnen wel geruind worden, maar blijft dat hengstengedrag er dan niet inzitten én is dat geen zwaardere ingreep als het paard al volwassen is?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:33

Als jezelf al zekerder zit op een ijslander waarom dan kijken naar grote paarden?

Als je er al jaren fijn op rijd waarom dan niet gewoon weer een ijslander. Enige nadeel is de prijs maar op de FB pagina komen soms best leuke paarden voorbij die echt niet te duur zijn voor een ijslander.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 10:44

... enige nadeel is de prijs ? én het riscico op zomerexceem én het beperkte aanbod én de soms extreme looplust van de sportgefokte ijslander.

vandaar dat ik mijn zoektocht verruimd heb naar D en E pony's, liefst in de regio Terneuzen - Hulst - Gent !

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:59

Met dit commentaar erop zou ik zelf gewoon even doorsparen zodat je wat meer budget hebt voor een echt leuk braaf paard. Wat jij zoekt, zoeken de meeste mensen en daar betaal je voor.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:15

Een paard waar je in je eentje een buitenrit mee kunt maken is heel gewild en daardoor aan de prijs, tenzij je ook een ouder dier zou willen.