het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:33

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens :) !

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:28

Maera schreef:
Ik heb weinig ervaring met dravers, ook nog niet actief naar gezocht omdat ik geen echt lange ritten meer doe... vroeger wel heel veel kilometers gedaan, vooral toen ik mijn ijslander Maera nog had...good old days.
Ik had zo altijd het idee dat een draver nood heeft aan veel beweging, graag lange stukken aan een hoger tempo loopt. Klopt dit beeld ? Het blijft me dan ook wel verbazen dat die net wel in een iets lagere prijsklasse vallen. Wat me ook aanspreekt is de reputatie dat het sterke paarden zijn die vaak ook een hoge leeftijd bereiken...
Mijn ervaring met ijslanders zou wel kunnen helpen bij het in balans houden, ik ben ook geen 'bange' of onzekere ruiter, wel door de leeftijd misschien wat voorzichtiger geworden en toe aan een 'rustiger' type paard.

bedoeling en verwachting met het topic:

ik ben het topic gestart met een hoop frustratie... terwijl ik nog maar een paar weken op zoek ben naar een nieuw paardje. Lesje in geduld dus.
Ik heb wel wat gehad aan sommige reacties hier. Dankjewel.
Andere reacties waren dan weer typisch bokt, sommigen trekken wel heel erg snel conclusies over hoe iemand op zijn paard zit.
Voorlopig hoeft hier voor mij geen 'slotje' op. Ik vind het een boeiend heen en weer geschrijf !

Ik zou eens informeren bij stal Westfriesedijk. Denk dat je daar met jouw budget makkelijk slaagt en dan hou je nog flink geld over ook. Er moet alleen wel toevallig net eentje staan die aan je eisen voldoet maar volgens mij hebben ze altijd zat aanbod

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:20

Maera schreef:
@Rizette, ik heb geen paardje met kissing spines.

Ik zoek inderdaad een betaalbaar klein recreatiepaardje voor buitenritten en af en toe een dressuurlesje, ik ga alleen kijken als ik denk dat het paardje voldoet aan mijn verlanglijstje.
'te duur' is dan als ik gaan kijken/uitproberen ben en zie dat het paardje niet voldoet aan wat verkopers beloven. Wat me trouwens opvalt is het grote aantal Ierse pony's dat door handelaren aangeboden wordt aan prijzen rond de 3250 euro. Deze paardjes zijn pas enkele maanden in België of Nederland, worden wat bijgereden door jonge meiden en dan aangeboden als 'sportpony'.
Intussen ben ik 2 maand op zoek, zelfs net boven mijn budget zijn de leuke paarden snel verkocht.

Ik probeer ook om niet al te ver te gaan rijden om paardjes uit te proberen... zeker niet meer na de teleurstelling dit weekend. De eigenaar vond dat ik geen match was met haar paardje. Rij je daarvoor 175 km enkel...


Ik kan die eigenaar begrijpen. Het paard moet braaf zijn, mag dit niet en moet dat. Die paarden zullen heus bestaan. Ik heb een best brave ijslander, maar ook die is weleens stout :+ . Bij een goede match is daar ook ruimte voor en ga je er ook vol voor als er wat aan mankeert. Misschien reed je te voorzichtig en zag de eigenaar wel dat er problemen van gingen komen. Paarden die heel makkelijk alleen op pad gaan en verkeersmak zijn voor alles zijn zijn vaak wel zelfverzekerde dieren die best weten wat ze willen. Ik denk dat die tip van B van den berg van die fjorden wel een goede is. Een dier opgegroeid in de kudde en netjes ingereden zou best geschikt kunnen zijn.

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:46

Is die ijslandermerrie Gjöf die op de boktmarkt staat niks voor je? Wel licht eczeeem en met 4500euro boven budget. Dat lijkt mij nou een hele leuke ijslander!

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:19

Citaat:
Ik kan die eigenaar begrijpen. Het paard moet braaf zijn, mag dit niet en moet dat. Die paarden zullen heus bestaan. Ik heb een best brave ijslander, maar ook die is weleens stout :+ . Bij een goede match is daar ook ruimte voor en ga je er ook vol voor als er wat aan mankeert. Misschien reed je te voorzichtig en zag de eigenaar wel dat er problemen van gingen komen. Paarden die heel makkelijk alleen op pad gaan en verkeersmak zijn voor alles zijn zijn vaak wel zelfverzekerde dieren die best weten wat ze willen. Ik denk dat die tip van B van den berg van die fjorden wel een goede is. Een dier opgegroeid in de kudde en netjes ingereden zou best geschikt kunnen zijn.


Hoe belangrijk het ook is, die goed match, in wezen is het heel subtiel.
En tja, 'te voorzichtig rijden', ik hoor dat soort dingen al een jaar of vijftig. (En trek me er, eigenwijs als ik ben, geen laars van aan.)
Uiteraard komen er dan op gegeven moment problemen - nou, dat zien we dan wel weer.

Als koper rijd je een paard van een ander, dus voorzichtigheid is niet verkeerd.
En zelfs bij een (respectez le mot) afgewerkte manegeknol heeft het charme om je eerste drijvende hulp een zachte te laten zijn, en niet meteen die dreun met de hak...

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:39

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik kan die eigenaar begrijpen. Het paard moet braaf zijn, mag dit niet en moet dat. Die paarden zullen heus bestaan. Ik heb een best brave ijslander, maar ook die is weleens stout :+ . Bij een goede match is daar ook ruimte voor en ga je er ook vol voor als er wat aan mankeert. Misschien reed je te voorzichtig en zag de eigenaar wel dat er problemen van gingen komen. Paarden die heel makkelijk alleen op pad gaan en verkeersmak zijn voor alles zijn zijn vaak wel zelfverzekerde dieren die best weten wat ze willen. Ik denk dat die tip van B van den berg van die fjorden wel een goede is. Een dier opgegroeid in de kudde en netjes ingereden zou best geschikt kunnen zijn.


Hoe belangrijk het ook is, die goed match, in wezen is het heel subtiel.
En tja, 'te voorzichtig rijden', ik hoor dat soort dingen al een jaar of vijftig. (En trek me er, eigenwijs als ik ben, geen laars van aan.)
Uiteraard komen er dan op gegeven moment problemen - nou, dat zien we dan wel weer.

Als koper rijd je een paard van een ander, dus voorzichtigheid is niet verkeerd.
En zelfs bij een (respectez le mot) afgewerkte manegeknol heeft het charme om je eerste drijvende hulp een zachte te laten zijn, en niet meteen die dreun met de hak...


Dat bedoel ik niet met te voorzichtig rijden. Ik bedoel meer signalen die paarden geven niet oppikken.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:41

Moet zeggen dat ik het juist waardeer als een eigenaar zegt dat die denkt dat de match niet goed is. Beter dan dat ze hem gewoon verkopen en het misgaat.
Eigenaar kent zijn paard vaak goed en weet prima of die ergens geschikt voor is.
Mijn IJslander is heel braaf (maar voorwaarts) zeker op eigen terrein zou ze heel braaf zijn.
Maar of een hele dominante ruiter of juist een hele onduidelijke ruiter zou echt niet goed gaan .Dan trekt ze haar eigen plan.
Of bij de dominante ruiter keert ze helemaal in zich zelf en zal niet happy zijn.
Is ze absoluut niet te koop maar als er zo ruiter zou komen kijken zou ik ook nee zeggen .
Niet dat ik daarmee bedoel dat ts zo is maar meer als voorbeeld waarom het goed is als een verkoper nee zegt

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:18

Ik ben van mening dat je gewoon lang moet zoeken. Heb 1,5 jaar gezocht. Ik zocht een jong, bom proof paard ( ja stomme eis maar toch) waar ik lekker mee buiten kan rijden en af en toe een wedstrijd. 1,5 jaar later na rustig zoeken kwam ik dr tegen. Een 3 jarige van 168. Zoveel plezier van. Beestje heeft een top karakter en meet nu 175, dat is dan wel wat minder maar had het kunnen verwachten. Vooral net zo lang zoeken tot je iets hebt van dit past in mijn plaatje. Je kan beter een jaar langer zoeken dan dat je genoegen neemt met minder. Paarden zijn nu eenmaal duur en mijn budget was ook niet schrikbarend hoog, maar ze zijn er zeker!

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:21

Citaat:
Dat bedoel ik niet met te voorzichtig rijden. Ik bedoel meer signalen die paarden geven niet oppikken.


:) ;) Zo zie je maar weer, misverstanden kunnen snel ontstaan...!

En idd: de signalen van het paard niet oppikken is een uitstekende reden om te stellen '..dat het geen match is'.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 23:23

hoi, ik weet het, sommigen zullen dit vooroordelen vinden, maar toch... ijslanders kunnen zich 'afsluiten'. Maera ging op zondag met haar kopje naar beneden op het eind van de paddock staan als ze zag dat we de trailer aanpikten. Tijdens een cursus horsemanship ging ze in een hoekje van de piste staan omdat ze het ook helemaal niet meer snapte.
Ditzelfde gedrag zag ik bij het ijsje dat ik dit weekend ging kijken. Let wel, na het rijden in de piste én na het buitenritje deed mijn man nog wat grondwerk in de piste. Ik ging in de auto een zadel halen om nog even te passen. Toen ik terugkwam, zag ik het paardje plots het hoofd even heffen en naar me kijken. aha ze is er weer. Ik heb het paardje op stal gezet en voelde 'connectie'. Ik wist hiermee kan ik verder. het voldoet niet aan mijn 'eisen', er is nog werk aan, het is te duur... Maar dat zien we dan wel weer.
En dan krijg je op zondag een berichtje dat het paardje niet verkocht word aan je.
En nu mag er een slotje op dit topic. Ik zoek wel even verder. Aan iedereen die een persoonlijk berichtje stuurt. Alsjeblieft geen paardjes die in Groningen staan, geen arabiertjes en geen tinkers. Een mens heeft nu eenmaal zijn voorkeuren.
Na vele jaren meelezen op Bokt een eerste topic geopend. Nou ik heb er zelf iets aan gehad. Ik hoop jullie ook.
Ruitje, ik stuur je nog een bericht! jou reacties vind ik in heel veeeeeeel topics boeiend om te lezen !
Laatst bijgewerkt door Maera op 13-02-20 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 23:25

Nog een kleine aanvulling: Maera ging ook met oortjes vooruit van de trailer in Bornem, ijslanderclub, voor een training met 'soortgenootjes', die ze dan toch herkende????

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:58

Gezien je in Terneuzen - hulst - Gent zoekt zit je in dezelfde regio als ik. Ik zal mijn oren en ogen openhouden!

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 02:22

Maera schreef:
hoi, ik weet het, sommigen zullen dit vooroordelen vinden, maar toch... ijslanders kunnen zich 'afsluiten'. Maera ging op zondag met haar kopje naar beneden op het eind van de paddock staan als ze zag dat we de trailer aanpikten. Tijdens een cursus horsemanship ging ze in een hoekje van de piste staan omdat ze het ook helemaal niet meer snapte.
Ditzelfde gedrag zag ik bij het ijsje dat ik dit weekend ging kijken. Let wel, na het rijden in de piste én na het buitenritje deed mijn man nog wat grondwerk in de piste. Ik ging in de auto een zadel halen om nog even te passen. Toen ik terugkwam, zag ik het paardje plots het hoofd even heffen en naar me kijken. aha ze is er weer. Ik heb het paardje op stal gezet en voelde 'connectie'. Ik wist hiermee kan ik verder. het voldoet niet aan mijn 'eisen', er is nog werk aan, het is te duur... Maar dat zien we dan wel weer.
En dan krijg je op zondag een berichtje dat het paardje niet verkocht word aan je.
En nu mag er een slotje op dit topic. Ik zoek wel even verder. Aan iedereen die een persoonlijk berichtje stuurt. Alsjeblieft geen paardjes die in Groningen staan, geen arabiertjes en geen tinkers. Een mens heeft nu eenmaal zijn voorkeuren.
Na vele jaren meelezen op Bokt een eerste topic geopend. Nou ik heb er zelf iets aan gehad. Ik hoop jullie ook.
Ruitje, ik stuur je nog een bericht! jou reacties vind ik in heel veeeeeeel topics boeiend om te lezen !


Denk dat dan een ijslander dan toch het beste past. Ik herken wel goed wat je schrijft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:39

Tja Maera, en toch denk ik dat je het de eigenaar niet na kunt dragen dat hij jou geen match vond met de IJslander. Want die kent het paard door en door, en jij meent op basis één proefrit en een moment van connectie dat je het wel zou kunnen redden met dit paard. De eigenaar heeft waarschijnlijk dingen gezien in de interactie tussen jou en het paard die niet genoeg vertrouwen gaven in een kans van slagen als combinatie. En de verkoper wil natuurlijk ook graag dat het paard bij een passende eigenaar/ruiter terechtkomt.
Ik spreek uit ervaring aan beide kanten van het verhaal, dus als koper en als verkoper. Als verkoper heb ik ook weleens nee gezegd. En als koper heb ik een keer flink mijn neus gestoten door te snel een paard te kopen dat bij nader inzien echt niet bij mij bleek te passen.
Helemaal eens dus met Genja.

Ik wilde hier toch even opnieuw op ingaan omdat je een beetje lijkt te blijven hangen in het idee dat het tot nu toe enige geschikte paard door de grillen van de verkoper je door de neus geboord is. Dat vind ik niet zo eerlijk, hoe begrijpelijk ik je teleurstelling ook vind.

Hoe dan ook, heb geduld, wees zowel kritisch als realistisch, en dan zal het geschikte paard zich vanzelf een keer aandienen, of dat nu een IJslander is of niet.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:26

Is dit misschien iets?
Afbeelding

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:36

Het fjordenpaard heeft vaak brave kruisingen te koop (paarden.aangeboden.nu is de site dacht ik)
Je kan ze ook bellen en je wensen voorleggen. Paarden zijn vaak daar geboren en in de kudde opgegroeid.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:28


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:37

Zal vast wel boven budget van ts uitkomen. Maar leuk paard, dat zeker.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:46

SusanH schreef:
Zal vast wel boven budget van ts uitkomen. Maar leuk paard, dat zeker.


dat weet je niet, dat weet je pas al ze is wezen kijken, over de prijs gepraat heeft een bod gedaan heeft en eigenaar dat accepteerd of niet. En ik weet bv ook dat er geen "vaste" prijzen zijn dus bellen heeft weinig zijn de tot standkoming van een definitieve prijs kan pas bij daadwerkelijke bezichting bij vraag en aanbod.

xMagnum

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:21

frensje schreef:
Het fjordenpaard heeft vaak brave kruisingen te koop (paarden.aangeboden.nu is de site dacht ik)
Je kan ze ook bellen en je wensen voorleggen. Paarden zijn vaak daar geboren en in de kudde opgegroeid.


De paarden zijn daar niks anders gewend dan buitenrijden in een groep. Daar zit nog aardig wat werk aan en TS wilt dat niet. :)

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:27

TS heeft dat wel iets genuanceerder neergeschreven:

Maera schreef:
Rijtechnisch nog wat werk schrikt me niet af, maar de basis moet wel goed zitten.

xMagnum

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:36

Gini schreef:
TS heeft dat wel iets genuanceerder neergeschreven:

Maera schreef:
Rijtechnisch nog wat werk schrikt me niet af, maar de basis moet wel goed zitten.


De basis zit er ook niet bepaald in. Mijn paard komt er ook van weg en heeft eigenlijk alles nog moeten leren, zoals normaal aan een touwtje lopen, bij andere paarden weg kunnen, op eigen benen kunnen lopen etc.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:39

Oei ja, daar zou ik dan ook niet zo happig op zijn. Niet aan een touwtje kunnen meelopen heeft niks met rijtechnisch te maken maar dat is basisopvoeding die dan mist.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:42

StalNollie schreef:
Askja schreef:
StalNollie, ik heb op jouw bericht getemd.

Want? Is gewoon uit eerste hand hoor. Ben er namelijk onlangs geweest dus mag gewoon gemeld worden.
En dat is niet de eerste keer dat ik je dat uit eerste hand kan vertellen.


Hier de hele stal besmet dankzij een paard dat daar vandaan kwam. Melden dat er droes heerste vonden ze niet nodig.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:52

speurneusc schreef:
SusanH schreef:
Zal vast wel boven budget van ts uitkomen. Maar leuk paard, dat zeker.


dat weet je niet, dat weet je pas al ze is wezen kijken, over de prijs gepraat heeft een bod gedaan heeft en eigenaar dat accepteerd of niet. En ik weet bv ook dat er geen "vaste" prijzen zijn dus bellen heeft weinig zijn de tot standkoming van een definitieve prijs kan pas bij daadwerkelijke bezichting bij vraag en aanbod.


Ik ga dus echt niet ergens kijken voor ik een vraagprijs weet :o