[VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 16:02

Hoi! Leut dat je het vraagt. :D

Met Marie gaat alles super. Ze heeft nu even een weekje rust maar woensdag wordt ze terug gereden. Ik heb vorige week nog enkele dagen in bed moeten liggen want de pijn in mijn rug was terug verergerd. Sinds zondag voel ik eindelijk verbetering en nu gaat het echt de goede kant op dus denk ik dat ik er binnenkort wel terug op kan. In de tussentijd is ze gereden door mijn lesgeefster, zij rijdt Marie al los, stap, draf en galop gaan echt al heel goed. Ze is heel chill en kijkt eigenlijk nergens naar.


Afbeelding

Afbeelding
Snoetje :+

Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:44

Oeh dat dekje staat haar mooi, zeg! En wat leuk dat ze het zo goed doet. Beterschap met je rug!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:10

Mooi met die Amazonite!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 00:23

Dankjewel! :D

Intussen gaat het een stuk beter met mijn rug. Afgelopen zondag ben ik voor het eerst zonder mijn lesgeefster op Marie gekropen, enkel gestapt. Nu had ik vorige week terug contact opgenomen met de zadelpasser die amper (!) 3 weken geleden geweest is omdat het zadel alle kanten uit schuift. Dus die kwam maandag weer langs. Boom weer veranderd naar een maat groter en de paddings die hij er in had gestoken terug uitgehaald. ik had Marie eerst even gelongeerd toen de zadelpasser een opmerking maakte dat ze onregelmatig liep links achteraan. Ik viel een beetje uit de lucht, want ik zag niks en heb daar nu wel nog een redelijk goed oog voor omdat ik een ander paard heb die onregelmatig loopt. Daarna ben ik er alsnog opgekropen, voelde ook niks vreemds, en voor het eerst (zonder lesgeefster) alleen los gedraafd na mijn val. Nu moet ik wel even toegeven dat ik het een beetje in mijn broek deed := Maar al bij al was ik zo ontzettend trots op mezelf en op Marie.

Jammer genoeg kon ik er niet echt van genieten door de opmerking die de zadelpasser gaf over het onregelmatig lopen, ik ben dan ook zo iemand die me daar dan enorm druk in gaat maken. Toen de zadelpasser weg was meteen wat videos gemaakt van Marie los in de piste en deze morgen nog een paar filmpjes gemaakt en doorgestuurd naar een aantal vrienden, een paar bokkers, een dierenarts en mijn lesgeefster. Maar neen hoor, zei zien allemaal niks. Een beetje een gespannen paard, maar helemaal niet mank of onregelmatig. Nu heeft me dat gelukkig een beetje gerustgesteld en heb ik ook bevestiging gekregen dat we aan haar ontspannenheid nog veel moeten werken, zowel van op de grond als onder het zadel. Toen de zadelpasser dan ook zei dat hij een nieuwe factuur zou opsturen wist ik ook al dat ie niet moet terugkomen :evaw: Zadel was de eerste keer al niet goed aangepast.

Morgenavond heb ik terug les met Marie. Ik denk dat ik er deze keer weer meteen zelf op kruip. Hopelijk komt mijn moeder nog een keer mee om te filmen.
Oh en btw, ze is echt onwijs knap aan het worden :D

Afbeelding
Afbeelding

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 06:03

Het is nog een jong paard. Ze heeft nog niet veel bespiering en is nog op zoek naar balans. Dan zal ze misschien best eens een pasje uit de maat lopen. Laat het nog zo zijn dat het zadel niet helemaal goed lag...dat heb je nu dan opgelost.
Zou me er niet direct druk om maken, als niemand anders iets ziet. Als er echt wat is, zal ze wel meer gaan tonen. Klinkt banketstaaf, maar geef het maar wat tijd. En zolang je zelf het idee hebt dat ze goed loopt, genieten van je bloedmooie Marie!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 11:37

Bedankt Mk!

Mijn bezorgdheid is intussen wel gesust. :D Gisteren terug les gehad. Mijn lesgeefster heeft Marie gereden, stond er nog iemand te kijken en die gaf ook even een leuk compliment op haar mooie draf :o Was voor mij nogmaals bevestiging dat ik me niet druk hoef te maken. Impulsief heeft mijn lesgeefster er mij opgezet en "nu gaan" gezegd. Dat had ik wel even nodig, want wat was het leuk <3 Ze was al wat moe, en we moeten beide nog beter leren ontspannen. Maar ze is zo ontzettend braaf.




Afbeelding
Nog even een vliegenkap uit proberen, vond ze heel leuk hoor :')

Nu gaat ze weer even op rust, weet nog niet of ik ze 2 weken laat staan of meteen terug een maand. Ik wil haar wel nog veel aan de hand nemen en ook meer aan haar ontspanning werken vanaf de grond. Ze heeft een klein zweertje op haar lip en wil dat ook goed laten genezen. Geen idee hoe ze er aan kwam, maar ze was onlangs heel lastig op haar bit en dat verklaart misschien waarom. Ik denk dat het of van haar bit komt (hoewel het zweertje ongeveer 10cm onder haar bit op haar lip zit) of van een plant. 2 paarden naast haar op de weide hebben het ook gehad maar is nu weg. Heb er nu wat zalf aan gedaan en ga sowieso wat andere bitjes uitproberen. Tandarts is nog maar een maand of 2-3 geleden geweest. Iemand een idee?

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:53

Het kan heel snel gaan met het gebit bij jonge paarden, ik liet ze elk half jaar even controleren , maar nu krijgt ze even rust dus dan gewoon even weer kijken of ze nog lastig op het bit is, mooi paard !!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 12:02

Dankjewel! *D

Gisteren was ze al minder lastig, geef haar nu ook echt wel meer snoepjes voor het rijden zodat ze al genoeg kauwt en schuim krijgt. Ik wacht het sowieso nog even af maar laat er wel naar kijken als het erger wordt. Mijn vermoeden gaat wel uit naar een plant omdat nog 2 paarden het hier hadden, maar kan natuurlijk ook gewoon iets anders zijn.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:12

Haha ik keek naar het filmpje zonder te hebben gelezen dat ze daar al wat moe was. Toen dacht ik zo die mag van mij wel wat meer voorwaarts. (Tot ik las dat ze daar al moe was :D :D ). Fijn joh dat je er weer op zit.
Een poosje een beetje lastig op t bit is niet raar. Er wordt flink gewisseld (ook bij die van mij zie ik aardig wat bulten in de kaak). Ik doe het paard voor het mak maken altijd wel even naar de tandarts. Gewoon om te kijken of alles goed zit voor we gaan rijden. Als er wolfstandjes zitten of zo laat ik ze er maar liever uithalen. Omdat er nogal veel gebeurt met het gebit in een relatief korte tijd als ze zo jong zijn, is het verstandig om paarden tot en met 5 jaar elke 6 maanden te laten controleren aan het gebit. Daarna is een jaarlijkse controle voldoende als er geen bijzonderheden zijn aan het gebit.
Wat voor bit heb je er nu in?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:01

Fijn dat het weer beter gaat, jonge paarden houden je wel bezig.
Die zadelpasser moet misschien een bril opzetten. Heb het zelf ook wel eens gehad dat een andere klant steeds opmerkingen maakte, heeft me weken dwars gezeten, want ik zag er echt niks aan. Ik heb ondertussen ondervonden dat als je hard genoeg gelooft dat je paard onregelmatig is, je het vanzelf gaat zien :'), en dan bestook ik mijn instructie met video tot ze me weer geruststelt.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:09

Babootje: Ja ze had wel al even intensief gereden met mijn lesgeefster :) er zit nu een enkel gebroken bustrens in. Qua materiaal niks bijzonders. Tandarts is hier 2-3 maanden geleden nog geweest en heeft toen geveild en 2 wolfstandjes getrokken dus laat het ook zeker regelmatig doen.

Ja ik ga hem ook niet meer laten terug komen Alice. Vind het al straf dat hij 2x aanrekent terwijl hij de eerste keer het zadel niet goed heeft aangepast, want had hem na 2 weken al laten weten dat het niet goed lag... Ik zat mezelf er ook zo scheef op te kijken 8)7 Zulke opmerkingen zijn écht écht niet leuk, zeker niet als er niks aan de hand is :n

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:51

Even updaten :D

Met Marie gaat alles goed. Ze is lekker aan het genieten van haar vakantie, en ik ook <<) Vandaag of morgen komt de smid, hopelijk gaat dat goed en niet zoals de vorige keer. Twijfelde nog heel erg of ik ze tot eind augustus laat staan of ze volgende week terug oppak. Maar denk toch dat ik ze gewoon de volle maand rust geef.
En ondertussen knuffelen en poetsen we af en toe, Marie staat nu ook 24/7 buiten.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:26

Ik zou haar inderdaad even lekker laten staan. Ze is best nog wel heel puppy. Lekker een maandje dat koppie alles laten verwerken.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:17

Eens met Oji. Ze ziet er trouwens heel goed uit. Ze ontwikkelt zich mooi.
Onze ervaring is ook dat het heel goed is zulke pauzes in te lassen om ze tijd te geven alles wat ze geleerd hebben te verwerken.
Ons vorige jonge paard hebben we in het voorjaar zadelmak gemaakt (echt alleen maar zadelmak, niet doorgereden) en toen verder de hele zomer op het land gehad. Eind september/oktober weer opgepakt en hij was echt nog niks vergeten. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is alleen maar goed om ze lekker even de tijd te gunnen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:27

Ze ziet er echt goed uit!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:45

Wat heeft ze toch een heerlijk koppie <3

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 12:49

Dankjewel voor de leuke complimentjes! Ja ze is best nog puppy, denk dat ze ook wel een laatbloeier is. Ik laat haar lekker staan tot eind augustus :) dan heeft ze ruim 5 weken stil gestaan.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:52

Heel leuk dier om naar te kijken en te volgen!

Jammer van de sportcoupe maar das kwestie van smaak. Ze groeit echt goed, ziet er goed uit.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 13:14

Hutcherson schreef:
Heel leuk dier om naar te kijken en te volgen!

Jammer van de sportcoupe maar das kwestie van smaak. Ze groeit echt goed, ziet er goed uit.

Dankjewel! Haha, dat is idd kwestie van smaak. Ik vind lange manen bij sportpaarden dan weer zo'n ramp :') Marie had toen ik haar kocht lange manen, heb die even nog zo gelaten maar vond het er heel onverzorgd uitzien. Nu is haar sportcoupe ook nog lang voor een sportcoupe. Maar ik ben zelf niet zo goed in knippen en trekken gaat niet lukken bij haar. Dus blijf er nu ook gewoon af.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 20:02

Hoi hier ben ik weer!

Vandaag heb ik voor het eerst terug met Marie gereden na 4-5 weken rust. Ze was super braaf! Heeft weer geen stap verkeerd gezet. We moeten wel gaan kijken naar een ander bit, want op dit bit is ze toch vrij vervelend. Je merkt dat het niet goed in haar mond ligt. Dus we gaan een dubbelgebroken koperbitje proberen maandag. Nu rijden we met een enkelgebroken bustrens. Tandarts is nog maar net geweest en was volledig in orde.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even baby tandjes showen :+

Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:01

Fijn dat het zo goed gaat! Echt een mooi paard :)

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:44

Wat voor bitje heb je er nu in liggen? Wij hebben ook een ander bit er nu in bij Mexx maar dat heeft een andere reden. We rijden eigenlijk alle paarden op een dubbel gebroken KK sensogan bustrens en daar doen ze het allemaal goed in maar Mexx kreeg blaren op zn tong. Mogelijk kan hij niet tegen de koperlegering. Heb er nu een gewoon dubbel gebroken HH goedkoopste van het goedkoopste in. Dat gaat heel goed.
Hij heeft ook zo'n onmogelijke maat. 11,5. Raad dat maar weer kwijt, haha. We gaan het nog 1 x terug proberen met dat bit om er zeker van te zijn dat het het koper is. Zo zonde, duur bit.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 00:25

culaccino schreef:
Fijn dat het zo goed gaat! Echt een mooi paard :)

Dankjewel!

Babootje schreef:
Wat voor bitje heb je er nu in liggen? Wij hebben ook een ander bit er nu in bij Mexx maar dat heeft een andere reden. We rijden eigenlijk alle paarden op een dubbel gebroken KK sensogan bustrens en daar doen ze het allemaal goed in maar Mexx kreeg blaren op zn tong. Mogelijk kan hij niet tegen de koperlegering. Heb er nu een gewoon dubbel gebroken HH goedkoopste van het goedkoopste in. Dat gaat heel goed.
Hij heeft ook zo'n onmogelijke maat. 11,5. Raad dat maar weer kwijt, haha. We gaan het nog 1 x terug proberen met dat bit om er zeker van te zijn dat het het koper is. Zo zonde, duur bit.

Een gewoon enkelgebroken bustrens van BR. Marie had ook blaren op haar lippen... Dus we gaan maandag een koperen bit proberen én dubbelgebroken. Ik wil op termijn best een duurder bit kopen, eentje van trust of fager. Maar zolang ik niet weet wat er voor haar het beste is wil ik niet zoveel geld uitgeven. Een bitfitter vind ik dan ook weer zo’n geldverspilling omdat ik in mijn ervaring pas vaak echt een verschil voel na een paar keren rijden.

Huni

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Eiland in Zeeland

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:56

Een bitfitter is geen verspilling van geld hoor is mijn ervaring. Mijn merrie liep altijd te klooien met haar hoofd en wilde geen aanleuning aannemen. Bitfitter laten komen en ik vertelde waar ik tegenaan liep. Ik voelde met de bitten die zij aandroeg gelijk verschil. Ze ging per bit, heb er in totaal 3 gepast, ontspannener lopen. Het is dus wel degelijk aan te raden om een bitfitter te laten komen.
Mijn merrie heeft nu een bit waar ik zelf nooit voor had gekozen of aan gedacht zou hebben.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:22

CalipsoLover schreef:
Een gewoon enkelgebroken bustrens van BR. Marie had ook blaren op haar lippen... Dus we gaan maandag een koperen bit proberen én dubbelgebroken. Ik wil op termijn best een duurder bit kopen, eentje van trust of fager. Maar zolang ik niet weet wat er voor haar het beste is wil ik niet zoveel geld uitgeven. Een bitfitter vind ik dan ook weer zo’n geldverspilling omdat ik in mijn ervaring pas vaak echt een verschil voel na een paar keren rijden.


Ik deel de mening over een bitfitter. Uiteindelijk ken je je paard zelf het beste. Het is toch een kwestie van verschillende bitten uitproberen en kijken hoe ze er op loopt. Dat kan jij als eigenaar het beste beoordelen.

Mocht je Fager willen proberen die mag je een week testen. Zo kun je een paar keer rijden om te zien hoe Marie er op loopt.