[VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 23:39

Vandaag weer op Marie gereden, derde keer onder het zadel dus. En voor de kritische meelezers onder ons; de lijn was vandaag wel 2 meter langer! Tempo en rechte lijntjes lukken ook al wat beter, vooral in stap. Draf reageert ze ook al wat beter op mijn been en verder was ze heel flink. Verderop waren er schoten (jagen mag nu niet, dus geen idee hoe/waarom) en dat was wel even eng, maar buiten even poep intrekken en stilstaan heeft ze geen kick gegeven. Door de warmte hebben we niet langer dan een kwartier gereden. Soms durft ze stilvallen, en dan moet ik even mijn been er aan houden waardoor haar tempo dan weer iets sneller gaat, maar liever iets te snel dan dat ze leren stil te vallen. Want eenmaal ze leren stil vallen, gaat dat er weer wat moeilijker uit en ze moet gevoelig blijven aan het been.

Hier nog een filmpjei



Ik ben tevreden *\o/* Ze krijgt voor de rest van de week rust.

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:52

ziet er super netjes uit! wat wil je met haar gaan doen als ze beleerd is? springen, dressuur etc...

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 09:09

sennanina schreef:
ziet er super netjes uit! wat wil je met haar gaan doen als ze beleerd is? springen, dressuur etc...

Dankjewel :) Marie is geheel dressuur gefokt, en ik ben ook een dressuurruiter over het algemeen dus daarin zouden we ook verder gaan :D Nu is het plan met haar het komende jaar niet zo spectaculair, wil hier en daar met haar misschien wel al eens een wedstrijd meepikken maar niets te fanatiek. Wil haar nu vooral alles grondig en zonder haast aanleren met voldoende rustpauzes. Tegen dat ze dan 4 jaar is/wordt kunnen we starten bij de 4-jaars

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:41

Ik vind dr heel braaf hoor. Ben benieuwd over een paar maandjes.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:20

Ik vind het er ook heel braaf uit zien hoor. Leuke aansprekende merrie! Ga je vast veel plezier aan beleven.

Als tip zou ik een halstertouw om de hals knopen. Op het moment dat ze dan een keer een snelle beweging maakt waardoor je iets uit balans raakt, dan kun je dat makkelijk grijpen en loop je niet het risico dat je je balans gaat zoeken aan de teugels en ze een slechte ervaring krijgt.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 12:07

Ja, ze is echt heel braaf, gezien ze zo grillig kan zijn in de omgang had ik me ook al voorbereid op het "ergste", maar wat er niet is kan nog komen natuurlijk :D En eigenlijk is ze in het werk altijd heel braaf geweest, dus ik mag niet klagen.

Bedankt voor de tip! Ik ga hem zeker gebruiken de volgende keer. Als ze nu eens verschoten is had ik eigenlijk meteen de reactie om teugel te geven ipv te trekken. Maar volgende keer denk ik dat ik een galopje ga proberen, en dan zou ze ook wel eens durven gaan rennen denk ik, dan is zo'n touw rond de nek wel handig.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:23

CalipsoLover schreef:
Vandaag weer op Marie gereden, derde keer onder het zadel dus. En voor de kritische meelezers onder ons; de lijn was vandaag wel 2 meter langer! Tempo en rechte lijntjes lukken ook al wat beter, vooral in stap. Draf reageert ze ook al wat beter op mijn been en verder was ze heel flink. Verderop waren er schoten (jagen mag nu niet, dus geen idee hoe/waarom) en dat was wel even eng, maar buiten even poep intrekken en stilstaan heeft ze geen kick gegeven. Door de warmte hebben we niet langer dan een kwartier gereden. Soms durft ze stilvallen, en dan moet ik even mijn been er aan houden waardoor haar tempo dan weer iets sneller gaat, maar liever iets te snel dan dat ze leren stil te vallen. Want eenmaal ze leren stil vallen, gaat dat er weer wat moeilijker uit en ze moet gevoelig blijven aan het been.

Hier nog een filmpjei

[ Video ]

Ik ben tevreden *\o/* Ze krijgt voor de rest van de week rust.



Jagen mag idd niet, maar schadebestrijding wel ....

Lillz
Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-15

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:41

Ziet er fijn uit, vind die laatste overgang terug naar stap heel net!
Ik deed idd altijd een stijgbeugelriem om de hals de eerste keren, beetje wat oji al zei. Zo voorkom je dat je perongeluk in de mond trekt als ze eens heftig op je been reageren oid

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:46

Ik volg ook! Wat een heerlijk dier zeg, heb alle pagina’s doorgelezen en wat een leuke verandering. Super goed bezig!

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:42

Hier een kritisch meelezer ;). Vind 't er nog steeds erg vriendelijk uitzien en het paard lijkt deze extra meters longeerlijn ook goed op te pakken. Leuke combi en dat dekje staat haar goed!

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 13:50

Dankjewel voor de leuke reacties! :)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:08

Ze gaat lekker! En je hebt ook een aardige ES collectie zie ik :D

Ik weet niet meer wie het al eerder zei, maar ik zou er ook eerder voor kiezen om haar 5 dagen achter elkaar 15 min. te trainen ipv 2 dagen en dan een week niet. Blijft het vers in het koppie zeg maar. Maar dat moet met je begeleiding ook maar net passen natuurlijk

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:07

Ik ben een stille mee lezer en wilde toch even reageren dat ik het er super vriendelijk uit vind zien! Braaf is die zeg op de filmpjes! Lekker van genieten en ga zo door, ik blijf lekker mee lezen!

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 08:28

Mk1978 schreef:
Ze gaat lekker! En je hebt ook een aardige ES collectie zie ik :D

Ik weet niet meer wie het al eerder zei, maar ik zou er ook eerder voor kiezen om haar 5 dagen achter elkaar 15 min. te trainen ipv 2 dagen en dan een week niet. Blijft het vers in het koppie zeg maar. Maar dat moet met je begeleiding ook maar net passen natuurlijk

Haha, nee hoor er zijn nog maar 2 ES’en :D de eskadron collectie daarin tegen... :')

Zoveel werken met haar doen we bewust niet omdat ze daar te jong voor is. Marie is nog maar net 3 geworden. Dat zou lichamelijk te zwaar zijn voor haar, we doen nu 2-3x per week, max een half uurtje met 10min longeren bij. Dus ik zit er nooit langer dan 15-20 minuten op. Gelukkig is ze ongelofelijk leergierig, en gezien er geen haast achter zit is het ook allemaal niet zo erg dat het dan wat langer duurt.

kusvoorjou schreef:
Ik ben een stille mee lezer en wilde toch even reageren dat ik het er super vriendelijk uit vind zien! Braaf is die zeg op de filmpjes! Lekker van genieten en ga zo door, ik blijf lekker mee lezen!

Wat leuk! Dankjewel :D

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:57

Hier ook een stille mee lezer.
Het ziet er heel rustig en ontspannen uit.
Als alle paarden zo beleerd zouden worden dan zou er veel
minder paardenleed zijn ;(
Ga vooral zo door TS +:)+ +:)+

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 09:45

Wat een leuke reactie Silvia! Dankjewel!

Zo... Intussen wat minder goed nieuws. Dinsdag zou ik voor de vierde keer op Marie gaan rijden, maar na een dikke 5 minuten er op schoot ze plots in paniek, draaide zich om waardoor ze vast zat in de longe, sloeg op hol en ik ben er met een harde smak vanaf gevallen. Gelukkig valt het mee, ik heb een whiplash en ben ongelofelijk stijf in mijn nek en onderrug. Ben echt recht op mijn stuitje gevallen. In eerste instantie dachten de dokters toch aan een gebroken of ingedeukte wervel, maar dat was gelukkig niet het geval. Ik denk dat mijn bodyprotector veel van de klap heeft opgevangen. Nu moet ik wel afwachten, want er is nog een klein kansje dat ik een hernia heb maar daar gaan we niet vanuit. Als de pijn blijft moet ik nog een scan laten maken. Vandaag gaat mijn lesgeefster Marie rijden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:21

Veel beterschap!

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:28

Oei dat klinkt pijnlijk.. Heel veel beterschap en ik hoop dat je snel opknapt. Hopen dat ze bij je lesgeefster vandaag rustig blijft.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:29

Beterschap TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:49

Oh jeetje, en een whiplash valt ook niet mee, hoor! :(:) Rustig aan en niet te snel weer je normale dingen oppakken, he. Hopelijk geen hernia. Beterschap!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:40

Wat een tegenslag zo opeens |(
Doe je het zo goed en gebeurt je dit.
Heel veel beterschap en rustig aan :(:)
Wel fijn dat er iemand is die verder kan met Marie +:)+

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 16:20

Marie is wel een paniekhaas. Hoewel ze altijd heel braaf is, kan ze vooral in de omgang plots alles laten vallen omdat ze verschiet, en vaak verschiet ze dan nog eens van haar eigen reactie, dat was dinsdag ook het geval.

Vandaag ging het goed met mijn lesgeefster, ik ben gaan kijken. In het begin durfde ze niet goed (ze was ook los), ze bleef wat haperen en ik denk dat ze zelf ook een beetje schrik gepakt had want in stap was ze lekker ontspannen maar vanaf ze moest aandraven blokkeerde ze weer en ging ze stilstaan en opspannen. Uiteindelijk met wat pushen er wel doorgekregen en dan heeft mijn lesgeefster op beide kanten echt even goed kunnen doordraven +:)+ Eenmaal ze erdoor was was ze ook echt heel flink. Ik heb haar dan uiteindelijk nog een rondje uitgestapt, echt rijden ga ik voorlopig de komende 1-2 weken niet doen. Maar ik wou er zelf ook echt even op om zeker te zijn dat ik geen schrik gepakt heb. Vandaag gaat het met pijnstillers ook al wat beter, ik verwacht niet dat ik er veel last van ga blijven hebben en voor de zekerheid ga ik volgende week naar de fysio.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:32

Pittig TS. Pas weer opstappen als je je goed voelt hoor. Die jonge beesten blijven toch altijd onberekenbaar.
Heb je geen kraal waarin jullie zadelmak maken. Dat doen wij wel. Eerst in de longeerring tot ie echt in 3 gangen ontspannen kan en dan de grotere bak in.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 19:22

Babootje schreef:
Pittig TS. Pas weer opstappen als je je goed voelt hoor. Die jonge beesten blijven toch altijd onberekenbaar.
Heb je geen kraal waarin jullie zadelmak maken. Dat doen wij wel. Eerst in de longeerring tot ie echt in 3 gangen ontspannen kan en dan de grotere bak in.

Hebben we hier helaas niet :( Ik vind zo een roundpen ook echt veel veiliger want zo kunnen ze niet snel gaan rennen. Maar ja, met wat je niet hebt kan je ook niet werken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:56

Hoe gaat het inmiddels met jou en Marie?