[VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huricane
Berichten: 791
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:18

jsofie schreef:
Wat vervelend. Maar een paard hoort wel te hanteren zijn door andere mensen.
Is het een idee om haar in training te zetten? En dan niet zozeer op het rijden gericht maar meer het paard zijn en haar leren haar plek te kennen.

Ik denk dat je jezelf naar de toekomst toe echt een plezier mee doet,


Hier ben ik het mee eens.
Niets zo vervelend voor een pensionhouder dan een paard wat niet fijn in de hand is.
Misschien krijgt ze te veel krachtvoer?

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:16

huricane schreef:
jsofie schreef:
Wat vervelend. Maar een paard hoort wel te hanteren zijn door andere mensen.
Is het een idee om haar in training te zetten? En dan niet zozeer op het rijden gericht maar meer het paard zijn en haar leren haar plek te kennen.

Ik denk dat je jezelf naar de toekomst toe echt een plezier mee doet,


Hier ben ik het mee eens.
Niets zo vervelend voor een pensionhouder dan een paard wat niet fijn in de hand is.
Misschien krijgt ze te veel krachtvoer?

Intussen zou het binnen/buiten zetten al weer wat beter gaan door de kruiden die ze nu krijgt. Ik haal en zet haar ook meerdere keren op en van de weide, en bij mij doet het probleem zich dus niet voor.

ze krijgt niet zoveel krachtvoer, 1x per dag een halve schep. Die heeft ze wel echt nodig voor de trainingen (die nu wel even stil liggen). Staat wel de hele dag op het gras, en sindsdien is ze actiever. Helaas kan ik haar niet gaan afsluiten van de kudde, ik kan haar hier wel op een paddock met hooi zetten, maar dan springt ze gegarandeerd gewoon de draad over.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 13:38

Puppy is intussen echt aan het groeien en lekker aan het uitzetten. Luizenleven!

Afbeelding
Afbeelding

Lillz
Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:37

Ahh ze is gaaf met die hals er zo op <3 Gaat t inmiddels al wat beter op stal met binnen/buiten zetten etc?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:49

Wat een gaaf beest zeg!

Is het een idee om deze maand (ik las dat ze een maandje vrij heeft) grondwerk met haar te doen? Krijgt ze misschien wat meer respect en vertrouwen voor degene waar ze naast moet lopen

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:39

Ik heb (gelukkig) geen klachten meer gehad over haar *\o/*
Meestal halen ze Marie er apart af, omdat ze de rest van de kuddes een voor een zelf naar binnen laten komen. Marie was daar meestal net iets te enthousiast voor tot nu, dus nu laten ze haar gewoon zelf naar de stallen komen en naar de weide gaan. Mijn staleigenaren zijn drukbezette mensen, die zouden niet zo snel zin hebben om met Marie wat grondwerk te gaan doen. :=

Ik ga deze week inderdaad nog een keer alles van het grondwerk met haar herhalen :)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:44

Het is natuurlijk gewoon een puber die vanalles gaat uitproberen. Ze weet dat het bij jou niet lukt, maar bij een ander wel.

Maar wel een hele knapp puber. <3

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:32

Stipje. Ik volg ook. Wat een leuke mooie merrie <3

Lillz
Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:12

Fijn dat je geen klachten meer hebt gehad! Gaat helemaal goed komen dus :j

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:41

Hoe gaat het met Marie?

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 15:34

Leuk dat je het vraagt }>

Met Marie gaat alles goed. We zijn sinds vandaag weer echt vertrokken. Ze heeft dus een maand rust achter de rug, heb haar in die tussentijd nog 1 keer laten trainen door mijn lesgeefster maar woensdag is de dierenarts geweest en moest ze 3 dagen rusten vanwege de rhino prik. Ze staat intussen ook bijna altijd 24/7 buiten met nog een merrie van haar leeftijd en een 12-jarige ruin, juist bij stormweer komt ze naar binnen. In de omgang hangt het van dag tot dag af, maar over het algemeen is ze heel flink geweest de afgelopen weken. Heb ook minder klachten over haar ontvangen :+ Normaal had ik vandaag les, maar mijn lesgeefster was ziek dus ben ik zelf met haar aan de slag gegaan. En ze was heel flink! Ze is ook weer veel veranderd sinds de laatste updates.

Afbeelding



Dus deze week ga ik er normaal terug op. Binnen 2 weken komt de zadelpasser ook normaal gezien!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:35

Ah, en in stijl in de pink Pearl :D neem benieuwd hoe het jullie vergaat! Vind het echt een leuke merrie

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 17:45

Weer eens tijd voor een grote update :)

We zijn intussen weer grote sprongen vooruit gegaan. In de omgang wordt Marie als maar makkelijker, veel minder schrikachtig en ontspannender.

We hebben vandaag weer les gehad en heb haar nu voor de tweede keer echt gereden. Op 1x verschieten na is ze onwijs ontspannen gebleven en ze draaft al ontzettend mooi aan. Links is haar goede kant. Rechts durft ze haar buitenteugel enorm hard te maken en zoekt ze nog heel veel naar evenwicht, dan is ze ook nog wat druk met haar hoofd bezig. Donderdag ga ik er weer op, het gaat nu allemaal heel snel. Ik heb nu 2x per week les met haar, maar zit er nooit langer dan 20 minuten op en dat gaan we de komende maanden gezien haar leeftijd ook nog niet veranderen.


Afbeelding

Afbeelding




Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:56

Goed, zeg! Dat doet ze braaf :j

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:06

Wat een onwijs leuk dier ga jullie zeker volgen

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 10:21

Ja, ze is tot nu toe echt heel braaf. Hout vasthouden natuurlijk, want alles kan nog veranderen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:34

Prachtig paard.
Ik mis alleen de ontspanning met longeren, zowel met jou erop als zonder. Ze loopt enorm boven tempo en onstabiel, zoekt weinig ontspanning en lengte op. Ik zou voordat je verder gaat in het proces dat eerst gaan installeren. Gewoon rustig, tempo kunnen verruimen en vertragen, zakken, rug dragen, kauwen en gapen. Zodat als je erop gaat je niet in zo’n lastige kleine cirkel hoeft te blijven met korte longeerlijn. Komt haar balans en lijf niet ten goede die kleine draaicirkel. Als je dan weer aan rijden toe bent lekker recht uit sterker worden.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 11:16

Hannanas schreef:
Prachtig paard.
Ik mis alleen de ontspanning met longeren, zowel met jou erop als zonder. Ze loopt enorm boven tempo en onstabiel, zoekt weinig ontspanning en lengte op. Ik zou voordat je verder gaat in het proces dat eerst gaan installeren. Gewoon rustig, tempo kunnen verruimen en vertragen, zakken, rug dragen, kauwen en gapen. Zodat als je erop gaat je niet in zo’n lastige kleine cirkel hoeft te blijven met korte longeerlijn. Komt haar balans en lijf niet ten goede die kleine draaicirkel. Als je dan weer aan rijden toe bent lekker recht uit sterker worden.

Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens :+ Dit was de tweede keer dat we echt samen reden, dan is het niet meer dan logisch dat een paard nog onstabiel is en zoekt naar een tempo en nog niet helemaal over de rug ontspannen loopt. Dat kan je van geen enkel paard verwachten en is heel onrealistisch lijkt me. Geen enkel 3-jarig paard dat niet echt zadelmak is loopt meteen netjes recht en volledig op haar eigen benen. Dat ze dan zo kort op een cirkel loopt is dan ook voor eigen veiligheid, zodat moest ze toch een keer weg schieten of iets doen mijn lesgeefster meteen kan ingrijpen als ik er op zit. Voor de rest van de filmpjes van het longeren zie je ook maar 1/10 van onze trainingen. We maken lekker lange lijnen, ze zakt ook al vaak netjes met haar hoofd en ze luistert ontzettend goed op de stem, dus vertragen en versnellen kan ze ook al goed.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:47

Ik zit ook altijd net verbazing te kijken naar filmpjes van 3 jarigen die volgens het bericht voor het eerst onder een ruiter lopen, maar dan zie ik een paard wat super netjes nageeflijk, in een perfect tempo, in balans strakke rechte lijnen loopt. Op uitzonderingen daargelaten totaal geen realistisch beeld. 9 Van de 10 jonge paarden loopt over zn tempo, valt naar binnen, zoekende naar balans.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:40

CalipsoLover schreef:
Hannanas schreef:
Prachtig paard.
Ik mis alleen de ontspanning met longeren, zowel met jou erop als zonder. Ze loopt enorm boven tempo en onstabiel, zoekt weinig ontspanning en lengte op. Ik zou voordat je verder gaat in het proces dat eerst gaan installeren. Gewoon rustig, tempo kunnen verruimen en vertragen, zakken, rug dragen, kauwen en gapen. Zodat als je erop gaat je niet in zo’n lastige kleine cirkel hoeft te blijven met korte longeerlijn. Komt haar balans en lijf niet ten goede die kleine draaicirkel. Als je dan weer aan rijden toe bent lekker recht uit sterker worden.

Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens :+ Dit was de tweede keer dat we echt samen reden, dan is het niet meer dan logisch dat een paard nog onstabiel is en zoekt naar een tempo en nog niet helemaal over de rug ontspannen loopt. Dat kan je van geen enkel paard verwachten en is heel onrealistisch lijkt me. Geen enkel 3-jarig paard dat niet echt zadelmak is loopt meteen netjes recht en volledig op haar eigen benen. Dat ze dan zo kort op een cirkel loopt is dan ook voor eigen veiligheid, zodat moest ze toch een keer weg schieten of iets doen mijn lesgeefster meteen kan ingrijpen als ik er op zit. Voor de rest van de filmpjes van het longeren zie je ook maar 1/10 van onze trainingen. We maken lekker lange lijnen, ze zakt ook al vaak netjes met haar hoofd en ze luistert ontzettend goed op de stem, dus vertragen en versnellen kan ze ook al goed.


Op het longeerfilmpje is dat niet te zien. Vaak plaatsen mensen juist de beste momenten. Excuses als ik te vroeg daar vanuit ben gegaan.

Toch blijf ik er bij dat op zo’n kleine korte volte draven niet gewenst is onder het zadel. Ik snap het vanuit veiligheid en controle, maar waarom niet wachten met draven totdat dit niet meer nodig is? Wat win je er nu mee? (Serieuze vraag, geen oordeel).

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:43

Hannanas schreef:
Toch blijf ik er bij dat op zo’n kleine korte volte draven niet gewenst is onder het zadel. Ik snap het vanuit veiligheid en controle, maar waarom niet wachten met draven totdat dit niet meer nodig is? Wat win je er nu mee? (Serieuze vraag, geen oordeel).


Wat je ermee wint is dat je het paard zadelmak krijgt zonder dat er grote ongelukken gebeuren. . Het paard moet wennen aan het ruitergewicht in alle 3 de gangen en het gas- en rempedaal leren. Voor jezelf is het het veiligst als dat op de volte gebeurt, het liefst nog in een longeerring of -ton kan of halve bak zodat het niet teveel vaart kan maken.
Dat laatste doen ze heus nog wel eens een keer als ze in de grote bak mogen, maar dan is het paard al gewend aan het ruitergewicht waardoor je minder risico loopt samen onderuit te gaan en hebben ze gas en rem al enigszins geleerd (als zijn ze dat op dat moment even vergeten :+ ).
In de grote bak doen wij er toch nog wel een slofje bij (aan de zijkant vastzetten) als extra remmetje.

TS je paard is een gewoon braaf jong (sport)paard. Dat betekent dat ze "vlug" kan reageren maar daar heb je later alleen maar voordeel aan. Zo te lezen heb je goede begeleiding en gaat alles prima.
Wel vind ik voor het zadelmak maken 2 x per week erop eigenlijk wat te weinig. Beste is om de dag een kwartiertje tot er echt geen spanning meer is. Daarna kun je terug naar minder.

Riviera87
Berichten: 416
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:56

Knap dier! Ik ben het wel met hannanas eens dat je haar boven tempo laat lopen met het longeren (wat er op film staat). Hierdoor zwaait ze ook telkens wat uit door onbalans. Ik snap dat je zegt voor mijn eigen veiligheid houden we haar kort met rijden maar besef je wel dat het voor zo'n jong dier heel lastig is zichzelf op zo'n kleine volte in balans te houden en dan moet ze ook nog leren om jou te dragen (en zichzelf). Het beeld is verder vriendelijk maar ik denk dat je het haar onbedoeld moeilijker maakt dan nodig.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:07

Riviera87 schreef:
Knap dier! Ik ben het wel met hannanas eens dat je haar boven tempo laat lopen met het longeren (wat er op film staat). Hierdoor zwaait ze ook telkens wat uit door onbalans. Ik snap dat je zegt voor mijn eigen veiligheid houden we haar kort met rijden maar besef je wel dat het voor zo'n jong dier heel lastig is zichzelf op zo'n kleine volte in balans te houden en dan moet ze ook nog leren om jou te dragen (en zichzelf). Het beeld is verder vriendelijk maar ik denk dat je het haar onbedoeld moeilijker maakt dan nodig.


Heb je ooit een paard zadelmak gemaakt?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:20

Dit was de 2e x dat er iemand op zit. Natuurlijk zoekt dat paard balans en dat doen ze onder andere door veel te hard te lopen. Remmen en sturen moet ze nog leren, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan: je mag niet zo snel en je rondje mag niet zo klein. Als ze bij de 10e x nog van die kleine rondjes aan het rennen is, dan mag je er wat van vinden. Maar ik denk dat ts op het filmpje op een zo veilig en vriendelijk mogelijke manier aan Marie de kans geeft om te wennen aan een ruiter op haar rug.

Nogmaals: van die filmpjes waar een paard voor het eerst onder het zadel nageeflijk en in balans rechte lijnen door een 60 meter bak loopt, zijn imo totaal niet realistisch.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 11:25

Ik heb inderdaad les van iemand die gediplomeerd is in het trainen en zadelmak maken van jonge paarden. Heb er zelf geen diploma in, maar voor ik eigen paarden had reed ik ook op een fokkerij en trainingstal om de paarden zadelmak te maken of door te rijden. Zal er ook nooit zonder begeleiding opkruipen.

Ik vind het inderdaad wel een beetje vreemde reactie (niet slecht bedoelt), dat er mensen daadwerkelijk denken dat een jong paard meteen goed loopt := De meeste 8-jarige paarden kunnen niet eens een volledig rechte lijn rijden, laat staan een 3-jarig paard dat voor de tweede keer onder het zadel is, nog geen stuur heeft, niet gewend is aan het gewicht en nog een natuurlijke scheefheid heeft. Als je al eerder paarden zadelmak gemaakt hebt dan weet je dat ze snel eens stilvallen of een keer vooruit schieten. Het is dan ook absoluut niet de bedoeling om dit te gaan afstraffen of in je zadel te gaan zitten en teugels strak te houden om er een rem op te gaan zetten. Zo creëer je juist een paard dat hard wordt, en op zo'n moment moet je juist teugel geven zodat ze op hun eigen benen leren lopen en zelf dat tempo en balans kunnen vinden. Als je dan even been geeft en ze schieten naar voren is dat juist een goede reactie, want ze reageren. Later moeten deze knopjes natuurlijk verzacht worden, maar dit is niet meer dan normaal dat dat de eerste 5 keer nog niet helemaal lukt.