Derde pony erbij of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 23:21

We hebben twee pony's; een Appaloosa pony van 3 jaar en een Tinker van 21 jaar (beide merries) die op onze huurweide staan, die we volledig in eigen beheer hebben.

Nu is er onverwachts een pony op ons pad gekomen die we wellicht kunnen overnemen.
Het gaat om een gezonde Tinker merrie van 25 jaar, waar altijd heel goed voor gezorgd is en die nog steeds regelmatig bereden wordt (gemiddeld 5 keer per week), natuurlijk aangepast aan haar leeftijd.

We gaan volgende week bij haar kijken.

Wat zouden jullie doen? Haar overnemen of niet? En waarom wel of niet?

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:36

3 is een lastig aantal. Maar waren jullie uberhaupt op zoek naar een extra pony? En zeker een ouder dier waarvan de kosten wel eens op kunnen gaan lopen? Het gaat niet om de basis verzorging, voer, hoefsmid en vaccinaties, maar juist onverwachte zaken als speciaal voer nodig hebben, medicijnen en (veel) DA. Groot deel van de gezondheid van die 25 jarige zal aan de huidige verzorging liggen, verhuizen geeft absoluut geen garantie dat dat zo blijft.
Kan je de eventuele extra kosten en tijd verantwoorden naar je andere dieren toe? Komen zij dan niet te kort?

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:52

Waarom overweeg je dit?
Eerlijk, ik zou nooit een paard kopen van 25. Mag nog in de beste conditie ooit zijn (wat relatief is gezien de leeftijd) de kans dat je er binnenkort medische kosten aan hebt is veeeel groter dan bij pakweg een paard van 15.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:55

Inderdaad, hoe zit het met de kosten? Hebben jullie de extra verzorging ervoor over? Ik heb er 3 en mijn haflinger heeft wel erg veel aan het shetlandertje als ik op buitenrit ben, dus voordelen zijn er natuurlijk ook. Ik persoonlijk zou geen 25jarige overnemen zonder emotionele waarde naar het dier, misschien dat de merrie volgend jaar wel helemaal op is. Geven jullie haar dan ook haar welverdiende pensioen of gaat ze dan weer de verkoop in?
Allemaal (harde) vragen waar jullie toch even over na moeten denken.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:41

Ach je hebt er plek voor en zelf ook al een oudere pony lopen dus waarom op zich niet.. als je zelf van het type bent die zo’n oudje op gegeven moment ook durft te laten inslapen dan biedt je de pony nog de mogelijkheid tot een mooi pensioen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 07:43

Ik vind 3 echt veel handiger dan 2.
Met 2 staat er altijd 1 alleen achter, met 3 niet.
Mocht je het kunnen betalen en zitten te wachten oo een pony van 25 zou ik het doen.
Al verwacht ik bijna dat je dan geld bij krijgt.

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 07:46

als je haar tot het eind kunt houden, lekker doen, ze verdienen gewoon een fijn huisje. Ik heb er ook vier boven de 18

Anoniem

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:44

Ik vraag mij af of mensen die zeggen dat een oud paard zo duur is ook werkelijk ervaring hebben met oude paarden.

Het is niet zo dat een oud paard een grote kans geeft op hoge kosten.
Het blijft nog steeds een minderheid van de oude paarden die echt duur wordt.

Ik zie geen beren op de weg voor TS, een merrie van 25 die het nog steeds zo goed doet zal wellicht ook gewoon goed oud worden.

Ook een kudde van 3 kan zeker goed werken, ze maken onderling afspraken waardoor iedereen tevreden is. Zo kan het voor het mensenoog lijken dat 1 paard dan soms wordt buitengesloten maar voor de kudde zelf is dat vaak niet het geval.

Gewoon doen dus!

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 15:00

We gaan komend weekend kijken of de klik er is. :)

De eigenaresse zoekt een plekje waar de pony met semi-pensioen mag gaan en het een tandje rustiger aan mag doen, nu ze ouder wordt. Meer dan 2 keer per week een rustige buitenrit maken en een keertje een wandeling aan de hand, hoeft ze dus ook niet meer te doen. Voor de rest mag ze genieten van wat we haar op dagelijkse basis te bieden hebben; 24/7 buiten scharrelen op een glooiende weide van ruim 7500 m2 met een 'open' inloopschuilstal, twee sociale pony's (een van 3 jaar, de andere is 21 jaar), een stukje bos waar diverse kruiden groeien, onbeperkt en getest hooi en aanvullend een vitaminekorrel).

Er is nog een punt wat ik lastig vind en waarbij ik wel wat raad zou kunnen gebruiken..
Wat zouden jullie betalen voor zo'n pony? Wat is realistisch?

Anoniem

Re: Derde pony erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:14

Klinkt als een heerlijk oude dag! :)

De prijzen zijn momenteel wel erg de lucht in geschoten zoals je weet.
Een 25-jarige, gezonde en vooral super brave tinker waarmee je in je eentje nog lekker op buitenrit kan,
zou denk ik tussen de € 1000,00 en € 2000,00 voor gevraagd kunnen worden.

Terwijl men vroeger blij was dat ze gratis een goede oude dag vonden voor zo'n oudje.

Maar misschien kan je nog wel iets regelen :)