[VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

[VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 22:23

Hallo allemaal,

Leuk dat je dit topic opent, volg je mee? <3

Voor degene die mij en mijn lieveling Jet nog niet kennen, mijn naam is Michelle, 29 jaar en beoefende tot 3,5 jaar geleden fanatiek de endurance sport met mijn merrie Jetje. Helaas belandde ze dat jaar in de omheining na een blikseminslag en haalde haar been daarmee letterlijk van boven naar onderen open.. mijn wereld stortte in, een onzekere tijd brak aan en zo ook mijn droom om met haar internationaal endurance te gaan rijden. Ik had besloten een veulentje te fokken dat jaar, ze was 3 maanden drachtig toen dit ongeluk gebeurde maar wonder boven wonder werd er in 2017 een gezond en prachtig hengstveulentje geboren die wij nog steeds in bezit hebben en hopelijk mijn endurance dromen alsnog waar gaat maken. *D

In 2014 had Jet al eens eerdere een veulentje gehad, een merrietje genaamd Magiya, zij werd gefokt uit mijn merrie (lease) voor iemand anders. Ik bleek een enorme klik te hebben met haar, maar had niet de mogelijkheid om haar te kopen waar ik erg veel moeite mee had.. tot vorig jaar, ik kon haar kopen en hoefde hier niet over na te denken. <3 Magiya werd van mij, mijn droommerrie, inmiddels 4 jaar oud, dus leuke plannen konden gemaakt worden.

Omdat ik mijn merrietje van Jet had, werd Jet opnieuw verleased voor een veulentje voor iemand anders. De dracht verliep voorspoedig. Ik ging lekker met Magiya aan de slag en we maakten onze eerste buitenritjes, helaas liep mijn droom totaal anders. Tijdens een wandeling trok zij zich los en rende ervandoor.. ik ging er vanuit dat zij richting huis zou rennen maar helaas rende zij in blinde paniek de weg naar huis voorbij. Waarschijnlijk is zij verderop op haar touw gaan staan en daarmee gelanceerd, in de kliniek bleek haar schouder gebroken en moest ik de zware keuze maken om haar te laten gaan. Mijn droommerrie uit mijn Jetje.. ik ben nog altijd gebroken van verdriet en mis haar in alles. ;(

6 dagen later beviel Jetje van een merrie veulentje, schimmeltje.. t voelde allemaal ontzettend dubbel. Mijn plan was om na dit veulen weer hopelijk de sport in te gaan met Jet, ik wilde het proberen.. endurance, dat wat zij ook juist zo leuk vond. Maar na de dood van Magiya heb ik mijn plannen bijgesteld en toch besloten om alsnog een veulentje te fokken van haar, ik heb natuurlijk haar hengstveulentje nog steeds, maar hoop stiekem nog steeds op een merrie veulentje van haar.. de gok blijft 50/50, dat besef ik.. maar toch. :')

Jet is een Arabisch volbloed merrie, gefokt uit de oude Arabische bloedvoering genaamd de crabbet lijnen, de crabbetfokkerij was de allereerste fokkerij in Europa dat Arabische volbloed paarden van woestijn bedoeïenen kochtte en importeerde. Deze paarden werden geselecteerd op bruikbaarheid, type en karakter. Vanuit daar werden door Europa deze crabbet arabieren verder verspreid. Later kwamen daar andere bloedvoeringen bij en tegenwoordig zijn de volle crabbet arabieren zeldzaam geworden, de crabbet arabieren zijn vaak groffer gebouwd, minder typisch Arabier en daardoor tegenwoordig helaas minder geliefd omdat ze niet altijd mee komen in de showwereld van nu.. Maar.. wel enorm uitblinken in de (endurance) sport en daarom daar juist wel geliefd zijn!

Jet blijkt een vd weinige merries te zijn in NL met dit laatste crabbet bloed met meer dan 75%, daarom ging ik op zoek naar een crabbet hengst dat bij haar zou passen en kwam zo terecht bij de enige crabbet hengst nog in NL genaamd Sirel (86% crabbet) :))


17 april 2020, op de dag van Jets eerste zoon werd Nuraij geboren, een hengstje.. maar geen moment dat ik teleurgesteld was in wat Jet en Sirel samen voor wondertje gemaakt hadden :j Hij is helemaal wat ik gehoopt had en mijn droom is dan ook dat hij de bloedlijnen van Jet en Sirel hier in Nederland voort mag gaan zetten om de crabbet arabieren weer op de kaart te zetten.

Foto van Sirel:

Afbeelding


Foto van Jet:

Afbeelding


Bloedlijnen:
https://www.allbreedpedigree.com/index. ... _font=1&l=



En dan uiteraard, Nuraij

Afbeelding

Afbeelding
foto gemaakt door Murielle fotografie

Mocht je het leuk vinden, wees dan van harte welkom om ons avontuur te volgen <3
Laatst bijgewerkt door Michelle_S op 30-04-20 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Aura's Silver Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:42

ja, nieuw volgtopic :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Aura's Silver Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:48

Jeeeeeh kom maar door met de foto's!! :)) *\o/*

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:07

Hij is zo knap! Ben echt benieuwd wat jullie samen allemaal geen beleven!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:16

Wij willen foto's :D
Stipje, ik heb erg benieuwd hoe hij opgroeit en wat voor een kleur hij gaat worden :)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 02:48

Hey wat leuk!!! Mooie mama <3

Is het veulen nu wel of niet schimmel?

Dit type Arabier vind ik persoonlijk erg mooi, maar ik hou van wat meer sport en minder show :D

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:57

Geweldig kleine mannetje <3

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:15

Ik volg ook weer *\o/*
Zo fan van Jet en haar prachtige veulens! Ben benieuwd wat de toekomst jullie gaat brengen.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:20

Ik volg ook mee!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:38

Oeh, ik ga ook even volgen! :)) Wat gaaf dat je met deze lijn aan de slag gaat. +:)+ Ik ben echt enorm fan van dit type, ook al vind je mij normaal gesproken eerder tussen de barokke rassen rondlopen. :j

RomySmink

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:26

Jippie ik volg !! :)

Lunameyza

Berichten: 546
Geregistreerd: 14-06-15

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:04

Ik volg ook! :D

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:12

Ik ook natuurlijk ik wil bijna minimaal de eis stellen elke dag een foto *\%/*

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:30

Jaaa natuurlijk ga ik deze knapperd volgen *\o/*

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:30

Wat ontzettend leuk al die volgers al! :))


Ninette schreef:
Ik ook natuurlijk ik wil bijna minimaal de eis stellen elke dag een foto *\%/*

Hahaha _O- Kan geregeld worden Mo, dan zie je 'm echt van dichtbij opgroeien hahaha :+


Serenity350 schreef:
Oeh, ik ga ook even volgen! :)) Wat gaaf dat je met deze lijn aan de slag gaat. +:)+ Ik ben echt enorm fan van dit type, ook al vind je mij normaal gesproken eerder tussen de barokke rassen rondlopen. :j

Super leuk om te horen, dankjewel voor je compliment. <3


Maaike_Indy schreef:
Ik volg ook weer *\o/*
Zo fan van Jet en haar prachtige veulens! Ben benieuwd wat de toekomst jullie gaat brengen.

Lief! <3 Dankjewel! Ik ben ook ontzettend benieuwd, plan is om ooit een crabbet merrie uit Engeland te gaan halen en deze als fokmerrie aan te houden voor onze Nuraij. Ik kijk er enorm naar uit, maar vind het ook wel spannend tegelijk :')


Avalanche81 schreef:
Hey wat leuk!!! Mooie mama <3

Is het veulen nu wel of niet schimmel?

Dit type Arabier vind ik persoonlijk erg mooi, maar ik hou van wat meer sport en minder show :D


Hij wordt schimmel, maar ik gok dat hij heel langzaam zal gaan 'schimmelen'. Ik houd zelf ook meer van het zwaardere sporttype ipv de show arabieren en vind het juist leuk om voor iets exclusiefs te gaan. Dus juist deze bloedlijnen omdat vrijwel niemand deze heeft, tegenwoordig kiezen mensen vaak uit dezelfde type dekhengsten, rfi farid, qr marc noem maar op.. ik vind het juist gaaf om dan een uitzonderlijk type te hebben, dat maakt Nuraij extra speciaal. Zijn vader Sirel wordt ook gewaardeerd binnen de crabbet kenners heb ik wel gemerkt nu, dit is juist het oude type arabier zoals ze vroeger 'gemaakt' werden en waarvan tegenwoordig de mensen inzien dat ook deze juist belangrijk zijn. *\o/*


corine1981 schreef:
Wij willen foto's :D
Stipje, ik heb erg benieuwd hoe hij opgroeit en wat voor een kleur hij gaat worden :)


Leuk dat je mee volgt Corine! :))


We zijn momenteel druk bezig Nuraij te laten wennen aan een halstertje, vandaag is hij 15 dagen oud en halster om en af doen gaat nu erg goed. Wandelen aan het halster vind hij nog erg spannend maar ook dat gaat steeds beter. 'T boefje was vorige week wel wat brutaal aan het worden naar ons toe, happen/bijten en slaan met zijn voorbeen dus we hebben even goed indruk op hem gemaakt en laten weten dat we daar niet van gediend zijn, nu gedraagt hij zich voorbeeldig O:)

Binnenkort willen we met de trailer richting het bos om daar een wandeling te maken met hem en z'n moeder. Ik ben erg benieuwd wat hij daarvan gaat vinden. Wordt ie gelijk trailermak en met zijn broer Yah'ri hebben wij dat toen ook zo gedaan, ze worden er geweldig makkelijk en nieuwsgierig van. *D


Even twee fotootjes van vd week..


Afbeelding

Afbeelding

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:43

Michelle_S schreef:
Ik houd zelf ook meer van het zwaardere sporttype ipv de show arabieren en vind het juist leuk om voor iets exclusiefs te gaan. Dus juist deze bloedlijnen omdat vrijwel niemand deze heeft, tegenwoordig kiezen mensen vaak uit dezelfde type dekhengsten, rfi farid, qr marc noem maar op.. ik vind het juist gaaf om dan een uitzonderlijk type te hebben, dat maakt Nuraij extra speciaal. Zijn vader Sirel wordt ook gewaardeerd binnen de crabbet kenners heb ik wel gemerkt nu, dit is juist het oude type arabier zoals ze vroeger 'gemaakt' werden en waarvan tegenwoordig de mensen inzien dat ook deze juist belangrijk zijn. *\o/*

+:)+

Gaaf hoor! Heb leren paardrijden op dit ras en waarschijnlijk heeft het daardoor altijd voor mij een speciaal plekje gehad. Duurde ook eventjes voordat ik erachter kwam waar het nu door kwam dat ik "het ras" ineens niet meer zo gaaf leek te vinden. Bleek ik alleen maar de iele ranke showbeestjes om me heen te zien. Toen ik iemand tegenkwam die er actief mee bezig is en die me wist uit te leggen dat er dus verschillende types waren viel ook het kwartje. Heb het trouwens met veel meer rassen trouwens. Steeds weer die voorkeur voor het krachtigere type.

Ik ben heel benieuwd hoe je nu nog zwarte guppie uit gaat groeien, de foto's beloven in ieder geval al heel wat. Het is echt een mooierd zeg! *\o/*

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:46

Leuk! Ik kom regelmatig even meekijken met deze knappe man. Je had ergens gezegd dat je deze combi nog een keer wilde maken. Ga je dat ook doen of ben je er nog niet uit? Of ga je Jet nog een keer verleasen aan iemand? ( nee, niet voor mij, ik heb daar geen belang bij, hoe schattig ik het ook zou vinden! ).

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:07

Michelle_S schreef:
Hij wordt schimmel, maar ik gok dat hij heel langzaam zal gaan 'schimmelen'. Ik houd zelf ook meer van het zwaardere sporttype ipv de show arabieren en vind het juist leuk om voor iets exclusiefs te gaan. Dus juist deze bloedlijnen omdat vrijwel niemand deze heeft, tegenwoordig kiezen mensen vaak uit dezelfde type dekhengsten, rfi farid, qr marc noem maar op.. ik vind het juist gaaf om dan een uitzonderlijk type te hebben, dat maakt Nuraij extra speciaal. Zijn vader Sirel wordt ook gewaardeerd binnen de crabbet kenners heb ik wel gemerkt nu, dit is juist het oude type arabier zoals ze vroeger 'gemaakt' werden en waarvan tegenwoordig de mensen inzien dat ook deze juist belangrijk zijn.

Juist wel belangrijk imo. Ik vind het showtype wat disfunctioneel gebouwd, weke ruggen, te rechte croupe, en ook in beweging niet overtuigend, plus dat ik wat vragen heb bij de extreme dish, het lijkt mij dat die niet ideaal is voor de ademhaling.


Serenity350 schreef:
Gaaf hoor! Heb leren paardrijden op dit ras en waarschijnlijk heeft het daardoor altijd voor mij een speciaal plekje gehad. Duurde ook eventjes voordat ik erachter kwam waar het nu door kwam dat ik "het ras" ineens niet meer zo gaaf leek te vinden. Bleek ik alleen maar de iele ranke showbeestjes om me heen te zien. Toen ik iemand tegenkwam die er actief mee bezig is en die me wist uit te leggen dat er dus verschillende types waren viel ook het kwartje. Heb het trouwens met veel meer rassen trouwens. Steeds weer die voorkeur voor het krachtigere type.

Ik heb neit perse altijd voorkeur voor krachtig, wel voor functioneel. Ik val voor goede bewegingen, en elegantie. Overigens heb ik een Engels Volbloed, en ze kan echt wel leuk lopen, maar ik val zonder meer ook voor het elegante hoofdje, en de power met rijden. Je hebt ook de echte windhond modellen, die kunnen me altijd wat minder bekoren.
Ik kan Arabieren echt heel mooi vinden, maar dan wel het wat sportievere type, ze zijn hun elegantie niet zo snel kwijt ook.

Maar bij rassen met veel koudbloed of helemaal koudbloed vind ik de sportgefokte types wel mooier. De oude Haflinger kan me niet bekoren, die leuke nieuwe lijnen wel.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:10

Ik volg zeker! :wave:

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:20

Avalanche81 schreef:
Michelle_S schreef:
Hij wordt schimmel, maar ik gok dat hij heel langzaam zal gaan 'schimmelen'. Ik houd zelf ook meer van het zwaardere sporttype ipv de show arabieren en vind het juist leuk om voor iets exclusiefs te gaan. Dus juist deze bloedlijnen omdat vrijwel niemand deze heeft, tegenwoordig kiezen mensen vaak uit dezelfde type dekhengsten, rfi farid, qr marc noem maar op.. ik vind het juist gaaf om dan een uitzonderlijk type te hebben, dat maakt Nuraij extra speciaal. Zijn vader Sirel wordt ook gewaardeerd binnen de crabbet kenners heb ik wel gemerkt nu, dit is juist het oude type arabier zoals ze vroeger 'gemaakt' werden en waarvan tegenwoordig de mensen inzien dat ook deze juist belangrijk zijn.

Juist wel belangrijk imo. Ik vind het showtype wat disfunctioneel gebouwd, weke ruggen, te rechte croupe, en ook in beweging niet overtuigend, plus dat ik wat vragen heb bij de extreme dish, het lijkt mij dat die niet ideaal is voor de ademhaling.

[...]
Ik heb neit perse altijd voorkeur voor krachtig, wel voor functioneel. Ik val voor goede bewegingen, en elegantie. Overigens heb ik een Engels Volbloed, en ze kan echt wel leuk lopen, maar ik val zonder meer ook voor het elegante hoofdje, en de power met rijden. Je hebt ook de echte windhond modellen, die kunnen me altijd wat minder bekoren.
Ik kan Arabieren echt heel mooi vinden, maar dan wel het wat sportievere type, ze zijn hun elegantie niet zo snel kwijt ook.


Eigenlijk kan ik het alleen maar met je eens zijn, met krachtig bedoel ik dan misschien ook wel vooral goed en sterk in balans gebouwd. Een sterk en gezond paard dat in balans is, ook als ze wat slanker (of breder) zijn, beweegt automatisch ook mooier, toont beter, oogt fijner. :j

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:09

Dan zijn we dat idd met elkaar eens :)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:21

Ik volg héél graag mee. Wat een knapperdje <3

Hier altijd fan geweest van Sirel, echt een prachtig paard. En Jet is ook prachtig natuurlijk!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:17

Ja ik ben ook fan van Sirel, prachtig dier!
En Jet is ook geweldig, tis gewoon een hele mooie combi. :))
En daarom is er nu ook zo'n leuk veulentje. :D

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 00:04

Leuk om ieder z'n kijk op de fokkerij en 't (Arabisch) sport/showpaard te horen. En heel tof om te horen dat er meerdere mensen weg zijn van Sirel.. Ik had jaren geleden al de keuze willen maken maar toen niet gedaan omdat ik hem zo grof vond, maar in combinatie met Jet kan dit prima en oh wat ben ik blij met deze combi. Ff wat fotootjes van Nuraij vandaag, twee weken oud.

Afbeelding
Afbeelding
Proberen te eten uit de voerbak van mama, nog erg lastig.. Hihi
Afbeelding
Boeffie

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Aura's Silvern Nuraij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 01:29

Je knappe stel staan ook weer in uitgelicht :)