Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:17

Ik meld me hier ook. Met pijn in mijn hart besloten dat mijn grote vriendin beter verdient dan een eigenaresse die niet meer durft.

Werkelijk het aller leukste en liefste paard van stal. Makkelijk in de hand, braaf bij groot verkeer en buiten (aan de hand). Super fijn en leuk dier. Maar helaas mis ik onder het zadel de klik, die ik wel vanaf de grond heb.

Ze komt uit een goede lijn, is 7 jaar oud, braaf maar onzeker, ze heeft met haar 1,68 maat. En ze is zo leuk.

Krijg na informeren veelal een: dit is niet wat ik zoek. Er is ook nog niemand lang geweest omdat er na de extra informatie dus wordt af gehaakt. En dat terwijl mijn meisje een lieve nieuwe vriend(in) verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:27

Ik zie maar 1 foto bij je advertentie staan? Ik vind haar ook best aan de prijs voor wat je beschrijft, mijn ervaring is dat mensen in die prijsklasse een hoger getraint/ uitgebracht (dus bewezen) paardje willen, of een paardje wat stabieler qua karakter is (niet schrikkerig). In die prijsklasse zijn die ook zat te vinden.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:58

Shanna schreef:
Ik zie maar 1 foto bij je advertentie staan? Ik vind haar ook best aan de prijs voor wat je beschrijft, mijn ervaring is dat mensen in die prijsklasse een hoger getraint/ uitgebracht (dus bewezen) paardje willen, of een paardje wat stabieler qua karakter is (niet schrikkerig). In die prijsklasse zijn die ook zat te vinden.


Dat snap ik inderdaad. Nu ben ik wel tot de conclusie gekomen dat veel dingen o.a. door mijn angst komen,of juist heel erg mee vallen en eigenlijk normaal is voor veel mensen, maar omdat ik nog bravere heb staan voor mij niet.
Die ene foto is omdat ik bijzonder weinig foto's van haar heb die recent zijn. Dat en filmpjes zijn iets waar ik nog actief achteraan moet, maar gezien mijn afstuderen er een beetje bij in schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:00

Heb je een ruiter die haar wel goed kan rijden? Met voorrijden misschien ook wel handig, voor foto’s en filmpjes ook geen overbodige luxe. Ik denk dat je met meer foto’s en eerlijke filmpjes ook al veel meer mensen trekt! :)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:08

Shanna schreef:
Heb je een ruiter die haar wel goed kan rijden? Met voorrijden misschien ook wel handig, voor foto’s en filmpjes ook geen overbodige luxe. Ik denk dat je met meer foto’s en eerlijke filmpjes ook al veel meer mensen trekt! :)


Ik ben daar inderdaad mee bezig! Ook met een ruiter die haar enkele keren (al dan niet online) wil starten, zodat er inderdaad ook het 'bewijs' is dat ze op dergelijk niveau loopt.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:26

Hier ook me aan het bezinnen wat ik met mijn "jonkie" aanvang: Arabische ruin, 10 jaar, hier geboren. Zijn moeder is op paasmaandag jl. ingeslapen, en hield hem als weidemaatje voor mijn andere merrie, die nu helaas niet meer op de wei mag wegens hoefbevangenheid. Verder heb ik enkel nog mijn hengst (zijn vader) die hem niet kan uitstaan, dus heb nu 3 paarden die elk apart staan, dus niet echt ideaal.

Lijkt me soms beter een paddockmaatje te zoeken voor de merrie, en onze Starky te laten inrijden en verkopen. Anderzijds: hoefsmid waarschuwde mij vandaag ook nog dat hij ook al met een behoorlijke "speknek" staat en dus ook risico loopt op HB, dus misschien zijn ze toch wel een goede match. Eergister konden ze niet meer samen omdat hij de merrie ging plagen (in haar kont bijten en zo) doordat ze weerloos was van de pijn, intussen zou ze weeral haar mannetje staan, loopt alweer vlotjes.

Ik heb alleen wat schrik dat ik met hem hetzelfde probleem krijg als indertijd met zijn moeder: kocht ik toen ze pas 3 was, is 28 geworden, maar de klik was er nooit. Ze heeft niets tekort gekomen, maar sommige momenten had ik iets van: hoelang moet ik nog voor haar zorgen? Dat is niet helemaal eerlijk naar het paard toe, en ook eerder een plicht naar mezelf toe.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:35

Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:03

Ik heb mijn paard bijna 2 maanden, het is een geweldig paard maar heeft helaas een verborgen gebrek wat mij een hoop geld en energie gaat kosten en waarvan niet duidelijk is of het echt ooit goed komt.
De stal waar hij vandaan komt wil een kleine vergoeding geven of hem terug nemen.
Hoewel ik hem echt niet kwijt wil, heb ik weinig keus =(

anjali
Berichten: 15049
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:23

Amy223 schreef:
Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?

Ik denk dat een paard meer verdient dan alleen maar niets tekort komen wat betreft verzorging.Iemand hebben die dol op hem\haar is, dat zou het fijnste zijn. Als je zo iemand voor je paard kunt vinden die ook in staat is de basis goede verzorging erbij te geven, dan kun je je paard wel daaraan verkopen denk ik. Er is niets mis met verkopen,want hoe komt iemand die er een wil hebben anders aan een paard?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:31

Zonnebloem wat is dat verborgen gebrek, kan ons allemaal overkomen

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 19:13

Amy223 schreef:
Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?


Verwaarloost niet perse. Maar ben zo bang dat ze dan bv vaker doorverkocht wordt. Kan je natuurlijk nooit uitsluiten, maar ik gun haar zo het beste.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:12

tita schreef:
Zonnebloem wat is dat verborgen gebrek, kan ons allemaal overkomen

Een loszittende hoefwand dat er al een maand of 7 zit.
Inmiddels loopt hij kreupel en is het de vraag of het ooit nog beter wordt, dit had voorkomen kunnen worden als het tijdig was behandeld.

boemel

Berichten: 8363
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:21

Mijn merrie is helaas flink geblesseerd en er is geen garantie dat het goedkomt.
Ze is echter jong en vrolijk en ik geef haar graag goede kansen.

Ze heeft nu 6 weken laserbehandelingen en gaat daarnaast een jaar de wei in.
Volgens de dierenarts zou het een prima fokmerrie/ draagmerrie zijn als haar blessure niet volledig geneest.

Helaas heb ik zelf geen land en geen goede mogelijkheden tot fokken, dus wellicht zal ik haar volgend jaar in de verkoop doen. En dat vind ik nu al een lastig idee

boemel

Berichten: 8363
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:22

Myrthee_ schreef:
Amy223 schreef:
Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?


Verwaarloost niet perse. Maar ben zo bang dat ze dan bv vaker doorverkocht wordt. Kan je natuurlijk nooit uitsluiten, maar ik gun haar zo het beste.


Ben toch nieuwsgierig. Wat voor een paard verkoop je eigenlijk?

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:01

* meldt zich ook.
Mijn Tennesse Walker merrie staat te koop, voorlopig enkel op de FB pagina “Gangenpaarden verkoop”. (Waar ik trouwens probleemloos de vp bij kon vermelden)

Denk dat ze binnenkort een jaartje naar vrienden gaat, die haar weer onder het zadel willen brengen, en dan kan ik volgend voorjaar een gereden paard te koop aanbieden. Ze staat nu al erg lang stil.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:32

Hier is de knoop doorgehakt. Morgen gaan we een filmpje maken voor de verkoop.
Aan de ene kant vind ik het wel lastig omdat het wel een fijn paard is, maar ik heb de knoop doorgehakt en het wordt nu tijd voor een paard waar ik jarenlang plezier van kan hebben zonder met een "maar" te zitten (in dit geval, maar hij is te klein). Toch prettig als je niet met "te" korte beugels hoeft te rijden omdat je anders gewoon niet bij de buik kan, of het zadel dat het beste op je paard ligt moet afwijzen omdat je er zelf niet in past en vice versa, als je niet meer de opmerkingen krijgt "goh, ik had een groter paard verwacht voor je" (al is dat uiteraard de minst belangrijke reden, maar in de wedstrijdsport niet ideaal).
Was hij nou maar 15cm groter, dan had hij kunnen blijven

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:50

Boemel, een Davino x Jazz dressuurpaard merrie. Leuk, braaf, en zo lief maar geen beginners paard.

Bowo wat een moeilijke, maar wellicht wel eerlijke keuze. Sterkte en succes!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:19

Amy223 schreef:
Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?


Ik heb hier al wel meer paarden verkocht (vroeger fokte ik), ben behoorlijk selectief, vertel ook altijd het hele verhaal, goede en slechte kanten, en verkoop met "terugkooprecht": ook al is dit blijkbaar niet wettelijk/bindend: als de kopers het paard aan de straatstenen niet kwijt kunnen, zullen ze in dat geval mij eerder contacteren dan een handelaar, dus dan kan ik die nog altijd "redden". Heb natuurlijk wel de luxe dat ze aan huis staan, en momenteel gras/wei/stallen teveel, dus een mondje extra voederen kost me niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:24

Maar leg je dat terugkoop-recht dan ook op papier vast? Ik heb eigenlijk maar 1 keer een paard met een koopcontract gekocht, en dat was een paard bij een handelaar. De rest is allemaal zonder koop of verkoop-contract gegaan, gewoon mondelinge afspraken 9 van de 10 keer. Bij de huidige die ik te koop heb heb ik ook geen contract opgesteld overigens.. Ik ga er vanuit dat dat ook niet nodig is! :+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:29

Myrthee_ schreef:
Amy223 schreef:
Ik begrijp je laatste stuk heel goed hwn. Dat heb ik dus ook, ze komt niets tekort maar heb er gewoon geen klik mee.

Ik neig echt steeds meer naar verkoop. Toch zou ik het vreselijk vinden om haar bijvoorbeeld over een jaar verwaarloosd weer te vinden. Zijn jullie daar niet bang voor?


Verwaarloost niet perse. Maar ben zo bang dat ze dan bv vaker doorverkocht wordt. Kan je natuurlijk nooit uitsluiten, maar ik gun haar zo het beste.

En omdat me dat eerder is overkomen, paard stond op een super plek.
Ik kreeg ook regelmatig een update.
En ineens via de hoefsmid vernam ik dat het paard was verkocht.
Ze wilde niet zeggen waarom, niet waarheen, niets. Naar wat ik begreep geruild bij een handelaar.
Had ze mij aangegeven dat ze dat van plan was had ik hem direct terug gekocht.

En toen begon mijn zoektocht. Heeft een paar jaar geduurd en toen vond ik hem.
En hij stond voor wat ik een verschrikkelijke plek vind.
Dat paard was gewend 365 dagen in de week in de wei te staan. En ineens stond hij daar in het westen op een groot complex met geluk een uurtje per dag paddock. Hij kreeg goed eten en een schone box. Maar ik zag trieste ogen. Nog meer details bespaar ik ivm herkenbaarheid.
Ik heb hem terug willen kopen maar dat deden ze niet.
Nu is hij dood, veel te vroeg. En ik denk echt kapot gereden.
En ik heb gehuild als een kind van 4. Ik vond het allemaal zo verschrikkelijk.

Nu dit jaar dus paard meegegeven met 3 maanden proeftijd.
En recht van eerste koop. Of ze zich daar aan houden is natuurlijk afwachten.
Maar ik hoop toch te voorkomen dat het paard daarmee bij een handelaar terecht komt.

anjali
Berichten: 15049
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:05

@Penotti,als je zo'n diepe band hebt met een paard dat je er nog jarenlang naar gaat zoeken,dan is het af te raden om hem te verkopen.Want dan heb je er immers niets meer over te zeggen. Verleasen is dan een betere optie als gewoon zelf houden niet kan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:09

Houden kon prima. Maar dan kreeg hij niet de aandacht die hij verdiende.
Dan is houden van ook loslaten. En ik had de perfecte plek. Maar tot de dag van vandaag begrijp ik niet dat ze het me nooit heeft laten weten dat ze op het punt stond hem te verkopen.
En ik had er ook geen moeite mee dat ze hem verkocht, maar wel aan wie.

En verleasen, vind eens iemand?
Bijrijders gratis zijn al niet eens te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:27

Verleasen is ook niet waterdicht hoor, verleasen waarbij het paard verplaatst wordt durf ik zelf nooit aan. Eenmaal uit het zicht heb je geen idee wat er mee gebeurd, als het paard dan verkocht wordt zit je zelf met de gebakken peren, en dan heb je behoorlijk weinig om op te staan volgens mij.. Verleasen waarbij het paard op stal blijft staan zijn inderdaad erg weinig mensen voor te vinden, zekers als je stal wat afgelegen ligt/ je paard niet voor iedereen geschikt is.. En ook dan zit je met de verzekerings-technische risico's dat als er wat gebeurd (bijvoorbeeld de huurder valt ongelukkig van je paard, breekt de nek en is vanaf de nek verlamd) dan ben jij ten alle tijden aansprakelijk want het paard is tenslotte van jou (tenzij je ervoor verzekerd bent wat ook niet goedkoop is wat de huurprijs nog hoger maakt..). Zodra jij een vergoeding ontvangt voor dat een ander jouw paard mag gebruiken ben jij aansprakelijk. Met gratis verzorgers zit het dus als paardeneigenaar wat veiliger. En ook het braafste paard van stal kan struikelen/ schrikken/ uitglijden waardoor de ruiter valt. Als de landing dan erg ongelukkig is kan je echt flink in de problemen komen. Het gaat duizenden keren goed, maar het hoeft maar 1 keer goed fout te zijn..

Verhuren klinkt leuk, maar als particulier heeft het nog behoorlijk wat haken en ogen.. Ik durf het niet aan om die reden, dan maar verkopen met pijn in mn hart en hopen dat de koper mij op de hoogte houdt van hoe het gaat, maar ook wanneer het paard onverhoopt weer te koop komt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:49

Precies Shanna.
Als eigenaar blijf je wel weer verantwoordelijk als er een ongeval gebeurt.
En inderdaad op verplaatsing al vaker gehoord dat het paard ineens weg was. En dan kun je ook weinig doen.

Het is gewoon raar dat als mensen eerder wel updates sturen en dan ineens niet meer.
Juist bij zo'n belangrijke beslissing.
En ik verwacht van niemand dat een paard perse voor het leven gehouden moet worden, deed ik zelf immers ook niet.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:51

Shanna schreef:
Maar leg je dat terugkoop-recht dan ook op papier vast? Ik heb eigenlijk maar 1 keer een paard met een koopcontract gekocht, en dat was een paard bij een handelaar. De rest is allemaal zonder koop of verkoop-contract gegaan, gewoon mondelinge afspraken 9 van de 10 keer. Bij de huidige die ik te koop heb heb ik ook geen contract opgesteld overigens.. Ik ga er vanuit dat dat ook niet nodig is! :+


Ik heb het idd ook op papier vastgelegd, niet dat ik een rechtszaak zou aanspannen als iemand ervan afweek, was eerder om te zorgen dat er een uitweg was voor paard en koper in noodgevallen.

Gratis verleasen heb ik idd ook nog gedaan, maar dat was een clausule bij de aankoop van een merrie: was een koopje, maar fokkers wilden nog 2 veulens terugfokken. Uiteindelijk hadden ze zelf paarden teveel, maar hebben die lease doorverkocht aan iemand anders. Merrie heeft dracht bijna volledig bij mij doorgebracht, maar daar bevallen. Idd even een akkefietje toen merrie in een stroomdraad gehangen had en een wonde had aan haar been die moest gehecht worden. Was dan discussie over wie de kosten zou betalen, maar hebben dat onderling kunnen regelen (ik weet niet meer hoe exact, ik denk elk een deel).