Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:02

Ik meld mij ook!
Voor mij een lastige situatie met veel twijfel....
Ik heb een net 13 jarige ruin. Ik heb hem ruim een jaar nu, jazz afstamming. Het is een verschrikkelijk lief dier vanaf de grond. Dikke knuffelkont en ik durf een kind hem van de wei te laten halen, te laten poetsen en opzadelen. Opstappen ook niks aan de hand. Echter is hij onder het zadel niet makkelijk... Hij kan van braaf omslaan naar volop op de rem. En bij weer vooruit willen krijgen komt hij omhoog. Hij is verder wel gevoelig op hulpen. En als hij eenmaal loopt een heerlijk dier. Maar hij is duidelijk in de krul getrokken geweest(ik denk dat zijn gedrag hierdoor is ontstaan omdat hij dus belemmerd is in voorwaarts gaan) ik ben totaal niet bang voor hem, ik weet wanneer hij dit doet en wat hij doet, en ben ook nooit van hem gevallen. Maar ik denk, dat ik hem hier zelf nooit doorheen ga krijgen...

Paard mankeert trouwens niks, hij heeft geen pijn, dit is bevestigd door de DA.
Hoeven en tanden netjes bijgehouden zijn zadel past perfect. Hij is behandeld door de fysiotherapeut en klinisch gekeurd. Bloedonderzoek gedaan. Nog een keer klinisch nagekeken, en op pijnstilling geweest om te kijken of het daardoor veranderde.
Op stal. In de weide of in de paddock vertoont hij ook niks van dit gedrag, met longeren en ander grondwerk ook niet.

Aan de ene kant is hij zo lief, en ben ik stapelgek met hem, maar ik merk gewoon dat ik mijn plezier verlies in het rijden zo... En dat vind ik ook zonde...
Hoe verkoop je zo'n paard zodat hij toch een goede plek krijgt bij iemand die hier mee om kan gaan? %) ergens vind ik het ook mega egoïstisch van mezelf om hem weg te doen. Het is een "luxe" probleem ten slotte. Aangezien ik vanaf de grond wel alles met hem kan doen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:24

Het is net alsof je mijn verhaal vertelt Shanna! Ik zat in precies dezelfde situatie. Ook ik kon er alles mee op de grond, maar onder het zadel wilde het niet lukken. Zelfs op de goede momenten kon ik niet meer genieten. Ik heb toch besloten haar te verkopen en ben daar ook flink ziek van geweest want ze was echt mijn maatje. Maar is het egoïstisch om een nieuw maatje te zoeken waar de klik er volledig mee is?

Ik ben de perfecte koper tegengekomen met heel veel handigheid en geduld en die is helemaal weg van haar. Ik heb een nieuw paard gekocht en dat is echt opstappen en wegrijden dus iedereen is blij. Hoe moeilijk het ook is, je mag best voor jezelf kiezen!

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:30

Ketly schreef:
Het is net alsof je mijn verhaal vertelt Shanna! Ik zat in precies dezelfde situatie. Ook ik kon er alles mee op de grond, maar onder het zadel wilde het niet lukken. Zelfs op de goede momenten kon ik niet meer genieten. Ik heb toch besloten haar te verkopen en ben daar ook flink ziek van geweest want ze was echt mijn maatje. Maar is het egoïstisch om een nieuw maatje te zoeken waar de klik er volledig mee is?

Ik ben de perfecte koper tegengekomen met heel veel handigheid en geduld en die is helemaal weg van haar. Ik heb een nieuw paard gekocht en dat is echt opstappen en wegrijden dus iedereen is blij. Hoe moeilijk het ook is, je mag best voor jezelf kiezen!



Wat fijn! En om eerlijk te zijn ook heel geruststellend om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem hahah. Ik heb hem een aantal keer op marktplaats gehad, maar van wege vele nare reacties van mensen daar, toch teruggetrokken uiteindelijk... Berichten als "je zadel zal wel niet goed passen" "hij mankeert vast iets" vond ik heel moeilijk om steeds te lezen en te horen.. Mensen oordelen van foto's, terwijl ik een compleet aangepast wow zadel op hem heb liggen... Mensen die kwamen kijken hadden commentaar. Er was 1 mevrouw die eigenlijk heel goed met hem overweg kon, maar zij voelde het zelf niet. Vond ik jammer om te zien want ik zag hem nadenken en proberen voor haar.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:35

De vraag is momenteel gigantisch, dus je hebt wel meer keuze om een goede eigenaar voor je dier uit te zoeken. Er zijn altijd mensen die het beter weten dus daar zou ik je niet te veel van aantrekken. Je zou het eerst ook eens via de Bokt markt of Facebook kunnen proberen, dan heb je een iets kleinere kring en wie weet vind je dan via via wel iemand. Er is iemand die wel de klik met je paard onder het zadel heeft, dat weet ik zeker :D Maar ik begrijp heel goed hoe lastig het is.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:37

Ketly schreef:
De vraag is momenteel gigantisch, dus je hebt wel meer keuze om een goede eigenaar voor je dier uit te zoeken. Er zijn altijd mensen die het beter weten dus daar zou ik je niet te veel van aantrekken. Je zou het eerst ook eens via de Bokt markt of Facebook kunnen proberen, dan heb je een iets kleinere kring en wie weet vind je dan via via wel iemand. Er is iemand die wel de klik met je paard onder het zadel heeft, dat weet ik zeker :D Maar ik begrijp heel goed hoe lastig het is.


Dankjewel Ketly! Hoe heb jij de advertentie opgesteld? Heb jij er duidelijk in gezet wat je merrie deed? Of er bijvoorbeeld iets in gezet als "sensibel" of "paard heeft een klik en handige ruiter nodig" en dan pas bij vraag en goed contact met koper vertelt wat ze precies doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:44

Mijn pony liet gisteren bij 2 ruiters hele verschillende kanten zien, hij spiegelt echt enorm! Ik merk wel dat zijn onbalans in de galop toch voor veel mensen erg afschrikt. Hij springt nog vaak verkeerd of overkruist aan en valt snel weer uit de galop. Het lastige is dat hij dat aan de dubbele longe/ aan de hand niet zo heeft dus ik denk echt dat het komt omdat hij maar gemidded 1x per week gereden wordt en dus zn balans met ruiter nog echt moet zoeken. Als hij dagelijks of om de dag gereden wordt zal dat vast snel verbeteren, maar ik heb geen ruiter voor zo vaak. Nu zit ik dus te denken om hem wellicht ergens in training te zetten (naarmate de training vordert stijgt dan ook zn prijs) maar hoe staan jullie daartegenover?
Is dat het investeren waard of kan ik dat beter aan de volgende eigenaar laten?
Ik heb een B-pony, kan er dus zelf niet opklimmen om hem verder op te leiden onder het zadel, ben echt afhankelijk van anderen helaas.. hij valt daardoor ook in de categorie voor kleine kinderen, al zitten daar ook soms hele handige ruitertjes bij. Met regelmatig rijden en goede begeleiding verwacht ik dat het met 2/3 weken/ een klein maandje er wel uit is/ goed bevestigd is. Nadeel is dan wel zodra hij weer thuis staat hij weer gemiddeld 1x per week gereden wordt tot hij verkocht is en hij het enkel onder het zadel dus moeilijk vind..

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:44

Ik stuur je via pb even mijn advertentie. Ik zou omschrijven hoe het paard zich gedraagt en wat hij dan doet. Met termen zoals een ‘handige’ ruiter of sensibel vatten sommige mensen dit meteen op als ‘staatsgevaarlijk paard’. Ik denk dat je dan ook veel reacties krijgt van mensen die willen weten wat hij precies doet. Ik zou daarin grotendeels gewoon open kaart spelen want wat jij bijvoorbeeld een groot probleem kan vinden, hoeft een ander helemaal geen moeite mee te hebben.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:03

@Shanna, lastige keus met zo'n kleintje, maar ik denk dat investeren in training niet heel veel op gaat brengen, daarvoor zijn de prijzen vaak te laag, terwijl de kosten voor training waarschijnlijk met zo hoog zijn als bij een paard.

Ik snap sommige mensen echt niet. Vraagt iemand de vraagprijs, ik geef antwoord, vervolgens komen er nog wat vragen, ik geef weer antwoord. Wat krijg ik terug? "te duur"
Waarom stel je dan al die vragen? (en het waren ook geen vragen waar ik negatief /slecht antwoord op moest geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:10

Nja goed getrainde ponys die ook bewezen zijn (helaas is wedstrijden nu geen optie) in zijn maat/ leeftijdsklasse staan voor zo’n beetje het dubbele te koop. Goedkopere pony’s zijn vaak veel kleiner/ ouder (of juist nog jong en onbeleerd)/ brutaler. Duurdere ponys zijn verder in hun opleiding. Die van mij is geschikt voor ruitertjes tot 160 cm zo’n beetje, gemiddeld 14 jaar. Hij is met beginners echt super voorzichtig waar hij met ervarenere ruitertjes meer uitdagend kan zijn. Hij moet alleen echt nog kilometers gaan maken, als ik daarin investeer wordt hij ook meer waard natuurlijk. Al denk ik ook dat als hij een huisje treft waarbij hij dagelijks of om de dag gereden wordt het investeren niet eens perse nodig is, maar dan moeten ze er nu wel doorheen kunnen kijken.. en daar zit ik dus mee op de wip.. :o?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:48

Paarden verkopen blijft toch drama.
De hoeveelheid mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is ontelbaar. Maar het feit dat we wel kijkers hebben, geeft wel aan dat de prijs niet zo heel gek is.
En dan de reacties van mensen die gewoon niet lezen en iets vragen wat genoemd staat in de advertentie.
En nog meer vage reacties. Iemand die van een braaf, niet meer piepjong paard onder de 10.000 een perfecte rontgen verwacht (voor zover een paard überhaupt een perfecte rontgen kan hebben). Paard heeft bijna allemaal 1 en de rest 1-2 en 2 kleine bevindingen (geen chipjes oid, dingen die opvielen, maar waar duidelijk geen bezwaar bij staat). Blijkbaar zijn de bevindingen ineens bemerkingen? Nou ja prima, je loopt een leuk paard mis, alleen zonde van de tijd.

En net de eerste kijker gehad. Ze vond het zeker een leuk paard, maar onder het zadel miste de klik duidelijk. Ze had net niet genoeg gevoel. Op zich loopt het paard dan braaf zijn rondje, maar hij laat dan niet zo makkelijk zijn hals zakken en daar liep ze denk ik tegenaan.
Morgen weer een poging

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:50

Pfff in dat soort dingen heb ik ook weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:57

Het is ook heel erg afhankelijk van wat mensen verwachten, soms weten ze zelf ook niet helemaal wat ze zoeken en komen daar gaandeweg achter. Ikzelf vind een paard waar werk in zit geen probleem bijvoorbeeld, zolang het maar geen gemeen paard is. Maar er zijn ook zag mensen die een paard willen dat beter is opgeleid als wat ze zelf zijn. Ook geen probleem natuurlijk, maar niet elk paard is onder elke ruiter het zelfde. Kwam daar met mijn pony met de kijkers ook achter! :+
Met de piepkleine kindjes/ 7 jarigen is hij echt doodbraaf, bij de oudere meisjes is hij per ruiter zo verschillend..!
Ik heb nu een verzorgstertje erbij gevonden die nog niet heel handig is, maar wel meer rijdt zoals de gemiddelde kijkers (ben ik inmiddels achter). Dus dan kan hij daarmee ook mooi kilometers maken en zal hij zich hopelijk ook makkelijker aan de kijkers aanpassen. Het scheelt dat hij niet in de weg staat, zo kan hij wel meer kilometers maken wat hem ook beter in conditie brengt en makkelijker verkoopbaar maakt.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:11

Dat is zeker waar. Het is een paard met een verleden, hij heeft al mega grote stappen gemaakt, maar er zijn wat dingetjes die wat dieper zitten en nog meer tijd nodig hebben. Het niet zakken bij een ruiter die teveel of te weinig contact heeft, is daar 1 van.
En teveel contact leidt tot een bang paard, dus dat vermelden we ook duidelijk in de advertentie. Te weinig contact leidt tot de situatie van vandaag. En ik help met liefde op de "knopjes" van mijn paard te vinden, maar deze ruiter was daar gewoon niet handig genoeg voor. Niet erg, maar dan verandert mijn wedstrijdpaard in soort manegepaard: braaf maar weinig aanleuning te vinden :+ En daar was ze niet naar op zoek.

Hopelijk leert jouw pony ook wat van zijn bijrijder!
Waar zie je hem zelf liever? Een piepklein kindje of al wat meer ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:35

Liever bij een klein kindje, vooral omdat hij daar dan langer zal blijven omdat het langer duurt voordat ze eraf gegroeid zijn! :+
Bij een kleine ponyclub of iemand die met eigen paarden priveles geeft zou hij ook leuk passen. Of een ruitertje die al wat meer ervaring heeft maar niet al te groot wordt, zodat ze er niet super snel weer afgroeien.. het nadeel van dit formaatje, voor bijna niemand zou hij een for-ever pony zijn.. ik hoop dan ook dat mocht hij ooit weer te koop komen dat ik hem dan terug kan kopen. Als hij dan wat meer een pensioen-leeftijd heeft is het stil staan/ weidemaatje zijn ook niet zonde meer! :)

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:08

tengeltje11 schreef:
Hier zal ik moeten afscheid nemen van eentje omdat ik zal moeten beslissen wanneer inslapen.... vreselijk vind ik het.... paard al 15j deel van je leven... nu een klein jaar op de sukkel, komt niet meer beter, wou ze nog een tijd in het volle gras gunnen, want vindt ze heerlijk, maar wanneer zeg je dan echt van ‘nu genoeg’?... sowieso dit jaar, de aankomende maanden waarschijnlijk...
( paard heeft rauwe, dikke benen vol korsten, auto-immuun, enkel elke dag op extreem zware cortisone onderdrukt het minimaal, dus is niet vol te houden... de zon maakt het erger, maar alleen binnen is ze doodongelukkig)


Dan is het tijd , je bent niet gauw te vroeg maar wel makkelijk te laat ...
Sterkte met deze pijnlijke beslissing

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:52

Persevero
reaggeert niet dus haar paard staat niet te koop *\o/*
en ik wil hem deze jaar :7

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:14

Shanna schreef:
Liever bij een klein kindje, vooral omdat hij daar dan langer zal blijven omdat het langer duurt voordat ze eraf gegroeid zijn! :+
Bij een kleine ponyclub of iemand die met eigen paarden priveles geeft zou hij ook leuk passen. Of een ruitertje die al wat meer ervaring heeft maar niet al te groot wordt, zodat ze er niet super snel weer afgroeien.. het nadeel van dit formaatje, voor bijna niemand zou hij een for-ever pony zijn.. ik hoop dan ook dat mocht hij ooit weer te koop komen dat ik hem dan terug kan kopen. Als hij dan wat meer een pensioen-leeftijd heeft is het stil staan/ weidemaatje zijn ook niet zonde meer! :)

Ik denk eigenlijk dat je, als je zo dol op hem bent dat je hem later weer zou willen terugkopen,beter helemaal niet kunt verkopen of anders verleasen.Want eenmaal verkocht kun je geen rechten meer laten gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:17

Klopt, maar verleasen heeft als particulier dusdanig veel haken en ogen dat ik dat niet aandurf. Helemaal verplaatsen bij verhuren vind ik geen optie, als hij dan stiekem verkocht wordt of er iets mee gebeurd heb ik al helemaal geen idee waar hij heen is/ zit ik met de gebakken peren. Nee, verhuren vind ik geen optie.

Ik heb wel vaker paarden/ pony’s verkocht en meestal houdt ik het bij 1 bezoekje en via social media volgen. Van sommige ontvang ik nog steeds wel eens foto’s, echt super leuk! <3
Er zijn er maar 2 die ik uit het oog ben verloren, en dat vind ik toch wel moeilijk hoor.. van 1 weet ik enigszins wat ermee gebeurt is, van de andere weet ik helemaal niks meer.. ik kan hem ook al jaren niet meer vinden, maar zn chip is nog niet als dood geregistreerd dus hij zal nog wel leven.. Maar waar..? -O-

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:13

AShanna: Even offtopic,maar chip niet als dood geregistreerd? Als je paard bij jou thuis een natuurlijke dood sterft en je laat hem ophalen door Rendac,wordt door hen de chip dan uitgelezen of niet?Als ze dat niet doen en je geeft het ook zelf niet door,dan wordt een paard dus nooit als dood geregistreerd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:17

Klopt anjali

De rendac heeft dat bij mijn paard ook niet uitgelezen.
En ik heb hem niet afgemeld, dus dan zou hij ook nog leven.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:24

Ik geef het overlijden wel door aan degene waar ik hem van had gekocht als dat een particulier is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:27

Dat is netjes van je.

Mijn paard kwam van een handelaar, als ik nu nadenk, heb ze nog allemaal van een handelaar.

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:58

Ja hij kan natuurlijk een natuurlijke dood gehad hebben, of ingeslapen zijn, maar hij lijkt dus niet te zijn geslacht. Althans, niet in Nederland.
Wat er wel met hem is gebeurd/ waar hij wel is zal ik hopelijk ooit horen maar ik vrees dat ik het nooit zal weten..

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:45

anjali schreef:
AShanna: Even offtopic,maar chip niet als dood geregistreerd? Als je paard bij jou thuis een natuurlijke dood sterft en je laat hem ophalen door Rendac,wordt door hen de chip dan uitgelezen of niet?Als ze dat niet doen en je geeft het ook zelf niet door,dan wordt een paard dus nooit als dood geregistreerd.


Chipnr moet nu doorgegeven worden aan Rendac bij aanvraag van de ophaling (nog niet zo heel lang hoor, moest 2 jaar geleden nog niet bij mijn vorige oudje, dit jaar wel), in ieder geval in België is het zo.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:48

Bij mij werd 1,5 jaar terug wel naar het chipnummer gevraagd, maar had dat niet direct bij de hand en dat vond de telefoniste ook niet erg.
En er is daarna niet meer naar gevraagd.
Hier thuis is hij ook niet gescand. Bij Rendac zelf weet ik natuurlijk niet. (individueel opgehaald)