[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:49

Ik snap ergens wel wat er aangegeven wordt op basis van de filmpjes.

Ik ben een Gelderse gewend met veel gesnurk en staart op de rug. Het filmpje van Autan komt op mij heel gematigd over. Ook al heeft hij hier een ‘dolle’ bui.

Maarrrrr dat herken ik van meerdere Friese paarden. Het gebrek aan echte uitbundigheid, dus misschien is dat wat ik herken in het filmpje... En is hij gewoon niet zo jolig zeg maar ;-)
Daarbij, hiervoor had je een Kwpn-er. En ook nog een merrie. Dat is wel een ander uiterste. Misschien is Autan simpelweg een beetje het braafste jongetje van de klas? Heel lief en betrouwbaar, maar wel een beetje saai daardoor?

Wat me wel opvalt is dat hij zijn rug strak houdt. Ook dat is inherent aan zijn bouw denk ik, maar het valt me op.

Heel benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Ik vind het verder wel echt een supertof dier. Zou hem zo gekozen hebben voor mijn doeleinden.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:24

Stille meelezer meld zich :+ .

Ik heb een kwpn merrie mer ongeveer hetzelfde gedrag (terwijl mensen altijd tegen me zeggen 'oh ze oogt alsof ze best fel is qua uiterlijk', ja ze heeft een fijn snoetje met grote ogen maar daar houd het op). Gaat ook bijna nooit uit haar stekker aan de longe en onder het zadel liever lui dan moe. Als ze aan het buitenspelen is met haar vriendinnetjes is ze wel actief! Tot 1.5 jaar na zadelmak maken ook heel tam en braafjes geweest en nooit gekke dingen. Moest er echt aan schoppen én soms met de zweep heel streng doorkomen om überhaupt enigzins voorwaarts te gaan. Is natuurlijk helemaal niet fijn rijden, vond er zelf ook weinig aan eerlijk gezegd en ze heeft toen te koop gestaan. Vond het ook gewoon sneu dat ik zo streng moest zijn dus ben niet altijd even consequent geweest.
Alleen met corona mochten er geen buitenstaanders op stal dus maar weer van internet afgehaald.

Nu na 1.5 jaat kan ik écht zeggen dat ze positief veranderd. Er komt meer leven in onder het zadel en meer pit! En ja dat uit zich soms door te spooken maar ik ben er blij mee haha.
Nu ze wat beter in haar vel zit, meer kracht heeft ontwikkeld en het werk uitdagender wordt is ze heel fanatiek en enthousiast aan het worden. Én voorwaarts, ik hoef niet meer te schoppen en heb het zweepje amper nog nodig.
Tuurlijk blijft ze van nature iets flegmatiek maar zoals ze nu is kan ik daar heel goed mee leven. Na het opwarmwerk als ik haar meer oppak weet ik dat ik de pit erin kan rijden en dat ze fijn aan de hulpen wordt.

Is dus wel een lange adem geweest...
Ik heb haar ook flink bijgevoegd met brok die hoog in de eiwitten zat (luzernebrok oa), meerdere keren fysio, ander zadel, andere singel en anti schuif/drukverdelende pad onder het zadel. Ze heeft 2 perioden gehad waarin het heel erg was, de traagheid, en toen heeft ze vrij gehad/is ze minder aan het werk gezet. Bleek beide keren erna enkele cm gegroeid, blijkbaar had ze daar echt last van.
Door een combi van bovenstaande dingen zit ze veel fijner in haar vel en ontwikkeld ze nu ook mooi spieren én heb ik dus een veel voorwaartser paard.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 11:10

Ik ga alle reacties later vandaag even doorlezen en er op reageren. Ik heb voor de liefhebbers een filmpje van gisteren onder het zadel met een stalgenoot van mij. Deze wil ik eventueel wel via pb verstrekken maar in verband met privacy niet in het topic gooien.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 10:30

Ik heb het filmpje naar meerdere mensen gestuurd en veel denken ook dat er iets helemaal niet klopt. Morgenochtend bloedonderzoek. Weten jullie ook hoelang het duurt voordat je uitslag krijgt?

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:33

Een dag of 5 meestal.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:03

Vanochtend is er bloedonderzoek en mestonderzoek gedaan bij Autan. Ze heeft zijn hart en longen beluisterd en dat was goed. Ze vond hem er verder goed uitzien, als een echt jong paard die nog niet veel doet. Het mestonderzoek krijg ik vandaag nog uitslag van en het bloedonderzoek waarschijnlijk dinsdag.

En wat doe je als de kliniek maar een kwartiertje lopen is? Lopen uiteraard.. :D

Afbeelding
Afbeelding

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:04

Puppy <3

MarjanB

Berichten: 16494
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:14

Hahaha dat is wel luxe hoor!! Bij ons zit er alleen een lokale dap maar die is alleen voor nood zeg maar. Dichtstbijzijnde is 30km rijden...

Anoniem

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:44

Dat is wel ideaal, wat is hij ook mega braaf!
Ben benieuwd of er iets uitkomt.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 18:17

Haha is ook echt luxe, als we dan samen zo wandelen dan ben ik ook wel weer onwijs blij dat het kan. Hij is maar één keer op mijn enkel gesprongen dus die is nu blauw :+

Het mestonderzoek is binnen. Bloedworm 550 (moet <200 zijn) dus ze leggen een wormspuit voor mij klaar.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:27

Misschien knapt ie daar wel wat van op. Een flinke wormbesmetting in het ruiseizoen kunnen ze ook aardig lusteloos van zijn.

MarjanB

Berichten: 16494
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:58

Oh ja daar hij ook buikpijn van hebben. Wel ff goed schema maken want bloedwormen zijn klotebeesten :(

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 20:14

Ik hoop ook echt dat het ontwormen helpt! Morgen haal ik de spuit op en ontworm ik hem ook meteen.

Vandaag mocht ik de volle zus van Autan rijden! <3 Ze is van de dochter van de fokker van Autan. Erg leuk, paard is supergoed opgeleid en loopt Z1. Veel overeenkomsten in karakter maar in het rijden ook toch wel anders. Ze is veel compacter dan Autan en ook wat kleiner, wat voor mijn lengte wel fijn is.. :D Binnenkort komt de eigenaresse mijn kant op om Autan te rijden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:15

Ahh leuk, mooi paard ook.
Woont ze een beetje in de buurt?

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:19

Leuk paardje zeg!.

Kan best dat Autan wat gaat opknappen als de wormen weg zijn. Wat ook wel goed helpt is na zo'n wormspuit even een Verm-X kuurtje en daarna een goede vitaminespuit erin.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 21:28

Ze woont op ongeveer 45 minuten rijden, dus aardig in de buurt.

Bedankt voor de tip Babootje! Hij heeft enkele weken terug ook een vitaminespuit gehad maar dit ga ik dan in combinatie met Verm X nogmaals herhalen.

MarjanB

Berichten: 16494
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 04:48

Bloedwormen zijn echt rotzakken. Heb ooit bij een springruiter op stal gestaan. Die had een super goed jong paard staan naar bleef ook achter in bespiering en ook miste hij wat “vuur” kwam een bevriende dierenarts van Utrecht bij ze langs. Bloedje getrokken en paard had flink bloedwormen. Volgens mij hadden ze toen een schema van drie keer achter elkaar ontwormen met paramox met een tussentijd van twee weken. Zou me daar echt even goed in verdiepen.. paard knapte binnen een maand enorm op en je zag hem gewoon spier aan komen.

En leuke merrie!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 11:45

Ik hoop ook echt dat het hier aan ligt en dat we met goed zorgvuldig ontwormen hem er snel weer bovenop hebben. Ik haal tussen de middag de kuur op en geef hem dan denk ik ook meteen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:23

oww heb pony met bloedvorm gehad. die was echt meer dood dan leven zo futloos. nu is het echt een banjer eerste klas.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:20

Begin van de avond ben ik door de veearts gebeld. De leverwaarden waren niet goed en er zit ergens een ontsteking in zijn lichaam. Mijn gevoel was dus juist. Ze willen eerst afwachten wat de spuit doet en over 4 tot 6 weken gaan we nog eens bloed afnemen en een nieuw mestonderzoek doen. De veearts zei dat het allemaal kan komen door bloedwormen, maar als de waardes over 4 tot 6 weken niet zijn gedaald dan komt het ergens anders door en kan het ook bijvoorbeeld leverbot zijn.

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar dit zijn de uitslagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:00

Goed dat je het hebt laten testen... hopen dat hij snel opknapt :)

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:09

Ergens fijn dat je wat vind, aan de andere kant ook wel weer vervelend natuurlijk.. :(
Over een iets andere boeg, misschien toch ook pssm test doen/overleggen met de dierenarts?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:16

Ik ben er wel blij om, we kunnen er nu wel iets aan gaan doen. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om PSSM te testen, hier heeft hij geen symptomen van.

MarjanB

Berichten: 16494
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:20

Zou echt even goed uitzoeken hoe het zit met het schema voor bloedwormen.. mirzora? Hier op bokt weet daar geloof ik veel van, wellicht haar even vragen? (Als ik de naam goed heb _O- )

Zo zie je maar altijd naar je gevoel luisteren!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 12:18

Bedankt voor de tip Marjan! Ik ben blij dat ik inderdaad mijn gevoel gevolgd heb.

Ik vermoed ergens dat het ook leverbot kan zijn, de veearts belt mij hier vandaag over terug.