[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 21:59

De twijfel die ik heb/had is voornamelijk of ik hem niet te kort doe. Ik hou van dressuurmatig trainen, longeren, buitenritjes, niks is te gek. Maar als hij dan buiten zo energiek is en in de bak traag, dan vraag ik mij vaak af of hij hier wel happy van gaat worden.

Ik heb besloten om met hem door te zetten en het een eerlijke kans te geven, waarin we zoveel mogelijk variatie meenemen in het werk en in de buitenritjes. Ik wil hem meer gaan longeren zodat hij hopelijk hier iets meer balans in vindt, omdat ik zelf niet echt een topruiter ben en onder het zadel niet altijd consequent genoeg ben. Ik wil nog wat wijzigingen doorvoeren waarin ik denk dat hij vooruit zal gaan, maar dat zal ik later in dit topic vermelden.

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:08

Ketly schreef:
De twijfel die ik heb/had is voornamelijk of ik hem niet te kort doe. Ik hou van dressuurmatig trainen, longeren, buitenritjes, niks is te gek. Maar als hij dan buiten zo energiek is en in de bak traag, dan vraag ik mij vaak af of hij hier wel happy van gaat worden.

Ik heb besloten om met hem door te zetten en het een eerlijke kans te geven, waarin we zoveel mogelijk variatie meenemen in het werk en in de buitenritjes. Ik wil hem meer gaan longeren zodat hij hopelijk hier iets meer balans in vindt, omdat ik zelf niet echt een topruiter ben en onder het zadel niet altijd consequent genoeg ben. Ik wil nog wat wijzigingen doorvoeren waarin ik denk dat hij vooruit zal gaan, maar dat zal ik later in dit topic vermelden.


Klinkt alsof je er alles aan doet in ieder geval. Super. Hoop van harte dat jullie een balans kunnen vinden hierin want hij is fantastisch <3

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 22:10

Bedankt <3 Ik besef mezelf ook maar al te goed dat ik helemaal niet mag klagen met zo’n wereldpaard!

Phonix
Berichten: 1104
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:45

Op het filmpje loopt hij best snel, kan het niet zijn dat jij bent gewend aan heel snel en daarom voelt hij langzaam?

Misschien moet je op een extreem langzaam beest zitten en daarnaa Autan weer :9

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 22:58

Goed idee :D Dat is ook wel zo hoor! Ik ben altijd gewend om in te houden in plaats van aan te sporen en daardoor wil ik constant tempo houden. Ik vind het ook erg lastig om te beslissen of ik hem terug laat vallen en de fout laat maken of dat ik hem voor het terugvallen toch weer aanspoor. Ik ben het niet gewend en dat maakt het moeilijk. Ik ga binnenkort eens filmen als hij op een iets rustiger tempo loopt. Hij was vandaag erg enthousiast en ik vind het dan lastig om hem af te remmen omdat ik blij ben met elke actie die hij zelf neemt.

edit: ik heb nog een filmpje gemaakt kom ik net achter. Hier was hij iets rustiger.


Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:07

Als je ooit besluit om hem te verkopen, doe mij dan een berichtje !

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:12

En mij ook, ik vind het een geweldig paard. Zou dolgraag zo'n leukerd willen hebben.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:14

Ketly schreef:
Goed idee :D Dat is ook wel zo hoor! Ik ben altijd gewend om in te houden in plaats van aan te sporen en daardoor wil ik constant tempo houden. Ik vind het ook erg lastig om te beslissen of ik hem terug laat vallen en de fout laat maken of dat ik hem voor het terugvallen toch weer aanspoor. Ik ben het niet gewend en dat maakt het moeilijk. Ik ga binnenkort eens filmen als hij op een iets rustiger tempo loopt. Hij was vandaag erg enthousiast en ik vind het dan lastig om hem af te remmen omdat ik blij ben met elke actie die hij zelf neemt.

edit: ik heb nog een filmpje gemaakt kom ik net achter. Hier was hij iets rustiger.

[ Video ]

Wat een gaaf paard <3 ik ga jullie (stilletjes) volgen!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 23:31

Wat leuk om te horen <3 Het is echt een uniek paard, een uit duizenden en dat besef ik me maar al te goed. Ik wil op dit moment het graag een echte kans geven en anders horen jullie het uiteraard.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:54

Ketly schreef:
Wat leuk om te horen <3 Het is echt een uniek paard, een uit duizenden en dat besef ik me maar al te goed. Ik wil op dit moment het graag een echte kans geven en anders horen jullie het uiteraard.

Ik ben benieuwd! Aan motivatie geen tekort hoor ik :D

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 05:21

Ik denk dat ik weet wat je voelt als in langzaam. Had dat met kaatje ook, die liep van het achterbeen af en werd daardoor wat dauwerig in m’n hand en ik dacht we gaan niet zo hard. Nu juist terug aan het zetten op het achterbeen en juist heel langzaam in tempo. Daar wordt ze heet en krachtig van en heb ik ineens een heel ander paard onder me.

Zie dat zo aan de longe ook bij autan, hij loopt zichzelf voorbij en stuwt ipv draagt. Als je hem gaat leren dat hij op het achterbeen moet en vanuit daar gaat lopen krijg je een heel ander gevoel en ook meer activiteit terwijl je in tempo zachter gaat.

Je hebt echt een kwalitatief heel goed paard, hij moet alleen wat sterker worden.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 07:37

Bedankt voor je tip Marjan! Hier ga ik echt mee bezig. Het is gewoon een wereld van verschil en dat maakt het soms moeilijk. Je moet een hele andere kant op denken. Hoe vaak ik niet heb gehoord dat ik hem gewoon naar voren moet schoppen.. Maar dat is ook niet de manier waarop ik wil rijden.

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:56

Ik volg je al langer en nu wil nu toch even reageren. Ik krijg een beetje het gevoel dat jij onzeker wordt van hoe hij het doet, omdat het zo'n wereld van verschil is met je vorige paard. Maar realiseer je, hij is nog jong en waar jij aan hem moet wennen, moet hij ook aan jou wennen. Het gaat steeds beter en ik moet zeggen dat ik hem persoonlijk fijner vind lopen in jouw laatste filmpje, dan die daarvoor. Hij oogt een stuk minder overhaast.
Enige tip die ik je mee kan geven en waar ik veel aan heb gehad, is het boek longeren met takt van Mirelle den Hoed. Zij legt in dat boek heel beeldend uit hoe het zit met balans en hoe je het beste kunt corrigeren zodat een paard in de verticale balans komt. Misschien heb je daar wat aan?

Succes met je knappe paard!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 08:59

Even een vergelijkingsfoto er nog in gooien.. :D Hij was toen ook al wel wat breder, maar toen was hij net enkele dagen gecastreerd. Hij lijkt zo veel volwassener al dan een jaar geleden <3

Afbeelding

Afbeelding

Meile, dat klopt ook echt hoor! Ik ben zelf niet altijd zeker van mijn zaak en erg perfectionistisch waardoor ik nu misschien ook al veel te veel verwacht. Je leest alleen zoveel dat het paard maar naar voren moet en dat maakt mij ook onzeker. Ik moet leren om zijn basistempo te accepteren en hopelijk kan ik loslaten dat hij constant maar moet lopen. Dit is ook de reden waarom ik zulke filmpjes deel. Want waar ik dus heel positief ben, zijn jullie kritisch en dat helpt mij ook weer in dit proces. Ik vind dat een volgtopic de hele waarheid moet bevatten, en niet alleen de mooie foto's en de goede momentopnames. Daarom vind ik het ook fijn om filmpjes te delen want ook een kritische blik is goed voor onze ontwikkeling.

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:14

Oh en besef je ook - ik ben net zoals jij bent haha. Ik kan het heel goed verwoorden naar een ander, maar er zelf naar handelen wil nog niet altijd lukken ;)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 09:16

Ik kan precies zeggen wat iemand moet doen als ik er naast sta, maar als ik het zelf uit moet voeren dan is het een drama :+ Ik weet in theorie dus wel wat ik moet doen in sommige situaties maar het uitvoeren is stap twee, haha. Ik ga binnenkort een nieuw Sella zadel aan laten meten voor hem (en voor mij) waar ik hopelijk ook beter in zit, en waar ik zelf ook iets meer balans in kan vinden als mijn huidige zadel!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:25

Echt alles wat je zegt is zo herkenbaar haha heb precies hetzelfde. Hiervoor een paard dat ik alleen maar moest remmen. En nu een die op buitenrit niet te stoppen is en aan de longe of onder het zadel niet vooruit te branden. Onzeker of ik het wel goed doe en heel perfectionistisch.

Maar zoals je weet is mijn paard al iets ouder, heeft wel de kracht en ervaring en ook laten zien bij de vorige eigenaar dat die het wel kan. Het probleem zit hem nu alleen nog in mij dat gewoon meer moet leren. En dat gaat nu al stukken beter dan een jaar geleden, toen was het helemaal een trage hobbelzak onder mij en nu krijg ik hem al veel voorwaartser en lekkerder door zijn lijf.
Dus ik weet zeker dat Autan het ook kan, omdat ik het idee heb dat die een beetje hetzelfde karakter heeft, maar hij zal wat meer tijd nodig hebben voor kracht en ervaring + jij die nog moet wennen en leren aan ander type paard.
Weet echt zeker dat het goed komt met jullie, maar het zal echt tijd kosten.

Zertab

Berichten: 12274
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:31

Matheno schreef:
Als je ooit besluit om hem te verkopen, doe mij dan een berichtje !


Mij ook! :)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 09:32

We zitten in hetzelfde schuitje Lisa :D Bedankt voor je motiverende woorden weer! Ik moet inderdaad zelf groeien om hem op het juiste pad te krijgen, maar omdat ik zo bang ben om het te verknallen durf ik geen risico's te nemen waardoor we hier ook wat in blijven hangen. Bij mijn vorige merrie hoorde ik ook heel vaak, ze is bloedmooi, haar verkoop je toch niet? En daarom schiet ik hier ook zo vaak in de onzekerheid. Want ondanks dat hij ook echt een leuke verschijning is wil ik me daar niet achter verschuilen, want ik heb liever een goede klik met een lelijk dier dan dat ik een mooi dier houd alleen omdat hij mooi is :+ Maar hij is gewoon het complete plaatje en dat voelt zo onwerkelijk.. En tegelijk maakt mij dat ook erg onzeker.

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:35

Is elk paard buiten niet heviger dan in de piste?
Die van mij alleszins wel, dat is ook een wereld van verschil hoor.
Maar je paard veel afwisseling geven is sowieso goed om ze fris in het hoofd te houden dus dat zou ik zeker blijven doen.
Hij moet nog lang mee hé
Verder vind ik ook dat hij op het 2e filmpje beter loopt dus ik zou mij over het tempo niet zo veel zorgen maken.
Het is gewoon nog een jong paard dat sterk moeten worden vandaar dat alles nog “wisselend” is.
Ik zou mij geen zorgen maken, dit komt wel goed.
Gewoon (onder goede begeleiding) rustig verder bouwen.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:54

Haha ketly, mijn doodbrave merrie is buiten ook veel feller als in de bak. Dat vind ik ook helemaal niet raar.

Het gedrag wat ik zie aan de longe is wat de mijne in het begin ook deed, ook onder het zadel. Over tempo heen maar tegelijk slechte reactie op hulpen. Dan kan je gaan werken aan de reactie, maar daar worden ze niet actiever en beter van zolang ze zo over het tempo lopen. Zelfs 2e filmpje zou van mij nog tandje terug mogen zodat je kan werken aan activiteit en geen snelheid. Ik moest eerst juist terug rijden zodat ze passen af kon gaan maken en toen werd de reactie ook veel beter, want ze kon reageren.

En ja, ik moet haar nog steeds wakker maken met rijden terwijl mijn vorige altijd wakker was. Maar dat wakker maken is tegenwoordig in stap 1 keer vertellen dat been reactie is en eigenlijk is ze nu net zo heet als de vorige paarden allemaal. Pas zodra ze over haar tempo heen wil gaan gaat ze weer slecht op hulpen reageren. Dan verstopt ze zich ook graag voor hand. Dat is ook iets waar jij goed op moet letten met longeren en rijden, want op krullen en over het tempo zijn 2 dingen waarmee ze onder hulpen uitkomen of iig er niet op kunnen reageren. Gewoon op blijven letten dat je juist niet gaat jagen, want traag heeft niks met snelheid te maken. Wat rustiger, werken aan activiteit en lengte en je geen zorgen maken dat hij buiten wakkerder is. ;)

Het komt echt wel goed.

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:24

Ik kan je echt de tip geven om eens te kijken naar filmpjes van Warwick Schiller. Ik denk namelijk dat je de motivatie van je paard moet zoeken zodat hij uit zichzelf leert lopen.

Zoals Warwick het zo mooi zegt: Mensen zeggen altijd dat hun jonge paard slingert...... maar stuur ze maar eens achter naar de bak, en laat ze richting de uitgang lopen, dan is het slingeren ineens weg en kunnen ze wel voorwaarts in een rechte lijn lopen.

Kortom: de motivatie van het paard is hierin erg bepalend. Als ze ergens "heen" willen, kunnen ze ineens wel voorwaarts in een rechte lijn lopen (bijv. op buitenrit, maar uiteraard is dit voor ieder paard anders in welke situatie ze wel voorwaarts zijn). Dus het ligt niet zo zeer aan dat een jong paard traag is en wakker moet worden, maar het paard moet het nut er van in leren zien om ergens naar toe te lopen.

Echt, zijn filmpjes zijn een aanrader, en ik denk dat door anders te gaan leren denken/kijken naar een bepaalde situatie, ook jouw paard hierin heel anders kan/gaat worden. Het is echt een mindset. Mij heeft het heel veel plezier opgeleverd inmiddels (en wij hebben veel contact gehad, ik heb mijn paard toen natuurlijk verkocht, en rijd nu een paard van een vriendin bij en wacht ook nog tot mijn eigen pony oud genoeg is), ik gun jou dat ook echt! En ik denk dat je paard gewoon heel slim is, hij verspilt niet onnodig energie en ik denk ook niet dat je het moet zoeken in de hoek van scherper moeten maken, maar echt in wat hem motiveert (en nee, ik ben niet van de clickertraining en hocus pocus enzo, eerder geïnspireerd door Featherlight en daarna Warwick Schiller, die filmpjes zijn gewoon zo logisch als je goed luistert.....)

Ik hoop echt dat je samen het plezier gaat vinden, ik gun het jullie namelijk echt, en ik vind je paard echt tof! (maar dat heb ik al vaker gezegd...hihi)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 10:58

Bedankt voor alle motiverende berichten <3 We gaan er gewoon voor en we hebben geen einddoel samen, behalve veel genieten. Ik wil heel graag starten, maar dit hoeft niet binnen een bepaalde tijd. Ik weet ook zeker dat hij mij ook niet laat zitten mochten we ooit starten, want hij is nuchter op elk terrein en dat maakt hem ook zo'n geweldig paard. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen en alle tips zijn welkom :D

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:01

Ketly schreef:
Bedankt voor alle motiverende berichten <3 We gaan er gewoon voor en we hebben geen einddoel samen, behalve veel genieten. Ik wil heel graag starten, maar dit hoeft niet binnen een bepaalde tijd. Ik weet ook zeker dat hij mij ook niet laat zitten mochten we ooit starten, want hij is nuchter op elk terrein en dat maakt hem ook zo'n geweldig paard. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen en alle tips zijn welkom :D


Zijn we niet allemaal op zoek naar dé speld in de hooiberg?

Je vorige merrie was wat teveel paard toch? Of ben ik nu in de war?
Probeer deze brave lieve gozer te accepteren zoals hij is en de tips mee te nemen in
de training. Ook ik vind dat hij wat meer op lengte moet om zijn pas beter af te maken.
Zodra hij meer kracht heeft is het een heel ander paard, wedden ;) :D ?

Met deze kan je echt alles, met recht bomproof! Dat zou mij echt veel meer waard
zijn dan meer spektakel :) Hij is zijn gewicht in goud waard!

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:04

En als je mazzel hebt, zoals ik, en je pakt het goed aan is hij op vreemd terrein net wat heter maar wel heel braaf. Ideaal rijden. Juist met dat brave kan je enorm fijn de proef netjes afwerken en echt ontspannen een proef rijden. Wordt heel erg gewaardeerd door juryleden.

Nee, het is niet het spectaculaire dier wat ik hiervoor had, maar ik scoor net zo goed of zelfs beter. Ook al vind ik dat hele hete ook fijn rijden, misschien fijner zelfs, is zo'n brave ook gewoon heel erg prettig en staat dat absoluut niet in de weg om te starten. Maakt het eigenlijk simpeler.